Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2669977_0001.png
ANALYSE
Marts 2023
Danskernes
skattebetaling
Den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
Danskernes skattebetaling
Side 1
Indholdsfortegnelse
Indledning ............................................................................................................................ 2
1.
Nøgletal om danskernes skattebetaling ..................................................... 4
Personskatteprovenuet runder 640 mia. kr.
.............................................................................. 5
Flere borgere får overskydende skat tilbage ........................................................................ 9
Borgerne efterlever i høj grad skattereglerne .................................................................... 11
Flest fejl med fradrag for rejseudgifter ................................................................................. 13
2.
Den tredje gruppe på arbejdsmarkedet......................................................14
Borgernes tilknytning til den tredje gruppe ......................................................................... 15
Flest honorarmodtagere i den tredje gruppe ..................................................................... 17
Hver anden er også traditionel lønmodtager ..................................................................... 19
Kontrol på digitale arbejdsplatforme ..................................................................................... 23
Målrettet vejledning til den tredje gruppe ............................................................................ 26
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
Danskernes skattebetaling
Side 2
Indledning
5,2 mio. skattepligtige borgere i Danmark bidrager til finansieringen af det danske
velfærdssamfund. I 2021 betalte de tilsammen godt 640 mia. kr. i personskatter.
Provenuet fra personskatterne udgør mere end halvdelen af det samlede årlige
skatte- og afgiftsprovenu på 1.200 mia. kr.
Skattestyrelsen understøtter, at borgerne betaler de korrekte skatter til tiden. Det
skal være trygt og nemt for borgerne at betale deres skat. Det sikrer Skattestyrelsen
ved at have effektive vejlednings- og kontroltiltag integreret i alle dele af skattebe-
talingen.
Danskernes skattebetaling
er en årligt tilbagevendende publikation, der sætter fo-
kus på borgernes skattebetaling. Det gøres i to dele
faste nøgletal og et udvalgt
tema.
I nøgletallene præsenteres udviklingen i borgernes skattebetaling for indkomst-
årene fra 2017 til 2021. Det gælder provenu fra forskellige skattearter, borger-
nes præcision i skattebetalingen og deres regelefterlevelse.
I temaet rettes fokus på den såkaldte
”tredje
gruppe” på arbejdsmarkedet, der ikke
har en traditionel tilknytning til arbejdsmarkedet som enten lønmodtagere eller selv-
stændigt erhvervsdrivende.
Temaet introducerer den tredje gruppes karakteristika og præsenterer Skattestyrel-
sens kontrol og vejledning af denne særlige gruppe af skatteydere.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0004.png
Danskernes skattebetaling
Side 3
1
54 %
Nøgletal om
danskernes skattebetaling
Over halvdelen af de
samlede skatter og
afgifter kommer fra
personskatter
Flere danskere har
overskydende skat
end tidligere
Flere danskere
havde fejl i
håndværkerfradraget
3,5 mio.
I 2021 havde 3,5 mio. borgere
overskydende skat. Det er godt
200.000 flere end i 2017.
41 %
41 pct. af borgerne lavede fejl i
deres registrering af håndværker-
fradraget i 2020.
Personskatteprovenuet udgør
54 pct. af det samlede skatte-
og afgiftsprovenu.
2
Den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
Flest honorar-
modtagere i den
tredje gruppe
Stigende restskat i
den tredje gruppe
Høj træfprocent i
kontroller af
arbejdsplatforme
266.000
I 2021 havde 266.000 borgere
beskæftigelse inden for den
tredje gruppe. Over 80 pct. af
dem var honorarmodtagere.
40.000 kr.
Den tredje gruppe havde i gen-
nemsnit en restskat på knap
40.000 kr. i 2021. Det er en stig-
ning på 10.000 kr. siden 2019.
95 %
Skattestyrelsen har fundet fejl i 95
pct. af de gennemførte kontroller af
borgere på digitale arbejdsplatforme
siden 2020.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0005.png
Danskernes skattebetaling
Side 4
Nøgletal om
danskernes
skattebetaling
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0006.png
Danskernes skattebetaling
Side 5
Personskatteprovenuet runder 640 mia. kr.
Hvert år betaler borgerne i Danmark forskellige typer af personskatter af deres
indkomst, fx bund- og topskat samt arbejdsmarkedsbidrag. Personskatterne er
den største indtægtskilde for den danske stat.
I 2021 udgjorde det samlede personskatteprovenu godt 640 mia. kr. Det er over
halvdelen af det samlede skatte- og afgiftsprovenu på omkring 1.200 mia. kr.,
der årligt bliver indbetalt til statskassen.
Siden 2017 er personskatteprovenuet steget med over 100 mia. kr. Alene fra
2019 til 2021 steg provenuet med over 67 mia. kr., hvilket udgør to tredjedel af
stigningen.
Figur 1. Udvikling i personskatteprovenu 2017-2021
Mia. kr.
700
600
500
400
300
200
100
0
2017
2018
2019
2020
2021
553
576
606
643
54 %
Andel af skatte- og afgiftsprovenu
Personskatteprovenuet udgør 54
pct. af det samlede skatte- og af-
giftsprovenu.
540
Kilde: Skatteministeriet.
Provenuet følger den generelle fremgang i den økonomiske udvikling i samfun-
det. Når flere kommer i beskæftigelse, eller lønningerne på arbejdsmarkedet sti-
ger, så øges skattegrundlaget og indkomstskatterne også.
Udviklingen i danskernes skattebetaling de seneste år skyldes især, at borgerne
fik mulighed for at få udbetalt indefrosne feriemidler i 2020 og 2021. Det var et
politisk tiltag for at holde gang i økonomien og afdæmpe de negative effekter
som følge af covid-19. Indkomstskatterne fra udbetalingen af de udbetalte ferie-
midler udgjorde i 2020 og 2021 knap 35 mia. kr.
De statslige indkomstskatter er den største post i danskernes skattebetaling og
udgjorde knap 307 mia. kr. i 2021. Provenuet fra de statslige indkomstskatter er
steget med godt 15 mia. kr. fra 2019 til 2020 og med yderligere knap 13 mia. kr.
fra 2020 til 2021,
jf. tabel 1.
Bundskatten betales af alle skattepligtige borgere med en indkomst, der oversti-
ger personfradraget. Provenuet fra bundskatten udgjorde omtrent halvdelen af
de statslige indkomstskatter i 2021. Bundskatteprovenuet steg fra godt 143 mia.
kr. i 2019 til knap 160 mia. kr. i 2021,
jf. tabel 1.
