Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2685700_0001.png
Årsrapport
Marts 2023
Årsrapport 2022
Vurderingsstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Vurderingsstyrelsen ......................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ...................................................................................... 10
Målrapportering ................................................................................................................ 12
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 15
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................17
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 18
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 19
Balancen............................................................................................................................... 23
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 25
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 26
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 26
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 27
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................28
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 29
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 29
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 30
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 31
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 31
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 32
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 32
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 32
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 32
Forelagte investeringer .................................................................................................. 32
It-omkostninger ................................................................................................................. 32
Supplerende bilag ............................................................................................................ 33
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0003.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0004.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Vurderingsstyrel-
sens økonomiske og faglige resultater for 2022. I årsrapporten redegøres for
styrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt ak-
tiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Vurderingsstyrelsen,
CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.03. Vurderingsstyrelsen (driftsbevilling)
§ 09.51.61. Gebyrer på ejendomsvurderingsområdet (indtægtsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 27. marts 2023
Roskilde, 17. marts 2023
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Poul Taankvist
Direktør
Vurderingsstyrelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0005.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Vurderingsstyrelsen faglige og fi-
nansielle resultater i regnskabsåret, herunder væsentlige forhold, der har påvir-
ket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Vurderingsstyrelsen
”Vi
sikrer tillid til vurderingerne og tryghed om beskatning af ejendomme”
Vurderingsstyrelsen er en del af Skatteforvaltningen. Sammen med de andre sty-
relser under Skatteministeriet sikrer Vurderingsstyrelsen fundamentet for finan-
sieringen af den offentlige sektor.
Vurderingsstyrelsens hovedopgave er at udarbejde retvisende, ensartede og
gennemskuelige vurderinger af grunde og ejendomme samt at sikre korrekt be-
regning af ejendomsskatter på baggrund af vurderingerne. Vurderingsstyrelsen
udsender i disse år de første nye ejendomsvurderinger siden 2011 til mange
borgere og virksomheder og tilhørende tilbud om tilbagebetaling af boligskat til
de boligejere, som måtte have betalt for meget for perioden samt klagestarts-
breve.
Vurderingsstyrelsens opgaver omfatter vurdering og skatteberegning for ca. 1,7
mio. ejerboliger og ca. 0,5 mio. erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme. Vur-
deringsstyrelsens kerneopgaver er med udgangspunkt i blandt andet styrelsens
finanslovsformål sammenfattet i nedenstående overordnede inddeling.
Ejendomsvurderinger med forbedret træfsikkerhed, ensartethed og gennem-
skuelighed.
Vurderingsstyrelsen skal med udgangspunkt i et nyt ejendomsvur-
deringssystem med mere retvisende data, velfunderede statistiske vurde-
ringsmodeller og effektive arbejdsgange udarbejde og udsende mere ensar-
tede og gennemskuelige vurderinger af ejendoms- og grundværdier med en
forbedret træfsikkerhed for landets ejerboliger, erhvervsejendomme, land- og
skovbrug mv.
Korrekt beregning af ejendomsskatter.
Vurderingsstyrelsen skal sikre korrekt
beregning af ejendomsskatter i overensstemmelse med gældende regler
samt tilbagebetaling af overskydende ejendomsskatter.
Velunderbygget klagesagsbehandling.
Vurderingsstyrelsen skal ved klager
over ejendomsvurderingerne gennemføre en vurdering af, om den konkrete
ejendomsvurdering skal genoptages, eller udarbejde en fyldestgørende rede-
gørelse for sagsforløbet til brug for den videre klagesagsbehandling i Skatte-
ankestyrelsen.
Forretningsejerskab.
Vurderingsstyrelsen skal varetage en styrende rolle som
forretningsejer i forhold til det nye ejendomsvurderingssystem, der udvikles af
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Samtidig skal Vurderingsstyrelsen tage
ansvaret for den tværgående styring af udviklingen på ejendomsområdet i
Skatteforvaltningen, som blandt andet også omfatter implementering af bolig-
skatteomlægningen, ejendomsdata og mellemperioden.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Flere nye ejendomsvurderinger og tilbagebetalinger til danskerne
Vurderingsstyrelsen udsender i disse år nye ejendomsvurderinger til alle bolig-
ejere for første gang siden 2011. Cirka 100.000 af de nye vurderinger af parcel-
og rækkehuse blev udsendt i foråret og sommeren 2022, og dermed nåede sty-
relsen ét af sine primære mål for året. Vurderingsstyrelsen har gennemført kvali-
tetssikring af de udsendte ejendomsvurderinger med et tilfredsstillende resultat,
jf. mål 2.1 om høj kvalitet i de nye ejendomsvurderinger.
