Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2707284_0001.png
En retfærdig og effektiv
skattekontrol
Fjerde etape af reformen af skattekontrollen
i Danmark
Maj 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 1
Forord
I Danmark har vi et af verdens mest velfungerende velfærdssamfund. Det skal vi blive ved
med at have. Fundamentet under vores samfund er et retfærdigt, effektivt og tillidsbaseret
skattevæsen.
Folketingets partier har indgået aftale om en omfattende reform af skattekontrollen i Dan-
mark. Reformen skal sikre, at alle betaler den skat, de skal. Centralt i reformen er ansættelsen
af 1.000 nye medarbejdere og åbningen af otte nye skattecentre fordelt over hele landet. Re-
formen udrulles i fire etaper, og et bredt flertal i Folketinget er tidligere blevet enige om ud-
møntningen af de første tre etaper.
Reformen skal ikke alene sikre mere kontrol. Den sigter også mod at ændre skattekontrollen
strukturelt, så den bliver mere effektiv og tidssvarende ved brug af nye digitale værktøjer og
data- og analyseredskaber.
Regeringen samt Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, Radikale
Venstre og Nye Borgerlige er nu enige om at udmønte den fjerde og sidste etape og dermed
ansættelsen af de sidste 250 medarbejdere og åbningen af de sidste to skattecentre fra 2023.
Med fjerde etape af reformen sætter vi hårdt ind over for dem, der snyder. Det skal have ty-
delige og mærkbare konsekvenser at begå skatteøkonomisk kriminalitet. Derfor slår vi ned på
bandernes ulovlige forretning, brodne kar i leasingbranchen og import af illegale varer.
Vi vil også sikre, at arbejde i Danmark foregår efter danske regler og vilkår. Arbejdsmarkedet
forandrer sig i disse år. Det øger risikoen for fejl og giver nye måder at snyde på. Den styrkede
kontrol skal forebygge sort økonomi og social dumping i de brancher, hvor der er størst risiko
for fejl og snyd.
Med venlig hilsen
Jeppe Bruus,
Skatteminister
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 2
Indholdsfortegnelse
1. Forord ................................................................................................................................................................................................1
2. Et historisk løft af skattekontrollen .................................................................................................................................3
En stærkere skattekontrol .................................................................................................................................4
Styrket skattekontrol betaler sig ....................................................................................................................6
3. Styrket skattekontrol
etape 4 .........................................................................................................................................7
Bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning og kontrol på tværs af grænser ....................8
Kontrol af leasing, bander og illegal handel .......................................................................................... 10
Målrettet kontrol med social dumping og sort økonomi ................................................................ 12
Effektiv sagsbehandling .................................................................................................................................. 14
Opfølgning på den fulde reform .........................................................................................................................................16
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
2707284_0004.png
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 3
Et historisk løft af skattekontrollen
Skattekontrollen i Danmark gennemgår et markant og historisk løft. Med reformen ansættes
1.000 nye medarbejdere, og der åbnes otte nye skattecentre frem mod 2024.
Tilførslen af medarbejdere skal bidrage til at rette op på flere år med nedskæringer i skatte-
væsenet og samtidig styrke tilliden til skattemyndighederne.
Reformen udrulles i fire etaper. Det skal sikre, at rekrutteringen af de mange nye medarbej-
dere sker i et fornuftigt tempo. Foreløbigt har brede politiske flertal indgået aftaler om de tre
første etaper og dermed ansættelsen af 750 nye medarbejdere i skattevæsenet. Nu tager re-
geringen og Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Enhedslisten, Radikale Venstre
og Nye Borgerlige initiativ til at ansætte de sidste 250 medarbejdere.
Statslige arbejdspladser skal ikke kun findes i hovedstadsområdet. Derfor åbnes de otte nye
skattecentre i hele landet. Seks ud af de otte skattecentre er åbnet i Fredericia, Frederiks-
sund, Esbjerg, Viborg, Slagelse og Ringe, og i 2023 åbnes de sidste to i Svendborg og Frede-
rikshavn.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
2707284_0005.png
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 4
En stærkere skattekontrol
Reformen af skattekontrollen i Danmark kommer med fire konkrete mål.
1.
Øget tillid til skattevæsenet
Tilliden til skattevæsenet er afgørende for den høje danske skattemoral. Derfor skal det
være lettere for det store flertal, der gerne vil gøre det rigtige, og sværere for de få, der
bevidst forsøger at snyde.
Flere betaler den skat, de skal
Skattekontrol er mere end almindelig efterkontrol, der er en ressourcekrævende form for
kontrol. Kontrol foregår i dag i alle led af skattebetalingen
både før, under og efter. Det
er vigtigt i forhold til at sikre, at flere betaler den skat, de skal.
Nemmere at gøre det rigtige
Kontrollen skal være effektiv og tidssvarende. Nye digitale værktøjer og flere og bedre
data- og analyseredskaber skal sikre, at flere fejl bliver forebygget, fordi det bliver nem-
mere at gøre det rigtige.
Hårdere bekæmpelse af økonomisk kriminalitet
Der skal være mærkbare konsekvenser forbundet med snyd og svindel. Derfor skal skat-
teøkonomisk kriminalitet sanktioneres hårdt, så de få, der snyder, mærker en klar konse-
kvens. Samtidig skal sanktionerne virke afskrækkende på dem, der overvejer at gøre det.
2.
3.
4.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
2707284_0006.png
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
2707284_0007.png
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 6
Styrket skattekontrol betaler sig
Effektiv skattekontrol foregår både før, under og efter skattebetalingen. Skattevæsenet vejle-
der borgere og virksomheder og foretager både tidlige kontroller og den mere almindelige
efterkontrol. Tilsammen er det med til at forebygge fejl og bidrager til at opdage og forhindre
snyd. Når kontrollen viser tegn på snyd, bliver sagen efter omstændighederne behandlet som
en straffesag.
Det kan betale sig at investere i skattekontrol. En analyse skønner, at hvis skattekontrollen
tilføres 1.000 medarbejdere øremærket til den almindelige efterkontrol, kan det potentielt in-
debære øgede skatteopkrævninger på 1-7 mia. kr.
Den styrkede skattekontrol afspejles i resultaterne fra de første etaper af reformen. Nettopro-
venuet for samtlige målte områder er øget, antallet af kontroller er steget, og kontrollen er ge-
nerelt blevet mere effektiv til at identificere fejl og snyd.
Eksempelvis blev hvidvaskområdet styrket i den første etape med flere medarbejdere. Der er
oprettet hvidvaskenheder i Hjørring og Fredericia, som sikrer stærkere faglige miljøer om be-
kæmpelsen af hvidvask. Og hvidvaskindsatsen virker. Alene i 2021 udsendte Skattestyrelsen
opkrævninger for over 800 mio. kr. og gennemførte over dobbelt så mange kontroller sam-
menlignet med 2018.
Straffesagsområdet har også fået et løft med reformen. Flere medarbejdere og nye straffe-
sagsenheder i Viborg, Slagelse og Odense sikrer, at flere sager bliver behandlet og afsluttet
hurtigere. Men samtidig er antallet af afsluttede straffesager, der er ældre end 18 måneder,
mere end fordoblet. Trods fremdrift har området derfor fortsat brug for flere medarbejdere til
at håndtere sagerne.
Kontrollen af virksomheder blev styrket med den anden etape. Det skete for at hjælpe virk-
somheder, som begår fejl, men også for at sætte hårdere og mere målrettet ind over for sort
økonomi. Det har haft stor effekt. For de styrkede aktiviteter er antallet af kontroller tæt på
fordoblet, og nettoprovenuet er steget fra godt 290 mio. kr. i 2020 til ca. 1,5 mia. kr. i alt i 2021
og 2022.
Den fulde effekt af de første 750 nye medarbejderes arbejde kan endnu ikke måles. Det skyl-
des, at det tager tid at oplære alle de nye medarbejdere.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
2707284_0008.png
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 7
Styrket skattekontrol
etape 4
Med fjerde og sidste etape af kontrolreformen sættes der hårdt ind over for dem, der snyder
og svindler, og det skal have konsekvenser at begå skatteøkonomisk kriminalitet. Tilførelsen
af 250 nye medarbejdere skal sikre, at færre løber risikoen og snyder.
