Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 193
Offentligt
2731534_0001.png
RAPPORT
Juni 2023
Selskabernes
skattebetaling
Dataudveksling til kontrol af
internationale koncerner
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
Selskabernes skattebetaling
Side 1
Indholdsfortegnelse
Indledning ............................................................................................................................ 2
Nøgletal om selskabernes skattebetaling ................................................................ 4
Skatteprovenu fra selskaber runder 400 mia. kr. ................................................................ 5
40 pct. af provenuet indbetales af én branche .................................................................... 7
Aktieselskaber står for over 60 pct. af skatteprovenuet .................................................. 8
Over halvdelen af små og mellemstore selskaber begår fejl i angivelsen af
skat ......................................................................................................................................... 10
Også
stigning i fejl ved angivelse af moms ......................................................................... 13
Dataudveksling til kontrol af internationale koncerner......................................15
Flere koncerner opererer på tværs af landegrænser ..................................................... 16
Udveksling af skatteoplysninger understøtter kontrol ................................................... 17
Skattestyrelsen håndterer flere data fra udlandet ........................................................... 20
Brug af data fra udlandet i transfer pricing-sager............................................................ 21
Brug af data fra udlandet i gennemstrømningssager .................................................... 23
Fremtiden for udveksling af oplysninger .............................................................................. 25
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
Selskabernes skattebetaling
Side 2
Indledning
Selskaber betalte i 2021 over 400 mia. kr. i skatter og afgifter. Provenuet fra sel-
skaberne udgør dermed omkring en tredjedel af det samlede skatte- og afgifts-
provenu i Danmark på godt 1.200 mia. kr.
Skattestyrelsen har ansvar for at sikre, at selskaberne betaler de korrekte skatter
og afgifter til tiden. Det sker gennem målrettet vejledning og kontrol. Skattestyrel-
sen sikrer desuden, at det er så nemt som muligt at betale de korrekte skatter og
afgifter.
Selskabernes skattebetaling
er en årlig tilbagevendende publikation, der sætter
fokus på selskabernes skattebetaling. Det gøres i to dele
faste nøgletal og et ud-
valgt tema.
I nøgletallene præsenteres selskabernes samlede indbetalinger for indkomst-
årene 2017-2021. Det gælder provenu fra forskellige skattearter samt selskaber-
nes efterlevelse af moms- og skattereglerne.
I temaet sættes der fokus på datadrevet kontrol af internationale koncerner. Flere
og flere selskaber opererer på tværs af landegrænser, og selskabskonstruktio-
nerne bliver mere komplekse. Dette komplicerer selskabernes skatteforhold.
Udviklingen stiller nye krav til de danske skattemyndigheder og mulighederne for
at udveksle og håndtere store mængder af data for at kunne kontrollere, om sel-
skaberne betaler korrekt skat.
Samtidig er der brug for øget internationalt samarbejde i forhold til fastsættelsen
af skatter og afgifter for koncerner, som opererer på tværs af landegrænser. Der-
for deltager Danmark i regi af både EU og OECD i arbejdsgrupper, som arbejder
med initiativer omhandlende blandt andet dataudveksling og ens standarder i
rapporteringen af data.
I temadelen præsenteres således tendenser og udviklinger over årene for koncer-
ner, der opererer i flere lande, centrale internationale initiativer samt Skattestyrel-
sens håndtering af data fra udlandet og brug heraf til kontrol af internationale
koncerner.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0004.png
Selskabernes skattebetaling
Side 3
1
20 %
Nøgletal om
selskabernes skattebetaling
Selskabernes betaling
af skatter og afgifter
er steget markant
Størstedelen af selskaber-
nes indbetalinger er moms
og lønsumsafgift
Selskaber
begår ofte fejl
235 mia. kr.
I 2021 indbetalte selskaber godt
235 mia. kr. i moms og lønsumsaf-
gift. I 2021 var selskabernes sam-
lede betaling af skatter og afgifter
på 408 mia. kr.
59 %
Over halvdelen af selskaberne angi-
ver ikke deres skatteoplysninger kor-
rekt. 59 pct. begår fejl.
Selskabernes skatte- og afgiftsbe-
taling er steget med knap 20 pct.
fra 2017 til 2021.
2
Dataudveksling til kontrol
af internationale koncerner
Flere udenlandske
datterselskaber i
Danmark
Danmark deltager i inter-
nationale samarbejder
med mange lande
Data fra udlandet
understøtter kon-
trollen i Danmark
120 %
Siden 2010 er antallet af uden-
landske koncerner med datter-
selskaber i Danmark vokset
med 120 pct.
146 lande
146 lande har tiltrådt OECD’s kon-
vention om gensidig administrativ
bistand i skattesager, som er et
grundlæggende rammeværk i ud-
veksling af skattedata.
120 mia. kr.
Skattestyrelsens kontrol af selskaber
i transfer pricing-sager har fra 2010
til 2021 medført reguleringer for over
120 mia. kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0005.png
Selskabernes skattebetaling
Side 4
Nøgletal om selska-
bernes skattebetaling
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0006.png
Selskabernes skattebetaling
Side 5
Skatteprovenu fra selskaber runder 400 mia. kr.
Selskaber i Danmark indbetaler hvert år en række skatter og afgifter til den danske
stat. Det gælder blandt andet moms, lønsumsafgift og selskabsskat,
jf. boks 1.
I 2021 udgjorde selskabernes skatte- og afgiftsprovenu over 400 mia. kr.,
jf. figur
1.
Tilsammen udgør selskabernes skattebetaling omkring en tredjedel af det sam-
lede skatte- og afgiftsprovenu i Danmark på godt 1.200 mia. kr.
Fra 2017 til 2021 er provenuet fra selskabernes indbetalinger steget fra godt 340
mia. kr. til over 400 mia. kr.,
jf. figur 1.
Udviklingen svarer til en samlet stigning på
knap 20 pct., hvor der særligt er sket en udvikling fra 2020 til 2021 med en stig-
ning på knap 16 pct.
Provenuet følger den generelle fremgang i den økonomiske udvikling i samfundet.
I perioder med økonomisk fremgang i samfundet producerer og sælger selskaber
flere varer og tjenesteydelser. På den måde øges selskabernes skatte- og afgifts-
indbetalinger.
Derudover har selskaber i 2020 og 2021 haft mulighed for at styrke likviditeten
gennem rentefrie moms- og A-skattelån hos Skattestyrelsen.
