Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 168
Offentligt
2723608_0001.png
Juni 2023
Skattestyrelsen konstaterer
svig i 9 ud af 10 kontroller
mod kædesvig
I perioden fra 2015 til 2022 har Skattestyrelsen
fordoblet antallet af kontroller mod kædesvig.
Det har ført til skatte- og momsopkrævninger for i
alt 6,3 mia. kr.
Virksomheder kan bevidst forsøge at undgå at betale skat og moms ved at be-
nytte kæder af underleverandører, stråmænd, fiktive virksomheder og fiktive fak-
turaer for at sløre, hvem der reelt har udført et stykke arbejde, modtaget betaling
og dermed retteligt skal betale skat og moms. Dette kaldes for kædesvig.
Formålet med Skattestyrelsens indsats mod kædesvig er først og fremmest at
stoppe den skatteøkonomiske kriminalitet gennem kontrol af hele kæden af virk-
somheder og deres skatte- og momsbetalinger.
I perioden fra 2015 til 2022 har Skattestyrelsen mere end fordoblet antallet af
kontroller fra godt 1.100 kontroller i 2015 til godt 2.400 kontroller i 2022,
jf. figur
1.
Samtidig ligger andelen af kontroller, som fører til efterfølgende regulering,
fortsat højt. I 2022 var der træf i 9 ud af 10 kontroller.
Figur 1. Antal kontroller og træfprocent i perioden 2015-2022
3.000
90
85
2.500
2.112
2.000
1.950
1.918
1.941
70
60
1.500
1.133
1.000
1.354
50
40
30
20
10
0
2015
2016
2017
2018
Kontroller
2019
2020
2021
2022
0
90
91
90
90
2.438
2.294
100
90
80
88
87
2.400
Antal kontroller i 2022
I 2022 gennemførte Skattestyrelsen
godt 2.400 kontroller mod kædesvig.
500
Træfprocent
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 168: Publikation fra Skattestyrelsen, juni 2023: Skattestyrelsen konstaterer svig i 9 ud af 10 kontroller mod kædesvig
2723608_0002.png
Skattestyrelsen konstaterer svig i 9 ud af 10 kontroller mod kædesvig
Side 2
Bevis på kædesvig fører til efterfølgende opkrævning
Når Skattestyrelsen finder bevis på kædesvig hos en virksomhed, fører det til en
regulering af virksomhedens skatte- og momsopkrævning, og i de fleste tilfælde
sendes sagen også til vurdering af straf og efterfølgende politianmeldelse.
I perioden fra 2015 til 2022 resulterede Skattestyrelsens kontrolindsats i efter-
følgende skatte- og momsopkrævninger for i alt 6,3 mia. kr.,
jf. figur 2.
Alene i
2022 udsendte Skattestyrelsen opkrævninger for ca. 800 mio. kr.
Figur 2. Skatte- og momsopkrævninger i mia. kr. i perioden 2015-2022 (2022-niveau)
7,0
6,0
5,0
4,0
3,0
3,0
2,2
2,0
1,0
0,0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
0,5
0,5
0,6
1,0
0,8
0,7
0,8
1,0
0,8
1,2
3,7
4,5
5,5
6,3
6,3 mia.
Samlede skatteopkrævninger
Skattestyrelsens kontrolindsats mod
kædesvig har i perioden fra 2015 til
2022 medført skatte- og momsop-
krævninger for i alt 6,3 mia. kr.
Skatteopkrævninger
Akkumulerede skatteopkrævninger
Anm: De samlede årlige skatte- og momsopkrævninger afhænger af de enkelte kontrolsagers størrelse og
kompleksitet, hvilket typisk varierer fra år til år. Herudover kan enkeltsager påpegyndes et år og afsluttes
det efterfølgende år. Tallene er korrigeret for udvikling i BNP.
Kilde: Skattestyrelsen.
Vejledningsindsats skal medvirke til at forebygge kædesvig
Skattestyrelsen har ultimo 2022 igangsat en vejledningskampagne, der skal op-
lyse virksomheder om, hvordan de kan være med til at forebygge kædesvig.
Formålet med vejledningsindsatsen er at gøre virksomhederne opmærksomme
på, at svindel blandt leverandører og underleverandører i sidste ende udgør en
risiko for virksomheden selv, der blandt andet kan risikere at miste sit momsfra-
drag eller blive politianmeldt.
På den baggrund råder Skattestyrelsen blandt andet virksomhederne til at holde
øje med, om deres leverandører er opmærksomme på, hvilke underleverandører
der udfører arbejdet, samt om arbejdet momsregistreres.
Kampagnen har særligt været målrettet byggeri- og transportbranchen, og der-
for har der været afholdt møder mellem Skattestyrelsen og en række branche-
og interesseorganisationer.
For yderligere information om vejledningskampagnen om kædesvig henvises til
Sådan undgår du kædesvig - skat.dk.
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen