Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 62
Offentligt
2667669_0001.png
Returadresse: Skatteforvaltningen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing
Jura
Ny Østergade 9
4000 Roskilde
Telefon 72 22 16 16
Skat.dk
Jeres sagsnr.
Vores sagsnr. 23-0069394
23. februar 2023
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
Danmark 1457 København K
Svar på Ombudsmandens henvendelse af 17. januar
2023
Ombudsmanden har ved brev af 17. januar 2023 bedt Vurderingsstyrelsen om en re-
degørelse for styrelsens praksis for håndtering af BBR-rettelser i deklarationsperio-
den og retsgrundlaget herfor.
Den oprindelige frist for ombudsmandens modtagelse af redegørelsen var fastsat til
den 3. februar 2023. Ombudsmanden gav ved brev af 6. februar – efter Vurderings-
styrelsens telefoniske henvendelse den 1. februar 2023 og efterfølgende brev af 3.
februar 2023 – tilsagn om udsættelse af fristen til den 24. februar 2023.
Den ønskede redegørelse om Vurderingsstyrelsens praksis for ændring af BBR-op-
lysninger i deklarationsperioden er vedlagt.
Venlig hilsen
Marie Christine Høeg
Chefkonsulent
Direkte telefon 72 37 46 43
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 1 / 1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Redegørelse til Folketingets Ombudsmand vedrørende ændringer af BBR-oplysninger i deklarationsperioden
2667669_0002.png
Folketingets Ombudsmand
[email protected]
Notat
Jura
MCH/TYD
23. februar 2023
J.nr.
23-0069394
Redegørelse om Vurderingsstyrelsens praksis for ændring
af BBR-oplysninger i deklarationsperioden
1. Indledning
Der har i DR den 17. januar 2023 været omtale af deklarationsprocessen i for-
bindelse med udsendelse af nye ejendomsvurderinger, herunder Vurderingssty-
relsens håndtering af BBR-oplysninger. Ombudsmanden har på den baggrund
den 17. januar 2023 bedt Vurderingsstyrelsen om at redegøre nærmere for Vur-
deringsstyrelsens praksis på dette område og for hjemmelsgrundlaget for
denne praksis.
2. Baggrund
DR bragte den 17. januar 2023 en historie om borgere, som havde modtaget en
deklarationsmeddelelse, som indeholdt oplysninger fra BBR (Bygnings- og Boli-
gregistret), som efter borgernes opfattelse var forkerte. Dette førte ifølge medi-
eomtalen til, at en borger, der retter en urigtig BBR-oplysning inden for indsi-
gelsesfristen på 4 uger, alligevel risikerer, at den urigtige BBR-oplysning lægges
til grund for den nye ejendomsvurdering, fordi kommunen ikke har nået at god-
kende borgerens rettelse. Det er desuden fremgået, at Vurderingsstyrelsen i
disse tilfælde henviser borgeren til at klage eller anmode om genoptagelse af
sagen.
Problemstillingen vedrører dels, at processen for at indgive en indsigelse på
Vurderingsportalen har været tilrettelagt på en måde, der kunne medføre, at
borgeren ikke blev gjort tilstrækkeligt tydeligt opmærksom på, at borgeren både
skal opdatere urigtige oplysninger i BBR
og
gøre indsigelse, dels at kommuner-
nes sagsbehandlingstid kan medføre, at BBR-ændringer foretaget i deklara-
tionsperioden ikke når at blive registreret, så de kan indgå i vurderingen.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 1 / 9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Redegørelse til Folketingets Ombudsmand vedrørende ændringer af BBR-oplysninger i deklarationsperioden
2667669_0003.png
3. Retsgrundlaget
3.1. Regler om registrering og ændring af oplysninger i Bygnings- og Boligregi-
stret (BBR)
Det følger af BBR-lovens
1
§ 1, at skatteministeren etablerer og driver et lands-
dækkende register med oplysninger om bygnings- og boligforhold samt tekni-
ske anlæg m.v., og at hver kommune fører dette register efter regler, der fast-
sættes af skatteministeren.
Med hjemmel i BBR-loven fastsætter bekendtgørelse om ajourføring af Byg-
nings- og Boligregistret (BBR)
2
regler, der har til formål at sikre, at tidstro, kor-
rekte og fyldestgørende oplysninger om eksisterede og påbegyndte bygninger,
boliger og tekniske anlæg m.v. bliver registreret ensartet, jf. bekendtgørelsens
§ 1.
Ejere af landets faste ejendomme har pligt til at påse, at den pågældende ejen-
dom er registreret korrekt i BBR, jf. bekendtgørelsens § 2.
Når der sker forandringer af bygninger m.v. registreret i BBR, skal ejeren med-
dele alle oplysninger af relevans for registreringen i BBR til kommunalbestyrel-
sen, jf. § 15, stk. 1, og oplysningerne skal meddeles, når forandringen er fuld-
ført eller faktisk taget i brug, jf. § 15, stk. 2.
Kommunalbestyrelsen ajourfører BBR for alle faste ejendomme inden for kom-
munens eget geografiske område, jf. bekendtgørelsens § 3. Det følger af BBR-
lovens § 3, stk. 1, at det påhviler kommunalbestyrelsen at sikre den fornødne
entydighed og kvalitet i registreringen af bygnings- og boligforhold samt tekni-
ske anlæg m.v., herunder at føre kontrol med ejeres indberetninger. Bliver kom-
munalbestyrelsen opmærksom på, at data i BBR ikke er i overensstemmelse
med de faktiske forhold, skal kommunalbestyrelsen aktivt sørge for at ajourføre
de pågældende data.
Kommunalbestyrelsen skal ajourføre BBR i takt med, at data fra byggesagsbe-
handling, miljøsagsbehandling m.v. etableres eller oplysninger modtages fra
ejendomsejere, jf. bekendtgørelsens § 19, stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal
sikre, at BBR-registreringerne er korrekte, fyldestgørende og tidstro. Med tid-
stro forstås, at ajourføring af registret skal ske senest 10 hverdage efter kom-
munens modtagelse af nye oplysninger, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 1. Kom-
munalbestyrelsen kan dog vælge at afvente ajourføringen af de bygningskarak-
teristiske BBR-oplysninger i en byggesag eller en miljøsag til tilladelsen er gi-
vet, jf. bekendtgørelsens § 21, stk. 2. De 10 dage vil derfor kunne fraviges, hvis
1
2
Lovbekendtgørelse nr. 797 af 6. august 2019 om bygnings- og boligregistrering.
Bekendtgørelse nr. 1010 af 24. oktober 2012 om ajourføring af Bygnings- og Boligregi-
stret (BBR).
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 2 / 9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Redegørelse til Folketingets Ombudsmand vedrørende ændringer af BBR-oplysninger i deklarationsperioden
2667669_0004.png
der fx modtages oplysninger om, at der i en byggesag ikke er givet en byggetil-
ladelse.
Det følger af BBR-lovens § 3, stk. 3, at skatteministeren fører tilsyn med kom-
munernes føring af BBR samt med kommunernes indsats med rettidig indberet-
ning og opfølgning på oplysninger i BBR.
3.2. Ejendomsvurderingslovens regler om brug af data i vurderingsarbejdet
Der foretages almindelig vurdering af fast ejendom hvert andet år, og vurderin-
gerne foretages pr. 1. januar i vurderingsåret, jf. ejendomsvurderingslovens §
5, stk. 1. Ejerboliger vurderes i lige år, jf. ejendomsvurderingslovens § 5, stk. 2.
Ejendommene vurderes som udgangspunkt på grundlag af ejendommenes stør-
relse og forholdene i øvrigt på vurderingsterminen, jf. ejendomsvurderingslo-
vens § 5, stk. 3. Vurderingen pr. 1. januar 2020 foretages dog på grundlag af
ejendommens størrelse og forholdene i øvrigt pr. 31. december 2019, jf. ejen-
domsvurderingsloven § 81, stk. 5.
Vurderingsarbejdet baserer sig i vid udstrækning på oplysninger indhentet fra
offentlige registre, herunder BBR. Det følger således af ejendomsvurderingslo-
vens § 55, stk. 1, at Vurderingsstyrelsen kan indhente data og føre registre
over en række oplysninger om ejendomme, når sådanne oplysninger er nødven-
dige for vurderingsarbejdet.
Vurderingsstyrelsen kan foretage vurdering af ejerboliger og deklaration efter
skatteforvaltningslovens
3
§ 20 a
4
på grundlag af de oplysninger, der er indhen-
tet i medfør af bl.a. ejendomsvurderingslovens § 55, jf. ejendomsvurderingslo-
vens § 58 a.
Følgende fremgår af bemærkningerne til ejendomsvurderingsloven
5
(Vurde-
ringsstyrelsens understregning):
“De oplysninger, som vurderingsmyndigheden indhenter i offentlige registre, og
som bliver lagt til grund for vurderingsarbejdet, vil som udgangspunkt blive anset
for at være korrekte og ajourførte og i det hele taget pålidelige. At en oplysning er
registreret i et offentligt register, indebærer imidlertid ikke i sig selv, at oplysnin-
gen er korrekt.
Hvis det konstateres, at en oplysning – f.eks. en arealoplysning i BBR – ikke er
korrekt angivet, må vurderingsmyndigheden således tage stilling til dette forhold.
Er der f.eks. i BBR registreret et bebygget areal på 1.000 m
2
for et parcelhus,
mens de tilsvarende huse på vejen er registreret med 100 m
2
, er det åbenbart, at
3
4
5
Lovbekendtgørelse nr. 835 af 3. juni 2022 som ændret ved lov nr. 905 af 21. juni 2022.
Se herom afsnit 2.3.
Folketingstidende 2016-17, Tillæg A, L 211 som fremsat, afsnit 2.13.2.1.
Side 3 / 9
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Redegørelse til Folketingets Ombudsmand vedrørende ændringer af BBR-oplysninger i deklarationsperioden
2667669_0005.png
BBR-oplysningen ikke er korrekt. Vurderingsmyndigheden kan ikke lægge åben-
bart urigtige oplysninger til grund for vurderingerne, og den korrigerede oplysning
må derfor som udgangspunkt lægges til grund.
Er der derimod i BBR registreret 110 m
2
, mens ejeren mener, at huset kun er på
100 m
2
, er det mindre klart hvilken oplysning, der er den korrekte. Vurde-
ringsmyndigheden må under alle omstændigheder tage stilling til borgerens hen-
vendelse og må tage stilling på det foreliggende grundlag. Derfor kan svaret i et
sådant tvivlstilfælde ofte tænkes at være, at borgeren må afklare spørgsmålet om
arealets korrekte størrelse med BBR. Indtil dette er sket, kan oplysningen om et
areal på 110 m
2
lægges til grund, da denne oplysning ikke er åbenbart urigtig.
Svaret til borgeren vil dog altid bero på vurderingsmyndighedens bedømmelse i
det konkrete tilfælde.”
Data fra offentlige registre, herunder BBR, anses således som udgangspunkt
for at være pålidelige. At oplysninger er registreret i et register, gør dog ikke i
sig selv oplysningerne rigtige, og oplysninger, som Vurderingsstyrelsen konsta-
terer, er åbenbart urigtige, kan således ikke lægges til grund for ejendomsvur-
deringen.
3.3. Skatteforvaltningslovens kapitel 7 a om frist for afgørelse om vurdering, de-
klaration og afgørelsesperiode
Det er afgørende for korrekte ejendomsvurderinger, at det nødvendige data-
grundlag er til stede. Det sikres bl.a. ved, at Vurderingsstyrelsen supplerer de
oplysninger, der indhentes fra offentlige registre, med oplysninger fra ejendom-
sejeren.
Dette sker inden for rammerne af en særlig deklarationsprocedure, jf. skattefor-
valtningslovens kapitel 7 a, med særlige regler om frister for afgørelse om vur-
dering, deklaration og afgørelsesperiode.
Med den særlige deklarationsprocedure sikres det, at ejendomsejerne får ind-
blik i de oplysninger, der har væsentlig betydning for deres vurdering, samt mu-
lighed for at supplere disse, før vurderingen foretages.
