Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 167
Offentligt
2723112_0001.png
Juni 2023
Redegørelse om sager om
omkostningsgodtgørelse i
2022
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 1
Skatteministeren afgiver i henhold til skatteforvaltningslovens § 59 årligt en redegørelse til
Folketinget om den udgiftsmæssige udvikling m.v. i de sager, hvortil der kan ydes omkost-
ningsgodtgørelse.
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt
erhvervsdrivende, skattepligtige selskaber og fonde med flere får godtgjort deres udgifter
til sagkyndig bistand m.v. i klage- og retssager over skatter, told og afgifter, så de ikke af
økonomiske grunde undlader at klage, hvis de er utilfredse med en afgørelse.
Redegørelsen viser udviklingen i regnskabstallene, som udgør de samlede udbetalinger af
omkostningsgodtgørelse i 2022, samt udviklingen i omkostningsgodtgørelse, i sager som
er endeligt afsluttet i 2022. Godtgørelsen pr. afsluttet sag indeholder også eventuelle acon-
toudbetalinger, som er udbetalt i tidligere år. I redegørelsen opdeles udgifterne på instanser,
sagstyper, emner, klagesagens udfald og sagkyndig erhvervsgruppe.
Sammenfatning af redegørelsens resultater
Hovedresultaterne fra redegørelsen er sammenfattet nedenfor og uddybes efterfølgende i
redegørelsens enkelte afsnit. Redegørelsen er derudover vedlagt 8 bilag med uddybende
oplysninger.
Stigning i udbetalingen af omkostningsgodtgørelse:
Der blev i 2022 netto udbetalt
188,7 mio. kr. i omkostningsgodtgørelse, hvilket er en stigning på 10,2 pct., i forhold til
2021, hvor der blev udbetalt 171,3 mio. kr. Stigningen i nettoregnskabstallet skyldes
blandt andet, at der i 2022 var en større udbetaling pr. sag, og at der i 2021 blev afsluttet
ekstraordinært mange sager med fuldt afslag.
Ansøgninger om omkostningsgodtgørelse:
Skattestyrelsen modtog i 2022 i alt 2.907 an-
søgninger om omkostningsgodtgørelse, inklusive acontoansøgninger. Hertil kommer
umiddelbart afviste ansøgningssager, sager med besvarelse af henvendelser, sager på
Skattestyrelsens initiativ om rimelighedsvurdering
1
samt øvrige sager, fx kontrolsager.
Omkostningsgodtgørelse i afsluttede sager:
I 2022 var der 1.782 afsluttede sager
2
, hvor
der blev udbetalt omkostningsgodtgørelse. Det er en stigning i forhold til 2021, hvor der
var 1.413 afsluttede sager, hvor der blev udbetalt omkostningsgodtgørelse.
1
Med sager om rimelighedsvurdering menes Skattestyrelsens foreløbige eller efterfølgende vurdering af størrelsen af hono-
rarkravet.
2
Med afsluttede sager menes endeligt afsluttede sager pr. instans, idet acontosager, som oprettes og afsluttes ved udbeta-
ling af aconto-godtgørelse, ikke er medregnet. I nogle tilfælde er der flere sager pr. klagesag, blandt andet når flere rådgi-
vere har ydet bistand, ligesom sagsomkostninger registres særskilt.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 2
Gennemsnitlig udbetalt godtgørelse:
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. af-
sluttet sag i 2022 var 88.703 kr. mod 86.597 kr. i 2021.
Sager med højeste udbetalinger:
I 2022 var der 31 sager med udbetalinger over 0,6 mio.
kr. med en samlet udbetaling på 45,8 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 31
sager var 1,5 mio. kr.
Klageinstanser:
De afsluttede sager i 2022 fordelte sig med henholdsvis 77,9 pct. ved
administrative instanser og 22,1 pct. ved domstolene. Den gennemsnitlige godtgørelse
pr. sag var 78.259 kr. ved administrative instanser og 125.496 kr. ved domstolene.
Sagstyper:
Flertallet af sager i 2022 omhandlede klage over skatteansættelsen. Den
næststørste sagstype omhandlede klager vedrørende told, moms eller afgift.
Sagsemne:
Flertallet af sager i 2022 omhandlede personbeskatning, aktionær- og sel-
skabsbeskatning samt erhvervsbeskatning. Sager om aktionær- og selskabsbeskatning
samt afgiftssager havde den største gennemsnitlige godtgørelse pr. sag.
