Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 3
Offentligt
2642480_0001.png
Ekspertmøde
Væddemål på elektronisk simulerede sportsbegivenheder
22. september 2022
Folketingets skatteudvalg
LGA
LGA Denmark
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0002.png
Kommentarer fra LGA på spilaftalen
Aftalepartierne bag spilaftalen har besluttet at
modernisere spilreglerne
for derved at mindske uklarhed
på spilområdet.
LGA var derfor inviteret i Folketingets Skatteudvalg den 22.
september 2022 for at give deres vurdering af aftalen.
Præsentationen er vedlagt nedenfor.
LGA konkluderer, at der ikke er foreslået en modernisering
af reglerne, hvilket spilbranchen gentagne gange har
efterspurgt.
I stedet gennemføres blot (endnu) en kraftig
afgiftsstigning
på væddemål på virtuelle
sportsbegivenheder, såkaldte virtuelle væddemål.
Dermed er afgiften steget fra 20 % over 28 % og nu til 41 %
siden januar 2021. Afgiftsstigningen begrundes med, at
virtuelle væddemål svarer til gevinstgivende
spilleautomater.
På udvalgsmødet blev der redegjort for, hvorfor
virtuelle
væddemål ikke skal sidestilles med spilleautomater, men
derimod med andre typer af væddemål:
Virtuelle væddemål er historisk set kun blevet solgt
sammen med andre væddemål. Inden liberaliseringen
blev virtuelle væddemål udbudt af Danske Spil under
tips- og lottoloven.
Ved liberaliseringen blev de virtuelle væddemål
kategoriseret som
væddemål,
fordi de var en naturlig
del af produktporteføljen i fysiske væddemålsbutikker.
Virtuelle væddemål fremstår som andre væddemål,
tilbydes sammen med andre væddemål og henvender
sig til væddemål- og sportsinteresserede. Derfor skal de
behandles som væddemål.
Virtuelle væddemål skal simulere sportsbegivenheder
og må fx ikke simulere valser på en spilleautomat.
Der skal betales afgift ved udbud af spil, og denne har
historisk altid været beregnet ud fra typen af tilladelser,
der kræves for at udbyde det pågældende spil.
Spilafgiften (satsen) på et givent spil afhænger af, hvilken
spillicens spillet udbydes under.
Alle typer af væddemål, beskattes med 28 % spilafgift på
bruttospilindtægten efter spilafgiftslovens kapitel om
Væddemål,
jf.
§
6 i spilafgiftsloven.
Alle typer af spil, der udbydes efter en tilladelse til
spilleautomater, beskattes med mindst 41 % af
bruttospilindtægten efter kapitlet om
Gevinstgivende
spilleautomater i spillehaller og restaurationer,
jf.
spilafgiftsloven
§
12.
Afgiftssatsen skal sammenholdes med, at der samtidig
betales en meget høj spillicens. Automatspil har højere
spilafgift, men der skal ikke betales spillicens. Det er denne
logik, som betyder, at (alle) licensspil beskattes på én
måde, automatspil på en anden måde, og fx gratis spil på
en tredje måde.
Licenshavere kan derfor vurdere, at de har et retmæssigt
krav mod staten, hvis forudsætningerne for spillicensen
ændres.
Danske Spil udbyder i dag virtuel
online.
En konsekvent
ændring af reglerne vil betyde, at virtuel bør kunne sælges
online af alle udbydere, der har licens til online kasino.
Denne problemstilling har spilaftalen udeladt.
Afgiftsstigningen vil også have meget stor økonomisk
betydning for de
danske forhandlere.
Vi henviser til
vedlagte udtalelse fra NBL, DSK og BFI.
København 31. oktober 2022
Virtuelle væddemål sidestilles regulatorisk med
væddemål og kan kun udbydes med den påkrævede
væddemålslicens. Tilladelse til spil på gevinstgivende
automater kræver ikke den særlige væddemålslicens,
den er markant billigere og kræver langt mindre
administrativ prøvelse.
