Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2692328_0001.png
Prisen på grisen, hvad
koster det?
Forstå en provenuberegning
De økonomiske konsulenter i Folketinget
Folketinget
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0002.png
Obligatoriske konsekvensvurderinger
Økonomiske konsekvenser for det offentlige 
Administrative konsekvenser for det offentlige
Væsentlige økonomiske konsekvenser for erhvervslivet 
Væsentlige administrative konsekvenser for erhvervslivet 
Administrative konsekvenser for borgerne
Væsentlige miljømæssige konsekvenser 
Juridiske
Forholdet til EU-retten
Kilde: Vejledning om lovkvalitet fra 26.06 2018, Justitsministeriet.
Folketinget
Side 2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0003.png
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Lovforslag
Folketingssvar
Aftaler
Aftale om inflationshjælp
Folketinget
Side 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0004.png
Dagsorden
1.
Overordnet om provenuvurderinger 
2.
Umiddelbar virkning  
3.
Gruppearbejde 
4.
Automatisk tilbageløb 
5.
Dynamiske effekter
Folketinget
Side 4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0005.png
Der findes ikke en altomfattende
regnemaskine
En vurdering af de provenumæssige konsekvenser af ændringer i skatte- og
afgiftssystemet vil således skulle ske ud fra en
konkret vurdering af de
umiddelbare samt de væsentligste og mest direkte afledte provenumæssige
konsekvenser.
I den forbindelse tilstræbes naturligvis konsistens, men det kan ikke
afvises, at der kan forekomme variationer i beregningsmetoderne og antagelserne
bag dem.
Kilde: Skatteministeriet (2013): Provenu og metode
Folketinget
Side 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0006.png
Et af de værste tilfælde: Virksomhedernes
fradrag for restaurationsmoms
Fuld afløftning af erhvervslivets omkostninger til restaurationsmoms
Mia. kr. 2020-niveau
Umiddelbart provenu
Efter tilbageløb og 
adfærd
April 2014
-2,9
-1,4
Februar 2015
-2,7
-3,1
Juni 2020
-3,6
-3,6
Kilde: Svar på spørgsmål fra Skatteudvalget nr. 423 af 4. april 2014 (alm. del) , svar nr. 331 af 5. januar 2015 (alm. del), svar på spørgsmål
nr. 483 af 22. juni 2020 samt egen beregninger på baggrund af udviklingen i BNP i perioden.
Folketinget
Side 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0007.png
Selskabsskat medregnes ikke altid
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 79 (Alm. del) af 18. januar 2023: 
Ifølge ”Forslag til Lov om konsekvenser ved afskaffelse af store bededag som helligdag” 
leder lovforslaget til et merprovenu fra skatter og afgifter svarende til 34 pct. af stigningen i 
BNP. Ifølge tabel 3C.4 i ”Skatteøkonomisk Redegørelse 2021” fra oktober 2021 leder et 
lavere arbejdsmarkedsbidrag alene til et merprovenu fra dynamiske effekter, der svarer til 
26 pct. af stigningen i BNP. Vi ministeren forklare denne forskel? 
Svar: De to beregninger er ikke sammenlignelige. Det afspejler bl.a., at virkningen på den 
strukturelle saldo ved afskaffelse af store bededag, foruden direkte og indirekte skatter og 
afgifter fra højere lønindkomster, også indeholder afledte virkninger som følge af øget 
produktion i økonomien, jf. Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 77.
Folketinget
Side 7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0008.png
Provenuvurderingen kan inddeles i 6 trin
Provenuvurderingernes 6 trin
Trin 1
Statiske konsekvenser:
Uændret adfærd og uændret 
grundlag 
Trin 2
Trin 3
Trin 4
Trin 5
Trin 6
Umiddelbar provenuvirkning 
Umiddelbar provenuvirkning inkl. virkning på andre 
konti
Provenuvirkning inkl. automatisk tilbageløb 
(Umiddelbar finansieringsevne)
Provenuvirkning inkl. ændret forbrugsadfærd
Provenuvirkning inkl. arbejdsudbudseffekter
Provenuvirkning inkl. andre strukturelle effekter
Dynamiske konsekvenser: 
Ændret adfærd
Kilde: Skatteministeriet (2013): Provenu og metode
Folketinget
Side 8
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0009.png
Ofte rapporteres kun tre trin
Provenumæssige konsekvenser af forhøjelse af energiafgifter for proces, landbrug m.v. 
og mineralogi mv.
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2023
90
80
70
2024
115
105
85
2025
385
355
260
2026
385
355
260
Varigt
190
170
125
Kilde: L15, samling 2022-23 (2. samling). Lov om ændring af lov om afgift af naturgas og bygas m.v., lov om afgift af stenkul, brunkul og koks m.v.,
lov om energiafgift af mineral-olieprodukter m.v., lov om afgift af bekæmpelsesmidler og forskellige andre love (Forhøjelse af energiafgiften på
fossile brændsler for erhverv efter Aftale om grøn skattereform af 8. december 2020 og omlægning af pesticidafgiften efter Politisk aftale om
sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 m.v.)
Folketinget
Side 9
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0010.png
Dagsorden
1.
Overordnet om provenuvurderinger 
2.
Umiddelbar virkning
Strukturelt provenu
Varig virkning eller år til år
3.
Gruppearbejde 
4.
Automatisk tilbageløb 
5.
Dynamiske effekter
Folketinget
Side 10
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0011.png
Umiddelbar virkning
Provenumæssige konsekvenser af forhøjelse af energiafgifter for proces, 
landbrug m.v. og mineralogi mv.
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: L15, 2022-23 (2. samling)
Umiddelbar virkning:
Den direkte effekt, givet
at alt andet er lige
190
170
125
2023
90
80
70
2024
115
105
85
2025
385
355
260
2026
385
355
260
Varigt
Eksempler
Satsnedsættelse gange det 
nuværende afgiftsgrundlag
eller
Provenumæssige konsekvenser ved ”Lov om midlertidigt solidaritetsbidrag”
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2023
770
770
770
2024
-75
-75
-75
2025
-370
-370
-370
Varigt
5
5
5
Det beløb der forventes opkrævet i 
solidaritetsbidrag – netto for andre 
skatter
Kilde: ”Forslag til lov om midlertidigt solidaritetsbidrag”, 2022-23 (2. samling).
Folketinget
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0012.png
Alt skal med
- også virkningen på andre konti
Den umiddelbare provenuvirkning som en skatte- eller 
afgiftsændring samlet set medfører på tværs af 
finanslovskonti
Eksempel 1: Solidaritetsbidraget reducerer indtægterne 
fra kulbrinteskatten
Eksempel 2: Stort set alle afgifter pålægges moms, når 
de rammer forbrugerne, derfor leder højere afgifter til 
øgede momsindtægter.
Det andet trin: Alle direkte
afledte provenueffekter skal
tælles med
Provenuvurderingernes 6 trin
Trin 
1
Trin 
2
Trin 
3
Trin 
4
Trin 
5
Trin 
6
Umiddelbar provenuvirkning 
Umiddelbar provenuvirkning inkl. virkning på 
andre konti
Provenuvirkning inkl. automatisk tilbageløb 
(Umiddelbar finansieringsevne)
Provenuvirkning inkl. ændret adfærd
Provenuvirkning inkl. arbejdsudbudseffekter
Provenuvirkning inkl. andre strukturelle effekter
Folketinget
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0013.png
Dagsorden
1.
Overordnet om provenuvurderinger 
2.
Umiddelbar virkning
Strukturelt provenu
Varig virkning eller år til år 
3.
Gruppearbejde
4.
Automatisk tilbageløb
5.
Dynamiske effekter
Folketinget
Side 13
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0014.png
Strukturel offentlig saldo
Saldoen i en normal situation uden hverken høj- 
eller lavkonjunktur (eller andre midlertidige 
påvirkninger)
BUDGETLOVEN: UNDERSKUD PÅ 
STRUKTUREL SALDO MÅ KUN I SÆRLIGE 
TILFÆLDE VÆRE STØRRE END 1 PCT. AF 
BNP
Faktisk og strukturel saldo
Pct. af BNP
5,0
4,0
3,0
2,0
1,0
0,0
-1,0
-2,0
-3,0
-4,0
2010
2015
Faktisk saldo
Strukturel saldo
2020
Folketinget
Kilde: Finansministeriet (august 2022): 2030-planforløb:
Grundlag for udgiftslofter 2026.