Figur 1. Udvikling i provenu fra skatter og afgifter, 2017-2021
Mia. kr.
500
450
400
341
350
300
250
200
150
100
50
0
2017
2018
2019
2020
2021
337
353
408
351
20 %
Stigning i provenu
Siden 2017 er selskabernes skatte-
indbetalinger steget med knap 20
pct. fra 341 mia. kr. til 408 mia. kr.
Kilde: Skattestyrelsen.
Momspligtige selskaber skal opkræve og indbetale moms af deres salg. Selskaber,
der sælger momsfri ydelser som fx aviser, taxakørsel, finansielle og sundhedsydel-
ser, betaler i stedet lønsumsafgift. Langt størstedelen af moms og afgifter betales
af forbrugerne igennem køb af varer og ydelser, men indbetales til Skattestyrelsen
af selskaberne.
Fra 2017 til 2021 har der været stor stigning i provenuet fra moms og lønsumsaf-
gifter samt selskabsskat,
jf. tabel 1.
Til sammenligning har provenuet fra afgifter
siden 2017 ligget relativt stabilt.
Med godt 235 mia. kr. udgjorde moms og lønsumsafgifter langt den største andel
af det samlede skatte- og afgiftsprovenu fra selskaberne i 2021. Fra 2020 til 2021
steg provenuet herfra med godt 18 mia. kr. svarende til godt 8 pct.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0007.png
Selskabernes skattebetaling
Side 6
Den store stigning i momsprovenuet kan blandt andet relateres til frigivelsen af in-
defrosne feriemidler, som danskerne fik mulighed for at få udbetalt i 2020 og
2021. Feriemidlerne udgjorde knap 35 mia. kr., hvilket kan have øget privatforbru-
get. Frigivelsen var et politisk tiltag for at holde gang i økonomien og afdæmpe de
negative effekter som følge af covid-19.
Tabel 1. Samlet skatte- og afgiftsprovenu for selskaber, 2017
2021
2017
Samlet provenu
mia. kr. (løbende priser)
Moms og lønsumsafgifter
Afgifter
Selskabsskat
340,9
193,4
68,6
78,9
2018
337,4
203,7
69,6
64,0
2019
351,4
208,5
68,7
74,2
2020
352,9
217,1
68,1
67,7
2021
407,8
235,5
71,5
100,8
235 mia.
Provenu fra moms og lønsum
Moms og lønsumsafgifter udgjorde
godt 235 mia. kr. i 2021.
Anm.: Selskabsskatter omfatter selskabsskat og kulbrinteskat. Refusion af energiafgifter er fratrukket i det
samlede afgiftsprovenu. Selskabsskattesatsen udgjorde 23,5 pct. for 2015 og 22 pct. for de øvrige år. Tallene
for 2017
2020 er opgjort d. 10. august 2022. Tallene for 2021 er opgjort pr. 19. januar 2023. Der kan
forekomme ændringer ift. tidligere offentliggjorte tal. Ændringerne skyldes den løbende angivelse og kontrol.
Der kan forekomme afrundingsdifferencer.
Kilde: Skattestyrelsen.
I 2021 udgjorde provenuet fra afgifter over 70 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Afgifterne udgø-
res særligt af punktafgifter, som er afgifter på blandt andet emballage, spiritus, to-
bak og spil samt miljø- og energiafgifter.
Tilsammen indbetalte selskaberne knap 101 mia. kr. i selskabsskat af deres over-
skud i 2021, hvilket var det højeste provenu i perioden 2017 til 2021. I 2020 var
provenuet godt 33 mia. kr. mindre.
Det er ikke unormalt, at der kan være udsving i indbetalingen af selskabsskat fra
år til år. Det skyldes blandt andet, at den skattepligtige indkomst kan variere, fx
ved udvikling i selskabernes indtjening eller som følge af investeringer, afskrivnin-
ger eller underskud fra tidligere år.
Boks 1. Satser for skatter og afgifter
Selskabsskat
betales af selskaber med overskud. Siden 2016 har satsen for selskabsskat-
ten været på 22 pct. af overskuddet i selskabet.
Moms
betales i forbindelse med salg af varer og tjenester. Satsen udgør 25 pct. for solgte
varer (salgsmoms), hvor selskabet kan fratrække den moms, selskabet selv har betalt ved
køb af varer og tjenesteydelser (købsmoms).
Lønsumsafgift betales
blandt andet af selskaber, som ikke betaler moms af deres ydelser
(fx finansielle selskaber og taxakørsel). Der findes i lønsumsafgiftsloven fire forskellige me-
toder, hvor satser og afgiftsgrundlag varierer. Satsen var i 2021 på mellem 3,54 pct. og
15,3 pct. Afgiftsgrundlaget afhænger af metode og omfatter lønsum, omsætning og/eller
overskud.
Afgifter
indbetales af selskaber, der handler med eller forbruger en række produkter, som er
afgiftsbelagte.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0008.png
Selskabernes skattebetaling
Side 7
40 pct. af provenuet indbetales af én branche
I 2021 var der godt 550.000 selskaber i Danmark. Selskaberne fordeler sig på en
række forskellige brancher. De største brancher målt på provenu er handel og
transport, som omfatter alle detailbutikker og restauranter samt fragtvognmænd
og post- og kurertjeneste.
Handel- og transportbranchen har i en årrække stået for det største provenu og
består af knap 73.000 selskaber, som tilsammen indbetalte knap 160 mia. kr. i
skatter og afgifter i 2021,
jf. tabel 2.
Det svarer til 39 pct. af det samlede skatte- og
afgiftsprovenu fra selskaberne.
Samtidig er handel og transport sammen med finansiering og forsikring de bran-
cher, som indbetaler det højeste gennemsnitlige provenu pr. selskab med over 2
mio. kr.,
jf. tabel 2.
Finansierings- og forsikringsbranchen består af knap 22.000
selskaber, som tilsammen bidrager med godt 47 mia. kr.,
jf. tabel 2.
Det svarer til
knap 12 pct. af det samlede provenu fra selskaberne.
Stigningen i det samlede provenu fra skatter og afgifter fra 2020 til 2021 på 55
mia. kr. er særligt drevet af brancherne handel og transport samt finansiering og
forsikring, som har bidraget med henholdsvis knap 16 mia. kr. og over 13 mia. kr.
mere end i 2020.
