Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 215
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del - Bilag 215
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast
J.nr. 2023 - 1348
Forslag
til
Lov om ændring af skatteforvaltningsloven
(Udvidet anvendelse af særlig procedure i visse afgørelsessager på motor-
området)
§1
I skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 835 af 3. juni 2022, som
ændret ved § 2 i lov nr. 905 af 21. juni 2022 og ved § 14 i lov nr. 679 af 3.
juni 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 19, stk. 5,
indsættes som
nr. 9
og
10:
»9) Afgørelser om genoptagelse og ændring af køretøjers registrering,
som ikke er omfattet af nr. 4, i det omfang proceduren i § 20 e anvendes.
10) Afgørelser om genoptagelse og ændring af beregning af afgift efter
registreringsafgiftslovens §§ 1 og 3-10, brændstofforbrugsafgiftslovens §§
1-3 c eller lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. §§ 1-8, som ikke er
omfattet af nr. 4, i det omfang proceduren i § 20 e anvendes.«
2.
Overskriften
til kapitel 7 b affattes således:
»Kapitel 7
»Særlig procedure ved fastsættelse af afgiftspligtig værdi af køretøjer, æn-
dring af køretøjers registrering og beregning af visse afgifter«.
3.
§ 20 e, stk. 1,
affattes således:
»Told-
og skatteforvaltningen kan under anvendelse af en særlig procedure,
jf. stk. 2 og 3, træffe afgørelse om
1) fastsættelse af et køretøjs afgiftspligtige værdi efter registreringsaf-
giftslovens §§ 9, 9 a eller 10, eller
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
2) om genoptagelse og ændring af et køretøjs registrering eller genopta-
gelse og ændring af beregning af afgift efter registreringsafgiftslovens
§§ 1 og 3-10, brændstofforbrugsafgiftslovens §§ 1-3 c eller lov om vægt-
afgift af motorkøretøjer m.v. §§ 1-8«
4.
I
§ 20 e, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »om fastsættelse af et køretøjs afgiftspligtige
værdi ved anvendelse af den særlige procedure«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Udvidet anvendelse af særlig procedure i visse afgørelsessager på mo-
torområdet
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
1. Indledning
Skatteforvaltningslovens § 20 e indeholder en særlig procedure, som Skat-
teforvaltningen (Motorstyrelsen) kan anvende i stedet for almindelig parts-
høring, når de træffer afgørelse i visse sager på motorområdet. Den særlige
procedure finder i dag anvendelse ved afgørelse af et køretøjs afgiftspligtige
værdi. Det foreslås at udvide Skatteforvaltningens (Motorstyrelsen) adgang
til at anvende den særlige procedure, så den også kan anvendes i sager, hvor
Skatteforvaltningen træffer afgørelse om genoptagelse og ændring i køretø-
jers registrering i Motorregistret, der kan have betydning for afgiftstilsvarets
størrelse samt ved genberegning og omberegning af de periodiske afgifter
og registreringsafgiften for et køretøj.
En udvidelse af anvendelsesområdet for den særlige procedure tager højde
for en række systemmæssige udfordringer i Motorregistreret, der indebærer,
at Skatteforvaltningen (Motorstyrelsen) i en række sager systemteknisk ikke
kan sikre partshøring, der fuldt ud lever op til skatteforvaltningslovens § 19.
Forslaget vil sikre, at Skatteforvaltningen vil kunne inddrage parternes
eventuelle bemærkninger i sager om genoptagelse og ændring i køretøjers
registrering.
2.1. Udvidet anvendelse af særlig procedure i visse afgørelsessager på
motorområdet
2.1.1. Gældende ret
Skatteforvaltningens afgørelser om genoptagelse og ændring af køretøjers
registrering efter lov om registrering af køretøjer, afgørelser om genopta-
gelse og ændring af beregning af afgift efter registreringsafgiftsloven,
brændstofforbrugsafgiftsloven eller lov om vægtafgift af motorkøretøjer
m.v. (herefter vægtafgiftsloven), er afgørelser i forvaltningslovens forstand.
Afgørelserne kan påklages til Landsskatteretten og er derfor som udgangs-
punkt omfattet af anvendelsesområdet for den udvidede partshøring, som
følger af skatteforvaltningslovens § 19. Den udvidede partshøring gælder
dog ikke i forbindelse med afgørelser, hvor en klage over disse kan afgøres
af Skatteankeforvaltningen, jf. skatteforvaltningslovens § 19, stk. 5, nr. 4,
som henviser til § 35 b, stk. 3, der fastsætter, at Landsskatterettens ledende
retsformand efter inddragelse af Skatteankeforvaltningen kan fastsætte reg-
ler om, at klager over visse nærmere angivne typer af afgørelser skal afgøres
af Skatteankeforvaltningen. Adgangen til at fastsætte regler er udnyttet med
bekendtgørelse nr. 967 af 28. juni 2023 om afgørelse af visse klager i Skat-
teankestyrelsen.
