Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 116
Offentligt
Marts 2023
Mange fejl afsløret ved
kontrol med digitale
arbejdsplatforme
Skattestyrelsen har foretaget knap 4.700 kontroller
af personer, der udbyder tjenester på digitale ar-
bejdsplatforme. I 95 pct. af tilfældene var der angi-
vet forkerte oplysninger eller slet ikke angivet.
De seneste år er flere begyndt at udbyde deres arbejdskraft gennem såkaldte di-
gitale arbejdsplatforme. Arbejdsplatformene formidler kontakten mellem udby-
derne, det vil sige privatpersoner eller virksomheder, som yder en service som fx
rengøring eller budkørsel.
Personer, der udbyder en service på arbejdsplatforme, har ofte selv ansvar for at
indberette skat, moms og AM-bidrag. Dette kan øge risikoen for fejl.
I januar 2020 fik Skattestyrelsen tilladelse til at indhente kontroloplysninger fra
udvalgte arbejdsplatforme, der tilbyder tjenesteydelser i form af fx rengøring af
private hjem eller udbringning af varer. Skattestyrelsen kontrollerer derfor, om
borgerne, der udbyder arbejdskraft på arbejdsplatforme, har oplyst og betalt
den korrekte skat og eventuelt moms af de indtægter, de har haft via platfor-
mene.
Efter en vurdering af sagernes risiko og væsentlighed har Skattestyrelsen siden
2020 først udtrukket og efterfølgende gennemført knap 4.700 kontroller på digi-
tale arbejdsplatforme,
jf. figur 1.
Af disse er der fundet fejl og foretaget skatte-
mæssige reguleringer i over 4.400 tilfælde, hvilket svarer til 95 pct.
Figur 1. Antal kontroller af digitale arbejdsplatforme fra 2020 til 2022
95 %
Kontroller med træf
Skattestyrelsen har fundet fejl og
foretaget skattemæssige regule-
ringer i 95 pct. af kontrollerne.
Kontroller
med træf
4.438
Kontroller
uden træf
223
Anm: Antal kontroller svarer til antal unikke kontroller. Er en udbyder fx reguleret for både skat og moms,
tæller dette som to kontroller.
Kilde: Skattestyrelsen.