Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 187
Offentligt
2730412_0001.png
Folketinget, Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager
om tilbagebetalingskrav vedrørende moms
af leverancer til investeringsforeninger
På baggrund af en henvendelse fra bl.a. brancheorganisationen for
forsikringsselskaber og pensionskasser, F&P, iværksatte jeg i april 2023 en
undersøgelse af Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om
tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til
investeringsforeninger.
Jeg har nu færdigbehandlet min undersøgelse. Jeg vedlægger en kopi af mit
brev med bilag til Skattestyrelsen.
Det er min opfattelse, at en sagsbehandlingstid på ca. 9 år, som
Skattestyrelsen foreløbigt har anvendt i en række verserende sager i det
omhandlede sagskompleks, er helt uacceptabel.
Det er samtidig min opfattelse, at det, som Skattestyrelsen har oplyst om
tidshorisonten for færdigbehandling af de uafsluttede tilbagebetalingssager
giver anledning til bekymring. Jeg henviser til, at der ifølge Skattestyrelsen
”fortsat er mange uafklarede faktorer af betydning for sagsbehandlingen”, og
at styrelsen ikke anser det for muligt at fastslå mere præcist, hvornår sagerne
forventes færdigbehandlet.
Jeg har derfor henstillet, at Skattestyrelsen overvejer, om der er iværksat de
nødvendige tiltag med henblik på at sikre, at sagskompleksets sager bliver
afsluttet inden for en kortere tidshorisont.
28. juni 2023
Dok.nr. 23/00438-28/LPU
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0002.png
Jeg henviser i øvrigt til mit brev til Skattestyrelsen.
Med venlig hilsen
Kopi til:
Skatteministeriet
Side 2 | 2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0003.png
Skattestyrelsen
Nykøbingvej 76
Bygning 45
4990 Sakskøbing
Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager
om tilbagebetalingskrav vedrørende moms
af leverancer til investeringsforeninger,
styrelsens sagsnr. 23-0494616
28. juni 2023
Jeg har nu færdigbehandlet min undersøgelse af Skattestyrelsens
sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af
leverancer til investeringsforeninger. Min undersøgelse er foretaget i medfør
af ombudsmandslovens § 17, stk. 2, hvorefter ombudsmanden kan
gennemføre generelle undersøgelser af en myndigheds behandling af sager.
Det er min opfattelse, at en sagsbehandlingstid på ca. 9 år, som
Skattestyrelsen foreløbigt har anvendt i en række verserende sager i det
omhandlede sagskompleks, er helt uacceptabel.
Jeg henstiller, at Skattestyrelsen overvejer, om der er iværksat de
nødvendige tiltag med henblik på at sikre, at sagskompleksets sager bliver
afsluttet inden for en kortere tidshorisont. Jeg beder om senest med
udgangen af januar 2024 at modtage en ny status fra styrelsen, jf. nærmere
nedenfor.
Jeg har fundet grundlag for at sende en underretning om sagen til
Folketingets Skatteudvalg.
I det følgende har jeg redegjort nærmere for baggrunden for resultatet af min
undersøgelse.
Dok.nr. 23/00438-21/LPU
Bedes oplyst ved
henvendelse
+ bilag
Folketingets
Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
33 13 25 12
www.ombudsmanden.dk
[email protected]
Oplysning om telefontid
og mulighed for personlig
henvendelse findes på
ombudsmanden.dk/kontakt
Side 1 | 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
Ombudsmandens udtalelse
1. Undersøgelsens baggrund og afgrænsning
Den 19. januar 2023 modtog jeg en henvendelse fra brancheorganisationen
for forsikringsselskaber og pensionskasser, F&P, som opfordrede mig til at
indlede en egen drift-undersøgelse af ”Skattestyrelsens manglende
afgørelser vedrørende momsfritagelse af leverancer til investeringsforeninger
samt dertil knyttede tilbagebetalingssager”. Jeg modtog endvidere
henvendelser af 7. og 21. februar 2023 fra henholdsvis Advokatrådet og FSR
– danske revisorer, som begge udtalte støtte til F&P’s opfordring.
Det fremgik af F&P’s henvendelse, at det drejede sig om et sagskompleks,
som er opstået på baggrund af EU-Domstolens dom af 13. marts 2014 i sag
C-464/12, ATP PensionService A/S (ATP-dommen). På grundlag af dommen
har en række pensionskasser og deres leverandører anmodet om
tilbagebetaling af moms.
Ved brev af 19. april 2023 iværksatte jeg på baggrund af de modtagne
henvendelser en egen drift-undersøgelse af sagen i medfør af
ombudsmandslovens § 17, stk. 2.
Jeg har koncentreret min undersøgelse om Skattestyrelsens
sagsbehandlingstid.
I den forbindelse har jeg ikke fundet det nødvendigt at forholde mig til
Skattestyrelsens underretninger om forventet sagsbehandlingstid mv. over
for dem, der har fremsat tilbagebetalingskrav. Jeg har lagt vægt på, at
underretningspligten umiddelbart synes at have sammenhæng med
Skattestyrelsens vurdering af bl.a. spørgsmål om partsstatus – et forhold,
som ikke er omfattet af min undersøgelse – ligesom F&P ikke ses at have
rejst spørgsmål om myndighedernes underretninger i sagen.
Jeg har heller ikke fundet det nødvendigt at forholde mig til de spørgsmål om
bl.a. forældelse, som F&P rejste i sin henvendelse til mig, og som
Skattestyrelsen har forholdt sig til i sin udtalelse. De nævnte temaer er omtalt
nærmere i Skattestyrelsens udtalelse af 10. maj 2023 og Skatteministeriets
brev af 30. maj 2023, som jeg har vedlagt som bilag til dette brev (uden
Skattestyrelsens tidslinje).
Side 2 | 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0005.png
2. Regelgrundlaget
2.1. God forvaltningsskik
Der er ikke i forvaltningsloven eller i anden lovgivning fastsat generelle regler
om myndighedernes sagsbehandlingstid. Det følger imidlertid af god
forvaltningsskik, at sager skal behandles inden for rimelig tid og ikke må
trække unødigt ud.
Spørgsmålet om, på hvilket tidspunkt en myndigheds sagsbehandlingstid
overskrider det acceptable, kan ikke besvares generelt, men beror på en
konkret vurdering.
Ved vurderingen af, hvad der udgør en rimelig sagsbehandlingstid i en
konkret sag, må der – ud over eventuelle særregler på området – tages
udgangspunkt i den samlede sagsbehandlingstid. Derudover må andre
forhold tages i betragtning. Sådanne forhold kan være sagens karakter, dens
kompleksitet, omfanget af de undersøgelser, som myndigheden skal foretage
for at kunne træffe en korrekt afgørelse, den sædvanlige sagsbehandlingstid
for den pågældende sagstype, og om sagen af hensyn til parten eller andre
private eller offentlige interesser må anses for hastende.
Hvis en myndighed har anmodet en anden myndighed om en udtalelse,
fratager det ikke den hørende myndighed det overordnede ansvar for den tid,
der medgår i denne fase af sagen. Det er således fortsat den hørende
myndigheds ansvar, at udtalelsen modtages på et sådant tidspunkt, at det er
muligt at behandle sagen inden for rimelig tid.
Jeg henviser til
FOB 2021-29
og
FOB 2022-14,
Justitsministeriets vejledning
nr. 11740 af 4. december 1986 om forvaltningsloven, pkt. 200, 202 og 205,
Niels Fenger, Forvaltningsloven med kommentarer, 2. udgave (2021), s. 58
f., Niels Fenger (red.), Forvaltningsret (2018), s. 688 ff. (Kirsten Talevski),
samt
overblik #11
om sagsbehandlingstid i Myndighedsguiden på
ombudsmandens hjemmeside.
2.2. EU-retten
De nævnte principper efter god forvaltningsskik suppleres – i bl.a. sager, hvor
der skal træffes afgørelse i medfør af danske regler, der gennemfører EU-
regler – af EU-retlige krav til de nationale myndigheders sagsbehandlingstid.
Jeg henviser til Niels Fenger, EU-rettens påvirkning af dansk forvaltningsret,
4. udgave (2021), hvor der s. 20 er anført følgende:
”Også EU-retten indeholder krav til forvaltningsmyndighedernes
ekspeditionstid. Endvidere er de relevante kriterier for
fastlæggelsen af den maksimalt acceptable sagsbehandlingstid
nogenlunde ens for de to retssystemer, nemlig bl.a. sagens
Side 3 | 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
kompleksitet, behovet for yderligere sagsoplysning, partens eller
samfundets behov for en hurtig afgørelse, samt om forsinkelsen
skyldes parten. [note til praksis udeladt her] I mangel af mere
præcise indikationer fra EU-Domstolen er der næppe grundlag
for at antage, at EU-retten i højere grad end dansk ret kræver en
hurtig sagsbehandling.”
Henset til min vurdering nedenfor efter dansk rets almindelige principper for
rimelig sagsbehandlingstid har jeg ikke fundet anledning til at vurdere, om
EU-rettens krav hertil er iagttaget i sagskomplekset.
