Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 176
Offentligt
2727844_0001.png
Aktstykke nr.
141
Folketinget 2022-23 (2. samling)
141
Skatteministeriet.
København, den 21. juni 2023.
a
Skatteministeriet anmoder hermed om Finansudvalgets tilslutning til, at der i finansåret 2023 tilføres
200,2 mio. kr. til
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
til finansiering af merudgifter i forhold
til den afsatte bevilling på finansloven i 2023 til de civilretlige tiltag, der er iværksat med henblik på
at tilbageføre så mange som muligt af de ca. 12,7 mia. kr., der er udbetalt i forbindelse med formodet
svig med refusion af angiveligt indeholdt udbytteskat.
Der orienteres desuden om opdaterede økonomiske skøn for de civilretlige tiltag i udbyttesa-
gen. Det skønnes med væsentlig usikkerhed, at tiltagene vil medføre udgifter på i alt op mod ca. 4,3
mia. kr. i perioden 2017-2029, mens der med væsentlig usikkerhed skønnes at kunne hjemføres et
provenu på op mod ca. 8,5-9,5 mia. kr. inkl. 0,9 mia. kr. fra Bankordningen. Det samlede udgifts- og
provenuskøn er dermed fastholdt siden seneste orientering af Finansudvalget i 2022,
jf. akt. 243 af
21. april 2022.
Udgiften i 2023 finansieres af den på finansloven opførte bevilling på
§ 35.11.01. Merudgifter ved
nye bevillingsforslag.
Skattestyrelsen varetager på vegne af Skatteforvaltningen indsatsen vedr. de civilretlige tiltag i
udbyttesagen. Skattestyrelsen har med bistand fra Kammeradvokaten og lokalt antagne advokater
iværksat alle rimelige civilretlige tiltag for at tilbageføre så mange som muligt af de ca. 12,7 mia. kr.,
der er udbetalt i forbindelse med formodet svig med refusion af angiveligt indeholdt udbytteskat og
de ca. 0,9 mia. kr., der er udbetalt i forbindelse med den såkaldte Bankordning, hvor ni udenlandske
banker via en dansk bank kunne indsende anmodninger om refusion på vegne af deres kunder. Der
verserer aktuelt sager mod ca. 500 personer og selskaber i USA, England, Dubai, Malaysia, Canada
og Danmark.
Udgiftsskøn
Kammeradvokaten har foretaget en opdatering af det samlede udgiftsskøn ud fra dels kendte aktivi-
teter i sagen frem til og med 2029, dels risici, som omfatter både konkrete risici og generelle risici pr.
landespor. Kammeradvokaten har med væsentlig usikkerhed skønnet udgifterne til i alt ca. 4,3 mia.
kr. inkl. risici på samlet ca. 0,6 mia. kr. for perioden 2017-2029. Det samlede udgiftsskøn er dermed
fastholdt. Kammeradvokaten har på baggrund af udviklingen i sagsførelsen foretaget en opdatering
af fordelingen mellem kendte aktiviteter og risici, ligesom der er foretaget en reperiodisering af
b
AN016019
Skattemin., j.nr. 2022-13690
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 176: Aktstykke 141 fra Skatteministeriet om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen
2727844_0002.png
2
udgifterne mellem årene. Kammeradvokaten vurderer, at der for retssagerne i flere landespor nu er et
bedre grundlag for at skønne over de samlede udgifter ved den videre sagsførelse.
Skønnet over kendte aktiviteter er opjusteret fra ca. 3,4 mia. kr. til ca. 3,6 mia. kr., mens skønnet
over risici er tilsvarende nedjusteret fra ca. 0,9 mia. kr. til ca. 0,6 mia. kr. Udgifterne til kendte
aktiviteter er opjusteret som følge af aktualiserede risici. Reperiodiseringen af udgifterne mellem
årene medfører derudover, at størstedelen af udgifterne nu forventes at blive realiseret i 2023-2024,
jf. tabel 1.
Det bemærkes, at udgiftsskønnet
ikke
omfatter realiserede og evt. fremtidige pålagte
sagsomkostninger, såfremt anlagte sager tabes eller hæves.
Tabel 1
Opdateret udgiftsskøn for de civilretlige tiltag i udbyttesagen
Mio. kr.
Opdateret skøn
- heraf kendte aktiviteter
- heraf risici
Tidligere skøn
- heraf kende aktiviteter
- heraf risici
Forskel
- heraf kende aktiviteter
- heraf risici
2017-22
2.044
2.044
-
2.328
2001
327
-284
43
-327
2023
930
677
253
681
477
204
249
200
49
2024
744
529
216
567
480
87
177
49
129
2025
288
212
76
341
226
115
-53
-14
-39
2026
118
62
56
151
65
86
-33
-3
-30
2027
77
53
24
80
52
28
-3
1
-3
2028
52
40
12
58
40
18
-6
0
-6
2029
8
1
7
55
40
15
-47
-39
-8
I alt
4.261
3.616
645
4.261
3.380
881
0
237
-237
Anm. : De anførte beløb er ekskl. pålagte sagsomkostninger. Sumafvigelser skyldes afrunding.
