Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 239
Offentligt
2752253_0001.png
Notat
20. september 2023
J.nr. 2023 - 3901
Kontor:
Moms, Afgifter og Told [MAT]
Initialer:
JOK
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets Europaudvalg
Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 2658/87 for så vidt
angår indførelse af en forenklet toldbehandling ved fjernsalg af varer og af forordning (EF)
nr. 1186/2009 for så vidt angår afskaffelse af tærsklen for toldfritagelse (COM (2023) 259).
Der er tale om et nyt notat. Notatet oversendes også til Folketingets Skatteudvalg.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 17. maj 2023 en omfattende reformpakke på toldområdet. Som led i re-
formpakken lægger Kommissionen op til ændring af forordning (EØF) nr. 2658/87 for så vidt angår
indførelse af en forenklet toldbehandling ved fjernsalg af varer og af forordning (EF) nr. 1186/2009 for
så vidt angår afskaffelse af tærsklen for toldfritagelse.
For det første foreslås toldfritagelsen på forsendelser af varer med en værdi, der ikke overstiger 150 euro
afskaffet. Kommissionen vurderer, at toldfritagelsen giver mulighed for et systematisk misbrug gennem lav
værdiansættelse og opdeling af forsendelser, hvilket medfører en konkurrencefordrejning, der begunstiger
e-handelsoperatører i tredjelande frem for detailhandlere i EU.
For det andet foreslås der indført en forenklet toldbehandling ved fjernsalg af varer (det vil sige salg fra
virksomheder i tredjelande til forbrugere i EU
– også kaldet ”B2C-transaktioner”).
Ordningen indebæ-
rer, at der oprettes fem kategorier af varer med hver sin toldsats, så det bliver lettere for operatørerne at
fastlægge toldsatsen for den vare, der indføres. Den forenklede ordning gælder ikke varer, der er pålagt
harmoniserede punktafgifter, og varer, der er omfattet af antidumping-, antisubsidie- eller beskyttelsesfor-
anstaltninger, ligesom varer omfattet af handelsaftaler heller ikke vil være omfattet.
Forslaget udgør en lille del af Kommissionens forslag, der tilsammen udgør toldreformen, og hænger tæt
sammen med den foreslåede ændring af EU’s toldkodeks. En vurdering af reformens samlede økonomi-
ske konsekvenser vil indgå i det grund- og nærhedsnotat, der vil blive fremsendt vedrørende ændringen af
EU’s toldkodeks, når dette foreligger i
en dansk sprogversion. Det samlede forslag kan have væsentlige
statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vurderes ikke at ville medføre ændringer i danske love og bekendtgørelser.
Regeringen ser positivt på tiltag, der kan gøre reglerne om e-handel med
varer fra tredjelande til EU’s for-
brugere mere gennemsigtige og fair. Forslaget skal ses i sammenhæng med den samlede reformpakke.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 239: Orientering om grund- og nærhedsnotater på hhv. skatter og afgifter samt toldspørgsmål (toldreformpakken)
2752253_0002.png
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 17. maj 2023 en omfattende reformpakke på toldområdet
med forslag om ændringer af Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 952/2013
(EU-toldkodeks), Rådets forordning nr. 2658/87 (told og statistiknomenklaturen og den
fælles toldtarif), Rådets forordning nr. 1186/2009 (fællesskabsordning vedrørende frita-
gelse for import- og eksportafgifter) samt Rådets direktiv 2006/112/EF (det fælles mer-
værdiafgiftssystem).
Dette notat vedrører forslaget om ændring af Rådets forordning nr. 2658/87 (told og sta-
tistiknomenklaturen og den fælles toldtarif), Rådets forordning nr. 1186/2009 (fælles-
skabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter).
Forslaget fremsættes på baggrund af de seneste års ændrede handelsmønstre og stigende
e-handel, der er blevet en udfordring for toldmyndighederne. Der er i dag på EU-plan
mere end dobbelt så mange e-handelstransaktioner som almindelige handelstransaktioner
målt på antal, mens e-handel kun udgør 0,5 pct. målt på værdi. Denne store mængde
transaktioner med ringe værdi gør det vanskeligt for toldmyndighederne at føre korrekt
kontrol med onlinehandelsstrømmene og for operatørerne (dvs. virksomheder, privatper-
soner, transportører) at overholde de mange indberetningskrav for hver pakke.
Forslaget er i overensstemmelse med og følger op på toldhandlingsplanen fra 2022
1
, hvori
Kommissionen udpegede en række tiltag til at bringe toldunionen til det næste niveau.
Tiltagene fokuserede på fire hovedindsatsområder: risikostyring, e-handel, overensstem-
melse og toldunionen som en samlet enhed. Navnlig ønskede Kommissionen under et af
tiltagene at undersøge virkningerne af e-handel på toldopkrævningen og lige vilkår for
EU’s operatører, herunder eventuelle ordninger vedrørende toldopkrævning i lighed med
den nye tilgang til momsopkrævning under one-stop-shop-ordningen (for tredjelande be-
nævnt IOSS
Import One Stop Shop).
Initiativet understøtter EU’s strategi for bæredygtig vækst
2
, som omhandler bedre skatte-
opkrævning, mindre skattesvig, -undgåelse og -unddragelse og færre overholdelsesom-
kostninger for virksomheder, privatpersoner og skatteforvaltninger. Forbedringen af skat-
tesystemerne med henblik på at fremme mere bæredygtig og retfærdig økonomisk virk-
somhed er ligeledes en del af EU’s dagsorden for konkurrencedygtig bæredygtighed.
1
Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske Økonomiske og Sociale Ud-
valg og Regionsudvalget
– ”Handlingsplan
for at bringe toldunionen til det næste niveau”
Bruxelles, 28.9.2020
(
customs-action-plan-2020_da.pdf (europa.eu)
).
Medlemsstaternes genopretnings- og resiliensplaner indeholder en lang række reformer, der har til formål at
forbedre erhvervsklimaet og fremme indførelsen af digitale og grønne teknologier. Disse reformer suppleres
af vigtige bestræbelser på at digitalisere skatteforvaltningerne som en strategisk sektor i den offentlige for-
valtning (årlig strategi for bæredygtig vækst 2022 (COM(2021) 740 final)).
2
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 239: Orientering om grund- og nærhedsnotater på hhv. skatter og afgifter samt toldspørgsmål (toldreformpakken)
2752253_0003.png
Forslaget om ændring af Rådets forordning nr. 2658/87 og Rådets forordning nr.
1186/2009 baserer sig på TEUF, særligt artikel 31, og vedtages med kvalificeret flertal ef-
ter en særlig lovgivningsprocedure, der ikke involverer Europa-Parlamentet.
Forslaget blev fremsat i dansk sprogversion den 11. juli 2023.
3. Formål og indhold
Pakker til en værdi på op til 150 euro, som sendes direkte fra et tredjeland til en modtager
i EU, er fritaget for told. Indtil den 1. juli 2021 gjaldt der også momsfritagelse for indførte
varer af ringe værdi (under 22 euro). Begge fritagelser var begrundet i den uforholdsmæs-
sigt store administrative byrde ved behandlingen af toldangivelser med henblik på op-
krævning af lave toldafgifter og moms på varer af ringe værdi.
Med vedtagelsen af pakken om moms på e-handel blev medlemsstaterne i 2017 imidlertid
enige om at afskaffe momsfritagelsen for indførte varer af ringe værdi for at beskytte
medlemsstaternes skatteindtægter, skabe lige vilkår for de berørte virksomheder og mind-
ske deres byrde. For at kunne kontrollere, om der er opkrævet moms på salgstidspunktet,
eller om momsen skal opkræves ved grænsen, blev der samtidig indført regler om, at alle
pakker med en værdi under 150 euro skulle angives til toldmyndighederne ved ankomst til
EU. Siden juli 2021 er alle indførte varer således underlagt moms og omfattet af en digital
toldangivelse, det gælder også varer med en værdi på op til 150 euro, som der ikke skal
betales told af.
Selv om alle pakker siden juli 2021 angives til toldmyndighederne, er det fortsat vanskeligt
for myndighederne at kontrollere overholdelsen af finansielle krav. Kommissionen anfø-
rer i forslaget, at toldfritagelsen for varer med en værdi på op til 150 euro giver mulighed
for et systematisk misbrug
enten ved at anvende en for lav værdiansættelse eller ved at
opdele varer på flere forsendelser for at få værdien under grænsen.
Afskaffelse af toldfritagelsen ved indførsel af varer til en værdi på ikke over 150 euro
Det foreslås at afskaffe toldfritagelsen for varer med en værdi på op til 150 euro ved at
slette kapitel V i Rådets forordning (EF) nr. 1186/2009 af 16. november 2009.
Indførsel af en forenklet toldbehandling for varer, der indføres ved B2C-transaktioner
Det foreslås, at toldberegningen for B2C-transaktioner forenkles og baseres på varens
værdi samt toldsatsen fra en af fem forskellige kategorier af toldsatser, hvor hver kategori
omfatter grupper af varer, der har nogenlunde samme niveau af toldsats. Dermed afviges
fra den normale metode, hvor den told, der skal betales på en konkret vare, fastsættes ud
fra den pågældende vares tarifering, værdi og oprindelse.
De fem kategorier omfatter henholdsvis told på 0 pct. (f.eks. bøger, tryksager, kunstvær-
ker), 5 pct. (f.eks. legetøj, musikinstrumenter, metalbestik), 8 pct. (f.eks. silke og bomulds-
produkter, keramiske produkter, fotografiske varer), 12 pct. (f.eks. lædervarer, rejsetasker)
og 17 pct. (f.eks. fodtøj og glasvarer) og henviser til varer, der identificeres på grundlag af
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 239: Orientering om grund- og nærhedsnotater på hhv. skatter og afgifter samt toldspørgsmål (toldreformpakken)
2752253_0004.png
kapitlerne i det harmoniserede system. Varer, der allerede i dag har en standardtoldsats på
0 pct., vil fortsat
uanset kategori
blive fortoldet med 0 pct.
Varer, der er pålagt harmoniserede punktafgifter (alkohol, tobak og mineralolie), og varer,
der er omfattet af antidumping-, antisubsidie- eller beskyttelsesforanstaltninger, er ikke
omfattet af den forenklede toldopkrævningsmetode.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke udtalelser fra Europa-Parlamentet. Da forsla-
get baserer sig på artikel 31 i TEUF er der ikke krav om høring af Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Forslaget er omfattet af EU’s enekompetence, hvorfor nærhedsprincippet ikke finder an-
vendelse.
6. Gældende dansk ret
De af forslaget omfattede regler er fuldt ud reguleret af EU.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at medføre ændringer i nationale regler.
Statsfinansielle konsekvenser
De statsfinansielle konsekvenser vil blive behandlet i forbindelse med forslaget til ny EU-
toldkodeks, der skønnes at kunne have væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Det be-
mærkes dog, at Kommissionen har vurderet, at afskaffelsen af den toldfri bundgrænse på
150 euro vil medføre, at toldindtægterne samlet for EU øges i omegnen af 1 milliard euro
om året. Af disse betaler medlemsstaterne EU-bidrag svarende til 75 pct. af toldindtæg-
terne, mens 25 pct. forbliver i den enkelte medlemsstat. Et højere EU-bidrag til EU-bud-
gettet baseret på told vil alt andet lige medføre et laver dansk bidrag, som finansieres pba.
EU-landenes bruttonationalindkomst (BNI).
Hvis Danmark ud fra en ”alt andet lige” be-
tragtning står for 2 pct. af alle disse lavværdiimporter, skønnes afskaffelsen af bundgrænsen
at indebære en stigning i Danmarks toldindtægter på omkring 37 millioner kr. om året,
mens dansk EU-bidrag skønnes reduceres i omegnen af 15 mio. kr. årlig. Disse tal er dog
meget usikkert, idet indtægterne vil tilfalde den medlemsstat, som e-handelsplatformene
etablerer sig i, hvilket ikke kan forventes at ske ligeligt på tværs af medlemsstaterne. Det er
på nuværende tidspunkt ikke muligt at vurdere, om nogen e-handelsplatforme vil etablere
sig i Danmark, og om Danmark derved vil få del i de øgede toldindtægter.
Det bemærkes, at det følger af Budgetvejledningen, at afledte nationale udgifter som følge
af EU-retsakter afholdes inden for eksisterende bevillinger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes umiddelbart ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser for Dan-
mark.
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 239: Orientering om grund- og nærhedsnotater på hhv. skatter og afgifter samt toldspørgsmål (toldreformpakken)
2752253_0005.png
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget den samlede re-
formpakke i høring.
OBR vurderer, at reformpakken samlet vil medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser,
som på nuværende tidspunkt ikke er muligt at kvantificere nærmere. Konsekvenserne vil
blive kvantificeret nærmere ved en evt. senere udmøntning af reformpakken.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Vurdering af andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet vil indgå i vurderingen af forsla-
get om en ny EU-toldkodeks.
8. Høring
Forslaget blev sammen med resten af reformpakken sendt i høring den 23. maj 2023 til
interessenter og erhvervslivet. Fristen for høringssvar var sat til den 1. juli 2023. Høringen
er foretaget på baggrund af den engelske sprogversion.
Vedrørende dette forslag er der modtaget høringssvar fra British American Tobacco A/S,
FSR
danske revisorer og Dansk Erhverv.
British American Tobacco Danmark A/S (BAT) støtter afskaffelsen af bagatelgrænsen
for told. BAT skriver, at e-handel har skabt nye distributionskanaler for ulovlige og forfal-
skede varer. En nedsættelse af toldens
”bagatelgrænse”
kan bidrage til at reducere forsy-
ningskæderne for ulovlig handel. BAT opfordrer til at gennemføre afskaffelsen hurtigst
muligt.
FSR
danske revisorer (FSR) skriver, at moderniseringen af tilgangen til den globale onli-
nehandel i FSR’s optik vil sikre en mere fair konkurrence for europæiske/danske virk-
somheder. FSR finder det uklart, om moderniseringen alene betyder, at der opkræves told
på H7-importangivelser, eller om denne type angivelser forsvinder.
Dansk Erhverv (DE) skriver, at forslaget om ændring af toldbehandling for importerede
varer til videresalg via e-handel rummer flere gode elementer, der vil hindre forvridning af
konkurrencen ved at afskaffe bagatelgrænsen på 150 euro, ligesom en ensartet og forenk-
let toldbehandling i hele EU hilses velkommen. DE er enige i, at ved en afskaffelse af ba-
gatelgrænsen er der udsigt til at fjerne en stor del af de omgåelser og det misbrug, som
skader konkurrencen. Det er afgørende for en succes med den skitserede toldreform, at
EU sikrer, at alle medlemsstater gennemfører reformen og dens forskellige elementer i
takt med tidsplanen og på samme måde. Det er afgørende for, at virksomhederne oplever
en forenkling og lettelse af de administrative byrder.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke detaljeret kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 239: Orientering om grund- og nærhedsnotater på hhv. skatter og afgifter samt toldspørgsmål (toldreformpakken)
2752253_0006.png
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er overordnet positivt indstillet på at se på forslag, der sikrer gennemsigtige
og fair e-handelsregler på toldområdet. Forslaget indeholder tiltag, der sammen med den
øvrige pakke, herunder forslaget om en ny EU-toldkodeks, kræver grundige analyser, før
der kan fastlægges holdninger til dem. Der pågår analyse af forslagene og deres konse-
kvenser, som vil indgå i det videre arbejde, herunder i det kommende grund- og nærheds-
notat om forslaget om en ny EU-toldkodeks.
Regeringen finder det væsentligt, at de it-investeringer, der i disse år gøres på toldområdet
for at implementere det nuværende EU-toldkodeks, får tid til at virke og give afkast. Re-
geringen finder det ligeledes vigtigt, at EU-landene gives tid til at gennemføre en gennem-
gående konsekvensanalyse af hver af pakkens enkelte elementer, som kan belyse de for-
ventede afledte konsekvenser i tilstrækkeligt omfang, inden der træffes beslutninger.
Regeringen finder det endvidere
væsentligt, at øgede administrative udgifter under EU’s
budget finansieres inden for eksisterende rammer, og finder det centralt, at forslaget ikke
foregriber forhandlinger om den kommende flerårige finansielle ramme fra 2028.
Regeringens endelige stillingtagen afventer en nærmere vurdering af de statsfinansielle og
erhvervsøkonomiske konsekvenser for den samlede reformpakke.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg er tidligere blevet orienteret om Kommissionens meddelelse
om toldreformpakken, jf. samlenotat oversendt den 4. juli 2023. Sagen har ikke tidligere
været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 6 af 6