3. Myndighedernes bemærkninger
3.1. Skattestyrelsens bemærkninger
I en udtalelse af 10. maj 2023 har Skattestyrelsen oplyst, at der pr. 4. april
2023 på grundlag af ATP-dommen var rejst 665 tilbagebetalingskrav fra
henholdsvis leverandører og aftagere, og at Skattestyrelsen på den baggrund
havde oprettet i alt 963 sager.
Styrelsen har redegjort for sagernes karakter og oplyst, at styrelsen havde
afsluttet eller var i gang med de sager, som ikke var afhængige af juridiske
afklaringer i form af kommende styresignaler (jf. nærmere nedenfor).
Skattestyrelsen havde ved udgangen af april 2023 afsluttet ca. 350 sager og
påbegyndt sagsbehandlingen i knap 300 andre sager. Styrelsen havde
endnu ikke påbegyndt sagsbehandlingen i ca. 320 sager.
Den lange sagsbehandlingstid skal ifølge Skattestyrelsen ses i lyset af bl.a.,
at der er tale om et komplekst sagsområde, hvor tilbagebetalingskravene skal
behandles efter nye processuelle regler. Det skyldes særligt, at leverandører
og aftagere har rejst tilbagebetalingskrav for de samme ydelser.
Skattestyrelsen har endvidere henvist til, at EU-Domstolen har afsagt flere
domme efter ATP-dommen, som har betydning for retstilstanden og dermed
for sagsbehandlingen, og at de nye domme har medført et behov for nye
styresignaler. Der er således udarbejdet bl.a. fire styresignaler, der er blevet
offentliggjort den 7. juni 2023 (SKM2023.258-261.SKTST).
Endvidere har Skattestyrelsen undervejs i forløbet rettet henvendelse til flere
danske og udenlandske myndigheder med henblik på juridiske afklaringer.
Det gælder bl.a. EU-Kommissionen, EU’s momskomité og de nederlandske
og svenske skattemyndigheder. Styrelsen har endvidere været i dialog med
Kammeradvokaten. Brancheforeninger og andre interessenter har også
løbende været inddraget.
Side 4 | 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
Sagsbehandlingsprocessen er løbende blevet tilpasset for at sikre fremdrift i
sagerne. Det har ad flere omgange været forsøgt at indhente materiale fra
leverandører og aftagere, og i den periode, hvor det kun har været muligt at
arbejde på ganske få aftagersager, fordi der blev afventet styresignaler, blev
der arbejdet på og afsluttet mange leverandørsager.
Ressourcemæssigt har Skattestyrelsen bl.a. løbende styret efter en optimal
bemanding af sagsbehandlere til behandling af sagskomplekset. For at
opretholde ensartethed i sagsbehandlingen og på grund af sagernes
kompleksitet har det ikke været muligt at tilføre mange ressourcer ad gangen
til sagsbehandlingen.
Skattestyrelsen har i øvrigt oplyst, at der i 2014 blev anlagt en retssag mod
Skatteministeriet og yderligere en i 2016. De er begge sat i bero.
Skattestyrelsen anerkender, at en sagsbehandlingstid på 9 år er for lang tid,
uanset at der er tale om et stort og komplekst genoptagelsessagskompleks.
Styrelsen vil ifølge det oplyste bruge forløbet til læring mv. i forhold til
eventuelle tilsvarende sager og sagskomplekser i fremtiden.
I forhold til forventet tidshorisont for færdigbehandling af sagerne har
Skattestyrelsen oplyst, at ”ATP-projektet er (…) sat til at udløbe med
udgangen af 2024”, men at der fortsat er mange uafklarede faktorer af
betydning for sagsbehandlingen. Ifølge styrelsen er det derfor ikke muligt at
fastslå mere præcist, hvornår der forventes at være truffet afgørelse i alle
sager. Styrelsen har henvist til bl.a., at der efter offentliggørelsen af de
omtalte fire styresignaler forestår en kompliceret og formentlig langvarig
sagsbehandling af aftagersagerne.
3.2. Skatteministeriets bemærkninger
Skatteministeriet har i et brev af 30. maj 2023 henholdt sig til
Skattestyrelsens udtalelse. Det er også ministeriets vurdering, at
sagsbehandlingen i ATP-sagskomplekset har været uhensigtsmæssigt lang.
Der har dog været relevante og vigtige årsager til, at sagsbehandlingstiden
løbende er blevet forlænget. Der har således løbende været behov for
juridiske afklaringer for at sikre bl.a., at der var de rigtige forudsætninger for
at træffe afgørelser. De juridiske afklaringer er sket både på Skattestyrelsens
og branchens foranledning og skyldes bl.a., at EU-Domstolens praksis har
udviklet sig over årene. Skatteministeriet har noteret sig, at styrelsen løbende
har inddraget relevante parter samt løbende har orienteret branchen.
Side 5 | 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
4. Min vurdering
Der er gået ca. 9 år, siden EU-Domstolens afgørelse i ATP-sagen forelå den
13. marts 2014, og et stort antal tilbagebetalingskrav herefter blev fremsat.
Skattestyrelsen havde i starten af april 2023 oprettet i alt 963
tilbagebetalingssager. Flere end 600 sager var fortsat ikke færdigbehandlet,
og i mere end halvdelen af disse – det vil sige over 300 sager – var
sagsbehandlingen endnu ikke påbegyndt.
Sigtet med min undersøgelse har været den generelle sagsbehandlingstid i
forhold til sagskomplekset. Jeg har ikke foretaget en gennemgang af de
enkelte sager og har således hverken forholdt mig til sagsbehandlingstiden i
konkrete sager eller til de materielle problemstillinger i sagskomplekset,
herunder i hvilket omfang Skattestyrelsen skal tilbagebetale opkrævet moms.
Disse spørgsmål må i første omgang løses hos skattemyndighederne,
ligesom jeg har noteret mig, at der er retssager, som for tiden er sat i bero.
Jeg har derfor ikke grundlag for at afgøre, i hvilket omfang de sagsskridt og
overvejelser mv., som Skattestyrelsen har beskrevet, isoleret har været
relevante i forhold til de enkelte sager.
Det er imidlertid min opfattelse, at en sagsbehandlingstid på ca. 9 år samlet
set er helt uacceptabel.
Det forhold, at der er tale om et større antal sager med komplekse juridiske
problemstillinger har naturligvis betydning ved vurderingen af
sagsbehandlingstiden, men det kan ikke ændre på, at myndigheden inden for
en rimelig tidshorisont må færdiggøre sine overvejelser og afslutte de
konkrete sager. Det gælder også i de foreliggende sager om tilbagebetaling
af moms af leverancer til investeringsforeninger, og det kan ikke føre til en
anden vurdering, at der – som det undertiden sker – angiveligt har været en
udvikling i den relevante retspraksis.
Endvidere fratager det forhold, at der f.eks. indhentes udtalelser fra danske
og udenlandske myndigheder, ikke Skattestyrelsen ansvaret for at sikre en
rimelig sagsbehandlingstid. Styrelsen skal fortsat sikre en effektiv fremdrift i
sagerne, og at de afsluttes inden for rimelig tid.
Det er samtidig min opfattelse, at det oplyste om tidshorisonten for
færdigbehandling af de uafsluttede tilbagebetalingssager giver anledning til
bekymring. Jeg henviser til, at der ifølge Skattestyrelsen ”fortsat er mange
uafklarede faktorer af betydning for sagsbehandlingen”, og at styrelsen ikke
anser det for muligt at fastslå mere præcist, hvornår sagerne forventes
færdigbehandlet.
Side 6 | 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0009.png
Jeg henstiller derfor, at Skattestyrelsen overvejer, om der er iværksat de
nødvendige tiltag med henblik på at sikre, at sagskompleksets sager bliver
afsluttet inden for en kortere tidshorisont.
Jeg beder om senest med udgangen af januar 2024 at modtage en
overordnet status for styrelsens arbejde med at sikre sagernes afslutning,
herunder en fornyet vurdering af, inden for hvilken tidshorisont verserende
sager forventes færdigbehandlet.
Skattestyrelsen bedes sende sin udtalelse til mig via Skatteministeriet, så
ministeriet kan få lejlighed til at fremkomme med eventuelle bemærkninger til
det, som Skattestyrelsen anfører.
Jeg har endvidere fundet grundlag for at underrette Folketingets
Skatteudvalg om sagen.
---
Der vil blive offentliggjort en nyhed om sagen på min hjemmeside, hvor også
dette brev med bilag vil være tilgængeligt.
Med venlig hilsen
Kopi til:
Skatteministeriet
Folketingets Skatteudvalg
Side 7 | 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
F&P, Forsikring og Pension
FSR – danske revisorer
Advokatrådet
Borger- og retssikkerhedschefen
Rigsrevisionen
Side 8 | 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
Bilag 1 - Skattestyrelsens udtalelse af 10. maj 2023
Side 9 | 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0012.png
Returadresse: Skatteforvaltningen, Nykøbingvej 76, 4990 Sakskøbing
EV 22 - Genoptagelser, moms
Helgeshøj Allé 49-55
2630 Taastrup
Telefon 72 22 18 18
Skat.dk
Jeres sagsnr. 23/00438-9/SH
Vores sagsnr. 23-0494616
10. maj 2023
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
Danmark 1457 København K
Folketingets Ombudsmands egen drift-undersøgelse af Skattestyrelsens
sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af
leverancer til investeringsforeninger
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 19. april 2023 anmodet Skattestyrelsen
om en udtalelse om sagsbehandlingstiden i sager om tilbagebetalingskrav
vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger.