Initiativerne er inddelt i fire temaer:
Bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning og kontrol på tværs af grænser
Aggressiv skatteplanlægning og skatteøkonomisk kriminalitet bliver fortsat mere kompleks
og organiseret. Det øger risikoen for, at den danske statskasse bliver snydt. Samtidig skader
det tilliden til skattevæsenet, når borgerne og virksomheder oplever, at nogle ikke betaler det,
de skal. Derfor skal fejl og aggressiv skatteplanlægning bekæmpes, og organiseret svig skal
forhindres.
Kontrol af leasing, bander og illegal handel
Danskernes tryghed og sikkerhed bliver sat på spil af organiseret kriminalitet. Der skal slås
hårdt ned på snyd i leasingbranchen og banders ulovlige forretning. Der skal samtidig sættes
en stopper for, at der handles med ulovlige og potentielt farlige varer.
Målrettet kontrol mod social dumping og sort økonomi
Nye tendenser på arbejdsmarkedet og regelefterlevelse skal gå hånd i hånd. Arbejde i Dan-
mark skal foregå efter danske spilleregler, uanset hvordan man tjener sine penge. Samtidig
skal der sættes ind mod brancher, hvor risikoen for social dumping og sort økonomi er størst.
Effektiv sagsbehandling
Det går ud over fællesskabet, når virksomheder eller enkeltpersoner beriger sig selv gennem
snyd. Det er uretfærdigt. Og det skævvrider konkurrencevilkårene for lovlydige virksomheder.
Derfor skal der være mærkbare konsekvenser forbundet med at snyde.
De fire temaer uddybes på de følgende sider.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 8
Bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning og kontrol på tværs af grænser
Aggressiv skatteplanlægning og skatteøkonomisk kriminalitet er blevet mere kompleks og or-
ganiseret. Det øger risikoen for, at den danske statskasse bliver snydt for skatter og afgifter.
Derfor styrkes indsatsen med ca. 100 medarbejdere og følgende initiativer iværksættes:
Bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning
Øget momskontrol
Kontrol med udbytterefusion
Bekæmpelse af aggressiv skatteplanlægning
Hvert år går statskasser verden over glip af milliarder, fordi penge bliver placeret i skattely.
Derfor har Danmark sammen med over 135 andre lande tiltrådt den skelsættende OECD-af-
tale om global minimumsbeskatning, der skal sikre, at multinationale koncerner beskattes op
til et minimumsniveau på 15 pct. OECD-aftalens spor om minimumsbeskatning blev i decem-
ber 2022 vedtaget i EU. Det medfører et behov for at styrke kontrollen med store multinatio-
nale selskaber.
Øget momskontrol
EU har indført nye regler på momsområdet for salg af varer og ydelser på tværs af grænser.
De nye regler er til gavn for både virksomheder og statskassen, men betyder også, at der er
behov for mere kontrol af momsregistrering, momsangivelse og momsbetaling fra såvel dan-
ske som udenlandske virksomheder.
Kontrol med udbytterefusion
Behandlingen af anmodninger om udbytterefusion er underlagt et meget højt kontrolniveau.
Det betyder, at der er ophobet en betydelig sagsbunke, som er forbundet med lang sagsbe-
handlingstid og store renteudgifter. Det er afgørende, at anmodningerne behandles korrekt
og rettidigt, bl.a. så der ikke anløber unødvendige renteudgifter til skade for fællesskabet.
Samtidig er antallet af anmodninger tæt på fordoblet siden 2018. Der er behov for at tilføre
flere ressourcer til kontrol og behandling af anmodningerne for at sikre, at udenlandske akti-
onærer får udbetalt det, de har krav på samtidig med, at det sikres, at pengene udbetales ret-
mæssigt.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
2707284_0010.png
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 9
TENDENSER
Sagsbunke er mere end seksdoblet
Flere datterselskaber i udlandet
2018
2021
Antallet af ubehandlede sager om ud-
bytterefusion er steget fra 10.400 i
2016 til 76.800 i 2022.
Antallet af datterselskaber i udlandet
med tilknytning til danske koncerner er
steget med 27 pct. fra 2008 til 2018.
INITIATIVER
Bekæmpelse af aggressiv skatteplan-
lægning
Øget momskontrol
Kontrol med udbytterefusion
+100
medarbejdere
REGERINGENS MÅLSÆTNINGER
Kontrol med
udbytterefusion
Styrket kontrol skal håndtere det sti-
gende antal anmodninger og sikre
retmæssig udbetaling.
