Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 173
Offentligt
2726253_0001.png
21. juni 2023
J.nr. 2023 - 4912
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402
København K
Telefon +45 33 92 33 92
Mail [email protected]
www.skm.dk
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til Skatteudvalgets orientering vedlægges Borger- og retssikkerhedschefens beretning for
2022.
Borger- og retssikkerhedschefen har i sin beretning valgt at fokusere på tre emner, som
har givet anledninger til henvendelser fra borgere og virksomheder, og som har almen in-
teresse:
Sagsbehandlingstid
Udveksling af oplysninger
Offentligt ansattes optræden
Herudover viser beretningen, at Skatteforvaltningen modtog 150 indsigelser over forvalt-
ningens sagsbehandling til 1. behandling i 2022. Det er et fald på 36 indsigelser i forhold
til 2021, hvor Skatteforvaltningen modtog et stort antal indsigelse til 1. behandling, men
en stigning på fem indsigelser i forhold til 2020, hvor Skatteforvaltningen modtog 145
indsigelser.
Beretningen viser også, at Borger- og retssikkerhedschefen modtog 33 indsigelser over
Skatteforvaltningens sagsbehandling til 2. behandling i 2022. Dette er et fald på seks ind-
sigelser i forhold til 2021, hvor Borger- og retssikkerhedschefen modtog 39 indsigelser til
2. behandling, men en stigning på 12 indsigelser i forhold til 2020, hvor Borger- og rets-
sikkerhedschefen modtog 21 indsigelser.
Det er vigtigt, at borgere og virksomheder ikke skal vente for længe på at få svar fra Skat-
teforvaltningen. Jeg er derfor tilfreds med, at Borger- og retssikkerhedschefen fastholder
fokus på sagsbehandlingstiden i Skatteforvaltningen, da beretningen viser, at udviklingen
på nogle områder er vendt i positiv retning, mens andre områder desværre fortsat er ud-
fordrede.
Beretningen kan tillige læses på Borger- og retssikkerhedschefens hjemmeside.
Med venlig hilsen
Jeppe Bruus