Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 119
Offentligt
UDKAST
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del - Bilag 119
Offentligt
Skatteministeriet
J.nr.
2023-1777
Udkast
Forslag
til
Lov om bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskom-
sten mellem Danmark og Rusland
§ 1.
Regeringen kan på Danmarks vegne opsige overenskomsten af 8. fe-
bruar 1996 mellem Kongeriget Danmarks regering og Den Russiske Føde-
rations regering til undgåelse af dobbeltbeskatning og forhindring af skatte-
unddragelse for så vidt angår indkomst- og formueskatter.
§ 2.
Loven træder i kraft den 15. juni 2023.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Lovudkast: Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark med Rusland
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets formål og baggrund
Formålet med dette lovforslag er at give regeringen bemyndigelse til at op-
sige dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland. Rus-
land er pt. opført på EU’s liste over ikkesamarbejdsvillige skattejurisdiktio-
ner (EU’s sortliste over skattely).
En sådan opsigelse har til formål at sikre, at det er muligt at gennemføre
skattesanktioner i form af såkaldte defensive foranstaltninger mod alle
lande, der står på EU’s sortliste over skattely.
Der er foretaget en konkret afvejning af, om dobbeltbeskatningsoverens-
komsten mellem Danmark og Rusland bør opsiges. Ud fra en sådan afvej-
ning ses det ikke at være i dansk interesse fortsat at have en dobbeltbeskat-
ningsoverenskomst med Rusland. I denne afvejning indgår, at det strider
imod de generelle hensyn, der forfølges ved Danmarks indgåelse af dobbelt-
beskatningsoverenskomster, at Danmark indgår i dobbeltbeskatningsover-
enskomster med skattelylande. Hertil kommer, at lovforslaget som nævnt
har til formål at sikre, at det er muligt at gennemføre de defensive foranstalt-
ninger mod alle lande, der står på EU’s sortliste over skattely.
De gældende
danske defensive foranstaltninger kan generelt ikke gennemføres over for
lande, som Danmark har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med. Endelig
er danske erhvervsmæssige interesser i Rusland reduceret som følge af de
russiske væbnede styrkers militære invasion af Ukraine den 24. februar
2022.
De EU-koordinerede defensive foranstaltninger, som er implementeret i lig-
ningslovens § 5 H, har til formål at lægge yderligere pres på landene på
listen med henblik på, at de tilretter deres nationale lovgivning i tilstrække-
ligt omfang til, at de fremadrettet fjernes fra listen. De dobbeltbeskatnings-
overenskomster, som Danmark har indgået, indeholder i almindelighed be-
stemmelser, der hindrer, at transaktioner med fysiske og juridiske personer,
der er skattemæssigt hjemmehørende i de lande, som overenskomsterne er
indgået med, undergives en særlig øget beskatning eller begrænses i fradrag
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Lovudkast: Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark med Rusland
UDKAST
sammenlignet med andre lande. De defensive foranstaltninger i ligningslo-
vens § 5 H vil derfor ofte kun kunne gennemføres, hvis der ikke gælder en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med de pågældende lande.
På nuværende tidspunkt gælder overenskomsten af 8. februar 1996 mellem
Danmarks regering og Ruslands regering til undgåelse af dobbeltbeskatning
og forhindring af skatteunddragelse for så vidt angår indkomst- og formue-
skatter (dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Rusland).
Denne overenskomst forhindrer, at Danmark mod Rusland kan gennemføre
de defensive foranstaltninger, der gælder efter ligningslovens § 5 H.
Med dette lovforslag foreslås det, at regeringen bemyndiges til at opsige
dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Bemyndigelse til opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomster
med lande på EU’s sortliste over skattely
2.1.1. Gældende ret
Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med Rusland blev gennemført
ved lov nr. 403 af 22. maj 1996 om indgåelse af dobbeltbeskatningsover-
enskomst mellem Kongeriget Danmarks regering og Den Russiske Fødera-
tions regering.
Danmark er efter folkeretten forpligtet til at overholde indgåede dobbeltbe-
skatningsoverenskomster, også når bestemmelserne i sådanne overenskom-
ster afviger fra national ret. Det medfører i praksis, at de defensive foran-
staltninger mod lande på EU’s sortliste over skattely efter ligningslovens
§
5H generelt ikke vil kunne gennemføres i forhold til transaktioner, der in-
volverer fysiske eller juridiske personer, der er skattemæssigt hjemmehø-
rende i et land, hvormed Danmark har indgået en dobbeltbeskatningsover-
enskomst, herunder dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland indeholder i artikel 29 en
bestemmelse om, at opsigelse skal ske seneste den 30. juni i et kalenderår
med henblik på at få virkning fra den 1. januar i det følgende kalenderår.
3.1.2. Skatteministeriets overvejelser
Det vil være i strid med dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland
konkret at gennemføre
de defensive foranstaltninger mod lande på EU’s
sortliste over skattely efter ligningslovens § 5 H konkret over for Rusland.
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Lovudkast: Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark med Rusland
UDKAST
Såfremt de defensive foranstaltninger skal gælde over for Rusland, er det
nødvendigt at opsige dobbeltbeskatningsoverenskomsten.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten er gennemført ved lov nr. 403 af 22.
maj 1996 om indgåelse af dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Konge-
riget Danmarks regering og Den Russiske Føderations regering og kræver
derfor Folketingets samtykke til opsigelse ved lov.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at regeringen bemyndiges til at opsige dobbeltbeskatnings-
overenskomsten mellem Danmark og Rusland.
Opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland skal efter
overenskomstens artikel 29 ske senest den 30. juni 2023 med henblik på at
få virkning fra den 1. januar 2024.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Det er ikke umiddelbart muligt at foretage et egentligt skøn over størrelsen
på de provenumæssige konsekvenser ved en opsigelse af dobbeltbeskat-
ningsoverenskomsten med Rusland, men de vurderes umiddelbart at være
begrænsede.
[Implementeringskonsekvenser udestår.]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland vurderes po-
tentielt at kunne have stor økonomisk betydning for enkelte virksomheder
mv., som berøres af opsigelsen. Virksomheder kan begrænse de skattemæs-
sige konsekvenser ved en opsigelse, men det vil indebære administrative
omkostninger for den konkrete virksomhed.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke klimamæssige konsekvenser.
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Lovudkast: Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark med Rusland
2693903_0005.png
UDKAST
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX 2023 til den XX 2023
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP, borger- og
retssikkerhedschefen i Skatteforvaltningen, Børsmæglerforeningen,
CEPOS, Cevea, Dansk Aktionærforening, Dansk Er-hverv, Danske Advo-
kater, Danske Rederier, Datatilsynet, Den Danske Fondsmæglerforening,
Digitaliseringsstyrelsen, DI, DVCA, Erhvervsstyrelsen
Team Effektiv Re-
gulering, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Finans Danmark, Finans og
Leasing, Finanstilsynet, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pen-
sion, FSR - danske revisorer, IBIS, Investering Danmark, Justitia, Kraka,
Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Lokale Pengeinstitutter, Mel-
lemfolkeligt Samvirke, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken,
SEGES, Skatteankestyrelsen, SMVdanmark, SRF Skattefaglig Forening.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
anfør »Ingen«)
Økonomiske
konsekvenser
for stat, kom-
muner og regi-
oner
Ingen
Negative konsekvenser/merudgif-
ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis
nej, anfør »Ingen«)
Det er ikke umiddelbart muligt at
foretage et egentligt skøn over stør-
relsen på de provenumæssige kon-
sekvenser ved en opsigelse af dob-
beltbeskatningsoverenskomsten
med Rusland, men de vurderes
umiddelbart at være begrænsede.
[…]
Implemente-
Ingen
ringskonse-
kvenser for
stat, kommuner
og regioner
5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Lovudkast: Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark med Rusland
2693903_0006.png
UDKAST
Økonomiske
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Ingen
Opsigelse af dobbeltbeskatnings-
overenskomsten med Rusland vur-
deres potentielt at kunne have stor
økonomisk betydning for enkelte
virksomheder mv., som berøres af
opsigelsen. Virksomheder kan be-
grænse de skattemæssige konse-
kvenser ved en opsigelse, men det
kan indebære administrative om-
kostninger for den konkrete virk-
somhed.
[Ingen]
Administrative [Ingen]
konsekvenser
for erhvervsli-
vet
Administrative Ingen
konsekvenser
for borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Miljø- og na-
turmæssige
konsekvenser
Forholdet til
EU-retten
Er i strid med
de principper
for implemen-
tering af er-
hvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav
i EU-regule-
ring (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 119: Lovudkast: Forslag til lov om opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark med Rusland
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomst med Rusland blev gennemført
ved lov nr. 403 af 22. maj 1996 om indgåelse af dobbeltbeskatningsover-
enskomst mellem Kongeriget Danmarks regering og Den Russiske Fødera-
tions regering.
Det foreslås i
§ 1,
at regeringen på Danmarks vegne kan opsige overens-
komsten af 8. februar 1996 mellem Kongeriget Danmarks regering og Den
Russiske Føderations regering til undgåelse af dobbeltbeskatning og forhin-
dring af skatteunddragelse for så vidt angår indkomst- og formueskatter.
En sådan opsigelse vil udgøre en skattesanktion, der
på linje med EU-
koordinerede defensive foranstaltninger
har til formål at lægge pres på
landene på EU’s sortliste over skattely, da det strider imod de generelle hen-
syn, der forfølges ved Danmarks indgåelse af dobbeltbeskatningsoverens-
komster, at Danmark har dobbeltbeskatningsoverenskomster med skattely-
lande.
Da opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rusland efter arti-
kel 29 skal ske senest den 30. juni i et kalenderår med henblik på at få virk-
ning fra den 1. januar i det følgende kalenderår, skal opsigelse ske senest
den 30. juni 2023 med henblik på at få virkning fra den 1. januar 2024.
Opsigelse skal efter artikel 29 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten ske ved
ad diplomatisk vej at afgive en skriftlig meddelelse til Rusland.
Til § 2
Det foreslås i
§ 2,
at loven træder i kraft den 15. juni 2023.
Det bemærkes, at opsigelse af dobbeltbeskatningsoverenskomsten med Rus-
land vil kunne tillægges virkning fra den 1. januar 2024, såfremt opsigelsen
er meddelt senest den 30. juni 2023.
Loven vil ikke gælde for Færøerne og Grønland, da dobbeltbeskatnings-
overenskomsten med Rusland ikke omfatter Færøerne og Grønland