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1, at inden Skatteforvalt-
ningen træffer en afgørelse, skal der udarbejdes en sagsfremstilling. Dog
skal der ikke udarbejdes sagsfremstilling, hvis afgørelsen træffes efter an-
modning fra sagens parter, og Skatteforvaltningen fuldt ud kan imøde-
komme anmodningen, eller Skatteforvaltningen og sagens parter i øvrigt er
enige om afgørelsen.
Efter skatteforvaltningslovens § 19, stk. 2, skal sagsfremstillingen indeholde
en redegørelse for de oplysninger vedrørende sagens faktiske forhold, der
påtænkes tillagt betydning ved afgørelsen. Sagsfremstillingen skal desuden
indeholde et forslag til den afgørelse, som oplysningerne efter Skatteforvalt-
ningens vurdering fører til, med en begrundelse, der opfylder de krav til be-
grundelsen af en forvaltningsafgørelse, der følger af forvaltningsloven.
Efter skatteforvaltningslovens § 19, stk. 3, skal sagsfremstillingen sendes til
udtalelse hos sagens parter med en svarfrist, der ikke uden parternes sam-
tykke kan være på mindre end 15 dage regnet fra høringsskrivelsens date-
ring, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen. En part i sagen
kan give afkald på denne høring.
Efter skatteforvaltningslovens § 19, stk. 4, kan Skatteforvaltningen meddele
sagens parter, at afgørelsen vil blive truffet som anført i sagsfremstillingen,
medmindre den pågældende over for Skatteforvaltningen fremkommer med
en begrundet skriftlig eller mundtlig udtalelse imod afgørelsen inden for en
nærmere angivet frist, der ikke uden den pågældendes samtykke kan være
på mindre end 15 dage regnet fra skrivelsens datering, medmindre en anden
frist er bestemt i lovgivningen. Har parterne ikke udtalt sig inden fristens
udløb, kan afgørelsen træffes som varslet uden yderligere underretning.
De afgørelser, der ikke er omfattet af pligten til udsendelse af sagsfremstil-
ling efter skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1-4, jf. stk. 5, er omfattet af den
almindelige partshøringspligt efter forvaltningslovens § 19. Efter forvalt-
ningslovens § 19, stk. 1, må en myndighed ikke træffe afgørelse, før sagens
parter er gjort bekendt med og har fået lejlighed til at fremkomme med en
udtalelse om oplysninger om en sags faktiske grundlag eller eksterne faglige
vurderinger, som parten ikke kan antages at være bekendt med, at myndig-
heden er i besiddelse af. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne er til ugunst
for den pågældende part og er af væsentlig betydning for sagens afgørelse.
Efter forvaltningslovens § 19, stk. 2, er der visse undtagelser til kravet om
partshøring. Det gælder bl.a., når det efter oplysningernes eller vurderinger-
nes karakter og sagens beskaffenhed må anses for ubetænkeligt at træffe
afgørelse i sagen på det foreliggende grundlag. Som eksempler på typer af
5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
oplysninger, hvis indhentelse ikke uden videre bør udløse en pligt til parts-
høring, kan nævnes oplysning fra ministerialbøgerne om partens fødsels-
data, folkeregisteroplysninger om den pågældendes civilstand og nationali-
tet, uomtvistede oplysninger fra skattemyndighederne om skattepligtig ind-
komst m.v.
Det følger af skatteforvaltningslovens § 20 e, at Skatteforvaltningen kan
træffe afgørelse om fastsættelse af et køretøjs afgiftspligtige værdi efter re-
gistreringsafgiftslovens §§ 9, 9 a eller 10 under anvendelse af en særlig pro-
cedure. Skatteforvaltningslovens § 20 e blev indsat ved lov nr. 2193 af 30.
november 2021.
Den særlige procedure indebærer, at afgørelsen skal ledsages af sagens fak-
tiske oplysninger, der foreligger på tidspunktet for Skatteforvaltningens af-
gørelse, hvorefter borgeren eller virksomheden får mindst 15 dage fra afgø-
relsens datering til at fremsende bemærkninger med henblik på, at Skatte-
forvaltningen skal træffe en ny afgørelse på grundlag af de oplysninger, der
foreligger ved høringsfristens udløb. Dette omfatter både faktiske oplysnin-
ger om køretøjet, herunder f.eks. køretøjets alder, stand og kilometerstand,
og referencekøretøjer i annoncer for lignende køretøjer og andet sammen-
ligningsgrundlag. Den særlige procedure efter skatteforvaltningslovens § 20
e træder i stedet for forvaltningslovens § 19 om partshøring.
Med udgangspunkt i det konkrete køretøj udsøger Skatteforvaltningen an-
noncer på sammenlignelige køretøjer, der indgår som forberedende materi-
ale til Skatteforvaltningens endelige værdifastsættelse. Skatteforvaltningen
skønner herefter, hvilke annoncer der er relevante, og som skal danne bag-
grund for værdifastsættelsen. Skatteforvaltningens vurdering, der dokumen-
terer den fastlagte værdifastsættelse, skal anvendes som bilag til den afgø-
relse, der træffes. Afgørelsen indeholder således de valgte annoncer, så bor-
gere og virksomheder har det fulde overblik over det materiale, som er ind-
gået i Skatteforvaltningens afgørelse.