Klagesagernes udfald:
I 32,7 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssa-
ger, som blev afsluttet i 2022, blev der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold
eller medhold i overvejende grad. Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede
sager med fuldt medhold eller medhold i overvejende grad var 124.136 kr. For sager
med ikke medhold eller medhold i mindre grad var den gennemsnitlige udbetalte godt-
gørelse 71.518 kr.
Gennemsnitlige honorarkrav:
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time i 2022 udgjorde
2.910 kr.
3
For sager med fuldt medhold og medhold i overvejende grad, var den gennem-
snitlige timepris 3.117 kr., mens den for sager med medhold i mindre grad eller ikke med-
hold var 2.813 kr. Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag var 49,9 timer i 2022.
Godtgørelsesberettigede parter:
De godtgørelsesberettigede parter fordelte sig i 2022
med 53,4 pct. personer/lønmodtagere, 18,5 pct. selvstændigt erhvervsdrivende, 25,5
pct. selskaber samt i alt 2,6 pct. fonde/foreninger, dødsboer og andre.
Rådgiver:
I sager afsluttet i 2022 blev den sagkyndige bistand i 52,7 pct. af sagerne ydet
af en advokat, og i 28,3 pct. af sagerne blev bistanden ydet af en revisor. I 2022 blev 61,7
pct. af godtgørelsen ydet til advokatbistand og 27,6 pct. til revisorbistand.
Rimelighedsvurdering:
Skattestyrelsen kan foretage en rimelighedsvurdering af rådgi-
verhonoraret. Der blev i 2022 afsluttet 28 sager vedrørende rimelighedsvurdering. I én
afsluttet sag blev honorarkravet nedsat med 0,2 mio. kr. efter rimelighedsvurdering. I de
resterende sager blev honoraret godkendt og forbeholdet ophævet.
Regulering af godtgørelse:
Skattestyrelsen har i 232 af de 1.782 afsluttede sager givet
delvist afslag på omkostningsgodtgørelse. Herudover blev der givet fuldt afslag på godt-
gørelse i 451 sager. I 2022 blev der samlet i 683 sager afvist at yde godtgørelse for ho-
norarkrav på 22,2 mio. kr. Afslagene var begrundet i, at sagen eller udgiften ikke blev
anset for godtgørelsesberettiget. Skattestyrelsen har i 10 afsluttede sager krævet 0,7
mio. kr. tilbagebetalt.
3
Honorarkrav og timepriser er inklusive moms
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 3
Om omkostningsgodtgørelse
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt
erhvervsdrivende, skattepligtige selskaber og fonde med flere får godtgjort deres udgifter
til sagkyndig bistand m.v. i klage- og retssager, så de ikke af økonomiske grunde undlader
at klage, hvis de er utilfredse med en afgørelse.
Regelgrundlaget
Fysiske og juridiske personer, herunder dødsboer, kan få godtgjort omkostninger til sagkyn-
dig bistand m.v. i forbindelse med klage- og domstolssager over skatter, told og afgifter. I
perioden fra 2009-2017 blev der ikke ydet omkostningsgodtgørelse til skattepligtige sel-
skaber og fonde. Med virkning fra 1. januar 2017 fik skattepligtige selskaber og fonde igen
mulighed for at søge om omkostningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v. af-
holdt efter 1. januar 2017.
Der ydes 100 pct. godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v., når den godtgørelses-
berettigede har fået fuldt medhold eller medhold i overvejende grad. Opnår den godtgørel-
sesberettigede ikke medhold eller kun medhold i mindre grad, ydes der 50 pct. godtgørelse
for udgifterne til sagkyndig bistand m.v.
Der ydes ikke godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand m.v., som klager har afholdt i
forbindelse med sagens behandling i første instans, dvs. de udgifter, der er forbundet med
sagens behandling i Skatteforvaltningen.
Administration af ordningen om omkostningsgodtgørelse
Ordningen administreres af Skattestyrelsen som, på baggrund af en ansøgning fra skatte-
yder og dennes rådgiver, kontrollerer, om de indsendte oplysninger kan danne grundlag for
udbetaling af omkostningsgodtgørelse.