Det er en stigning på 11 pct. i en
periode, hvor der samtidig har været en faldende sats på bundskatten som kom-
pensation for kommunale skatteforhøjelser.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0007.png
Danskernes skattebetaling
Side 6
Topskatten betales af borgere, der har skattepligtig indkomst, som overstiger
topskattegrænsen. Borgerne skal betale 15 pct. i topskat af den indkomst, der
overstiger topskattegrænsen. Siden 2017 er topskattegrænsen hævet fra
479.600 kr. til 544.800 kr. efter arbejdsmarkedsbidrag er fratrukket. Det sam-
lede provenu fra topskatten har været nogenlunde stabilt siden 2017 og lå i
2021 på 20 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Det stigende bidrag fra topskatten kan blandt andet skyldes, at lønningerne har
fulgt fremgangen i samfundsøkonomien samt udbetalingen af indefrosne ferie-
midler, som har betydet en større samlet indtægt for mange borgere i 2020 og
2021. Omkring 520.000 borgere betalte topskat i 2021 mod 480.000 borgere i
2019.
Alle borgere med tilknytning til arbejdsmarkedet betaler et bidrag på 8 pct. af al
arbejdsindkomst. Dette kaldes arbejdsmarkedsbidrag. Det gælder fx løn, hono-
rarer, feriepenge eller overskud af selvstændig virksomhed. I modsætning til an-
dre typer af skatter betales der ikke arbejdsmarkedsbidrag af overførselsind-
komster. Provenuet fra arbejdsmarkedsbidrag er løbende steget siden 2017. I
2021 udgjorde arbejdsmarkedsbidrag godt 110 mia. kr., hvilket er en stigning på
knap 10 mia. kr. siden 2019,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Samlet personskatteprovenu, 2017–2021
Mia. kr. (løbende priser)
2017
2018
2019
2020
2021
Samlet personskatteprovenu
Statslige indkomstskatter
- Bundskat
- Topskat
- Udligningsskat
- Sundhedsbidrag
- Begrænset skattepligtige
- Ejendomsværdiskat
- Arbejdsmarkedsbidrag
Kommunale indkomstskatter mv.
Kirkeskat
Aktieskat
Pensionsbeskatning
Øvrige indkomstskatter
539,5
259,2
111,3
17,5
0,2
19,2
2,6
14,2
94,2
236,9
6,4
27,3
7,9
1,8
553,1
269,5
126,9
17,5
0
9,7
2,6
14,5
98,3
239,3
6,4
28,2
7,9
1,8
575,6
278,9
143,4
17,6
0
0
2,3
14,8
100,8
247,6
6,6
30,3
8,0
4,2
606,3
294,0
151,6
18,8
0
0
2,3
15,0
106,3
263,0
7,0
29,9
8,0
4,5
642,9
306,8
159,8
20,2
0
0
2,4
14,2
110,4
277,9
7,3
36,1
7,8
7,0
Anm.: Øvrige indkomstskatter indeholder statslig og kommunal dødsboskat, skat fra
virksomhedsordningen, grøn check mm. Kategorien Kirkeskat er medtaget for at synliggøre alle personlige
indkomstskatter til stat, kommune og kirke. Det bemærkes, at kategorien ikke indgår i
nationalregnskabsopgørelsen af de samlede skatteindtægter.
Kilde: Skatteministeriet.
De kommunale indkomstskatter er den næststørste post i det samlede persons-
katteprovenu og udgjorde knap 278 mia. kr. i 2021. Provenuet har generelt væ-
ret stigende fra 2017, men den største stigning skete fra 2019 til 2020, hvor pro-
venuet steg med over 15 mia. kr. Fra 2020 til 2021 steg provenuet med yderli-
gere knap 15 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Det skyldes dels en mindre stigning i de kommu-
nale skattesatser på tværs af landet og dels kommunale skatteindtægter fra ud-
betalingen af indefrosne feriemidler.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0008.png
Danskernes skattebetaling
Side 7
Skatteprovenuet fra aktieindkomst afhænger af størrelsen på udbytte, gevinster
og tab fra handlen med værdipapirer. Borgere med aktieindkomst op til 56.500
kr. (i 2021) skal betale aktieskat på 27 pct. af indkomsten. Aktieindkomst der-
over beskattes med 42 pct. Provenuet fra aktieskatten er steget med knap 6 mia.
kr. fra 2019 til 2021,
jf. tabel 1.
Det stigende provenu fra aktieskat skyldes, at flere borgere har investeret deres
penge i aktier og andre værdipapirer de seneste år. Aktiemarkederne blev kun
kortvarigt negativt ramt under covid-19, og i 2021 har de danske aktiekurser ge-
nerelt været stigende. Det betyder, at borgerne samlet set har tjent penge på en-
ten salg af aktier eller udbytte fra aktierne, hvoraf der skal betales aktieskat.
Pensionsbeskatningsprovenuet har i perioden fra 2017 til 2021 ligget stabilt på
omkring 8 mia. kr. årligt,
jf. tabel 1.
Langt størstedelen af det årlige personskatteprovenu stammer fra de statslige
og kommunale indkomstskatter. De udgjorde henholdsvis 48 pct. og 43 pct. af
det samlede personskatteprovenu i 2021,
jf. figur 2.
De resterende 9 pct. af per-
sonskatteprovenuet opkræves i kirkeskat, aktieindkomstskat, pensionsbeskat-
ning og øvrige indkomstskatter.
Der er ikke de store udsving i fordelingen igennem årene. Siden 2019 er andelen
af provenuet fra de statslige indkomstskatter faldet med 0,9 procentpoint, der er
fordelt ud på de andre skattearters andele.
Figur 2. Personskatteprovenu fordelt på skattearter, 2021
1,2% 1,1%
1,1%
6%
Statslige indkomstskatter
Kommunale indkomstskatter mv.
Kirkeskat
Aktieskat
43%
Pensionsbeskatning
Øvrige indkomstskatter
91 %
Indkomstskatter
De statslige og kommunale ind-
komstskatter udgjorde tilsammen 93
pct. af det samlede personskattepro-
venu i 2021.
48%
Anm.: Figuren summer til mere end 100 på grund af afrundinger.
Kilde: Skatteministeriet.
Antallet af skattepligtige borgere er steget støt siden 2017. Fra 2017 til 2021 er
antallet af skattepligtige borgere steget med knap 60.000. I 2021 bidrog knap
5,2 mio. skattepligtige borgere til statskassen,
jf. tabel 2.
Samtidig er den gennemsnitlige skattebetaling per borger steget med næsten
19.000 kr. fra 2017 til 2021. I 2021 bidrog borgerne i gennemsnit med knap
124.000 kr. i skattebetaling,
jf. tabel 2.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0009.png
Danskernes skattebetaling
Side 8
Tabel
2.