Anm. : Som følge af periodiseringsfejl er der en afvigelse på ca. 11 mio. kr. i det samlede udgiftsskøn ift. akt 243 af 21. april 2022.
De væsentligste årsager til aktualisering af risici siden skønnet i 2021 omfatter: 1) at der i England
er afviklet en særskilt delhovedforhandling vedr.
validity.
Dette indgik helt eller delvist som risici i
det tidligere skøn, 2) at Skatteforvaltningen har udtaget ny stævning mod den ene part, overfor hvem
Skatteforvaltningen ikke fik medhold i forbindelse med behandlingen af
Revenue Rule.
Dette indgik
helt eller delvist som risici i det tidligere skøn, og 3) at der er høj aktivitet i det malaysiske spor som
følge af hovedforhandlingens opstart i december 2022, hvilket bl.a. har bevirket større udgifter til
eksperter.
De væsentligste årsager til opjusteringen af de forventede udgifter i 2023-2024 omfatter: 1) at
hovedforhandling i alle jurisdiktioner (hvor den endnu ikke er påbegyndt) forventes igangsat i første
instans i 2023-2024, og 2) at der i Danmark skal føres en retssag for Højesteret mod et større dansk
advokatfirma i efteråret 2023.
Siden seneste udgiftsskøn fra 2021 har sagerne i flere landespor udviklet sig. I det engelske
spor er der gennemført to delforhandlinger. Afgørelserne vedrørende begge delspørgsmål faldt i
al væsentlighed ud til Skattestyrelsens fordel. I det danske spor frifandt Østre Landsret et større
dansk advokatkontor. Skatteforvaltningen har anket dommen til Højesteret, hvor sagen er planlagt til
hovedforhandling i efteråret 2023. I Malaysia påbegyndtes hovedforhandlingen i december 2022 og
forventes at fortsætte hen over det meste af 2023.
Der er ved udgangen af 2022 afholdt udgifter for ca. 2,0 mia. kr. Der er dertil aktuelt afholdt sags-
omkostninger for ca. 0,4 mia. kr. til modparter i England og Danmark. Skatteforvaltningen har dog
fået tilbageført størstedelen af de udbetalte sagsomkostninger i England efter domstolens afgørelse i
appelinstansen. Det opdaterede udgiftskøn fordelt på landespor fremgår af
tabel 2
nedenfor.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 176: Aktstykke 141 fra Skatteministeriet om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen
2727844_0003.png
3
Tabel 2
Samlet udgifts- og risikoskøn 2017-2029
(Mio. kr.)
2017 2018
Danmark, svig.
4
32
Danmark, bank.
-
-
USA
-
73
Dubai
-
32
England
-
35
Malaysia
-
10
Tyskland
-
6
Canada
-
0
Kursreguleringer
-
0
2019
57
3
119
47
42
15
0
0
1
2020
99
5
151
60
157
9
2
1
-2
2021
97
5
205
67
129
8
6
1
1
2022
89
7
170
48
180
63
4
0
4
2023
97
12
203
33
291
35
3
3
2024
75
11
189
-
226
24
1
2
2025
36
18
98
-
41
17
1
2
2026
8
9
-
-
40
4
-
1
2027
1
8
-
-
39
5
-
-
2028
1
-
-
-
39
-
-
-
2029
1
-
-
-
-
-
-
-
I alt
596
78
1.209
288
1.220
190
22
10
3
Kendte aktiviteter, i alt
4
189
285
481
518
566
677
529
212
62
52
40
1
3.616
Konkrete risici
-
-
-
-
-
-
136
121
39
41
15
6
6
364
Generelle risici
-
-
-
-
-
-
118
94
37
15
10
7
1
281
I alt
4
189
285
481
518
567
930
744
288
118
77
52
8
4.261
Kilde: Kammeradvokaten.
Anm. : Sumafvigelser skyldes afrunding.
Anm. : Som følge af periodiseringsfejl er der en afvigelse på ca. 11 mio. kr. i det samlede udgiftsskøn ift.
akt 243 af 21. april 2022.
Anm. : I
akt. 243 af 21. april 2022
var kursreguleringer ikke udspecificeret, hvorfor der var en række sumafvigelser svarende til kursreguleringerne.
