Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 235
Offentligt
2747149_0001.png
Til
Skatteministeren
Folketingets Skatteudvalg
MF’ere valgt i Vestjyllands Storkreds
Sagsbehandler
Henrik Dahl
Direkte telefon
E-post
Dato
29 63 85 80
[email protected]
6. september 2023
Sagsnummer
23-008531
Bekymring
nye ejendomsvurderinger og fysisk planlægning
Kære minister samt medlemmer af Folketinget.
Ringkøbing-Skjern Kommune vil med dette notat gøre opmærksom på, hvordan de nye
ejendomsvurderinger har uhensigtsmæssige følgevirkninger.
Ringkøbing-Skjern Kommune er som provinskommune i hård konkurrence med de omkringliggende
kommuner om at tiltrække og fastholde bosætning. Kommunen finder det derfor nødvendigt at udvise
fleksibilitet, der kan give plads til frihed og forskellighed, så flest mulige borgere kan leve det liv, de
ønsker. Det bekymrer os derfor, når borgere henvender sig til kommunen, fordi ny lovgivning eller
regelfortolkning på andre myndighedsområder kolliderer med vores ønske om fleksibilitet i den
fysiske planlægning.
Netop fleksibilitet i den fysiske planlægning og styrkelse af yderområderne var omdrejningspunktet
ved planlovsændringen i 2017, ligesom styrkelse af yderområderne har været et fokuspunkt i
skiftende regeringers politik. De nye ejendomsvurderinger vil modarbejde en fleksibel planlægning af
og udvikling i yderområderne.
Borgernes bekymring skyldes, at den nye ejendomsvurdering, der efter lovens formål skulle være
mere retvisende og retfærdig, vil indebære skattestigninger med store konsekvenser for et ikke
ubetydeligt antal af kommunens borgere, der vil kunne opleve grundværdistigninger på mellem 100
og 200 procent - nogle vil endda opleve endnu højere stigninger.
Vi modtog den første henvendelse fra en chokeret borger i sommeren 2022. Han har boet i sit
parcelhus på 195 m
2
siden 1982. Huset, der er opført i 1968, ligger på en 742 m
2
stor grund i
Ringkøbing. Ejendommen er ikke omfattet af en lokalplan, men er omfattet af en kommuneplanramme,
der giver mulighed for både tæt-lav og åben-lav bebyggelse. For tæt-lav bebyggelse (rækkehuse) må
grunde ikke være mindre end 300 m
2
. For åben-lav bebyggelse (parcelhuse) må grunde ikke være
mindre end 700 m
2
. Disse krav til grundstørrelser er generelle for hele kommunen.
På grund af den nye ejendomsbeskatning bliver ovennævnte boligejer nu - i modsætning til tidligere -
beskattet af to (hypotetiske) byggeretter, hvilket betyder en grundværdistigning på ca. 280 procent.
Dette på trods af, at der hverken er foretaget ændring i bygningens anvendelse, dens fysiske
Åbnings- og telefontider
Mandag 10.00-17.00
Tirsdag-fredag 10.00-13.30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 235: Henvendelse af 6/9-23 fra Ringkøbing-Skjern Kommune vedrørende bekymring om nye ejendomsvurderinger og fysisk planlægning
2747149_0002.png
udformning, eller i kommunens planlægning for området. Grundværdistigningen skyldes alene
ændringen i Skats opgørelsesmetode.
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget ca. 10 henvendelser, der er sammenlignelige med
ovennævnte eksempel. Problemet er imidlertid meget større. I Ringkøbing-Skjern Kommune findes ca.
4.500 ejendomme, der ikke er lokalplanlagte, men hvor kommuneplanen åbner mulighed for både
åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse, og hvor grunden er mindst 600 m
2
og som derfor efter Skats
opfattelse beregningsmæssigt skal håndteres som to byggeretter.
Vurderingsstyrelsen begrunder deres nye praksis med henvisning til ejendomsbeskatningslovens § 17,
hvoraf det fremgår, at grundværdien forstås som grundens værdi i ubebygget stand under den
forudsætning, at grunden vil blive anvendt og udnyttet bedst muligt i økonomisk henseende.