Virtuelle væddemål falder under væddemåls-
lovgivningen. Derfor er de omfattet af kommende spil-
ID, tilslutning til ROFUS samt hvidvaskregler.
LGA Denmark
Advokat, Mario Fernandez
Bestyrelsesformand for LGA
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0003.png
Om Spilaftalen
LGA Denmark
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0004.png
Spilaftalens indhold
Spilaftalen
Moderne regler for et mere fair spilmarked
Der sker løbende en udvikling på spilområdet, som kræver tilpasning af reglerne. Det gælder fx tilladelsesstrukturer samt regler
for salg af spil. Aftalepartierne er derfor enige om at modernisere en række regler med det formål at mindske uklarhed i det
nuværende regelsæt,
jf. appendiks B
Appendix B
Moderne regler for et mere fair spilmarked
Landbaseret spil
Spil på elektronisk simulerede sportsbegivenheder, fx simulerede hestevæddeløb, hvor en tilfældighedsgenerator på forhånd
har fundet vinderhesten, svarer til spil på gevinstgivende spilleautomater. Reglerne for de to spil ensrettes derfor, således at
elektronisk simulerede væddeløb fremover vil falde ind under gældende regler og afgifter for gevinstgivende spilleautomater.
LGA Denmark
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0005.png
Kriterier for klassificering af væddemål
Væddemål på virtuelle sportsbegivenheder var også tilladt før liberaliseringen
(monopolspil) og faldt ind under reglerne for tips og lotto.
Forud for spilleloven blev der udført et grundigt forarbejde, som kommer til
udtryk i bemærkningerne til lovforslaget, hvor også virtuelle væddemål blev
undersøgt og klassificeret.
LGA KOMMENTAR
Spil, herunder væddemål på virtuelle
sportsbegivenheder, var også tilladt før
liberaliseringen (monopolspil) og faldt
ind under reglerne for tips- og lotto.
Det foreslås, at der kan udbydes landbaserede væddemål på
resultatet af elektroniske simulerede sportsbegivenheder.
Begrundelsen herfor er, at denne aktivitet er en naturlig del
af produktporteføljen i fysiske væddemålsbutikker, se mere
under punkt. 4.3.4
4.3.4. Væddemål
Ved »væddemål« forstås i lovforslaget aktiviteter, hvor en deltager kan
opnå en chance for at vinde en gevinst, og hvor der væddes om
a) resultatet af et væddeløb, en sportskamp eller anden begivenhed eller
b) indtræffelse af en hændelse
LGA Denmark
5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0006.png
Nuværende lovgivning
Formålet med spilleloven
Væddemål på virtuelle spil er omfattet af
lov om spil
og har kunnet udbydes
siden liberalisering af spilmarkedet i 2012.
Lov om spil har til hovedformål at beskytte forbrugerne, herunder at sikre
gennemsigtighed for spillerne.
LGA KOMMENTAR
Begge spil er lotterispil, men det er bingo og roulette
også, jf. definition i den juridiske vejledning.
Spillenes kategorisering og fordeling over tilladelser
beror på, hvor spillene typisk hører til.
Roulette (som er lotteri) hører til kasinospil (28 %
beskatning)
Virtuel væddemål (også lotteri) hører til væddemål (28 %
beskatning) og
Spilleautomater (også lotteri) hører til automatspil (41 %
beskatning)
Spilleloven indeholder følgende definitioner;
Væddemål:
Aktiviteter, hvor en deltager har en chance for at vinde en gevinst, og
hvor der væddes om resultatet af en fremtidig begivenhed eller om, at en fremtidig
hændelse indtræffer
Gevinstgivende
spilleautomater:
Mekaniske eller elektroniske maskiner, der kan
anvendes til spil, hvor spilleren kan vinde en gevinst
LGA Denmark
6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0007.png
Nuværende lovgivning
Baseret på forarbejdet til spilleloven er væddemål
på virtuelle sportsbegivenheder kategoriseret som
væddemål:
Spillelovens § 11
Væddemål
Der kan gives tilladelse til udbud af væddemål.
LGA KOMMENTAR
I
andre lande,
fx Sverige, Tyskland,
Italien, Finland, Spanien, Malta,
Grækenland og England
sidestilles
virtuelle væddemål også med
væddemål.
I England giver terminalerne også
adgang til roulette og bingo.
Stk. 2. Tilladelse kan gives for indtil 5 år ad gangen.
Stk. 3. Der kan ikke med en tilladelse efter stk. 1 udbydes væddemål på
resultatet af lotterier eller andre tilfældigt frembragte hændelser bortset
fra landbaserede væddemål på resultatet af elektronisk simulerede
sportsbegivenheder”
LGA Denmark
7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0008.png
Kravene til de forskellige typer af udbud og
tilladelse
Virtuelle væddemål
Gennemgribende undersøgelse af og store
krav til spiludbyder
Store omkostninger for at opnå spillicens
Årlig afgift for at udbyde virtuelle
væddemål
Tilladelse: gennem omfattende proces
Spil-ID (på vej)
ROFUS (på vej)
Omfattet af hvidvaskloven
Omfattet af kravene om ansvarligt spil
Spilleautomater
Tilladelse: Udfyld skema med adresse
Gratis at udbyde
Mindre indsatser pr. spil derfor ingen Spil-
ID og ROFUS
Undtaget af hvidvaskloven
Danske lotteri spil A/S
Ikke krav om spillicens
Gratis at udbyde virtuel væddemål
Tilladelse givet direkte i spilleloven
Ingen detailregulering af virtuelle
væddemål
Spilkonto krav
ROFUS
Undtaget af hvidvaskloven
LGA Denmark
8
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0009.png
Forskelle i reguleringen af tilfældighedsspil
Tilladelse
Automattilladelse
Monopol – Danske Spil
Væddemålstilladelse
Kommentar
Spiltype
Antal tilladelser
Spilleautomater
Ubegrænset antal
Online virtuelle væddemål
1 (monopol)
Virtuelle væddemål
Ubegrænset antal
Hvorfor/realitet
Langt de fleste tilladelser i spilleloven
kan gives i ubegrænset omfang.
Kommuner kan indføre begrænsninger
i placering via lokalplaner
Åbningstid for spillehaller fastsat pga.
sort arbejde – ikke reelt spilregulering.
Åbningstid i betting shop følger
associerede forretning, såsom
spillehaller eller supermarked.
Åbningstid
Kl. 07-24
Ubegrænset
Ikke fastsat
Indsatsgrænse
Maks. gevinst
1 kr. pr. spil
600 kr. pr. spil
Ikke fastsat
Ikke fastsat
Ikke fastsat
Ikke fastsat
Gennemsnitsindsats på virtuelle
væddemål er 20-100 kr.
Maks. gevinst følger
gennemsnitindsatsen i virtuelle
væddemål
Med pauser sker afvikling hvert 4.
minut landbaseret.
Hastigheden er væsentligt højere
online
Afviklingshastighed
Min. 2 sek.
Ikke fastsat
Ikke fastsat
Tilbagebetalingsprocent
Min. 74 %
Ikke fastsat
Ikke fastsat
Industristandard giver en væsentligt
højere tilbagebetalingsprocent, både
for spilleautomater og virtuelle
væddemål
Der er ingen forsøg på at implementere
ROFUS for spilleautomater
Størrelsen af afgift baserer sig på
tilladelsestype og ikke spiltype. Det
nuværende forslag er et brud på
systemet uden et reelt holdepunkt
ROFUS
Nej
ja
Forventet med spilkort
Afgift
41-71 % (BSI)
15 % på gevinster der overstiger 200
kr.
28 % (BSI)
LGA Denmark
9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0010.png
LGA konklusion på spilaftalen:
Spilaftalen er blot en skjult afgiftsforhøjelse
Der indføres ikke begrænsninger på gevinstgivende spilleautomater
(eller for den sags skyld på online virtuelle væddemål).
