Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 88
Offentligt
2680253_0001.png
Halvårlig status for
Folketingets partier bag
gældsaftalen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0002.png
Indhold
1. Introduktion til opkrævning og inddrivelse
2. Ny gældsaftale
3. Udsatte skyldnere skal hjælpes
4. Langsigtet plan for opkrævnings- og inddrivelsesområdet
5. Lovgivning
6. Aktuelle sager
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0003.png
1. Introduktion til
opkrævning og inddrivelse
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0004.png
Introduktion
Opkrævning
Det er Gældsstyrelsens opgave at inddrive
gælden til det offentlige på vegne af ca. 570
offentlige kreditorer fra stat, kommuner og
offentlige virksomheder. Langt hovedparten
af gælden stammer fra staten.
3
5
Gældsinddrivelse
Gælden opstår, fordi borgere og
virksomheder ikke har betalt et
udestående til en offentlig kreditor,
fx skatter til Skattestyrelsen.
Hvis en betalingsfrist overskrides,
forsøger kreditorerne først selv at
opkræve kravet. Lykkes det ikke,
oversendes det til Gældsstyrelsen.
Gældsstyrelsen har to it-systemer.
PSRM
Det nye inddrivelsessystem som
foreløbigt særligt bruges til at
inddrive personvendt gæld.
46
5,2 mia. kr.
Inddrevet i 2022 via PSRM
97
Gæld til Skatteforvaltningen
97 mia. kr. Moms, selskabsskat, restskat mv.
Gældsstyrelsen har som offentlig
inddrivelsesmyndighed en række
yderligere muligheder for at inddrive
gæld
også gennem tvang.
Øvrig statslig gæld
46 mia. kr. Underholdsbidrag, SU-gæld mv.
Kommunal gæld
5 mia. kr. Boligstøtte, kontanthjælp mv.
Andre offentlige virksomheder
3 mia. kr. DR-licens, togbøder mv.
DMI
Det ældre inddrivelsessystem som
både bruges til at inddrive
virksomhedsvendt og personvendt
gæld. I dette system ligger også de
ældre og fejlramte gældsposter.
7,3 mia. kr.
Inddrevet i 2022 via DMI
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0005.png
Eksempel: Værdikæde
Skattestyrelsen er den største offentlige kreditor
Krav angives
Borger eller virksomhed skal
betale skatter og afgifter.
Skatteforvaltningen har fokus på at
vejlede og hjælpe borgere og
virksomheder, så der ikke opstår
fejl i angivelsen.
Krav opkræves
Skattestyrelsen står for at opkræve
kravet. Langt størstedelen af borgere
og virksomheder betaler deres
skatter og afgifter til tiden.
I 2021 blev der opkrævet skatter og
afgifter til et provenu for mere end
1.100 mia. kr., og 98 pct. blev betalt.
De resterende sendes til inddrivelse i
Gældsstyrelsen.
Krav inddrives
Såfremt kravet ikke betales, sendes
det til inddrivelse i Gældsstyrelsen.
Gældsstyrelsen har flere muligheder
for at inddrive kravet, fx ved
modregning i udbetalinger fra det
offentlige eller ved at indeholde en
procentdel af skyldnerens løn.
5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0006.png
Gældsområdet
Med suspensionen i 2015 af inddrivelses-
systemet EFI blev der iværksat et omfattende
genopretningsarbejde.
Den løbende inddrivelse af persongæld kan i
dag siges at være genoprettet, men der ligger
fortsat et betydeligt arbejde med at sikre, at
området er i almindelig drift. Det gælder især
ift. inddrivelse af gæld fra virksomheder.
Gælden til det offentlige udgjorde ca.
152 mia. kr. ved udgangen af 2022.
Kursværdien udgjorde ca. 39 mia. kr.
1,1 mio. borgere og over 160.000
virksomheder har gæld til det
offentlige.
Fremdrift
Øget inddrivelsesprovenu
Inddrivelsen af gæld er steget og var i
2022 på sit hidtil højeste niveau med
12,6 mia. kr.
