Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 47
Offentligt
Transportudvalget 2021-22
TRU Alm.del - Bilag 248
Offentligt
Næstved den 24. marts 2022
Tiltag på Schweiss området!
Schweiss-registret har stort set i hele sin levetid fungeret på samme grundlag fra 1974 og frem til i dag.
Udfordringen i dag er, at man ikke har fuldt med tiden, hvilket i dag har gjort at vi har et utidssvarende
Schweissregister. Dette er både med hensyn til afregningen, sikkerhed på trafikeftersøgninger, men også i
forhold til sammensætningen af Schweiss Udvalget.
Der har været en voldsom udvikling i antallet af trafik påkørsler, hvor man i 1998 havde omkring 1000
påkørsler har vi i 2021 omkring 7500 påkørsler (1990 var der 82).
I 2011-2012 udfærdigede Schweiss Udvalget en rapport hvoraf det fremgik at man allerede dengang havde
store udfordringer omkring den udvikling der var på trafik eftersøgninger.
I rapporten fremgår det blandt andet;
I en Speciale-rapport fra 1994, som der refereres til i Aktionsplan 2002, blev det estimeret, at der
årligt blev påkørt 25.000 stykker hjortevildt i Danmark. Siden 1994 har to ting dog ændret sig; der
er sket en stigning i både vildttæthed og trafikintensitet over de mere end 15 år.
Alt taler således for, at de 10.000 påkørsler, som registreres af Falck og Schweisshundefører,
repræsenterer mindre end halvdelen af den samlede mængde påkørsler af de større vildtarter.
Hvilke områder er det vi gerne ser forandringer på?
Hvordan ser vi afregningen til Schweiss hundeførerne i fremtiden!
Vi ser det som et meget vigtigt punkt i forbindelse med afregningen for trafikeftersøgninger, at hvis vi skal
sikre et velfungerende register, at afregningen bliver på baggrund af et skattefrit vederlag som ikke skal
modregnes i hverken efterløn eller pension. Årsagen til dette er at det på ingen måder er rimeligt at der
bliver foretaget en modregning i efterløn eller pension. Hvis dette sker, vil det betyde at de enkelte
hundeførere skal have penge med på hver eftersøgning.
Det vil gå ud over ældre kollegaer som har forladt arbejdsmarkedet, kollegaer som vi rigtig gerne vil og skal
fastholde, så vi beholder erfaringen i registreret, længst muligst.
Af vedlagte fremgår det, at en eftersøgning har en kostpris på omkring Kr. 600,- for den enkelte
Schweisshundefører, hvilket betyder at i det store regnestykke i 2021 hvor der var 7500 eftersøgninger, af
Kr. 600,-, betyder det at det er omkring Kr. 4,5 million.
Der er udbetalt omkring en million til hundeførerne i kørselsgodtgørelse hvilket betyder i store tal at det
har kostet Schweiss hundeførerne omkring 3,5 million og påtage sig denne opgave. Det finder vi på ingen
måde er rimeligt.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
2655725_0002.png
Efter Vores opfattelse er trafikeftersøgninger et samfundsproblem og dermed også en opgave samfundet
skal løse. Hvilket vores nabolande har erkendt.
I dag bliver der taget omkring en million kroner fra jagttegns midlerne til at dække omkostningerne for
trafik eftersøgninger. Det giver jo ingen mening at trafikanterne igennem alle årene på intet tidspunkt har
været med til at dække disse omkostninger.
Overordnet set burde dér opkræves et beløb pr. indregistreret køretøj I Danmark på omkring Kr. 5,- i grøn
ejer afgift.
Der er i dag omkring 3 millioner indregistrerede køretøjer i Danmark hvilket vil give omkring 15 millioner
kroner til at drive og opretholde et tidssvarende og velfungerende Schweiss registrer.
Vi har samtidig det forslag at denne opgave på den administrative del, skal ligge hos Vejdirektoratet i stedet
for som det er i dag, hos Dyrenes beskyttelse.
Vejdirektoratet er vejmyndighed fra Statens veje, men vi ser en binding imellem Staten, Regioner og
Kommuner som giver mening, at det overordnet set bliver styret og administreret af Vejdirektoratet.
Ved at det er Vejdirektoratet der har det overordnede ansvar som statslig myndighed, giver det samtidig
mening at vi som Schweisshundefører har et formelt ansættelsesforhold under Naturstyrelsen.
Ved at opkræve Kr. 5,- pr. indregistrerede køretøj i grøn ejer afgift, penge som tilfalder staten, kan de
allokeres til Vejdirektoratet for opretholdelse af et velfungerende og tidssvarende Schweiss register.
De penge der er i dag benyttes af jagttegnsmidler, midler til at dække kørselsomkostninger, kan gå retur til
jagtens sag, hvad de også var tiltænkt.
Ansættelsesforehold!
Skal vi have et ansættelsesforhold?
Betydning i forhold til tjenestehund? Der ligger en bekendtgørelse for hunde der arbejder under skat.
Kunne rettes til så den er tilpasset Schweisshunde.
https://www.dts.dk/media/hundeaftale.pdf
Der er en bekendtgørelse omkring frivilligt arbejde heraf fremgår det;
Årligt skattefrit vederlag;
Hvert år vedtager skat satserne for skattefri godtgørelse til foreningsfrivillige.
http://www.idraetssamvirket.dk/service-booking/skattefri-godtgoerelse-nyeste-takster/
Satser for 2022 er:
Telefon- og internet: 2.450 kr. (2021: 2.400 kr.)
Administration: 1.500 kr. (2021: 1.450 kr.)
Beklædning: 2.050 kr. (2021: 2.000 kr.)
Sammenlagt: 6.000 kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
Vi skal som udgangspunkt have dækket vores omkostninger. Det må ikke koste den enkelte hundefører
penge at tage trafikeftersøgninger, det har det gjort i rigtig mange år.
Vigtigt at der er et skattefrit vederlag for hver påkørsel og herefter en KM afregning efter den høje af
statens takster. Ellers går det ud over dem der er på efterløn, anden overførsel indkomst eller er
pensionister.
Vi forestiller os et skattefrit vederlag på hver opgave på Kr. 600,- og herefter en KM afregning efter den
høje af statens takster. Beløbene reguleres efter nærmere fastsat regel.
Schweiss udvalget!
Som tidligere omtalt så har udviklingen ikke fulgt med i Schweiss registreret. Det gælder også omkring
vores Schweiss Udvalg. Vi vil foreslå en ændret sammensætning af Schweiss udvalget som er mere
tidssvarende.
Ændring af sammensætning i Schweiss Udvalget Deles i 2. En faglig vinkel og en politisk.
Den faglige:
Sekretariatet og de 10 koordinatorer.
Den politiske: Sekretariatet & 2 Koordinatorerne
Vejdirektoratet
Regioner / kommuner
Bilisterne
Politi
Falck
Forsikringsselskaberne
DJ
Sikkerhed!
Vi skal have lov til at benytte skilt og blink i forbindelse med trafik påkørsler.
Kendskab til Schweissregistreret i offentligheden
Der skal afsættes midler og ressourcer til offentlige oplysningskampagner om hvad vi laver og hvad den
enkelte bilist kan / skal gøre hvis uheldet er ude.
Kørekortundervisning
Det bør være obligatorisk at blive undervist i, hvad gør jeg hvis jeg har påkørt et stykke hjortevildt.
Biler der handles
Det burde være lovkrav at alle biler der handles fra forhandlere, nye som brugte, skal der ligge en streamer
i handskerummet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
2655725_0004.png
Aflivningsopgave – Vil / skal vi det?
Hvis vi skal, er det under de samme forudsætninger som trafik eftersøgninger.
Der kunne åbnes op for at hundefører som træder ud som Schweisshundefører på grund af alder, og derfor
ikke ønsker at have en ny hund, men stadig er fysisk godt kørende, der kunne vi beholde dem i registreret
som Schweiss skytte. Schweiss skytte kan man kun blive hvis man har været registeret Schweisshundefører.
De er velanset, kender regler, vi holder erfaringen og ekspertisen in house.
Samtidig kunne der kigges på om der kunne åbnes op for at de kunne tage med ud på eftersøgninger, der
hvor de registrerede hundeførere havde brug for en til at stå for. At de måtte have våben med på anden
mands grund, dog kun sammen med en registreret Schweisshundefører.
Det kunne gøres ved at vi havde 2 typer legimitationskort. Schweisshundefører & Schweiss skytte
Samtidig få det etableret elektronisk, på samme måde som jagttegn. Lettere og hurtigere at administrer.
Muligt at vi skal lave en medlemsundersøgelse magen til det vi har gjort for år tilbage.
Og vigtigt at der etableres en meld til og fra ordning på samme måde som vi har i dag med
trafikeftersøgninger.
Resume!
Der har i mange år ikke været forbedringer af aflønning ej heller forbedring af vilkår. Det er af største
nødvendighed at dette sker nu. Hvis ikke der sker forbedringer, er vi rigtig bange for at det bliver rigtig
svært at rekruttere nye kollegaer, og samtidig viser virkeligheden at der er kollegaer der vælger at stoppe
på grund af de vilkår vi har i dag.
Det fortjener Schweissregistreret ikke. Vi er her for at sikre dyrenes tarv, det gør man ikke hvis man ikke
bringer Schweissregistreret op på 2022 niveau.
Vi påtænker for at fremme processen og forståelsen i det politiske system, at rejse disse problemstillinger i
Transportudvalget samt Miljø og Fødevareudvalget i Folketinget. Her vil vi forklare ovenstående
problemstillinger og samtidig redegøre for hvad Schweiss registret reelt er og hvad vi går og laver.
Dette er link til de 2 udvalg.
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/tru
https://www.ft.dk/da/udvalg/udvalgene/mof
Vi ser disse tiltag kan profilere Schweissregistreret, offentligheden kommer til at kende til os.
Vi vil have lettere ved at fastholde kollegaerne, vi vil kunne fastholde de kollegaer som ikke skal have en ny
hund på grund af deres egen alder, og endelig og ikke mindst, så er vi af den overbevisning at vi vil få
lettere ved at rekruttere ny kollegaer.
Endelig omkring trafikpåkørsler, vi vil anbefale at der bliver kigget på reglerne i vores nabolande, Sverige,
Norge og Tyskland. I disse lande er det blandt andet forbundet med bødestraf ikke at indrapportere en
påkørsel af hjortevildt.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 47: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
Det er vigtigt for os at sige, vi vil samarbejde om processen, og vi vil naturligvis bidrage og står også til
rådighed i det omfang der er behov for det.
Vi kommer ikke til at igangsætte tiltag som ikke fremmer processen, men det er nødvendigt at sige, det er
nu der skal ske noget.
Der et stort pres fra alle kollegaer, der skal ske noget nu!
Vores succes kriterie vil være at der er skabt forandringer inden for det næste år.
På Vegne af 175 Schweisshundefører
Søren Kibsgaard, Finn Hyldal og Bennet Onsvig