Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 172
Offentligt
Aftaletekst
Flerårsaftale om
skattevæsenets økonomi 2023-
2027
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) samt Socialistisk Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Enhedslisten, Radikale Ven-
stre, Dansk Folkeparti og Alternativet er enige om en flerårsaftale for skattevæsenet for perio-
den 2023-2027. Flerårsaftalen har karakter af et forlig og følger de generelle principper for fler-
årsaftaler i staten.
Størstedelen af det danske skattevæsen er velfungerende, men har også været udfordret på
flere kritiske driftsområder, herunder særligt ejendoms, gælds- og udbytteområderne. Hånd-
teringen af udfordringerne på disse områder samt ny EU-lovgivning har medført igangsættelsen
af flere meget store parallelle it-projekter, som har udfordret skattevæsenets kapacitet. Skat-
tevæsenet har samtidig omkring 230 it-systemer, hvoraf en stor del er legacy-it-systemer, som
der er behov for at modernisere. Det er en omfattende og langvarig opgave, som kræver, at
der løbende frigøres kapacitet over de kommende år.
Skattevæsenet står således i de kommende år over for en række store opgaver for at sikre et
effektivt og velfungerende skattevæsen, som møder borgere og virksomheders forventninger.
Det omfatter udvikling, implementering og idriftsættelse af en række store og komplekse it-
systemer samt løbende vedligeholdelse og videreudvikling af mange af skattevæsenets eksiste-
rende it-systemer.
Erfaringerne fra de senere år har vist, at der ud over det økonomiske grundlag også er behov
for at forbedre it-styringen for at løse de store opgaver og de udfordringer skattevæsenet står
overfor. Derfor introducerer flerårsaftalen bl.a. en ny tilgang til styring af it-området mhp. at
sikre, at igangværende og kommende projekter føres i mål og nye systemer overgår til drift.
Aftalepartierne er enige om, at sikre stabile rammer om skattevæsenet. Aftalen har tre formål:
•
Ro om skattevæsenets økonomi
•
Realisme i skattevæsenets opgavevaretagelse
•
Tilstrækkelige ressourcer til at løfte opgaverne
Aftalepartierne er enige om, at en ny flerårig økonomisk ramme og en ny tilgang til styring af
it-området under et kapacitetsloft, er en forudsætning for, at skattevæsenet kan komme i mål
med planlagte og kommende opgaver på it-området, herunder også at påbegynde modernise-
ring af porteføljen af it-systemer, samt fortsætte den grundlæggende drift af it-området.
Et ekspertudvalg med deltagelse af eksterne eksperter afgav i april 2022 en række anbefalinger
med rapporten
Anbefalinger til flerårsaftale for skattevæsenet.
Ekspertudvalget afgav anbefa-
linger til (i) flerårige økonomiske rammer for skattevæsenet og prioritering af opgaver inden
13. juni 2023