Nyt inddrivelsessystem
PSRM er taget i brug, og hovedparten
af de offentlige kreditorer er tilsluttet
systemet.
Fortsatte udfordringer
Gældskurven skal bremses
Den stigende gæld til det offentlige skal
bremses og vendes gennem tiltag i den nye
gældsaftale.
Oprydning i gældsposter
Fra 2018-2021 er der ryddet op i 3,6
mio. gældsposter med fejl, mistanke
om fejl eller tvivl, om gælden er
forældet.
Oprydning i Skattestyrelsens
gældsposter
I 2022 er der ryddet op i ca. 600.000
gældsposter i DMI pga.
dobbeltoprettelser.
Samspilsproblemer
Udfordret samspil mellem opkrævning og
inddrivelse for fx Skatteforvaltningens egne
systemer betyder, at gældsposter ikke
umiddelbart kan inddrives pga. fejl eller
mistanke om fejl.
Oversendelse af gældsposter til DMI
Der er fortsat eksterne kreditorer, der
oversender gæld til DMI til trods for, at
kreditorerne er tilsluttet PSRM.
Behov for oprydning
Der er behov for at fortsætte den omfattende
oprydning i gældsposter med fejl, mistanke
om fejl eller tvivl, om gælden er forældet.
6
15 mio. gældsposter er ikke
inddrivelsesparate, fx pga. fejl,
mistanke om fejl eller tvivl, om gælden
er forældet. Denne gæld udgør ca. 40
mia. kr. (kursværdi godt 6�½ mia. kr.).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0007.png
Danskernes gæld
er en årlig
publikation fra Gældsstyrelsen, der
sætter fokus på borgere og
virksomheders gæld til det offentlige.
I
Danskernes gæld
præsenteres en
række nøgletal om gælden til det
offentlige og et udvalgt tema.
I denne publikation sættes særskilt
fokus på virksomhedsgæld.
7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0008.png
2. Ny gældsaftale
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0009.png
Gældsaftale
Et bredt flertal af Folketingets partier blev i
juni 2022 enige om at styrke den offentlige
gældsinddrivelse frem mod 2030.
Målsætninger
Fremskrivning af gælden
En fremskrivning af gælden til det offentlige viser, at
initiativerne i gældsaftalen forventes at bremse og vende
udviklingen i gælden.
1. Flere skyldnere skal
afdrage på deres gæld
Aftalen skal sikre en mærkbar
nedbringelse af danskernes
gæld til det offentlige, hvilket
samtidig vil betyde, at den
stadigt stigende offentlige
gældskurve bremses og
vendes.
Aftale om nedbringelse af danskernes gæld til det
offentlige, 2022
(S,V, SF, RV, K, LA, ALT og KD)
Fremskrivningen tager højde for BNP-udviklingen, og der er
i fremskrivningen skønnet over tilgangen af ny gæld,
rentetilskrivning (herunder udskydelse af nedsættelse af
inddrivelsesrenten), afskrivninger og inddrivelsesprovenu.
2. Rimelige vilkår
for skyldnere
Mia. kr. (2023-niveau)
200
180
160
140
Mia. kr. (2023-niveau)
200
180
160
140
120
100
80
2030
3. Udsatte skyldnere
skal hjælpes
120
100
80
2014
2016
2018
2020
2022
2024
2026
2028
Uden aftale
Med aftale
4. Langsigtet plan for
opkrævning og inddrivelse
Note: I fremskrivningen med gældsaftalen indgår de faktiske og forventede såkaldte § 16-
afskrivninger for årene 2022-2030, mens der i fremskrivningen uden gældsaftalen indgår § 16-
afskrivninger, som de så ud i 2021. Fremskrivningen tager p.t. ikke højde for evt. tilgang af
misligholdt gæld fra coronalån og indefrysningsordning.
9
9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0010.png
Halvårlig status på
implementering af
gældsaftalen
1. Flere skal
afdrage på deres
gæld
Initiativer i aftalen
Styrket lønindeholdelse*
Styrket indsats over for borgere med store formuer
Styrket indsats over for virksomheder
Skatteministeren vil tage initiativ
til halvårlige orienteringer af
aftalepartierne frem til 2025,
hvor status og fremdrift for
gældsaftalens initiativer og den
langsigtede plan kan drøftes.
Aftale om nedbringelse af danskernes gæld til
det offentlige, 2022
(S,V, SF, RV, K, LA, ALT og KD)
2. Rimelige vilkår
for skyldnere
Nedsættelse af inddrivelsesrenten*
Overblik over gælden til det offentlige
Øget eftergivelse
3. Udsatte
skyldnere skal
hjælpes
Styrket gældsrådgivning
Ny ”ret-og-pligt”-ordning*
Normaliseret brug af ordinære afskrivninger
4. Langsigtet plan
for opkrævning
og inddrivelse
Bagatelgrænse for skyldnere med meget lav gæld*
Langsigtet plan for gælds- og opkrævningsområdet
Fokus på
dagens møde
*Kræver lovgivning
10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0011.png
3. Udsatte skyldnere skal hjælpes
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0012.png
Øget eftergivelse
Baggrund
Skyldnere kan anmode om helt eller delvist at få
eftergivet gæld til det offentlige.
Almindelige regler for eftergivelse
Hel eller delvis eftergivelse kan opnås, hvis en
skyldner ikke inden for de nærmeste år har udsigt
til at kunne opfylde sine gældsforpligtelser, og at
det må antages, at eftergivelsen vil føre til en varig
forbedring af skyldnerens økonomiske forhold.
Den særlige regel for eftergivelse
Med den særlige regel kan der opnås hel eller
delvis eftergivelse, når sociale eller andre forhold i
særlig grad taler herfor, uanset om skyldnerens
økonomiske forhold er uafklarede.
Implementering af initiativet
Gennemgang af praksis
Gældsstyrelsen har gennemgået praksis
for eftergivelse med henblik på at flere
skyldnere skal have eftergivet gæld efter
§ 13, stk. 6.
Øget kendskab til eftergivelse
Gældsstyrelsen har aktuelt slået
stillingsopslag op for at bemande den
nye enhed.
Ny ”ret-og-pligt”-ordning
Lovgivning blev fremsat i januar 2023
med forventet ikrafttræden den 1. april
2023. Ordningen vil tidligst kunne føre til
eftergivelser 24 måneder efter
ikrafttrædelse.
Fremtidige nøgletal for
eftergivelse
12 pct.
Andel sager, hvor der er
givet hel eller delvis
eftergivelse i 2022.
Afdragsordninger
I 30 sager er der indgået en
individuel afdragsordning
efter anmodning om
eftergivelse i 2022.
Særlig regel
Anvendelse af den særlige
regel for eftergivelse (§ 13,
stk. 6).
12
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0013.png
Styrket gældsrådgivning
Baggrund
Flere organisationer og frivillige
gældsrådgivere hjælper i dag skyldnere
med at finde løsninger til at afvikle deres
gæld.
Implementering af initiativet
Varig bevilling til gældsrådgivning
I september 2022 blev midlerne til den
frivillige gældsrådgivning udmøntet,
jf.
Udmøntning af midler
6 mio. kr.
Midler afsat i 2023
Heraf udmøntes 2 mio. kr. til
Vidensfunktionen og 4 mio. kr. til
fordeling mellem Forbrugerrådet
Tænk, Den sociale Retshjælps Fond
og KFUM’s Sociale Arbejde.
Den frivillige gældsrådgivning er
værdifuld, fordi den møder borgerne i
øjenhøjde.
Aftalepartierne er enige om, at
gældsrådgivningen skal styrkes. Der er
afsat 6 mio. kr. i 2023 og 20 mio. kr.
årligt fra 2024 til at styrke den frivillige
gældsrådgivning.
Aftale om udmøntning af midler til den
frivillige og vederlagsfri gældsrådgivning.
Udvidelse af telefontider
Gældsstyrelsen forventer at udvide
telefontiden for frivillige rådgivere i 2.
kvartal 2023.
Oprettelse af kontaktudvalg
For at styrke gældsrådgivningen er
Gældsstyrelsen ved at etablere et
kontaktudvalg med relevante
interessenter.
20 mio. kr
Midler afsat årligt fra 2024
Heraf afsættes 18 mio. kr. årligt til
landsdækkende gældsrådgivning og
2 mio. kr. årligt til Vidensfunktionen.
13
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0014.png
4. Langsigtet plan for opkrævnings- og
inddrivelsesområdet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0015.png
Langsigtet plan
Aftalepartierne er enige om, at
oprydningen i gælden skal afsluttes, og
at gældsområdet skal være normaliseret
inden udgangen af 2030.
Med gældsaftalen blev det besluttet, at
Skatteforvaltningen skulle udarbejde et
beslutningsoplæg til oprydning samt
styrket opkrævning og inddrivelse.
Der er på den baggrund udarbejdet en
langsigtet plan for håndtering af
opkrævnings- og inddrivelsesområdet
frem mod 2030.
Den langsigtede plan finansieres og
håndteres inden for rammerne af en
flerårsaftale.
Spor i planen
Omfattende langsigtet plan
Omfattende plan med mange store og
parallelle løsninger frem mod 2030.
Løsningernes omfang og
kompleksitet indebærer risiko for
overskridelse af de forudsatte
tidsplaner og økonomi.
Skatteministeriet fører tilsyn med
implementeringen af løsningerne,
ligesom It-tilsynet løbende inddrages.
Styregruppe på topledelsesniveau
følger fremdriften i implementeringen
af løsningerne.
Opkrævning
Samspil
Inddrivelse
15
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0016.png
Opkrævning
Udfordring
Opkrævningen af motorkrav mv. er
udfordret af, at regnskabssystemet
SAP38 anvendes som midlertidigt
opkrævningssystem.
Det medfører udfordringer med blandt
andet renteberegninger, ophobning af
sagsbunker samt tunge manuelle og
utilstrækkelige processer. Det
medfører yderligere risiko for
forældelse, provenutab og fejl.
Initiativer
SAP38 udfases som
opkrævningssystem.
Der etableres en ny
opkrævningsløsning*.
Forventet effekt
Opkrævningen øges forventeligt
med et trecifret millionbeløb årligt.
Borgere og virksomheder får flere
muligheder for at betale.
Aktuelle udfordringer i SAP38
håndteres, indtil systemet er
udfaset*.
Ny betalingsløsning, så flere krav
kan betales med Dankort og
Mobilepay.
Mere effektiv administration og
færre manuelle processer.
*Kan forudsætte lovgivning.
16
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0017.png
Samspil
Udfordring
Mange gældsposter oversendes til
inddrivelse og bliver umiddelbart låst.
Det skyldes bl.a., at der er mistanke om
fejl i gældsposterne. Gældsposterne kan
ikke inddrives, hvis de er låst.
Størstedelen af gældsposterne kommer
fra Skatteforvaltningens egne
opkrævningssystemer. I 2022 blev der
sendt gæld for ca. 25 mia. kr. (nominel
værdi) fra Skatteforvaltningen, hvoraf
gæld for knap 6 mia. kr. var låst for
inddrivelse (svarende til ca. 20 pct.).
Initiativer
Stamdataaftaler for de forskellige
typer af gældsposter.
Løbende forbedring af stamdata.
Skattekontoen og de resterende
offentlige kreditorer tilkobles
PSRM.
Luk for tilstrømning af
gældsposter fra eksterne
offentlige kreditorer til DMI.
Forventet effekt
Tilslutning af Skattekontoen til PSRM
forventes at medføre et øget
inddrivelsesprovenu og et mindre
behov for fremadrettet oprydning.
