Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 145
Offentligt
2707237_0001.png
Maj 2023
Mange spilafhængige har
tidlig spildebut
Siden Spillemyndigheden åbnede hjælpelinjen StopSpillet i
2019, har rådgiverne modtaget næsten 2.500 henvendelser.
Tendensen er klar: Langt de fleste personer med spilproblemer
får deres spildebut, før de fylder 25 år.
Siden 2019 har Spillemyndighedens hjælpelinje StopSpillet rådgivet spillere, pårørende og
fagpersoner om ansvarligt spil og spilafhængighed. Hjælpelinjen har modtaget næsten
2.500 henvendelser i perioden på telefon og via chat.
Som en del af StopSpillets rådgivning bliver spillere og pårørende spurgt om, hvornår den
enkelte spiller havde sin debut med pengespil, og her er tendensen klar. Omkring halvdelen
af spillerne, som henvendelserne til StopSpillet omhandler, har debut med pengespil, før de
fylder 18 år. Det er til trods for, at aldersgrænsen for de fleste pengespil i Danmark er 18 år.
Tallene fra StopSpillet viser, at 88 pct. af spillerne er 25 år eller yngre, første gang de spiller
pengespil,
jf. figur 1.
Figur 1. Spillernes debutalder for pengespil, 2019-2023
6%
3% 3%
0 - 17 år
18 - 25 år
50%
26 - 35 år
36 - 45 år
Over 45 år
88%
Spillere med debut før 25 år
Tal for StopSpillet viser, at 88 pct. af spil-
lerne er 25 år eller yngre, første gang de
spiller pengespil.
38%
Kilde: Spillemyndigheden.
Anm.: Tallene er opgjort til og med april 2023.
I gennemsnit har spillere haft spilproblemer i ca. 2 år og 7 måneder, når de kontakter Stop-
Spillet. Undersøgelser viser, at jo tidligere en spiller har debut med at spille, jo større er risi-
koen for at udvikle spilafhængighed. Tallene bekræfter således denne sammenhæng, da de
personer, som StopSpillets rådgivere er i kontakt med, netop har en meget tidlig debut.
spillemyndigheden.dk
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 145: Publikation fra Spillemyndigheden, maj 2023: Stopspillet
2707237_0002.png
Side 2
Pårørende spiller en afgørende rolle for mange spilafhængige
StopSpillet får både henvendelser fra spillerne selv, fagpersoner og pårørende. Pårørende
står for knap 39 pct. af alle henvendelser til StopSpillet, hvoraf halvdelen kommer fra foræl-
dre til spillere. Tal fra StopSpillet viser også, at hjælpelinjen rådgiver partnere, børn og ven-
ner mfl. til spillere,
jf. figur 2.
Figur 2. Henvendelser fra pårørende fordelt efter relation
50%
Forælder
17%
Henvendelser fra forældre
50 pct. af alle henvendelser fra pårørende
kommer fra forældre.
7%
50%
9%
Partner
Søskende
Ven
Øvrige, fx børn
17%
Kilde: Spillemyndigheden.
Anm.: Tallene er opgjort til og med april 2023.
Spillemyndigheden arbejder løbende på at udbrede kendskabet til StopSpillet, fx ved kam-
pagner på TV og sociale medier samt reklamer ved busstoppesteder og togstationer. I 2022
gennemførte Spillemyndigheden en større kampagne særligt med fokus omkring de store
sportsbegivenheder, blandt andet Tour de France og VM i fodbold.
Boks 1: Spiller du for meget
eller kender en, som gør?
StopSpillet er Spillemyndighedens hjælpelinje om spilafhængighed; i daglig tale kaldet ludomani. StopSpillet er for
alle, der har brug for råd og vejledning om ansvarligt spil og spilafhængighed. Rådgivere sidder klar til at tale med spil-
lere og pårørende, for i fællesskab at finde ud af, hvilke muligheder der bedst hjælper den enkelte spiller videre.
Alle henvendelser til StopSpillet behandles fortroligt. StopSpillets rådgivere er professionelle og uddannede til at råd-
give og vejlede inden for ansvarligt spil og spilafhængighed. Spillemyndigheden videregiver ikke oplysninger fra sam-
talerne til andre myndigheder.
Du kan læse mere om hjælpelinjen på
stopspillet.dk
spillemyndigheden.dk