Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 55
Offentligt
Kære medlemmer i Skatteudvalget
I december fik alle pendlere mail fra Øresundsbroen om, at priserne over Øresundsbroen ville stige
ganske reelt. Der har i diverse pendlergrupper gennem lang tid været utilfredshed med priserne,
men ikke mindst også for det fradrag, vi opnår som pendlere.
Fradraget er det samme som da broen åbnede i 2020
–
50 kr. pr. passage. Det koster pr. januar 2023
182 dkr. pr passage med den nye forhøjelse af priserne. Det er for de første 16 ture pr. måned og
derpå 40 dkr. pr. passage for de følgende 17-50 ture pr. måned. Altså 4032 dkr., hvis man pendler
over 5 dage om ugen (22 dage om måneden) og her får man så ca. 730 kr. tilbage i fradrag (50 kr.
divideret med 3
–
for nemheds skyld).
Den seneste stigning i priserne sammenholdt med et uændret fradrag fik mig til at starte en
underskriftindsamling, hvor bilpendlere har skrevet under
(https://www.skrivunder.net/billigere_priser_over_oresundsbroen_bil_og_hojere_fradrag?u=84683
05).
631 personer har i skrivende stund skrevet under. Dels for at det skal være billigere at rejse over
og dels for et højere fradrag.
Et højere fradrag vil ikke hjælpe alle dem, som ikke arbejder i Danmark, men blot bruger broen som
en del af en integreret region, mens det for alle os, der bor i Sverige af forskellige årsager, men
arbejder i Danmark, vil gøre en verden til forskel med højere fradrag. Over 4000 kr. (og så er
weekendture til familie og venner ikke taget med) gør et stort indhug i privatøkonomien.
Argumenter, der er fremført i diverse grupper samt i underskriftindsamlingen er fx:
-
Det danske arbejdsmarked skriger på arbejdskraft. Malmö har masser af arbejdskraft, men
er man i lavt- og mellemlønnede jobs, kan det ikke betale sig at pendle over. Du tænker
måske, at man kan tage toget, men flere peger på, at det ofte ikke kan lade sig gøre med
togforbindelser, hvis man har børn og/eller bor lidt uden for Malmø/arbejder lidt uden for
knudepunkterne i København. Det bliver let 2 timers transport hver vej uden bil.
Der er et ønske om en samlet Øresundsregion. Det lyder hult når man skal tjene 8-9-10.000
før skat pr. måned. for at betale sine udgifter til broen (og her er bil og brændstof ikke
medregnet).
Man kan ikke sige ja til deltidsjobs i København. Det har man ikke råd til, hvis man skal
pendle (konkret arbejdsgiver i underskriftsindsamlingen påpeger, at han ikke kunne nå frem
til en aftale om at ansætte en svensker på deltid pga. udgifterne til broen)
Vi er opmærksomme på, at der er noget at vinde ved at arbejdsgiver laver pendleraftalen og
trækker fra vores bruttoløn (i forhold til det lave fradrag pr. bropassage). Men vi er en række
pendlere, der enten er i det offentlige, hvor det ikke er en mulighed, eller har private
arbejdsgivere, der ikke er interesseret i en sådan aftale.
Udgiften til færgen mellem Helsingør/Helsingborg kan fratrækkes helt. Samtidig er fradraget
over Storebælt steget de sidste 20 år, ligesom prisen ikke er tilsvarende høj for pendlere. Det
opleves som uretfærdigt og flere kommenterer, at det handler om, at vi har mistet vores
stemmeret, og der derfor ikke er stemmer i at lave det om for Øresundsbroen.
Vi betaler dansk skat ligesom alle andre, men betaler en høj daglig afgift for brug af en vej. Vi
har ved flytningen over sundet mistet vores stemmeret (os, som var danske statsborgere
inden) og det kan godt føles som om, at dette er årsagen til, at området negligeres kontra fx
storebæltspendlere.
Der er ikke noget alternativt og dermed ingen konkurrence. Derfor kan Øresundsbroen
sætte prisen som de vil.
-
-
-
-
-
-