Antal skattepligtige og gennemsnitlig årlig skattebetaling, 2017–2021
2017
2018
2019
2020
2021
Antal skattepligtige
(1.000 personer)
5.135
5.152
5.175
5.175
5.194
Gennemsnitlig
skattebetaling (kr.)
105.070
107.361
111.237
117.156
123.786
Kilde: Skattestyrelsen og Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0010.png
Danskernes skattebetaling
Side 9
Flere borgere får overskydende skat tilbage
Alle borgere modtager hvert år en årsopgørelse. Det er en oversigt over borger-
nes indkomstgrundlag, fradrag og samlede skattebetaling fra det forgangne år.
På årsopgørelsen fremgår det, om borgerne har betalt den korrekte skat i for-
hold til oplysningerne på forskudsopgørelsen. Har borgeren betalt for lidt i skat,
skal borgeren betale en restskat. Er der derimod betalt for meget, udbetales den
overskydende skat.
Forskudsopgørelsen er borgernes skattebudget for det kommende år. Gennem
vejledningsindsatser gør Skattestyrelsen løbende borgerne opmærksomme på
vigtigheden af at tilpasse forskudsopgørelsen, når der sker ændringer i deres
skatteforhold. Skattestyrelsen har de seneste år under covid-19 særligt haft fo-
kus på de områder, hvor mange borgeres skattebetaling ændrede sig. Det gæl-
der fx kørselsfradraget, der for mange borgere har ændret sig som følge af flere
hjemmearbejdsdage.
Siden 2017 har flere borgere med simple skatteforhold, fx lønmodtagere, pensi-
onister og SU-modtagere, haft overskydende skat og fået penge tilbage. Antallet
af borgere med overskydende skat er steget fra omkring 3,3 mio. i 2017 til over
3,5 mio. i 2021,
jf. tabel 3.
I 2021 var der 4,3 mio. borgere med simple skatteforhold. For denne gruppe
modtager Skattestyrelsen automatisk mange af borgernes skatteoplysninger di-
rekte fra tredjeparter såsom arbejdsgivere, banker og pensionskasser. I langt de
fleste tilfælde er det begrænset, hvad den enkelte borger selv skal oplyse eller
foretage af ændringer i forhold til deres skat,
jf. boks 1.
Antallet af borgere med en restskat er samtidig faldet med over 100.000 fra
knap 760.000 i 2017 til 650.000 i 2021,
jf. tabel 3.
Det er på trods af, at mange
borgere havde ændrede skatteforhold på grund af covid-19.
Tabel
3.
Borgere med simple skatteforhold og overskydende eller restskat, 2017–2021
Tusinde personer
2017
2018
2019
2020
2021
3,5 mio.
Borgere med overskydende skat
I 2021 havde over 3,5 mio. borgere
overskydende skat på deres årsop-
gørelse.
Antal borgere med
overskydende skat
3.301
3.295
3.432
3.476
3.533
Antal borgere med restskat
757
794
763
676
650
Kilde: Skattestyrelsen.
I takt med at flere borgere har overskydende skat, bliver der også udbetalt et
større beløb i overskydende skat. I 2017 blev der udbetalt godt 14 mia. kr. i over-
skydende skat, mens der i 2021 blev udbetalt godt 17 mia. kr.,
jf. tabel 4.
Det be-
tyder, at borgerne i gennemsnit har fået godt 500 kr. mere tilbage i 2021, end de
gjorde i 2017.
Det samlede beløb i restskat er steget fra godt 3,5 mia. kr. i 2017 til knap 5 mia.
kr. i 2021,
jf. tabel 4.
Udviklingen følger dog ikke det faldende antal borgere med
restskat. Det betyder, at borgere med restskat i 2021 havde knap 2.600 kr. mere
i restskat, end borgere havde i 2017.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0011.png
Danskernes skattebetaling
Side 10
Tabel
4.
Restskat og overskydende skat i alt, 2017–2021
Mia. kr. (løbende priser)
2017
2018
2019
2020
2021
Overskydende skat
14,2
13,5
15,0
15,8
17,1
Restskat
3,6
3,8
3,0
4,0
4,8
I alt
17,8
17,4
18,1
19,8
21,8
Anm.: Summen kan afvige på grund af afrundede tal.
Kilde: Skattestyrelsen.
Der kan være mange årsager til, at der de seneste år har været en stigning i den
samlede overskydende skat og restskat. Blandt andet kan ændringer i borgernes
job– eller boligsituation have ændret skatteforholdene i forhold til tidligere.
De seneste år har desuden været påvirket af covid-19, som for mange har bety-
det flere hjemmearbejdsdage og dermed et lavere kørselsfradrag eller et lavere
fradrag for rejseudgifter. Desuden har borgerne i løbet af 2020 og 2021 haft
mulighed for at få udbetalt indefrosne feriemidler, som kan have betydning for
borgernes skattebetaling. Den forhøjede indtægt kan for nogle borgere have be-
tydet et højere beskæftigelsesfradrag i løbet af året eller betydet, at flere har
krydset topskattegrænsen.
Boks 1. Sådan er tallene for restskat og overskydende skat opgjort
Alle tal og data, der danner grundlag for analysen om borgernes restskat og oversky-
dende skat i perioden 2017 til 2021, er indhentet fra borgere med enkle skatteforhold, fx
lønmodtagere, pensionister og SU-modtagere, hvor Skattestyrelsen automatisk får
mange af borgernes skatteoplysninger direkte fra tredjeparter såsom arbejdsgivere,
banker og pensionskasser.
I 2021 udgjorde borgere med simple skatteforhold 4,3 mio.
Borgere med mere komplicerede skatteforhold, fx selvstændige erhvervsdrivende og
borgere med udlandsforhold, indgår ikke i analysen.
Alle oplysninger er indhentet primo maj efter det pågældende indkomstår.
Årsopgørelsen er dynamisk, da det er muligt at foretage ændringer tre år tilbage i tiden.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0012.png
Danskernes skattebetaling
Side 11
Borgerne efterlever i høj grad skattereglerne
Skattestyrelsen har siden indkomståret 2006 gennemført stikprøvekontroller af
borgernes efterlevelse af skattereglerne. Formålet er at afdække borgernes
evne og vilje til at følge reglerne for skattebetaling,
jf. boks 2.
Undersøgelserne
viser, at langt de fleste borgere efterlever skattereglerne. Alligevel er der risiko
for fejl, ligesom nogle få begår grove fejl eller bevidst forsøger at snyde med
skattebetalingen.
I undersøgelserne af borgernes regelefterlevelse inddeler Skattestyrelsen fejl i to
typer; simple fejl og grove fejl. Simple fejl begås uagtsomt og kan fx skyldes mis-
forståelser. Grove fejl begås groft uagtsomt eller forsætligt og kan være straf-
bare.
Undersøgelserne af borgernes regelefterlevelse indgår i Skattestyrelsens ar-
bejde med at identificere særligt risikofyldte områder, hvor der ofte bliver begået
fejl eller snydt, og hvor vejlednings- og kontrolarbejdet skal styrkes.
Fra 2019 er der foretaget en metodeændring i undersøgelsen af borgernes re-
gelefterlevelse af skattereglerne, da der ikke længere er en bagatelgrænse for
fejl i undersøgelsen. Det betyder, at flere fejl afdækkes i undersøgelsen, som der-
med giver et mere retvisende billede af regelefterlevelsen,
jf. boks 3.
Det betyder
også, at det kan se ud som om, at borgerne begår flere fejl, selvom det blot er
udtryk for, at Skattestyrelsen nu også registrerer fejl af mindre beløb end tidli-
gere.
Skattestyrelsens undersøgelser viser, at borgernes regelefterlevelse er på et højt
niveau. Andelen af borgere, som efterlever skattereglerne, har konstant været
over 84 pct. siden 2013,
jf. figur 3.
Den høje regelefterlevelse skyldes i høj grad, at knap 92 pct. af skatteoplysnin-
gerne i årsopgørelsen indberettes automatisk til Skattestyrelsen fra tredjeparter,
som fx arbejdsgivere, banker og pensionsselskaber.
Figur 3. Udviklingen i borgernes regelefterlevelse, 2013–2020
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2013
2015
2017
Borgere med simple fejl
2019
2020
93
91
92
1
6
0
9
1
7
1
14
1
15
84 %
Regelefterlevelse
I 2020 efterlevede knap 84 pct. af
borgerne skattereglerne.
84
84
Borgere der angiver korrekt
Borgere med grove fejl
Anm.: Den stiplede linje angiver, at der fra 2019 og frem er foretaget en metodeændring, hvor
bagatelgrænsen er blevet afskaffet. Samtidig er undersøgelsen gået over til at være en årlig undersøgelse
frem for hvert andet år.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0013.png
Danskernes skattebetaling
Side 12
Fra 2017 til 2020 er den samlede andel af borgere, der begår fejl, steget fra
godt 7 pct. til omkring 16 pct.,
jf. figur 3.
Skattestyrelsen vurderer, at op mod 5
procentpoint af stigningen kan skyldes, at flere borgere registreres med fejl, fordi
der ikke længere opereres med en bagatelgrænse. Den resterende del af stig-
ningen kan tilskrives en stigende tendens til særligt at begå simple fejl.
Boks 2. Sådan måler Skattestyrelsen borgernes regelefterlevelse
Borgernes regelefterlevelse måles ved at kontrollere en stikprøve af tilfældigt udvalgte
skatteydere. Ved kontrollen gennemgås borgerens skattemæssige forhold, eventuelle
fejl registreres og rettes, og borgerens vilje og evne til at angive korrekt vurderes. Idet
der alene måles på borgernes evne til at angive korrekt, er det ikke undersøgt, hvorvidt
tredjepartsoplysninger er korrekte. Således vil en borger, hvis årsopgørelse udelukkende
består af låste felter, som er angivet af tredjeparter, blive registreret som, at borgeren
har efterlevet skattereglerne. At have efterlevet skattereglerne forudsætter således ikke
en aktiv handling fra borgerens side.
Afhængigt af antallet og karakteren af fejlen vurderes det, om borgeren har forsøgt at ef-
terleve reglerne eller omgå reglerne med vilje. Fx vil en borger, der har taget for lille et
fradrag, og dermed snydt sig selv, blive vurderet som at have forsøgt at efterleve reg-
lerne. Idet stikprøven er tilfældigt udvalgt, kan resultaterne af kontrollerne bruges til at
estimere regelefterlevelsen for alle borgere og ikke blot de borgere, der blev kontrolleret
i stikprøven.
Undersøgelsen omfatter ikke sort arbejde eller selvstændigt erhvervsdrivende. Informati-
oner om regelefterlevelsen giver Skattestyrelsen indblik i, hvilke fejltyper der er hyppigst
og hvilke forhold, der karakteriserer personer, der begår simple og grove fejl.
Boks 3. Bagatelgrænse
Skattestyrelsen har i tidligere regelefterlevelsesundersøgelser opereret med en bagatel-
grænse på 4.000 kr. I mellem 2017 og 2019-undersøgelsen afskaffede Skattestyrelsen
bagatelgrænsen, hvilket har medført et ændret administrationsgrundlag for regelefterle-
velsesundersøgelserne. Formålet med afskaffelsen af bagatelgrænsen har været at sikre
en mere præcis opgørelse af borgernes regelefterlevelse.
Ændringen har alt andet lige har medvirket til, at fejlprocenten er steget i forhold til tidli-
gere undersøgelser. Af stigningen i fejlprocenten på 8 procentpoint fra 2017 til 2019,
vurderes op mod 5 procentpoint at skyldes afskaffelsen af bagatelgrænsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0014.png
Danskernes skattebetaling
Side 13
Flest fejl med fradrag for rejseudgifter
Da årsopgørelsen åbnede i 2020, mødte borgerne langt færre felter end tidli-
gere. Det skyldes, at Skattestyrelsen lancerede den skræddersyede årsopgø-
relse, hvor borgerne kun får vist felter, som Skattestyrelsen vurderer, er relevante
for den enkelte. Tidligere fik alle borgere vist 66 felter på årsopgørelsen, hvoraf
en stor del ikke var relevante for størstedelen af borgerne. I 2020 var listen prio-
riteret til den enkelte borger, og de har som hovedregel adgang til seks åbne fel-
ter.
Med det nye tiltag bliver årsopgørelsen mere overskuelig for borgerne. Samtidig
skal det også være med til at mindske risikoen for brugen af forkerte felter eller
forsøg på at snyde sig til fradrag, som borgerne ikke er berettiget til.
Den seneste undersøgelse af regelefterlevelsen fra 2020 viser, at borgerne ty-
pisk begik fejl med fradrag for udgifter til rejser, håndværkere samt kørsel til og
fra arbejde i 2019,
jf. tabel 5.
Det er felter, som de fleste borgere har åbne på de-
res årsopgørelse.
Tabel
5.
Felter på årsopgørelsen hvor der hyppigst er fejl, 2020
Fejltyper
Fradrag for rejseudgifter (rejsefradrag)
Udgifter med servicefradrag (håndværkerfradrag)
Befordringsfradrag (kørselsfradrag)
Fejlprocent
60 pct.
41 pct.
39 pct.
Kilde: Skattestyrelsen.
60 pct. af de borgere, som indberettede i feltet fradrag for rejseudgifter, begik
fejl i 2020,
jf. tabel 5.
Fradraget indbefatter kost og logi i forbindelse med ar-
bejdsrejser, hvor det ikke er muligt at rejse frem og tilbage hver dag. Anvendel-
sen af fradraget bygger på en individuel vurdering. Fx havde en borger med fa-
ste døgnvagter otte kilometer fra egen bopæl, anvendt rejsefradraget uden at
leve op til hverken midlertidighedskriterie, da ansættelsen ikke var tidsbegræn-
set, eller afstandskriteriet da arbejdsstedet var for tæt på bopælsadressen.
41 pct. begik fejl med håndværkerfradraget i 2020,
jf. tabel 5.
Det er en stigning
på 9 procentpoint i forhold til i 2019. Håndværkerfradraget gælder for arbejds-
løn i forbindelse med grønne håndværksydelser og ikke for materialer. Fx havde
en husejer fratrukket udgifter til nye vinduer og ikke kun den fradragsberettigede
arbejdsløn.
39 pct. af de borgere, som indberettede kørselsfradrag, begik i 2020 fejl,
jf. tabel
5.
Kørselsfradraget kan anvendes, når borgere har mere end 24 km til og fra ar-
bejde. Fx viste en kontrol af kørselsfradraget hos en borger, at der blev indberet-
tet fradrag for flere arbejdsdage, end borgeren kunne indsende bevis for.
Høje fejlprocenter kan indikere, at reglerne kan være komplicerede og svære at
gennemskue, eller at nogle borgere fristes til at omgå dem, når de selv kan an-
give oplysninger i de åbne felter. Derfor har Skattestyrelsen øget både kontrol og
vejledning på de tre ovennævnte områder de seneste år.
60 %
Fejl med fradrag for rejseudgifter
60 pct. begik fejl med angivelsen for
rejsefradrag i 2020.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0015.png
Danskernes skattebetaling
Side 14
Den tredje gruppe på
arbejdsmarkedet
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0016.png
Danskernes skattebetaling
Side 15
Borgernes tilknytning til den tredje gruppe
De fleste borgere i Danmark har en traditionel tilknytning til det danske arbejds-
marked, hvor de enten er lønmodtagere eller selvstændigt erhvervsdrivende.
Mellem disse to grupper er der en gruppe af borgere med mere utraditionelle
beskæftigelsesformer, som betegnes
den tredje gruppe.
Gennem de seneste år er der opstået en række nye beskæftigelsesformer, der
giver nye muligheder for at modtage indkomst, fx gennem arbejdsplatforme eller
indkomst fra aktiviteter på sociale medier, e-sport eller lignende. Dertil kommer
personer, som hele tiden har tilhørt den tredje gruppe, fx freelancere, kunstnere,
konsulenter og oplægsholdere.
Den tredje gruppe kan opdeles i tre undergrupper:
Honorarmodtagere
dækker over personer, der får udbetalt et vederlag
(B-indkomst) for personligt arbejde, fx freelancere, influencere eller be-
styrelsesmedlemmer. Personer, der har en selvstændig virksomhed og
får udbetalt honorarer hertil, indgår ikke i denne gruppe. De vil i stedet
være at finde blandt opstartsvirksomheder eller selvstændige.
Ikke-erhvervsmæssig virksomhed
dækker over personer, der udfører
aktiviteter i tråd med at være selvstændig, men hvor formålet ikke er at
opnå et overskud. Det er fx en billedkunstner eller smykkedesigner, der i
fritiden har åbent i butikken et par gange om ugen for salg af deres pro-
dukter. Hobbyvirksomheder, som fx dele af dyrepasning og opdræt mv.,
indgår dog ikke i gruppen.
Opstartsvirksomhed
dækker over personer, der er ved at etablere sig
som selvstændige. I den kategori findes blandt andet nye iværksættere,
som maksimalt har et overskud eller underskud på 100.000 kr. inden for
en treårig periode.
Figur 4. Eksempler på personer i den tredje gruppe
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0017.png
Danskernes skattebetaling
Side 16
De nye typer af beskæftigelsesformer kan give en række udfordringer for både
borgerne i den tredje gruppe og Skattestyrelsen. For borgerne betyder det, at
indberetning af indkomsten ikke nødvendigvis sker gennem virksomhederne,
som de ofte vil være vant til som lønmodtagere. Det er nemlig borgernes eget
ansvar at oplyse og sikre den korrekte skattebetaling til Skattestyrelsen. For bor-
gere i den tredje gruppe betyder det, at de, i modsætning til lønmodtagere, i høj
grad selv skal sikre, at deres indkomst og fradrag er indberettet.
Skattestyrelsen er ansvarlig for at vejlede borgerne i reglerne for fx modtagelse
af honorarer fra arbejdsplatforme eller udbetaling af indkomst fra influencerop-
gaver. Det skal sikre, at borgerne i den tredje gruppe husker at indberette til ti-
den og indberetter korrekt. For Skattestyrelsen betyder det også, at kontrolarbej-
det løbene tilpasses de nye beskæftigelsesformer.
Boks 4. Sådan er den tredje gruppe opgjort
Tallene i temaafsnittet er baseret på udtræk af borgernes skatteoplysninger fra perioden
2017 til 2021. Det betyder, at en borger kan have været en del af den tredje gruppe i
mere end de 5 år, som analysen strækker sig over.
Borgere i den tredje gruppe følger Skattelovrådets definition og afgrænsning i rapporten
Den tredje gruppe på arbejdsmarkedet delrapport I
fra marts 2019.
For at undgå overlap kan borgerne kun indgå i én ud af de tre kategorier, selvom de har
indkomst, som kan placere dem i flere kategorier. Udsøgningen er rangeret som føl-
gende 1) opstartsvirksomheder, 2) honorarmodtagere og 3) ikke-erhvervsmæssig virk-
somhed.
For alle tre grupper gælder, at borgeren kan have haft anden indkomst, fx løn- eller over-
førselsindkomst, i løbet af året samtidig med at have indkomst i den tredje gruppe.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0018.png
Danskernes skattebetaling
Side 17
Flest honorarmodtagere i den tredje gruppe
I 2021 udgjorde den tredje gruppe omkring 266.000 borgere. Det svarer til 5
pct. af de 5,2 mio. skattepligtige borgere,
jf. tabel 6.
Selvom der har været små
udsving, har andelen af skattepligtige borgere i den tredje gruppe været stabil
siden 2017. Det må dog formodes, at der er sket et skifte internt i den tredje
gruppe, hvor de nye beskæftigelsesformer fylder mere.
Tabel
6.