Provenuskøn
Kammeradvokaten har foretaget en opdatering af det samlede provenuskøn. Provenuskønnet fast-
holdes på op til ca. 8,5-9,5 mia. kr. brutto. Heraf er ca. 1,1 mia. kr. modtaget fsva. allerede indgåede
forlig. Provenuskønnet er baseret på den aktuelle viden om sagskomplekset samt en forudsætning
om, at de anlagte sager i al væsentlighed vindes eller forliges med et for Skatteforvaltningen gunstigt
resultat.
Det bemærkes, at Court of Cassation i Dubai (svarende til den danske Højesteret) den 16. maj 2023
afviste anke af den dom, som appelretten i Dubai afsagde i efteråret 2022, hvorved Sanjay Shah
m.fl. blev dømt til at betale Skatteforvaltningen ca. 4,6 mia. AED (svarende til ca. 8,7 mia. kr. i
dagskurs). Dommen er dermed endelig, og Skatteforvaltningens lokale advokater vil nu iværksætte
inddrivelsesskridt i Dubai på baggrund af dommen. Det er på nuværende tidspunkt usikkert, hvor
mange midler der vil kunne inddrives på baggrund af dommen i Dubai, idet det endelige beløb,
som Skatteforvaltningen vil kunne inddrive, vil afhænge af en række faktorer, herunder de dømtes
betalingsevne, placering af de dømtes aktiver mv.
Det bemærkes, at søgsmål mod Sanjay Shah m.fl. tillige verserer ved retten i London, hvor de
sagsøgte har en række aktiver, der ikke umiddelbart kan inddrives på baggrund af dommen fra
Dubai. Dommen fra Dubai forventes ikke umiddelbart at påvirke sagsførelsen i England.
Risici ift. udgifts- og provenuskønnet
Der er på tværs af alle landespor et bedre grundlag end tidligere for at skønne over udgifterne i den
videre sagsførelse. Der er dog fortsat væsentlig usikkerhed forbundet med udgifts- og provenuskøn-
net og dermed også risiko for, at udgifterne bliver større og bruttoprovenuet mindre. Usikkerhederne
rummer dog også mulighed for, at udgifterne samlet set bliver mindre. Udgiftsskønnet er forbundet
med store usikkerheder fsva. sagskompleksets særlige karakter, og fordi processen i nogen grad er
uden for Skatteforvaltningens kontrol. Desuden er sagsanlæggene i hver jurisdiktion i et vist omfang
gensidigt afhængige. Provenuskønnet kan ligeledes blive påvirket af konkurrerende krav mod samme
personkreds, herunder f.eks. fra andre danske eller udenlandske retshåndhævende myndigheder.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 176: Aktstykke 141 fra Skatteministeriet om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen
2727844_0004.png
4
Forventede udgifter i 2023
På finansloven for 2023 er der afsat 476,6 mio. kr. i 2023 til de civilretlige tiltag i udbyttesa-
gen. Bevillingen blev afsat pba. forventede udgifter til kendte aktiviteter i 2023 i det tidligere udgifts-
skøn fra efteråret 2021. Med opdateringen af udgiftsskønnet udgør det samlede bevillingsbehov til
kendte aktiviteter nu 676,8 mio. kr. i 2023. Dertil kommer risici for 253,5 mio. kr. Der forventes
således en finansieringsmanko på 200,2 mio. kr. ekskl. risici i 2023, som er vanskeligt omgængelig
ved en fortsat forfølgelse af de civilretlige tiltag.
Såfremt udgifterne bliver mindre end 200,2 mio. kr. i 2023, vil evt. uforbrugte midler blive
nedskrevet ved bevillingsafregningen for 2023.
Dispositionerne på forslag til lov om tillægsbevilling i 2023 specificeres således:
Udgift
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
10. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
22. Andre ordinære driftsomkostninger
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
10. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
49. Reserver og budgetregulering
c
200,2 mio. kr.
-200,2 mio. kr.
Aktstykket forelægges Finansudvalget med henblik på at sikre finansiering af de civilretlige tiltag i
udbyttesagen i indeværende finansår samt for at orientere om de reviderede økonomiske skøn.
Under henvisning til ovenstående anmodes om Finansudvalgets tilslutning til, at der i 2023 tilføres
200,2 mio. kr. til
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen.
Udgiften finansieres af den på
finansloven opførte bevilling på
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag.
På forslag til lov
om tillægsbevilling for 2023 opføres følgende:
Udgift
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
§ 35.11.01. Merudgifter ved nye bevillingsforslag
200,2 mio. kr.
-200,2 mio. kr.
e
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 176: Aktstykke 141 fra Skatteministeriet om opdaterede økonomiske skøn for civilretlige tiltag i udbyttesagen
2727844_0005.png
5
f
Finansministeriets tilslutning foreligger.
København, den 21. juni 2023
Jeppe Bruus
/ Mikkel Dirks
Til Finansudvalget.