I branchen kultur, fritid og anden service findes flest selskaber, men relativt færre
betaler skatter og afgifter. Det skyldes blandt andet, at alle foreninger falder under
denne kategori, hvor størstedelen er momsfritaget. Derudover omfatter gruppen
relativt små selskaber med få ansatte og en lille kapital. Derfor kommer det mind-
ste bidrag til skatte- og afgiftsprovenuet herfra,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Skatte- og afgiftsprovenuet fordelt på brancher, 2021
Samlet provenu
(mia. kr.)
Antal selskaber
Gennemsnitlig
indbetaling
pr. selskab
(tusinde kr.)
2.200
979
2.183
1.680
331
837
932
220
296
56
187
187
738
39 %
Handels- og transportbranchens
andel af samlet provenu
Handels- og transportbranchen ind-
betalte 39 pct. af det samlede pro-
venu i 2021.
Handel og transport mv.
Erhvervsservice
Finansiering og forsikring
Industri, råstofindvinding og
forsyningsvirksomhed
Holdingselskaber
Bygge og anlæg
Information og kommunikation
Ejendomshandel og udlejning
Offentlig administration,
undervisning og sundhed
Kultur, fritid og anden service
Uoplyst aktivitet
Landbrug, skovbrug og fiskeri
Samlet
159,7
53,1
47,4
37,0
32,6
24,8
21,1
11,9
7,1
6,6
5,6
1,1
407,8
72.586
54.300
21.690
21.995
98.631
29.627
22.597
53.972
23.938
117.365
29.824
5.716
552.241
Anm.: Holdingselskaber er vist i en separat kategori, idet der i denne gruppe kan være datterselskaber, som
har aktiviteter i forskellige brancher. Handel og transport mv. dækker også over hoteller og restauranter.
Offentlige selskaber og private aktører på velfærdsområder falder under branchekateorien for offentlig
administration, undervisning og sundhed.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0009.png
Selskabernes skattebetaling
Side 8
Aktieselskaber står for over 60 pct. af skattepro-
venuet
I Danmark findes der næsten 50 selskabsformer. De adskiller sig fra hinanden i
forhold til blandt andet ejerform, hæftelsesforhold og kapitalkrav. Kapitalkrav
dækker over det indskud, som ejer skal stille ved oprettelsen af et selskab. I denne
publikation er selskaber inddelt i fire overordnede grupper:
Aktieselskaber
er ofte større selskaber med et kapitalkrav på 400.000 kr.
Aktieselskaber kan være ejet af én eller flere fysiske eller juridiske perso-
ner eller af andre selskaber.
Anpartsselskaber
er ofte mindre selskaber med et kapitalkrav på 40.000
kr. Anpartsselskabet kan være ejet af én eller flere fysiske eller juridiske
personer eller af andre selskaber.
Fonde og foreninger
har ingen bagvedliggende ejere. I stedet ejer fonden
eller foreningen selv selskabet og hæfter med den formue, som er i fon-
den eller foreningen.
Øvrige selskaber
dækker over fx statslige eller kommunale selskaber og
institutioner, som ikke nødvendigvis er omfattet af reglerne for selskabs-
skat. Men de kan være omfattet af fx reglerne om moms og afgifter.
Aktieselskaberne har med knap 254 mia. kr. indbetalt over 62 pct. af det samlede
skatte- og afgiftsprovenu fra selskaberne i 2021, men udgjorde med 7 pct. kun
den tredjestørste selskabsgruppe,
jf. figur 2.
Provenuet fra aktieselskaber er ste-
get med knap 30 mia. kr. fra 2020 til 2021.
Når aktieselskaberne står for en forholdsvis stor andel af det samlede provenu og
den største indbetaling pr. selskab, skyldes det, at der i denne gruppe findes nogle
af de største selskaber og koncerner i Danmark målt på omsætning og overskud.
Figur 2. Fordelingen af samlede antal selskaber og skatte- og afgiftsprovenu fordelt på selskabsform, 2021
Selskaber
Provenu (mia. kr.)
5%
7%
20,0
33,3
26%
Aktieselskab
97,8
253,7
62%
Anpartsselskab
Fonde & Foreninger
Øvrige Selskaber
Anm.: Antallet af selskaber er opgjort som antallet af registrerede SE-numre. Det betyder, at en koncern med flere selskaber har flere SE-numre.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
Selskabernes skattebetaling
Side 9
Anpartsselskaberne indbetalte godt 98 mia. kr. i skatter og afgifter i 2021,
jf. figur
2.
Det er en stigning på knap 17 mia. kr. siden 2020. Anpartsselskaberne indbe-
talte 24 pct. af det samlede skatte- og afgiftsprovenu fra selskaber i 2021.
I 2021 var knap 62 pct. af de godt 550.000 selskaber i Danmark registreret som
anpartsselskaber,
jf. figur 2.
Det store antal anpartsselskaber skyldes blandt an-
det, at kapitalkravet er lavere for denne selskabsform. Gruppen favner derfor en
stor del af mindre selskaber inden for fx handel samt bygge- og anlægsbranchen.
Fonde og foreninger udgjorde i 2021 26 pct. af alle selskaber og indbetalte knap
20 mia. kr. i skatter og afgifter,
jf. figur 2.
Det svarer til 5 pct. af det samlede skatte-
og afgiftsprovenu fra selskaber i 2021.
Øvrige selskaber dækker over eksempelvis fælleskommunale forsyningsselska-
ber. I 2021 udgjorde denne gruppe godt 5 pct. af alle selskaber og bidrog med
godt 33 mia. kr.,
jf. figur 2.
Det svarer til 8 pct. af det samlede skatte- og afgiftspro-
venu fra selskaber i 2021.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0011.png
Selskabernes skattebetaling
Side 10
Over halvdelen af små og mellemstore selskaber
begår fejl i angivelsen af skat
Selskaber skal selv angive en række oplysninger om overskud, gæld, omkostnin-
ger, underskudsanvendelse mv. til Skattestyrelsen. Dette står i modsætning til fx
personskatteområdet, hvor mange oplysninger kommer fra tredjeparter såsom
banker, pensionsselskaber og arbejdsgivere. Derfor er der også en større risiko
for, at der er fejl i de oplysninger, selskaberne angiver.
Skattestyrelsen har gennem en årrække undersøgt små og mellemstore selska-
bers efterlevelse af skatte- og momsreglerne,
jf. boks 2.