Side 13
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0015.png
Indtægterne fra bo- og gaveafgiften fluktuerer
Strukturelt provenu
Sammenhæng mellem saldomålsætning og 
beregningerne: De årlige økonomiske 
konsekvenser illustrerer som hovedregel 
effekten på den strukturelle saldo
Strukturelt provenu: Provenuvirkningen i en 
normal situation uden hverken høj- eller 
lavkonjunktur (eller andre midlertidige 
påvirkninger)
Kilde: Regneprincipper og modelanvendelse i Finansministeriet, arbejdsnotat 2012
Mia. kr. 2022-niveau
7,0
6,5
6,0
5,5
5,0
4,5
4,0
11
16
18
10
12
14
15
17
19
20
13
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
20
21
Kilde: ”Opdateret 2025-forløb: Grundlag for udgiftslofter 2025”, "Økonomisk
redegørelse, december 2021" , Finansministeriet og Statistikbanken tabel: SKAT.
Anm.: Fra 2010-2013 er data for provenuet af afgift på dødsboer og gaver fra
Statistikbanken
L76: Provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse 
af bo- og gaveafgiften for erhvervsvirksomheder 
Mia. kr. (2020-
niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter 
tilbageløb
Virkning efter 
tilbageløb og adfærd
2020 2021 2022 2023 2024 2025
1,3
1,0
1,0
1,3
1,0
1,0
1,3
1,0
1,0
1,3
1,0
1,0
1,3
1,0
1,0
1,3
1,0
1,0
Folketinget
Kilde: L76, samling 2019-20
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0016.png
Dagsorden
1.
Overordnet om provenuvurderinger 
2.
Umiddelbar virkning
Strukturelt provenu
Varig virkning eller år til år
3.
Gruppearbejde
4.
Automatisk tilbageløb
5.
Dynamiske effekter
Folketinget
Side 16
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0017.png
Varig virkning
Provenumæssige konsekvenser af forhøjelse af energiafgifter for proces, landbrug m.v. og 
mineralogi mv.
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Kilde: L15, 2022-23 (2. samling)
2023
90
2024
115
2025
385
2026
385
Varigt
190
Provenumæssige konsekvenser ved ”Lov om midlertidigt solidaritetsbidrag”
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Kilde: ”Forslag til lov om midlertidigt solidaritetsbidrag”, 2022-23 (2. samling)
2023
770
2024
-75
2025
-370
Varigt
5
Folketinget
Side 17
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0018.png
Varighedseffekten
Pct. af BNP
2,50
2,00
1,50
1,00
0,50
0,00
2022 2032 2042 2052 2062 2072 2082 2092 2102
-0,50
-1,00
Kilde: Egne beregninger, illustration
Folketinget
Varighedseffekten
Afspejler tiltagets bidrag til de 
offentlige finanser, når bidraget 
opgøres som en konstant andel 
af BNP i alle år. 
Afspejler tiltagets effekt på den 
finanspolitiske holdbarhed.
Finanspolitisk holdbarhed: De 
nuværende udgifts- og 
skatteregler kan fortsætte, uden 
at den offentlige gæld vil vokse 
ukontrollabelt.
Faktisk bidrag
Varig virkning: Konstant årligt 
bidrag
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0019.png
Lille varig virkning af solidaritetsbidraget
Mio. kr.
1000
800
600
400
200
0
-200
-400
-600
Provenu i året (venstre akse)
Folketinget
Mio. kr.
Provenumæssige konsekvenser ved ”Lov om midlertidigt 
solidaritetsbidrag”
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
2023
770
2024
-75
2025
-370
Varigt
5
10
9
8
7
6
5
4
2023
2025
2027
2029
2031
2033
2035
2037
2039
3
2
1
0
Varig virkning (højre akse)
Side 19
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0020.png
Dagsorden
1.
Overordnet om provenuvurderinger 
2.
Umiddelbar virkning
3.
Gruppearbejde
4.
Automatisk tilbageløb 
5.
