Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2685701_0001.png
Finansielt regnskab 2022
Departementet
Skatteministeriet
Finansielt regnskab
Marts 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Påtegning af det samlede regnskab.................................................................................................................2
Ledelsesberetning .......................................................................................................................................................4
Præsentation af Skatteministeriets departement ................................................................5
Ledelsesberetning ................................................................................................................................6
Kerneopgaver og ressourcer ...........................................................................................................8
Målrapportering ......................................................................................................................................9
Forventninger til det kommende år ..............................................................................................9
Regnskab ........................................................................................................................................................................10
Anvendt regnskabspraksis ............................................................................................................ 11
Resultatopgørelse mv. ..................................................................................................................... 13
Balancen .................................................................................................................................................. 15
Egenkapitalforklaring ........................................................................................................................ 17
Likviditet og låneramme .................................................................................................................. 18
Opfølgning på lønsumsloft ............................................................................................................. 18
Bevillingsregnskabet......................................................................................................................... 19
Bilag.....................................................................................................................................................................................20
Noter til resultatopgørelse og balance ..................................................................................... 21
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver ........................................................................................... 21
Note 2: Materielle anlægsaktiver................................................................................................. 22
Note 3: Hensatte forpligtelser ....................................................................................................... 23
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ........................................ 23
Note 5: Eventualforpligtelser ........................................................................................................ 23
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................................... 24
Fællesstatslige løsninger mv. ....................................................................................................... 24
Gebyrfinansieret virksomhed ....................................................................................................... 24
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning ...................................................................... 24
Forelagte investeringer .................................................................................................................... 24
It-omkostninger ................................................................................................................................... 25
Supplerende bilag .............................................................................................................................. 25
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller,
der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller,
der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår
en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0003.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 2
Påtegning af det samlede
regnskab
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0004.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 3
Formålet med det finansielle regnskab er at give et retvisende billede af Skatteministeriets
departements økonomiske og faglige resultater for 2022. I det finansielle regnskab redegø-
res for det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i det finansielle regnskab lagt på afrappor-
tering af årets finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder det finansielle regnskab end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Det finansielle regnskab omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skatteministeriets de-
partement, CVR-nummer 34 73 04 66, er ansvarlig for:
§ 09.11.01. Departementet
§ 09.11.51. Retssager mv.
§ 09.11.52. Renter
§ 09.11.79. Reserver og budgetregulering
§ 09.51.02. Kompensation af kommuner for genoptagelse af for meget betalt ejendoms-
skat
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at det finansielle regnskab er rigtigt, dvs. at det finansielle regnskab ikke indeholder væ-
sentlige fejlinformationer eller udeladelser,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvalt-
ning af midlerne og driften af de institutioner, som er omfattet af det finansielle regn-
skab.
2.
3.
København, d. 24. marts 2023
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0005.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 4
Ledelsesberetning
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0006.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Skatteministeriets departement og regn-
skabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke departementets aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Skatteministeriets departement
Skatteministeriets departement varetager opgaver vedrørende lovgivning, skatte- og sam-
fundsøkonomi og ministerbetjening i forhold til skat, told, forbrugs- og miljøafgifter, ejen-
domsvurderinger, inddrivelse, arbejdsgiverområdet og internationale opgaver. Skattemini-
steriets departement følger lovenes virkning med henblik på eventuelle justeringer og vare-
tager på overordnet niveau det internationale samarbejde inden for Skatteministeriets om-
råde.
Derudover varetager departementet den overordnede styringsopgave i forhold til den sam-
lede koncern. Opgaven omfatter overordnede styrings-, planlægnings-, tilsyns- og budget-
funktioner for ministerområdet.
Skatteministeriets departement er delt i tre afdelinger, der varetager henholdsvis lovgivning,
politik og samfundsøkonomi, koncernstyring og udvikling samt kommunikation og ledelses-
betjening.
Yderligere information om Skatteministeriets departement kan findes på www.skm.dk.
Skatteministeriets departements virksomhed er dertil ansvarlig for hovedkonti under finans-
lovens § 38.
Skatter og afgifter.
Skatteministeriet har dispensation til at aflægge et særskilt
årsregnskab for § 38, som i format afviger fra Økonomistyrelsens
Vejledning om udarbej-
delse af årsrapporter.
Teknisk set betragtes årsregnskabet for § 38 som et bilag til det finan-
sielle årsregnskab for Skatteministeriets departement.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0007.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Af dette afsnit fremgår Skatteministeriets departements væsentligste økonomiske resulta-
ter i 2022.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skatteministeriets depar-
tement.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
294,8
0,7
287,7
0,7
183,0
0,7
26,7
100,0
25,0
100,0
27,5
100,0
2,7
10,6
-40,8
-2,5
-21,2
2,5
14,0
-48,6
-2,5
-21,5
2,5
-
-
-
-
-284,3
270,9
-13,5
-12,6
-12,2
-281,6
272,2
-9,4
-8,0
-7,8
-194,7
-194,7
-
-
-
2021
2022
2023
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i det finansielle regnskab for 2022 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr.
reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf.
Økonomistyrelsensstyrelsens Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022.
Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på Forslag til finanslov for finansåret
2023 (FFL23) for Skatteministeriets departement. Den afsatte driftsramme på FFL23 er ud-
tryk for en teknisk budgettering af § 9.
Skatteministeriet
og skal ses i tilknytning til en forven-
tet kommende flerårsaftale, herunder de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35.
Gene-
relle reserver.
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at Skatteministeri-
ets departement i 2022 har haft et samlet overskud på 7,8 mio. kr. i forhold til årets samlede
bevilling, heraf 5,5 mio. kr. på løn og det resterende på øvrig drift.
Overskuddet kan delvis henføres til et generelt mindreforbrug på løn samt vakancer. Min-
dreforbruget på øvrig drift kan primært henføres til forsinkede afregninger af it-udgifter. En
nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Stigningen i egenkapitalen fra 40,8 mio. kr. ultimo 2021 til 48,6 mio. kr. ultimo 2022 kan
henføres til årets resultat for 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0008.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 7
Den samlede udnyttelsesgrad af lånerammen er faldet fra 26,7 pct. i 2021 til 25,0 pct. i 2022.
Reduktionen i udnyttelsesgraden af lånerammen fra 2021 til 2022 skyldes primært, at Skat-
teministeriets boligskatteberegner er overgået til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Her-
udover kan reduktionen henføres til generelle afskrivninger på materielle anlæg.
Skatteministeriets departements drift og administrerede ordninger
Skatteministeriets departement er ansvarlig for de ordninger og hovedkonti, som samlet
fremgår af tabel 12, afsnit 3.7
Bevillingsregnskabet.
Skatteministeriets driftskonto er følgende:
§ 09.11.01. Departementet (Driftsbevilling)
De administrerede ordninger udgør bevillinger på følgende hovedkonti:
§ 09.11.51. Retssager mv. (Anden bevilling)
§ 09.11.52. Renter (Anden bevilling)
§ 09.11.79 Reserver og budgetregulering (Anden bevilling)
§ 09.51.02. Kompensation for tilbagebetaling af ejendomsskat (Lovbunden)
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Skatteministeriets departements samlede indtægter og udgif-
ter i årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2022.
Tabel 2. Virksomhedens ordninger
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
281,6
-
23.782,5
-852.194,7
Regnskab
273,9
-0,1
25.575,4
-959.706,7
-
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-44,4
Anmærkning: Fortegn
vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til
præsentationen i det finansielle regnskab, således at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i rapportens
tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Departementets overførte overskud udgjorde 36,6 mio. kr. primo 2022. Der er et overskud i
2022 på 7,8 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2022 er forøget til 44,4 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0009.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 8
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Skatteministeriets departement har to hovedopgaver, som er angivet i Finansloven for 2022.
Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de realiserede
regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår departementets opgaver og ressourceforbrug for 2022.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Lovgivning på ministeriets område
samt understøttelse af en sund økono-
misk politik
2. Effektiv styring af og tilsyn med
Skatteministeriets koncern
I alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Bevilling
(FL+TB)
-111,1
-100,3
Øvrige
indtægter
-0,1
-
Omkost-
ninger
112,7
97,5
Andel af
årets over-
skud
1,5
-2,8
-70,2
-281,6
-
-0,1
63,7
273,9
-6,5
-7,8
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2022 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger
under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkost-
ninger til ledelsen, stabsfunktioner, husleje, it, kommunikationsprojekter, arrangementer
samt længerevarende uddannelse.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-2 alene er registreret om-
kostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførelse af opgaverne.
