Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 223
Offentligt
2745764_0001.png
Note:
Bilag markeret med
*
kan rekvireres af
udvalgets medlemmer ved henvendelse
til Udvalgssekretar,ate.
FRA
Landbrugsret
3. september 2023
Folketingets Skatteudvalg
Folketinget
Kære Skatteudvalg,
I forbindelse med kategorisering er der stort kaos blandt de små landbrug som vi
repræsenterer, og mange er fortvivlede og bange, ingen kender konsekvenserne af de
tiltag der foregår, som opleves som overgreb.
Borgerne oplever følgende i forbindelse med de afgørelser der udsendes:
1. Manglende objektivt grundlag
1. Der er store mangler i registreringen af ejendommene i BBR, CHR og andre
arlciver. F eks er heste ikke registreret i 2021 men først senere.
2. Manglende Regelret grundlag
1. Manglende sammenstilling af flere landbrugsmomenter til et samlet
landbrugsmoment med point angivelse
2. Uddannelsesmateriale angiver at edbmaskinen udtager ejendomme som
landbrug hvis der er een øvre tabelværdi der er opfyldt, men ikke hvis der er
flere landbrugsmomenter der samlet opfylder kravene. Hvis feks to værdier i
tabellen opfyldes halvt, giver maskinen ikke kategorien landbrug, og den
efterfølgende medarbejdervurdering gør heller ikke. Der er således ikke
regelret grundlag, hvor de enkelte landbrugsmomenter lagt sammen vil give
kategorien landbrug, hvis hvert moment opfyldes med halvdelen.
3. Skøn under regel. Foreningen har ladet udarbejde en advokat undersøgelse af et
førende skatteadvokatfirma, som vedlægges.
1. Generelle henvisninger til de højeste værdier i tabel i Styresignal, som ikke
overholder det pligtmæssige skøn. Der kan ikke støttes ret på
Vurderingsstyrelsens vejledning som betegnes styresignal.
2. Mange tusinde ejendomme er maskinelt behandlet og dem der ikke har gjort
indsigelse er afgjort maskinelt hvorved det pligtmæssige skøn er tilsidesat.
Disse afgørelser må af domstolene kendes ugyldige.
3. Afgørelserne indeholder generelle fraser og henvisninger til tabel i
Styresignalet og er således stadig en “maskinel” behandling idet der ikke
ligger en egentlig vurdering bag disse generelle fraser, hvorfor det
pligtmæssige skøn er tilsidesat. For at være en objektiv vurdering skal der et
pointsystem til.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Henvendelse af 3/9-23 fra Foreningen Landbrugsret om foretræde vedrørende omkategorisering og Vurderingsstyrelsens administration af vurderingsloven
2745764_0002.png
4. Tilfældige afgørelser
1. Der er mange ejendomme der er afgjort forskelligt selvom de er “ens” Dette
afslører at medarbejderne ikke har de værktøjer de skal bruge for at kunne nå
til samme resultat for to ens ejendomme.
Folk oplever at modtage forkerte data, med påståede vindmøller, tiloversblevne
bygninger rettet af Skat på BBR, “der er set en hest på et billede”, “der er ikke set en
traktor”, osv.
Vi har været til møde med Vurderingsstyrelsen, og de erkender at der ikke er reel
partshøring, specielt ikke for dem der ikke har gjort indsigelse og tilført data. En
tilkendegivelse om man er enig eller ej er ikke end partshøring.
Samtidig mener vi at styresignalet tar for hårdt fat, og skaber for mange ejerboliger,
med manglende hjemmel til høje faste hektar grænser og grænser for dyrehold, som
medarbejderne henholder sig til stringent, vel at mærke de højeste grænser, selvom
der også er nedre grænser, også selvom Vurderingsstyrelsen siger at styresignalet er
vejledende og der dermed ikke kan støttes ret på styresignalet. Denne praksis vil
skabe mange tusind klagesager, idet der nu skal 15 ha til at være en
landbrugsejendom hvor det tidligere var 5,5 ha.
Tværtimod har det været ønsket at et mindre skatteprovenu ville komme livet på
landet tilgode. Men lige nu ser vi ind i at de 10 mia kr (som var målet for et mindre
provenu) pålægges livet på landet i stedet for at mindske skatten på livet på landet.
Der er nu ændret kategori på ca 13000 ejendomme som er blevet ejerbolig ud af
22000 ejendomme.
Det peger altså helt modsat intenfionen, som var at der ikke skulle ændres på
antallet af landbrugsejendomme.
Generelt er der stor elastik i Ejendomsvurderingsloven, som udnyttes af
Vurderingsstyrelsen til at skabe en situation hvor det udelukkende er
Vurderingsstyrelsen der sidder på muligheden for at komme til en afgørelse om
kategorisering. Den manglende gennemsigtighed og mulighed for at “regne efter” er
ødelæggende for retssikkerheden for borgerne, som ikke kan agere og planlægge
deres ejendom uden et fast pointsystem for de forskellige landbrugsmomenter.
Styresignalet er udarbejdet med væsentligt højere værdier end tidligere krav til at
være et landbrug i skattemæssig henseende, og da der ikke udarbejdes en detaljeret
sammenstilling der viser styrken af hvert enkelt landbrugsmoment, er der ikke
mulighed for at “regne efter” på afgørelserne, og der er ej heller mulighed for at
planlægge end udvikling af ejendommen hen imod en kategorisering som landbrug.
Vi skal derfor opfordre til at Skatteudvalget
/
Skatteministeriet standser
kategorisering og iværksætter undersøgelse af antal nye ejerboliger, hvor ca
2/3 af samtlige landejendomme er blevet til Villa haver. Resultatet af
omkategorisering er imod intentionen pga et Styresignal der ikke kan støttes
ret på og som har for høje tærskelværdier. Styresignalet skal ændres så
kategorisering ikke ændrer på antal landbrugsejendomme. Der skal indføres
et pointsystem der muliggør gennemsigtighed i afgørelserne.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 223: Henvendelse af 3/9-23 fra Foreningen Landbrugsret om foretræde vedrørende omkategorisering og Vurderingsstyrelsens administration af vurderingsloven
2745764_0003.png
Foreningen kommer til at følge udviklingen med det nye skattesystem, som vi mener
er gået fra et stærkt kritiseret system som Rigsrevisorerne påklagede, til et system der
skaber mareridt for borgerne.
Vi ser derfor at den rigtige løsning på sigt er udelukkende at beskatte ejendomme ved
salg, hvor slagsprisen og indkøbsprisen samt vedligehold og forbedringer er
udgangspunt for beskatning, og hvor der udelukkende er faktuelle tal, og ikke luftige
vurderinger med enorm stor fejimargin.
Samtidig vil sort arbejde forsvinde og borgernes ejendomme stiger i kvalitet med
professionelt håndværk i stedet for hjemmefusk.
Bilag:
*
30 afgørelser fra medlemmer
3 forkerte afgørelser
Adv undersøgelse fra Adv Dahl angående Skøn under regel
Adv undersøgelse fra Adv Dahl angående Partshøring
*
*
Uddannelses materiale fra Vurderingsstyrelsen
Styresignal Vurderingsstyrelsen
*
Venlig hilsen
foreningen Landbrugsret
Ronnie Hofs
FLADHOLTVEJ 29 9900 FREDERIKSHAVN
+4528408618
[email protected]