Skattepligtige borgere og andelen i den tredje gruppe, 2017-2021
Tusinde personer
2017
2018
2019
2020
2021
Skattepligtige i alt
5.135
5.152
5.175
5.175
5.194
- Den tredje gruppe
260
269
302
248
266
Andel af skattepligtige i
den tredje gruppe
5,1 %
5,2 %
5,8 %
4,8 %
5,1 %
Kilde: Skattestyrelsen.
Honorarmodtagere udgør langt størstedelen af borgerne i den tredje gruppe.
Med knap 220.000 borgere udgjorde honorarmodtagere omkring 83 pct. af alle
i den tredje gruppe i 2021,
jf. figur 5.
Hver tiende i den tredje gruppe er borgere,
der har etableret en opstartsvirksomhed, og endelig drev knap 8 pct. ikke-
erhvervsmæssig virksomhed.
Figur 5. Gruppering i den tredje gruppe, 2021
8%
10%
Honorarmodtagere
Opstartsvirksomheder
Ikke-erhvervsdrivende
virksomhed
83%
Anm.: Summen af procenterne kan afvige fra 100 på grund af afrundinger.
Kilde: Skattestyrelsen.
Det er Skattestyrelsens erfaring, at de ovenstående opgørelser underestimerer
antallet af borgere i den tredje gruppe. Det skyldes, at opgørelsen kun dækker
over borgere, der har oplyst indkomst fra deres aktiviteter i den tredje gruppe. I
forbindelse med kontrol af borgernes skattebetaling opdages der fx honorar-
modtagere, som ikke har opgivet B-indkomst. Det kan blandt andet være fordi,
borgeren ikke kender til reglerne eller bevidst forsøger at undgå dem.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0019.png
Danskernes skattebetaling
Side 18
Selvom antallet af borgere i den tredje gruppe har været stabilt siden 2017, har
der været jævn udskiftning i borgerne, som er en del af gruppen. Samlet har over
700.000 borgere været en del af den tredje gruppe i et eller flere år siden 2017.
Langt de fleste i den tredje gruppe er kun en del af gruppen i en kortere periode.
Næsten 60 pct. har kun haft skattepligtig indkomst inden for den tredje gruppe i
ét år. Næsten hver tredje har været en del af den tredje gruppe i to til fire år,
mens en lille gruppe på omkring hver tiende har været en del af den tredje
gruppe i de fem år, opgørelsen dækker,
jf. figur 6.
Figur 6. Andelen af personer med et eller flere år i den tredje gruppe, 2017-2021
700.000
Borgere i den tredje gruppe
Fra 2017 til 2021 har over 700.000
borgere været en del af den tredje
gruppe i et eller flere år.
9%
5%
1 år
9%
2 år
3 år
59%
18%
4 år
5 år
Anm.: Figuren er baseret på data om den tredje gruppe fra 2017 til 2021. Personerne kan derfor godt have
været en del af den tredje gruppe i mere end de fem år.
Kilde: Skattestyrelsen.
Når borgerne ofte er en del af den tredje gruppe i en kortere periode, stiller det
krav til, at Skattestyrelsen løbende vejleder gruppen for at sikre, at de betaler
den korrekte skat.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0020.png
Danskernes skattebetaling
Side 19
Hver anden er også traditionel lønmodtager
For de fleste i den tredje gruppe er indkomst fra honorarer, opstartsvirksomhe-
den eller den ikke-erhvervsmæssige virksomhed et supplement til en anden ind-
komst i samme år.
Kun 7 pct. i den tredje gruppe havde i 2021 alene indkomst fra beskæftigelse i
den tredje gruppe. Tæt på hver anden havde et mere traditionelt lønmodtager-
forhold med lønindkomst i samme år som indkomsten i den tredje gruppe, mens
15 pct. modtog overførselsindkomst i samme år
.
Endelig havde knap 30 pct. af
borgere i den tredje gruppe en kombination af både lønindkomst, overførsels-
indkomst samt indkomst fra eksempelvis honorar,
jf. figur 7.
Fordelingen har ændret sig ganske lidt over årene, og billedet er derfor stort set
det samme i 2021, som det var i 2017.
Figur 7. Indkomstkilde for den tredje gruppe, 2021
7%
29%
Kun indkomst i den tredje
gruppe
Suppleret med lønindkomst
49%
15%
Suppleret med
overførselsindkomst
Suppleret med en kombination
af løn, overførselsindkomst
og/eller anden indkomst
Kilde: Skattestyrelsen.
Sammenlignet med en traditionel lønmodtager er der mere, den tredje gruppe
selv skal være opmærksomme på, når de indberetter oplysninger og tjekker de-
res årsopgørelse. I langt de fleste tilfælde vil oplysninger om eksempelvis ind-
komst fra et honorar blive indberettet fra virksomheden til Skattestyrelsen. Men
der kan være tilfælde, hvor der bliver udbetalt honorarer, som ikke bliver indbe-
rettet af virksomheden.
Hvis virksomheden ikke indberetter indkomsten til Skattestyrelsen, bliver der ikke
automatisk indeholdt skat og arbejdsmarkedsbidrag ved udbetaling af honora-
ret. Det er derfor borgeren selv, som har ansvaret for at oplyse honoraret som B-
indkomst, så den korrekte skat og arbejdsmarkedsbidrag indbetales til Skatte-
styrelsen.
For at der kan beregnes den korrekte skat, skal borgerne huske, at de kan have
ret til fradrag, og derfor også oplyse deres berettigede fradrag for udgifter i for-
bindelse med at udføre arbejdsopgaven, fx udgifter til kørsel eller rejser.
Når det er sikret, at der både er indtastet korrekte indkomstoplysninger og kor-
rekte oplysninger om fradrag, kan borgerens skat udregnes og betales. Hvis der
er tale om et lille beløb, kan det klares med en engangsbetaling med dankort.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0021.png
Danskernes skattebetaling
Side 20
Hvis der er tale om faste honorarer, kan borgeren vælge at skrive indkomst- og
skatteoplysningerne ind på forskudsopgørelsen løbende i takt med indkomsten.
Borgeren kan også oplyse en forventet B-indkomst på samme måde som med
lønindkomst.
Det gælder både for borgere i den tredje gruppe, selvstændige og lønmodta-
gere, at oplysningerne på forskudsopgørelsen ikke opdateres, når indkomsten
ændrer sig. Denne ændring vil først ske i forbindelse med årsopgørelsen, hvis
Skattestyrelsen har modtaget oplysninger om borgerens indkomst fra tredjepar-
ter
såsom arbejdsgivere. Borgerne kan derfor ende med en overskydende skat
eller betale en restskat. Borgere i den tredje gruppe skal være særligt opmærk-
somme, da de har nogle ekstra pligter i forhold til lønmodtagere.
I 2021 havde omkring to ud af tre i den tredje gruppe overskydende skat, mens
den sidste tredjedel havde restskat på deres årsopgørelse,
jf. figur 8.