Dynamiske effekter
Folketinget
Side 20
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0021.png
Spørgsmål
En skattestigning giver et mindre provenu i 2023 end på 
langt sigt. Hvordan er sammenhængen mellem 
påvirkningen af saldoen i 2023 og den varige virkning? 
A.
Den varige virkning er mindre end påvirkningen i 2023
B.
Den varige virkning er større end påvirkningen i 2023
C.
Der er ikke forskel på den varige virkning og effekten 
på den strukturelle saldo i 2023.
Folketinget
Side 21
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0022.png
Dagsorden
1.
Overordnet om provenuvurderinger 
2.
Umiddelbar virkning
3.
Gruppearbejde
4.
Automatisk tilbageløb 
5.
Dynamiske effekter
Folketinget
Side 22
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0023.png
Pengene skal passe!
Umiddelbart provenu
er ikke nok!
Finansiering Flere penge til 
folkeskolen
Højere 
bundskat
Afgifter 
og moms 
I alt
100
-23
77
77
MOMS
 
Folketinget
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0024.png
Automatisk tilbageløb
 Den umiddelbare finansieringsvirkning for de offentlige
 finanser, når en skatte- eller afgiftsændring ikke
 kompenseres
Fra ”Provenu og metode”, www.skm.dk
Provenumæssige konsekvenser ved forhøjelse af bo- og 
gaveafgiften for erhvervsvirksomheder 
Mia. kr. (2020-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: L76, 2019-20 (2. samling)
Nye (standard)
tilbageløbsfaktorer
Pct.
Indkomstskatter
Forbrugsafgifter
Gammel
24,5
23
Ny
23
21
2025
1,3
1,0
1,0
Kilde: Faktaark fra Finansministeriet: Opdatering af
nettoafgiftsfaktoren og tilbageløbsfaktoren, april 2019
Folketinget
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0025.png
Metoden sikrer, at
”pengene passer”
Eksempel 1: Til offentligt forbrug
Finansiering
Højere 
bundskat
Afgifter og 
moms 
I alt
100
-23
77
-77
Flere penge til 
folkeskolen
Ved beregningsteknisk at antage, at
lempelser i skatter og overførsler altid
finansieres af lavere offentligt forbrug, sikres
det, at den samfundsøkonomiske analyse ikke
påvirkes af det faktiske valg af finansiering.
Fra ” Dokumentationsnotat om opgørelse af nettoafgiftsfaktoren”,
www.fm.dk
Eksempel 2: Til skattelettelser
Finansiering
Højere 
bundskat
Højere 
personfradrag
Afgifter og 
moms 
I alt
-23
77
100
-100
+23
-77
Skattelettelse
Folketinget
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0026.png
Eksempler
Tilbageløbsfaktor for
virksomheder
Er ikke så veldokumenteret som 
tilbageløbsfaktoren for husholdningerne 
Effekten afhænger af hvem, der bærer byrden:
Hjemmemarkeds virksomheder?
Eksportorienterede virksomheder?
Aktionærerne?
Tabel A: Nedsættelse af elafgift for 
zoologiske haver, akvarier og museer
Mio. kr. i 2021-niveau
Umiddelbart
Efter tilbageløb
Kilde: SAU alm. del - svar på spm. 112
2022
-15
-10
Overvæltes 
i priserne:
(tilbageløb 
ca. 21 pct.) 
Tabel B: Afskaffelse arbejdsskade-
afgiften 
Mio. kr. i 2022-niveau
Umiddelbart
Efter tilbageløb
2022
-630
-580
Overvæltes 
i lønnen:
tilbageløb 8 
pct.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af Svar på spørgsmål nr. 397 af 22. maj 2017
Tabel C: Indtægtsloft  for elproduktion
Mia. kr. i 2023-niveau
Umiddelbart
Efter tilbageløb
2023
1,8
0,7
Gevinst til 
aktionærer: 
Tilbageløb 
60 pct.
Folketinget
Kilde: Forslag til ”lov om et loft over indtægter fra elproduktion
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0027.png
Tilbageløb afhænger af
bagvedliggende investor
Staten
 
          Pct.
Indenlandsk beskattet borger
Aktie-
indkomst 
høj sats
Aktie-
indkoms
t lav 
sats
Pensions-
afkastskat
Udenlandske
Portefølje-
investorer 
Direkte 
inve-
steringer 
(FDI)
Pengene var under alle
omstændigheder blevet beskattet
Indtægtsloft
Lovforslag, A
1,8
1,1
Andre skatter
I alt
1,8
1,1
0,7
Selskabsskat, A
Beskatning af 
udbytter, B
Afgifter ved 
indenlandsk 
forbrug, C
Andet, D 
I alt, 
E= A+(1-A)B+
 (1-A)(1-B)C + D
Folketinget
 
 
 
100 
100
22
42
23
 
65,2
22
27
23
 
56,2
22
15,3
23
 
49,1
22
15
22
Gældende 
regler, B
I alt, C = A-B
 
33,7
 
22
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0028.png
Tilbageløbet har ofte stor betydning
Provenumæssige konsekvenser ved implementeringen af et indtægtsloft for el-producenter
Mia. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: ”Lov om et loft over indtægter fra elproduktion”, 2022-23 (2. samling)
2023
1,8
0,7
0,4
Provenumæssige konsekvenser ved ”Lov om midlertidigt solidaritetsbidrag”
Mio. kr. (2023-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
Kilde: ”Forslag til lov om midlertidigt solidaritetsbidrag”, 2022-23 (2. samling)
Folketinget
Side 28
2023
770
770
770
2024
-75
-75
-75
2025
-370
-370
-370
Varigt
5
5
5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0029.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
5.
Overordnet om provenuvurderinger 
Umiddelbar virkning
Gruppearbejde
Automatisk tilbageløb 
Dynamiske effekter
Overordnet om dynamiske effekter 
Traditionelle effekter: af ændringer i skatter og afgifter
Gruppearbejde 
Produktivitet og den offentlige saldo
Folketinget
Side 29
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0030.png
Dynamiske effekter kaldes også
adfærdseffekter
Provenuvurderingernes 6 trin
Trin 1
Statiske konsekvenser:
Uændret adfærd og uændret 
grundlag 
Trin 2
Trin 3
Trin 4
Trin 5
Trin 6
Umiddelbar provenuvirkning 
Umiddelbar provenuvirkning inkl. virkning på andre 
konti
Provenuvirkning inkl. automatisk tilbageløb 
(Umiddelbar finansieringsevne)
Provenuvirkning inkl. ændret forbrugsadfærd
Provenuvirkning inkl. arbejdsudbudseffekter
Provenuvirkning inklusive andre strukturelle effekter
Dynamiske konsekvenser: 
Ændret adfærd
Kilde: Skatteministeriet (2013): ”Provenu og metode”
Folketinget
Side 30
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0031.png
Adfærdseffekter påvirker ”prisen” for et
politisk tiltag
Selvfinansierinsgrader ved hypotetiske skattelempelser
pct
.
35
30
25
20
15
10
5
0
Lavere bundskattesats
Lavere topskattesats
Folketinget
Kilde: Skatteministeriet (31. januar 2023): Introduktion til skatteområdet
Anm.: Hypotetiske lempelser af personskatter med umiddelbart mindreprovenu på 5 mia. kr.
Side 31
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0032.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
5.
Overordnet om provenuvurderinger 
Umiddelbar virkning
Gruppearbejde
Automatisk tilbageløb 
Dynamiske effekter
Overordnet om dynamiske effekter 
Traditionelle effekter: af ændringer i skatter og afgifter
Gruppearbejde
Produktivitet og den offentlige saldo
Folketinget
Side 32
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0033.png
Aktuelt eksempel: Indførelse af
”top-topskat”
Effekten på arbejdsudbuddet 
kan opdeles i 
Provenumæssige konsekvenser  ved indførelse af ”top-topskat”
1)
Timeeffekt 
2)
Deltagelseseffekt
Mio. kr. ( 2023-niveau)
Umiddelbar provenuvirkning
Provenuvirkning efter tilbageløb 
Provenuvirkning efter tilbageløb og adfærd
1.000
770
700
Kilde: SAU Alm. del –svar på spm. 50 (2022-23).
Folketinget
Side 33
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0034.png
Samlet effekt af
skattelettelse er et
empirisk spørgsmål
Timeeffekten ved en
skattelettelse kan dekomponeres
i to modsatrettede effekter
1
2
1.
Substitutionseffekten 
(”gulerod”): Negativ
Den økonomiske gevinst ved at 
arbejde falder => antallet af 
arbejdstimer falder.
2.
Indkomsteffekten 
(”hængekøje”): Positiv
For at opretholde samme 
realindkomst kræves flere 
arbejdstimer => antallet af 
arbejdstimer stiger. 
Side 34
Side 34
Side 34
Folketinget
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0035.png
Kritik af beregning af
adfærdsvirkning af ”top
-topskat”
” Hvis man arbejder i sin egen virksomhed, kan 
man i stedet for løn få udbetalt aktieudbytte, 
som vil være lempeligere beskattet. Top-
topskatten indebærer en marginalskat på 60,5 
procent, mens aktieudbytte beskattes med 
samlet 55 procent.”
Kilde: Kommentar af Mads Lundby Hansen, CEPOS i Berlingske (26. december):
SMV-regeringens millionærskat bryder med årtiers skattepolitik.
Folketinget
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0036.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
5.
Overordnet om provenuvurderinger 
Umiddelbar virkning
Gruppearbejde
Automatisk tilbageløb 
Dynamiske effekter
Overordnet om dynamiske effekter 
Traditionelle effekter: af ændringer i skatter og afgifter
Gruppearbejde
Produktivitet og den offentlige saldo
Folketinget
Side 36
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0037.png
Spørgsmål
Regeringen har annonceret, at de vil lempe topskattesatsen 
for personer med indkomster op til 750.000 kr. Hvordan vil det 
påvirke indkomst- og substitutionseffekten for en person, der 
betaler topskat og tjener under 750.000 kr.?
A.
Substitutionseffekten er negativ og indkomsteffekten er 
positiv
B.
Substitutionseffekten er positiv og indkomsteffekten er 
negativ.
Folketinget
Side 37
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0038.png
Dagsorden
1.
2.
3.
4.
5.
Overordnet om provenuvurderinger 
Umiddelbar virkning
Gruppearbejde
Automatisk tilbageløb 
Dynamiske effekter
Overordnet om dynamiske effekter 
Traditionelle effekter: af ændringer i skatter og afgifter
Gruppearbejde
Produktivitet og den offentlige saldo
Folketinget
Side 38
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0039.png
Øget produktivitet er typisk provenuneutralt
ved fx. lempelse af indkomstskatter
Ændringer i produktiviteten i den private sektor er omtrent provenuneutrale for de 
offentlige finanser. Hvorfor?
Arbejdere bliver mere 
effektive og kan kræve 
mere i løn
Satsreguleringen og de offentlige 
reguleringsordninger sikrer at 
lønudviklingen i det offentlige følger 
det private
Højere offentlige udgifter 
modsvarer stigende 
skatteindtægter
Generelle 
produktivitetsstig-
ninger i den 
private sektor
Højere 
timelønninger og 
dermed stigende 
skatteindtægter
Stigninger i de 
offentlige lønudgifter 
og 
overførselsindkom-
ster
Produktivitetsstig-
ninger er på sigt 
provenuneutrale
Folketinget
Kilde: Svar på SAU alm. del –spm. 249 ( 2015-16), svar på FIU spm nr. 180 (2015-16) og svar på FIU spm nr. 262 (2016-17) og 
svar  på FIU spm nr. 247 (2019-20) 
Side 39
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0040.png
Vismændene: Der
mangler empiri
I nogle tilfælde kan politiske tiltag føre til en 
bedre allokering af ressourcer mellem 
sektorer og dermed en stigning i produktivitet, 
timelønnen og arbejdsudbuddet uden at det 
øger værdien af fritid
I disse tilfælde vil de offentlige finanser blive 
styrket
Folketinget
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Oplæg om provenuberegning fra gennemgang i udvalget den 18. april 2023 fra de økonomiske konsulenter
2692328_0041.png
Tak for ordet
Birgitte Lange
Det Internationale Sekretariat
Tlf. 3335
E-mail: [email protected]
Folketinget
Kathrine Lange
Det Internationale Sekretariat
Tlf. 3323
E-mail: [email protected]