Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 212
Offentligt
2741814_0001.png
25. august 2023
J.nr. 2023 - 1687
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 88 - Forslag til Lov om ændring af lov om kommunal ejendomsskat, ejen-
domsvurderingsloven, dødsboskatteloven og skatteforvaltningsloven (Fastsættelse af
dækningsafgiftspromiller, stigningsbegrænsning for foreløbig opkrævning af dækningsaf-
gift, tilpasninger vedrørende de nye ejendomsvurderinger m.v.).
Hermed sendes berigtigelse af svar på spørgsmål nr. 1 af 6. december 2021, jf. L 88
bi-
lag 7 (folketingsåret 2021-22).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Berigtigelse af L 88 - svar på spm. 1 af 6. december 2021 (folketingsåret 2021-22) om kommentar til henvendelsen af 5/12-21 fra DAHL Advokatpartnerselskab om bemærkninger til lovforslaget
2741814_0002.png
Spørgsmål
DAHL Advokatpartnerselskab anfører, at for dækningsafgiftspligtige ejendomme vil der
de kommende år hvile en potentiel forpligtelse til at indbetale en forskel mellem den fore-
løbige dækningsafgift og den endelige dækningsafgift, når de nye ejendomsvurderinger
udsendes. Det følger imidlertid af ejendomsbeskatningslovens § 29, stk. 1, at krav på dæk-
ningsafgift hæfter på ejendommen. DAHL Advokatpartnerselskab spørger derfor, om ef-
terregulering af den foreløbige dækningsafgift også hæfter på ejendommen.
Berigtigelse af svar
Dette er en berigtigelse af svaret på spørgsmål nr. 1, jf. L 88
bilag 7 (folketingsåret
2021-22), som blev sendt til Skatteudvalget den 9. december 2021. I besvarelsen af
spørgsmål 1 er beskrivelsen desværre ikke korrekt, når det fremgår, at en eventuel diffe-
rence mellem en foreløbigt opkrævet dækningsafgift og en endeligt opgjort dækningsafgift
vil blive forsøgt opkrævet hos den ejer, som ejede ejendommen på tidspunktet for op-
krævningen af en foreløbigt opkrævet dækningsafgift i tilfælde, hvor der er indtrådt et
ejerskifte inden den endelige dækningsafgift er opgjort.
Den korrekte retsstilling er beskrevet i høringsskemaet til L 92
bilag 5 (folketingsåret
2016-17), side 2, hvoraf det følger, at det vil være den til enhver tid værende ejer af ejen-
dommen, som vil blive opkrævet en eventuel difference.
Retsstillingen er efter besvarelse af spørgsmål nr. 1, jf. L 88
bilag 7 (folketingsåret 2021-
22), beskrevet i overensstemmelse med høringsskemaet til L 92
bilag 5 (folketingsåret
2016-17), i bemærkningerne til ejendomsskattelovens § 33, jf. Folketingstidende 2022-23,
A, L 113 som fremsat, side 171. Heraf fremgår også, at retstillingen ændres fra og med
den 1. januar 2024, jf. ejendomsskattelovens § 33, stk. 5, 4. pkt., hvoraf det følger, at op-
krævninger, som relaterer sig til årene 2024 og fremefter, sendes til den ejer, som ejede
ejendommen i den periode, som en eventuel efteropkrævning af for lidt betalt dæknings-
afgift vedrører.
Det berigtigede svar på spørgsmål 1, jf. L 88
bilag 7 (folketingsåret 2021-22), er som
følger:
DAHL Advokatpartnerselskab hilser forslaget om, at grundskyldsfritagelser skal kunne
overdrages imellem ægtefæller, velkomment. DAHL Advokatpartnerselskab foreslår dog,
at forslaget udvides, så det bliver muligt for ejendommens ejer at foretage en skattefri
omstrukturering, uden at dette anses som en afståelse af ejendommen, som dermed med-
fører, at fritagelsen bortfalder.
DAHL Advokatpartnerselskab anfører, at for dækningsafgiftspligtige ejendomme vil der
de kommende år hvile en potentiel forpligtelse til at indbetale en forskel mellem den fore-
løbige dækningsafgift og den endelige dækningsafgift, når de nye ejendomsvurderinger
udsendes. Det følger imidlertid af ejendomsbeskatningslovens § 29, stk. 1, at krav på dæk-
ningsafgift hæfter på ejendommen. DAHL Advokatpartnerselskab spørger derfor, om ef-
terregulering af den foreløbige dækningsafgift også hæfter på ejendommen.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Berigtigelse af L 88 - svar på spm. 1 af 6. december 2021 (folketingsåret 2021-22) om kommentar til henvendelsen af 5/12-21 fra DAHL Advokatpartnerselskab om bemærkninger til lovforslaget
2741814_0003.png
DAHL Advokatpartnerselskab bemærker, at såfremt efterreguleringen af den foreløbige
dækningsafgift hæfter på ejendommen, vil dette reelt medføre, at en erhverver af en dæk-
ningsafgiftspligtig ejendom, i perioden mellem 1. januar 2022 og tidspunktet for udsen-
delsen af de nye vurderinger, reelt vil overtage denne regulering, medmindre det er muligt
at videresende kravet til sælger. Dette vil under alle omstændigheder kun være muligt, når
sælger fortsat eksisterer og er betalingsdygtig.
Henset til, at det ikke er muligt at opgøre størrelsen af en sådan reguleringsforpligtelse, da
køber og sælger hverken kender størrelsen af det fremtidige dækningsafgiftsgrundlag eller
perioden indtil den nye ejendomsvurdering pr. 1. januar 2022 foreligger, foreslås det at
denne efterregulering ikke omfattes af hæftelsen i ejendomsbeskatningslovens § 29, stk. 1.
DAHL Advokatpartnerselskab anfører derudover, at hvis den endelige beregnede dæk-
ningsafgift er mindre end den foreløbigt opkrævede dækningsafgift, skal det oversky-
dende beløb udbetales til ejendommens ejer. Den skattepligtige har ved udbetaling efter
denne dato krav på en rente efter ejendomsbeskatningslovens § 27, stk. 4. Det fremgår
videre af ejendomsbeskatningslovens § 27, stk. 5, at sker betaling ikke senest på en af
kommunalbestyrelsen fastsat dato efter forfaldsdagen, er kommunalbestyrelsen berettiget
til at fordre skattebeløbet forrentet fra forfaldsdagen og indtil betaling sker.
Der spørges herefter, om der i det tilfælde, hvor en ejendomsejer har betalt for meget i
foreløbig dækningsafgift og derfor skal have den overskydende dækningsafgift retur, ud-
betales renter. Derudover spørges der til, om der i det tilfælde, hvor det foreløbige dæk-
ningsafgiftsgrundlag har været ansat for lavt i forhold til den modtagne vurdering pr. 1.
januar 2022, vil ske forretning af efteropkrævningen.
DAHL Advokatpartnerselskab bemærker, at eftersom den enkelte ejendomsejer ikke har
mulighed for at undgå en efteropkrævning i denne situation, er der intet der taler for en
renteopkrævning.
Hertil bemærkes
Vedrørende spørgsmålet om udvidelsen af mulighederne for fritagelse for grundskylds-
stigninger bemærkes, at det med lovforslaget er foreslået, at en fritagelse for grundskylds-
stigninger som følge af en ændret lokalplan ikke skal bortfalde, hvis ejeren helt eller del-
vist overdrager ejendommen til sin ægtefælle. Forslaget sikrer således, at ægtefællen stilles
som ejeren, dvs. at det ikke vil være afgørende, om halvdelen af den fælles bolig overdra-
ges før eller efter, at ændringen af lokalplanen er trådt i kraft.
Forslaget er således alene en begrænset undtagelse til reglen om, at en enhver overdra-
gelse af ejendommen medfører bortfald af fritagelsen. Det falder derfor udenfor forsla-
gets formål at indføre adgang til et i princippet ubegrænset antal overdragelser som led i
skattefri omstruktureringer, uanset at sådanne overdragelser i øvrigt kan ske uden afståel-
sesbeskatning.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: Berigtigelse af L 88 - svar på spm. 1 af 6. december 2021 (folketingsåret 2021-22) om kommentar til henvendelsen af 5/12-21 fra DAHL Advokatpartnerselskab om bemærkninger til lovforslaget
2741814_0004.png
Vedrørende spørgsmålet om hæftelse bemærkes, at en efterregulering af dækningsafgift
for et givent skatteår vil ske med førstkommende rateopkrævning, jf. § 27, stk. 4, i lov om
kommunal ejendomsskat. Det betyder, at skattepligten for en eventuel efteropkrævning i
forbindelse med efterreguleringen vil påhvile ejeren på tidspunktet for udsendelsen af den
først kommende rateopkrævning, uanset om der er indtrådt et eller flere ejerskifter i peri-
oden mellem efterreguleringen og det skatteår, som efterreguleringen vedrører.
Det betyder fx, at indtræder der en efterregulering af dækningsafgift for skatteårene 2022
og 2023 ved den forventede udsendelse af 2021-vurderingerne i 2025, vil det være ejeren
af ejendommen på efterreguleringstidspunktet i 2025, som vil blive efteropkrævet i for-
bindelse med efterreguleringen. Hertil vil efterreguleringen også hæfte på ejendommen
med en pante- og fortrinsret, jf. § 29, stk. 1, i lov om kommunal ejendomsskat.
Ved et salg af en dækningsafgiftspligtig ejendom vil det derfor være op til en køber og
sælger selv at sikre, at en eventuel efterregulering af dækningsafgiften fordeles mellem
dem.
Der kan i øvrigt henvises til høringsskemaet til L 92
bilag 5 (folketingsåret 2016-17),
side 2.
Det vil i forbindelse med implementeringen af boligskatteforliget fra 2017 blive vurderet,
hvorvidt der er behov for justeringer af hæftelsesbestemmelserne i forhold til de kommu-
nale ejendomsskatter, herunder pante- og fortrinsretten.
Vedrørende spørgsmålet om renter bemærkes, at overstiger den foreløbige dækningsafgift
den endelige, vil der blive udbetalt renter. Overstiger den endelige dækningsafgift der-
imod den foreløbige, vil det, som DAHL Advokatpartnerselskab også påpeger, være
kommunalbestyrelsen, der kan fordre beløbet forrentet, hvis differencen ikke betales se-
nest på en af kommunalbestyrelsen fastsat dato efter forfaldsdagen.
Side 4 af 4