Skattestyrelsen skal indledningsvis bemærke, at det indirekte fremgår af Forsikring
& Pensions brev af 19. januar 2023 til Folketingets Ombudsmand, at Forsikring &
Pension mener, at retstilstanden for alle danske pensionskasser er afklaret med EU-
dommen i sag C-464/12, ATP PensionsService. Denne fremstilling er
Skattestyrelsen ikke enig i.
Den lange sagsbehandlingstid skal bl.a. ses i lyset af, at der er tale om et komplekst
sagsområde, hvor kravene som følge af Vestre Landsrets dom i SKM2014.44.VLR
(samme sag som C-94/10, Danfoss og Sauer-Danfoss) skal behandles efter nye
processuelle regler, som ikke har været relevante at inddrage i tidligere
tilbagebetalingssager. Dette skyldes særligt, at parterne har valgt at rejse
”dobbeltkrav”, hvor både leverandører og aftagere har rejst tilbagebetalingskrav for
de samme ydelser.
Desuden har EU-Domstolen efterfølgende afsagt nye domme (sag C-595/13, Fiscale
Eenheid X, sag C-231/19, BlackRock, samt De forenede sager C-58/20 K og C-
59/20, DBKAG), som har betydning for retstilstanden og dermed for
sagsbehandlingen. De nye domme har medført et behov for nye styresignaler. I
forbindelse med genoptagelsessagerne skal virksomhedernes krav behandles i
overensstemmelse med EU-retten. Det betyder, at de efterfølgende EU-domme skal
Side 1 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0013.png
inddrages ved vurderingen af genoptagelsessagerne, også selvom anmodningerne er
indgivet før de afsagte domme.
Skattestyrelsen har i 2019 udsendt styresignalet SKM2019.548.SKTST som
opfølgning på dommen i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X. Der blev valgt en
løsning, hvor styresignalet om sag C-595/13, Fiscale Eenheid X, og det oprindeligt
planlagte styresignal om dommen i sag C-424/11, Wheels, blev samlet i et fælles
styresignal. Dette styresignal vil inden kort tid blive suppleret af yderligere to
styresignaler. Et, der omhandler betydningen af betingede garantier for vurderingen
af, om en pensionskasse kan anses for en investeringsforening i momsfritagelsens
forstand. Et andet, der omhandler, hvorvidt vurderingen af, om der er tale om en
investeringsforening i momslovens forstand, skal ske på baggrund af samtlige
udbudte pensionsordninger, eller om der kan være tilfælde, hvor vurderingen i
stedet kan ske pensionsordning for pensionsordning. Dette sidste spørgsmål er
blevet aktuelt som følge af EU-Domstolens dom i sag C-231/19, BlackRock.
BlackRock-dommen giver anledning til yderligere et styresignal, der ligeledes vil
blive udstedt inden for kort tid. I dette styresignal fastslås i overensstemmelse med
dommen, at der ikke er momsfritagelse – hverken helt eller delvist – i tilfælde, hvor
forvaltningsydelser anvendes både til forvaltning af investeringsforeninger og til
andre formål.
Endelig har EU-Domstolens dom i De forenede sager C-58/20 K og C-59/20,
DBKAG, betydet et behov for et styresignal om dommens betydning for begrebet
”forvaltning” i fritagelsens forstand. Styresignalet vil blive udsendt inden for kort
tid.
Skattestyrelsen skal videre bemærke, at sagsbehandlingsstrategien løbende er blevet
tilpasset for at opretholde fremdrift i genoptagelsessagskomplekset.
Der har desuden løbende været dialog med Kammeradvokaten om de juridiske
vurderinger, herunder om processuelle, forvaltningsretlige og materielle spørgsmål.
Undervejs i forløbet har der også været uformel dialog med EU-Kommissionen
samt de nederlandske og svenske skattemyndigheder. Skattestyrelsens arbejde med
styresignalet SKM2019.548.SKTST har også afventet drøftelser i EU´s
momskomité.
Endelig har brancheforeninger og andre interessenter løbende været inddraget.
Nedenfor følger Skattestyrelsens besvarelse af de syv spørgsmål, som Folketingets
Ombudsmand har anmodet om Skattestyrelsens svar på i brevet af 19. april 2023.
Side 2 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0014.png
1. Afklaring ift. Skatteministerens besvarelse fra 28. februar 2022 af SAU alm.
del - spørgsmål 299 og 300
Ombudsmanden beder i sit brev af 19. april 2023 om, at Skattestyrelsen tager
stilling til, hvorvidt ombudsmandens forståelse af skatteministerens svar på SAU
alm. del - spørgsmål nr. 299 og 300 af 28. februar 2022 er korrekt. Skattestyrelsen
kan oplyse, at Ombudsmandens forståelse af svarene på disse spørgsmål er korrekt.
På grundlag af ATP-dommen er der pr. 4. april 2023 rejst 665
tilbagebetalingskravkrav fra hhv. leverandører og aftagere. Skattestyrelsen har på
baggrund heraf oprettet 963 sager, hvor fordelingen er således:
55 aftagersager (2. leds civilretlige krav fra pensionskasserne)
397 leverandørsager
24 reverse charge sager (sager med omvendt betalingspligt, hvor aftageren
har indkøbt ydelsen i udlandet og selv afregner dansk moms)
375 transportsager (sager, hvor aftageren af ydelsen har anmodet om
genoptagelse på vegne af leverandøren og hvor leverandøren har givet
transport af kravet til aftageren)
66 LEV-TRA-sager (sager, hvor en leverandør har givet fuldmagt samt
transport af kravet til en aftager, men hvor Skattestyrelsen ikke anerkender
fuldmagten, hvorfor anmodningen behandles som en leverandørsag over for
leverandøren)
46 investeringsforeningssager (sager, hvor der er sket levering til en
investeringsforening, der ikke er et pensionsinstitut, men hvor virksomheden
har rejst krav under henvisning til dommen i sagen vedrørende ATP
PensionService)
Af de nævnte sager har Skattestyrelsen afsluttet i alt 352 sager, hvoraf 7 er
aftagersager, 224 er leverandørsager, 1 reverse charge sag, 46 transportsager, 47
LEV-TRA-sager og 27 investeringsforeningssager.
Skattestyrelsen har således afsluttet eller er i gang med de sager, som ikke er
afhængige af juridiske afklaringer i form af de kommende styresignaler.
Skattestyrelsen har påbegyndt, men endnu ikke afsluttet sagsbehandlingen af 292
sager. Skattestyrelsen er endnu ikke startet på sagsbehandlingen af 322 sager.
2. Den hidtidige behandling af sagerne (herunder tiltag med henblik på at sikre
fremdrift i sagerne), den aktuelle status og underretninger af sagsparterne
Ombudsmanden har bedt om, at Skattestyrelsen redegør for den hidtidige
behandling af sagerne og for den aktuelle status på behandlingen af sagskomplekset.
Ombudsmanden har desuden bedt Skattestyrelsen om at oplyse, i hvilket
omfang og med hvilke tidsintervaller der er givet sagsparter mv. underretning
om, hvad den enkelte sag har beroet på, og hvornår sagen forventes afgjort.
Side 3 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0015.png
Sagskomplekset udspringer af EU-Domstolens dom af 13. marts 2014 i sag C-
464/12, ATP PensionService A/S, i hvilken Domstolen fandt, at en
pensionskasse eller et andet pensionsinstitut på visse betingelser kan anses for
en investeringsforening i momsmæssig forstand, jf. momssystemdirektivets
artikel 135, stk. 1, litra g, der er gennemført ved momslovens § 13, stk. 1, nr.
11, litra f. Af direktivbestemmelsen følger, at ”forvaltning” af
”investeringsforeninger”, således som disse er fastsat af medlemsstaterne, er
momsfritaget.
I juni 2014 offentliggjorde SKAT en meddelelse, SKM2014.420.SKAT, hvori
SKAT oplyste, at der ville blive udstedt et styresignal, ligesom det blev præciseret,
at anmodninger om genoptagelse ikke kunne afvises med den begrundelse, at der
endnu ikke er udsendt et styresignal, og at anmodninger skulle modtages og
journaliseres med henblik på sagsbehandling, når styresignalet var udsendt.
Dette bevirkede, at SKAT modtog et stort antal tilbagebetalingskrav fra både
leverandører og aftagere. Se tidslinjen pkt. 12. Der blev på baggrund af disse
henvendelser udsendt kvitteringsbreve med oplysning om, at SKAT ville afvente
sagsbehandling, indtil der var udsendt styresignal om dommens betydning for dansk
praksis. I det omfang det ud fra anmodningerne var muligt at se, at der var tale om
et aftagerkrav, var der i kvitteringsbrevet henvist til, at forældelsesfristen for
pensionskassers krav var suspenderet i SKM2014.633.SKAT.