Samtidig tilgodeser den særlige deklarationsperiode både behovet for et til-
strækkeligt oplysningsgrundlag og hensynet til det meget betydelige antal ejen-
domsvurderinger, der skal udarbejdes og udsendes til borgerne hvert andet år
(masseadministration).
Deklarationsproceduren træder, når den anvendes, i stedet for forvaltningslo-
vens regler om partsinddragelse. Det vil sige, at forvaltningslovens §§ 19-21
ikke finder anvendelse i disse situationer.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 4 / 9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Redegørelse til Folketingets Ombudsmand vedrørende ændringer af BBR-oplysninger i deklarationsperioden
2667669_0006.png
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 20 a, stk. 2, at told- og skatteforvalt-
ningen ved deklarationen underretter ejeren af en ejendom om de faktiske op-
lysninger om den pågældendes ejendom og andre faste ejendomme, der for-
ventes tillagt væsentlig betydning for vurderingen af den pågældendes ejen-
dom. Told- og skatteforvaltningen underretter samtidig ejeren af ejendommen
om, at told- og skatteforvaltningen kan træffe afgørelse på grundlag af de op-
lysninger, der foreligger, når afgørelsesperioden indtræder, og om tidspunktet
for afgørelsesperiodens indtræden, jf. § 20 b.
Deklarationen skal foretages senest 4 uger før afgørelsesperioden, jf. § 20 a,
stk. 3. Afgørelsesperioden udløber 6 uger efter afgørelsesperiodens indtræden,
medmindre skatteministeren fastsætter et senere tidspunkt, jf. § 20 b, stk. 1,
2. pkt.
Ved ændring af skatteforvaltningslovens § 20 b
6
til den gældende formulering
blev Vurderingsstyrelsens muligheder for at inddrage oplysninger, der er modta-
get efter deklarationsperiodens udløb, afskåret.
Det fremgår bl.a. af de almindelige bemærkninger til lovforslaget herom, at:
“Udsendelse af vurderinger i det nye ejendomsvurderingssystem foretages som
masseadministration, ligesom det var tilfældet i det gamle vurderingssystem. Ar-
bejdsgangen og sagsbehandlingen er imidlertid i endnu højere grad styret af digi-
talisering og automatiske løsninger, hvorfor der er behov for at fastlåse de oplys-
ninger, der danner grundlag for vurderingen, på bestemte tidspunkter.
Formålet med forslaget er at sikre en simpel og enkel administration.”
Hvis Vurderingsstyrelsen i konkrete sager ikke når at træffe afgørelse inden for
fristen på 6 uger, vil styrelsen være forpligtet til at inddrage oplysninger, som er
fremkommet efter deklarationsperiodens udløb og op til det tidspunkt, hvor af-
gørelsen træffes, jf. skatteforvaltningslovens § 20 c. Det vil også være tilfæl-
det, selvom den ændring, der er rettet i BBR, ikke er åbenbart urigtig, forudsat
det er sandsynliggjort, at ændringen også var gældende på vurderingstidspunk-
tet.
Afgørelsesperioden kan derudover forlænges generelt via en bekendtgørelse,
som udstedes af skatteministeren, fx i forbindelse med større datanedbrud eller
lignende. Hvis fristen forlænges via en bekendtgørelse, vil Vurderingsstyrelsen
ikke være forpligtet til at inddrage oplysninger, der er fremkommet efter dekla-
rationsperiodens udløb.
6
Folketingstidende 2019-20, Tillæg A, L 194 som fremsat.
Side 5 / 9
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Redegørelse til Folketingets Ombudsmand vedrørende ændringer af BBR-oplysninger i deklarationsperioden
2667669_0007.png
3.4. Klage, genoptagelse og revision
Når ejendomsejer har modtaget en vurderingsmeddelelse og det såkaldte kla-
gestartsbrev, jf. ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 8, har ejer inden for 90
dage mulighed for at klage til Skatteankeforvaltningen over vurderingen.
Efter udløbet af klagefristen kan en ejendomsejer endvidere anmode om gen-
optagelse af vurderingen, hvis vedkommende mener, at vurderingen er foreta-
get på et fejlagtigt grundlag som følge af fejlagtig eller manglende registrering
af ejendommens grundareal, bygningsareal, planforhold eller lignende objektivt
konstaterbare faktiske forhold, jf. skatteforvaltningslovens § 33, stk. 1 (ordi-
nært) og stk. 3 (ekstraordinært).
Vurderingsstyrelsen kan som udgangspunkt ikke ændre vurderingen pr. 1. ja-
nuar 2020, før klagefristen er udløbet, jf. ejendomsvurderingslovens § 89m stk.
7, 4. pkt. Det skyldes hensynet til samspillet med den såkaldte tilbagebetalings-
ordning, hvor ejendomsejere kompenseres for ejendomsskatter betalt af en evt.
for høj ejendomsvurdering i perioden 2011-2020. Dette er en undtagelse til
skatteforvaltningslovens almindelige regler om genoptagelse af vurderinger,
som alene gælder vurderingen pr. 1. januar 2020.
Som følge af sagen om uvirksomme links
7
blev der den 21. december 2022 ved-
taget en ændring til ejendomsvurderingsloven, hvorved der blev indsat et nyt 5.
pkt. i ejendomsvurderingslovens § 89, stk. 7. Ændringen indebærer, at Vurde-
ringsstyrelsen i visse situationer af egen drift undtagelsesvist kan revidere en
vurdering pr. 1. januar 2020, før klagefristen er begyndt at løbe. Revision efter
denne bestemmelse er betinget af, at vurderingen eller en del af vurderingen er
foretaget på et fejlagtigt grundlag, og at der i forbindelse med foretagelsen af
vurderingen er sket væsentlige fejl i forbindelse med deklarationsprocessen el-
ler lignende fejl.
4. Vurderingsstyrelsens praksis
Det nye vurderingssystem er baseret på oplysninger fra relevante autoritative
registre, såsom BBR. De oplysninger, som Vurderingsstyrelsen indhenter i of-
fentlige registre, og som bliver lagt til grund for vurderingsarbejdet, vil som ud-
gangspunkt blive anset for at være korrekte og ajourførte og i det hele taget på-
lidelige. At oplysninger er registreret i et register, gør dog ikke i sig selv oplys-
ningerne rigtige, og oplysninger, som Vurderingsstyrelsen konstaterer, er åben-
bart urigtige, kan således ikke lægges til grund for ejendomsvurderingen. jf. be-
mærkningerne til ejendomsvurderingsloven citeret under afsnit 3.2.
7
Se herom Vurderingsstyrelsens redegørelse af 19. december 2022 til Skatteministeri-
ets Departement om uvirksomt link til deklarationsmeddelelse mv. oversendt til Folke-
tingets Ombudsmand den 22. december 2022 (ombudsmandens sagsnr. 22/04104-
1/ADJ).
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 6 / 9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Redegørelse til Folketingets Ombudsmand vedrørende ændringer af BBR-oplysninger i deklarationsperioden
2667669_0008.png
Derudover gælder der, jf. afsnit 3.3, en deklarationsproces, hvor ejendomsejere
kan gøre indsigelser imod de data, som Vurderingsstyrelsen forventes at lægge
til grund. Som omtalt i afsnit 3.1. ovenfor bemærkes endvidere, at ejendomse-
jere generelt har pligt til at påse, at den pågældende ejendom er registreret
korrekt i BBR.
For at sikre datakvaliteten i styrelsens sagsbehandling, undersøger styrelsen
det nærmere, hvis der mangler en oplysning i de indhentede data – eller hvis
styrelsen bliver opmærksom på, at oplysningen kan være fejlagtig, fx ved en
henvendelse (indsigelse) fra ejendomsejeren.
