Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 157
Offentligt
Aftaletekst
1. juni 2023
Initiativer til effektiv opkrævning
og gældsinddrivelse i skattevæsenet
Regeringen samt Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale
Venstre og Alternativet er enige om en række initiativer, der skal understøtte en mere effektiv
opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet frem mod 2030. Initiativerne skal ses i forlæn-
gelse af aftalen om
Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige
fra juni 2022.
Hvert år opkræver Skattestyrelsen skatter og afgifter fra borgere og virksomheder, som bidra-
ger til finansieringen af det danske velfærdssamfund. I 2022 udgjorde beløbet ca. 1.600 mia.
kr. Langt de fleste borgere og virksomheder betaler det, de skal. Godt 98 pct. af alle skatter og
afgifter bliver betalt korrekt og til tiden. De resterende to pct. bliver som udgangspunkt sendt
til inddrivelse i Gældsstyrelsen. Gældsstyrelsen har som offentlig inddrivelsesmyndighed en
række ekstra beføjelser og værktøjer til at inddrive gæld
også gennem tvang.
Opkrævningen af personskatter er velfungerende, mens der gennem de senere år er konstate-
ret udfordringer med opkrævningen af motorafgifter
fx vægtafgift og grøn ejerafgift
særligt
beregning af renter på ubetalte afgifter og modregning. Det skyldes, at it-systemet, som under-
støtter opkrævningen af motorafgifter, i nogle henseender er utidssvarende og utilstrækkeligt.
Samtidig er der konstateret udfordringer i forhold til samspillet mellem opkrævningen og
gældsinddrivelsen af motorafgifter og visse virksomhedsskatter og -afgifter. Samspillet udfor-
dres særligt af, at der er forskellige regelsæt og arbejdsgange på de to områder, ligesom der i
visse tilfælde er utilstrækkelig datakvalitet eller tvivl om stamdata.
Endelig er det en kendsgerning, at gældsinddrivelsen har været udfordret gennem en årrække.
I 2015 konkluderede Kammeradvokaten, at den automatiske inddrivelse via it-systemet EFI i
nogle tilfælde var ulovlig. Skattevæsenet suspenderede på den baggrund systemet og igang-
satte et omfattende arbejde med at genoprette og rydde op på gældsområdet.
Gældsinddrivelsen kan i dag siges at være genoprettet, og driften er stabil. Gældsstyrelsen har
taget et nyt inddrivelsessystem, PSRM, i brug, og det understøtter, at Gældsstyrelsen har effek-
tive inddrivelsesværktøjer til rådighed. I 2022 inddrev Gældsstyrelsen et provenu på 12,6 mia.
kr., hvoraf ca. 5,2 mia. kr. er inddrevet via PSRM.
Skattevæsenet står i de kommende år overfor en række betydelige opgaver for at håndtere
udfordringerne på området og skabe en mere effektiv opkrævning og gældsinddrivelse frem
mod 2030. Aftalepartierne er enige om initiativer, som skal understøtte dette, og noterer sam-
tidig, at skattevæsenet tilsvarende igangsætter en række administrative initiativer,
jf. bilag.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 157: Politiske aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
2719716_0002.png
OPKRÆVNING
Offentlige myndigheder opkræver en række for-
skellige krav fra borgere og virksomheder, fx po-
litibøder, skatter og underholdsbidrag.
Myndighederne har ansvar for at gøre, hvad de
kan, for at få borgere og virksomheder til at be-
tale det, de skal til det offentlige.
Det er Skattestyrelsens opgave at opkræve skat-
ter og afgifter fra borgere og virksomheder. Skat-
testyrelsen rykker således for manglende beta-
linger for at sikre, at så mange penge som muligt
bliver betalt.
Skattestyrelsens opkrævning understøttes af tre
forskellige it-systemer:
KOBRA
It-system, der understøtter op-
krævningen af personskatter.
Skattekontoen
It-system, der understøt-
ter opkrævningen af virksomhedsskatter
og -afgifter.
SAP38
Regnskabssystem, der anvendes
som midlertidigt system til opkrævningen
af motorafgifter og øvrige skatter og afgif-
ter.
GÆLDSINDDRIVELSE
Det er Gældsstyrelsens opgave at inddrive de
krav, som borgere og virksomheder ikke har be-
talt til andre offentlige myndigheder, og som
derfor er blevet til gæld under inddrivelse.
Gældsstyrelsen har som offentlig inddrivelses-
myndighed en række yderligere muligheder for
at inddrive gæld.