I den følgende periode blev der afholdt møder med forskellige interessenter bl.a. om
konsekvenserne af ATP-dommen og om indholdet af det kommende styresignal om
begrebet ”investeringsforening”. Se tidslinjen pkt. 19 – 25. På et møde ønskede
blandt andet investeringsfondsbranchen, at styresignalet afventede EU-Domstolens
afgørelse i sag C-595/13, Fiscale Eenheid X. Midt i perioden (20. marts 2015)
indgik Skatteministeriet forlig med ATP PensionService A/S.
Der blev i samme periode ligeledes arbejdet på to styresignaler,
SKM2015.733.SKAT om ”retningslinjer for tilbagebetaling af beløb opkrævet i
strid med EU-retten” og SKM2015.734.SKAT om ”forvaltning af
investeringsforeninger, ydelser til pensionskasser og EU-Domstolens dom i sagen
C-464/12, ATP PensionService”, der begge blev offentliggjort i november 2015.
I december 2015 sendte SKAT et brev til de aftagere, der havde indsendt en
anmodning uden at beskrive og dokumentere ydelserne. Brevet indeholdt en
anmodning om at opgøre deres krav samt at dokumentere og beskrive arten af de
ydelser, som kravet vedrørte. I april/maj 2016 blev de, der endnu ikke havde svaret,
rykket for et svar. I løbet af 2016 og foråret 2017 blev der givet generelle
fristudsættelser for indsendelse af oplysninger og dokumentation i forbindelse med
den løbende dialog, der blev ført med en kreds af rådgivere for pensionsbranchen.
Denne rådgiverkreds’ opståen og formål gennemgås nærmere nedenfor. SKAT
modtog kun det ønskede materiale i et fåtal af sagerne.
Side 4 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0016.png
I oktober/november 2016 blev der sendt et forslag til afgørelse om afvisning i de
leverandørsager, hvor der hverken var anmeldt et krav eller indsendt oplysninger,
der kunne begrunde en genoptagelse. Afvisningen blev begrundet med, at der ikke
var fremlagt oplysninger, der kunne begrunde en ændring. I marts 2017 blev
afgørelsen af sagerne berostillet. Der blev ikke givet meddelelse herom til de
enkelte ansøgere. Der blev aldrig fremsendt afgørelser på baggrund af forslagene,
da man i Skattestyrelsen besluttede at ændre processen.
Med henblik på udstedelse af et nyt styresignal – som følge af dommen i sag C-
595/13, Fiscale Eenheid X – om betingelserne for, hvornår en pensionskasse kan
anses for at være en investeringsforening (det senere SKM2019.548.SKTST),
kontaktede SKAT den 5. januar 2016 Finanstilsynet. SKAT bad om, at
Finanstilsynet tog stilling til, hvilken type investeringsinstitutter, der er underlagt et
særligt statsligt tilsyn. Den 20. januar 2016 anmodede SKAT om en status, og den
27. januar 2016 blev der afholdt et møde mellem Finanstilsynet og SKAT.
Både den 1. marts 2016 og den 18. maj 2016 rykkede SKAT Finanstilsynet for svar
på henvendelsen.
Den 10. juni 2016 modtog SKAT et foreløbigt svar fra Finanstilsynet, og den 24.
juni 2016 blev der afholdt et møde i forhold til de uklarheder, der forelå før
Finanstilsynet kunne give et endeligt svar på spørgsmålet.
Den 15. september 2016 modtog SKAT det endelige svar fra Finanstilsynet. Se
tidslinjen pkt. 32 til 52.
I maj 2016 blev SKAT kontaktet af et advokatfirma med henblik på etablering af en
arbejdsgruppe om ATP-sagerne med deltagelse af en række advokat- og
revisionsfirmaer. Disse firmaer repræsenterede en stor del af aftagerne i
sagskomplekset.
Formålet med rådgivergruppen var at bidrage med oplysninger om branchen til
SKAT for derved at fremme sagsbehandlingen.
I første omgang foreslog rådgiverne, at de skulle udvælge et antal repræsentative
sager, som kunne give SKAT en øget forståelse for branchen og særligt
anvendelsen af de indkøbte ydelser. Efterfølgende blev der alene udvalgt en
prøvesag i form af en aftagersag, idet det var repræsentanternes opfattelse, at denne
sag var repræsentativ for branchen. Der blev afholdt møder, bl.a. i juni 2016, hvor
hele rådgiverkredsen deltog. Ved behandlingen af konkrete spørgsmål om
prøvesagen var det kun aftagerens egne rådgivere, der deltog.
På møderne med aftageren i prøvesagen blev der primært drøftet de ydelser, som
aftageren havde indkøbt. Ud fra disse drøftelser udarbejdede SKAT et udkast til
faktumbeskrivelse og stillingtagen vedrørende disse ydelser (tidslinjen punkt 74).
Undervejs i forløbet opstod der spørgsmål om, hvilke partsbeføjelser aftageren
havde, herunder om SKAT måtte sende udkast til stillingtagen i høring. Det blev
Side 5 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0017.png
derfor aftalt internt i SKAT, at sagen blev berostillet, indtil der var en afklaring af
disse spørgsmål. Aftageren fik ikke en meddelelse om, at sagen var berostillet.
I juni 2016 blev der afholdt et orienteringsmøde for alle involverede brancher.
I januar 2017 afholdte SKAT et møde med Kammeradvokaten, hvor det blev aftalt,
at der skulle arbejdes på en forenklet model for tilbagebetaling. Den forenklede
ordning skulle tage udgangspunkt i, at der var sket 100 pct. overvæltning af
momsen på aftagerne. Dette betød, at eventuel tilbagebetaling af uretmæssigt
opkrævet moms skulle ske til aftagerne.
Den forenklede ordning blev offentliggjort den 8. marts 2019 i styresignalet
SKM2019.145.SKAT. Der er tale om en valgfri ordning, som tilbydes med det
formål at forenkle processen for tilbagebetaling af de rejste tilbagebetalingskrav.
Modellen indebærer, at krav på tilbagebetaling tilkommer aftagerne, da
leverandøren erklærer, at afgiften er overvæltet på aftageren. Aftageren får udbetalt
beløb, der ligger inden for den 3-årige forældelsesfrist. Aftagerens
tilbagebetalingskrav reduceres med de konsekvensændringer, der er forbundet med,
at leverandørens ydelser til aftageren anses for momsfritaget. Indtil videre har én
aftager delvist tilmeldt sig den forenklede ordning.
En repræsentant for en pensionskasse fremsendte i marts/april 2017 en liste over
leverandører, som var omfattet af pensionskassens krav som aftager. I den
forbindelse anførtes det, at det var pensionskassens opfattelse, at SKAT dermed
havde fået de nødvendige oplysninger til at kunne fastslå kravet, også for så vidt
angår de nævnte leverandører, som havde anmodet om genoptagelse, men ikke
havde indsendt yderligere oplysninger om kravet. De forventede derfor ikke, at
SKAT afviste krav fremsat af de pågældende leverandører, før sagsbehandling om
overvæltning var afsluttet, og det var fastlagt, om det var leverandøren eller
aftageren, der kunne rejse kravet. Denne henvendelse medførte (sammen med andre
lignende telefoniske og skriftlige henvendelser om samme problemstilling), at
SKAT stillede spørgsmål til Kammeradvokaten om aftagers status i relation til
leverandørkrav (partsbeføjelser). Kammeradvokatens vurdering forelå i februar
2018.
I juli 2017 påbegyndte SKAT udarbejdelsen af et udkast til faktumbeskrivelse og
foreløbig stillingtagen til de indkøbte ydelser i prøvesagen.
Den 1. september 2017 blev der oprettet en taskforce vedrørende ATP-sagerne.
Taskforcen gennemgik i oktober 2017 samtlige sager i komplekset med henblik på
at opnå en større indsigt i sagernes dokumentationsniveau. Dette arbejde mundede
ud i udarbejdelsen af et styringsark, hvori viden om hver enkelt sag blev noteret,
således at eventuel dobbeltudbetaling blev undgået.
I perioden fra marts 2017 til oktober 2018 blev spørgsmålet om, hvornår en
investeringskunde bærer risikoen ved investeringen bragt op i forskellige fora,
herunder for EU-Kommissionen, jf. ovenfor. Se tidslinjen pkt. 64 til 97.
Side 6 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0018.png
Spørgsmålet om, hvem der bærer risikoen, er ét af de kriterier, der skal være opfyldt
for, at et pensionsprodukt kan anses for at være en investeringsforening i
momsmæssig forstand.
SKAT foretog en undersøgelse blandt EU's medlemslande om, hvordan de øvrige
EU-lande afgrænser begrebet ”investeringsforeninger” omfattet af momsfritagelsen.
Undersøgelsen viste, at der er en uensartet fortolkning af begrebet, og da SKAT ved
udformningen af styresignalet om definitionen af investeringsforeninger i
momsmæssig forstand både skal sikre, at SKAT opkræver den afgift, som Danmark
er forpligtet til, men samtidig skal påse, at der ikke sker en overimplementering af
EU-regler i dansk ret, fandt SKAT, jf. ovenfor, det nødvendigt at forelægge de
fortolkningsmæssige udfordringer for EU’s Momskomité. Styresignalet afventede
drøftelserne i momskomitéen. Se tidslinjen pkt. 86.