Gevinstgivende spilleautomater bliver ikke omfattet af spil-ID.
Virtuelle spil er fortsat underlagt reglerne for udbud af væddemål.
Der stilles fortsat meget store krav til udbydere af virtuelle spil.
Der skal fortsat betales en meget høj licens for udbud af virtuelle spil (hvilket skal ses i
sammenhæng med den nuværende afgift på 28 %).
LGA KOMMENTAR
Spilaftalen
forsøger ikke at
sidestille
virtuelle væddemål og
spilleautomater.
Eneste ensretning erpå
fastsættelse af afgiftssatsen
Gevinstgivende spilleautomater har lempeligere overvågningsmekanismer.
Aftalen tager ikke stilling til antallet af mulige spil i spillehaller, hvilket netop skyldes
forskellen ved spillene.
Dermed er den e
10
LGA Denmark
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0011.png
Virtuelle væddemål
ligner ikke
automatspil
LGA Denmark
11
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0012.png
Skatteministeriets holdning
Svar på spørgsmål 587
Kilde:
Skatteudv. 2021-2022, SAU, Alm. Del
endeligt svar på
spørgsmål 587
LGA KOMMENTAR
Vi mener ikke, at et virtuelt væddemål
ligner et spil på en gevinstgivende
spilautomat.
Det gennemgår vi i det følgende.
Afviklingen af spil på resultatet af simuleret sportsbegivenheder ligner således i
dag gevinstgivende spilleautomater, men behandles forskelligt
både
afgiftsmæssigt og i forhold til reguleringen af selve spillet. (Spilaftalen)
LGA Denmark
12
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0013.png
Udformning og oplevelse (gameplay)
Virtuelle væddemål - landbaseret
Spilleautomat - landbaseret
Simulerer sportsbegivenhed
Varighed: Typisk 4 minutter (med pause)
Spilleren bestemmer ikke, hvornår et spil går i gang
En simulering ad gangen, som alle spillere skal benytte
Spilleren vælger udfald som ved væddemål
Indsats: Typisk 20-100 kr.
Simulerer valser
Varighed: 2 sekunder (ingen pause)
Spilleren bestemmer, hvornår et spil går i gang
Spilleren trykker ”spil” en gang og anvender nudge og hold
Ingen begrænsning i antallet af spilleautomater man kan benytte
Indsats: Maksimum 1 kr.
LGA Denmark
13
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0014.png
Udformning og oplevelse (gameplay video)
LGA Denmark
14
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0015.png
Publikum og lokale
Fokus på at følge sport
Spilleren er den sportsinteresserede
Socialt omdrejningspunkt: sporten
Lyse hightech-lokaler med masser af
infoskærme
Fokus på spilleautomater
Spilleren er interesseret i spil uden interaktion
Socialt omdrejningspunkt: spillet
Mørkere lokaler
ingen anden udenfor
kommende input
ofte mulighed for rygning
LGA Denmark
15
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0016.png
LGA KONKLUSION
Virtuelle væddemål adskiller sig fra spilleautomater både visuelt, i hvordan
det afvikles samt i det publikum, der benytter det.
Ud fra de fastlagte kriterier, der skal anvendes ved vurdering af spil, kan det
konkluderes, at Skatteministeriets svar på spørgsmål 587 ikke er korrekt:
”Afviklingen
af spil på resultatet af simuleret sportsbegivenheder ligner således i dag
gevinstgivende spilleautomater”
Kilde: Skatteudv. 2021-2022, SAU, Alm. Del
endeligt svar på spørgsmål 587
LGA Denmark
16
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0017.png
Skatteministeriets holdning
LGA KOMMENTAR
Svar på spørgsmål 588
Kilde:
Skatteudv. 2021-2022, SAU, Alm. Del
endeligt svar på
spørgsmål 588
Virtuelle væddemål har altid været et
selvstændigt underholdningsprodukt.
Grafikken er blevet bedre, men ellers er
det det samme spil som for 15 år siden.
Udbuddet af væddemål på resultatet af simulerede sportsbegivenheder har dog
undergået en udvikling, og afviklingen af spillet kan ikke længere anses som et
pausespil mellem afviklingen af sportskampe, men udbydes nu på selvbetjente
væddemålsterminaler med en højere frekvens.
LGA Denmark
17
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0018.png
Virtuelle væddemål
har aldrig været et pausespil
men derimod et
selvstændigt udbudt produkt
LGA Denmark
18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0019.png
Danske Spils virtuelle væddemål
Før liberaliseringen blev virtuelle væddemål udbudt af
Danske Spil under navnet
Trackside.
Trackside blev ikke udbudt som
pausespil,
men parallelt med andre
væddemål, jf. forslag til spilleloven 2010
det understøttes af Danske
Spils egen rapportering om produktet.
Trackside indgår som en naturlig del af produktporteføljen i fysiske
væddemålsbutikker, hvor spillerne kan følge »live« kampe/løb på tv skærme,
som de har væddet på.
Spillet bliver således primært udbudt i sportsspilsbutikker,
hvor det udbydes
parallelt med væddemål på fodboldkampe
m.v. Landbaseret Trackside kan
derfor alene udbydes med en væddemålstilladelse.
Kilde: Forslag til Lov om spil 26/4-2010
Kilde: Danske Spil CSR Rapport 2010
19
LGA Denmark
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0020.png
LGA KONKLUSION
Virtuelle væddemål har udviklet sig med bedre grafik og mulighed for
selvbetjening. Dette anser LGA som en naturlig teknologisk udvikling.
Spillets frekvens og indsatsstørrelse er uændret set i forhold til
Trackside.
Virtuelle væddemål har aldrig været et pausespil.
LGA Denmark
20
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0021.png
Landbaseret væddemål er
stagneret mens onlinespil vokser.
Nye afgifter vil flytte
spil online
LGA Denmark
21
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0022.png
Markedsstatus for væddemål
Det landbaserede væddemålsmarked er stagneret, mens
online-markedet vokser.
Virtuelle væddemål vil udgøre en vigtig del af den
landbaserede væddemålsforretning i fremtiden.
online.
Landbaseret og Online væddemål BSI
DKKm
2000
1800
1600
1400
1200
Det er det eneste produkt, hvor landbaseret adskiller sig fra
Virtuelle væddemål kan kun udbydes i særlige typer af
Virtuelle væddemål havde i 2019 en BSI på DKK 90m,
lokaler (spilbutik). Tilbydes kun i et begrænset antal butikker.
svarende til 10 % af det landbaserede væddemålsmarked.
virtuelle væddemål udgør 30-40 % af deres omsætning.
1000
800
600
400
200
0
2012
2013
2014
2015
Online
2016
2017
2018
2019
2020
2021
Kilde: Spillemyndigheden.dk
Vigtig omsætning for de lokale danske forhandlere, hvor
En afgift på 41 % vil stoppe udviklingen og interessen for det
danske landbaserede marked.
BSI:
Bruttospilindtægt.
Beregnes som: værdi af indskud fratrukket værdi af gevinster.
Benyttes til at opgøre størrelsen af spilmarkederne og er beregningsgrundlag for den spilafgift,
som tilladelsesindehavere, der udbyder væddemål, onlinekasino, spilleautomater og landbaseret
kasino, skal betale til staten.
Landbaseret
LGA Denmark
22
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0023.png
Danske forhandleres indtægter reduceres
I modsætning til onlinespil aflejrer de landbaserede spiludbydere en del
af deres indtægt hos danske forhandlere.
LGA KOMMENTAR
En øget afgift og øgede krav til virtuelle
væddemål vil reducere indtægten fra
virtuelle væddemål uden at øge
indtægten fra spilleautomater.
Spilaftalen vil sammen med stigende husleje samt el- og
varepriser mv. gøre det endnu sværere for de allerede pressede
forhandlere at konkurrere mod
online udbyderne.
Spilaftalen giver ingen vindere!
Men taberne bliver de landbaserede
udbydere og deres forhandlere og vil
derfor mindske statens indtægter.
LGA Denmark
23
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0024.png
Fælles udtalelse fra NBL, DSK og BFI
Landbaserede spil, herunder virtuelle spil, udgør et vigtigt økonomisk grundlag for en lang række butikker, som skaber
arbejdspladser og ikke mindst sociale samlingspunkter i en række mindre byer. Bliver aftalen gennemført som foreslået, må det
forventes, at en lang række af disse butikker vil være i fare for at måtte lukke, da spil som sagt udgør en væsentlig indtjening for disse
butikker.
Dermed risikerer forslaget også at flytte yderligere omsætning over til de store udenlandske onlineselskaber, og dermed bidrager de
ikke til arbejdspladser, men tværtimod til yderligere butiksdød i de mindre byer.
Spil i butikkerne er i forvejen presset ikke blot af den naturlige vandring fra offline til online, men også af den kommende
introduktion af spilkort og af skattestigningen generelt på væddemålsmarkedet i 2021 fra 20% til 28%. Det er derfor vigtigt, at
markedet for landbaseret spil opretholder sin attraktivitet overfor de udbydere, som ønsker at udbyde spil i Danmark.
Jesper Lundberg, Formand for NBL
Claus Bøgelund Nielsen, Vicedirektør DSK
Bjarne Månsson, BFI-indkøb
LGA Denmark
24
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0025.png
Statens virtuelle væddemål
kan fortsat leveres under
meget gunstigere forhold
LGA Denmark
25
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0026.png
Danske Spil sælger også virtuelle væddemål
Spilleaftalen tager ikke stilling til Danske
Spils online produkt
Danske Spil udbyder nøjagtig de samme virtuelle væddemål online,
dvs. samme spiltyper og muligheder for væddemål, fx:
1-X-2, Begge holder scorer, Ciffertips mv. (som ved landbaseret
væddemål)
LGA KOMMENTAR
Virtuel kan i dag kun udbydes online af Danske Spil.
Ved sidestilling af væddemål med spilautomater bør
virtuel kunne udbydes med en
online kasino licens.
Men spilaftalen tager ikke stilling til denne
problemstilling og er i det hele taget tavs omkring
online udbud af virtuel (automatspil) online.
Dansk Spil har bedre online forhold end de danske butikker.
Danske Spil starter 120 spil i timen hele døgnet
Danske Spil har langt flere sportsspil tilgængelige end hos de
landbaserede
Danske Spil betaler ingen afgift på gevinster under 200 kr. og
kun 15 % afgift af gevinst herudover, og hvor der kan spilles
for 1–200 kr. pr. væddemål
LGA Denmark
26
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 3: Præsentation fra lukket ekspertmøde om elektronisk simulerede væddemål den 22. september 2022 fra Landsbased Gamling Association Danmark (LGA)
2642480_0027.png
Konklusion
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Virtuelle væddemål har eksisteret side om side med almindelige væddemål i over 20 år.
Virtuelle væddemål har ikke ændret karakter.
Virtuelle væddemål svarer ikke til spilleautomater.
Virtuelle væddemål henvender sig ikke til det samme kundesegment som spilleautomater.
Virtuelle væddemål konkurrerer ikke med spilleautomater.
Negative konsekvenser for et allerede presset landbaseret marked.
Markedsandele vil rykkes yderligere over til online markedet.
Kommende Spil ID og stigende energipriser presser et i forvejen nedadgående marked. Forslaget vil presse lokale forhandlere, hvor
spil og ikke mindst virtuelle væddemål udgør en ikke ubetydelig indtægt.
Vedtages forslaget som foreslået, vil det formentlig betyde en lukning af produktet, og at det flyttes til det sorte online marked.
7.
Udgør en favorisering af monopolet og manglende konsekvens over for online kasino.
LGA Denmark
27