Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 93
Offentligt
2689642_0001.png
13-04-12
Metode og forudsætninger i beregning af økonomiske konsekvenser af Øresundsaftalen
I vurderingen af de økonomiske konsekvenser af Øresundsaftalen præsenteret for Folketingets skatteudvalg
d. 12. april 2023 er der foretaget tre beregning, der samlet viser et samfundsøkonomisk tab på
DKK 880
mio.
årligt grundet bl.a. Øresundsaftalen.
Beregningerne af henholdsvis i) mistede lønindtægter og ii) lavere økonomisk vækst er udarbejdet med afsæt
i en antagelse om, at pendlingen over Øresund burde være steget i samme takt som pendlingen indenfor
landegrænserne i henholdsvis Sverige og Danmark. I såvel Danmark som Sverige var den gennemsnitlige
stigning i antallet af arbejdspendlere 2 procent om året i perioden 2015–2020.
Antallet af arbejdspendlere over Øresund (dvs. mellem primært Malmø og Storkøbenhavn samt Helsingborg
og Helsingør) faldt i samme periode med 2 procent per år.
Givet den geografisk nærhed, den eksisterende færge- og broinfrastruktur mellem Skåne og Region
Hovedstaden, stigende befolkningsantal i begge regioner samt den økonomiske sammenhæng mellem Skåne
og Region Hovedstaden, er det antagelsen i udregningerne, at arbejdspendlingen over Øresund bør stige
minimum i samme takt som den indenlandske arbejdspendling. Dvs. 2 procent pr. år.
Beregningerne bygger på data fra 2020, hvor 16.500 arbejdspendlede over Øresund dagligt. Heraf 90 procent
fra Sverige mod Danmark.
1) Mistet lønindtægt: DKK 120 mio. per år
Statistiska Centralbyrån i Sverige indberetter årligt indkomst fra personer bosat i Sverige med arbejde i et
andet nordisk land. I 2020 tjente personer bosat i Skåne DKK 6 mia. på arbejde i andre nordiske lande. Dette
er hovedsageligt indkomst fra arbejde i Region Hovedstaden i Danmark. Hvis grænsependlingen var steget
med 2 procent, svarende til den generelle stigning af pendling indenfor landegrænserne i Sverige og
Danmark, ville indkomsten for de svenske pendlere, som udgør 90 procent af det samlede antal
Øresundspendlere, været steget med
DKK 120 mio.
årligt.
2) Lavere økonomisk vækst: DKK 300 mio. per år
Værditilvæksten er en beregning af, hvordan Øresundspendlerne bidrager til regional økonomisk vækst. For
de pendlere, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, er beregningen baseret på pendlernes andel af det
regionale BNP-bidrag pr. ansat i offentlige og private virksomheder i Region Hovedstadens geografi.
For de pendlere, der bor i Danmark og arbejder i Sverige, er beregningen baseret på pendlernes andel af det
regionale BNP-bidrag pr. beskæftiget i Skåne. I 202o var den en samlede merværdi anslået til DKK 15 mia. i
2020. Med en stigning på 2 procent i pendlingen kunne merværdien have været forøget med
DKK 300 mio.
årligt.
3) Administrative omkostninger: det koster virksomheder DKK 460 mio. per år i tabt produktivitet at
overholde den dansk-svenske skatteaftale
Estimatet af de administrative omkostninger er udregnet med en antagelse om, at fem procent af
Øresundspendleres arbejdstid over et år går til administrativt arbejde knyttet til Øresundsaftalen. Dette
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 93: Henvendelse af 24/3-23 fra Greater Copenhagen om foretræde vedrørende forslag til forenkling af Øresundsaftalen
2689642_0002.png
13-04-12
estimat bygger på en række interview Greater Copenhagen har gennemført blandt virksomheder i
Hovedstaden med mange medarbejdere, der arbejdspendler fra Sverige. Ligeledes er der taget afsæt i et
gennemsnitslønniveau for Region Hovedstaden og Skåne. Den samlede tid anvendt på administrativt arbejde
knyttet til Øresundsaftalen, fremfor for reel værdiskabelse i virksomhederne er på
DKK 460 mio.
årligt.
Kilder: Statistiska Centralbyrån, Danmarks statistik, Riksbanken, Nationalbanken.
Fodnote: For omregning mellem SEK og DKK er anvendt den gennemsnitlige valutakurs for 2021 (1,36
DKK/SEK).
Yderligere oplysninger til udregningerne kan indhentes hos:
Sofi Eriksson, Advisor Analysis & Data,
E-mail:
[email protected]
Tel.: 31 17 09 76