Gældsstyrelsen har blandt andet mulighed for
at trække skyldnere i deres lønindkomst og
modregne gæld i udbetalinger fra det offent-
lige, fx overskydende skat og moms.
Gældsinddrivelsen understøttes af to it-syste-
mer:
DMI
Ældre it-system, der primært an-
vendes til at inddrive virksomhedsvendt
gæld.
PSRM
Nyt it-system, der primært an-
vendes til at inddrive personvendt gæld.
***
Mere effektiv opkrævning
For at sikre en mere effektiv opkrævning af motorafgifter arbejder skattevæsenet på en ny op-
krævningsløsning, som forventes idriftsat løbende fra 2025, så brugen af it-systemet SAP38 til
at opkræve nye motorafgifter samt en række øvrige krav udfases fra 2026. Aftalepartierne er
samtidig enige om to initiativer, som skal understøtte en mere effektiv opkrævning af motor-
afgifter.
Styrket opkrævning af motorafgifter
Aftalepartierne bakker op om, at der er udstedt en bekendtgørelse om afskrivning af ubereg-
nede renter på motorafgifter. Samtidig har skattevæsenet igangsat analyser af mulige løsnin-
ger, der skal sikre, at motorafgifter ikke forældes, før de bliver opkrævet. Aftalepartierne note-
rer, at det kan være nødvendigt at foretage yderligere afskrivning af motorafgifter.
Initiativet
kan forudsætte lovgivning.
Forenkling af regler
Side 2 af 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 157: Politiske aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
Aftalepartierne er enige om, at der er behov for at forenkle reglerne på opkrævningsområdet,
fx ved at harmonisere rentereglerne. Potentialet for regelforenklinger skal blandt andet vurde-
res i forbindelse med moderniseringen af it-systemer.
Initiativet kan forudsætte lovgivning.
Side 3 af 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 157: Politiske aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
Forbedret samspil mellem opkrævning og inddrivelse
For at skabe et bedre samspil mellem opkrævningen og gældsinddrivelsen af ubetalt gæld er
aftalepartierne enige om at igangsætte to initiativer.
Skattekontoen og de resterende offentlige kreditorer tilkobles PSRM
Langt størstedelen af de offentlige kreditorer er i dag tilkoblet PSRM. Aftalepartierne noterer
sig, at skattevæsenet arbejder for, at de resterende offentlige kreditorer tilkobles PSRM og
udelukkende indsender nye gældsposter til PSRM fra omkring udgangen af 2026. Arbejdet skal
sikre, at der udelukkende oversendes gældsposter, som er parate til inddrivelse.
Initiativet kan
forudsætte lovgivning.
Luk for tilstrømning af gældsposter fra eksterne offentlige kreditorer til DMI
Aftalepartierne noterer sig, at skattevæsenet i dialog med eksterne offentlige fordringshavere
arbejder for, at disse udelukkende indsender gældsposter til PSRM fra i løbet af 2024. Ligeledes
noteres, at skattevæsenet indsender ubetalte skatter og afgifter til PSRM fra 2026/2027. I for-
længelse heraf vil muligheden for at oversende nye gældsposter til DMI blive lukket. Det vil
medføre, at oprydningen og inddrivelsen af de tilbageværende gældsposter i DMI i højere grad
kan prioriteres.
Initiativet kan forudsætte lovgivning.
Oprydning i gældsposter og styrket gældsinddrivelse
For at afslutte oprydningen i gælden til det offentlige og styrke gældsinddrivelsen frem mod
2030 er aftalepartierne enige om at igangsætte tre initiativer.
Forældelsesfrist udskydes til 2030
En stor mængde gældsposter i DMI, der forældes fra november 2024, er endnu ikke blevet
undersøgt for, om Gældsstyrelsen må inddrive gælden, og de er således aktuelt ikke-inddrivel-
sesparate. Uden en udskydelse af forældelsesfristen vil dette betyde, at der ikke er tilstrækkelig
tid til at rydde op i bunken af gældsposter, og at der ligeledes ikke er tid eller tilstrækkelig sy-
stemunderstøttelse til at sikre, at de gældsposter, der er placeret i DMI, kan blive inddrevet
eller forældelsesafbrudt inden for forældelsesfristen. Aftalepartierne er derfor enige om at ud-
skyde forældelsesfristen for sidste gang, så disse gældsposter tidligst forældes fra 2030.