Når en ejendomsejer gør indsigelse over et forhold, som samtidig rettes i BBR,
vil Vurderingsstyrelsen foretage en vurdering af, om ejendomsejeren kan sand-
synliggøre, at forholdet også var gældende på vurderingsterminen, dvs. for
2020-vurderingen før den 1. januar 2020. Hvis ejendomsejeren ikke har med-
sendt dokumentation herfor, tager styrelsen telefonisk kontakt til vedkom-
mende og vejleder om, at oplysningerne skal rettes i BBR, og at det er en forud-
sætning for at inddrage oplysningen i vurderingen, at styrelsen inden deklara-
tionsperiodens udløb modtager dokumentation for, at oplysningen var gæl-
dende på vurderingsterminen.
Hvis BBR-rettelsen ikke når at blive godkendt af kommunen, før Vurderingssty-
relsen træffer afgørelse om vurdering, foretager Vurderingsstyrelsen en vurde-
ring af, om oplysningen i BBR er åbenbart urigtig og dermed ikke kan lægges til
grund ved styrelsens sagsbehandling. Såfremt der er tale om en åbenbart urig-
tig oplysning, lægger styrelsen den korrekte oplysning til grund for vurderingen
uden at afvente, at fejlen rettes hos kommunen. Styrelsen giver registerfører
(kommunen) besked herom.
Ved åbenbart urigtige oplysninger vil Vurderingsstyrelsen også skulle vurdere,
om ejendomsejeren kan sandsynliggøre, at det forhold, som indsigelsen vedrø-
rer, også var til stede på vurderingsterminen.
Såfremt en oplysning i BBR ikke er rettet, når afgørelsesperioden indtræder, og
det vurderes, at der ikke er tale om en åbenbart urigtig oplysning, vil Vurde-
ringsstyrelsen – i overensstemmelse med udgangspunktet om, at oplysninger i
BBR anses for at være korrekte og ajourførte – lægge de registrerede oplysnin-
ger til grund, jf. også skatteforvaltningslovens § 20 b, stk. 2.
Det vil altid bero på en konkret vurdering, om der er tale om en åbenbar urigtig
oplysning, og praksis vil udvikle sig i takt med foretagelse af ejendomsvurderin-
gerne. Der er i forarbejderne til lovgivningen hovedsageligt beskrevet eksempler
på fejl, som kan konstateres ved at kigge på billeder af en ejendom udefra, jf.
det under afsnit 3.2. citerede.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 7 / 9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Redegørelse til Folketingets Ombudsmand vedrørende ændringer af BBR-oplysninger i deklarationsperioden
2667669_0009.png
Vurderingsstyrelsen kan oplyse, at kommunerne I forbindelse med udsendelse
af de første 150.000 vurderinger har kunnet færdigbehandle 96 pct. af de ud-
førte rettelser inden for den fastsatte maksimale ekspeditionstid på 10 dage.
Det kan imidlertid ikke udelukkes, at der i forbindelse med udsendelse af resten
af de i alt ca. 1,7 mio. ejendomsvurderinger i perioden til og med første halvår af
2024 vil kunne være længere sagsbehandlingstider. Styrelsen har derfor iværk-
sat en indsats sammen med KL – Kommunernes Landsforening for at forberede
kommunerne på styrelsens plan for udsendelse af ejendomsvurderinger.
En mindre del af de BBR-rettelser, som kommunerne modtager, overgår til at
blive behandlet som byggesager eller lovliggørelsessager i henhold til bygge-
loven. Det skete for 124 sager på landsplan i november 2022. Disse sager er
ikke omfattet af kravet om maksimal ekspeditionstid på 10 dage og vil typisk
ikke opnå en afklaring inden for den tidshorisont, som Vurderingsstyrelsen har
til rådighed ved behandlingen af en sag om ejendomsvurdering. Hvis der er tale
om åbenbart urigtige oplysninger, og ejeren kan sandsynliggøre, at forholdet
også var gældende før den 1. januar 2020, vil Vurderingsstyrelsen dog også i
denne situation medtage de korrekte oplysninger.
Ændringer i BBR, som kommunen ikke når at godkende, inden Vurderingsstyrel-
sen træffer afgørelse, vil blive medtaget ved næstkommende vurdering, forud-
sat at der på dette tidspunkt er sket godkendelse i kommunen.