I marts 2019 udsendte Skattestyrelsen orienteringsbreve og materialeindkaldelser til
de virksomheder, som havde rejst krav i ATP-sagskomplekset. Virksomhederne var
generelt meget tilbageholdende med at indsende det ønskede materiale, idet de
afventede styresignalet, der blev offentliggjort i november 2019. Virksomhederne
ville ikke risikere at bruge ressourcer på at fremfinde materiale, hvis materialet ikke
blev nødvendigt for sagsbehandlingen.
Senere afholdt Skattestyrelsen møde med repræsentanter for blandt andet Forsikring
& Pension og Danske Revisorer, der var kritiske over for, at Skattestyrelsen havde
udsendt materialeindkaldelser, inden styresignalet ”begrebet investeringsforening”
var endeligt. Se tidslinjen pkt. 107 og 108. Styresignalet blev offentliggjort den 7.
november 2019.
Den 24. april 2019 blev der afholdt et informationsmøde, hvor der blev foretaget en
teknisk gennemgang af beregningsmetode 2 i styresignalet om den forenklede
ordning (SKM2019.145.SKAT).
I efteråret 2019 blev der udarbejdet en arbejdsbeskrivelse for sagsbehandlingen,
således at arbejdet kunne foregå så hurtigt og ensartet som muligt. Samtidig blev
der rekrutteret et antal medarbejdere til projektet.
Skattestyrelsen styrer løbende efter en optimal bemanding af sagsbehandlere ift.
behandling af sagskomplekset. Bemandingen balancerer mellem på den ene side en
effektiv sagsbehandling ift. hensynet til leverandører, aftagere og rentebyrden og på
den anden side hensynet til en forsvarlig faglig opmanding og oplæring af nye
medarbejdere, da der er tale om et juridisk vanskeligt sagskompleks.
Den 9. december 2019 blev der afholdt informationsmøde for interessenter. Det
blev på mødet oplyst, at Skattestyrelsen ville starte med at behandle anmodninger
fra aftagerne.
Den 1. januar 2020 blev der etableret et selvstændigt kontor til behandling af ATP-
opgaven. Umiddelbart herefter blev sagsbehandlingen i en række aftagersager
Side 7 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0019.png
påbegyndt, som oplyst på informationsmødet med interessenter den 9. december
2019.
Sagsbehandlingen blev indledt med indhentelse af materiale, idet den største del af
sagerne var uoplyste.
Den 11. marts 2020 blev Danmark lukket ned på grund af corona. I perioden
herefter var det svært at få fat på materiale fra rådgiverne, da de var travlt
beskæftiget med ansøgninger om hjælpepakker, ligesom virksomhedernes personale
også i vidt omfang var sendt hjem og dermed ikke havde adgang til
virksomhedernes lokaler og arkiver. I Skattestyrelsen blev der arbejdet på at
klargøre, forberede og så vidt muligt oplyse sagerne for at sikre en så hurtig
afvikling som muligt.
Den 2. juli 2020 blev der afsagt dom ved EU-Domstolen i sag C-231/19, Blackrock
Investment Management. EU-Domstolen fastslog, at forvaltningsydelser, der både
anvendes til forvaltning af investeringsforeninger og andre fonde, ikke er omfattet
af momsfritagelsen i momsdirektivets art. 135, stk. 1, litra g. Ydelser, der leveres til
blandede formål, er således ikke omfattet af fritagelsen.
Da der er tale om en skærpelse af dansk praksis, skal dommen implementeres med
et passende varsel. Implementeringen vil ske via et styresignal. Det endelige
styresignal er endnu ikke offentliggjort, men et udkast blev sendt i høring i juni
2022 med en høringsfrist i september 2022. Styresignalet forventes udsendt inden
for kort tid.
Dommen gav anledning til et møde mellem Skattestyrelsen og Finans Danmark i
august 2020 og mellem Skattestyrelsen og Forsikring & Pension i september 2020.
På baggrund af dommen blev sagsbehandlingsprocessen justeret. Sagsbehandling på
aftagersagerne fortsatte, hvor det var muligt. Der blev iværksat sagsbehandling på
de leverandørsager, hvor anmodningen vedrører perioden forud for den 1. januar
2016. I sagerne blev det på baggrund af overvæltning vurderet, om kravet er
leverandørens eller aftagerens. De leverandørsager, hvor anmodningen vedrører
perioden efter den 1. januar 2016, afventer en vurdering fra Kammeradvokaten af,
hvordan disse sager skal behandles.
I den følgende periode blev der arbejdet på de leverandørsager, der vedrører
perioden før 1. januar 2016, ligesom der blev arbejdet på at klargøre, forberede og
oplyse sagerne for at sikre en så hurtig afvikling som muligt.
I efteråret 2020 skete der en fornyet nedlukning på grund af corona. Som tidligere
på året gjorde det det vanskeligt at få fat på materiale fra rådgiverne af samme
grunde som tidligere anført. Skattestyrelsen arbejdede på at klargøre, forberede og
oplyse sagerne for at sikre en så hurtig afvikling som muligt.
Den 30. oktober 2020 forelå den første statistik. Det fremgik heraf, at der var 10
afsluttede sager og 221 sager under behandling.
Side 8 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0020.png
Den 7. maj 2021 blev den første stillingtagen til kravet fra en aftager afsendt til
denne.
I løbet af 2021 var det oplevelsen, at leverandører oftere end før havde
videretransporteret deres eventuelle krav på tilbagebetalt moms til aftageren via en
uigenkaldelig fuldmagt overdraget til eje. Det viste sig hen over sommeren, at
aftagerne mente, at de med en sådan fuldmagt kunne indtræde i leverandørens krav
og partsstatus, frem for alene at agere som partsrepræsentant for leverandøren.
Dette bevirkede, at Skattestyrelsen holdt møde med en rådgiver om emnet, jf.
tidslinjen pkt. 200. Endvidere blev problemstillingen behandlet over for henholdsvis
leverandører og aftagere.
I efteråret 2021 blev der igangsat behandling af både investeringsforeningssagerne
og transportsager uden selvstændigt leverandørkrav.
I september 2021 blev den første afgørelse påklaget til
Skatteankestyrelsen/Landsskatteretten. Herefter blev afgørelser løbende påklaget,
og pt. verserer der 22 sager i Skatteankestyrelsen.
I samme periode blev der udsendt orienteringsbreve til alle igangværende
aftagersager om, at den videre sagsbehandling afventede afklaring af juridiske
problemstillinger, og at sagsbehandlingen ville blive fortsat, så snart afklaringen
forelå.
I december 2021 forelå udkast til fire nye styresignaler, nemlig ”Blackrock”, ”de
forenede sager”, ”pensionsprodukter med betingede garantier” samt ”afdelinger og
pensionsprodukter”. De to sidstnævnte styresignaler ændrede markant måden at
arbejde med aftagersagerne. Arbejdsprocessen skulle derfor gentænkes, ligesom den
fortsatte sagsbehandling måtte afvente offentliggørelsen af styresignalerne i deres
endelige form.
Der blev herefter arbejdet på de aftagersager, hvor det var muligt, og i øvrigt på de
sager, der faldt uden for de fire styresignalers anvendelsesområde.
I perioden herefter foregik der interne drøftelser om fortolkninger af og spørgsmål
til de fire udkast til styresignaler. Se tidslinjen pkt. 218 til 287.
Der forsøgtes endvidere at skabe klarhed over behandlingen af leverandørsager med
krav for perioden efter 1. januar 2016. Se blandt andet tidslinjen pkt. 215, 244, 247
og 254.
I februar 2023 blev de leverandørsager, der har krav for både perioden før og efter
1. januar 2016 igangsat, idet kun perioden før 1. januar 2016 blev behandlet, da det
fortsat ikke er afklaret, hvordan sagerne fra perioden efter 1. januar 2016 skal
behandles.
Side 9 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0021.png
Offentliggørelsen af styresignalerne afventes fortsat. Herefter kan sagsbehandlingen
af aftagersagerne genoptages.
Skattestyrelsen har gennem forløbet løbende rådført sig med Kammeradvokaten,
idet der forventes retssager på området.
Det bemærkes, at der allerede i september 2014 er anlagt en retssag mod
Skatteministeriet og en yderligere i februar 2016. De er begge sat i bero.
Samlet set er det Skattestyrelsens opfattelse, at perioden bærer præg af, at der er tale
om et endog meget kompliceret sagskompleks, der involverer dobbeltkrav både fra
afgiftspligtige personer og mange spørgsmål af materiel og af civilretlig karakter.
SKAT har i perioden forsøgt at finde den mest hensigtsmæssige måde at behandle
sagerne, samtidig med at nye EU-Domme og fortolkninger har skullet indarbejdes i
dansk ret.
