Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 172
Offentligt
Bilag
13. juni 2023
It-aktivitetsniveau
Ekspertudvalget for en flerårsaftale for skattevæsenet anbefalede et loft over skattevæsenets
samlede it-aktivitetsniveau. Formålet med loftet er at sikre ro og stabilitet for skattevæsenet,
så igangværende og kommende it-aktiviteter kan komme i mål som forudsat inden for tid og
budget. It-aktivitetsniveauet er således udtryk for, hvor mange it-udviklings- og it-driftsaktivi-
teter skattevæsenet hensigtsmæssigt kan håndtere parallelt i 2023-2027.
Loftet over it-aktiviteter er aktivitetsbaseret, og omfatter it-udvikling og it-drift. Loftet opgør
således udgiften til konkrete it-aktiviteter i det enkelte år, uanset om disse finansieres af drif-
ten under årets bevilling (fx it-driftsudgifter), eller om de aktiveres (fx it-udviklingsaktiviteter).
Det indebærer, at udgiften til fx udviklingsfasen i de store it-projekter er indeholdt under akti-
vitetsloftet i det år, aktiviteten gennemføres, uagtet at udgiften aktiveres og omkostningsfø-
res som afskrivninger i efterfølgende år. Omvendt vil fx renter og afskrivninger eller generelle
fællesomkostninger skulle afholdes under det enkelte års bevilling, men indgår ikke i opgørel-
sen af aktivitetsloftet, da der ikke er tale om it-aktiviteter.
De flerårige økonomiske rammer i flerårsaftalen fastlægges omkostningsbaseret. Bevillingsni-
veauet til it-området i flerårsaftalen afspejler de bevillingsmæssige konsekvenser af skattevæ-
senets it-aktivitetsniveau, som anbefalet af Ekspertudvalget. Bevillingsniveauet til it-området
omfatter således alle de ovennævnte aktiviteter, men adskiller sig bl.a. fra opgørelsen af lof-
tet ved også at omfatte de generelle fællesomkostninger, ligesom der indgår udviklingsom-
kostninger som afskrivninger på afskrivningstidspunktet i stedet for på tidspunktet for aktivi-
tetens gennemførsel.
Figur 1 viser ekspertudvalgets anbefalinger til it-aktivitetsniveauet. Niveauet er baseret på en
samlet vurdering af, hvor mange it-udviklings- og it-driftsaktiviteter skattevæsenet hensigts-
mæssigt kan håndtere i aftaleperioden, idet der også er taget hensyn til de mange igangvæ-
rende programmer og projekter og det fremadrettede behov for drift og udvikling. Det ses af
figuren, at aktivitetsniveauet i 2023 og 2024 anbefales at ligge lidt over 2021-niveauet for der-
efter at falde tilsvarende til et niveau lidt under 2021-niveauet i 2026 og 2027.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Politiske aftale: Flerårsaftale om skattevæsenets økonomi 2023-2027
2726113_0002.png
Figur 1. Ekspertudvalgets loft over aktivitetsniveau
Mio. kr. (2021-pl)
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
-1.080
-660
3.735
+230
+180
-30
-180
-200
1.000
500
0
2019
Planlagt it-udvikling
Frigjort udviklingskapacitet, herunder modernisering
It-drift
2020
2021
2023
2024
Risikopulje
2025
2026
2027
Modernisering (2023)
Samlet aktivitet (2019-2020)
Kilde: Ekspertudvalget for en flerårsaftale for skattevæsenet
En stor del af it-udviklingskapaciteten anvendes for nuværende til udviklingen af få store sy-
stemer på bl.a. ejendomsområdet og toldområdet. I takt med, at disse systemer færdiggøres,
vil der blive frigjort it-udviklingskapacitet fra 2024 og frem. Den frigjorte it-udviklingskapacitet
udgør i ekspertudvalgets afrapportering i størrelsesordenen 180 mio. kr. i 2024, 560 mio. kr. i
2025, 480 mio. kr. i 2026 og 490 mio. kr. i 2027 i 2021 pris- og lønniveau.
Fordelingen af aktiviteter under loftet er et øjebliksbillede, som løbende vil ændre sig i takt
med, at der foretages nye dispositioner og prioriteringer. På samme måde er opgørelsen ba-
seret på en række antagelser og forudsætninger, herunder tidspunkter for idriftsættelse af it-
projekter, niveauet for it-drift, samt behovet for videreudvikling, som i sig selv er behæftet
med en væsentlig usikkerhed.
Der vil være halvårlige politiske opfølgningsmøder på flerårsaftalen, hvor der bl.a. vil blive
fulgt løbende op på aktivitetsniveauet i flerårsaftaleperioden.
Side 2 af 2