Vurderingsstyrelsen har også udsendt tilbud om tilbagebetaling af oversky-
dende ejendomsskatter samt klagestartsbreve i forlængelse af vurderingerne.
Der er udsendt tilbagebetalingstilbud og klagestartsbreve til alle ejere af de
50.000 ejendomme, der modtog en ny ejendomsvurdering i 2021, og udsen-
delse af tilbagebetalingstilbud og klagestartsbreve til ejerne af de 100.000 ejen-
domme, der fik en vurdering i 2022, er påbegyndt.
Forud for selve udsendelsen af ejendomsvurderingerne og tilbagebetalingstil-
buddene til ejendomsejerne har Vurderingsstyrelsen gennemført den nødven-
dige sagsbehandling af ejendommene. I forbindelse med sagsbehandlingen har
Vurderingsstyrelsen høstet en række værdifulde erfaringer med at arbejde i det
nye ejendomsvurderingssystem, Ejendomme og Grunde (E&G). Ligeledes er der i
september 2022 påbegyndt sagsbehandling på ca. 500.000 parcel- og række-
huse, hvor ejerne af disse skal have en ny ejendomsvurdering i løbet af 2023.
Vurderingsstyrelsen har i forbindelse med vurderingerne af parcel- og række-
huse behandlet mere end 2.000 indsigelser fra boligejerne i 2022 og bidraget til
behandlingen af ca. 110 klager over de nye ejendomsvurderinger.
Endelig har Vurderingsstyrelsen løst opgaver i forhold til de gamle vurderinger
fra før 2020. Blandt andet har ejerne af erhvervsejendomme haft mulighed for at
klage over gamle vurderinger, og Vurderingsstyrelsen har i den forbindelse bi-
draget til behandlingen af over 3.000 klager i 2022.
Beskatning og vejledning
Vurderingsstyrelsen overtog i 2021 Skattestyrelsens ansvar og opgaver i forhold
til beskatning og vejledning på ejendomsområdet. Det betyder, at Vurderingssty-
relsen nu kan tilbyde borgerne sammenhængende kommunikation og vejledning
om deres ejendomsvurdering- og beskatning og forudsætningerne herfor. Bor-
gerne har i 2022 kvitteret herfor ved løbende at tilkendegive en høj grad af til-
fredshed med Vurderingsstyrelsen vejledning, jf. mål 1.2 om Kundetilfredshed.
På beskatningsområdet har Vurderingsstyrelsen i 2022 haft fokus på beskatning
af udenlandske ejendomme og ejendomsejere foruden de årlige indberetninger
til forskuds- og årsopgørelserne samt genoptagelsessager. Under Vurderings-
styrelsens kampagne i 4. kvartal blev der påbegyndt beskatning af over 4.000
udenlandske ejendomme, der har danske ejere. Ligeledes er der i løbet af 2022
registreret udenlandske ejere med skattepligt på over 200 ejendomme i Dan-
mark.
Ved indgangen til 2024 overtager Vurderingsstyrelsen endvidere kommunernes
opgaver med blandt andet opkrævning af grundskyld og dækningsafgift, inde-
frysningsordningen samt pensionistlån, hvormed den sammenhængende kom-
munikation og vejledning om ejendomsbeskatning styrkes yderligere.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 7
Implementering og forretningsudvikling
Vurderingsstyrelsen har ansvaret for den samlede implementering af både de
nye ejendomsvurderinger og omlægningen af boligbeskatning per 1. januar
2024. Der er tale om en kompleks portefølje, som omfatter hele Skatteforvaltnin-
gens ejendomsområde og indebærer omfattende udvikling af både it-understøt-
telse samt omlægning af Vurderingsstyrelsens kerneopgaver.
I løbet af 2022 har it-udviklingen til både de nye ejendomsvurderinger og den
nye boligbeskatning været i fremdrift, og implementeringen følger overordnet
tidsplanen, men der er tale om et program med generel høj risiko. De system-
mæssige tilpasninger af it-systemerne, som skal muliggøre omlægning af bolig-
skatterne, blev påbegyndt i 2022 i samarbejde med eksterne leverandører.