Skatteforvaltningslovens § 20 e omfatter afgørelser om værdifastsættelse af
nye og brugte køretøjer, som er undtaget fra sagsfremstillingspligten i skat-
teforvaltningslovens § 19, stk. 5, nr. 3 og 4.
2.1.2. Skatteministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
På grund af systemmæssige udfordringer i Motorregistreret kan Skattefor-
valtningen ikke systemmæssigt understøtte en fyldestgørende partshøring
ved genoptagelse og ændring af tidligere afgørelser, der er omfattet af skat-
teforvaltningslovens § 19 stk. 1-4, da eventuelle afgiftsmæssige konsekven-
ser ikke kendes, før afgørelsen er truffet.
6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
Borgeren eller virksomheden får således tilsendt udkast til en afgørelse i
partshøring som forudsat i skatteforvaltningslovens § 19. Det fremgår imid-
lertid ikke af udkastet hvilke konkrete afgiftsmæssige konsekvenser, som
Skatteforvaltningens rettelse af en fejl i Motorregistret eventuelt kan have.
Det drejer sig om tilfælde, hvor genoptagelsen gennemføres ved såkaldte
batchjobs, hvor et større antal sager, f.eks. genoptagelsessager, undergives
behandling samtidig.
Skatteforvaltningen (Motorstyrelsen) gennemfører batchjobs ved bl.a. gen-
optagelse af store puljer af afgørelser, der alle er berørt af samme type fejl,
og hvor antallet af berørte køretøjer gør, at sagerne ikke hensigtsmæssigt
kan behandles helt eller delvist manuelt inden for en rimelig tidshorisont
eller uden et uforholdsmæssigt stort ressourcetræk.
Udfordringerne med systemmæssigt fuldt ud at understøtte partshørings-
pligten i skatteforvaltningslovens § 19 ved gennemførelse af batchjobs skyl-
des, at en eventuel afgiftsændring eller afgiftsgrundlaget, som genoptagel-
sen måtte give anledning til, ikke teknisk vil slå igennem og fremgå ved
udsendelse af forslag til afgørelse til parten. En afgiftsændring kan således
ikke angives, før batchjobbet er gennemført i Motorregistret. I genoptagel-
sessager kan Motorregistret således ikke beregne og udsende forslag til af-
gørelse med angivelse af en ændret afgift, men kun den endelige afgørelse.
Udfordringerne gør sig bl.a. gældende i afgørelser om genoptagelse, hvor
der foretages ændring i de oplysninger på køretøjet, der udgør grundlaget
(stamdata) for beregning af de periodiske afgifter og/eller afgørelse om æn-
dret afgiftsberegning for periodiske afgifter og registreringsafgift som følge
af en ændring i stamdata, der er registreret på køretøjet. Ændring af stamdata
kan f.eks. være en korrektion af fejl i den registrerede målenorm for udled-
ning af CO
2
som følge af en midlertidig fejl i Motorregistret eller indførelsen
af oplysninger om målenorm eller partikelfiltre på køretøjer, der allerede var
indregistrerede, inden en lovændring trådte i kraft m.v.
Skatteforvaltningen vurderer, at et meget betydeligt antal sager med mulig
betydning for afgiftstilsvaret vil skulle genoptages i perioden 2024-2026
ved batchjobs som følge af identificerede fejl i registreringsgrundlaget, eller
som følge af allerede gennemførte lov- eller praksisændringer.
En systemmæssig ændring af Motorregistret, som kan sikre, at partshøring
efter skatteforvaltningslovens § 19 ved genoptagelse af afgørelser i alle til-
fælde kan systemmæssigt understøttes, har en usikker og under alle omstæn-
digheder længere implementeringshorisont.
7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
Det foreslås derfor at udvide den særlige procedure i skatteforvaltningslo-
vens § 20 e for fastsættelse af afgiftspligtig værdi af køretøjer til også at
omfatte afgørelser om genoptagelse og ændring af køretøjers registrering
efter lov om registrering af køretøjer, samt afgørelser om genoptagelse og
ændret beregning af afgift efter registreringsafgiftsloven, brændstoffor-
brugsafgiftsloven eller vægtafgiftsloven.
Afgørelser om ændring og genoptagelse i køretøjers registrering, herunder
stamdata, er efter gældende ret allerede undtaget for sagsfremstillingsplig-
ten i skatteforvaltningsloven § 19, jf. skatteforvaltningslovens § 19, stk. 5,
nr. 4.
Det er dog ikke systemteknisk muligt for Skatteforvaltningen på forhånd at
identificere de afgørelser om genoptagelse og ændret registrering, hvor en
ændring i registreringen ikke vil resultere i et ændret afgiftstilsvar, og som
skal partshøres efter forvaltningslovens § 19 i forhold til de sager, hvor Skat-
teforvaltningen skal partshøre efter skatteforvaltningens § 19. Af hensyn til
at sikre en ensartet behandling bør Skatteforvaltningen derfor have mulig-
hed for at behandle sagerne efter samme regelsæt.
For at sikre en ensartet behandling foreslås det, at den særlige procedure
skal kunne anvendes, uanset om der for den pågældende del af afgørelsen
ellers vil skulle partshøres efter forvaltningsloven § 19 eller skatteforvalt-
ningslovens § 19. Derved undgås det også, at borgere og virksomheder vil
skulle forholde sig til forskellige regelsæt alt efter, hvilken del af afgørelsen
om genoptagelse og ændring, der er tale om.
Den særlige procedure indebærer, at afgørelsen skal ledsages af sagens fak-
tiske oplysninger, der foreligger på tidspunktet for Skatteforvaltningens af-
gørelse, hvorefter borgeren eller virksomheden får mindst 15 dage fra afgø-
relsens datering til at fremsende bemærkninger med henblik på, at Skatte-
forvaltningen skal træffe en ny afgørelse på grundlag af de oplysninger, der
foreligger ved høringsfristens udløb.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
3.1. Provenumæssige konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige provenumæssige konsekven-
ser, da der er tale om administrative forenklinger.
3.2 Implementeringsmæssige konsekvenser for det offentlige
8
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
Forslaget vurderes isoleret set at medføre administrative omkostninger for
Skatteforvaltningen på 0,6 mio. kr. årligt 2024-2026 til sagsbehandling.
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for kommuner og regioner.
Ved udarbejdelsen af forslaget har de syv principper for digitaliseringsklar
lovgivning været overvejet. Forslaget vurderes at overholde de syv princip-
per for digitaliseringsklar lovgivning, da den udvidede anvendelsen af den
særlige proces ikke kræver ændringer eller tilpasninger i Skatteforvaltnin-
gens eksisterende it-systemer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget skønnes at have ingen eller ikke nævneværdige konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget skønnes at have ingen eller ikke nævneværdige administrative
konsekvenser for borgere.
6. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. august 2023 til den 16.
september 2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer m.v.: 3F, 3F Privat Service, Hotel og Restauration, Advokatsam-
fundet, Akademikerne, Aluminium Danmark, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Associationen
Dansk Biobrændsel (ADB), AutoBranchen Danmark, Autobranchens Han-
dels- og Industriforening i Danmark, AutoCamperRådet, Blik- og Rørarbej-
derforbundet, borger- og retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Bran-
cheforeningen for Skov, Have og Park-Forretninger, Brintbranchen, Busi-
ness Danmark, Campingbranchen, Carta, Centralforeningen af Taxiforenin-
ger i Danmark, CEPOS, Cevea, DAKOFA, Danmarks Frie Autocampere,
Danmarks Motor Union, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
2742091_0010.png
UDKAST
Rejsebureau Forening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danmarks Skibs-
kredit, Dansk Affaldsforening, Dansk Aktionærforening, Dansk AutoGen-
brug, Dansk Automat Brancheforening, Dansk Automobil Sports Union,
Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Ejendomsmæg-
lerforening, Dansk E-mobilitet, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gartneri, Dansk Gasteknisk Center, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk
Lokalsyn, Dansk Maskinhandlerforening, Dansk Methanolforening, Dansk
Mobilitet, Dansk Offshore, Dansk Person Transport, Dansk Rejsebureau
Forening, Dansk Solcelleforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Dansk
Ungdoms Fællesråd, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Danske
Busvognmænd, Danske Maritime, Danske Speditører, Danske Synsvirk-
somhede, DANVA, Dataetisk Råd, Datatilsynet, DBU, De Danske Bilim-
portører, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Bilbranche, Det Økolo-
giske Råd, DFIM Garantifond (Dansk Forening for International Motorkø-
retøjsforsikring), DI, DI Transport, Digitaliseringsstyrelsen, Eksportrådet,
Emballage Industrien, Energitilsynet, ERFA gruppen-Bilsyn, Erhvervssty-
relsen
Område for Bedre Regulering (OBR), FDL - Frie Danske Lastbil-
vognmænd, FDM, FH - Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Dan-
mark, Finans og Leasing, Finansforbundet, FOA, FORCE Technology, For-
eningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske Revisorer, Forsik-
ring & Pension, Frie Funktionærer, FSR - danske revisorer, GAFSAM,
Green Power Denmark, International Transport Danmark, Justitia, Kraka,
Landsforeningen Polio-, Trafik- og Ulykkesskadede, Landsskatteretten, Le-
derne Søfart, Mellemfolkeligt Samvirke, Miljøstyrelsen, Motorcykel For-
handler Foreningen, Motorcykel Importør Foreningen, Motorhistorisk Sam-
råd, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Oxfam IBIS, Ribe Amts Vognmands-
forening (ravf.dk), Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer, SEGES
Innovation P/S, Sikkerhedsstyrelsen, SKAD - Autoskade- og Køretøjsbyg-
ger branchen i Danmark, Skatteankeforvaltningen, SMV Danmark, SRF
Skattefaglig Forening, Styrelsen for dataforsyning og infrastruktur (SDFI),
Søfartsstyrelsen, Ældre Sagen, Økonomistyrelsen.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
Ingen
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Ingen
10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
2742091_0011.png
UDKAST
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
Forslaget vurderes isoleret set at
medføre administrative omkostnin-
ger for Skatteforvaltningen på 0,6
mio. kr. årligt 2024-2026 til sagsbe-
handling. Der vurderes ikke at være
implementeringsmæssige konse-
kvenser for regioner og kommuner.
Ingen.
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen
Administrative Ingen.
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Ingen.
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de fem princip-
per for imple-
mentering af
erhvervsrettet
EU-regulering/
Ingen.
Ingen
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Forslaget indeholder ingen EU- retlige aspekter.
Ja
Nej
X
11
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
2742091_0012.png
UDKAST
Går videre end
minimumskrav
i EU-regule-
ring (sæt X)
12
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Skatteforvaltningens afgørelser om genoptagelse og ændring af køretøjers
ændring af køretøjers registrering efter lov om registrering af køretøjsregi-
streringer, samt afgørelser om genoptagelse og ændret beregning af afgift
efter registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven eller vægtaf-
giftsloven er afgørelser i forvaltningslovens forstand.
Det fremgår af skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1, at inden Skatteforvalt-
ningen træffer en afgørelse, skal der udarbejdes en sagsfremstilling. Dog
skal der ikke udarbejdes sagsfremstilling, hvis afgørelsen træffes efter an-
modning fra sagens parter, og Skatteforvaltningen fuldt ud kan imøde-
komme anmodningen, eller Skatteforvaltningen og sagens parter i øvrigt er
enige om afgørelsen.
Efter § 19, stk. 2, skal sagsfremstillingen indeholde en redegørelse for de
oplysninger vedrørende sagens faktiske forhold, der påtænkes tillagt betyd-
ning ved afgørelsen. Det skal desuden oplyses, om den afgørelse, som disse
oplysninger efter Skatteforvaltningens vurdering fører til, med en begrun-
delse, der opfylder de krav til begrundelsen af en forvaltningsafgørelse, der
følger af forvaltningsloven.
Efter § 19, stk. 3, skal sagsfremstillingen sendes til udtalelse hos sagens par-
ter med en svarfrist, der ikke uden parternes samtykke kan være mindre end
15 dage regnet fra høringsskrivelsens datering, medmindre en anden frist er
bestemt i lovgivningen. En part i sagen kan give afkald på denne høring.
Efter § 19, stk. 4, skal Skatteforvaltningen meddele sagens parter, at afgø-
relsen vil blive truffet som anført i sagsfremstillingen, medmindre den på-
gældende over for Skatteforvaltningen fremkommer med en begrundet
skriftlig eller mundtlig udtalelse imod afgørelsen inden for en nærmere an-
givet frist, der ikke uden den pågældendes samtykke kan være på mindre
end 15 dage regnet fra skrivelsens datering, medmindre en anden frist er
bestemt i lovgivningen. Har parterne ikke udtalt sig inden fristens udløb,
kan afgørelsen træffes som varslet uden yderligere underretning.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
Efter § 19, stk. 5, gælder kravet efter stk. 1-3 om udarbejdelse af en sags-
fremstilling og partshøring dog ikke for visse typer af afgørelser. Det gælder
bl.a., jf. stk. 5, nr. 4, afgørelser, hvis klage herover efter regler udstedt i
medfør af § 35 b, stk. 3, eller efter § 4 a, stk. 1, jf. §§ 6 og 6 b, eller § 4 a,
stk. 2, kan afgøres af skatteankeforvaltningen. Efter § 1, stk. 1, nr. 17, 98,
99 og 147, i bekendtgørelse nr. 967 af 28. juni 2023 om afgørelse af visse
klager i Skatteankestyrelsen, som er udstedt i medfør af skatteforvaltnings-
lovens § 35 b, stk. 3, 1. pkt., afgør skatteankeforvaltningen bl.a., jf. dog
skatteforvaltningslovens § 35 b, stk. 1, 2. og 3. pkt., klager over visse afgø-
relser truffet efter brændstofforbrugsafgiftsloven, registreringsafgiftsloven,
bekendtgørelse om registrering af køretøjer m.v. og vægtafgiftsloven.
Det foreslås i skatteforvaltningslovens
§ 19, stk. 5,
at indsætte som
nr. 9,
at
kravet efter stk. 1-3 om udarbejdelse af en sagsfremstilling og høring, før
der træffes en afgørelse, dog ikke gælder afgørelser om genoptagelse og æn-
dring af et køretøjs registrering, som ikke er omfattet af nr. 4, i det omfang
proceduren i § 20 e anvendes. Det foreslås herudover som
nr. 10,
at det
samme gælder for afgørelser om genoptagelse og ændring af beregning af
afgift efter registreringsafgiftslovens §§ 1, 3-10, brændstofforbrugsafgifts-
lovens §§ 1-3 c eller lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. §§ 1-8, som
ikke er omfattet af nr. 4, i det omfang proceduren i § 20 e anvendes.
Præciseringen af, at undtagelserne i de foreslåede § 19, stk. 5, nr. 9 og 10,
ikke omfatter afgørelser, der allerede er undtaget efter § 19, stk. 5, nr. 4, er
alene for at undgå en dobbelt undtagelse af de pågældende afgørelser.
Den foreslåede ændring af § 19, stk. 5, vil medføre, at afgørelser om genop-
tagelse og ændring af køretøjers registrering efter lov om registrering af kø-
retøjer og bekendtgørelse om registrering af køretøjer, samt afgørelser om
genoptagelse og ændring af beregning af afgift efter registreringsafgiftslo-
ven, brændstofforbrugsafgiftsloven eller vægtafgiftsloven, der ikke allerede
er omfattet af undtagelsen i § 19, stk. 5 nr. 4, vil være undtaget for kravet
om partshøring efter skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1-4 i det omfang, at
den særlige procedure i § 20 e følges.
Forslaget skal ses i sammenhæng med dette lovforslags § 1, nr. 3, hvor det
foreslås, at afgørelser om genoptagelse og ændring af et køretøjs registrering
eller genoptagelse og ændring af beregning af afgift efter registreringsaf-
giftslovens §§ 1 og 3-10, brændstofforbrugsafgiftslovens §§ 1-3 c eller
vægtafgiftslovens §§ 1-8 omfattes af den særlige procedure.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
14
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
Til nr. 2
Overskriften til kapitel 7 b har ordlyden "Særlig procedure for partshøring
ved fastsættelse af afgiftspligtig værdi af køretøjer”.
Det foreslås at overskriften til kapitel 7 b nyaffattes, så den lyder:
”Særlig
procedure ved fastsættelse af afgiftspligtig værdi af køretøjer, ændring af
køretøjers registrering og ændring af beregning af visse afgifter”.
Forslaget skal ses i sammenhæng med dette lovforslags § 1, nr. 3, og skal
afspejle, at den særlige procedure i kapitel 7 b efter forslaget også vil kunne
finde anvendelse i sager om genoptagelse og ændring af køretøjers registre-
ring eller genoptagelse og ændring af beregning af afgift efter registrerings-
afgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven og vægtafgiftsloven.
Selv
om overskriften ændres fra ”procedure for partshøring” til ”særlig pro-
cedure” er der ikke tiltænkt nogen ændring af den eksisterende procedure i
§ 20 e. Forslaget skal således blot præcisere, at der i stedet for en ordinær
partshøring gives en særligt lempelig adgang til genoptagelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Skatteforvaltningslovens § 20 e blev indsat ved lov nr. 2193 af 30. november
2021. Det følger af § 20 e, at Skatteforvaltningen kan træffe afgørelse om
fastsættelse af et køretøjs afgiftspligtige værdi efter registreringsafgiftslo-
vens §§ 9, 9 a eller 10 under anvendelse af en særlig procedure.
Den særlige procedure indebærer, at afgørelsen skal ledsages af sagens fak-
tiske oplysninger, der foreligger på tidspunktet for Skatteforvaltningens af-
gørelse, hvorefter borgeren eller virksomheden får mindst 15 dage fra afgø-
relsens datering til at fremsende bemærkninger med henblik på, at Skatte-
forvaltningen skal træffe en ny afgørelse på grundlag af de oplysninger, der
foreligger ved høringsfristens udløb. Dette omfatter både faktiske oplysnin-
ger om køretøjet, herunder f.eks. køretøjets alder, stand og kilometerstand,
og referencekøretøjer i annoncer for lignende køretøjer og andet sammen-
ligningsgrundlag. Den særlige procedure efter den gældende § 20 e træder i
stedet for forvaltningslovens § 19 om partshøring.
Med udgangspunkt i det konkrete køretøj udsøger Skatteforvaltningen an-
noncer på sammenlignelige køretøjer, der indgår som forberedende materi-
ale til Skatteforvaltningens endelige værdifastsættelse. Skatteforvaltningen
15
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
skønner herefter, hvilke annoncer der er relevante, og som skal danne bag-
grund for værdifastsættelsen. Skatteforvaltningens vurdering, der dokumen-
terer den fastlagte værdifastsættelse, skal anvendes som bilag til den afgø-
relse, der træffes. Afgørelsen indeholder således de valgte annoncer, så bor-
gere og virksomheder har det fulde overblik over det materiale, som er ind-
gået i Skatteforvaltningens afgørelse.
Skatteforvaltningslovens § 20 e omfatter afgørelser om værdifastsættelse af
nye og brugte køretøjer, som er undtaget fra sagsfremstillingspligten i skat-
teforvaltningslovens § 19, stk. 5, nr. 3 og 4.
Det foreslås, at skatteforvaltningslovens
§ 20 e, stk. 1,
nyaffattes, så det
fremgår, at Skatteforvaltningen under anvendelse af en særlig procedure, jf.
stk. 2 og 3, kan træffe afgørelse om
1) fastsættelse af et køretøjs afgiftspligtige værdi efter registreringsaf-
giftslovens §§ 9, 9 a eller 10 eller
2) om genoptagelse og ændring af et køretøjs registrering eller genop-
tagelse og ændring af beregning af afgift efter registreringsafgiftslo-
vens §§ 1 eller 3-10, brændstofforbrugsafgiftslovens §§ 1-3 c eller
lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v. §§ 1-8.
Forslaget vil indebære, at Skatteforvaltningen også kan træffe afgørelse om
genoptagelse og ændring af køretøjers registrering efter lov om registrering
af eller genoptagelse og ændring af beregning af afgift efter registreringsaf-
giftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven eller vægtafgiftsloven, under an-
vendelse af den samme særlige procedure, som gælder ved fastsættelse af
den afgiftspligtige værdi af nye og brugte køretøjer. Den foreslåede ændring
er alene en udvidelse af anvendelsesområdet for den gældende § 20 e og
medfører ikke en ændring af den eksisterende procedure i værdifastsættel-
sesager.
Forslaget vil imødekomme de systemmæssige udfordringer i Motorregiste-
ret, der medfører, at Skatteforvaltningen ved genoptagelse af store antal af-
gørelser ikke systemmæssigt kan understøtte, at der i forslaget til afgørelse
angives den afgiftsmæssige betydning af afgørelsen.
Med forslaget vil Skatteforvaltningen også i sager om genoptagelse og æn-
dring af køretøjers registrering efter lov om registrering af køretøjer, samt
genoptagelse og ændring af beregning af afgift efter registreringsafgiftslo-
ven, brændstofforbrugsafgiftsloven eller vægtafgiftsloven kunne vælge at
anvende den særlige procedure. Skatteforvaltningen vil således kunne vælge
16
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
at partshøre efter skatteforvaltningslovens § 19 i afgørelserne omfattet af
undtagelsen i de foreslåede § 19, stk. 5, nr. 9 og 10, eller træffe afgørelsen
efter den særlige procedure i § 20 e.
Således vil det i visse sagstyper fortsat være relevant for Skatteforvaltningen
at partshøre efter skatteforvaltningslovens § 19, herunder særligt hvor Skat-
teforvaltningen træffer afgørelse
i ”blandede sager”, hvor der også indgår
forhold, som ikke er omfattet af den særlige procedure, f.eks. hvor der også
foretages en genoptagelse og ændring af tidspunktet for afgiftstilsvarets ind-
træden.
Det kan ligeledes være relevant for Skatteforvaltning at partshøre efter for-
valtningslovens § 19 i sager, der som følge af skatteforvaltningslovens § 19,
stk. 5, nr. 4, er undtaget for sagsfremstillingspligten i skatteforvaltningslo-
vens § 19, stk. 1-4. Dette kan f.eks. være afgørelser om genoptagelse og
ændring af køretøjers registrering efter lov om registrering af køretøjer i de
tilfælde, at der med sikkerhed ikke er afgiftsmæssige konsekvenser ved æn-
dringen.
Forslaget skal ses i sammenhæng med dette lovforslags § 1, nr. 1, hvor det
foreslås, at afgørelser om genoptagelse og ændring af køretøjers registrering
efter lov om registrering af køretøjer og bekendtgørelse om registrering af
køretøjer, samt afgørelser om genoptagelse og ændring af beregning af af-
gift efter registreringsafgiftsloven, brændstofforbrugsafgiftsloven eller
vægtafgiftsloven undtages for kravet om partshøring efter skatteforvalt-
ningslovens § 19, stk. 1-4.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til nr. 4
Efter skatteforvaltningslovens § 20 e, stk. 2, skal afgørelsen, såfremt Skat-
teforvaltningen træffer afgørelse om fastsættelses af et køretøjs afgiftsplig-
tigværdi ved anvendelse af den særlige procedure i § 20 e, stk. 1, ledsages
af sagens faktiske oplysninger, der foreligger på tidspunktet for Skattefor-
valtningens afgørelse, hvorefter borgeren eller virksomheden får mindst 15
dage fra afgørelsens datering til at fremsende bemærkninger med henblik
på, at Skatteforvaltningen skal træffe en ny afgørelse på grundlag af de op-
lysninger, der foreligger ved høringsfristens udløb.
17
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
UDKAST
Det foreslås, at skatteforvaltningslovens
§ 20 e, stk. 2,
ændres, således at
”om
fastsættelse af et køretøjs afgiftspligtige værdi ved anvendelse af den
særlige procedure” udgår.
Der er tale om en konsekvensrettelse som følge af dette lovforslags § 1, nr.
3, hvorefter § 20 e, stk. 1, foreslås nyaffattet, således at den særlige proces
også skal kunne anvendes ved genoptagelse og ændring af et køretøjs regi-
strering eller genoptagelse og ændring af beregning af afgift efter registre-
ringsafgifts-lovens §§ 1 eller 3-10, brændstofforbrugsafgiftslovens §§ 1-3 c
eller vægtafgiftslovens §§ 1-8.
Ved afgørelser om ændring af et køretøjs registrering kan de faktiske oplys-
ninger f.eks. være oplysninger om en forkert registreret målenorm for ud-
ledning af CO2 og den korrekte målenorm.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.1.1. i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2024
Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, fordi den lov, der foreslås
ændret, ikke gælder for Færøerne eller Grønland og ikke indeholder en
hjemmel til at sætte lovene i kraft for Færøerne eller Grønland.
18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
2742091_0019.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I skatteforvaltningslovens jf. lov-
bekendtgørelse nr. 835 af 3. juni
2022, som ændret ved § 2 i lov nr.
905 af 21. juni 2022 og ved § 14 i
lov nr. 679 af 3. juni 2023, foreta-
ges følgende ændringer:
§ 19
--
Stk. 5. Kravet efter stk. 1-3 om ud-
arbejdelse af en sagsfremstilling og
høring, før der træffes en afgørelse,
gælder dog ikke følgende typer af
afgørelser:
1) Afgørelser, hvis klage
herover kan afgøres af et
skatteankenævn, jf. § 5, stk.
1.
2) Afgørelser, hvis klage
herover kan afgøres af et
vurderingsankenævn, jf. §
6, stk. 1.
3) Afgørelser, hvis klage
herover kan afgøres af et
motorankenævn, jf. § 7, stk.
1.
4) Afgørelser, hvis klage
herover efter regler udstedt
i medfør af § 35 b, stk. 3, el-
ler efter § 4 a, stk. 1, jf. §§ 6
og 6 b, eller § 4 a, stk. 2, kan
afgøres af skatteankefor-
valtningen.
5) Afgørelser, hvis klage
herover kan afgøres af
1.
I
§ 19, stk. 5,
indsættes som
nr.
9
og
10:
»9) Afgørelser om genoptagelse og
ændring af køretøjers registrering,
som ikke er omfattet af nr. 4, i det
omfang proceduren i § 20 e anven-
des.
10) Afgørelser om genoptagelse og
ændring af beregning af afgift efter
registreringsafgiftslovens §§ 1 og
3-10, brændstofforbrugsafgiftslo-
vens §§ 1-3 c eller §§ 1-8 i lov om
vægtafgift af motorkøretøjer m.v.,
som ikke er omfattet af nr. 4, i det
omfang proceduren i § 20 e anven-
des.«
19
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
2742091_0020.png
UDKAST
Landsskatteretten, jf. § 35
b, stk. 1, 2. eller 3. pkt., eller
stk. 3, 2. pkt., eller § 6 a, jf.
§ 6, stk. 2.
6) Afgørelser, hvis klage
herover efter skatteministe-
rens bestemmelse efter §
14, stk. 2, ikke afgøres af
skatteankeforvaltningen, et
skatteankenævn, et vurde-
ringsankenævn, et motoran-
kenævn eller Landsskatte-
retten.
7) Afgørelser om bindende
svar, jf. § 21, bortset fra bin-
dende svar, der afgives af
Skatterådet efter § 21, stk.
4. 63
8) Afgørelser om revisorer-
klæringspålæg efter
skatte-
kontrollovens § 43,
stk. 1
Kapitel 7 b
2.
Overskriften til kapitel 7 b
affat-
Særlig procedure for partshøring tes således:
ved fastsættelse af afgiftspligtig
»Kapitel 7
værdi af køretøjer
»Særlig procedure ved fastsættelse
af afgiftspligtig værdi af køretøjer,
ændring af køretøjers registrering
og beregning af visse afgifter«
§ 20 e
Told- og skatteforvaltningen kan
træffe afgørelse om fastsættelse af
et køretøjs afgiftspligtige værdi ef-
ter registreringsafgiftslovens §§ 9,
9 a eller 10 under anvendelse af en
særlig procedure for partshøring
om sagens faktiske oplysninger, jf.
stk. 2 og 3.
Stk. 2.
3.
§ 20 e, stk. 1,
affattes således:
»Told-
og skatteforvaltningen kan
under anvendelse af en særlig pro-
cedure, jf. stk. 2 og 3, træffe afgø-
relse om
1) fastsættelse af et køretøjs
afgiftspligtige værdi efter
registreringsafgiftslovens
§§ 9, 9 a eller 10, eller
20
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 215: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af skatteforvaltningslovens og resumé heraf
2742091_0021.png
UDKAST
Træffer told- og skatteforvaltnin-
gen afgørelse om fastsættelse af et
køretøjs afgiftspligtige værdi ved
anvendelse af den særlige proce-
dure, jf. stk. 1, skal told- og skatte-
forvaltningens afgørelse ledsages
af sagens faktiske oplysninger, der
er lagt til grund for afgørelsen, og
parten skal samtidig gøres bekendt
med adgangen til at fremkomme
med bemærkninger til afgørelsen
inden for en frist på mindst 15 dage
fra afgørelsens datering. Parten skal
tillige gøres bekendt med, at mulig-
heden for, at told- og skatteforvalt-
ningen kan træffe en ny afgørelse
på grundlag af partens bemærknin-
ger, jf. stk. 3, bortfalder efter stk. 4,
hvis parten klager over en afgørelse
truffet efter den særlige procedure
efter stk. 1.
Stk. 3 -- 4
2) om genoptagelse og ændring
af et køretøjs registrering eller
genoptagelse og ændring af be-
regning af afgift efter registre-
ringsafgiftslovens §§ 1 og 3-10,
brændstofforbrugsafgiftslovens
§§ 1-3 c eller lov om vægtafgift
af motorkøretøjer m.v. §§ 1-8.«
4.
I
§ 20 e, stk. 2, 1. pkt.,
udgår »om
fastsættelse af et køretøjs afgifts-
pligtige værdi ved anvendelse af
den særlige procedure«.
21