Øget kvalitet af gældsposters
stamdata.
Gældsposter kan hurtigere
underlægges effektive indsatser i
inddrivelsen.
Behov for færre ressourcer til
oprydning.
En række andre offentlige kreditorer
sender også gældsposter til inddrivelse,
som låses.
17
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0018.png
Inddrivelse
Udfordring
Gældsposter til en nominel værdi af ca.
40 mia. kr. (kursværdi ca. 6�½ mia. kr.) er
låst for inddrivelse i DMI.
Gældsposter for et større milliardbeløb
begynder at forælde fra november
2024, såfremt der ikke er sket
forældelsesafbrydende indsats herpå.
Det kan fx skyldes datafejl og behov for
oprydning eller manglende
inddrivelsesværktøjer i DMI.
Desuden er det vanskeligt for skyldnere
at få overblik over deres gæld.
Initiativer
Forældelsesfristen udskydes til
2030*.
Gældsposter ryddes som
udgangspunkt op i DMI efter en
”størst først-tilgang”.
Gældsposter, hvor inddrivelse
vurderes formålsløs, afskrives
administrativt.
Forventet effekt
Fokuseret og mere effektiv
oprydning i gældsposter frem til
2027.
Restmassen af gældsposter, som
det ikke lykkes at rydde op og
dermed vil forældes fra 2030, vil
reduceres markant.
Skyldnere oplever bedre service
med samlet overblik over gæld og
uden problemer med låste
gældsposter.
Der følges løbende op på de
realiserede effekter, og tilgangen til
oprydning genbesøges i 2027.
18
Gældsposter, der er ryddet op,
inddrives vha. de tilgængelige
inddrivelsesværktøjer i DMI.
Lønindeholdelse implementeres i
DMI*.
Bedre overblik over skyldneres
gæld til det offentlige.
*Forudsætter lovgivning.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0019.png
Forventede væsentlige milepæle
19
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0020.png
Videre politisk proces
Første halvår 2023
Andet halvår 2023
Opfølgning på gældsaftalen
Skatteministeren vil tage initiativ
til halvårlige orienteringer af
aftalepartierne frem til 2025,
hvor status og fremdrift for
gældsaftalens initiativer og den
langsigtede plan kan drøftes.
Halvårlig orientering
om status for
implementering af
gældsaftale.
Udkast til
forståelsestekst om
initiativer i den
langsigtede plan.
Indgåelse af
forståelse om
langsigtet plan.
Halvårlig orientering
om status for
implementering af
gældsaftale.
20
20
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0021.png
5. Lovgivning
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0022.png
Lovgivning hjælper
oprydningen på vej
Inddrivelsesområdet er kendetegnet ved
omfattende lovgivning, som er vanskelig
at it-understøtte effektivt. Derfor er der
med afsæt i gældsaftalen fra 2017
arbejdet på at:
Reducere kompleksiteten i
lovgivningen.
Skabe mulighed for udviklingen
af enkle it-løsninger.
Datalovpakke I & II
Folketinget har af to omgange vedtaget
ny lovgivning i form af de såkaldte
Datalovpakker.
Datalovpakkerne understøtter
oprydningsarbejdet og medfører, at så
mange gældsposter som muligt kan
overføres til effektiv inddrivelse i PSRM.
Datalovpakke III
Datalovpakke III forventes fremsat i
efteråret 2023 og vil blandt andet
indeholde tiltag, som understøtter den
langsigtede plan for opkrævning og
inddrivelse.
…det er en helt afgørende
forudsætning for etablering
af en effektiv inddrivelse af
gæld, at der tilvejebringes
forenklinger af lovgivningen
på området.
Aftale om styrkelse af den offentlige
gældsinddrivelse, 2017
(V, S, DF, RV, SF, EL, K, ALT og LA)
Sikre enkle og objektive
sagsgange.