Bekæmpelse af
aggressiv skatteplanlægning
Flere kontroller af multinationale selska-
ber skal stoppe og forebygge aggressiv
skatteplanlægning.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 10
Kontrol af leasing, bander og illegal handel
Organiseret kriminalitet udgør en trussel mod danskernes tryghed og sikkerhed. Indsatsen
mod snyd med leasing, illegal handel og banders ulovlige forretning styrkes med ca. 70 med-
arbejdere, og følgende initiativer iværksættes:
Skærpet kontrol mod snyd i leasingbranchen og på motorområdet
Styrket indsats over for banderelateret skatteøkonomisk kriminalitet
Styrket kontrol af illegale varer og handel
Skærpet kontrol mod snyd i leasingbranchen og på motorområdet
Leasing af biler bliver mere og mere populært. Desværre ses det, at brodne kar i leasingbran-
chen snyder, hvilket skaber risiko for, at staten går glip af skattekroner. Derfor skal leasingsel-
skaberne kontrolleres mere, så snyd forebygges. Samtidig øges kontrollen af importerede kø-
retøjer, så snyd med fastsættelsen af køretøjets værdi forebygges.
Styrket indsats over for banderelateret skatteøkonomisk kriminalitet
Bander begår skatteøkonomisk kriminalitet for at tjene penge og finansiere deres ulovlige
forretning. Det skal have hårde og mærkbare konsekvenser. Derfor styrkes den tværfaglige
indsats mellem politiet, Skatteforvaltningen, Erhvervsstyrelsen og Finanstilsynet mod skat-
teøkonomisk kriminalitet.
Styrket kontrol af illegale varer og handel
Import af varer fra tredjelande øger risikoen for, at ulovlige og potentielt farlige varer kommer
ind over de danske grænser. Systematiske analyser og målrettede fysiske kontroller af varer
fra tredjelande skal forhindre, at illegale og potentielt farlige varer kommer ind i Danmark.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
2707284_0012.png
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 11
TENDENSER
Tæt på fordobling
i antal leasingaftaler
Svindel blandt
rockere og bander
2015
2022
Antallet af leasingaftaler er steget
med ca. 90 pct. pct. i perioden 2015
til 2022.
På rocker- og bandeområdet
konstaterer Skattestyrelsen svig i
godt 8 ud af 10 sager.
INITIATIVER
Skærpet kontrol med snyd i leasing-
branchen og på importområdet
Styrket kontrol af illegale varer og
handel
Styrket indsats over for banderelateret
skatteøkonomisk kriminalitet
+70
medarbejdere
REGERINGENS MÅLSÆTNINGER
Flere kontroller på
motorområdet
Flere kontroller med leasingselskaber
og på importområdet skal sætte en
stopper for snyd.
Styrket myndigheds-
samarbejde
Myndighederne skal arbejde tættere
sammen i indsatsen mod bandernes
skatteøkonomiske kriminalitet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 12
Målrettet kontrol med social dumping og sort økonomi
Regeringen vil styrke indsatsen på de områder af arbejdsmarkedet, hvor arbejdsgivere og ar-
bejdstagere begår flest fejl, og hvor der er størst risiko for sort økonomi. Områderne styrkes
med ca. 30 medarbejdere, og der iværksættes følgende initiativer:
Styrket indsats over for social dumping
Styrket kontrol med digitale platforme
Kontrol af værdiansættelse ved generationsskifte
Styrket indsats over for social dumping
Arbejde i Danmark skal foregå under ordnede forhold og efter danske spilleregler. I 2022 vi-
ste Skattestyrelsens kontroller mod social dumping fejl og snyd i mere end hver anden kon-
trol. Det går ud over sammenhængskraften og skaber konkurrenceforvridning, når virksom-
heder ikke overholder danske regler på skatte- og afgiftsområdet. Derfor styrkes Skattesty-
relsens indsats mod social dumping.
Styrket kontrol af digitale platforme
Nye tendenser på arbejdsmarkedet betyder, at mange personer har indkomst via digitale
platforme, fx gennem tjenesteydelser eller udlejning af privat ejendom og ejendele. Disse
personer har ofte selv ansvar for at indberette skat, moms og AM-bidrag, hvilket øger risikoen
for fejl, ligesom det kan medføre snyd eller sort økonomi. Derfor styrkes Skattestyrelsens kon-
trol med indberetninger fra digitale platforme, så borgerne betaler de korrekte skatter.