Formålet er at danne et
billede af selskabernes evne og vilje til at efterleve reglerne. Samtidig opnår Skat-
testyrelsen viden om udfordringer, risici og tendenser, som kan danne grundlag
for en målrettet vejlednings- og kontrolindsats over for selskaberne.
Undersøgelser fra 2011 til 2020 viser, at der i stigende grad sker fejl, når små og
mellemstore selskaber angiver deres skatteoplysninger. I 2011 begik 44 pct. af
selskaberne fejl i skatteangivelsen, mens andelen i 2020 var 59 pct.,
jf. figur 3.
Fra 2015 til 2018 steg andelen af selskaber med fejl. Det skønnes, at ca. 4 pro-
centpoint af stigningen skyldes, at der ikke længere opereres med en bagatel-
grænse for fejl,
jf. boks 3.
Figur 3. Udvikling i andelen af små og mellemstore selskaber med fejl i angivelsen af skat,
2011-2020
Pct.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2011
2013
2015
2018
2020
44
46
51
62
59 %
Fejl i skatteangivelse
I 2020 havde 59 pct. af selskaberne
fejl i skatteangivelsen.
59
Anm.: Fra 2020 gennemføres undersøgelsen årligt på baggrund af en mindre stikprøve. Den mindre
stikprøve medfører, at estimaterne for regelefterlevelsen er forbundet med en større usikkerhed.
Usikkerheden i undersøgelserne i 2011, 2013, 2015 og 2018 er +/- 3 procentpoint. Usikkerheden i 2020
er +/- 5 procentpoint. Dermed er faldet fra 2018 til 2020 ikke statistisk signifikant og kan skyldes
tilfældigheder.
Kilde: Skattestyrelsen.
Særligt tre fejltyper går igen
Resultater fra undersøgelserne for 2011 til 2020 viser, at der særligt er tre hyp-
pige fejltyper, som har udfordret de små og mellemstore selskaber,
jf. tabel 3.
Den hyppigste fejltype hos selskaberne omhandler
beskatningen af udbytte for
hovedaktionærer.
Der er tale om fejl, hvis en indkomst, som skulle være endt i sel-
skabet, udbetales til en aktionær. Der er ligeledes tale om fejl, hvis et selskab
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0012.png
Selskabernes skattebetaling
Side 11
afholder udgifter på vegne af en aktionær, eller hvis en aktionær handler med sel-
skabet på vilkår, som ikke kunne være opnået med en uafhængig part.
En anden hyppig fejl vedrører
private udgifter,
hvor knap 12 pct. af selskaberne
begik fejl,
jf. tabel 3.
Fejltypen omfatter udgifter, der fejlagtigt er fratrukket i selska-
bet som erhvervsmæssige udgifter, men som er private udgifter. Fejlene rangerer
fra grove til de mere simple fejl. Eksempelvis er det en fejl, når nogle selskaber har
fratrukket abonnementer, som primært er blevet brugt af medarbejderne til privat
brug.
Tabel 3. Hyppige fejltyper begået af små og mellemstore selskaber, 2011-2020
Fejltyper
selskaber
Yderligere udbytte
hovedaktionærbeskatning
Yderligere udbytte
private udgifter
Ikke fradragsberettigede udgifter
Andel selskaber med fejl
12,9
11,7
9,7
Kilde: Skattestyrelsen.
Ikke fradragsberettigede udgifter
udgør en tredje type fejl og omfatter forskel lige
former for udgifter, der ikke kan fradrages. Det kan være udgifter, der ikke kan do-
kumenteres tilstrækkeligt, eller som ikke er afholdt for at erhverve, sikre eller vedli-
geholde indkomsten i selskabet. Fx havde et selskab fratrukket eksterne udgifter
til tyverialarm og renovation, som ikke er fradragsberettiget. Knap 10 pct. af sel-
skaberne begik denne type fejl,
jf. tabel 3.
Boks 2. Sådan måler skattestyrelsen små og mellemstore selskabers regelefterlevelse
Små og mellemstore selskabers regelefterlevelse måles ved at kontrollere en tilfældigt udvalgt
stikprøve af selskaber. Stikprøven udvælges, så den udgør et repræsentativt udsnit af alle små og
mellemstore selskaber med under 250 ansatte. Undersøgelsen afdækker ikke told og afgifter. På
grund af kompleksiteten i store selskaber med mere end 250 ansatte gennemføres der ikke de
samme regelefterlevelsesundersøger af disse. Dog samler Skattestyrelsen generelt viden på an-
dre måder blandt andet målrettede kontroller og international udveksling af oplysninger.
Ved hver kontrol foretages en grundig gennemgang af alle selskabernes skattemæssige forhold.
Blandt alle kontrollerede selskaber, som er momsregistrerede, er der også foretaget en kontrol af
selskabets momsforhold.
I tilfælde, hvor det vurderes relevant, aflægger Skattestyrelsen i forbin-
delse med kontrollen et på forhånd aftalt besøg hos selskabet.
I tilfælde, hvor der ikke er selvangi-
vet korrekt, registreres de forskellige typer af fejl, og ændring af beskatningsgrundlaget opgøres.
For hvert selskab vurderes viljen og evnen til at angive korrekt baseret på antallet og karakteren
af fejl.
Informationer om regelefterlevelsen giver Skattestyrelsen indblik i, hvilke fejltyper der er hyppigst,
og hvilke forhold der karakteriserer virksomheder, som begår simple og grove fejl.
Vurderingen af, om en virksomhed begår simple eller grove fejl, sker som en samlet betragtning
af virksomhedens fejl. Her indgår blandt andet størrelsen på den samlede regulering, antallet af
fejl samt hvorvidt fejlene er enkeltstående eller begået gentagne gange.
Hvor undersøgelserne tidligere er blevet gennemført med nogle års mellemrum, bliver de fra og
med 2020-undersøgelsen gennemført årligt, men på baggrund af en mindre stikprøve. Fra
2020-undersøgelsen vil det altså være muligt at følge udviklingen i fejlprocenten fra år til år. Den
mindre stikprøve medfører imidlertid, at estimaterne for regelefterlevelsen i 2020 er forbundet
med en større usikkerhed, og derfor bør tolkes med forsigtighed.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0013.png
Selskabernes skattebetaling
Side 12
Boks 3. Bagatelgrænse og sagstilskæring
Skattestyrelsen har tidligere i forbindelse med undersøgelse af regelefterlevelse opereret med en
bagatelgrænse på 4.000 kr. for skat og 2.500 for moms Mellem 2015 og 2018-undersøgelsen
blev retningslinjerne for sagstilskæring i forbindelse med Skattestyrelsens kontrolarbejde ændret.