Skattestyrelsen modtog i 2022 i alt 2.907 ansøgninger om omkostningsgodtgørelse, inklu-
sive acontoansøgninger. Hertil kommer umiddelbart afviste ansøgningssager, fx grundet
forkerte underskrifter, sager med besvarelse af henvendelser, sager på Skattestyrelsens ini-
tiativ om rimelighedsvurdering samt øvrige sager, fx kontrolsager. De underliggende klage-
og retssager, hvor afgørelser fra Skatteforvaltningen er påklaget til administrative klagein-
stanser eller indbragt for domstolene, omhandler et bredt spektrum af emner og sagstyper.
Ansøgninger skal
med få undtagelser
indsendes via den digitale ansøgningsblanket, der
understøtter en nem og smidig indsendelse af ansøgning med dokumentation til Skattesty-
relsen. Ansøgningsblanketten og vejledninger opdateres løbende for at understøtte, at al
relevant dokumentation indsendes sammen med ansøgningen.
Sammen med ansøgningen skal blandt andet indsendes faktura med specifikation af den
udførte bistand, oplysninger om antal anvendte timer samt honoraraftalen i skriftlig form
eller, hvis den ikke er nedskrevet, en skriftlig redegørelse for honoraraftalens indhold.
Er klagesagen ikke afsluttet, udbetales omkostningsgodtgørelsen aconto med forbehold.
Ved sagens afslutning tages der stilling til det endelige beløb ud fra medholdsgraden. Godt-
gørelse, der udbetales aconto, udgør 50 pct. af de godtgørelsesberettigede udgifter. Hvis
sagen er indbragt af Skatteministeriet, eller der er givet forhåndstilsagn om fuld omkost-
ningsgodtgørelse til udgifter til syn og skøn i sagen, udbetales 100 pct. aconto.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 4
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal
betale rådgiverhonoraret. Det er således en betingelse for at få omkostningsgodtgørelse, at
den godtgørelsesberettigede hæfter for udgifterne til rådgiverbistand.
Er Skattestyrelsen i tvivl om aftalegrundlaget, dokumentationen eller andet i en ansøgning
om omkostningsgodtgørelse, undersøges og indhentes yderligere oplysninger og doku-
mentation, før der træffes en afgørelse. Skattestyrelsen har mulighed for at anmode den
godtgørelsesberettigede eller den sagkyndige om yderligere oplysninger, herunder time-
sagsregnskab, redegørelser m.m. Modtager Skattestyrelsen ikke tilstrækkelig dokumenta-
tion for de faktiske forhold, gives der afslag på omkostningsgodtgørelse.
Skattestyrelsen har fortsat forlængede sagsbehandlingstider for behandling af ansøgninger
om omkostningsgodtgørelse, hvilket blandt andet skyldes sagernes stigende kompleksitet,
og at mange ansøgninger ikke er fuldt ud oplyste. Implementering af et nyt sagsbehand-
lingssystem har endvidere krævet en stor investering af ressourcer.
De realiserede månedlige bruttosagsbehandlingstider for alle afsluttede ansøgningssager i
2022 var 269-425 dage, mod 120-203 dage i 2021. Tallene for 2022 er påvirket af afvik-
lingen af de ældste sager samt af afslutning af et større antal sager i et sagskompleks, der
har afventet udfaldet af andre klage- eller retssager. Der er fortsat stort fokus på at ned-
bringe sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiden.
Et nyt sagsbehandlingssystem er etapevis blevet sat i drift siden november 2021. Formålet
er primært at optimere sagsbehandlingsprocesserne samt at tilvejebringe et bedre data-
grundlag om sager om omkostningsgodtgørelse, fx klagesagstyper, acontosager, ny lovgiv-
ning samt opdeling af sager og udbetalinger for skattepligtige selskaber og fonde og øvrige
godtgørelsesberettigede til brug for redegørelsen.
Skattestyrelsen deltager i møder med rådgiverbranchen, og der er aftalt et øget samarbejde
for gensidig orientering, drøftelse af ansøgnings- og sagsbehandlingsprocesser samt gene-
relle emner vedrørende godtgørelsesordningen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
2723112_0006.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 5
Resultater fra redegørelsen
Nedenfor præsenteres hovedresultaterne fra Redegørelse om sager om omkostningsgodt-
gørelse i 2022.
Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse i 2022
Regnskabstallet for 2022 viser, at der netto blev udbetalt 188,7 mio. kr. fra ordningen om
omkostningsgodtgørelse.
Figur 1. Årlige udgifter (mio. kr.) i løbende priser
200
180
160
140
120
100
80
60
40
20
0
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
Brutto regnskabstal
Netto regnskabstal
Kilde: Skattestyrelsen, januar 2023
Regnskabstallet på finanslovens konto 09.51.13.10 omfatter udbetalinger ved afslutning af
sager, acontoudbetalinger i ikke-afsluttede sager samt efterreguleringer. Det fremgår af
regnskabstallet for 2022, at der var en stigning i udgifterne på 17,4 mio. kr. svarende til 10,2
pct. i forhold til 2021.
4
Tabel 1. Årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse i løbende priser
Mio. kr.
Brutto regnskabstal
Tilbagebetalingskrav i året
Afskrevet tilbagebetalingskrav
Kursværdiregulering
Netto regnskabstal
Ændring i forhold til året før
2018
107,7
-30,2
-
-
77,5
-29,5%
2019
135,3
-4,2
-
-
131,1
69,2%
2020
174,7
-1,3
11,5
-
184,9
41,1%
2021
172,3
-1,1
-
0,1
171,3
-7,4%
2022
189,5
-0,8
-
-
188,7
10,2%
Kilde: Skattestyrelsen, januar 2023
4
Regnskabstallet for året omfatter både udbetalinger i verserende sager og i afsluttede sager samt tilbage-
betalingskrav. Regnskabstallet afviger derfor i forhold til den endelige omkostningsgodtgørelse i de afslut-
tede sager, der som oftest er udbetalt over flere år.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
2723112_0007.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 6
Stigningen i nettoregnskabstallet skyldes blandt andet, at der i 2022 var en større udbeta-
ling pr. sag, og at der året før blev afsluttet ekstraordinært mange sager med fuldt afslag.
I 2022 blev der udbetalt netto 80,8 mio. kr. til skattepligtige selskaber og fonde og 76,9 mio.
kr. i 2021. Til de øvrige godtgørelsesberettigede blev der i 2022 udbetalt netto 107,9 mio.
kr. og 94,3 mio. kr. året forinden.
Udgifter til omkostningsgodtgørelse i sager, der er endeligt
afsluttet i 2022
Der blev i 2022 afsluttet 1.782 sager om omkostningsgodtgørelse med en samlet udbeta-
ling på 158,1 mio. kr. Til sammenligning blev der i 2021 afsluttet 1.413 sager med en samlet
udbetaling på 122,4 mio. kr. Beløbene er eksklusive efterreguleringer.
5
Tabel 2. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager
2021
Antal
sager
Omkostnings-
godtgørelse
Efterregulering
I alt
1.413
25
122.360.865
2.948.104
125.308.969
86.597
117.924
1.782
10
158.068.998
1.507.205
159.576.203
88.703
150.721
Godtgørelse
i alt kr.
Gennemsnit
pr. sag kr.
Antal
sager
2022
Godtgørelse
i alt kr.
Gennemsnit
pr. sag kr.
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023
Der var således 26,1 pct. flere afsluttede sager i 2022 i forhold til i 2021. Den gennemsnitlige
godtgørelse pr. sag var 2,4 pct. højere i 2022. I nogle tilfælde er der flere sager pr. klage-
eller retssag, blandt andet når flere rådgivere har ydet bistand i samme sag. Desuden regi-
streres sagsomkostninger samt syn og skøn særskilt. Se også bilag 5.
Der blev i 2022 afsluttet 31 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet udbe-
taling på 45,8 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 31 sager var 1,5 mio. kr. I 2021
var der 22 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr., og den samlede udbetaling i disse sa-
ger var på 25,3 mio. kr., mens den gennemsnitlige udbetaling var på 1,1 mio. kr. Den gen-
nemsnitlige godtgørelse pr. sag
korrigeret for de 31 sager med de højeste udbetalinger
var 64.127 kr. i 2022 og 69.791 kr. i 2021.
De 31 sager med de højeste udbetalinger i 2022 omfattede klage- og retssager vedrørende
personbeskatning, skattepligt samt aktionær- og selskabsbeskatning. I 14 af de 31 sager
afsluttet i 2022 blev der opnået fuldt medhold eller medhold i overvejende grad, hvor det i
2021 var i 12 af de 22 sager.
I de 1.782 afsluttede sager med udbetalinger blev der givet delvist afslag i 232 sager. Her-
udover blev der givet fuldt afslag på godtgørelse i 451 sager. I 2022 blev det i 683 sager
afvist at yde godtgørelse for honorarkrav på i alt 22,2 mio. kr. I 2021 afviste Skattestyrelsen
at yde omkostningsgodtgørelse for honorarkrav på i alt 27,6 mio. kr. i 1.014 sager.
5
En regulering af godtgørelse ved tidligere instanser vil bero på en vurdering af sagen ved de tidligere in-
stanser i forhold til udfaldet ved sidste instans, i tabel 2 kaldet efterregulering.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
2723112_0008.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 7
Instanser
De afsluttede sager i 2022 fordelte sig med henholdsvis 77,9 pct. ved administrative instan-
ser og 22,1 pct. ved domstolene. I 2022 var der 1.388 afsluttede sager med omkostnings-
godtgørelse ved administrative klageinstanser og 394 afsluttede sager ved domstolene. Af
de afsluttede sager i 2022 var 58,8 pct. ved Landsskatteretten og 14,2 pct. ved byretterne.
Se også bilag 1.
Figur 2. Afsluttede sager i 2022 - fordelt på instans
Skatteankenævn
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten
Byret
Landsret
Højesteret
EF-voldgift
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023.
Den udbetalte godtgørelse i afsluttede sager i 2022 fordelte sig med henholdsvis 68,7 pct.
ved administrative instanser og 31,3 pct. ved domstolene. Den gennemsnitlige godtgørelse
pr. sag i 2022 var 78.259 kr. ved administrative instanser og 125.496 kr. ved domstolene.
Figur 3. Godtgørelse i afsluttede sager i 2022 - fordelt på instans
Skatteankenævn
Skatteankestyrelsen
Landsskatteretten
Byret
Landsret
Højesteret
EF-voldgift
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
2723112_0009.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 8
Sagstyper
Flertallet af sager i 2022 omhandlede klage over skatteansættelsen. Den gennemsnitlige
godtgørelse var 95.240 kr. i disse sager og dermed lidt højere end det gennemsnitlige beløb
i alle afsluttede sager.
Den næststørste sagstype omhandlede klager vedrørende told, moms eller afgift. Disse
sagstyper var sammen med klager med syn og skøn, bindende svar og dobbeltbeskatning
de sagstyper med den højeste godtgørelse pr. sag. Samlet var der dog under 100 af disse
sager. Se også bilag 2 og 5.
Sagsemner
Flertallet af sager i 2022 omhandlede personbeskatning, aktionær- og selskabsbeskatning
samt erhvervsbeskatning. Sager om aktionær- og selskabsbeskatning, afgifter og person-
beskatning havde den største gennemsnitlige godtgørelse pr. sag. Se også bilag 3.
Udbetalt godtgørelse og godtgørelsesprocent
Den gennemsnitlige udbetaling af omkostningsgodtgørelse pr. afsluttet sag var 88.703 kr. i
2022, hvor det tilsvarende var 86.597 kr. i 2021.
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i afsluttede sager med fuldt medhold eller med-
hold i overvejende grad er steget fra 115.614 kr. i 2021 til 124.136 kr. i 2022. For sager
med ikke medhold eller medhold i mindre grad er den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse
steget fra 69.021 kr. i 2021 til 71.518 kr. i 2022.
I 32,7 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager, som er afsluttet i 2022,
er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende grad
mod i 37,7 pct. af sagerne i 2021. Se også bilag 4.
Tabel 3. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager - fordelt på udfald
2021
Antal
sager
Godtgørelse
i alt kr.
Gennemsnit
pr. sag kr.
Antal
sager
2022
Godtgørelse
i alt kr.
Gennem-
snit pr.
sag kr.
Fuldt medhold og med-
hold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
og ikke medhold
I alt
880
1.413
60.738.847
122.360.865
69.021
86.597
1.200
1.782
85.822.033
158.068.988
71.518
88.703
533
61.622.018
115.614
582
72.246.965
124.136
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
2723112_0010.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 9
Godtgørelsesberettigede
De godtgørelsesberettigede parter fordelte sig i 2022 med 53,4 pct. personer/lønmodta-
gere, 18,5 pct. selvstændigt erhvervsdrivende, 25,5 pct. selskaber samt i alt 2,6 pct.
fonde/foreninger, dødsboer og andre.
Figur 4. Afsluttede sager i 2022 - fordelt på ansøgerkategori
Person/lønmodtager
Selvstændigt erhvervsdrivende
Selskab
Fond/forening
Dødsbo
Andet
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023
Den udbetalte godtgørelse fordelte sig med 49,1 pct. til personer/lønmodtagere, 33,9 pct.
til selskaber, 15,4 pct. til selvstændigt erhvervsdrivende, samt 1,6 pct. til fonde/foreninger,
dødsboer og andre.