Langt de
fleste har dermed betalt for meget i skat, hvilket kan skyldes, at de fx har over-
vurderet deres indtægt i året eller først registreret et fradrag på årsopgørelsen.
Det samme billede har tegnet sig siden 2017.
Figur 8. Andel af den tredje gruppe med overskydende skat eller restskat, 2017-2021
Pct.
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
2017
2018
2019
Overskydende skat
Restskat
2020
2021
67
67
67
69
68
33
33
33
31
32
Anm. : For de fleste er der ikke tale om overskydende skat og restskat alene fra beskæftigelse i den tredje
gruppe men af hele deres indkomst.
Kilde: Skattestyrelsen.
Det kan tyde på, at en stor del af den tredje gruppe har svært ved at forudsige
deres indkomst og oplyse de korrekte indkomstoplysninger på forskudsopgørel-
sen til Skattestyrelsen. De står derfor ofte med en restskat, når årsopgørelsen
gøres op.
Borgerne i den tredje gruppe, som har en restskat, skal betale et langt større be-
løb end dem, som får overskydende skat tilbage. I 2021 skulle borgerne i den
tredje gruppe i gennemsnit betale næsten 40.000 kr. i restskat, mens den over-
skydende skat i gennemsnit var knap 14.000 kr.,
jf. figur 9.
40.000 kr.
Gennemsnitlig restskat
Den tredje gruppe havde i gennemsnit en
restskat på knap 40.000 kr. for indkomst-
året 2021.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0022.png
Danskernes skattebetaling
Side 21
Figur 9. Gennemsnitlig overskydende skat og restskat for den tredje gruppe, 2017-2021
Kr.
50.000
39.700
35.400
29.300
29.400
40.000
30.000
26.900
20.000
12.800
10.000
13.600
12.700
15.600
14.000
0
2017
2018
2019
2020
Gennemsnitlig restskat
2021
Gennemsnitlig overskydende skat
Anm.: For de fleste er der ikke tale om overskydende skat og restskat alene fra beskæftigelse i den tredje
gruppe men af hele deres indkomst.
Kilde: Skattestyrelsen.
En del brancher, der normalt beskæftiger dele af den tredje gruppe, såsom musi-
kere og foredragsholdere, har været udfordret af nedlukningerne som følge af
covid-19. Det har betydet, at borgerne i disse dele af den tredje gruppe havde et
meget usikkert indkomstgrundlag, herunder som følge af eksempelvis kompen-
sationsordninger og har måske ikke løbende opdateret oplysningerne på for-
skudsopgørelsen. Det kan have medvirket til, at den tredje gruppe i gennemsnit
skulle betale omkring 10.000 kr. mere i restskat i 2021, end de skulle i 2019,
jf.
figur 9.
Det er Skattestyrelsens erfaring, at jo mere kompleks en borgers skatteforhold
er, jo større sandsynlighed vil der være for fejl og eventuelt restskat. Personer i
den tredje gruppe vil derfor oftere være i risiko for at have restskat end lønmod-
tagere med simple skatteforhold.
Restskatten ender ikke i en større gæld til det offentlige
Den stigende restskat for borgerne i den tredje gruppe ser dog ikke ud til at
sætte sig i borgernes evne til at betale den efterfølgende opkrævning fra Skatte-
styrelsen. Den tredje gruppe havde således en højere betalingsprocent af deres
samlede opkrævede skat i 2021, end tilfældet var i 2017.
Det bakkes også op af en opgørelse af gælden til det offentlige fra Gældstyrel-
sen. Den tredje gruppe skyldte i gennemsnit knap 98.000 kr. til det offentlige ved
udgangen af 2021 og tendensen har generelt været faldende siden 2017. Til
sammenligning skyldte den gennemsnitlige borger i gennemsnit knap 115.000
kr. ved udgangen af 2021, og gælden har været svagt stigende siden 2017.
98.000 kr.
Gennemsnitlig gæld
I udgangen af 2021 havde borgerne i den
tredje gruppe en gennemsnitlig gæld til det
offentlige på under 100.000 kr. For den
gennemsnitlige borger var beløbet næsten
115.000 kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0023.png
Danskernes skattebetaling
Side 22
Boks 4. Sådan er tallene opgjort
Tallene om overskydende skat og restskat for den tredje gruppe er indhentet på det før-
ste opgør af borgernes skattebetaling.
Det skal bemærkes, at der for de fleste ikke er tale om overskydende skat og restskat
alene fra beskæftigelse i den tredje gruppe men af hele deres indkomst. Desuden er års-
opgørelsen dynamisk, da det er muligt for borgerne at foretage ændringer i tidligere
skatteoplysninger.
Opgørelsen af betalingsevne og gælden er ligeledes opgjort baseret på hele den tredje
gruppes økonomi og skattebetaling. Dertil er gælden udsøgt pr. ultimo det respektive år
og indeholder alene gæld til inddrivelse. Gælden til udenlandske kreditorer indgår ikke i
opgørelsen. I beregning af gennemsnittet kan gælden på en given gældspost optræde
flere gange, da der kan være flere skyldnere til samme gældspost.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0024.png
Danskernes skattebetaling
Side 23
Kontrol på digitale arbejdsplatforme
De seneste år er mange begyndt at udbyde deres arbejdskraft gennem såkaldte
digitale arbejdsplatforme, der formidler køb og salg af tjenesteydelser som fx
udbringning af mad eller rengøring i private hjem. Mange af dem bliver inklude-
ret i den tredje gruppe som enten honorarmodtagere eller selvstændige.
I januar 2020 fik Skattestyrelsen tilladelse til at indhente kontroloplysninger fra
udvalgte arbejdsplatforme, der tilbyder tjenesteydelser i form af fx rengøring af
private hjem eller udbringning af varer. Oplysningerne giver Skattestyrelsen mu-
lighed for at kontrollere transaktioner mellem arbejdsplatformen og den enkelte
borger i den tredje gruppe. På den måde kan Skattestyrelsen kontrollere, om
borgerne har oplyst og betalt korrekt skat og eventuel moms af de indtægter, de
har haft via platformene,
jf. figur 10.
Figur 10. Kontrol af udbydere på digitale arbejdsplatforme
Kilde: Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen kan fra sag til sag også få adgang til oplysninger om borgerens
bankkonti, herunder kontoudskrifter, som kan sammenholdes med oplysnin-
gerne fra arbejdsplatformen i kontroløjemed.
Arbejdsplatformene tilbyder forskellige services, og derfor vil borgerens indtje-
ning og udgifter til eksempelvis arbejdsredskaber eller køretøjer også variere.