For at sikre fremdrift i sagerne har SKAT/Skattestyrelsen løbende tilpasset
sagsbehandlingsprocessen, således at der er blevet arbejdet på de sager, det har
været muligt at arbejde på. Eksempelvis har det ad flere omgange været forsøgt at
indhente materiale fra leverandører/aftagere. Desuden er der blevet arbejdet med at
forberede, klargøre og oplyse sagerne, da Danmark var nedlukket på grund af
corona, og det af denne årsag var vanskeligt for virksomhederne at fremfinde og
indsende materiale. I den periode, hvor det kun har været muligt at arbejde på
ganske få aftagersager, fordi der blev afventet styresignaler, er der blevet arbejdet
på og afsluttet mange leverandørsager. På denne baggrund er der ved udgangen af
april 2023 afsluttet 352 sager.
For at opretholde ensartethed i sagsbehandlingen og på grund af sagernes
kompleksitet har det ikke været muligt at tilføre mange ressourcer ad gangen til
sagsbehandlingen. Skattestyrelsen styrer løbende efter en optimal bemanding af
sagsbehandlere ift. behandling af sagskomplekset. Bemandingen balancerer mellem
på den ene side en effektiv sagsbehandling ift. hensynet til leverandører, aftagere og
rentebyrden og på den anden side hensynet til en forsvarlig faglig opmanding og
oplæring af nye medarbejdere, da der er tale om et juridisk vanskeligt
sagskompleks.
Skattestyrelsen anerkender dog, at en sagsbehandlingstid på 9 år er for lang tid,
uanset at der er tale om et stort og komplekst genoptagelsessagskompleks.
For så vidt angår underretning af sagernes parter, har der været kommunikeret på et
overordnet niveau. Det bemærkes, at en stor del af leverandørerne alene har
anmodet om tilbagebetaling af moms, fordi deres aftager har bedt dem om det, og
de har dermed haft en forventning om, at aftageren tog sig af sagen. Skattestyrelsen
har derfor vurderet, at det ikke har været hensigtsmæssigt at kontakte
leverandørerne direkte, da mange ikke har en stærk interesse i sagerne.
Anderledes forholder det sig med aftagerne, der overvejende er repræsenteret af et
stort advokatkontor eller et stort revisionsfirma. Disse er interesseret i sagens udfald
Side 10 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0022.png
og holder sig orienteret om styresignaler og sagsbehandlingen i Skattestyrelsen.
Dette ses også af tidslinjen. Underretningen er sket gennem styresignaler og
gennem møder med og henvendelser fra branchen samt dens repræsentanter.
3. Tidspunktet for, hvornår der forventes at være truffet afgørelse i alle sager
ATP-projektet er et tidsbegrænset projekt, der er sat til at udløbe med udgangen af
2024. De fire udkast til styresignaler, der har været i høring i 2022, er dog endnu
ikke offentliggjort, så det er uvist, om dette vil have en betydning for sagernes
forventede færdigbehandling. Det kan dog oplyses, at de fire udkast til nye
styresignaler er oversendt til Skatteministeriets departement den 25. april 2023 med
henblik på orientering af ministeren. Efter offentliggørelsen af de fire styresignaler
forestår der en kompliceret og formentlig langvarig sagsbehandling af
aftagersagerne.
Der verserer i øjeblikket en sag ved EU-Domstolen, C-639/22, der vedrører
spørgsmålet om investeringsrisiko i pensionsordninger. Det er uvist, hvornår
dommen foreligger, men det forventes om ca. 1 år. Afhængig af udfaldet vil
dommen kunne få indflydelse på sagsbehandlingen i ATP-sagskomplekset, men
sagsbehandlingen sættes ikke i bero med henblik på at afvente udfaldet af sagen.
Da der således fortsat er mange uafklarede faktorer af betydning for
sagsbehandlingen, er det ikke på nuværende tidspunkt muligt at fastslå mere
præcist, hvornår der forventes at være truffet afgørelse i alle sagerne i komplekset.
4. Vedrørende det af Forsikring & Pension anførte
Ombudsmand har anmodet Skattestyrelsen om at forholde sig til det, som
Forsikring & Pension har anført om, at Skattestyrelsens sagsbehandling i sagerne
indebærer risici for yderligere konflikter med bl.a. forældelsesregler (s. 16), og at
det må statueres, at styrelsens sagsbehandling og vejledning medfører suspension af
frist- og forældelsesregler, så krav om berigtigelse af uretmæssigt betalt moms ikke
de facto bortfalder (s. 13).
Forsikring & Pension anfører på side 16, at
”Tidsperspektivet heri er helt uoverskueligt, ligesom det, som nævnt
ovenfor, indebærer væsentlige risici for yderligere konflikter med
forældelses- og renteregler. Vi anmoder derfor Ombudsmanden om at
undersøge, hvorvidt Skattestyrelsen, i lyset af den langsommelige
sagsbehandling, har taget skridt til suspension af sådanne
bestemmelser, for dermed at imødegå skatteydernes mulige retstab
som følge af Skattestyrelsens langsommelige sagsbehandling.”
For så vidt angår konflikt med rentereglerne har Skattestyrelsen lagt til grund, at
Forsikring & Pension henviser til det, der er anført på side 7:
Side 11 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0023.png
Kravet til en hurtig og effektiv sagsbehandling på områder omfattet af
opkrævningsloven bør endvidere underlægges skærpede krav til hurtig
sagsbehandling. Det skyldes, at selv korrektioner, der ikke medfører
nettoændringer for statskassen, kan medføre eksorbitante rentetillæg
på Skattekontoen for den skyldige part og ingen rentegodtgørelse for
den part, der måtte have beløb til gode som følge af korrektionen.
Rentetillægget for eventuelle skyldige beløb blot fra 2015 vil udgøre
knap 80%, og fortsatte krav vil blive pålagt renters rente.
Renter påtænkes eksempelvis opkrævet overfor leverandører, hvis
disse historisk har faktureret momsfrit i tiltro til, at
pensionsinstitutterne i overensstemmelse med ATP-dommen har haft
status som
investeringsforeninger i momslovens forstand - og denne status
sidenhen konkret måtte blive tilsidesat. I den situation antydes det, at
leverandøren vil blive opkrævet renter fra leveringstidspunktet til
afregning af salgsmomsen.
Hvis leverandørerne på grund af usikkerheden i stedet har opkrævet
moms overfor pensionsinstitutterne – og pensionsinstituttet siden får
fastslået sin status som investeringsforening – vil leverandøren som
udgangspunkt udstede kreditnota til pensionsinstituttet og
tilbagebetale den opkrævede salgsmoms. Samtidig vil leverandøren
anmode om tilbagebetaling af salgsmomsen fra Skattestyrelsen.
Leverandøren vil, i modsætning til ovenstående, ikke modtage
rentegodtgørelse efter opkrævningsloven for perioden fra
indbetalingen til tilbagebetalingen.
Til gengæld vil reglerne potentielt medføre opkrævning af renter
overfor pensionsinstitutter, der har foretaget momsfradrag på de
oprindelige fakturaer, som deres leverandører har udstedt med tillæg
af moms på grund af usikkerheden omkring den momsmæssige status
for pensionsinstituttet, når det viser sig, at denne moms var opkrævet
med urette.”
Forsikring & Pension anfører på side 13, at
”Det er uklart, om Skattestyrelsen med afvisningen af leverandørens
krav grundet overvæltning dermed samtidig har accepteret, at
aftageren i stedet er berettiget til tilbagebetaling som et direkte krav.
De tilkendegivelser, som F&P har kendskab til, peger i forskellig
retning. En afledt konsekvens af, at berigtigelsen sker ved en direkte
udbetaling til aftageren, er ifølge Skattestyrelsen, at kravet
underlægges en anden forældelse end leverandørens krav, da kravet
efter Skattestyrelsens opfattelse skifter karakter fra et afgiftskrav til et
formueretligt erstatningskrav. Endvidere er der tilbagemeldinger om,
at enkelte medlemmer har fået oplyst, at Skattestyrelsen afviser direkte
Side 12 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0024.png
krav for perioden efter udsendelse af genoptagelsescirkulæret i 2015
(SKM1015.735.SKAT), under henvisning til, at der efter
offentliggørelsen ikke længere er sket uberettiget opkrævning af afgift,
og at der dermed ikke eksisterer et krav.”
Skattestyrelsen har lagt til grund, at Forsikring & Pension i det ovenfor anførte
henviser til perioden efter praksisændringen i henhold til SKM2015.734.SKAT.
Dette er begrundet i, at Skattestyrelsen i SKM2017.437.SKAT har suspenderet
forældelsesfristerne i forhold til krav, som aftagerne måtte have i henhold til
SKM2015.734.SKAT, og at SKM2015.734.SKAT vedrører tilbagebetalingskrav, og
ikke krav der efteropkræves af Skattestyrelsen. Denne besvarelse vedrører således
kun perioden efter praksisændringen i 2015.
Ad frist- og genoptagelsesreglerne
En afgiftspligtig virksomhed kan som udgangspunkt få ændret sit momstilsvar for
perioder, hvor angivelsesfristen ligger inden for 3 år fra den dag, hvor
virksomheden beder om genoptagelse. Det er en betingelse, at virksomheden
kommer med oplysninger, der kan begrunde en ændring af momstilsvaret (ordinær
genoptagelse), jf. skatteforvaltningslovens § 31, stk. 2.
