Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 254
Offentligt
2756263_0001.png
Status på ejendomsområdet
Forligskredsmøde
26. september 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0002.png
Indhold
1. Status på de foreløbige vurderinger
2. Fremadrettet beskatning af naturejendomme
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0003.png
1.
Status på de
foreløbige vurderinger
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0004.png
Opfølgning fra sidste møde
Træfsikkerhed
Kriterier for at ændre den foreløbige vurdering
og særlig opmærksomhed, når privatøkonomien påvirkes
Indsigt i vurderingsmodellen,
herunder grundvurderinger
Mulig ændring af foreløbige vurderinger
pba. 2020-vurderinger og
håndtering af nybyggeri i dyre områder
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0005.png
Status på henvendelser pr. 25/9
Antallet af opkald, der ikke kom igennem var i den første uge 44.792,
mens det i den anden uge var faldet til 5.427. Dette vidner om, at
mængden af henvendelser er markant faldende. De såkaldte tabte
opkald dækker ikke over unikke personer, men også tilfælde, hvor
samme person har ringet flere gange. Tabte opkald er et velkendt
fænomen i peak perioder. Det nuværende niveau nærmer sig
normalsituationen i Skatteforvaltningen.
Samtidig har Vurderingsstyrelsen opmandet telefonbetjeningen og har i
den anden uge besvaret 6.114 telefonhenvendelser fra borgerne mod
3.182 henvendelser i den første uge.
Vurderingsstyrelsen har i alt noteret 4.319 sager fra telefonbetjeningen,
hvor boligejere mener, at vurderingen afviger markant.
Besvarede
telefoniske
henvendelser
Uge 1
(12/9-
17/9)
3.182
Mistede
opkald
44.792
Anmodninger via
blanketløsning på
Vurderingsportalen
365
Andre skriftlige
henvendelser
3.509
Der er modtaget 803 anmodninger fra boligejere om at få
ændret den foreløbige vurdering via blanketløsningen på
Vurderingsportalen. 3/4 af anmodningerne vedrører ændringer i
forbindelse med køb og salg.
Task forcen for køb og salg har håndteret 132 sager om køb/salg
og håndterer løbende de indkomne henvendelser herom.
Sagsbehandlingstiden er pt. på ca. en uge. Det er
Vurderingsstyrelsens mål at kunne holde en sagsbehandlingstid
på 14 dage.
Specialenheden har foreløbig set på de 100 mest skæve
vurderinger (hvor grundværdien er markant større end
ejendomsværdien) og har set på, om der er åbenlyse fejl. I de
fleste tilfælde er der tale om fejlfortolkning af plangrundlaget
eller datafejl. Vurderingsstyrelsen er i gang med at rette åbenlyse
fejl, der giver markante afvigelser
Håndteringen af ændringer og henvendelser over de foreløbige
vurderinger kan få betydning for andre af Vurderingsstyrelsens
aktiviteter. Der rapporteres løbende til forligskredsen om dette.
5
Uge 2
(18/9-
24/9)
Total
6.114
5.427
438
2.982
9.296
50.219
803
6.491
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0006.png
Træfsikkerhed og klagetilbøjelighed
Formål (vurderingsnorm):
En vurdering skal ramme en forventet handelspris. Det gør
vurderingsmodellen ved at tage afsæt i de vægtede handelspriser i området. Herefter
korrigeres for forskelle mellem den konkrete ejendom og naboejendommene.
Dermed skal en vurdering ikke nødvendigvis ramme, hvad den enkelte ejendom måtte være
handlet til. Ensartethed og gennemskuelighed er lige så vigtigt som træfsikkerhed.
Træfsikkerheden i det gamle vurderingssystem lå på ca. 64 pct for alle boligtyper efter
sagsbehandling og klagesager. I det nye vurderingssystem ligger træfsikkerheden højere.
I Engbergudvalgets rapport lå træfsikkerheden på ca. 69 pct. for parcelhuse og 83 pct. for
ejerlejligheder i udvalgets forslag til en ny vurderingsmodel før sagsbehandling og klagesager.
Træfsikkerheden for de nye 2020-modelvurderinger før sagsbehandling og klagesager er på
ca. 71 pct. for parcelhuse og ca. 89 pct. for ejerlejligheder.
Det vurderes, at træfsikkerheden for de foreløbige vurderinger vil være på omtrent samme
niveau som 2020-modelvurderingen.
2011-vurderingen
(
efter
sagsbehandling
og klager)
Engberg-udvalgets
model (grundlag for
forlig)
2020-vurderingen
(
før
sagsbehandling og
klager)
Træfsikkerhed for
enfamiliehuse
64 pct.
Træfsikkerhed for
ejerlejligheder
64 pct.
69 pct.
83 pct.
71 pct.
89 pct.
I forbindelse med indgåelsen af forliget om et nyt ejendomsvurderingssystem blev det lagt til
grund, at ca. 3 pct. ville klage over de nye ejendomsvurderinger. Det blev vurderet, at
klagetilbøjeligheden med væsentlig sandsynlighed kunne blive højere, og derfor blev der aftalt
en evaluering af klagesystemet.
For den del af de nye 2020-vurderinger, der er udsendt på nuværende tidspunkt, og hvor
klagefristen er udløbet, ligger klagetilbøjeligheden indtil videre på et lavt niveau på ca. 0,4 pct.
Derudover var det forudsat, at ca. 1,2 pct. ville klage over de historiske vurderinger for 2011 -
2020 år, hvor den nuværende klageprocent kun er ca. 0,01 pct.
Foreløbig 2022-
vurdering (
før
sagsbehandling og
klager)
Omtrent samme som
2020-vurdering
Omtrent samme som
2020-vurdering
Klageprocent over
2020-vurderinger
Klageprocent over
historiske vurderinger
Lagt til grund
ifm. forlig
Udsendte med udløbet
klagefrist
3 pct.
0,4 pct.
1,2 pct.
0,01 pct.
6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0007.png
Videre proces for arbejdet med kvaliteten af de foreløbige vurderinger
Mulig ændring af foreløbige vurderinger
pba. 2020-vurderinger
Selvom de fleste foreløbige vurderinger skønnes at svare til de
endelige 2022-vurderinger, kan der vise sig forhold ifm. deklaration og
manuel vurderingsfaglig kontrol af 2020-vurderingen, som vil give
anledning til justering af den foreløbige 2022-vurdering.
Det undersøges derfor, i hvilket omfang det er muligt at tilrette de
foreløbige 2022-vurderinger, efterhånden som de endelige 2020-
vurderinger udsendes, fx hvis de foreløbige vurderinger afviger
markant fra de endelige 2020-vurderinger ud over
boligprisudviklingen i området.
Det skal undersøges, hvilke administrative, økonomiske og juridiske
konsekvenser evt. tiltag vil have.
Håndtering af nybyggeri i dyre områder
Vurderingsstyrelsen er opmærksom på problematikken med, at nye
huse i dyre boligområder kan få relativt høje modelberegnede
ejendomsværdier.
Dette vil blive fanget op i den manuelle vurderingsfaglige kontrol, hvor
der bl.a. ses på ejendomme, hvor korrektionerne i modellen, fx for
boligens alder, bliver for store opgjort i kroner.
Som boligejer er man beskyttet af skatterabatten, også hvis den
foreløbige vurdering måtte vise sig at være for høj.
Hvis man skal sælge sin bolig, inden den endelige vurdering
udsendes, kan man henvende sig til Vurderingsstyrelsen, der vil se på
den konkrete ejendom.
Det undersøges videre, hvilke muligheder der er for at udsøge og evt.
ændre foreløbige 2022-vurderinger af nye huse i dyre områder, der er
vurderet for højt, samt de afledte administrative konsekvenser.
7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0008.png
Særlig opmærksomhed,
når privatøkonomien påvirkes
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0009.png
Særlig opmærksomhed, når privatøkonomien påvirkes I
Ny højere foreløbig
vurdering
Skattelettelse eller
-rabat på Forskud 24
Boligejeren modtager
deklaration
Mulighed for at gøre
indsigelse
Endelig
vurdering
Efterregulering af
rabat eller lettelse
Ved køb eller salg
1. Boligejeren anmoder via blanketløsning på Vurderingsportalen og
sender dokumentation for, at den nye foreløbige vurdering afviger
fra salgsopstilling eller købsaftale.
2. Vurderingsstyrelsen sender forslag til ændring af den foreløbige
vurdering.
3. Prioritering af ejendomme til salg, hvor der endnu ikke er indgået
aftale om en handel, da handlede ejendomme frem til den 31.
december 2023 får en skatterabat. Muligheden for at få ændret en
foreløbig vurdering pga. salg/køb gælder frem til, at de endelige
vurderinger udsendes.
Ved meget skæv vurdering
1. Boligejeren kontakter Vurderingsstyrelsen om problemet eller
styrelsen tager sagen op af egen drift.
2. Vurderingsstyrelsen er ved at fastlægge kriterierne for at ændre
de meget skæve vurderinger. Når kriterierne er fastlagt, vil
Vurderingsstyrelsen anvende disse kriterier på alle foreløbige
2022-vurderinger.
3. Dermed vil boligejerne blive behandlet ens, uanset om de
henvender sig eller ej om meget skæve vurderinger.
9
9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0010.png
Særlig opmærksomhed, når privatøkonomien påvirkes II
De foreløbige ejendomsvurderinger vil som
udgangspunkt alene blive brugt til beregning af
en foreløbig ejendomsværdiskat, grundskyld
og dækningsafgift.
De foreløbige vurderinger bliver ikke brugt de
steder i den øvrige skattelovgivning, der ikke
omhandler beregning af grundskyld og
ejendomsværdiskat,
jf. eksempel 1
, eller i
lovgivning på andre ressortområdet,
jf.
Eksempel 1
Øvrig skattelovgivning
Ejendomme kan overdrages til
senest ansatte offentlige
ejendomsvurdering minus 15
pct. Når man får sin endelige
2020-vurdering, ændres de 15
pct. til 20 pct.
Eksempel 2
Anden lovgivning mv.
A. JM har regler om
ejerskifteforsikringer, og at det
samlede erstatningsbeløb ikke
kan overstige den kontante
købesum for ejendommen
med fradrag af den offentligt
fastsatte grundværdi ved
forsikringens ikrafttræden.
B. Bankerne foretager deres
egne vurderinger af
boligejernes
finansieringsmuligheder.
Den foreløbige vurdering finder
ikke anvendelse.
Eksempel 3
Afledt virkning
A. Beskatning af en bolig, der
er stillet til rådighed for en
ansat direktør e.l., tager
udgangspunkt i
ejendomsværdien pr. 1.
januar året før
indkomståret.
B. En udlejer kan i visse
tilfælde vælge kun at
medregne den del af
lejeindtægten, der overstiger
et bundfradrag på 1⅓ pct.
ejendomsværdien, i sin
indkomstopgørelse.
Den foreløbige vurdering
anvendes. Der kan ske
efterregulering, når den
endelige 2022-vurdering
udsendes.
eksempel 2.
De steder i skattelovgivningen, hvor der
foretages beskatning direkte med
udgangspunkt i grundskyld og
ejendomsværdiskat, vil de foreløbige
vurderinger få en afledt betydning for
skattereglerne,
jf. eksempel 3.
Den foreløbige vurdering finder
ikke anvendelse.
10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0011.png
Indsigt i vurderingsmodellen,
herunder grundvurderinger
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0012.png
Vurderingsmodellen for ejerboliger
Kvadratmeterprisen beregnes med
udgangspunkt i områdets prisniveau
Udgangspunktet for ejendomsværdien er
prisniveauet i området.
Ud fra priserne på de solgte ejendomme i
nærområdet beregnes en
kvadratmeterpris for ejendommen.
Kvadratmeterprisen justeres pba.
specifikke data om ejendommen
Herefter tages der højde for forskelle
mellem de solgte ejendomme i området
og den ejendom, der vurderes.
I den forbindelse anvendes en lang
række data om ejendommene, og på
den baggrund justeres der evt. på
kvadratmeterprisen for ejendommen.
Der gives evt. tillæg eller nedslag
Derefter ganges ejendommens
kvadratmeterpris med bygningernes
vægtede areal. Der dannes på den
baggrund en ejendomsværdi, hvor der
evt. gives et tillæg eller nedslag i
værdien med udgangspunkt i
ejendomsspecifikke forhold, fx støj,
forurening, opvarmningsform mv.
Beregning af
ejendomsværdi
Beregning af
grundværdi
Værdien beregnes ud fra ubebygget
stand
Grundværdien beregnes med
udgangspunkt i en grund i ubebygget
stand og efter bedste økonomiske
anvendelse, som tager udgangspunkt i
prisniveauet i området. I særlige tilfælde
kan der derudover være noget helt
specifikt ved grunden, som gør, at der gives
et tillæg eller nedslag, fx vandudsigt mv.
Bedre planlagt anvendelse end den
faktiske
En ejendom kan have en højere
grundværdiansættelse efter planlagt
anvendelse og udnyttelse, end en
værdiansættelse efter den faktiske
anvendelse og udnyttelse. Det vil fx være
tilfældet, hvis det er tilladt at bygge flere
kvm., end der allerede er bygget.
Grundværdien vil sjældent overstige
ejendomsværdien
En mindre andel af ejendomme kan ifølge
lokalplanerne anvendes til en bedre
boligtype, fx parcelhusgrunde der kan
anvendes til rækkehus- eller etagebyggeri.
Som udgangspunkt vil den endelige
ejendomsværdi ikke kunne være mindre
end den endelige grundværdi minus
nedrivningsomkostninger for egentlige
ejerboliger (ikke blandet ejendom).
På Vurderingsportalen findes en trin for trin-guide til beregning af ejendomsværdi og en trin for trin-guide til beregning af grundværdi.
12
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0013.png
Kontrol af de endelige vurderinger
Ved udarbejdelsen af de endelige vurderinger foretager
Vurderingsstyrelsen en række kontroller af den modelberegnede
grundværdi. Det gælder bl.a. for alle ejendomme, hvor grundværdien
er større end ejendomsværdien, eller hvor grunden kan udstykkes:
Kontrol af det gældende plangrundlag, hvis der fx både er en
lokalplan og en kommunerammeplan
Kontrol af fejlfortolkning af plangrundlaget
Kontrol af realismen i plangrundlagets udstyknings- og
byggemuligheder, fx om en investor vil købe en parcelgrund, hvor
der efter plangrundlaget kan opføres etagebyggeri
Når en ejendom, der er udtaget til kontrol, er kontrolleret for mindste
grundstørrelse, grundens beskaffenhed, beskyttelseslinjer,
udstykningsomkostninger, planforhold, zoneforhold og
adgangsforhold, grundsalg i området, prisniveauer og hvad der i øvrigt
er af bebyggelse i området mv., tages der stilling til en evt. justering.
Ved udsendelsen af de endelige vurderinger partshøres boligejerne
ifm. deklarationsprocessen, hvor de kan gøre indsigelse over
vurderingen, herunder grundens anvendelsesmuligheder. Forud vil
der som nævnt ske manuel kontrol af fortolkningen af plangrundlaget
mv.
Boligejerne har også mulighed for at klage over vurderingen.
Eksempel på kontrol af
plangrundlagets anvendelse
Eksemplet beskriver en situation, hvor plangrundlagets bedste
økonomiske anvendelse ikke lægges til grund for vurderingen,
men hvor grundens faktiske anvendelse fastholdes.
Et parcelhus på 100 kvm. beliggende i landzone i Lolland
Kommune har en grund på 1.500 kvm.
Grunden kan umiddelbart udstykkes til 6 rækkehuse, og den
har derfor en markant bedre planlagt anvendelse end den
faktiske anvendelse.
Derfor kontrolleres ejendommen manuelt af
Vurderingsstyrelsen, da grundværdien efter model-vurderingen
overstiger ejendomsværdien væsentligt.
Efter kontrol af plangrundlaget vurderes realismen i den
planlagte anvendelse af vurderingseksperter, jf. proces
beskrevet til venstre.
Finder Vurderingsstyrelsen det ikke realistisk, at en investor vil
købe ejendommen og udstykke og opføre 6 rækkehuse, vil
grundværdien blive nedjusteret i overensstemmelse med den
faktiske anvendelse som et parcelhus.
13
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0014.png
Kontrol af vurderinger med højere grundværdi end ejendomsværdi
De foreløbige grundværdier er i visse tilfælde højere end de foreløbige
ejendomsværdier. For knap 4 pct. af de egentlige ejerboliger (ca.
68.000 ejerboliger) er grundværdien højere end ejendomsværdien.
For ca. 23 pct. af de blandede ejendomme (knap 19.000 ejendomme)
er grundværdien højere end ejendomsværdien.
Når de endelige vurderinger udsendes, vil alle disse ejendomme blive
manuelt kontrolleret. Der vil både blive set på, hvorvidt grundværdien
er for høj, og hvorvidt ejendomsværdien er for lav. Det er også sket
med de endelige 2020-vurderinger, som er udsendt.
For egentlige ejerboliger vil den endelige ejendomsværdi som
udgangspunkt ikke kunne være lavere end den endelige grundværdi
minus nedrivningsomkostninger. Det vil blive sikret i den manuelle
kontrol.
For blandede ejendomme kan den endelige ejendomsværdi godt
være lavere end den endelige grundværdi. Det skyldes, at
ejendomsværdien skal afspejle værdien af ejerboligdelen af grunden,
mens grundværdien skal afspejle hele værdien for hele grunden, dvs.
både ejerbolig- og erhvervsdelen af grunden.
Ændring af
‘meget
skæve foreløbige vurderinger’
Vurderingsstyrelsen er i gang med at analysere
ejendomme med ‘meget skæve vurderinger’ forstået
som ejendomme, hvor grundværdien er væsentligt
højere end ejendomsværdien.
Vurderingsstyrelsen vil på baggrund af analyserne rette
meget skæve vurderinger af egen drift. Der vil fortsat
være tale om en foreløbig vurdering, og der vil ikke blive
foretaget manuel sagsbehandling i samme omfang som
ved den endelige 2022-vurdering.
Ejendomme med ‘meget skæve vurderinger’ vil blive
håndteret ens, uanset om borgeren henvender sig eller
ej.
14
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0015.png
Eksempler på foreløbige vurderinger
Ejendomstype
Der har været eksempler på foreløbige vurderinger, som har virket
meget skæve eller på anden vis har været vanskelige at forstå.
De nævnte eksempler ville alle være flaget ud til vurderingsfaglig
gennemgang og manuel sagsbehandling, inden den endelige
vurdering bliver udarbejdet.
Det gælder fx alle situationer, hvor grundværdien overstiger
ejendomsværdien, og alle situationer med
udstykningsmuligheder.
Flere af de skæve vurderinger skyldes udfordringer ift. fortolkning
af plangrundlaget, fx markant for mange udstykningsmuligheder,
udnyttelsesprocent eller potentielle anvendelser på en grund.
Eksempel 1
Blandet ejendom i Faaborg-Midtfyn
Eksempel 2
Sommerhus i Liseleje
Eksempel 3
Parcelhus i Valby
Eksempel 4
Parcelhus i Fredensborg
Eksempel 5
Frugtplantage på Djursland
Eksempel 6
Stor grund i Esbjerg
Eksempel 7
Kommunalt ejet ejendom i Roskilde
Eksempel 8
Tilsyneladende ens huse på
Frederiksberg
Foreløbig vurdering
Højere grundværdi end
ejendomsværdi
Højere grundværdi end
ejendomsværdi
Højere grundværdi end
ejendomsværdi
Højere grundværdi end
ejendomsværdi
Meget høj grundværdi
Meget høj grundværdi
Meget høj grundværdi
Uens vurdering af tilsyneladende
ens ejendomme
15
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0016.png
Skattemæssig betydning af for høj foreløbig
grundværdi for ejendom i Københavns Kommune
Eksemplet viser en ejendom, hvor den foreløbige grundværdi er 25 mio. kr., mens den endelige grundværdi er 7
mio. kr. Den foreløbige grundværdi overstiger dermed den endelige grundværdi.
Ejendomsejeren får en skatterabat, så boligskatten ikke stiger til trods for den høje foreløbige vurdering, som senere
nedjusteres ifm. den endelige vurdering.
Beskatning
Ejendomsværdiskat
2023
15.600 kr.
(0,92%* af 1.700.000 kr.)
51.000 kr.
(3,4% af 1.500.000 kr.)
66.600 kr.
2024 (foreløbig)
40.200 kr.
(0,51%** af 0,8*10.000.000 kr.)
102.200 kr.
(0,51% af 0,8*25.000.000 kr.)
142.800 kr.
74.700 kr.
68.100 kr.
2024 (endelig)
40.200 kr.
(0,51%** af 0,8*10.000.000 kr.)
28.600 kr.
(0,51% af 0,8*7.000.000 kr.)
69.400 kr.
1.300 kr.
68.100 kr.
16
Grundskyld
Ejendomsskat før rabat
Skatterabat
Boligskat efter rabat
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0017.png
2.
Fremadrettet beskatning
af naturejendomme
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 254: Materiale fra forligskredsmøde på ejendomsområdet som blev afholdt i Skatteministeriet den 26. september 2023
2756263_0018.png
Fremadrettet beskatning af
naturejendomme
Der igangsættes en politisk proces, hvor forligspartierne
åbent drøfter ønsker til og retning for arbejdet om
fremadrettet beskatning af naturområder.
Foreløbig tidsplan
September/oktober 2023
Som led i den politiske proces drøftes og godkendes udkast til
kommissorium i forligskredsen, og undersøgelsen igangsættes.
Oktober 2023
Status fra arbejdsgruppen til forligskredsen.
November 2023
Status fra arbejdsgruppen til forligskredsen og drøftelse af
resultater.
Primo 2024
Endelig afrapportering fra arbejdsgruppen til forligskredsen og
drøftelse af endelig model for fremadrettet beskatning af
naturområder.
18