Kontrol af værdiansættelse ved generationsskifte
Når en virksomhed overdrages til næste generation ved arv eller gave, skal der betales bo-
eller gaveafgift. For at sikre korrekt skattebetaling, når ejerskabet af en virksomhed overdra-
ges til næste generation, skal Skattestyrelsens vejlednings- og kontrolindsats øges. Indsatsen
vil være forøget midlertidigt, da der skal igangsættes et arbejde med at skabe en ny model for
værdiansættelse ved generationsskifte.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
2707284_0014.png
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 13
TENDENSER
95 % laver indberetningsfejl
ved udbud af tjenester online
Mange reguleringer i kontrol
mod social dumping
Fra 2020 til 2022 fandt Skattestyrelsen fejl i
95 pct. af kontroller af personer, der udby-
der tjenester på digitale arbejdsplatforme.
I 2022 var der træf i 53 pct. af Skat-
testyrelsens kontroller mod social
dumping.
REGERINGENS INITIATIVER
Styrket indsats over for social dumping
Styrket kontrol af digitale platforme
Kontrol af værdiansættelse ved
generationsskifte
+30
medarbejdere
REGERINGENS MÅLSÆTNINGER
Opgør med social dumping
Styrket kontrol skal sikre, at danske regler
på skatte- og afgiftsområdet overholdes og
forhindrer konkurrenceforvridning.
Forebyggelse af fejl og snyd
Flere borgere har i dag indkomst via digitale
platforme. For at forebygge fejl og snyd, skal
kontrollen med indberetninger fra digitale
platforme styrkes.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 14
Effektiv sagsbehandling
Som følge af blandt andet den styrkede skattekontrol er der sket en stigning i antallet af sager,
der oversendes til strafvurdering i Skattestyrelsen samt klagesager i Skatteankestyrelsen.
Det skader retssikkerheden, når borgere oplever lang ventetid på at få behandlet deres sager.
Derfor tilføres ca. 50 medarbejdere til afvikling af sagsbunker. Konkret iværksættes følgende
initiativer:
Flere ressourcer til skattestraffesager
Effektiv behandling af klagesager og straffesager
Flere ressourcer til skattestraffesager
Gennem de seneste år har der været en stor stigning i antallet af sager, der oversendes til
strafvurdering i Skattestyrelsens straffesagsenheder. Det er blandt andet en afledt konse-
kvens af, at skattevæsenet foretager flere kontroller. Derfor tilføres flere medarbejdere til
Skattestyrelsens straffesagsenheder, så den stigende mængde sager bedre kan håndteres.
Effektiv behandling af klagesager og straffesager
Det svækker retssikkerheden, når borgere oplever at hænge fast i et klagesystem. For at fo-
rebygge sagspukler og forældelse af klagesager tilføres flere medarbejdere i Skatteankesty-
relsen til at behandle klagesagerne.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
2707284_0016.png
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 15
TENDENSER
Uafsluttede straffesager
Længere sagsbehandlingstider
Ved udgangen af 2022 var der knap
14.000 uafsluttede straffesager.
I 2022 var den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid 17,5 måneder i Skatteanke-
styrelsen.
INITIATIVER
Flere ressourcer til skattestraffesager
Effektiv behandling af klagesager og
straffesager
+50
medarbejdere
REGERINGENS MÅLSÆTNINGER
Hurtigere sagsbehandling
Flere ressourcer skal sikre kortere sags-
behandlingstid, og at konsekvenser ved
snyd mærkes hurtigt.
Forebyggelse af sagspukler
Flere hænder skal behandle klage- og
straffesager, så sagspukler forebygges.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 146: Politiske aftale, En styrket skattekontrol – etape 4
Effektiv og retfærdig skattekontrol
Side 16
Opfølgning på den fulde reform
Etape 4 fuldender reformen af skattekontrol med ansættelsen af i alt 1.000 nye medarbejdere
og åbningen af otte nye skattecentre. Implementeringen af den fulde reform vil løbe frem
mod 2024.
Risikobilledet på kontrolområdet kan løbende ændre sig. Det er en væsentlig præmis for at
opnå størst mulig effekt, at skattevæsenet kan prioritere kontrolindsatserne efter risiko og
væsentlighed. Derfor følges der løbende op på kontrolindsatsens resultater.