Borgere, der tilbyder transporttjenester, skal fx investere i varevogne eller lastbi-
ler, mens der typisk ikke er store udgifter forbundet med at udbyde fx rengø-
ringstjenester.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0025.png
Danskernes skattebetaling
Side 24
Skattestyrelsen modtager oplysninger fra meget forskellige typer af platforme.
Det stiller store krav til kontrolarbejdet, da både borgernes indtægter via plat-
forme og fradrag for udgifter skal kontrolleres.
Siden Skattestyrelsen fik tilladelse til at indhente oplysningerne, er der gennem-
ført knap 4.700 kontroller, som blev udtaget på baggrund af risiko og væsentlig-
hed. Af disse er der fundet fejl og foretaget reguleringer i over 4.400 tilfælde,
hvilket svarer til 95 pct,
jf. figur 11.
Figur 11. Antal kontroller af borgernes indtægter via digitale arbejdsplatforme, 2020-2022
95 %
Træfprocent
Skattestyrelsen har fundet fejl i 95 pct. af
kontrollerne af arbejdstagerne på digitale
arbejdsplatforme siden 2020.
Kontroller
uden træf
223
Kontroller
med træf
4.438
Anm.: Antal kontroller svarer til antal unikke kontroller. Er en udbyder fx reguleret for både skat og moms,
tæller dette som to kontroller.
Kilde: Skattestyrelsen.
Skattestyrelsens kontroller har resulteret i skatteopkrævninger for godt 90 mio.
kr. til borgere med indtægter via digitale arbejdsplatforme fra 2020 til 2022.
Alene det seneste år har indsatsen ført til en ekstra opkrævning for knap 49 mio.
kr., eller det der svarer til omkring 54 pct. af de samlede opkrævninger.
Figur 12. Skatteopkrævninger på baggrund af kontrol med arbejdsplatforme, mio. kr.
Mio. kr.
100
90
80
60
41
40
49
30
11
0
2020
Opkrævning, mio. kr.
2021
2022
Akk. opkrævninger, mio. kr.
20
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0026.png
Danskernes skattebetaling
Side 25
Fra 2023 er virksomhederne bag digitale arbejdsplatforme forpligtede til at ind-
samle og indberette oplysninger til Skattestyrelsen om borgere på platformene.
Det skal gøre det muligt at identificere de borgere, som har en indtægt ved at ud-
leje deres faste ejendom eller transportmiddel, levere tjenesteydelser eller sælge
varer til andre borgere via digitale platforme.
Det nye krav er en del af det nye EU-direktiv, det såkaldte DAC7, og er en del af
en styrket indsats på skatteområdet blandt de europæiske lande. Med direktivet
bliver det muligt for Skattestyrelsen at udveksle oplysninger med andre europæi-
ske lande om danske borgere, som har en indtægt på en digital platform,
jf. boks
5.
Kontrollen af borgerne, der tilbyder deres arbejdskraft via digitale platforme, er
blot en af mange kontrolindsatser, som den tredje gruppe på arbejdsmarkedet
bliver mødt af. Borgerne vil også kunne blive mødt af Skattestyrelsens øvrige
kontrolarbejde.
Boks 5. Nye EU-regler for digitale platforme (DAC7)
Direktivet om administrativt skattesamarbejde (DAC) er en del af den styrkede indsats,
som EU-landene i de senere år har gennemført for at modvirke skatteundgåelse og -und-
dragelse gennem en øget gennemsigtighed på skatteområdet.
De danske skatteregler indebærer allerede indberetning fra visse digitale platforme, men
EU-direktivet medfører et endnu bredere anvendelsesområde, styrkede regler samt en
øget udveksling af oplysninger mellem EU-landene.
Virksomhederne bag de digitale platforme skal i løbet af 2023 og 2024 opfylde en række
nye pligter som følge af, at det nye EU-direktiv (DAC7) træder i kraft. Det drejer sig om
virksomheder, hvor borgere via platformen kan:
Udleje deres faste ejendom eller transportmidler
Udbyde tjenesteydelser
Sælge varer til andre borgere.
Direktivet forpligter virksomhederne bag de digitale platforme til at indhente og indbe-
rette identifikationsoplysninger om borgerne på platformen samt oplyse borgernes ind-
tægter via platformene til Skattestyrelsen.
Skattestyrelsen har foruden at sende breve ud til virksomheder i målgruppen for det nye
direktiv også en temaside om det nye direktiv på skat.dk/dac7, hvor virksomheder kan
orientere sig om direktivet og få hjælp til at vurdere, om deres virksomhed er omfattet af
pligten, samt hvordan platformen registreres til den nye pligt.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0027.png
Danskernes skattebetaling
Side 26
Målrettet vejledning til den tredje gruppe
Borgerne i den tredje gruppe har ofte mere komplicerede skatteforhold. Derfor
kan det være svært at angive oplysningerne til Skattestyrelsen korrekt. Kontroller
og analyser viser også, at denne gruppe ofte begår fejl i angivelsen af skatteop-
lysningerne.
Derfor følger Skattestyrelsen gruppen tæt og har målrettet vejledningen til den
tredje gruppe. Det er blandt andet muligt at finde vejledning, der henvender sig
til fx freelancere og foredragsholdere, influencere og e-sportsudøvere samt til
personer med hobbyvirksomhed eller nye iværksættere,
jf. figur 13.
Vejledningen skal hjælpe med at gøre den tredje gruppes mere komplicerede
skatteforhold lettere at forstå, så gruppen oplyser deres indkomst korrekt og
rammer rigtigt på skattebetalingen.
Figur 13. Skattestyrelsens vejledning til den tredje gruppe
Kilde: Skattestyrelsen.
I slutningen af 2022 lancerede Skattestyrelsen en særlig vejledningsindsats mål-
rettet den tredje gruppe. Det er sket i samarbejde med brancheorganisationer
og rådgiverorganisationer på arbejdsmarkedet.
Formålet er at nå den tredje gruppe igennem organisationerne og gøre dem op-
mærksomme på Skattestyrelsens eksisterende vejledning på skat.dk/freelancer.
På vejledningssiden kan den tredje gruppe finde hjælp til skattereglerne, et over-
blik over fradrag samt hvem der skal oplyse indtægterne og hvor på forskuds-
og årsopgørelsen, de skal oplyse indtægten fra beskæftigelsen.
Skattestyrelsen vil løbende målrette vejledningsindsatsen og brede vejledningen
ud til nye former for beskæftigelse, som falder inden for den tredje gruppe. Det
skal hjælpe flere borgere med komplicerede skatteforhold til at angive de rigtige
skatteoplysninger og betale opkrævningerne til tiden.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 68: Publikation fra Skattestyrelsen, marts 2023: Danskernes skattebetaling
2669977_0028.png
Danskernes skattebetaling
Side 27
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen