Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1
Bilag 1. Væsentlige sager vedrørende revisionen af statsregnskabet
Sager vedrørende § 38. Skatter og afgifter
Væsentligste kritikpunkter
Forbehold for § 38. Skatter og afgifter i perioden 2017-2021
Vi oplister de væsentligste kritikpunkter, der har indgået i forbe-
holdet vedrørende § 38. Skatter og afgifter:
•
Usikker opgørelse af værdien af borgeres og virksomheders
I hvilket omfang er problemerne løst?
samlede gæld til det offentlige.
Skatteministeriets kursværdimodel er baseret på en række
grundforudsætninger, herunder en normaliseret inddrivelse af
gælden. Modellens grundforudsætninger har ikke været op-
fyldt i en årrække, hvilket medfører, at modellens beregning
af kursværdi er usikker. Usikkerheden vedrørende den offent-
lige gæld er omtalt i 2021, 2020, 2019, 2018 og 2017.
•
Mangelfuld værdiansættelse af den del af gælden, der er låst.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at værdiansættelsen af gælden
er forbedret, men fortsat er usikker.
Værdiansættelsen af den låste gæld er fortsat ikke retvisende.
En del af borgeres og virksomheders gæld til det offentlige er
låst for inddrivelse, fordi der er tvivl om, hvorvidt det vil være
lovligt at inddrive gælden. Det kan fx skyldes, at der mangler
pålidelige oplysninger om gældsposternes forældelsesdato. De
låste gældsposter er værdiansat til samme værdi som de ind-
drivelsesparate poster. Skatteministeriet ved ikke, om og i gi-
vet fald hvornår det kan lade sig gøre at låse gælden op. Der-
for er værdiansættelsen af de låste gældsposter forbundet
med større usikkerhed end værdiansættelsen af den øvrige
gæld. Usikkerheden vedrørende de låste gældsposter er om-
talt i 2021, 2020, 2019, 2018 og 2017.
•
Væsentlige mangler i dokumentationen for fuldstændighed og
nøjagtighed af data i eksterne it-systemer.
Mange af de indtægter, der opstår i forbindelse med opkræv-
ningen af skatter og afgifter, registreres i eksternt driftede sy-
stemer. For at opnå sikkerhed for, at alle indtægter er regi-
streret korrekt, indhenter ministeriet revisorerklæringer for
de eksternt driftede systemer. De revisorer, der afgiver erklæ-
ringerne, er afhængige af, at Skatteministeriet selv udfører
nogle manuelle kontroller i de tilfælde, hvor den systemun-
derstøttede kontrol er utilstrækkelig. Revisionen har vist, at
der har været væsentlige mangler i de kontroller, som mini-
steriet selv udfører. Det gælder bl.a. kontrollen af adgangssty-
ringen til flere systemer. Dette er omtalt i 2021, 2020, 2019,
2018.
Skatteministeriet er i 2021 kommet langt med at sikre ansvars-
fordelingen af kontrollerne. Der er dog fortsat væsentlige mang-
ler i selve udførelsen af kontrollerne.