22
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0023.png
Kommende politiske
beslutninger
Datalovpakke III forventes bl.a. at indeholde
lovforslag om udskydelse af forældelsesfrist,
forlængelse af paralleldriftsregler og
tværgående lønindeholdelse i DMI.
Der vil løbende blive afdækket behov for
yderligere lovgivning i forbindelse med
igangværende og kommende aktiviteter
omfattet af den langsigtede plan.
Det forventes, at der fremsendes et
orienterende aktstykke til Finansudvalget i
sommeren 2023 om den samlede plan for
opkrævnings- og inddrivelsesområdet.
Udskydelse af
forældelsesfrist
I Datalovpakke III lægges op til, at
forældelsesfristen udskydes, så
gældsposter tidligst kan forælde fra
2030.
Derudover foreslås en række
øvrige lovændringer, fx forlængelse
af paralleldriftsregler, der giver
Gældsstyrelsen mulighed for at
rydde op helt frem til 2030.
Der lægges op til, at det er sidste
gang, at forældelsesfristen
udskydes for gæld til det offentlige.
Forenklinger og
effektiviseringer
Der skal tages stilling til lovforslag,
som forenkler og effektiviserer
gældsinddrivelsen.
Eksempelvis forventes et lovforslag
om at kunne foretage lønindehold-
else på skyldnere i DMI. Udviklingen
af funktionaliteten forventes
igangsat i foråret 2023 med henblik
på idriftsættelse i 2024.
Derudover forventes et lovforslag
om harmonisering af renter på
tværs af opkrævning og inddrivelse.
23
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0024.png
6. Aktuelle sager
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0025.png
Risiko for forældelse i SAP38
Anvendelsen af SAP38 som opkrævningssystem
betyder, at det i vid udstrækning ikke er muligt at
beregne renter og sende motorkrav til inddrivelse.
Det estimeres, at renter for foreløbig ca. 170 mio.
kr. er i risiko for at forælde. Hver måned forælder
uberegnede renter for ca. 4 mio. kr.
En bekendtgørelse om afskrivning af renter på
motorområdet under en bagatelgrænse vil betyde,
at de større krav beregnes og opkræves, mens
mindre krav afskrives, fremfor at de løbende
forælder. Det foreslås, at der afskrives renter på
samlet indtil 750 kr. pr. fejlramt motorkrav.
Folketinget er senest oplyst om forholdet i
statusnotatet for opkrævningsområdet i juni 2022.
Initiativer
Analyse af mulige løsnings-
scenarier til at håndtere
forældelsesrisiko for
motorkrav (2023).
Bekendtgørelse om
afskrivning på motorområdet
(udstedes senest 15. april
2023).
Forventet effekt
Mere effektiv administration
og færre manuelle
processer.
Muligheder for forenkling og
ensretning af renteregler på
opkrævningsområdet
undersøges (2023).
25
25
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0026.png
Låste indbetalinger i inddrivelsen
Skyldnere med ikke-inddrivelsesparate gældsposter oplever, at indbetalinger
returneres. Ligeledes kan overskydende skat tilbageholdes i en periode, hvis
borgeren/virksomheden har ikke-inddrivelsesparat gæld. Indbetalingerne
anvendes, hvis fejlen ved den ikke-inddrivelsesparate gæld afklares, eller hvis
skyldner har anden inddrivelsesparat gæld.
Gældsstyrelsen begyndte at returnere indbetalinger fra januar 2022 efter en
ophobning siden 2015. Der er således tale om en ”ketchupeffekt”, og
returneringerne forventes at være markant lavere fremover.
Skatteforvaltningen er ved at afsøge mulige løsninger.
Folketingets Ombudsmand har udsendt en udtalelse om sagen den 10. marts.
Regelgrundlag
De gældende regler trådte i kraft den 1. juli 2021.
Gældsstyrelsen har seks måneder til at afklare retskraft og datafejl, når
skyldner indbetaler på fejlramt gæld. Kan afklaring af retskraft og datafejl
ikke ske inden for seks måneder, overføres indbetalingen til en
korrektionspulje, hvor den vil blive forsøgt anvendt til modregning med
anden, inddrivelsesparat gæld.
