Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 158
Offentligt
2720453_0001.png
Spiludbyder modtager kritik for direkte
markedsføring rettet mod spiller tilmeldt
ROFUS
Spilreklamenævnet har netop udtalt kritik af en spiludbyder, som rettede direkte henvendelse til en spiller
via sms og telefonopkald, selv om den pågældende var registeret i Spillemyndighedens register over frivilligt
udelukkede spillere (ROFUS)
Spilreklamenævnet har netop udtalt kritik i en sag, hvor der var klaget over, at der til klager var sendt tilbud om spil
på SMS, som blev fulgt op af telefonisk henvendelse til klager på trods af, at klager havde ladet sig registrere i
Spillemyndighedens register over frivilligt udelukkede spillere (ROFUS).
Indklagede havde oplyst, at der var tale om en fejl fra indklagedes side, og at indklagede havde indrapporteret
hændelsen til Spillemyndigheden, som er tilsyns- og kontrolmyndighed for indklagede. Spillemyndigheden valgte
ifølge det oplyste at afslutte sagen på baggrund af de informationer, som indklagede havde fremsendt til
Spillemyndigheden med en indskærpelse om fremadrettet at overholde spillelovgivningens regler om ikke at
udsende markedsføring til ROFUS-registrerede spillere. Spillemyndigheden valgte på det foreliggende grundlag ikke
at foretage sig yderligere i sagen.
Spilreklamenævnet fandt, at personer, der har ladet sig registrere i ROFUS, kan karakteriseres som tilhørende en
sårbar målgruppe i relation til spil, jf. adfærdskodeksets pkt. 2, ligesom markedsføring af spil over for sådanne
personer kan karakteriseres som opmuntring til spilleadfærd, der kan lede til finansiel, social eller emotionel skade,
jf. kodeksets pkt. 8.3.
Herefter, og da indklagede ikke havde sikret, at der ikke blev taget markedsføringsmæssig kontakt til klager, der
var registreret i ROFUS, fandt Spilreklamenævnet, at indklagedes markedsføring var i strid med pkt. 2 og pkt. 8.3 i
adfærdskodekset for spilbranchen, og Nævnet udtalte på denne baggrund kritik, men tog i øvrigt
henset til at det
pågældende markedsføringstiltag er ophørt
sagen til efterretning
Spilreklamenævnet fandt i øvrigt i tilknytning til sagen grund til indledningsvist at bemærke, at telefonisk
henvendelse til spillere er en aggressiv form for markedsføring, som i det væsentligste er
eller burde være
ophørt i branchen.
Om Spilreklamenævnet
Spilreklamenævnet er et adfærdsregulerende nævn nedsat efter initiativ fra spilleindustrien. Nævnets formål er at
træffe afgørelser i sager, hvor der klages over markedsføring af spil i Danmark, og udtale kritik i sager, hvor
spiludbydere markedsfører sig i strid med markedsføringslovens regler, spillovgivningens regler om markedsføring
HORESTA • Vodroffsvej 32 • 1900 Frederiksberg • tlf. +45 35 24 80 80 • www.horesta.dk
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 158: Henvendelse af 6/6-23 fra Horesta om Spilreklamenævnets seneste afgørelse/udtalelse fra den 22. maj 2023 og pressemeddelelse
2720453_0002.png
eller i strid med det adfærdskodeks om markedsføring, som spilleindustrien har vedtaget, og som en række spil-
virksomheder har tiltrådt.
Nævnet består af en dommer som formand, 2 repræsentanter fra spilleindustrien samt 2 repræsentanter, som
repræsenterer spil-brugerne.
Næste møde i Nævnet er den 24. august 2023, og der kan findes yderligere information om Nævnet og dets
virksomhed på Nævnets hjemmeside
www.spilreklamenaevnet.dk.
HORESTA • Vodroffsvej 32 • 1900 Frederiksberg • tlf. +45 35 24 80 80 • www.horesta.dk