Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 137
Offentligt
2702005_0001.png
Maj 2023
Kontrolindsats forhindrer
forkerte udbetalinger for
knap 500 mio. kr.
Kontrol af virksomheders anmodninger om at æn-
dre grundlaget for tidligere års skattebetalinger er
blevet mere effektiv.
Hvis en virksomhed har glemt eller får nye oplysninger, der har betydning for
skattebetalingen fra tidligere år, kan virksomheden anmode Skattestyrelsen om
at vurdere skatteberegningen for et eller flere år igen. Det kaldes en genoptagel-
sessag. Typisk opstår genoptagelsessager i forbindelse med, at en virksomhed
opdager, at visse fradrag ikke er blevet registreret, at virksomheden har fundet
relevante bilag eller gennem rettelser på årsopgørelsen.
Siden 2018 har Skattestyrelsen haft fokus på at kontrollere anmodninger om
genoptagelsesager inden udbetalingen af eventuel overskydende skat. Dette
kaldes fremrykket kontrol. De fremrykkede kontroller har til formål at forhindre,
at virksomheder får uberettigede udbetalinger, hvad end det skyldes fejl eller
snyd.
I perioden fra 2018 til 2022 har Skattestyrelsen fundet fejl eller snyd i over 5.500
genoptagelsessager, hvor virksomhederne var berettiget til ændringer i skatte-
beregningen. Det svarer til, at Skattestyrelsen i perioden har forhindret uberetti-
gede udbetalinger for i alt ca. 484 mio. kr.,
jf. figur 1.
Figur 1. Skatteværdi af forhindrede udbetalinger i genoptagelsessager, 2018-2022, mio. kr.
(2022-niveau)
Mio.kr.
500
400
300
200
100
0
2018 (fra 1. juli)
2019
2020
2021
2022
255
371
484
5.500
Sager med fejl
Skattestyrelsen har i perioden fra
2018 til 2022 konstateret fejl i over
5.500 genoptagelsessager.
146
31
31
115
109
116
113
Værdi af reguleringer - 2022 niveau, mio. kr.
Akkumuleret værdi af reguleringer - 2022-niveau, mio. kr.
Anm.: Tallene er korrigeret for udviklingen i BNP.
Kilde: Skattestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 137: Publikation - Genoptagelsessager
2702005_0002.png
Kontrollen af genoptagelsessager bliver stadig mere effektiv
I samme periode har Skattestyrelsen modtaget mere end 65.000 anmodninger
om genoptagelser fra virksomheder. Den største andel af anmodningerne indbe-
rettes digitalt via skat.dk, mens en mindre andel på ca. 1.500 anmodninger årligt
sendes til Skattestyrelsen via post.
Alle digitale anmodninger om genoptagelser visiteres først maskinelt og derefter
manuelt, mens anmodninger indsendt via post visiteres manuelt. Ved visitatio-
nen vurderer Skattestyrelsen, om sagen skal udvælges til kontrol eller ej. I alt er
8.500 anmodninger i perioden udtaget til kontrol efter visitering.
Siden indførelsen af den fremrykkede kontrol af genoptagelsessager har Skatte-
styrelsen løbende opbygget erfaring med, hvilke sager der skal udvælges til kon-
trol. Således er træfprocenten
dvs. andelen af kontroller, der efterfølgende fø-
rer til, at en udbetaling ikke finder sted
steget fra 61 pct. i 2018 til 71 pct. i
2022,
jf. figur 2.
Figur 2. Antal kontroller pr. år og træfprocent, 2018-2022
Antal
3.000
2.500
2.000
2.093
1.500
1.000
500
-
2018
2019
2020
2021
Træfprocent
2022
894
1.791
1.681
2.007
40
30
20
10
0
61
63
64
65
Procent
80
70
60
50
8.500
Kontrollerede anmodninger
Fra 2018 til 2022 har Skattestyrelsen
kontrolleret 8.500 anmodninger om
genoptagelse af skatte- og afgiftsan-
sættelser.
71
Antal kontrollerede sager
Kilde: Skattestyrelsen.
Boks 1. Sådan foregår en genoptagelsessag
Genoptagelsessager opstår, hvis en virksomhed ønsker at ændre grundlaget for skattebetalingen
fra tidligere indkomstår. For at virksomheden kan få skatteberegningen genoptaget, skal virksom-
heden indsende dokumentation til Skattestyrelsen for forhold, som ikke indgik i den oprindelig skat-
teberegning. Derefter vil Skattestyrelsen vurdere skatteberegningen på ny.
Fristen for at få en skatteansættelse genoptaget er senest den 1. maj i det fjerde år efter indkomst-
årets udløb. Dog er der efter særlige omstændigheder mulighed for ekstraordinær genoptagelse
derefter.
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen