Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 240
Offentligt
8. september 2023
J.nr. 2023 - 2512
Resumé af forslag til lov
om ændring af lov om energiafgift af mineralolie-
produkter m.v., lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af
stenkul, brunkul og koks m.v., lov om afgift af elektricitet og forskellige an-
dre love (Lempelse af energiafgiften for hotellers rumvarme, forbrugsregi-
strering ved direkte linjer og nedsættelse af tærskler for indberetning af
statsstøtte m.v.)
Lovforslaget har til formål at tilpasse en række regler på energi- og miljøområdet.
Det blev med aftale om finansloven for 2019 mellem den daværende regering (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti besluttet at lempe
afgiften for hoteller og lignende virksomheders rumvarme til processats. Det blev med
Aftale om grøn skattereform for industri mv. af 24. juni 2022 mellem den daværende re-
gering (Socialdemokratiet), Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Det Kon-
servative Folkeparti aftalt at gennemføre lempelsen. Det foreslås på den baggrund at
lempe rumvarmeafgiften af fossile brændsler fra 68,8 kr. pr. GJ til 9,3 kr. pr. GJ (proces-
satsen for brændsler i 2024-niveau) fra den 1. januar 2024.
Det foreslås derudover, at der indføres en mulighed for, at virksomheder på en direkte
linje vil kunne vælge at lade sig forbrugsregistrere hos Skatteforvaltningen. Dette vil give
virksomhederne en likviditetsmæssig fordel.
Det foreslås endvidere at nedsætte tærsklen for, hvornår virksomheder skal indberette
modtaget statsstøtte for støtteordninger i en række energiafgiftslove og i investorfradrags-
loven. Formålet med ændringen er at gennemføre Kommissionens Forordning (EU)
2023/1315 af 23. juni 2023 om ændring af forordning (EU) Nr. 651/2014 om visse kate-
gorier af støttes forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og
108.
Det foreslås at ændre henvisningen til bekendtgørelse om biomasseaffald i kulafgiftslo-
ven, så afgiftsbestemmelsen er i overensstemmelse med den gældende bekendtgørelse.
Det foreslås desuden at ophæve kravet om en femårig registreringsperiode for varemod-
tagere i en række afgiftslove. Endelig foreslås en præcisering af overskudsvarmeafgiften
for biogas m.v. anvendt i mineralogiske processer samt en række mindre lovtekniske til-
pasninger.
Lovforslaget vurderes samlet set at medføre et mindreprovenu på ca. 15 mio. kr. efter til-
bageløb og adfærd i 2024.
Lovforslaget er omfattet af de fælles ikrafttrædelsesdatoer og forventes at træde i kraft
den 1. januar 2024. Forslaget om forbrugsregistrering ved direkte linjer træder dog i kraft
den 1. april 2024.