Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 161
Offentligt
2721611_0001.png
6. juni 2023
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 16. juni 2023
1) Forslag til en reform af EU's finanspolitiske regler
KOM(2023)240, KOM(2023)241, KOM(2023)242
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
2) Moms i den digitale tidsalder
KOM(2022)701, KOM(2022)704, KOM(2022)703
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Skatteministeriet
3) Forslag om detailinvesteringer - præsentation
KOM(2023)278, KOM(2023)279
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet og Erhvervsministeriet
4) Implementering af genopretningsfaciliteten
KOM(2020)408, KOM(2022)231, KOM(2023)265
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
5) Kommissionens pakke vedr. det europæiske semester mv.
KOM(2023)600-628, KOM(2023)631
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
6) Økonomiske konsekvenser af Ruslands krig i Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
7) Internationale møder: Forberedelse af G20-møde, 14.-18. juli 2023
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Økonomiministeriet
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0002.png
Side 2 af 13
Dagsordenspunkt 2:
Moms i den digitale tidsalder
KOM(2022) 701, KOM(2022) 704, KOM(2022) 703
1. Resume
ECOFIN ventes at have en generel drøftelse af Kommissionens lovpakke Moms i den digitale
tidsalder (VAT in the Digital Age) fremsat den 8. december 2022. Der lægges ikke op til, at
der skal opnås enighed om forslagene under det svenske formandskab. Formålet med lovpakken
er at modernisere og digitalisere momssystemet samt at håndtere moms-udfordringer i forbindelse
med platformsøkonomien. Lovpakken er opdelt i tre områder: A) Digitale rapporteringskrav, B)
Ændrede momsregler for platformsøkonomi, herunder momspligt for korttidsudlejning af boliger
gennem platforme som Airbnb og at momspligten flyttes fra sælger til platform. C) Én momsregi-
strering i EU. Disse tiltag skal ved brug af den nyeste teknologi dels opdatere det nuværende
momssystem til den digitale tidsalder, dels reducere de administrative byrder og omkostninger for
virksomhederne, samt dels bekæmpe momssvig (dvs. bekæmpe, at virksomheder forsætligt undlader
at indberette korrekte oplysninger vedr. moms til skattemyndighederne).
Regeringen er positiv over for flere af pakkens elementer, herunder særligt indførelsen af digitale
rapporteringskrav. En øget digitalisering af momsindberetnings- og rapporteringskrav medfører
forenklinger hen imod, at virksomheder kun skal momsregistreres i ét EU-land. Regeringen vur-
derer, at forslaget vedr. nye momsregler for platforme, herunder at der indføres momspligt på kort-
tidsudlejning og at momspligten flyttes fra sælgeren til platformen kan medføre udfordringer for de
eksisterende danske regler for sommerhuse. Regeringen finder det derfor mest hensigtsmæssigt, at
hvert EU-land får en vis fleksibilitet til at fastsætte, hvornår korttidsudlejning anses for at være
momspligtig.
For en mere detaljeret gennemgang henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat oversendt
til Folketingets Europaudvalg den 7. marts 2023.
2. Baggrund
Kommissionen har den 8. december 2022 fremsendt en lovpakke med forslag til
ændringer af det fælles momssystem i EU for at tilpasse momsreglerne til stigende
grad af digitalisering. Med afsæt i den hastige teknologiske og digitale udvikling samt
behovet for at tilpasse momssystemet denne udvikling foreslår Kommissionen at
indføre digitale rapporteringskrav om elektronisk fakturering (e-fakturering), nye
regler for platformsøkonomien, og at virksomheder som hovedregel skal kunne nø-
jes med at have én momsregistrering i EU via bl.a. en udvidelse af Moms-One-
Stop-Shoppen (OSS).
E-fakturering er en automatiseret måde at sende og behandle fakturaer mellem le-
verandør og kunde i et struktureret elektronisk format, og dækker således ikke over
eksempelvis pdf-filer sendt via en mail. Ved offentlige indkøb (B2G) er det i Dan-
mark påkrævet, at køber og sælger anvender e-fakturering, mens det ikke er påkræ-
vet ved handel mellem virksomheder (B2B). På området for indberetning og rap-
portering af moms er flere EU-lande enten i færd med, eller har iværksat nationale
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0003.png
Side 3 af 13
løsninger, herunder indførelse af obligatorisk B2B og B2G e-fakturering. De natio-
nale løsninger er meget forskellige EU-landene i mellem, herunder i form forskellige
formater og indberetningskrav, hvilket øger administrative byrder for virksomhe-
derne ved handel i flere EU-lande.
Der er i de seneste år sket en udvikling i brugen af platformsøkonomier. En plat-
formsøkonomi er kendetegnet ved, at der er en formidler af ydelser mellem en kø-
ber og sælger, der typisk er internetbaseret, fx GoMore og Airbnb. Med gældende
regler er fx kortidsudlejning af sommerhuse via. platforme momsfritaget i de fleste
EU-lande, så længe der ikke er tilknyttede serviceydelser (svarende til hotelydelser,
fx forplejning). Traditionelle udbydere (hoteller) er omvendt momspligtige. Udvik-
lingen i platformsøkonomien har således skabt konkurrencemæssige udfordringer i
forholdet mellem traditionelle udbydere (fx særligt hoteller) og udbydere via plat-
forme (fx udlejere på Airbnb). Kommissionen ønsker at skabe lige konkurrencevil-
kår mellem traditionelle udbydere og udbydere, der benytter platforme.
One-stop-shoppen gør det muligt for virksomheder at angive og betale moms for
salg af varer og levering af ydelser til forbrugere i andre EU-lande gennem systemet,
jf. figur 1.
Virksomheder undgår således at skulle lade sig momsregistrere i samtlige
af de EU-lande, hvortil dennes varer sælges. Dertil er der indført Import One-Stop-
Shop (IOSS) for salg i EU af varer importeret fra virksomheders lagre i lande uden
for EU til forbrugere i EU. Hensigten med at indføre OSS og IOSS var også at gøre
det nemmere for virksomheder, i og uden for EU, at følge momsreglerne for salg
til private forbrugere (B2C) i EU. Virksomhederne skal bl.a. kunne indberette og
betale de forskellige nationale momssatser til hvert enkelt EU-land i OSS-systemet,
i stedet for et system pr. EU-land.
Figur 1
Afregning af virksomheders salg af varer og levering af ydelser via One-stop-shop systemet
Kilde: Egen tilvirkning
Med indførelsen af OSS skal nogle virksomheder dog i visse tilfælde forsat moms-
registreres i mere end ét EU-land. Det gælder eksempelvis ved overførsel af egne
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0004.png
Side 4 af 13
varer til eget lager i et andet EU-land og ved bestemte handler, herunder installering
og montering, der fx finder sted i forbindelse med salg af specialvarer som swim-
mingpool eller et køkken, visse e-handelstransaktioner, hvor leverandører sælger en
vare, som befinder sig i et andet EU-land på salgstidspunktet mv.
Platforme
uden for
EU har momspligt, når de videreformidler salg til private købere
i EU, når om den underliggende sælger er registreret uden for EU (der er således
tale om varer fra tredjelande). Platforme uden for EU kan bruge OSS-ordningen til
salg til forbrugere i EU, når varerne befinder sig i EU (fx på et lager).
Med gældende lovgivning har platforme registreret
i
EU ikke momspligt, når de
videreformidler salg af varer fra EU, da momspligten tilhører den underliggende
sælger af varen (eller ydelsen). Hvis den underliggende sælger er registreret uden for
EU, har platformen momspligt. Reglerne i dag er dermed forskellige alt efter, om
platformen og den underliggende sælger er etableret i eller uden for EU. Nedenstå-
ende giver en prioriteret gennemgang af Kommissionens lovpakke. For en mere
detaljeret gennemgang henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat over-
sendt til Folketingets Europaudvalg den 6. marts 2023.
Lovpakken består af forslag om ændring af
momssystemdirektivet,
forslag om ændring
af
samarbejdsforordningen,
og forslag om ændring af en gennemførelsesforordning med
hjemmel i
momsdirektivet.
Forslagene er fremsat med hjemmel i artikel 113 i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), der kræver høring af Europa-
Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg samt enstemmig vedtagelse i
Rådet.
3. Formål og indhold
Formålet med forslagene er at modernisere og digitalisere momssystemet i EU. Det
betyder, at momsreglerne i højere grad skal afspejle virksomhedernes måde at drive
virksomhed på i dag, ligesom myndighedernes mulighed for kontrol øges, således
at momssvig bedre kan konstateres og begrænses.
Den samlede lovpakke moderniserer momsindberetningsforpligtelserne, indfører et
generelt krav om e-fakturering i grænseoverskridende EU-handel mellem virksom-
heder, ajourfører reglerne for platformsøkonomi og ændrer reglerne for virksom-
heder, så flere virksomheder kun får brug for én momsregistrering i EU.
Samlet forventer Kommissionen, at indførelsen af lovpakken vil øge moms-prove-
nuet på EU-plan, mindske forskellen mellem, hvad der burde blive opkrævet i
moms efter gældende lovgivning, og hvad der faktisk opkræves (”momsgabet”),
samt reducere virksomheders administrative byrder på sigt.
A. Digitale rapporteringskrav
Med forslaget bliver e-fakturering obligatorisk for den grænseoverskridende B2B
og B2G EU-handel. EU-landene har under gældende regler ikke mulighed for at
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0005.png
Side 5 af 13
indføre obligatorisk e-fakturering, da det med det nuværende momsdirektiv forud-
sætter, at modtageren (i fx et andet EU-land, som ikke har indført obligatorisk e-
fakturering) accepterer udstedelsen af en elektronisk faktura.
Forslaget indebærer, at det nuværende system for udveksling af momsoplysninger
(herefter ”VAT Information Exchange System”
- VIES), der bygger på nationale
systemer med månedlige indberetninger af oplysninger fra sælger, skal erstattes af
et centralt VIES-system (en fælleseuropæisk database) med hurtigere og transakti-
onsbaserede indberetninger fra både sælger og købende virksomhed Virksomhe-
dernes rapportering skal kanaliseres via en national database til en ny central EU-
database, hvilket kræver, at EU-landene indfører obligatorisk e-fakturering ud fra
en fælles EU-standard
(”Central VIES”). Central VIES skal opbygges og admini-
streres af Kommissionen.
Det bemærkes, at forslaget kun lægger op til obligatorisk e-fakturering for
grænse-
overskridende
transaktioner, således at det er op til de enkelte EU-lande, om de også
vil indføre indberetningskrav om e-fakturering for
indenlandske
momspligtige trans-
aktioner. Det foreslås dog, at nationale løsninger skal leve op til EU-standarden.
B. Ændrede momsregler for platformsøkonomi
Kommissionen vurderer, at de nuværende momsregler for platformsøkonomier,
der i vid udstrækning indebærer momsfritagelse for korttidsudlejning af fast ejen-
domme, herunder fx sommerhuse, og national personbefordring (transport af per-
soner), er konkurrenceforvridende, idet fx hotellers salg af overnatninger i dag er
momspligtige.
Det foreslås med afsæt heri, at korttidsudlejning af indkvartering på under 45 dage
i EU, med eller uden tilknyttede serviceydelser (svarende til hotelydelser, fx forplej-
ning), skal anses for ”hotellignende” og dermed momspligtige. For udlejning på
mere end 45 dage kan EU-landene
fortsat selv fastsætte, hvad der anses for ”hotel-
lignede”
eller ”ikke hotellignende”. I mange EU-lande,
herunder Danmark, vil for-
slaget udvide momspligten væsentligt, idet korttidsudlejninger uden tilknyttede ser-
viceydelser i dag ikke anses for hotellignende og derfor ikke er momspligtige.
Efter gældende regler er personbefordring i udgangspunkt momspligtigt i en række
EU-lande. Centrale dele af persontransporten er dog momsfritaget eller bestemmes
af EU-landene selv. Enkelte lande har fx en særbestemmelse om momsfritagelse af
indenlandsk personbefordring, herunder Danmark. Disse regler foreslås ikke æn-
dret.
Den foreslåede momspligt for korttidsudlejning vil alt andet lige betyde, at mange
hidtil uregistrerede privatpersoner skal momsregistreres og overholde de alminde-
lige momsregler om opkrævning, angivelse og betaling af moms, hvilket er forbun-
det med en betydelig administrativ byrde. Dertil vil det være svært for myndighe-
derne at kontrollere efterlevelsen af reglerne.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0006.png
Side 6 af 13
Kommissionen foreslår derfor, at der på korttidsudlejning af indkvartering og per-
sonbefordring indføres en model, hvor det er ikke er den enkelte virksomhed eller
person, der anses som leverandør af ydelsen og dermed er momspligtig, men der-
imod de platforme, der formidler ydelsen til forbrugeren. Der findes allerede en
tilsvarende model for salg af varer fra virksomheder uden for EU, der via platforme
sælger til forbrugere i EU, herunder eksempelvis platformen WISH.
Konkret betyder denne model, at såfremt den underliggende sælger af ydelsen (fx
korttidsudlejeren af et sommerhus) ikke opgiver et momsregistreringsnummer, er
det platformen (fx Airbnb), der vil være ansvarlig for en eventuel momsbetaling. I
leddet mellem den underliggende sælger og platformen vil der ikke være momspligt.
Herudover vil den underliggende sælger ikke have fradragsret for moms af indkøb,
der kan henføres til salget, men i stedet vil platformen principielt have fradragsret
selvom denne ikke foretager indkøb i relation til de pågældende underliggende
aktiver, fx en udlejet feriebolig. Opkræver den underliggende sælger selv moms, skal
denne sælger oplyse momsnummeret til platformen, således at platformen alene vil
være formidler af ydelsen. Med de foreslåede regler vil platforme i og uden for EU
have momspligt ved kortidsudlejning af indkvartering i et EU-land, uanset hvor den
underliggende sælger er registreret,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Momspligtig efter gældende regler og Kommissionens forslag (ved udlejning af fast ejendom)
Ændring i momspligt på udlejning
Momsregler
ejendom.
ved
udlejning
af
fast
Gældende regler
”Hotellignede”
ydelser er momsplig-
tige. EU-landene kan selv fastsætte,
hvad der er ”hotellignede” eller ”ikke”
hotellignede”
Sælger er momspligtig
Kommissionens forslag
Korttidsudlejning af indkvarte-
ring i EU under 45 dage er
”hotellignede” og dermed
momspligtigt.
Platform er momspligtig
Momspligt
1)
Anm.: 1) Gælder både, hvis platformen er etableret i eller uden for EU. Der er i dag i de fleste EU-lande ikke
momspligt på kortidsudlejning af indkvartering, fx ferieboliger. Momspligt er i det EU-land, hvor den udlejede
ejendom er beliggende, uanset om køber er bosat inden eller unden for EU.
Kilde: Kommissionen og egen tilvirkning.
Med forslaget skal betaling af moms på formidlingsydelser af kortidsudlejning ske i
det EU-land, hvor den udlejede ejendom er beliggende.
De foreslåede ændringer til at gøre platforme ansvarlig for evt. momsbetaling for
personbefordring vurderes ikke at føre til ændringer i Danmark, idet national per-
sonbefordring, med undtagelse af turistkørsel med bus, er momsfritaget.
C. Én momsregistrering i EU
Efter gældende regler kan virksomheder anvende OSS-ordeningen for grænseover-
skridende salg i EU for en lang række af varer og ydelser (fx elektroniske ydelser).
Der er dog stadig visse handler, hvor en virksomhed forsat skal momsregistreres i
mere end ét EU-land, jf. baggrund. Momsregistreringer i flere lande medfører i dag
administrative byrder for virksomhederne. Kommissionen foreslår derfor en række
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0007.png
Side 7 af 13
udvidelser af OSS-ordningen ud fra et princip om, at virksomheder skal kunne nøjes
men kun at have én momsregistrering inden for hele EU, uanset hvilke momsplig-
tige transaktioner, der er tale om.
Kommissionen foreslår således, at anvendelsesområdet for OSS-ordningen udvides
til varer, der inkluderer installering og montering i et andet land, end der hvor sæl-
geren er registreret, bespisning på skibe/fly mv., energiforsyning mv. Derudover
foreslås det, at ordningen med én momsregistrering også skal gælde virksomheder,
der overfører varer til eget lager i et andet EU-land, hvor de ikke er etableret.
For en virksomhed i et EU-land, der ikke sælger til en forbruger, men derimod en
momspligtig kunde (fx en butik) i et andel EU-land, foreslås det derudover, at EU-
landene skal tillade, at virksomheder bruger reglerne for omvendt betalingspligt.
Omvendt betalingspligt betyder, at det er køber, der skal angive og indbetale mom-
sen via sin momsregistrering i sit eget land,
jf. figur 2
og
figur 3.
En virksomhed (fx i Sverige), der har et varelager i et andet EU-land (fx Danmark)
skal i dag momsregistreres i det andet land (Danmark), hvor den sælger varer. Med
omvendt betalingspligt vil virksomheden kunne undlade at skulle momsregistreres
i det pågældende land (Danmark), idet den virksomhed, der køber varerne, står for
momsbetalingen. Samlet set betyder forslaget, at den virksomhed, der sælger eller
overfører varer, kun behøver at være momsregistreret i ét EU-land.
Figur 2
Illustration af det nuværende system for
momsbetaling ved almindelig handel
Figur 3
Illustration af generel omvendt betalingspligt
Kilde: Egen Tilvirkning
Platforme, der videreformidler varer, og som er etableret uden for EU, og dermed
er momsansvarlige i stedet for de underliggende sælgere, jf. baggrund, kan bruge
OSS-ordningen til salg til forbrugere i EU, når varerne befinder sig i EU (fx på et
lager). Platforme i EU er kun momspligtige, såfremt den underliggende sælger er
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0008.png
Side 8 af 13
registreret uden for EU. Reglerne i dag er dermed forskellige alt efter, om platfor-
men og den underliggende sælger er etableret i eller uden for EU.
Kommissionen foreslår derfor, at reglen om, at platformen anses for at være moms-
ansvarlig, og dermed kan bruge OSS-ordningen til salg af varer i EU, skal gælde,
uanset hvor platformen og den underliggende sælger er etableret. Dette vil således
som noget nyt også gælde, selvom både den underliggende sælger og køber
der fx
bruger platformen til at overføre, oplagre og sørge for videresalg af varer
er etab-
leret i EU. På den måde indebærer forslaget en ensartning af reglerne på tværs af
platforme og underliggende sælgere af varer.
Det foreslås endvidere, at det bliver obligatorisk for platforme, der er leverandør af
varer fra tredjelande, at anvende IOSS (import OSS-ordningen). Forslaget indebæ-
rer blandt andet, at de pågældende platforme altid er ansvarlige for momsbetalingen.
Efter gældende regler sender platforme, der ikke anvender IOSS ordningen, varerne
direkte til forbrugeren i EU. Når forbrugeren modtager varen fra platformen, beta-
ler forbrugeren importmomsen. Bliver det obligatorisk for platforme at anvende
IOSS ordningen, vil platforme kunne momsregistreres i ét EU-land, hvilket vil re-
ducere de administrative byrder hos platforme og skattemyndigheder. Dertil vil det
gøre det nemmere for forbrugerne at anvende platforme, der er leverandør af varer
fra tredjelande, idet forbrugerne ikke skal betale importmoms. Anvender en plat-
form IOSS, skal ordningen anvendes for samtlige leveringer.
Endeligt lægges der op til nogle mindre tekniske forbedringer af OSS og IOSS.
4. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med TEUF artikel 115. Der fo-
religger endnu ikke en udtalelse.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Kommissionen vurderer, at EU-landene ikke selv kan opnå målene med initiativet,
og at Kommissionen har ansvar for at sikre et smidigt og velfungerende marked.
Ukoordinerede nationale tiltag kan potentielt være konkurrenceforvridende og be-
sværliggøre grænseoverskridende handel internt i EU, samt medføre betydelige ad-
ministrative byrder og omkostninger.
Derudover vurderer Kommissionen, at momsgabet indikerer, at nationale tiltag
ikke er tilstrækkelige til at bekæmpe momssvindel, hvorfor der er behov for koor-
dinerede EU-tiltag.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering og vurderer, at nærhedsprincippet
er overholdt. Momssystemet bør på de væsentlige punkter være harmoniseret både
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0009.png
Side 9 af 13
af hensyn til virksomheder, der driver grænseoverskridende forretning og af hensyn
til skattemyndighedernes kontrolarbejde mv.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
De fremsatte forslag til ændringer i momsdirektivet vil, i den form som de vedtages,
skulle gennemføres ved ændringer af momsloven og/eller momsbekendtgørelsen.
A) Digitale rapporteringskrav
Ved handel mellem danske virksomheder gælder i dag, at papirfakturaer og e-fak-
turaer er ligestillet. Kun ved offentlige indkøb er e-fakturering påkrævet.
Der findes ingen fælles EU-regler om e-fakturering ved grænseoverskridende hand-
ler, og for at lave nationale regler på området, skal der gives tilladelse fra Rådet. Der
er givet sådanne tilladelser, men de er alle tidsbegrænsede. De gældende danske
indberetningskrav om grænseoverskridende handel mellem virksomheder bygger
på de gældende EU-regler. Det gældende system har længe været kritiseret for ikke
at være hensigtsmæssigt i relation til fx kontrolformål om momsafregning.
Forslaget vil medføre ændringer af momsloven og/eller momsbekendtgørelsen,
herunder, at der skal stilles krav om obligatorisk e-fakturering i den grænseoverskri-
dende handel i EU. Derudover skal der indføres regler for hvornår og hvordan, der
skal foretages indberetninger af transaktionerne.
B) Platformsøkonomi
I overensstemmelse med gældende EU-regler er national personbefordring, undta-
gen turistkørsel med bus, momsfritaget og korttidsudlejning af fast ejendom til ind-
kvartering er ligeledes momsfritaget, såfremt der ikke i forbindelse med udlejning
medfølger ydelser svarende til de ydelser, der leveres i hotelsektoren
fx mulighed
for forplejning og adgang til fællesfaciliteter. Det betyder, at udlejning af fx almin-
delige sommerhuse i de gældende regler ikke anses for at være hotellignende og
dermed ikke momspligtig. Med forslaget skal der i dansk ret indføres en momspligt
på kortidsudlejning af fast ejendom på under 45 dage, herunder sommerhuse.
I dag findes der hverken i EU-retten eller i dansk momslovgivning særlige regler
om, at platforme, der formidler persontransport eller korttidsudlejning af indkvar-
tering, anses for selv at have modtaget og leveret ydelsen og dermed er momspligtig.
Platformene anses derfor som formidler. Med forslaget skal momsloven ændres,
således at platformen anses for at være leverandør af ydelserne og dermed er moms-
pligtig.
C. Én momsregistrering
Alle de nuværende EU-regler om One Stop Shop ordningerne, samt de særlige reg-
ler for platforme mv., der formidler salg af tredjelandsvarer til forbrugere i EU, er
implementeret i dansk ret. Alle de nu foreslåede regelændringer vil kræve dansk
implementering.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0010.png
Side 10 af 13
7. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget vil med stort forbehold have en positiv effekt på momsprovenuet, grun-
det større regelefterlevelse og forbedret bekæmpelse af momsvig. Kommissionen
vurderer, at de samlede gevinster på EU-plan fra forslagene i perioden 2023 til 2032,
herunder yderligere momsprovenu, vil være på mellem 172 mia. EUR og 214 mia.
EUR. Et skøn over nationale konsekvenser kan på det foreliggende grundlag ikke
kvantificeres nærmere.
Specielt forslaget vedrørende e-fakturering og digitale indberetningskrav, men også
flere af forslagene vedrørende én momsregistrering, vurderes at medføre væsentlige
statsfinansielle konsekvenser til udvikling af ny it-infrastruktur. Skatteforvaltningen
skønner på et meget foreløbigt grundlag, at disse samlet udgør i størrelsesordenen
350-400 mio. kr., men skønnet er behæftet med meget stor usikkerhed og vil skulle
kvalificeres yderligere. Hertil kommer forventeligt betydelige årlige it drift- og ved-
ligeholdelse samt omkostninger til administration og kontrol.
Det bemærkes, at det følger af Budgetvejledningen, at afledte nationale udgifter som
følge af EU-retsakter afholdes inden for eksisterende bevillinger.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget kan have samfundsøkonomiske konsekvenser. Indførelsen af momspligt
for kortidsudlejning af indkvartering på under 45 dage, uanset om det hotellignende
eller ej, vil øge omkostningerne ved fx udlejning af sommerhuse. De øget omkost-
ninger kan medføre fald i antal overnattende turister og/eller fald i omsætning i
sommerhusområdernes butikker, restauranter, museer og forlystelsesparker. Det er
ikke muligt på det foreliggende grundlag at foretage et nærmere skøn.
Det er Kommissionens vurdering, at forslaget vil øge konkurrencen på markedet
for korttidsudlejning og personbefordring, hvilket vil have positive samfundsøko-
nomiske konsekvenser. Det bemærkes, at Kommissionen ikke kvantificerer den
økonomiske gevinst ved øget konkurrence eller evt. afledte negative konsekvenser.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Forslaget skønnes at medføre både væsentlige administrative byrder og administra-
tive lettelser for erhvervslivet. Det har ikke været muligt at kvantificere de erhvervs-
økonomiske konsekvenser, idet der er usikkerhed ift., hvordan de konkrete artikler
i Kommissionens forslag skal udmøntes. Dertil er der usikkerhed omkring, hvor
mange virksomheder der påvirkes af udvidelsen af OSS-ordningen.
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har vurderet, at indførslen
af digitale indberetningskrav medfører betydelige omstillingsomkostninger for dan-
ske virksomheder, idet der med de gældende regler ikke er krav om e-fakturering i
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0011.png
Side 11 af 13
grænseoverskridende handel mellem virksomheder. Dertil vil den konkrete udform-
ning af krav til e-fakturering kunne medføre omstillingsomkostninger for virksom-
heder, idet de skal lave ændringer i deres arbejdsgange.
OBR vurderer, at erhvervslivet kan få administrative lettelser i forbindelse med for-
slagene om en udvidelse af antallet af virksomheder omfattet af One Stop Shop-
ordningen, og som dermed kan nøjes med at være registeret i deres hjemland.
OBR vil foretage en nærmere vurdering af de administrative konsekvenser i forbin-
delse med implementering af direktivet i Danmark.
Kommissionen vurderer, at harmonisering af rapporteringskrav og standarder på
sigt vil medføre betydelige administrative lettelser hos de virksomheder, der opere-
rer i flere EU-lande.
8. Høring
For en gennemgang af høringssvar henvises til Skatteministeriets grund- og nær-
hedsnotat oversendt til Folketingets Europaudvalg den 7. marts 2023.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forhandlingerne er stadig på et tidligt stadie, og EU-landene er fortsat ved at vur-
dere forslagets implikationer på teknisk niveau.
For så vidt angår elementer om digitale indrapporteringskrav er de fleste EU-lande
overvejende positive. Der er dog delte holdninger til udformningen af det mest op-
timale system for disse indberetninger.
Det primære fokus har været på forslaget om ændrede momsregler for platforms-
økonomien,
herunder på definitionen af hvad der betragtes som ”korttidsudlej-
ning”, hvor Kommissionen foreslår, at alt udlejning under 45 dage er ”
hotellig-
nede” og dermed momspligtig kortidsudlejning. Med gældende
regler er der ingen
harmoniseret definition i EU (antal dage) for hvornår kortidsudlejning er moms-
pligtig, idet EU-landene
selv kan fastsætte, hvad der er ”hotellignede” eller ikke
hotellignende” og dermed momspligtigt.
En række lande har derudover givet udtryk for skepsis over for den foreslåede mo-
del, hvor platforme gøres momspligtige frem for de underliggende sælgere, herun-
der særligt forslaget om, at sælgerene ikke har momsfradragsret.
Hovedparten af EU-landene er positive over for hensigten med forslaget om, at
virksomheder i flere tilfælde kan nøjes med én momsregistrering i EU.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Generelt støtter regeringen en modernisering og forbedring af det nuværende
momssystem og en fælles harmonisering af EU-momsregler, der alt andet lige fører
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0012.png
Side 12 af 13
til færre administrative byrder og en formindskelse af momsgabet og momsundgå-
else/svig. Regeringen finder det vigtigt, at de valgte løsninger er effektive, mindst
muligt omkostningstunge, samt at der er tilstrækkelig tid til implementering efter
vedtagelse.
Regeringen stiller sig positiv i forhold til flere af pakkens elementer, herunder særligt
elementerne vedr. digitalisering af momsindberetnings- og rapporteringskravene,
én momsregistrering, samt obligatorisk e-fakturering ved grænseoverskridende EU-
handel, der afspejler udviklingen i brugen af e-fakturering.
Forslaget relateret til platforme og momspligt for korttidsudlejning af ferieboliger
vurderes at medføre udfordringer i relation til den eksisterende, velfungerende dan-
ske momsfritagelse af sommerhusudlejning Regeringen finder det væsentligt at få
sikret, at ændrede momsregler ikke påvirker de særlige danske regler for sommer-
huse, som Danmark fik specifik tilladelse til at bibeholde ved Danmarks indtræden
i EF. Reglerne betyder, at udlændinge uden særlig tilknytning til Danmark ikke kan
erhverve sommerhusene, samt at sommerhuse ikke kan udlejes erhvervsmæssigt.
Med forslaget bliver platforme momspligtige og dermed anset som værende udlejer
ved kortidsudlejning af ferieboliger. For platforme anses udlejning til forbrugere
normalt som erhvervsmæssig udlejning. Regeringen har været i dialog med Kom-
missionen, og det ventes, at ændringerne i forslaget ikke vil have betydning for de
særlige danske regler for sommerhuse.
Dertil vurderer regeringen, at forslaget om, at korttidsudlejning altid er momspligtig
hotellignende udlejning, hvis udlejningsperioden er under 45 dage, kan være uhen-
sigtsmæssig. Da der er stor forskel på opbygningen af turistsektoren mv. i de for-
skellige EU-lande, vurderer regeringen, at det er mest hensigtsmæssigt, at hvert land
kan sætte kriterier for, hvornår en udlejning anses for at være ”hotellignende”, som
i de gældende regler.
Regeringen støtter forslagene om én momsregistrering, herunder udvidelse af OSS-
ordningen, og ambitionen om, at virksomheder kan nøjes med én momsregistrering
på EU-plan. Regeringen er dog betænkelig ved, at der også i relation til disse forslag
indføres flere tilfælde, hvor platforme gøres momspligtig, bl.a. fordi fradragsretten
for købsmoms dermed ikke tilhører dem, der afholder omkostninger i forbindelse
med udlejning/salg. Endvidere vurderes forslaget om at gøre IOSS obligatorisk at
bruge for platforme umiddelbart at indeholde nogle uhensigtsmæssigheder, idet
EU-landene samtidig ikke længere vil kunne udelukke platforme fra at benytte IOSS
ved manglende regelefterlevelse.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forslaget er beskrevet i samlenotat af 5. januar 2023 i forbindelse med præsentati-
onen af det svenske formandsskabsprogram forud for ECOFIN 17. januar 2023.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 161: Samlenotat for de ventede punkter på dagsordenen for rådsmødet (ECOFIN) 16. juni 2023, som er relevante for Skatteudvalget
2721611_0013.png
Side 13 af 13
Derudover henvises til Skatteministeriets grund- og nærhedsnotat om sagen over-
sendt til Folketingets Europaudvalg 7. marts 2023.