Det betød, at det ikke længere var muligt at fastsætte en beløbsgrænse for, hvornår en sag blev
registret med fejl. For Skattestyrelsens stikprøveundersøgelser af små og mellemstore selskaber
betød ændringen, at flere mindre sager med reguleringer, der tidligere ville være faldet for baga-
telgrænsen, nu indgår i undersøgelsen.
Retningslinjerne for sagstilskæring blev igen tilrettet, inden 2020-undersøgelsen blev gennem-
ført. Med denne tilpasning kan Skattestyrelsen undlade at foretage en forhøjelse, når der er tale
om fejl af mindre betydning, og hvor der ikke er risiko for gentagelse, eller hvor det vurderes, at
vejledning i den konkrete situation vil have større effekt. I modsætning til tidligere er der ikke tale
om en egentlig beløbsmæssig bagatelgrænse, men om en konkret vurdering i hver enkelt sag.
Disse ændringer har betydning for udfaldet af undersøgelserne af regelefterlevelsen. Skattesty-
relsen vurderer, at den seneste ændring af retningslinjerne har mindre effekt på fejlprocenten,
end da den beløbsmæssige bagatelgrænse blev fjernet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0014.png
Selskabernes skattebetaling
Side 13
Også
stigning i fejl ved angivelse af moms
Skattestyrelsens undersøgelser viser, at der ligesom med skatteangivelsen i sti-
gende grad også sker fejl, når små og mellemstore selskaber angiver moms. I
2011 var der fejl i 34 pct. af selskabernes momsangivelser, mens andelen i 2020
var 56 pct.,
jf. figur 4.
Den største stigning skete fra 2015 til 2018. Det skønnes, at en mindre del sva-
rende til 3 procentpoint kan tilskrives fjernelse af bagatelgrænsen.
Fra 2018 til 2020 faldt andelen af selskaber med fejl i momsangivelsen fra 61 pct.
til 56 pct. Som med udviklingen for skatteområdet skal faldet dog fortolkes med
forsigtighed på grund af en mindre stikprøve og dermed større usikkerhed i målin-
gen,
jf. boks 2.
Figur 4. Udviklingen i andelen af små og mellemstore selskaber med fejl i angivelsen af moms,
inkl. statistisk usikkerhed, 2011-2020
Pct.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
2011
2013
2015
2018
2020
34
37
44
61
56
56 %
Fejl med moms
I 2020 havde 56 pct. af selskaberne
fejl i momsangivelsen.
Anm.: Fra 2020 gennemføres undersøgelsen årligt på baggrund af en mindre stikprøve. Den mindre
stikprøve medfører, at estimaterne for regelefterlevelsen er forbundet med en større usikkerhed.
Usikkerheden i undersøgelserne i 2011, 2013, 2015 og 2018 er +/- 4 procentpoint. Usikkerheden i 2020 er
+/- 7 procentpoint. Dermed er faldet fra 2018 til 2020 ikke statistisk signifikant og kan skyldes tilfældigheder.
Kilde: Skattestyrelsen.
Det er særligt tre typer af fejl, som selskaberne begik i perioden 2011 til 2020, når
de skulle angive moms.
Den hyppigste fejltype for selskaberne vedrører
diverse private udgifter,
som om-
fatter fejlagtigt fradrag for købsmoms af udgifter, der kan betegnes som private.
Fx havde et selskab fratrukket moms af udgifter til vinduespolering af privat bopæl
og driftsudgifter for privat bil. I perioden begik 13 pct. af selskaberne denne fejl,
jf.
tabel 4.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0015.png
Selskabernes skattebetaling
Side 14
Tabel 4. Hyppige momsfejltyper begået af små og mellemstore selskaber, gns. 2011-2020
Fejltyper
moms selskaber
Diverse private udgifter
Kontoen for købsmoms skal indeholde de fradragsberettigede beløb,
som er faktureret til virksomheden
Privat andel
Fejlprocent
13,0
9,1
9,0
Kilde: Skattestyrelsen.
Den anden hyppigste fejltype omfatter udgifter, der korrekt ikke er faktureret med
moms, men hvor den købende virksomhed alligevel har beregnet og afløftet en
købsmoms.
Desuden omfatter fejltypen udgifter, hvor den købende virksomhed
ikke skal bære omkostningerne og derfor ikke kan få fradrag, men fratrækker den
alligevel. Godt 9 pct. af selskaberne begik denne fejl i perioden.
Fejltypen
privat andel
omfatter en ændret fordeling af driftsudgifter mellem privat
og erhverv. Igen rangerer fejlene fra grove til de mere simple. Eksempelvis har et
selskab fratrukket den private andel af købsmomsen af en telefon, hvor det kun er
selskabets andel af købsmomsen, som kan fratrækkes. I perioden begik 9 pct. af
selskaberne denne fejl.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0016.png
Selskabernes skattebetaling
Side 15
Dataudveksling til
kontrol af internatio-
nale koncerner
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0017.png
Selskabernes skattebetaling
Side 16
Flere koncerner opererer på tværs af landegræn-
ser
Mange koncerner opererer på tværs af landegrænser. Det kan både være danske
koncerner, der etablerer sig i udlandet, og udenlandske koncerner, der etablerer
sig i Danmark.
Siden 2010 er antallet af udenlandske koncerner med datterselskaber i Danmark
mere end fordoblet. Samtidig opererer flere danske koncerner i udlandet. I 2020
havde danske koncerner knap 15.000 datterselskabet i udlandet,
jf. figur 5.
Det
svarer til en stigning på knap 30 pct. siden 2010.
Figur 5. Udviklingen i danske datterselskaber i udlandet samt udenlandske datterselskaber i
Danmark, 2010-2020
16.000
14.000
12.000
10.000
8.059
8.000
6.000
3.664
4.000
2.000
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
11.210
14.548
120 %
Flere udenlandske datterselskaber
Siden 2010 er antallet af udenland-
ske koncerner med datterselskaber i
Danmark mere end fordoblet.
Udenlandske koncerners datterselskaber i Danmark
Danske datterselskaber i udlandet
Anm.: I 2015 har Danmarks Statistik medtaget flere mindre udenlandske koncerners datterselskaber i
Danmark, hvilket påvirker opgørelsen.
Kilde: Danmarks Statistik.
