Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Artikel.
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del - Bilag 30
Offentligt
Artikel
Ombudsmanden og skattesager
Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger
Artiklen gennemgår ombudsmandens behandling af sager ved skatte- og af-
giftsmyndighederne. Den viser, på hvilke områder ombudsmandens virksom-
hed navnlig har haft betydning for skatteydernes retsbeskyttelse og retssik-
kerhed, ligesom den analyserer, hvornår ombudsmanden anlægger en mere
hhv. mindre tilbageholdende prøvelse af skattemyndighedernes afgørelser.
1. Artiklens emne
Formålet med denne artikel er at beskrive ombudsmandens behandling af
sager vedrørende skattemyndighederne. Fokus er alene på behandlingen af
skatte- og afgiftssager, mens skattemyndighedernes behandling af andre ty-
per sager så som offentlighedssager eller personalesager ikke gøres til gen-
stand for diskussion.
1
Artiklen indledes med en afgrænsning af ombudsmandens kompetence på
skatteområdet, jf. afsnit 2 nedenfor. Dernæst følger i afsnit 3 en redegørelse
for ombudsmandens prøvelse af skattemyndighedernes afgørelser m.v., her-
under i hvilket omfang ombudsmanden udøver tilbageholdenhed over for
visse typer vurderinger – det være sig som led i prøvelsen eller som begrun-
delse for ikke at tage en sag op. Afsnit 4 analyserer, hvilke typer problemstil-
linger ved skattemyndighederne ombudsmanden hidtil har beskæftiget sig
mest med, på hvilke områder ombudsmanden relativt set hyppigst har haft
noget at udsætte på skattemyndighederne, og hvor ombudsmanden navnlig
har bidraget til retsudviklingen og retsafklaringen. Ligesom det er tilfældet for
andre forvaltningsområder, behandler ombudsmanden på skatteområdet
både klagesager og egendriftsager.
2
Netop på skatteområdet har egendrift-
sagerne imidlertid en særlig fremskudt placering. Afsnit 5 beskriver på den
1
I det følgende benytter jeg vendingerne ”skat” og ”skattesager” som sigtende både til skattesa-
ger og til afgiftssager.
I 2021 modtog ombudsmanden 367 klager inden for Skatteministeriets ressort. Langt de fleste
angik skattespørgsmål. Hovedparten af sagerne indbringes af skatteyder personligt, idet et be-
tydeligt antal dog kommer fra partsrepræsentanter såsom advokater eller revisorer. Enkelte kla-
ger har mere karakter af et ønske om, at ombudsmanden bistår borgere med deres sager hos
2
Side 1 | 21