Leverandøren kan dog i visse tilfælde få genoptaget moms længere tilbage end 3 år
(ekstraordinær genoptagelse). Det gælder for eksempel, når hidtidig praksis er
endelig underkendt, jf. skatteforvaltningslovens § 32, stk. 1, nr. 1.
Som følge af EU-dommen i sag C-464/12, ATP PensionService A/S, offentliggør
Skattestyrelsen den 25. november 2015 styresignalet SKM2015.734.SKAT, hvor
Skattestyrelsens hidtidige praksis erstattes med en ny.
Hvis leverandøren fortsat har lagt moms på leverede ydelser efter tidspunktet for
offentliggørelsen af styresignalet, vil denne alene kunne anmode om en ordinær
genoptagelse af sit momstilsvar, det vil sige for 3 år tilbage, jf.
skatteforvaltningsloven § 31, stk. 2.
Aftagere, herunder pensionsinstitutterne, har et afledt krav, det vil sige et civilretligt
krav, og er i det foreliggende sagskompleks ikke de afgiftspligtige.
Skatteforvaltningslovens bestemmelser om genoptagelse af moms finder derfor ikke
anvendelse for aftagere. Aftagere, der har betalt moms, kan under visse betingelser
få den for meget betalte moms tilbagebetalt ved at rejse krav direkte mod
Skattestyrelsen (civilretligt krav), jf. EU-dommen i sag C-94/10, Danfoss og Sauer-
Danfoss. Ved civilretlige krav er det forældelsesreglerne i forældelsesloven, der
gøres gældende, hvor krav fra efterfølgende omsætningsled mod Skattestyrelsen er
undergivet en forældelsesfrist på 3 år, jf. forældelsesloven § 3, stk. 1.
Skattestyrelsen har i SKM2015.733.SKAT, ”SKATs retningslinjer for
tilbagebetaling af beløb opkrævet i strid med EU-retten – styresignal”, fastsat de
nærmere retningslinjer for tilbagebetaling af beløb opkrævet i strid med EU-retten,
herunder for tilbagebetaling af beløb til aftagere. Det fremgår af pkt. 3.1.2.1 i
SKM2015.733.SKAT, at
Side 13 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0025.png
”Efterfølgende omsætningsleds krav mod SKAT forældes 3 år efter
forfaldstidspunktet. Dette indebærer, at tilbagesøgningskravet
forælder 3 år efter at den pågældende afgift er blevet betalt til
leverandøren. Se forældelseslovens § 3, stk. 1.
Rejser aftageren krav om tilbagebetaling ved skriftlig henvendelse til
SKAT, afbrydes forældelse foreløbigt i overensstemmelse med
forældelseslovens § 21, stk. 2. En sådan henvendelse bør indeholde
oplysninger om kravets størrelse, og hvilke ydelser kravet relaterer sig
til. Foreløbig afbrydelse af forældelse forudsætter således ikke
anlæggelse af retssag.”
Skattestyrelsen har ikke mulighed for at suspendere fristreglerne i
skatteforvaltningsloven, hvorfor leverandører for perioden fra den 25. november
2015, hvor praksisændringen sker, må anmelde deres krav efter bestemmelsen om
ordinær genoptagelse, som har en frist på 3 år. For at undgå retstab skal
leverandører anmelde deres krav for uberettiget betalt moms over for
Skattestyrelsen inden for den 3-årige frist.
Der vil ikke være risiko for, at leverandører vil lide et retstab som følge af den lange
sagsbehandlingstid og fristreglerne i skatteforvaltningsloven, såfremt
leverandørerne løbende anmelder deres krav og dermed anmoder om genoptagelse.
Krav afledt af en afgørelse forælder tidligst 1 år efter, at told- og skatteforvaltningen
har givet meddelelse om afgørelsen. Dette gælder, uanset om kravet gøres gældende
af told- og skatteforvaltningen eller den skattepligtige, jf. skatteforvaltningslovens §
34 a, stk. 2.
Ad rentereglerne
Det fremgår af henvendelsen fra Forsikring & Pension, at de finder, at
Skattestyrelsen, henset til sagsbehandlingstiden, bør have taget skridt til suspension
af bestemmelserne om renteopkrævning for ”dermed
at imødegå skatteydernes
mulige retstab som følge af Skattestyrelsens langsommelige sagsbehandling”.
Skattestyrelsen skal indledningsvis bemærke, at spørgsmålet om starttidspunktet for
opkrævning af renter af en virksomheds efterangivelse, eller Skatteforvaltningens
efteropkrævning af tilsvar er reguleret i opkrævningslovens § 5, stk. 1.
Det fremgår af opkrævningslovens § 5, stk. 1, jf. lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20.
december 2021, som ændret ved § 1 i lov nr. 288 af 7. marts 2022, at
"Hvis det konstateres, at en virksomhed har afgivet urigtig angivelse
eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., således at
virksomheden har betalt for lidt i skatter eller afgifter m.v. eller har
fået udbetalt for meget i godtgørelse, afkræves virksomheden det
skyldige beløb til betaling senest 14 dage efter påkrav."
Side 14 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0026.png
Det betyder, at Skattestyrelsen først kan opkræve renter 14 dage efter påkrav, hvis
den indeholdelsespligtige eller virksomheden ikke har foretaget betaling inden for
de 14 dage (påkravsfristen).
Opkrævningslovens § 5, stk. 1, er ændret ved lov nr. 832 af 14. juni 2022. Ved
nyaffattelse af bestemmelsen har den fået følgende indhold:
”Har en virksomhed ikke afgivet en både korrekt og rettidig angivelse
eller indberetning af beløb omfattet af § 2, stk. 1, 4. pkt., eller svarer
et beløb, der efter § 4, stk. 1, er skønsmæssigt fastsat, ikke til det
korrekte beløb, således at virksomheden har betalt for lidt i skatter
eller afgifter m.v. eller har fået udbetalt for meget i negativt tilsvar
eller godtgørelse, skal virksomheden betale det skyldige beløb. For
betalingen af det for lidt betalte tilsvar af skatter eller afgifter m.v. og
kravet på tilbagebetaling af for meget udbetalt negativt tilsvar eller
godtgørelse finder betalingsfristen, der anvendes ved en rettidig
angivelse eller indberetning, anvendelse.”
Bestemmelsen fastsætter, at sidste rettidige betalingsdag for skatte- og afgiftskrav,
der har deres baggrund i en efterangivelse, der skal korrigere en given angivelse
eller indberetning, eller i en angivelse eller indberetning, der indgives efter fristen
eller slet ikke indgives, hvorefter Skatteforvaltningen opkræver det manglende
beløb, altid har samme sidste rettidige betalingsdag som krav, der er angivet eller
indberettet korrekt og rettidigt, og at der derfor skal beregnes renter fra udløbet af
denne dag. Dette gælder, uanset om det er virksomheden selv eller
Skatteforvaltningen, der initierer efteropkrævningen.
Det fremgår af § 19, stk. 6, i lov nr. 832 af 15. juni 2023, at nyaffattelsen af
bestemmelsen har virkning fra og med den 15. juni 2022 for følgende situationer:
1) udbytteskat, renteskat og royaltyskat m.v. efter kildeskattelovens §§
65-65 D,
2) situationer, hvor en virksomhed indgiver sin første angivelse efter
angivelsesfristen for afregningsperioden, men inden en foreløbig
fastsættelse efter opkrævningslovens § 4 er foretaget,
3) situationer, hvor en virksomhed har indgivet sin første angivelse
rettidigt, hvorefter virksomheden ændrer den tidligere angivelse til et
højere beløb efter angivelsesfristen for afregningsperioden, men inden
sidste rettidige betalingsdato og inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4 er foretaget,
4) situationer, hvor en virksomhed indgiver sin første angivelse efter
angivelsesfristen for afregningsperioden, men inden sidste rettidige
betalingsdato og inden en foreløbig fastsættelse efter
opkrævningslovens § 4 er foretaget, og
Side 15 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0027.png
5) situationer, hvor en virksomhed efter at have været drevet
uregistreret registreres med tilbagevirkende kraft og dermed for sent
indgiver sin første angivelse.
Det fremgår af lovens § 19, stk. 7, at skatteministeren fastsætter, fra og med hvilken
dag nyaffattelsen af bestemmelsen har virkning for andre krav og situationer end de
ovenfor nævnte. Denne del af loven forventes at træde i kraft 1. juli 2023.
Er en efteropkrævning således omfattet af opkrævningslovens § 5, stk. 1, jf.
lovbekendtgørelse nr. 2711 af 20. december 2021, begynder der først at påløbe
renter 14 dage efter afgørelsen, hvis beløbet ikke er betalt inden for de 14 dage.
Foreligger der en sådan situation, finder Skattestyrelsen ikke, at der er behov for
suspension af rentetilskrivningen.
Er en efteropkrævning derimod omfattet af opkrævningslovens § 5, stk. 1, jf. lov nr.
832 af 15. juni 2022, påløber der renter fra sidste rettidige betalingsdag, der var
gældende for den afregningsperiode, som tilsvaret kan henføres til.