Hvis indbetalingen er mindst 1.000 kr., og mindst 1.000 kr. overføres til
korrektionspuljen, vil rentetilskrivningen stoppe på al skyldnerens fejlramte
gæld.
”Rentestoppet” varer, indtil fejlene er afklaret, og en ny betalingsfrist er
overskredet. Der sker ikke ”rentestop”, når mindre beløb end 1.000 kr.
overføres til korrektionspuljen.
For alle skyldnere gælder, at hvis beløbet (uanset størrelse) ikke kan
anvendes, tilbagebetales det inkl. en rentegodtgørelse. Ved særligt behov
for at dokumentere gældfrihed kan der udstedes en attest herom.
Eksempel
En skyldner med en samlet fejlramt gæld på fx 10.000 kr., vil få stoppet
rentetilskrivningen på al den fejlramte gæld, hvis skyldneren har indbetalt
fx 1.100 kr. til delvis dækning af gælden, og mindst 1.000 kr. overføres til
korrektionspuljen.
26
Note: Data for indbetalinger og returneringer er pr. 15. november 2022. Beløbet for indbetalinger kan også
indeholde indbetalinger på inddrivelsesparat gæld samt overskydende indbetalinger på inddrivelsesparat gæld.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 88: Orientering om halvårlig status på gældsaftalen, marts 2023
2680253_0027.png
Forældede og fejlbehæftede
underholdsbidrag
Gældsstyrelsen har under oprydningen i gældsposterne
identificeret en gruppe af private underholdsbidrag, som ikke
kan inddrives, fordi de er forældede eller fejlbehæftede,
jf.
Omfang
Ca. 72.800 underholdsbidrag for i
alt 191 mio. kr., som er omfattet af
sagen. Inddrivelsesrenter udgør
over 40 pct. af det samlede beløb.
Gældsposterne er fra perioden
1950 til 2021.
Forældelsen eller fejlene er
opstået i både opkrævningen og
inddrivelsen. De omfattede
underholdsbidrag er kun
identificeret i DMI.
Der forventes ikke lignende fejl
fremadrettet for underholdsbidrag.
Udbetaling Danmark, som
opkræver langt størstedelen af
underholdsbidragene, blev
tilsluttet PSRM i juni 2021.
Løsning
Gældsstyrelsen rydder op i
underholdsbidragene ved at
godtgøre de bidragsberettigede
og derefter afskrive bidragene.
Godtgørelsen vil være til kurs
100 inklusive inddrivelsesrenter
frem til udbetalingstidspunktet,
da også inddrivelsesrenterne
tilhører de bidragsberettigede.
Hjemmel til at udbetale
godtgørelserne forventes at blive
tilvejebragt med finansloven for
2023. Udbetalingerne forventes
påbegyndt i umiddelbar
forlængelse af vedtagelsen af
Finansloven for 2023.
statusnotat fra juni 2022 og orientering ifm. gældsaftalen
2022
.
Gældsposterne vedrører børne- og ægtefællebidrag, som det
offentlige har påtaget sig at opkræve og inddrive på vegne af
privatpersoner. Bidragene er ikke forskudsvis udlagt af det
offentlige.
Gældsstyrelsen vurderer, at det er overvejende sandsynligt, at
Gældsstyrelsen vil kunne idømmes et erstatningsansvar for
størstedelen af de forældede underholdsbidrag.
Gældsstyrelsen vurderer også, at det for de fejlbehæftede
underholdsbidrag vil tage flere år og være meget
omkostningsfuldt at afklare datafejl og tvivl om retskraft,
ligesom der vil være tilfælde, hvor det ikke er muligt at afklare.
Derfor vil Gældsstyrelsen godtgøre de bidragsberettigede med
henblik på at rydde op i den fejlbehæftede gæld.
27
27