Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 92
Offentligt
2680973_0001.png
Betænkning over finanslovsforslaget for
2023 i forhold til finansloven for 2022
Marts 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
19
Indholdsfortegnelse
§ 6. Udenrigsministeriet ............................................................................................... 1
§ 7. Finansministeriet ................................................................................................... 7
§ 8. Erhvervsministeriet ............................................................................................. 13
§ 9. Skatteministeriet .................................................................................................. 20
§ 10. Økonomiministeriet .......................................................................................... 24
§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................ 25
§ 12. Forsvarsministeriet ............................................................................................ 29
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet ......................................................... 36
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet ................................................................. 40
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet ................................................................. 53
§ 17. Beskæftigelsesministeriet .................................................................................. 63
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet ......................................................... 84
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ............................................................... 92
§ 21. Kulturministeriet ............................................................................................. 106
§ 22. Kirkeministeriet ............................................................................................... 112
§ 23. Miljøministeriet ................................................................................................ 113
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.......................................... 118
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet.................................................... 123
§ 28. Transportministeriet ....................................................................................... 125
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet .................................................... 134
§ 35. Generelle reserver ........................................................................................... 143
§ 36. Pensionsvæsenet .............................................................................................. 147
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
2680973_0003.png
20
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
§ 9. Skatteministeriet
9.11.01.
Departementet (tekstanm. 101)
(Driftsbev.)
......
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 82,8 mio. kr. skyldes en teknisk
budgettering og skal ses i tilknytning til de afsatte
reserver til Skatteministeriet på § 35. Generelle
reserver.
Skatteankestyrelsen
(Driftsbev.)
.........................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 282,1 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
Retssager mv. .......................................................
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 5,2 mio. kr. skyldes en ned-
justering af forventningerne til indtægter på bag-
grund af historiske realiserede indtægter.
Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 10,8 mio. kr. skyldes primært ind-
budgettering af en reserve, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristen-
demokraterne om nedbringelse af danskernes gæld
til det offentlige af juni 2022.
Skattestyrelsen (tekstanm. 101, 105, 106 og 108)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 775,8 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
277,5
194,7
-82,8
9.11.02.
437,1
155,0
-282,1
9.11.51.
27,0
21,8
-5,2
9.11.79.
-
10,8
10,8
9.31.01.
3.269,6
2.493,8
-775,8
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
2680973_0004.png
21
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
9.31.02.
Gældsstyrelsen (tekstanm. 101, 105, 106 og 108)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 425,8 mio. kr. skyldes primært
en teknisk budgettering og skal ses i tilknytning til
de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35.
Generelle reserver samt kommende oplæg til en
flerårsaftale for skattevæsenet.
817,6
391,8
-425,8
9.31.03. Vurderingsstyrelsen (tekstanm. 101 og 105)
(Driftsbev.)
............................................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 303,0 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
9.31.04.
Toldstyrelsen (tekstanm. 101 og 105)
(Driftsbev.)
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 224,5 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
420,7
117,7
-303,0
540,1
315,6
-224,5
9.31.05. Motorstyrelsen (tekstanm. 101 og 105)
(Driftsbev.)
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 45,1 mio. kr. skyldes en teknisk
budgettering og skal ses i tilknytning til de afsatte
reserver til Skatteministeriet på § 35. Generelle
reserver samt kommende oplæg til en flerårsaftale
for skattevæsenet.
9.31.06. Udviklings- og Forenklingsstyrelsen (tekstanm.
101, 105 og 106)
(Driftsbev.)
................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 2.300,9 mio. kr. skyldes en
teknisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
219,7
174,6
-45,1
3.924,3
1.623,4
-2.300,9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
2680973_0005.png
22
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
9.31.08.
Administrations- og Servicestyrelsen (tekstanm.
101, 105 og 106)
(Driftsbev.)
................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 267,3 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver samt kommende oplæg til en fle-
rårsaftale for skattevæsenet.
Gebyrer og formålsbestemte afgifter (tekstanm.
105) ........................................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 10,2 mio. kr. kan henføres til en
fremdiskonteret effekt, jf. Aftale mellem den da-
værende S-regering, Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristende-
mokraterne om nedbringelse af danskernes gæld til
det offentlige af juni 2022.
Delvis kompensation for købsmoms for almennytti-
ge foreninger (tekstanm. 107)
(Reservationsbev.)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 9,3 mio. kr. skyldes den årlige
pris- og lønregulering af kontoen.
Civilretlige tiltag i udbyttesagen ........................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 303,1 mio. kr. skyldes en tek-
nisk budgettering og skal ses i tilknytning til de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35. Ge-
nerelle reserver.
Gebyrer, retsafgifter mv. (tekstanm. 105) .........
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 55,8 mio. kr. kan henføres til en
fremdiskonteret effekt, jf. Aftale mellem den da-
værende S-regering, Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Radikale Venstre, Det Konservative Folke-
parti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristende-
mokraterne om nedbringelse af danskernes gæld til
det offentlige af juni 2022.
612,3
345,0
-267,3
9.51.12.
62,5
72,7
10,2
9.51.14.
169,8
179,1
9,3
9.51.17.
303,1
-
-303,1
9.51.21.
100,9
156,7
55,8
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 92: Forslag til finanslov for 2023 vedrørende Skatteudvalgets arbejdsområde
2680973_0006.png
23
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
9.51.22.
Personlige fordringer ..........................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 439,0 mio. kr. kan henføres til
en fremdiskonteret effekt, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristen-
demokraterne om nedbringelse af danskernes gæld
til det offentlige af juni 2022.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 565,6 mio. kr. kan henføres til en
fremdiskonteret effekt, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristen-
demokraterne om nedbringelse af danskernes gæld
til det offentlige af juni 2022.
584,5
145,5
-439,0
1.034,7
1.600,3
565,6
9.51.23.
Overtagne studielånsfordringer (tekstanm. 2)
(Lovbunden)
...........................................................
Udgift ....................................................................
Mindreudgiften på 25,4 mio. kr. kan henføres til en
fremdiskonteret effekt, jf. Aftale mellem den
daværende S-regering, Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Radikale Venstre, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristen-
demokraterne om nedbringelse af danskernes gæld
til det offentlige af juni 2022.
Indtægt .................................................................
Jf. ovenfor.
38,4
13,0
-25,4
38,8
13,4
-25,4
9.51.31.
Klagegebyr ...........................................................
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 15,6 mio. kr. skyldes primært, at
udsendelsen af de nye ejendomsvurderinger for-
ventes at medføre en stigning i indtægterne på
kontoen.
Gebyrer på motorområdet (tekstanm. 105) ......
Indtægt .................................................................
Mindreindtægten på 98,4 mio. kr. skyldes et op-
dateret skøn for aktivitetsniveauet for bl.a. salg af
nummerplader.
9,3
24,9
15,6
9.51.51.
952,2
853,8
-98,4