Der er tale om en koncern, når det ene selskab (moderselskabet) ejer andele i et
andet selskab (datterselskabet), og moderselskabet samtidig kan udøve bestem-
mende indflydelse over datterselskabets økonomiske og driftsmæssige beslutnin-
ger.
Hvis koncernen opererer på tværs af landegrænser, øges kompleksiteten af skat-
teforholdene og giver mulighed for at udnytte forskelle i reglerne mellem landene.
Det kan efterlade et rum for brug af aggressiv skatteplanlægning og skatteund-
dragelse.
Det stiller derfor også større krav til Skattestyrelsen i kontrollen af disse koncerner
og til samarbejdet med andre lande om gennemsigtighed og om dataudveksling.
Med flere selskaber, der opererer på tværs af landegrænser, bliver det sværere at
afgøre, hvor et overskud er skabt, og dermed hvor skatten skal betales.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0018.png
Selskabernes skattebetaling
Side 17
Udveksling af skatteoplysninger understøtter
kontrol
For at Skattestyrelsen kan sikre, at et selskab betaler korrekte skatter og afgifter,
er de fleste selskaber forpligtet til at indberette et oplysningsskema (tidligere selv-
angivelse). Dette gælder også for selskaber i Danmark, der har et moder- eller
datterselskab i udlandet.
Når et selskab har indberettet dets skatteoplysninger, kan Skattestyrelsen beregne
dets årsopgørelse, som viser, om selskabet skylder penge, eller om det skal have
penge tilbage fra Skattestyrelsen. Det er forholdsvist simpelt, hvis et selskab kun er
placeret i Danmark. Her indberetter selskabet direkte til Skattestyrelsen,
jf. figur 6.
Hvis en koncern er placeret i flere lande, bliver det dog vanskeligere for Skattesty-
relsen at kontrollere, om der er betalt korrekte skatter og afgifter. Det skyldes, at
det typisk kun er muligt at se den del af selskabets værdikæde, der er placeret i
Danmark.
Hvis Skattestyrelsen fx skal vurdere, om det er aggressiv skatteplanlægning, når et
moderselskab i Danmark sælger et patent, som et overskud er knyttet op på, til en
kunstig lav pris til et datterselskab i et land med lavere beskatning, er der derfor
brug for oplysninger fra udlandet.
Her kan udfordringen være, at det er svært at få de rigtige oplysninger fra udlan-
det, eller at data fra andre landes skattemyndigheder er for forskelligartede til at
kunne bruges til kontrol i Danmark.
Derfor er der behov for, at danske myndigheder indgår i internationale samarbej-
der om gennemsigtighed og udveksling af data, herunder skatteoplysninger, for at
kunne afregne korrekt og opdage forsøg på aggressiv skatteplanlægning eller
skatteundgåelse,
jf. figur 6.
Figur 6. Internationale aftaler understøtter dataudvekslingen mellem Danmark og udlandet
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
Selskabernes skattebetaling
Side 18
Til at styrke værnet mod aggressiv skatteplanlægning og skatteunddragelse har
Danmark blandt andet i arbejdsgrupper i EU og OECD arbejdet for at etablere et
samarbejde om udveksling af skatteoplysninger. Da flere informationsudvekslin-
ger er gjort obligatoriske og implementeret i dansk lovgivning, modtager og be-
handler Skattestyrelsen en stigende mængde data fra udlandet.
Danmark er en del af flere internationale aftaler, hvor et stigende antal lande del-
tager. Det understreges blandt andet af udviklingen i tilslutningen til OECD-kon-
ventionen om gensidig administrativ bistand i skattesager.
Konventionen udgør en overordnet aftale for internationalt samarbejde på skatte-
området. Heri er nedfældet de grundlæggende strukturer og rammerne for blandt
andet udveksling af oplysninger og opkrævning af skattekrav i udlandet.
I 2011 var konventionen tilsluttet af 10 lande og skattemæssigt selvstændige om-
råder, herunder Danmark. I 2022 var hele 146 lande tiltrådt.
Som eksempel på en konkret aftale, som udspringer af samarbejdet i OECD, kan
nævnes rammeværket for
Base Erosion and Profit Shifting
(BEPS).
141 lande og skattemæssigt selvstændige områder har tilsluttet sig aftalen, der
blandt andet omhandler oplysningspligt for visse oplysninger for store multinatio-
nale koncerner, indførsel af minimumsstandarder for datakvalitet samt deling af
viden om skadelig skattepraksis. Flere af initiativerne er implementeret i dansk
lovgivning via skattekontrolloven.
Desuden har BEPS-projektet medvirket til yderligere samarbejde i EU gennem det
såkaldte Directive on Administrative Co-Operation (DAC). Dette samarbejde gen-
nemføres via vedtagelse af direktiver. DAC bliver løbende ændret og udvidet og
medfører, at nogle data kommer automatisk fra udlandet, og at Danmark kan an-
mode aftaleparter om visse oplysninger, som de er forpligtet til at sende,
jf. figur 7.
141
Lande og skattemæssigt selvstæn-
dige områder har tilsluttet sig BEPS
Base Erosion and Profit Shifting
(BEPS) har til sigte at forhindre multi-
nationale koncerner i at udnytte huller
i lovgivningen og uoverensstemmel-
ser i reglerne mellem de enkelte
lande.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0020.png
Selskabernes skattebetaling
Side 19
Figur 7. Centrale internationale samarbejder, hvor Danmark deltager
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0021.png
Selskabernes skattebetaling
Side 20
Skattestyrelsen håndterer flere data fra udlandet
I dag kan skatteforvaltningen modtage og sende oplysninger fra og til over 100
lande og skattemæssigt selvstændige områder. Fælles for alle disse lande og om-
råder er, at Danmark har en eller anden form for aftale med dem om udveksling af
oplysninger vedrørende skatteforhold.
Når skatteoplysninger sendes til og modtages fra udenlandske skattemyndighe-
der, gøres det i Danmark via Skattestyrelsen.
De internationale aftaler har gjort, at Skattestyrelsen i dag modtager flere data fra
udlandet end tidligere. Det stiller samtidig flere krav til Skattestyrelsens behandling
af disse data. De seneste år er dette område derfor blevet styrket gennem refor-
men af skattekontrollen.
Skattestyrelsen er derfor i højere grad end tidligere rustet til at håndtere data fra
udlandet og i stand til at finde ud af, om selskaber og koncerner på tværs af lande-
grænser betaler korrekte skatter og afgifter.