Figur 5. Godtgørelse i afsluttede sager i 2022 - fordelt på ansøgerkategori
Person/lønmodtager
Selvstændigt erhvervsdrivende
Selskab
Fond/forening
Dødsbo
Andet
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
2723112_0011.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 10
Den sagkyndige bistand og honorarkravet
I sager afsluttet i 2022 var den sagkyndige bistand i 52,7 pct. af de afsluttede sager ydet af
en advokat, og i 28,3 pct. af sagerne var bistanden ydet af en revisor. I 2021 var det hen-
holdsvis 54,3 pct. og 30,4 pct.
Figur 6. Afsluttede sager i 2022 - fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Blanding af flere
Ingen bistandsyder
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023
I sager afsluttet i 2022 blev 61,7 pct. af godtgørelsen ydet til advokatbistand og 27,6 pct. til
revisorbistand. Året før var det henholdsvis 63,2 pct. og 25,0 pct.
Figur 7. Godtgørelse i afsluttede sager i 2022 - fordelt på rådgiverkategori
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Person, der kan ligestilles hermed
Ingen bistandsyder
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
2723112_0012.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 11
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time i 2022 udgjorde 2.910 kr. inklusive moms, hvor det
i 2021 udgjorde 2.888 kr. Det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag var 49,9 timer pr.
sag i 2022 og 46,3 timer pr. sag i 2021. Se også bilag 4 og bilag 7.
Tabel 4. Honorarkrav i afsluttede sager - fordelt på udfald
2021
Honorarkrav og timepriser
er inklusive moms
Fuldt medhold
Medhold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
Ikke medhold
I alt
Antal
timer
14.868
8.467
5.973
27.346
56.654
Honorarkrav
i alt kr.
43.492.902
24.699.524
18.639.180
76.780.315
163.611.921
Gennemsnit
pr. time kr.
2.925
2.917
3.121
2.808
2.888
Antal
timer
19.259
6.741
12.540
42.488
81.028
2022
Honorarkrav
i alt kr.
60.505.435
20.533.969
37.284.979
117.495.390
234.883.872
Gennemsnit
pr. time kr.
3.142
3.046
2.973
2.765
2.910
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023
Tabel 5. Honorarkrav pr. time i endelige sager - fordelt på sagkyndig erhvervsgruppe
2021
Honorarkrav og
timepriser er
inklusive moms
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Ligestillede
I alt
38.697
15.799
410
1.748
56.654
114.776.165
43.581.202
809.082
4.445.472
163.611.921
2.966
2.758
1.973
2.543
2.888
52.768
21.650
987
5.623
81.028
151.299.249
68.824.299
1.848.885
13.847.340
235.819.773
Antal
timer
Honorarkrav
i alt kr.
Gennemsnit
pr. time kr.
Antal
timer
2022
Honorarkrav
i alt kr.
Gennemsnit
pr. time
kr.
2.867
3.179
1.873
2.463
2.910
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 12
Sager, som myndighederne har udtaget til rimelighedsvur-
dering
Skattestyrelsen kan foretage en rimelighedsvurdering af rådgiverhonoraret. Skattestyrelsen
vurderer i forbindelse med den endelige afregning pr. instans, om der skal tages forbehold
for en efterfølgende rimelighedsvurdering.
Finder Skattestyrelsen, at honoraret ikke er rimeligt, udbetales godtgørelsen som overve-
jende hovedregel med forbehold. Herefter foretager Skattestyrelsen en rimelighedsvurde-
ring af honoraret. Der tages ikke forbehold, hvis honoraret - efter Skattestyrelsens opfattelse
- står i rimeligt forhold til blandt andet den udførte bistand og sagens genstand.
Skattestyrelsen kan desuden helt eller delvis undlade at udbetale omkostningsgodtgørelse
i de tilfælde, hvor Skattestyrelsen finder, at størrelsen af det ansøgte beløb er åbenbart uri-
meligt. Honoraret anses for åbenbart urimeligt, såfremt honoraret vurderes at være mere
end 50 pct. for højt ud fra en almindelig vurdering af, hvad der findes rimeligt.
Ved vurderingen af honorarets størrelse ser Skattestyrelsen på en række relevante para-
metre så som sagsgenstand, sagsemne, kompleksitet, udfald, den sagkyndiges specialvi-
den og den gennemsnitlige timepris.
Hvis rådgiver er tilknyttet Advokatsamfundet, påklages honoraret til Advokatnævnet. Hvis
rådgiver er tilknyttet FSR - danske revisorer eller Foreningen Danske Revisorer indhentes en
sagkyndig udtalelse om honorarets størrelse fra brancheorganisationens klagenævn. Her-
efter træffer Skattestyrelsen sin endelige afgørelse om det godtgørelsesberettigede hono-
rar.
Er rådgiver ikke tilknyttet en brancheorganisation, vurderer Skattestyrelsen rimeligheden af
honoraret.
Der er i 2022 afsluttet 28 sager vedrørende rimelighedsvurdering. I én afsluttet sag blev
honorarkravet nedsat med 0,2 mio. kr. efter en rimelighedsvurdering. I de resterende sager
blev honoraret godkendt og forbeholdet ophævet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 167: Årlige redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
2723112_0014.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i 2022
Side 13
Sager, hvor Skattestyrelsen giver afslag eller rejser tilbage-
betalingskrav
Omkostningsgodtgørelse er betinget af, at den godtgørelsesberettigede har betalt eller skal
betale rådgiverhonoraret.
Højesteret har fastslået, at det er en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse, at den
godtgørelsesberettigede reelt hæfter for udgifterne til rådgiverbistand. Hvis aftalen mellem
klient og rådgiver er konstrueret således, at klienten reelt ikke hæfter for rådgivers udgifter,
er sagen i sin helhed ikke godtgørelsesberettiget.
Skattestyrelsen afslog i 2022 at yde omkostningsgodtgørelse for honorarkrav på i alt 22,2
mio. kr. i 683 sager. Afslagene er begrundet i, at sagstypen eller udgiften ikke er anset godt-
gørelsesberettiget, eller at honoraret ikke er anset for rimeligt. Den overvejende del af disse
sager udgøres af sager og sagskomplekser, hvor det viste sig, at der ikke var reel hæftelse.
I 2021 afviste Skattestyrelsen i 1.014 sager at yde omkostningsgodtgørelse for honorarkrav
på i alt 27,6 mio. kr.
Skattestyrelsen har i 2022 krævet 0,7 mio. kr. tilbagebetalt i 10 afsluttede sager, hvor Skat-
testyrelsen fandt, at der ikke var hæftelse. I 2021 blev der i én sag krævet 1,0 mio. kr. tilba-
gebetalt, hvor Skattestyrelsen ikke fandt, at der forelå reel hæftelse.
Tabel 6. Oversigt over afslag, reguleringer og tilbagebetalingskrav
Mio. kr.
Regulering af beregningsgrundlaget
Antal sag med regulering
Genopkrævet beløb
Antal sager med genopkrævning
2018
64,8
740
26,3
89
2019
31,1
562
6,9
28
2020
23,9
600
1,3
42
2021
27,6
1.014
1,0
1
2022
22,2
683
0,7
10
Kilde: Skattestyrelsen, maj 2023
Med virkning fra 2017 blev der indført kontrolbestemmelser vedrørende omkostningsgodt-
gørelse i skatteforvaltningsloven. Formålet var at sikre ordningens robusthed.
I Skattestyrelsen er der etableret et samarbejde med kontrol- og straffesagsenheder om sa-
ger og sagskomplekser, hvor der gennemføres kontrolaktiviteter, og hvor strafansvar efter
skatteforvaltningsloven eller straffeloven kan komme på tale. Skattestyrelsen har siden
2017 gjort brug af kontrolhjemlen i skatteforvaltningslovens § 58 a, såvel i forbindelse med
indhentelse af yderligere materiale som i egentlige regnskabskontrolsager.
Der er flere igangværende kontrolsager samt sager hos politiet om bedrageri vedrørende
omkostningsgodtgørelse. Kontrolindsatsen har foreløbigt medført, at der er givet flere af-
slag på omkostningsgodtgørelse samt rejst afledte moms- og skattekrav.
Det er Skattestyrelsens vurdering, at der fortsat er behov for en øget kontrolindsats vedrø-
rende udbetaling af omkostningsgodtgørelse. Dette vil kunne forebygge eller begrænse tab
på tilskudsordningen med omkostningsgodtgørelse.