Initia-
tivet forudsætter lovgivning.
Særlig afskrivningsregel genindføres
Ved udskydelse af forældelsesfristen vil der også være behov for at forlænge perioden med
parallel inddrivelse i de to inddrivelsessystemer, DMI og PSRM, og de tilknyttede regler herom.
Det vil give Gældsstyrelsen mulighed for at rydde op helt frem til 2030. Aftalepartierne er der-
udover enige om at genindføre den særlige afskrivningsregel. Reglen giver mulighed for at af-
skrive grupper af gældsposter uden at skulle vurdere de almindelige afskrivningsbetingelser i
forhold til hver enkelt gældspost og skyldner. Reglen kan blandt andet anvendes, hvis der mang-
ler afklaring på, hvorvidt det er lovligt at inddrive gældsposterne.
Initiativet forudsætter lovgiv-
ning.
Bedre mulighed for at trække skyldnere i lønnen
Et af Gældsstyrelsens mest effektive inddrivelsesværktøjer er lønindeholdelse. Her tilbagehol-
der Gældsstyrelsen en del af en skyldners lønindkomst og anvender denne til at afdrage på
Side 4 af 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 157: Politiske aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
gælden. I dag kan lønindeholdelse kun anvendes hos skyldnere, der har gældsposter i PSRM.
Aftalepartierne bakker op om, at der i foråret 2023 iværksættes systemudvikling med henblik
på at kunne lønindeholde hos skyldnere med gældsposter i DMI. Aftalepartierne noterer sig, at
skattevæsenet i 2024 forventer at idriftsætte den nye lønindeholdelsesmulighed i DMI.
Initia-
tivet forudsætter lovgivning.
Håndtering af låste indbetalinger i inddrivelsen
Nogle skyldnere oplever, at indbetalinger på gæld bliver låst i en periode i stedet for at blive
anvendt til at afdrage på gælden. Det skyldes manglende klarhed om, hvorvidt gælden lovligt
må inddrives. Hvis Gældsstyrelsen i en periode på op til seks måneder ikke har kunnet afklare,
om gælden lovligt må inddrives, bliver indbetalingen tilbagebetalt. Skyldneren ender på den
måde i en situation, hvor det reelt ikke er muligt at få afviklet sin gæld. Aftalepartierne er enige
om at igangsætte fem initiativer, der som udgangspunkt vil løse udfordringerne med låste ind-
betalinger.
Fremadrettet rentestop
Aftalepartierne er enige om, at der ikke skal tilskrives renter på en gæld, som skyldner reelt
ikke kan afdrage på. Derfor indføres et fremadrettet rentestop på al gæld, som ikke kan inddri-
ves, før Gældsstyrelsen har sikret sig, at gældsposterne ikke er forældede, og at styrelsen har
de korrekte oplysninger om dem. Skyldnere vil i udgangspunktet blive varslet om, at der tilskri-
ves renter på gælden, hvis gælden gøres inddrivelsesparat. I disse situationer vil skyldner inden
for en rimelig frist få mulighed for at betale gælden, før rentetilskrivningen går i gang.
Initiativet
forudsætter lovgivning.
Initiativet forventes at kunne implementeres med virkning fra efteråret
2024.
Udvidelse af bagatelgrænse
Med aftale om
Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige
fra juni 2022 indføres en ba-
gatelgrænse for inddrivelse af gæld, som betyder, at Gældsstyrelsen kan afskrive gæld automa-
tisk for skyldnere med en samlet gæld under 200 kr. i henholdsvis PSRM og DMI. Aftalepartierne
er enige om, at bagatelgrænsen suppleres med en yderligere mulighed for at afskrive gældspo-
ster. Bagatelgrænsen skal gælde for skyldnere, der har gæld, hvor der mangler afklaring på, om
det er lovligt at inddrive gælden. Bagatelgrænsen er på op til 2.000 kr. og gælder, uanset hvor
megen øvrig gæld skyldneren har.
Initiativet forudsætter lovgivning.
Initiativet forventes at
kunne implementeres med virkning fra første halvår 2024.
Fokuseret indsats for oprydning og afskrivning af gældsposter med låste indbetalinger
Aftalepartierne noterer sig, at Gældsstyrelsen styrker sagsbehandlingen af låste indbetalinger
ved i nødvendigt omfang at omprioritere ressourcer fra den generelle oprydningsindsats til at
fokusere på låste indbetalinger, og samtidig forlænges afklaringsfristen fra seks til 12 måneder.