Figur 8. Data fra udlandet er i højere grad blevet strømlinet og organiseret
Kilde: Skattestyrelsen.
Der er stor forskel på typen af den enkelte oplysning alt efter, hvilken aftale den
baserer sig på,
jf. figur 8.
Eksempelvis er danske finansielle institutter som følge af DAC2 forpligtet til at
identificere og indberette oplysninger om finansielle konti, der tilhører udenland-
ske statsborgere og selskaber, til Skattestyrelsen. Skattestyrelsen bruger oplysnin-
gerne til at identificere pengestrømme og personer og selskabers skattemæssige
tilhørssted.
Alene som følge af DAC2 har Skattestyrelsen i perioden 2019-2021 modtaget
knap 1,7 mio. oplysninger om finansielle konti. Mængden af oplysninger varierer
fra aftale til aftale. Det skyldes, at nogle oplysninger er mere omfattende og har en
bredere anvendelsesflade end eksempelvis kontooplysninger.
Skattestyrelsen forventer, at der i de kommende år vil ske en yderligere stigning i
antallet af oplysninger, som modtages fra udlandet.
1,7 mio.
Oplysninger fra DAC2
Skattestyrelsen har i perioden 2019-
2021 modtaget knap 1,7 mio. oplys-
ninger om finansielle konti som følge
af DAC2.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0022.png
Selskabernes skattebetaling
Side 21
Brug af data fra udlandet i transfer pricing-sager
Skattestyrelsen bruger blandt andet internationale data til kontrol af såkaldte
transfer pricing-sager. Det dækker over tilfælde, hvor selskaber i samme koncern
handler med hinanden.
Kontrollen af transfer pricing-sager handler om at undgå, at selskaber i samme
koncern udnytter muligheden for at handle internt til uretmæssigt at flytte skatte-
pligtig indkomst ud af landet. Dette kan lade sig gøre ved at handle internt i kon-
cernen til en kunstigt lavere eller højere pris, end når selskaber handler med andre
selskaber uden for koncernen,
jf. figur 9.
Skattestyrelsen kontrollerer i disse sager,
at prisen på en vare eller en serviceydelse afspejler markedsvilkår, når koncerner
handler internt.
En koncern kan eksempelvis flytte skattepligtig indkomst ud af landet ved, at et
datterselskab i Danmark betaler et moderselskab i udlandet en kunstig høj pris for
et produkt. Datterselskabet vil så have mindre overskud end før til beskatning med
den danske skattesats.
Omvendt vil moderselskabet i udlandet få et større overskud til beskatning. Hvis
skattesatsen i moderselskabets hjemland er lavere end skattesatsen i Danmark,
vil koncernen samlet set have mindsket skattebetalingen. Skattestyrelsen kan ef-
terfølgende vurdere, at der ikke er handlet internt til korrekte priser, hvorved der er
blevet betalt for lidt i skat til Danmark.
Figur 9. Eksempel på transfer pricing-sag
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0023.png
Selskabernes skattebetaling
Side 22
I Danmark er der indført krav om, at selskaber årligt skal indsende transfer pricing-
dokumentation til de danske skattemyndigheder,
jf. boks 4.
Selskaberne kan få bøder, såfremt de ikke overholder dokumentationsforpligtel-
sen. Det gælder dels, hvis de indsender dokumentationen for sent eller undlader at
indsende den, og dels hvis de indsender mangelfuld dokumentation. Tilsvarende
kan der gives bøder, hvis der afgives urigtige oplysninger for at undgå dokumen-
tationsforpligtelsen.
I perioden 2010-2021 er der sket reguleringer, der har medført en samlet netto-
forhøjelse af selskabernes indkomstgrundlag i Danmark i transfer pricing-sager,
på over 120 mia. kr.,
jf. figur 10.
Figur 10.Akkumulerede nettoreguleringer i transfer pricing-sager, 2010-2021, mia. kr.
Mia. kr.
140
120
120
100
80
60
40
20
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
120 mia.
Nettoreguleringer siden 2010
Skattestyrelsens kontrol af selskaber i
transfer pricing-sager har fra 2010 til
2021 medført nettoreguleringer af
selskabernes indkomstgrundlag i
Danmark for over 120 mia. kr.
6
Kilde: Skattestyrelsen.
I disse sager understøtter de internationale aftaler om dataudveksling den danske
skattekontrol. Skattestyrelsen modtager såkaldte Country-by-Country (CbC)-ind-
beretninger gennem udvekslingsaftalen DAC4. I perioden 2019-2021 har Skatte-
styrelsen modtaget knap 3.800 oplysninger som følge af DAC4.
Skattestyrelsen bruger oplysningerne til at risikovurdere selskaber og koncerner
blandt andet i forhold til, om reglerne om koncerninterne handler er overholdt.
Hvis der er en mistanke om, at reglerne ikke er overholdt, foretager Skattestyrel-
sen en grundig kontrol af forholdene omkring de interne handler. Dette kan i sidste
ende føre til en regulering af selskabets skattebetaling i Danmark.
Boks 4. Transfer pricing og indsendelse af dokumentation
For indkomstår, der er påbegyndt den 1. januar 2021 eller senere, skal skattepligtige selskaber,
der er omfattet af transfer pricing-dokumentationspligten, indgive den skriftlige dokumentation til
Skattestyrelsen senest 60 dage efter indberetningen af oplysningsskemaet.
Dokumentationskravet gælder som udgangspunkt for alle danske enheder og faste driftssteder
med grænseoverskridende transaktioner.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0024.png
Selskabernes skattebetaling
Side 23
Brug af data fra udlandet i gennemstrømningssa-
ger
I kombination med andre informationskilder bruger Skattestyrelsen data fra udlan-
det til at kontrollere, hvorvidt komplekse koncerner indeholder rent kunstige kon-
struktioner, hvis primære formål er at flytte værdier mellem selskaber og dermed
opnå lavere beskatning ved at undgå dansk kildeskat, hvilket illustreres i de så-
kaldte gennemstrømningssager,
jf. figur 11.
Det kan eksempelvis opfattes som aggressiv skatteplanlægning, hvis et dansk dat-
terselskab optager lån i et moderselskab, der befinder sig i et land uden for EU el-
ler et land uden dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO),
jf. boks 5.
