Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 219
Offentligt
2743481_0001.png
Møde i Skatteudvalget
August 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 219: Præsentation fra De Økonomiske Vismænds møde med Skatteudvalget den 30/8-23
2743481_0002.png
F23 – Skattepolitiske anbefalinger
Lavere skat på arv af familieejede virksomheder tilskynder til skattetænkning og kan
føre til lavere produktivitet
Støtte til FoU er i dag ganske omfattende.
Yderligere forhøjelse af fradrag for
investeringer i F&U kan risikere, at sænke produktiviteten på samfundsniveau
Den højere topskat for de højeste indkomster tilskynder til skatteomgåelse for særligt
hovedaktionærer
Værnsregler er et modtræk, men administrativt komplekst.
Alternativ: ekstra progressionstrin i
aktieindkomstbeskatningen, men forvrider i sig selv.
Hensigtsmæssigt med km-baseret afgift på tung transport (Økonomi og Miljø, 2021)
Men satser stadig lavere end eksterne omkostninger
Generelt: Produktivitetsændringer på samfundsniveau antages i dag, at efterlade
strukturel beskæftigelse uforandret.
Antagelse, ikke en naturlov (Produktivitet 2023)
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 219: Præsentation fra De Økonomiske Vismænds møde med Skatteudvalget den 30/8-23
2743481_0003.png
F23 - Regneprincipper for selskabsskat
Fokus på regneprincipperne for selskabsskat
Selskabsskat er i centrum for flere økonomisk-politiske debatter i disse år
International minimumsskattesats, ekstraordinær profitbeskatning, bankskat mv.
Selskabsskatten påvirker investeringer, produktivitet, indkomstfordeling og offentlige
finanser via mange og komplekse kanaler
Ministeriernes regneprincipper indebærer en relativt høj selvfinansieringsgrad ved
sænkning af selskabsskat
Ved mindre sænkninger vurderer ministerierne, at ca.
50 pct.
af det umiddelbare provenutab
kommer tilbage i form af skatter og afgifter.
Primær kilde er overskudsflytning indenfor
internationale koncerner
Ministeriernes regneprincipper indebærer, at selskabsskat er fordelingsneutral
Baseret på antagelse om fuld nedvæltning af selskabsskat i lønnen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 219: Præsentation fra De Økonomiske Vismænds møde med Skatteudvalget den 30/8-23
2743481_0004.png
Regneprincipper for selskabsskat
Anbefalinger til justeringer
Overordnet vurderer formandskabet, at ministerierne tager højde for de væsentligste
adfærdskanaler, men der foreslås visse justeringer
Nyere studier tyder på, at effekten på international overskudsflytning af
selskabsskatteændringer overvurderes
De senere år har international regulering begrænset mulighederne, mens ministerierne baserer sig
på studie fra 2008 (og indregner effekter som om, at alle selskaber er multinationale)
Der bør ikke indregnes gevinster for offentlige finanser som følge af højere private
lønninger (udover effekter via arbejdsudbuddet)
Ministerierne antager, at den offentlige saldo forbedres med 7,5 pct.
af den øgede lønsum når
selskabsskatten sænkes
Samlet virkning af ændring: Mindre selvfinansieringsgrad af selskabsskattelettelser
2 pct point lavere skat udløser et umiddelbart provenutab på 6,4 mia.
Efter adfærd og tilbageløb
vurderes det endelige tab til 3,2 mia i dag
Med ændringsforslag vil tabet være op til 4,3 mia.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 219: Præsentation fra De Økonomiske Vismænds møde med Skatteudvalget den 30/8-23
2743481_0005.png
Regneprincipper for selskabsskat
Anbefalinger til justeringer
Selskabsskatten vurderes ikke at være fordelingsmæssig neutral, som den antages at
være i ministeriernes regneregler
Nyere udenlandske studier støtter ikke fuld nedvæltning af selskabsskat i lønnen, men snarere en
nedvæltning i omegnen af 50 pct.
Mindre end fuld nedvæltning har bl.a.
som konsekvens, at selskabsskatten kommer til at virke som
en progressiv skat
Samlet dokumentation bør fremlægges (og løbende opdateres)
Kapitlet dokumenterer ministeriernes regneprincipper, men der er udeståender.
Nogle af
udeståenderne har stor betydning for anslået virkning af selskabsskat (fx antagelser om
skattemæssige afskrivninger)
Samlet dokumentation vil skabe grobund for bredere samfundsengagement i regnereglerne (fx fra
højere læreranstalter).
Kan være en god investering, at dokumentere.