Såfremt Gældsstyrelsen ikke inden for den lovbestemte frist kan afklare, om gælden lovligt må
inddrives, afskrives gælden i videst muligt omfang inden for gældende regler.
Initiativet om
forlænget afklaringsfrist forudsætter lovgivning.
Forbedre kommunikation og målrette saldobreve
Aftalepartierne noterer sig, at Gældsstyrelsen øger vejledningsindsatsen over for skyldnere
med gæld, hvor det er uafklaret, om gælden lovligt må inddrives. Det indebærer blandt andet
Side 5 af 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 157: Politiske aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
bedre og mere målrettet kommunikation via hjemmeside og breve til forskellige skyldnergrup-
per. Derudover styrkes vejledningsindsatsen over for skyldnere med ikke-inddrivelsesparat
gæld, så de er bekendt med deres handlemuligheder, fx i forbindelse med at optage et banklån.
Dele af initiativet er idriftsat, mens yderligere dele idriftsættes i løbet af 2023 og 2024.
Tilrette årsopgørelsen
Gældsstyrelsen kan modregne gæld i udbetalinger fra det offentlige. Aftalepartierne er dog
enige om, at det er uhensigtsmæssigt at tilbageholde udbetalingen af overskydende skat, når
borgeren alene har gæld, som Gældsstyrelsen er nødt til at undersøge, før den må inddrives.
Borgernes årsopgørelse skal derfor tilrettes, så overskydende skat alene tilbageholdes, når bor-
geren har gæld, som allerede er inddrivelsesparat eller kan blive det inden for 30 dage. Initiati-
vet kan implementeres mhp. at være idriftsat før næste udsendelse af årsopgørelser i marts
2024.
Finansiering
Initiativerne finansieres og håndteres inden for rammerne af flerårsaftalen om skattevæsenets
økonomi 2023-2027. Aftalepartierne noterer sig, at skattevæsenet som det klare udgangspunkt
skal håndtere mer- og mindreudgifter i aftaleperioden inden for de økonomiske rammer, og at
skattevæsenet har initiativforpligtelsen til at sikre, at rammerne overholdes.
Aftalepartierne er enige om frem mod efteråret 2023 at analysere mulighederne for en evt.
ekstraordinær afskrivning af ikke-inddrivelsesparate gældsposter. Evt. administrative besparel-
ser mv. herfra vil skulle anvendes som finansieringsbidrag til flerårsaftalen.
Opfølgning
Aftalepartierne bemærker, at de politiske og administrative tiltag udgør et omfattende arbejde,
som rummer en række usikkerheder. Der kan derfor være behov for justeringer og tidsforskyd-
ninger.
Aftalepartierne noterer sig, at det uafhængige It-tilsyn på Skatteministeriets område har tryk-
prøvet tiltagene til at sikre en mere effektiv opkrævning og inddrivelse frem mod 2030. Hertil
noterer aftalepartierne sig, at analysearbejdet bag nogle af tiltagene kan munde ud i et behov
for yderligere lovgivning. Aftalepartierne vil blive præsenteret for resultatet af analyserne.
Aftalepartierne vil frem til 2025 blive orienteret om status for implementering af initiativerne i
forbindelse med de halvårlige orienteringer af aftalepartierne bag aftale om
Nedbringelse af
danskernes gæld til det offentlige
fra juni 2022.
Aftalepartierne noterer sig endvidere principperne i flerårsaftalen om styring af it i skattevæ-
senet, herunder særligt aftalekredsens forpligtelse til at understøtte loftet over it-aktiviteter,
bidrage til moderniseringen af skattevæsenets it-systemer, løbende at vurdere potentialet for
regelforenklinger og at overholde grænsen for størrelsen af it-projekter. Aftalepartierne be-
mærker, at de enkelte tiltag i denne aftale skal overholde principperne for it, og vil løbende
følge op på dette i regi af de halvårlige orienteringer.
Aftalepartierne noterer sig endelig, at nedsættelse af rentetillæg fra otte til fire pct. og forenk-
let lønindeholdelse, der begge indgår i aftale om
Nedbringelse af danskernes gæld til det
Side 6 af 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 157: Politiske aftale om initiativer til effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
offentlige
fra juni 2022, implementeres henholdsvis 1. juli 2023 og i efteråret 2023. Implemen-
tering af øvrige initiativer fra aftalen følger de planer, der lå til grund for aftalen.
Side 7 af 7