Det danske
datterselskab betaler renter til moderselskabet via et gennemstrømningsselskab,
hvorefter renteindtægten ikke bliver beskattet efter regler, der svarer til de danske
skatteregler. Samtidig bliver renterne på lånet fratrukket i datterselskabets skatte-
pligtige indkomst, da renterne i Danmark er fradragsberettigede.
Figur 11. Eksempel på gennemstrømningssag
Kilde: Skattestyrelsen.
Dermed undgår de retmæssige ejere (moderselskabet), som er i et land uden en
skatteaftale med Danmark, at betale dansk kildeskat af renteindtægterne fra det
danske datterselskab. På denne måde opnår koncernen en samlet formindskelse
af skatteomkostningerne.
For at sikre, at der sker den rette skattebetaling til Danmark, er Skattestyrelsen for-
pligtet til at undersøge og vurdere sager med særlige kendetegn som blandt an-
det kapitalfondsopkøb. Der gennemføres i den forbindelse en risikovurdering.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0025.png
Selskabernes skattebetaling
Side 24
Risikovurderingen anvendes til at vurdere, hvorvidt der skal foretages en kontrol af
forholdene. Hvis vurderingen fra Skattestyrelsen er, at moderselskabet i et skatte-
lyland skulle have betalt kildeskat på udbytte, renter eller royalties, opkræves den
manglende kildeskat.
I perioden 2008-2022 har Skattestyrelsen foretaget 155 kontroller af gennem-
strømningssager fordelt på 38 selskaber. I alt har dette ført til opjusterede nettore-
guleringer for 7,6 mia. kr.,
jf. figur 12.
Figur 12. Akkumulerede nettoreguleringer i gennemstrømningssager, 2008– 2022, mia.
8,0
7,6
7,6 mia.
Reguleringer siden 2004
Skattestyrelsens kontrolindsats af
ikke-betalt kildeskattepligtig indkomst
i forbindelse med gennemstrøm-
ningssager har fra 2008 til 2022
medført opkrævninger for 7,6 mia. kr.
6,0
4,0
2,0
0,0
2008
2010
2012
2014
2016
2018
2020
2022
Anm.: Nettoreguleringen er svarende til kildeskattebeløbet, der oprindeligt ikke er blevet betalt af den
kildeskattepligtige indkomst.
Kilde: Skattestyrelsen.
Sagerne kan være svære for Skattestyrelsen at risikovurdere og kontrollere uden
tilstrækkelig data, som indhentes direkte fra koncernerne samt data, der udveks-
les gennem de internationale samarbejdsaftaler. Data fra udlandet kan omfatte
oplysninger om koncernstrukturer, pengestrømme i en koncern og resultatet af re-
gelanvendelse i de lande, koncernen opererer i.
Her understøtter en bred palet af internationale aftaler, herunder DAC-oplysninger,
kontrollen af gennemstrømningsselskaber. Oplysningerne bidrager blandt andet
med information om aktivitet af renter, royalties og udbytte i et selskab, transaktio-
ner og selskabsopbygninger, samt hvor pengene i en koncern ender i sidste ende.
Boks 5. Dobbeltbeskatningsoverenskomst (DBO)
Et udenlandsk moderselskab er skattepligtig til Danmark af udbytte, renter og royalties fra sit
danske datterselskab, medmindre landet har indgået en DBO eller et direktiv med Danmark. Dob-
beltbeskatning opstår, når et selskab bliver beskattet af mere end én myndighed for den samme
indkomst. Dette kan være et problem for selskaber, der opererer i flere lande.
De fleste lande har derfor indgået
DBO’er
med andre lande for at undgå dobbeltbeskatning.
Disse aftaler har til formål at sikre, at den økonomiske dobbeltbeskatning afhjælpes
blandt an-
det ved at fastsætte, hvilket land der har ret til at beskatte indkomsten.
I 2022 har Danmark
DBO’er
med 77 lande og selvstændige områder i skattemæssig forstand.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
Selskabernes skattebetaling
Side 25
Fremtiden for udveksling af oplysninger
Det forventes, at antallet af koncerner og selskaber, der opererer på tværs af lan-
degrænser, også vil stige i fremtiden. Det forventes tilsvarende, at aggressiv skat-
teplanlægning og direkte undgåelse af skattebetaling ikke er et fænomen, der for-
svinder.
Danske myndigheder arbejder ligesom OECD og EU løbende for udvidelser af
både eksisterende og nye aftaler, da det er i Danmark og andre landes grundlæg-
gende interesse, at alle betaler korrekte skatter og afgifter.
Nye aftaler skal være med til at sikre, at skattemyndighederne i de respektive
lande kan følge nye tendenser, herunder på det digitale område. I 2021 vedtog
Danmark sammen med de andre EU-lande DAC7, som udvider indsamling og ud-
veksling af oplysninger mellem EU-landene, så også indkomster gennem digitale
platforme omfattes.
I december 2022 fremsatte EU-Kommissionen desuden forslag om DAC8, som
skal udvide indsamling og udveksling af skatteoplysninger til også at omfatte
kryptoaktiver.
Derudover kan nævnes den globale aftale om beskatning af den digitale økonomi,
som blev indgået i 2021 i OECD-regi, og som mere end 135 lande og skattemæs-
sigt selvstændige områder, inklusive Danmark, har tilsluttet sig. Aftalen indebærer
bl.a. en global standard for minimumsbeskatning for store multinationale koncer-
ner og en delvis omfordeling af beskatningsret for de største og mest profitable
globale koncerner.
OECD-aftalen sætter en global bund under selskabsskatten på 15 pct. og sikrer, at
der i højere grad finder en beskatning sted i markedslandene. Den globale mini-
mumsbeskatning skal træde i kraft 1. januar 2024 og forventes at have indflydelse
for et stort antal selskaber på globalt plan.
Den delvise omfordeling af beskatningsretten skal træde i kraft i 2024 og forven-
tes at have indflydelse for omtrent 100 globale koncerner, der har en tilstrækkelig
stor omsætning og indtjening til at blive omfattet af reglerne.
Udviklingen i det internationale skattesamarbejde både i forhold til rammeværk,
regler og dataudveksling gør derfor også, at Skattestyrelsen fremadrettet vil have
et stærkt fokus på dette område.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 193: Publikation - Selskabernes skattebetaling
2731534_0027.png
Selskabernes skattebetaling
Side 26
Udviklingen i det internationale skattesamarbejde både i forhold til rammeværk,
regler og dataudveksling gør derfor også, at Skattestyrelsen fremadrettet også vil
have et stærkt fokus på dette område.
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen