Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 93
Offentligt
Sammenfatning af forslag til forenkling af
Øresundsaftalen
Baggrund
Med åbningen af Øresundsbroen i 2001 opstod der helt nye muligheder for at
integrere arbejdsmarkederne mellem Østdanmark og Sydsverige.
Virksomheder på begge sider af Øresund fik pludselig adgang til arbejdskraft
fra en markant større geografi. I perioden efter broens åbning i 2000 steg
integrationen på arbejdsmarkedet og i 2008 pendlede ca. 19.800 personer
dagligt over Øresund. Siden er niveauet stagneret. Dette til trods for at
befolkningen i både Malmø og København er steget kraftigt i denne periode. I
dag pendler omkring 16500 personer over Øresund, hvoraf flertallet bor i
Sverige og arbejder i Danmark.
Der er sandsynligvis flere underliggende årsager til den faldende pendling fx
grænselukninger og grænsekontrol under flygtningekrise og siden COVID-19
pandemien, som begge har ført til den svindende interesse for
arbejdspendlere over Øresund. Ligeledes er det tydeligt, at en række
skatteudfordringer udfordrer både lysten hos de nuværende pendlere, samt
potentielle pendlere, til at tage over Øresund efter arbejde. Samtidigt
udfordrer skatteregler de ligeledes incitamentet hos arbejdsgivere til at
ansætte arbejdskraft bosat på den modsatte side af Øresund.
Siden 2003 er visse skattespørgsmål vedrørende arbejdspendlingen mellem
Danmark og Sverige blevet reguleret gennem Øresundsaftalen, hvis formål er
at forenkle arbejdspendling og bidrage til et mere integreret arbejdsmarked.
I henhold til overenskomsten er pendlere skattepligtige i arbejdsgiverens
land, forudsat at mindst halvdelen af arbejdstiden tilbringes der i løbet af en
tremåneders periode. Under pandemien har mange grænsependlere dog
arbejdet hjemmefra, og hjemmearbejde er også blevet almindeligt efter
Notat udarbejdet af Greater Copenhagen, Dansk Erhverv, DI og Sydsvenska
Industri- och Handelskammaren marts 2022