Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 186
Offentligt
2730241_0001.png
FRA
LANDBRUGSRET
20. juni 2023
Kære Deltager i Forligskredsen ang Ejendomskategorisering,
Foreningen Landbrugsret oplever at de små landbrug som skal omkategoriseres er
frustreret over stregen.
Vi vil derfor bede Forligskredsen om at bakke op om et forslag om at skyde
omkategorisering til hjørne.
Data grundlaget er ikke på plads, og der afgøres i øst og vest.
Styresignalet er kun vejledende, men bruges alligevel til at afgøre med millimeter
demokrati. Mange får derfor en forkert kategori.
33000 breve er sendt ud med nye kategorier, og der er kommet 12000 indsigelser, mod
forventet 4500, hvilket fortæller at der er “røre i andedammen”
Samtidig fortæller det at 21000 stiltiende er blevet om kategoriseret, måske rigtigt, måske
forkert.
Vi skal derfor opfordre til, at kategorisering stopper, og at der planlægges en ny procedure
med retsskaffen partshøring, så data kan komme på plads, og at der samtidig bliver
behørig tid til at justere Styresignalet, som er en meget stor udfordring for de små
landbrug, og som går imod naturejendomme, bio diversitet, og de fleste små brug, der i
sagens natur er deltidslandbrug og ikke hoved indtægtskilde.
Livet på landet bliver ødelagt for mange familier med styresignalet, hvilket forhåbentligt
ikke var et politisk ønske fra Forligskredsen.
Foreningen Landbrugsret har afholdt et godt møde med Vurderingsstyrelsen.
Det første der overhovedet blev sagt ved mødets start var, at havde VS skullet skrive et nyt
brev i stedet for det gamle, ville der stå Partshøring i brevet. Det er således en kalkuleret
fejl, som bør og skal rettes op.
KONTAKT
FL AD H OLTV EJ 29 99 00 FRED E RIK SHAV N
|
+4 5 2 84 0 8 61 8
|
BESTYR ELSE @LAN DBRU GSR ET.E U
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Henvendelse af 28/6-23 fra Foreningen Landbrugsret, Frederikshavn om vurderingsloven (anmodning om foretræde for udvalget)
Det høje tempo er sjuskeri, som kommer til at efterlade kategoriseringer i et kaos af sager
efter afgørelserne, og det vil blive en stor byrde fra Skatteankenævnene.
Der er derfor brug for at justere før sagerne bliver afgjort, og der ikke er nogen vej ud at
ualmindeligt mange sager, der vil sande systemet til.
Vi har samlet en række sager, der underbygger vores påstand.
Samtidig har vi vedlagt vores skriftlige kommentarer til Styresignalet, som var genstand for
mødet med Vurderingsstyrelsen.
Der er således specielt følgende generelle udfordringer med den nuværende
administration af Vurderingsloven:
1. Manglende partshøring
1. Datagrundlaget er forsøgt presset på plads ved at chokere og provokere
borgerne med en kort frist på 14 dage, som 21000 ikke har reageret på, og som
resten har haft meget store udfordringer med.
2. Skønt under regel
1. Vurderingsloven foreskriver at der sker en reel vurdering, hvor alle brug skal måles
ift anvendelsen af ejendommen frem for den gamle regel omkring 5,5 ha.
2. Når der tilsendes 33000 maskinelt brev med omkategorisering kan det kun være
ud fra tal i databasen, hvorfor de udsættes for skøn under regel, hvilket er ulovligt.
3. De 21000 der ikke har reageret har været udsat for skøn under regel, hvilket er
ulovligt.
4. Landbrug under 5,5 ha der idag ikke er kategoriseret som landbrug, kan sagtens
være landbrug efter den nye lov men er ikke blevet tilskrevet. Disse skal tilskrives
med partshøring sammen med de andre 33000 som har fået brev.
3. Afgørelser og proportionalitet
1. Samtlige vedlagte afgørelser indeholder samme tabel med værdier, eks 15 ha og 10
ha jord, hvor der ikke gøres opmærksom på at der også er en undergrænse, og at
alle værdier kunne er vejledende.
2. På vort møde med VS spørger vi ind til hvordan der vurderes, når et landbrug f eks
har halvdelen af de 15 ha opfyldt, samtidig med halvdelen af et dyrehold kriterie og
halvdelen af et andet dyrehold kriterie ud fra de høje værdier. Hertil svarer VS at
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 186: Henvendelse af 28/6-23 fra Foreningen Landbrugsret, Frederikshavn om vurderingsloven (anmodning om foretræde for udvalget)
selvom det jo giver 100% opfyldt, vil denne situation være en fifty fifty landbrugs
ejendom. Proportionaliteten tilsidesættes således, hvilket vil betyde at alle under 15
ha eller 10 ha intensivt vil blive ejerbolig med høj skat.
Der er således store udfordringer med de mange grænser der er opsat i Styresignalet.
Grænserne er ikke proportionale med de små landbrug, der ikke har tilnærmelsesvis de
størrelser der angives i Styresignalet, hvilket betyder at kun få brug vil være kategoriseret
som landbrug efterfølgende.
Det kommer til at betyde en omkalfatring af livet på landet, hvilket ikke er intentionen med
Vurderingsloven.
Grænserne skal derfor justeres, så afgørelserne bliver proportionale med hensigten med
Vurderingsloven, og så landbrug ikke ødelægges med skatter der på uhensigtsmæssig vis
afstøder borgerne fra de små ejendomme med affolkning som konsekvens.
Vi står naturligvis til rådighed for yderligere info og møder gerne op til en gennemgang af
sagen hvis Forligskredsen ønsker det.
Livet på landet skal sikres. Derfor mener Foreningen at landbrugsjord skal beskattes for
hvad det er, og ikke med en høj skat som i byerne.
Uanset overgangsordning falder ejendommenes priser, og der vil blive sager om
ekspropriation.
Vedlagt:
1. 4 Sager der understøtter vores påstande
2. Foreningens Landbrugsrets Komentarer til Styresignalet
Venlig hilsen
Ronnie Hofs
Landbrugsret