Det fremgår af pkt. 3.2.3 i forarbejderne til lov nr. 832, at
”I forbindelse med Skatteforvaltningens behandling af efterangivelser,
der er afgivet af en virksomhed, kan der forekomme kortere eller
længere sagsbehandlingstid. Dette kan tilsvarende være tilfældet, hvis
forhøjelse af et tilsvar sker i forbindelse med Skatteforvaltningens
kontrol af virksomheden. Under denne sagsbehandlingstid påløber der
renter af kravet fra udløbet af den ordinære sidste rettidige
betalingsdag, uanset at virksomheden ikke kan komme til at betale
kravet, før sagsbehandlingen er tilendebragt, idet der ikke kan ske
suspension af renteopkrævningen. Virksomheden kan således ikke
gøre gældende, at lang sagsbehandlingstid, hvor kravet ikke har været
opgjort, er en betalingshindring (fordringshavermora), som betyder,
at der ikke skal betales rente.
Med fremrykningen af sidste rettidige betalingsdag for et beløb, der
opkræves i medfør af opkrævningslovens § 5, stk. 1 eller 2, så
betalingsfristen i de tilfælde, hvor virksomheden ikke korrekt og
rettidigt indgiver sin angivelse eller indberetning, bliver identisk med
betalingsfristen ved en rettidig angivelse eller indberetning, vil sidste
rettidige betalingsdag være overskredet allerede på det tidspunkt,
hvor kravet oprettes på skattekontoen. Desuden må der som anført i
disse sager ofte forventes en vis sagsbehandlingstid hos
Skatteforvaltningen, uden at der sker suspension af
renteopkrævningen, mens sagen behandles og oprettes. Der vil
således kunne beregnes og opkræves renter og rentes renter af det
efteropkrævede beløb tilbage fra udløbet af den sidste rettidige
betalingsdag, uanset at renterne først kan tilskrives og udstilles over
for virksomheden, efter at sagsbehandlingen er afsluttet. Det samme
Side 16 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0028.png
vil gælde for tilbagebetalingskrav, der skyldes en uberettiget
udbetaling af negativt tilsvar eller en godtgørelse.
Med fremrykningen af sidste rettidige betalingsdag vil der blive skabt
hjemmel til at beregne renter, herunder rentes renter, selv om disse
ikke har været tilskrevet eller udstillet på skattekontoen fra
rentestarttidspunktet, dvs. dagen efter sidste rettidige betalingsdag, og
frem til det tidspunkt, hvor kravet oprettes på skattekontoen.”
Som det fremgår af forarbejderne til lov nr. 832 og nyaffattelsen af
opkrævningslovens § 5, stk. 1, sker der ikke suspension af renterne, mens
Skatteforvaltningen foretager sin sagsbehandling.
Skattestyrelsen skal henlede opmærksomheden på, at ved lov nr. 832 af 14. juni
2022 blev der som stk. 2 indsat følgende bestemmelse i opkrævningslovens § 8:
”Told- og skatteforvaltningen kan, når det på grund af særlige
omstændigheder findes rimeligt, meddele fritagelse for betaling af
renter af krav efter § 5.”
Med bestemmelsen i opkrævningslovens § 8, stk. 2, har Skatteforvaltningen adgang
til at meddele fritagelse for betaling af renter af krav opkrævet efter § 5, når det
efter en konkret vurdering af årsagen til fejlen, og fejlens art skønnes urimeligt at
fastholde forrentningen.
Det vil bero på en konkret vurdering, hvorvidt der foreligger sådanne særlige
omstændigheder, der kan begrunde en fritagelse. Adgangen til at meddele fritagelse
for betaling af renter tænkes ifølge forarbejderne eksempelvis anvendt i følgende
situation:
”En virksomhed, der afregner moms månedligt, angiver rettidigt et
negativt momstilsvar for januar måned 2023 på -100.000.000 kr.
Beløbet skulle kun være -1.000.000 kr. Fejlen skyldes, at beløbet er
blevet indberettet som et ørebeløb. Beløbet når ikke at blive udbetalt,
inden virksomheden den 4. marts 2023 selv opdager fejlen og
korrigerer angivelsen ved at indgive en positiv efterangivelse på
99.000.000 kr., der udligner det fejlagtige beløb. Efter § 5, stk. 1, vil
der blive opkrævet renter af efterangivelsen på 99.000.000 kr. fra
udløbet af den 25. februar 2023 frem til datoen for efterangivelsen,
selv om virksomheden ikke har rådet over beløbet. I denne situation
bør der kunne gives fritagelse for renter af efterangivelsen på
99.000.000 kr.”
I opkrævningslovens § 8, stk. 5, bemyndiges skatteministeren til at fastsætte de
nærmere betingelser for fritagelse efter § 8, stk. 2. Det er ifølge forarbejderne
tanken, at der med bemyndigelsen eksempelvis skal kunne fastsættes en
beløbsgrænse for, hvornår der kan meddeles fritagelse for betaling af renter, eller
Side 17 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0029.png
regler om, hvorledes anmodningen om fritagelse skal indgives til
Skatteforvaltningen. Bemyndigelsen er ikke udnyttet på nuværende tidspunkt.
Skattestyrelsen har på nuværende tidspunkt ikke haft konkrete sager til behandling
efter opkrævningslovens § 8, stk. 2. Der er således ikke dannet en praksis. Selvom
forarbejderne til § 8, stk. 2, ikke specifikt nævner periodiseringsfejl som en
fritagelsesgrund, finder Skattestyrelsen, at hvor der alene er tale om
periodiseringsfejl og hvor angivelserne beløbsmæssigt udligner hinanden, er der
meget der taler for, afhængig af de konkrete omstændigheder, at der vil kunne ske
hel eller delvis fritagelse for renter.
5. Afslutning
Sagsbehandlingstiden har i ATP-komplekset været lang. Forløbet i dette
sagskompleks vil blive brugt til læring mv. i forhold til eventuelle tilsvarende sager
og sagskomplekser i fremtiden.
Skattestyrelsen skal slutteligt gøre opmærksom på, at styrelsen ikke har forholdt sig
nærmere til indholdet i brevene sendt til Ombudsmanden. Det skal dog bemærkes,
at Skattestyrelsen ikke er enig i alle oplysningerne i Forsikring & Pensions brev.
Det fremgår eksempelvis af brevets side 11, at Skattestyrelsen nægter at notere
leverandørers transport af udbetalingskravet til gunst for pensionsinstitutter. Dette
er ikke korrekt, idet Skattestyrelsen naturligvis noterer transporter, når sikringsakten
er korrekt foretaget.
Venlig hilsen
Thomas Hjortenberg
Fagdirektør, Erhverv
Bilag:
Bilag 1:
Tidslinje for ATP-projektet
Side 18 / 18
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
Bilag 2 - Skatteministeriets brev af 30. maj 2023
Side 27 | 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0031.png
30. maj 2023
Folketingets Ombudsmand
Gammeltorv 22
1457 København K
J.nr. 2023 - 3696
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Til dette brev er vedlagt Skattestyrelsens besvarelse af Folketingets
Ombudsmands henvendelse af 19. april 2023 vedrørende
sagsbehandlingstiden i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af
leverancer til investeringsforeninger (ATP-sagskomplekset) samt
Skattestyrelsens tidslinje over sagskompleksets forløb.
Skatteministeriet kan henholde sig til Skattestyrelsens besvarelse, idet
Skatteministeriet noterer sig, at Skattestyrelsen anerkender, at en
sagsbehandlingstid på 9 år er for lang tid, uanset at der er tale om et stort
og komplekst genoptagelsessagskompleks.
Det er således også Skatteministeriets vurdering, at sagsbehandlingen i
ATP-sagskomplekset har været uhensigtsmæssig lang. Borgere og
virksomheder bør generelt få behandlet deres sager inden for rimelige
frister.
Som det fremgår af Skattestyrelsens udtalelse, har der dog været relevante
og vigtige årsager til, at sagsbehandlingstiden løbende er blevet forlænget.
Der har løbende været behov for juridiske afklaringer for at sikre, at der var
de rigtige forudsætninger for at træffe afgørelser, samt at der blev truffet
korrekte afgørelser. De juridiske afklaringer er både sket på
Skattestyrelsens og branchens foranledning og skyldes bl.a., at EU-
Domstolens praksis har udviklet sig over årene.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 187: Skattestyrelsens sagsbehandlingstid i sager om tilbagebetalingskrav vedrørende moms af leverancer til investeringsforeninger, fra Folketingets Ombudsmand
2730412_0032.png
Selvom det har været et uhensigtsmæssigt forløb, kan det noteres, at
Skattestyrelsen løbende har inddraget relevante parter ift. afklaring samt
løbende har orienteret branchen.
Det er vigtigt, at der i komplekse sager som denne er en grundig proces,
der sikrer en korrekt sagsbehandling. Når det er sagt, er det selvfølgelig
vigtigt, at sagsbehandlingen afvikles hurtigst muligt. Skattestyrelsen vil
inden længe offentliggøre fire yderligere styresignaler, så
sagsbehandlingen af de resterende sager kan igangsættes.
Med venlig hilsen
Birgitte Christensen
Side 2 af 2