Ringkøbing-Skjern Kommune har svært ved at forstå,
hvorledes det kan anses for “ bedst mulig
udnyttelse i økonomisk henseende” at nedrive velholdte parcelhuse, der tjener som bolig for
kommunens borgere, og herefter bygge nye mindre boliger, for slet ikke at nævne de miljømæssige og
ressourcemæssige konsekvenser både ved nedrivning af de eksisterende, velfungerende boliger, samt
anskaffelse af nye materialer til opførelse af de nye boliger.
Ovennævnte boligejer spurgte kommunen, om hans ejendom kan udstykkes. Hertil svarede
kommunen, at ejendommen ikke kan udstykkes jf. Udstykningslovens § 20, der fastlægger, at
udstykning ikke må være i strid med anden lovgivning. Kommunen vurderer, at udstykning af
ejendommen vil være i strid med Bygningsreglementet på grund af den eksisterende bebyggelses
placering.
Vurderingsstyrelsen har efterfølgende kontaktet kommunen og spurgt, om kommunen vil
omformulere sit svar til, at ejendommen godt kan udstykkes på betingelse af, at parcelhuset rives ned.
Kommunen er ikke indstillet på at imødekomme Vurderingsstyrelsens anmodning.
Ringkøbing-Skjern Kommune har erfaret, at Vurderingsstyrelsen ikke tillægger kommunens erklæring
om, at ejendommen ikke kan udstykkes, nogen værdi, på trods af, at det er kommunen, der er tillagt
kompetence til at træffe afgørelse om udstykning.
Tidligere skete beskatningen af ejendomsværdi og grundværdi i forhold til de aktuelle, faktiske
forhold, således at en bebygget parcelhusgrund blev beskattet som én grund med én byggeret. Skat har
ensidigt ændret praksis, således at de nu ser bort fra de aktuelle, faktiske forhold. I stedet henholder
de sig til (hypotetiske) ændringer, der alene skal foretages med henblik på et større skatteprovenu, for
eksempel ved at erstatte, eksisterende, velfungerende parcelhuse med rækkehuse.
Kommunen har ikke adgang til de nye ejendomsvurderinger og har derfor ikke konkret overblik over,
hvor mange og hvor store grundværdistigninger, de nye ejendomsvurderinger kaster af sig. DR’s
artikel af den 31. marts 2022 giver en indikation af, hvordan de nye ejendomsvurderinger ser ud i
forhold til de gamle, og det tegner et dystert billede for vores kommune.
Som nævnt i indledningen har kommunen et stort ønske om at tiltrække og fastholde borgere. Det vil
blive vanskeligt, da der efter kommunens vurdering er mindst 4.500 parcelhuse, der efter
Vurderingsstyrelsens udmelding bør erstattes af ca. 9.000 rækkehuse af
”økonomiske
årsager”. I en
kommune med et let faldende indbyggertal på ca. 56.000 synes en udvidelse af boligudbuddet på ca.
4.500 boliger ikke realistisk. Dette forstærkes af, at problematikken må antages at være tilsvarende i
de omkringliggende kommuner.
Vurderingsstyrelsen henviser til, at skattestigningen for den nuværende ejer stiger langsomt eller kan
indefryses (med rentetilskrivning), men den merudgift, som ejendomsværdistigningen udgør, vil gøre
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 235: Henvendelse af 6/9-23 fra Ringkøbing-Skjern Kommune vedrørende bekymring om nye ejendomsvurderinger og fysisk planlægning
2747149_0003.png
mange boliger usælgelige og dermed frarøve borgerne den opsparing, der måtte være sket i boligen.
Situationen kan indebære teknisk insolvens og føre til tvangsauktioner på grund af boliger, der ikke
kan sælges på det frie marked.
Ringkøbing-Skjern Kommune opfordrer til, at Skat vender tilbage til deres tidligere praksis, hvor
beskatningen tog udgangspunkt i de faktiske, fysiske forhold.
Med venlig hilsen
Hans Østergaard
Borgmester, Ringkøbing-Skjern Kommune