Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 229
Offentligt
2746829_0001.png
§ 38. Skatter og afgifter
Forslag til finanslov 2024
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 229: Præsentation fra skatteministerens og Skatteministeriets tekniske gennemgang af forslag til finanslov 2024 den 6. september 2023
2746829_0002.png
§ 38 på Forslag til finanslov 2024 (FFL24)
Skøn for statens indtægter fra skatter og afgifter på FFL24 bygger på:
Budgetteringsforudsætninger pba. af konjunkturprognose i Økonomisk Redegørelse, august 2023
Regnskabsoplysninger mv. fra Skattestyrelsens systemer frem til medio 2023
Gældende skattelovgivning samt to ikke-vedtagne regelændringer vedr. det forhøjede
personfradrag for personer under 18 år og forhøjelsen af aktiesparekontoens beløbsgrænse
(aftalt ifm. FL23)
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 229: Præsentation fra skatteministerens og Skatteministeriets tekniske gennemgang af forslag til finanslov 2024 den 6. september 2023
2746829_0003.png
1. Statens indtægter på § 38. Skatter og afgifter
Tabel 1
Mia. kr. (årets priser)
2023
Skøn
aug. 23
2024
Skøn
aug. 23
399,2
-16,3
-8,1
-6,6
75,0
9,0
7,0
276,5
40,1
23,0
30,0
5,6
0,0
834,2
2023
2024
Forskel
-3,1
-0,4
-2,6
-6,6
-4,1
-2,6
0,2
9,9
6,8
-1,2
0,7
0,0
-4,4
-7,5
Tabel 1 viser de skønnede statslige
indtægter (netto) på § 38 for 2023
og 2024 opgjort på finansårsform.
På FFL24 skønnes statens samlede
indtægter fra skatter og afgifter i
2024 at udgøre godt 834 mia. kr.
(netto), hvilket er 7�½ mia. kr. lavere
end det opdaterede skøn for 2023.
De lavere statslige indtægter i 2024
afspejler bl.a., at der skønnes færre
indtægter fra personskatter (netto),
selskabsskat og pensionsafkastskat.
Højere indtægter fra især moms
samt energi- og miljøafgifter trækker
isoleret set i den modsatte retning.
Personskatter til staten (netto)
Børnefamilieydelse
Tilbagebetaling vedr. ejendomsskatter
Grundskyld mv. af erhvervsejendomme etc.
Selskabsskat og kulbrinteskat
Pensionsafkastskat
Tinglysningsafgift mv.
Moms
Energi- og miljøafgifter mv.
Afgifter vedr. motorkøretøjer
Øvrige punktafgifter (nydelsesmidler, spil og lønsum mv.)
Renter mv., bøder, EU-tilskud
Lån ifm. med COVID-19
I alt
402,3
-15,9
-5,6
0,0
79,1
11,6
6,8
266,6
33,3
24,1
29,3
5,6
4,4
841,7
NB! Forskellen i 3. kolonne er beregnet med afsæt i tal med flere decimaler end tallene i 1. og 2. kolonne.
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 229: Præsentation fra skatteministerens og Skatteministeriets tekniske gennemgang af forslag til finanslov 2024 den 6. september 2023
2746829_0004.png
2. Bevægelser i indtægtsskøn fra 2023 til 2024
Boks 1
Bidrag til højere indtægter i 2024 end i 2023
Moms (+9,9 mia. kr.):
Bidrag til lavere indtægter i 2024 end i 2023
Selskabsskat og kulbrinteskat (-4,1 mia. kr.):
Boks 1 giver et overblik over de
skatter og afgifter, der bidrager
til henholdsvis højere og lavere
statslige indtægter i 2024 end i
2023.
Skønnene for begge år er helt
overordnet baseret på
Økonomiministeriets seneste
konjunkturprognose, jf.
Økonomisk Redegørelse,
august 2023.
Skønnene tager herudover
afsæt i øvrige relevante data –
herunder regnskabstal for
2023.
Afspejler bl.a. en forventet stigning i det nominelle private forbrug på
Efter ekstraordinært høje indtægter fra selskabsskat i 2021 og
4�½ pct. fra 2023 til 2024 ifølge Økonomisk Redegørelse, august 2023.
2022 (på finansårsform) skønnes aktuelt gradvist lavere indtægter i
2023 og videre i 2024.
Energi- og miljøafgifter (+6,8 mia. kr.):
Personskatter til staten, netto (-3,1 mia. kr.):
Afspejler bl.a. indeksering af en række afgiftssatser med 7,7 pct. i 2024
Afspejler grundlæggende at afregningen til kommuner af
i lyset af stigningen i nettoprisindekset i 2022. Desuden lægger den
personskat stiger mere fra 2023 til 2024 end de samlede
midlertidige nedsættelse af den almindelige elafgift i 1. halvår 2023 en
indtægter fra personskatterne. Skal bl.a. ses i lyset af statens
dæmper på indtægterne fra elafgiften i 2023.
overtagelse af opkrævningen af grundskyld mv., jf. senere.
Pensionsafkastsskat (-2,6 mia. kr.):
Efter ekstraordinært høje indtægter fra pensionsafkastskat i 2020-
2022 (på finansårsform) ventes der aktuelt mærkbart lavere
indtægter i 2023 og 2024 bl.a. i lyset af stigende renteniveau og
fremført negativ skat.
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 229: Præsentation fra skatteministerens og Skatteministeriets tekniske gennemgang af forslag til finanslov 2024 den 6. september 2023
2746829_0005.png
3. Bevægelser i indtægtsskøn 2023 til 2024 (fortsat)
Boks 2
Statens overtagelse af opkrævningen af grundskyld og
dækningsafgift fra og med 2024
Øvrige forhold af mere teknisk karakter, der indebærer færre
statslige indtægter (netto) i 2024 end i 2023
Grundskyld af ejerboliger er budgetteret på §38.11.01. Personskatter. I
Tilbagebetaling af lån i forbindelse med COVID-19 skønnes at
2024 skønnes indtægterne at udgøre ca. 12,7 mia. kr. (inkl.
indebære statslige indtægter (netto) på 4,4 mia. kr. i 2023, mens der
nedskrivninger), mens afregningen til kommunerne skønnes at udgøre ca. aktuelt ikke ventes indtægter herfra i 2024.
14,8 mia. kr. Det indebærer alt i alt til et minus på 2,7 mia. kr. for staten i
2024.
Boks 2 giver et overblik over
en række øvrige og mere
tekniske forhold, der hver især
trækker i retning af lavere
statslige indtægter (netto) på
§38. Skatter og afgifter.
De nævnte forhold er ikke
udtømmende.
Grundskyld og dækningsafgift af erhvervsejendomme mv. er budgetteret
særskilt på §38.17.01. I 2024 skønnes indtægterne at udgøre 12,7 mia. kr.
(inkl. nedskrivninger), mens afregningen til kommunerne skønnes at
udgøre 19,3 mia. kr. Det indebærer alt i alt et minus for staten på 6,6 mia.
kr. i 2024.
Udgifterne knyttet til tilbagebetalingsordning n vedr. ejendomsskatter
skønnes aktuelt til 5,5 mia. kr. i 2023 og 8,1 mia. kr. i 2024. Indebærer
isoleret set et fald i statens indtægter (netto) på 2,6 mia. kr. fra 2023 til
2024.
5