5. Forbedret vejledning ved indsigelser og rettelser af BBR
Vurderingsstyrelsen har erfaret ved medieomtale, at der er eksempler på bor-
gere, som desværre har fået opfattelsen af, at de samtidig med rettelsen i BBR
indsendte en indsigelse i deres ejendomsvurderingssag. Dette er ikke tilfældet.
Det kan oplyses, at Vurderingsstyrelsen har taget skridt til at foretage en æn-
dring i brugerrejsen, således at der på Vurderingsportalen åbner et pop op-vin-
due om indsendelse af indsigelser, når brugeren klikker på linket til BBR. Hen-
sigten med denne justering er at forenkle processen for borgeren og at sikre, at
det klart fremgår, hvornår der indsendes en indsigelse til Vurderingsstyrelsen,
henholdsvis en rettelse af BBR til kommunen.
6. Sammenfatning
For at sikre retvisende ejendomsvurderinger er Vurderingsstyrelsens sagsbe-
handling i videst muligt omfang datadrevet og baseret på autoritative datakil-
der. En af disse kilder er BBR, som ejendomsejeren selv har pligt til at ajourføre
løbende, og som kommunerne er registerførere for.
Der er på ejendomsvurderingsområdet ved lov etableret en særlig deklarations-
proces, som når den anvendes erstatter forvaltningslovens regler om partshø-
ring. Det indebærer, at når deklarationsperioden er udløbet, indtræder afgørel-
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 8 / 9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 62: Redegørelse til Folketingets Ombudsmand vedrørende ændringer af BBR-oplysninger i deklarationsperioden
2667669_0010.png
sesperioden, hvori der træffes afgørelse på grundlag af de oplysninger, der fo-
relå ved periodens begyndelse.
Hvis borgeren ikke har ajourført oplysningerne om dennes ejendom i BBR og
gør indsigelse ved modtagelse af deklarationen om ejendomsvurdering, skal
Vurderingsstyrelsen tage stilling til borgerens indsigelse, og hvis Vurderingssty-
relsen vurderer, at oplysningen er åbenbart urigtig kan oplysningen i BBR ikke
lægges til grund for ejendomsvurderingen. I stedet lægges den korrekte oplys-
ning til grund ved ejendomsvurderingen, og styrelsen kontakter registerfører i
kommunen med henblik på, at fejlen rettes.
I øvrige tilfælde, hvor oplysningen ikke er åbenbart urigtig, og hvor borgeren har
henvendt sig med en indsigelse om fejl i BBR, men ikke har medsendt doku-
mentation for, at fejlen er rettet, vejledes borgeren om at rette henvendelse til
kommunen herom, hvis dette ikke er sket. Styrelsen gør dog kommunen op-
mærksom på fejlen i den situation, hvis borgeren ikke tilkendegiver at ville gøre
det. Hvis kommunen ikke når at rette oplysningerne i BBR inden for deklara-
tionsperioden, og ejendomsvurderingen derfor ikke inddrager disse, har borge-
ren mulighed for at klage over vurderingen eller bede om genoptagelse.
Kommunerne har dog i meget vidt omfang en kort sagsbehandlingstid, som sik-
rer, at rettelser af oplysninger i BBR-systemet sker inden for deklarationsperio-
den, hvorefter oplysningerne kan lægges til grund for ejendomsvurderingen.
Vurderingsstyrelsen har således i forbindelse med udsendelse af de første
150.000 vurderinger oplevet, at kommunerne har kunnet færdigbehandle 96 pct.
af de udførte rettelser inden for den fastsatte maksimale ekspeditionstid på 10
dage.
Vurderingsstyrelsen har imidlertid erfaret ved medieomtale, at der er eksempler
på borgere, som ved at klikke på et link i Vurderingsportalen desværre har fået
opfattelsen af, at de samtidig indsendte en indsigelse i deres ejendomsvurde-
ringssag, hvilket ikke er tilfældet.
Styrelsen har på den baggrund taget skridt til justering af processen for borge-
ren i Vurderingsportalen for at sikre, at det klart fremgår, hvornår der indsendes
en indsigelse til Vurderingsstyrelsen, henholdsvis en rettelse af BBR til kommu-
nen.
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen
Side 9 / 9