Der er i 2022 et samlet mindreforbrug på 7,8 mio. kr. Resultat kan overordnet henføres til, et
generelt mindreforbrug på løn i forhold til det budgetterede, herunder flere afholdte fritimer
mod betaling, færre udgifter til over-/merarbejde samt vakancer. Derudover er der et min-
dreforbrug på øvrig drift, som kan henføres til forsinkede afregninger af it-udgifter.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet merforbrug på finanslovsformål 0 på 1,5 mio. kr. Dette kan primært henfø-
res til et merforbrug på løn.
1. Lovgivning på ministeriets område samt understøttelse af en sund økonomisk politik
Der er et samlet mindreforbrug på finanslovsformål 1 på 2,8 mio. kr. Dette kan henføres til et
mindreforbrug på løn, hvilket blandt andet skyldes en generel forsinkelse i rekrutteringer,
samt en række mindre væsentlige afvigelser. Modsatrettet har der været et merforbrug på
øvrig drift vedrørende departementets udsendte specialattaché.
2. Effektiv styring af og tilsyn med Skatteministeriets koncern
Der er et samlet mindreforbrug på finanslovsformål 2 på 6,5 mio. kr. Dette kan primært hen-
føres til af et mindreforbrug på løn, forsinkelser i rekrutteringer samt uforbrugte reserver.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0010.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 9
2.4 Målrapportering
Departementer er undtaget for udarbejdelse af målrapporteringsafsnittet, jf.
Økonomistyrel-
sens vejledning om årsrapport for statslige institutioner 2022.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Skatteministeriets departements forventninger til det økonomiske resul-
tat for det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsår
2022
-281,7
273,9
-7,8
Grundbudget
2023
-194,7
194,7
-
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på Forslag til finanslov for finansåret
2023 (FFL23) for Skatteministeriets departement. Den afsatte driftsramme på FFL23 er ud-
tryk for en teknisk budgettering af § 9.
Skatteministeriet
og skal ses i tilknytning til en forven-
tet kommende flerårsaftale, herunder de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35.
Gene-
relle reserver.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0011.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 10
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 11
I dette afsnit redegøres for Skatteministeriets departements ressourceforbrug i finansåret
2022 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover
omfatter afsnittet de hovedkonti, som departementet har haft det budget- og regnskabs-
mæssige ansvar for i 2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevillin-
ger pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skatteministeriets departement følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Det finansielle regnskab for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprin-
cipper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige insti-
tutioner
af oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finan-
sieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabspraksis svarer til de
principper, der er beskrevet i Skatteministeriets departements regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrun-
dingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra Statens Koncernsy-
stem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives ”0,0” i tabellerne. Hvis der
ikke frem-
står en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændring i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Skatteministeriets departement har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrø-
rende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes ikke at være
væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke oplysnin-
ger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som
medarbejdere og ledere har til gode pr. 31. december 2022, herunder eksempelvis af-
spadseringstimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. ATN-dage til medarbejdere
og ledere indgår ikke i opgørelsen af de øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet
gæld, note 4. Oplysning om ATN-dage er indarbejdet som en eventualforpligtelse, note 5.
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering.
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter
kontorareal og henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv. Opgørelsen er op-
gjort for lejemålet og under de forudsætninger, som fremgår af kontrakten. Opgørelsen
følger samme metode som tidligere år.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 12
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som foreskriver, at
alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret til en årlig seniorbo-
nus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. I opgørelsen af årslønnen indgår egentlig løn,
statens pensionstilskud samt bidrag til ATP. Personer, som opfylder betingelserne for ret
til seniorbonus, og som tiltræder ansættelse i løbet af kalenderåret, har ret til en forholds-
mæssig andel af bonussen og indgår i opgørelsen. Der er tale om en ny hensættelse, som
ikke er foretaget i tidligere år.
Skøn og dispensationer for udgiftsbaseret regnskab
Økonomistyrelsen har givet dispensation til, at der aflægges et særskilt årsregnskab for fi-
nanslovens § 38.
Skatter og afgifter
med tilhørende påtegning, ledelsesberetning og noter
gældende for året, som teknisk set er et bilag til Skatteministeriets finansielle driftsregnskab
for departementet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0014.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 13
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Skatteministeriets departements resultatopgørelse for de omkostnings-
baserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-
-
-12,2
-
-
-7,8
-
-
-
-
0,4
-12,2
-0,0
0,3
-7,8
-
-
-
-0,3
1,2
-12,6
-0,0
1,4
-8,0
-
-
-
188,6
28,5
-7,9
-0,5
208,7
0,5
17,4
28,2
270,9
-13,5
188,4
28,9
-5,7
1,1
212,7
0,7
15,0
27,6
272,2
-9,4
16,0
16,0
16,2
16,2
-
-
-
-
16,2
16,2
-
131,9
-
-
-
131,9
-
-
46,6
194,7
-
-284,3
-0,0
-0,0
-
-
-
-284,3
-281,6
-0,0
-0,0
-0,0
-
-
-281,6
-194,7
-
-
-
-
-
-194,7
2021
2022
2023
Anmærkning: De anførte tal afspejler en teknisk indbudgettering for Skatteministeriets departement af regeringens Forslag til finanslov for finansåret
2023 (FFL23) på § 9. For en nærmere beskrivelse henvises til årsrapportens tidligere afsnit 2.2 og 2.5.
Anmærkning: Under husleje indgår husleje, ejendomsskatter, p-pladser samt arkiv og kælder.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Resultatet af Skatteministeriets departements omkostningsbaserede driftsregnskab viser
et overskud på 7,8 mio. kr., heraf 5,5 mio. kr. på løn og det resterende på øvrig drift.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0015.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 14
Mindreforbruget på løn skyldes blandt andet flere afholdte fritimer mod betaling end forud-
sat, færre udgifter til over-/merarbejde samt forsinkelser i genbesættelsen af ledige stillin-
ger. Mindreforbruget på øvrig drift kan primært henføres til forsinkede afregninger af it-ud-
gifter, herunder vedrørende sagsbehandlings- og journaliseringssystemet F2 samt Til Tjene-
stebrug-projektet (TTJ-projektet).
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er reduceret fra 284,3 mio. kr. i 2021 til 281,6 mio. kr. i 2022. Reduktio-
nen kan primært henføres til udmøntning af besparelse på statens konsulentforbrug.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget fra 270,9 mio. kr. i 2021 til 272,2 mio. kr. i 2022. Udvik-
lingen skyldes primært en stigning i personaleomkostninger, som kan henføres til et fald i
lønrefusioner som følge af færre udlån af medarbejdere til andre ministerier. Modsatrettet er
der et fald i internt køb af varer og tjenesteydelser som følge af et mindre konsulentforbrug.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Skatteministeriets departement for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-7,8
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret
af hensyn til
præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 7,8 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Skatteministeriets departement har i 2022 tilbageført følgende hensættelser registreret
primo 2022:
Åremål:
Der er tilbageført hensættelse vedrørende åremålsforpligtelse på i alt 0,7 mio. kr.,
hvorefter den samlede hensættelse til åremål udgør 0,0 mio. kr. Reguleringen modsvarer
udbetaling af åremålsgodtgørelse. Forpligtelsen er ikke reguleret ultimo året.
Over-/merarbejde:
Der er tilbageført forpligtigelse til over-/merarbejde på i alt 1,0 mio. kr.,
hvorefter den samlede hensættelse til over-/merarbejde udgør 0,8 mio. kr. Regulering
udgør 0,2 mio. kr.
Feriepenge:
Forpligtelsen vedrørende feriepenge ultimo 2021 på 13,2 mio. kr. er tilbage-
ført, og den nye hensatte forpligtelse ultimo 2022 udgør 13,5 mio. kr. Reguleringen udgør
dermed 0,3 mio. kr.
Periodiseringsposter:
Der er i forbindelse med årsafslutningen 2021 periodiseret for 0,5
mio. kr., hvor der er sket modregning i tilsvarende fakturaer i 2022. Herudover er der i for-
bindelse med årsafslutningen 2021 periodiseret tilgodehavender for 0,3 mio. kr., som er
tilbageført efter modtagelse af de tilknyttede ydelser i 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0016.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 15
3.3 Balancen
Af tabel
8a og 8b
fremgår Skatteministeriets departements balance fordelt på henholdsvis
aktiver og passiver pr. 31 december 2022.
Tabel 8a. Balance - Aktiver
Note
1
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
67,3
-11,8
-
55,5
66,1
72,9
55,6
3,9
-
59,6
73,5
80,2
-
9,2
1,4
-
-
8,7
5,3
-
4,2
-
4,2
6,8
4,2
-
4,2
6,7
1,6
-
0,9
-
0,1
-
2,5
1,4
-
0,6
-
0,4
-
2,5
-
-
0,1
0,1
-
-
-
-
2021
2022
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i det finansielle regnskab er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,4 mio. kr. reklassificeret
og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til
regnskabsrapporter til årsrapporter 2022.
Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 80,2 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 72,9 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2021.
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en nedgang fra 6,8 mio. kr. ultimo 2021 til 6,7
mio. kr. ultimo 2022. Udviklingen kan henføres til flytning af boligskatteberegner til Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen samt afskrivninger på materielle anlæg.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0017.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 16
Saldoen for immaterielle anlægsaktiver er formindsket med 0,1 mio. kr. fra 2021 til 2022 som
følge af, at Skatteministeriets boligskatteberegner er flyttet til Udviklings- og Forenklingssty-
relsen, hvorefter departementet ikke besidder immaterielle anlægsaktiver. For materielle
anlægsaktiver er saldoen uændret på 2,5 mio. kr. fra 2021 til 2022. Underliggende er der sket
en nedgang i anlægsværdien for transportmateriel og bygninger som følge af løbende af-
skrivninger. Modsat er der sket en stigning i inventar og it-udstyr som følge af anskaffelser af
stillezoner samt ombygning af et tekøkken. Udviklingen i de immaterielle anlægsaktiver er
nærmere vist under tabel 13, og de materielle anlægsaktiver er nærmere vist under tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning fra 66,1 mio. kr. ultimo 2021 til
73,5 mio. kr. ultimo 2022. Udviklingen i omsætningsaktiver skyldes stigningen i periodeaf-
grænsningsposter og likvider. Periodeafgrænsningsposter er forøget med 3,9 mio. kr., hvil-
ket kan henføres til periodisering af huslejeomkostninger. Stigningen i den likvide behold-
ning kan henføres til udsving på FF5- og FF7-kontoen som følge af årets resultat for 2021,
betalinger i den løbende drift samt periodeforskydninger.
Tabel 8b. Balance - Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge og indefrosne feriepenge
Indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
4
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
-3,6
-4,3
-13,2
-0,1
-
-
-21,2
-23,7
-72,9
-3,9
-4,0
-13,5
-0,1
-
-
-21,5
-24,0
-80,2
-2,5
-
-
-
-2,5
-2,5
-
-
-
-2,5
-4,2
-
-
-
-
-36,6
-40,8
-8,4
-4,2
-
-
-
-
-44,4
-48,6
-7,7
2021
2022
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en nedgang på 0,8 mio. kr. fra 2021 til
2022. Hensatte forpligtelser udgør 7,7 mio. kr. ultimo 2022. Nedgangen kan henføres til, at
der ikke i 2022 er hensat til åremål og resultatløn.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0018.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 17
Langfristet gæld
Der er ikke sket væsentlig udvikling i langfristet gæld, som udgør 2,5 mio. kr. ultimo 2022,
hvilket skal ses i sammenhæng med den samlede anlægsmasse, der er på tilsvarende ni-
veau, idet anlægsmassen er lånefinansieret med langfristet gæld.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en mindre stigning på 0,3 mio. kr. fra 2021 til
2022. Kortfristet gæld udgør 21,5 mio. kr. ultimo 2022. Under kortfristet gæld er der ikke sket
væsentlig udvikling i de enkelte poster.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Skatteministeriets depar-
tements egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser
årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
-4,2
-
-4,2
-
-
-
-
-
-
-24,4
-
-
-12,2
-
-
-36,6
-40,8
-40,8
2022
-4,2
-
-4,2
-
-
-
-
-
-
-36,6
-
-
-7,8
-
-
-44,4
-48,6
-48,6
Skatteministeriets departements egenkapital udgør 48,6 mio. kr. ultimo 2022, hvoraf 44,4
mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2022 forøget med 7,8 mio. kr.,
hvoraf hele beløbet kan henføres til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0019.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 18
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
2,5
10,0
25,0
Skatteministeriets departements låneramme ultimo 2022 udgør 10,0 mio. kr. Trækket på lå-
nerammen ultimo 2022 udgør 2,5 mio. kr., hvilket svarer til en udnyttelsesgrad på 25,0 pct.
Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under Skattemi-
nisteriets departement.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.11.01.
216,3
216,3
210,8
5,5
16,8
22,3
Lønsumsloftet primo 2022 var 216,3 mio. kr. Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i
2022 er 210,8 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således til 22,3 mio. kr.
ultimo 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0020.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 19
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i 2022 på ho-
vedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Skatteministeriets
departement er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.11.01.
Departementet
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
09.11.51.
09.11.52.
Retssager mv.
Renter
Anden
Anden
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
09.11.79.
Reserver og bud-
getregulering
Komp. for tilbage-
betaling af ejen-
domsskat
Anden
Udgifter
Indtægter
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
126,5
-27,0
-
-1,0
-
-
-
-
125,0
-41,5
-
-1,4
-
-
-
-
1,5
14,5
-
0,4
-
-
-
-
-
-
-
-
281,6
-
273,9
-0,1
7,7
0,1
-44,4
Navn
Bevillingstype
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Videreførelse/
overført over-
skud ultimo
09.51.02.
Anmærkning: Det overførte overskud for 2022 vedr.
§ 09.11.01. Departementet
udgør 7,8 mio. kr.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillin-
ger indgår i det følgende.
Hovedkonto § 09.11.51. Retssager mv.
Der er i 2022 en udgiftsbevilling på kontoen på 126,5 mio. kr. Der er realiseret et forbrug på
125,0 mio. kr., hvilket er en mindreomkostning på 1,5 mio. kr. svarende til 1,2 pct. af bevillin-
gen. Mindreomkostningen kan primært henføres til et fald i nedskrivningen af tilkendte
sagsomkostninger overdraget til inddrivelse.
Dertil er der i 2022 en indtægtsbevilling på kontoen på 27,0 mio. kr. Der er realiseret indtæg-
ter for 41,5 mio. kr., hvilket er en merindtægt på 14,5 mio. kr. svarende til 53,7 pct. af bevillin-
gen. Merindtægten kan henføres til en stigning i tilkendte sagsomkostninger.
Hovedkonto § 09.11.52. Renter
Der er i 2022 en indtægtsbevilling på kontoen på 1,0 mio. kr. Der er realiseret indtægter for
1,4 mio. kr., hvilket er en merindtægt på 0,4 mio. kr. svarende til 40 pct. af bevillingen. Merind-
tægten kan henføres til en stigning i indtægter fra renter i forbindelse med retssager mv.
vedrørende borgere og virksomheders ansættelse af skatter og afgifter mv.
Hovedkonto § 09.11.79. Reserver og budgetregulering
Der blev i forbindelse med akt. 318 af 23. juni 2022 (bloktilskudsaktstykket) opført en bevil-
ling på 11,9 mio. kr. i 2022 til efterregulering som følge af tidligere DUT-sag vedrørende lige-
deling af børne- og ungeydelsen. Efterreguleringen har ikke bevillingsmæssige konsekven-
ser for kontoen, idet bevillingen med bloktilskudsaktstykket blev nedskrevet tilsvarende.
Hovedkonto § 09.51.02. Kompensation for tilbagebetaling af ejendomsskat
Der er ingen aktivitet på hovedkontoen i 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0021.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 20
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0022.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 21
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, her-
under noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note 1-5 til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at tabel-
lerne 13 og 14 er baseret på dataudtræk fra Skatteministeriets departements anvendte øko-
nomisystem SAP Intern.
4.1.1 Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter under udførelse
0,1
-
-0,1
-
-
Udviklingsprojekter under udførelser vedrører Skatteministeriets boligskatteberegner, der
blev i løbet af 2022 overflyttet til Udviklings- og Forenklingsstyrelsens anlægsbeholdning.
Departementets anlægsbeholdning i 2022 er reduceret med 0,1 mio. kr., svarende til an-
lægsværdien af boligskatteberegneren. Herefter har Skatteministeriets departement ikke
immaterielle anlæg ultimo 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0023.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 22
4.1.2 Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
Inventar og
it-udstyr
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger
pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi
pr. 31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
8,7
-
0,1
-
8,8
-7,4
-
-7,4
1,4
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,7
-
0,0
-
1,7
-1,1
-
-1,1
0,6
-0,3
-
-0,3
0,4
-
0,6
-
1,0
-0,6
-
-0,6
0,4
-0,2
-
-0,2
10,9
-
0,7
-
11,5
-9,0
-
-9,0
2,5
-0,7
-
-0,7
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Igangværende arbejder
for egen regning
-
-
-
-
-
Ultimo 2022 er der materielle anlægsaktiver for 2,5 mio. kr., som fordeler sig med 1,4 mio. kr.
på bygningsforbedringer, 0,6 mio. kr. på biler og øvrigt transportmateriel samt 0,4 mio. kr. på
it-udstyr og inventar. Der er en samlet tilgang på 0,7 mio. kr. i løbet af året, der kan henføres
til ombygning af et tekøkken, herunder anskaffelse af en kaffemaskine samt indkøbte møb-
ler til stillezoner. Der er i 2022 ikke foretaget ekstraordinære nedskrivninger eller afskrivnin-
ger i departementets materielle anlægsbeholdning.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0024.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 23
4.1.3 Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser pr. 31. december 2022.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
I alt
Kilde: SAP Intern.
2022
-7,7
-7,7
Skatteministeriets departement har ultimo 2022 hensatte forpligtelser for samlet 7,7 mio.
kr., som er indregnet til reetableringsforpligtelsen, og som er uændret fra ultimo 2021. Der er
ikke ultimo 2022 hensat til åremålsforpligtelsen.
4.1.4 Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
Af nedenstående note 4 fremgår øvrige hensatte forpligtelser pr. 31. december 20212, som
er registreret under kortfristet gæld.
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Forpligtelse til over-/merarbejde mv.
Forpligtelse til seniorbonus
I alt
Anmærkning: Under forpligtelsen til over-/merarbejde indgår ikke optjent seniorbonus.
Kilde: SAP Intern.
2022
-13,5
-0,8
-0,1
-14,4
Opgørelsen over de øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld følger metoden som
beskrevet under anvendt regnskabspraksis. Skatteministeriets departement har ultimo
2022 bogført hensatte forpligtelser under kortfristet gæld for samlet 14,4 mio. kr., hvilket er
en stigning på 0,1 mio. kr. fra ultimo 2021, hvor forpligtelserne udgjorde 14,3 mio. kr. Dette
kan henføres til en mindre stigning i forpligtelsen til feriepenge samt den nye forpligtelse til
seniorbonus. Der var ikke hensat til seniorbonus ultimo 2021. Modsat har der været et min-
dre fald i forpligtelsen til over-/merarbejde fra 2021 til 2022.
4.1.5 Note 5: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skatteministeriets departement har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til
medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr.
31. december 2022 opgjort til 4,0 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen op-
gjort til 0,2 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2022.
ATN-ordning
Forpligtelsen vedrører opsparing af arbejdstidsnedsættelse til hele fridage (ATN-dage/ATN-
ordning) til senere afholdelse. Skatteministeriets departement anvender ATN-ordning, hvor
ATN-dage for medarbejdere og ledere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan af-
spadseres inden for en bestemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2022 udgør 377
dage, der svarer til 1,0 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en eventual-
forpligtelse.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 24
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skatteministeriets departement har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og
16 udgår af det finansielle regnskab.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Skatteministeriets departement har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17
udgår af det finansielle regnskab.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Skatteministeriets departement har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og
19 udgår af det finansielle regnskab.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skatteministeriets departement har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvor-
for tabel 20 udgår af det finansielle regnskab.
4.6 Forelagte investeringer
Skatteministeriets departement har ikke forelagte investeringer, hvorfor tabel 21 og 22 ud-
går af det finansielle regnskab.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0026.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 25
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Skatteministeriets departements it-omkostninger for-
delt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen inde-
holder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspeci-
fikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning, (mio. kr.)
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Anmærkning: Omkostninger til internt personale er beregnet på baggrund af årsværkspris for 2022.
Kilde: SAP Intern.
2022
0,7
7,0
0,7
3,7
0,1
0,3
12,5
Der er indregnet lønudgifter til kontoret Datasikkerhed og Forretningsunderstøttelse under
interne personaleomkostninger til it.
4.8 Supplerende bilag
Skatteministeriets departement har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685701_0027.png
Finansielt regnskab 2022 Departementet
Side 26
skm.dk