Vurderingsstyrelsen samarbejder med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, som
der er leverandør af systemunderstøttelsen til de nye ejendomsvurderinger.
Vurderingsstyrelsen har gennem 2022 fokuseret på at prioritere, kravstille, teste
og ibrugtage en række it-leverancer til vurdering af ejerboliger. Og ligeledes er
fundamentet lagt til de kommende års systemudvikling til vurdering af erhvervs-
og landejendomme mv. med Folketingets godkendelse af aktstykke herom.
Endelig overtog Vurderingsstyrelsen i april 2022 ansvaret for den statslige regu-
lering og forvaltning af de kommunale ejendomsdata i Bygnings- og Boligregi-
streret (BBR) fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Dermed har Vurderingssty-
relsen fået mulighed for at gennemføre kvalitetssikring og kontroller i hele værdi-
kæden fra data over ejendomsvurderinger til beskatning. I 2022 har Vurderings-
styrelsen arbejdet på at forbedre rammesætningen af og tilsynet med kommu-
nernes BBR-forvaltning. Ligeledes er der gennemført flere kvalitetsforbedrings-
initiativer i forhold til registreringerne af blandt andet fjernvarme, halmfyr, solcel-
ler og sikringsrum samt geokodning af carporte og garager.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0009.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 8
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Vurderings-
styrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2021
2022
2023
-437,8
392,4
-45,4
-45,6
-45,1
-575,1
492,6
-82,5
-82,5
-82,6
-117,7
117,7
-
-
-
-
6,6
-85,1
-
-35,6
-
31,9
-164,4
-
-43,2
-
-
-
-
-
0,0
100,0
0,0
95,8
-
-
616,4
0,5
767,6
0,6
216
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2022 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 2,6 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på Forslag til finanslov for fi-
nansåret 2023 (FFL23) for Vurderingsstyrelsen. Den afsatte driftsramme på
FFL23 er udtryk for en teknisk budgettering af § 9. Skatteministeriet og skal ses i
tilknytning til en forventet kommende flerårsaftale, herunder de afsatte reserver
til Skatteministeriet på § 35.
Generelle reserver.
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i tabel 1 ovenfor og viser, at Vur-
deringsstyrelsen i 2022 har haft et samlet overskud på 82,6 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling, heraf 45,7 mio. kr. til løn og 36,9 mio. kr. på øvrig drift.
Årets resultat kan blandt andet henføres til en merindtægt på 24,0 mio. kr. ved-
rørende en teknisk korrektion som følge af omlægning af anlægspraksis i Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen. I forlængelse heraf kommer en viderefakturering
til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på 1,0 mio. kr. vedrørende Compliance-
opgaven, som bliver udført af Kammeradvokaten.
Hertil kommer færre udgifter til blandt andet ændringer til releaseplanerne fra
ICE, som har medført udskydelse af aktiviteter, herunder færre ressourcer til kla-
gesagsbehandling grundet en forholdsvis lav klagetilbøjelighed. Hertil kommer
udskydelse og en tilbageholdenhed i rekrutteringer.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0010.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 9
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af afsnit 3.2.
Egenkapitalen er steget fra 85,1 mio. kr. i 2021 til 164,4 mio. kr. i 2022, hvilket
kan henføres til overførelsen af overskuddet på 82,6 mio. kr. ultimo 2022 samt
en korrektion til egenkapitalen. Kortfristet gæld er steget fra 35,6 mio. kr. i 2021
til 40,6 mio. kr. i 2022, hvilket primært skyldes øget forpligtelse til blandt andet
feriepenge og medarbejdernes optjente fleks.
Antal årsværk er steget fra 616,4 i 2021 til 767,6 i 2022, hvilket skyldes overta-
gelse af beskatningsopgaven og BBR samt øget rekrutteringen til implemente-
ring af E&G, hvilket også har ændret årsværksprisen grundet ændret medarbej-
dersammensætning. Prisen pr. årsværk er steget og udgør 0,6 mio. kr. i 2022.
Vurderingsstyrelsens drift og administrerede ordninger
Vurderingsstyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonto:
§ 09.31.03.
Vurderingsstyrelsen
(driftsbevilling).
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Vurderingsstyrelsens samlede indtægter og udgifter
i årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2022.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
551,1
-
Regnskab
492,7
-24,2
Overført
overskud
ultimo
-158,2
-
Anmærkning:
Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Styrelsens overførte overskud udgjorde
75,5
mio. kr. primo 2022. Der er et over-
skud i 2022 på 82,6 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2022 er for-
øget til 158,2 mio. kr.
Oplysninger om hovedkontoen fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnskabet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0011.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 10
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Vurderingsstyrelsen har to hovedopgaver, som er angivet i finansloven for 2022.
Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til bevilling
samt de realiserede regnskabstal. Vurderingsstyrelsens hovedformål i 2022 in-
deholder ikke kun vurderingsopgaver, men også beskatningsopgaverne, som
overgik til Vurderingsstyrelsen i starten af 2022. Overdragelsen af beskatnings-
området var tidsmæssigt placeret således, at det ikke var muligt at ændre fi-
nanslovsformålene for 2022. Det blev derfor besluttet at placere beskatningsop-
gaverne midlertidigt under hovedformål 1. Formålene er ændret fra 2023, såle-
des at de afspejler Vurderingsstyrelsens opgaver.
Af
tabel 3
fremgår Vurderingsstyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2022.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Ejendomsvurderinger med for-
bedret træfsikkerhed og gen-
nemskuelighed
2. Velunderbygget klagesagsbe-
handling
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-77,8
-436,3
Øvrige
indtægter
-
-24,2
Omkost-
ninger
78,6
389,8
Andel af
årets
overskud
0,8
-70,6
-37,0
-551,1
-
-24,2
24,2
492,7
-12,8
-82,6
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger. Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er øvrige indtægter på i alt 24,2 mio. kr.
reklassificeret fra formål 0 til formål 1.
Kilde: SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2022 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor
der blandt andet er registreret omkostninger til løn for direktionen samt den
snævre stab (Økonomi, HR og Ledelsessekretariatet). Hertil er der udgifter til bl.a.
transport, forplejning, husleje mm.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-2 alene er re-
gistreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne i Vurderingsstyrelsen henført til ejendomsområdet.
Der er i 2022 et samlet mindreforbrug på 82,6 mio. kr. Resultat kan overordnet
henføres til justering af tidsplanen for de nye ejendomsvurderinger og hertil knyt-
tede beskatningsopgaver, samt ændring af rekrutteringen til stabs- og udvik-
lingsfunktioner herunder implementering af E&G. Resultatet kan derudover hen-
føres til merindtægter på 24,0 mio. kr. vedrørende en teknisk korrektion som
følge af omlægning af anlægspraksis i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. I for-
længelse heraf kommer en viderefakturering til Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen på 1,0 mio. kr. vedrørende Compliance-opgaven, som bliver udført af Kam-
meradvokaten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 11
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet merforbrug på 0,8 mio. kr., som primært kan henføres til øget
antal medarbejdere i forbindelse med implementeringen af E&G og Boligpro-
grammet.
1. Ejendomsvurderinger med forbedret træfsikkerhed og gennemskuelighed
Der er et samlet mindreforbrug på 70,6 mio. kr. Mindreforbruget kan primært
henføres til forsinkelse af rekrutteringer i driften og et lavere antal sagsbehand-
lere som følge af ændret ibrugtagningen af E&G og implementeringen af beskat-
ningsområdet. Hertil kommer mindre undervisning i E&G, som følge af de juste-
rede releaseplaner. Mindreforbruget kan ligeledes henføres til merindtægter på
24,0 mio. kr. vedrørende en teknisk korrektion som følge af omlægning af an-
lægspraksis i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. I forlængelse heraf kommer en
viderefakturering til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på 1,0 mio. kr. vedrø-
rende Compliance-opgaven, som bliver udført af Kammeradvokaten.
2. Velunderbygget klagesagsbehandling
Der er et samlet mindreforbrug på 12,8 mio. kr. Mindreforbruget kan primært
henføres til et mindre aktivitetsniveau som følge af færre opgaver i forbindelse
med klagesagsbehandlingen. Det skyldes primært den ændrede releaseplan
samt en lavere klageprocent i 2022 end forventet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0013.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 12
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Vurderingsstyrel-
sens mål- og resultatplan for 2022, der er aftalt med Skatteministeriets departe-
ment. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Vurderingsstyrelsen for
2022.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Vurderingsstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en
effektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever sty-
relsen som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af omdøm-
memålingen, skal som
minimum være 3,4 po-
int. det måles på en
skala fra 1-5.
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredshed med vejled-
ningsindsats skal i gen-
nemsnit minimum være
4,0 point. Der måles på
en skala fra 1-5.
Minimum 80 pct. af de
boligejere, der har mod-
taget en ny vurdering
samt tilbud om tilbage-
betaling pr. 1. juni 2022
er tilfredse med kontak-
ten.
Vurderingsstyrelsens
omdømme er målt til
3.2 point.
Ikke opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Den gennemsnitlige til-
fredshed for året 2022
var 4,5 point.
Opfyldt
1.3 Tilfredshed
med de nye
vurderinger og
tilbud om tilba-
gebetaling
68 pct. af de adspurgte
boligejere er tilfredse
med kontakten.
Ikke opfyldt
Pejlemærke 2: Vurderingsstyrelsen skal træffe afgørelser af høj kvalitet og under-
støtte klagesagsbehandling for derved at sikre et retvisende beskatningsgrundlag
samt den bedst mulige brugerrejse for borgeren
2.1 Høj kvalitet
i de nye ejen-
domsvurderin-
ger
2.2 Overhol-
delse af frister
ifm. de nye
ejendomsvur-
deringer
Minimum 95 pct. af de
nye vurderinger har den
forudsatte kvalitet.
Årsresultatet af kvali-
tetsmålingerne er at an-
delen af ejendomsvur-
deringer uden konstate-
rede fejl er 97 pct.
Samlet fristoverholdelse
for skriftlige og telefoni-
ske henvendelser er 95
pct.
Opfyldt
Minimum 95 pct. af hen-
vendelser fra bolig-
ejerne i forbindelse med
udsendelse af nye vur-
deringer og tilbud om
tilbagebetaling i 2022
er besvaret inden for fri-
sterne.
Opfyldt
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0014.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 13
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Vurderingsstyrelsen skal sikre en effektiv og driftssikker overgang til
det nye ejendomsvurderingssystem
3.1 Sikker im-
plementering
af det nye
ejendomsvur-
deringssystem
Alle styregruppegod-
kendte releases af det
nye ejendomsvurde-
ringssystem i 2022
overholder krav til funk-
tionalitet og lovmedhol-
delighed og ibrugtages
efter den forudsatte re-
leaseplan. Realisering
af målet sker inden for
den forudsatte total-
økonomiske ramme for
2022.
Udviklingen af de forud-
satte systemtilpasnin-
ger til implementering
af boligskatteforliget er
igangsat i april 2022,
og aktiviteterne herefter
følger planen for resten
af 2022.
Release 5.1 er ibrugta-
get, og udsendelse på-
går.
Release 4.1/5.2/7.0 er
udskudt fra 4. kvartal
2022 til 2023.
Ikke opfyldt
3.2 Sikker im-
plementering
af boligskatte-
forliget
Den overordnede tids-
plan for implementering
af boligskatteforliget
følges, og Vurderings-
styrelsen forventer fort-
sat en sikker implemen-
tering af boligskattefor-
liget. Herunder indfø-
relse af nyt boligbeskat-
ningssystem med virk-
ning fra 2024.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Vurderingsstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem
rettidig rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og le-
delsesudvikling
4.1 Høj faglighed i
opgaveløsningen
Det aggregerede
resultat af tre
spørgsmål i medar-
bejdertilfredsheds-
undersøgelsen
(MTU), der indike-
rer niveauet af fag-
lighed i opgaveløs-
ningen, i gennem-
snit er minimum 4,3
point. Der måles på
en skala fra 1-5.
Såfremt resultat-
kravet ikke indfris,
skal der udarbej-
des en plan for op-
følgningen.
Resultatet af
spørgsmålene fra
MTU, som indikerer
faglighed, har et
gennemsnit på 4,3.
Opfyldt
Kilde: Vurderingsstyrelsens mål- og resultatplan for 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 14
I 2022 er der 8 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af 5 mål nået.
Uddybende analyse og vurderinger
De væsentligste opnåede mål er fremhævet i afsnit 2.2. I det følgende fremgår
uddybning af de ikke opnåede mål.
Mål 1.1 Omdømme
Mål 1.3 Tilfredshed med de nye vurderinger og tilbud om tilbagebetaling
Mål 3.1 Sikker implementering af det nye ejendomsvurderingssystem
Mål 1.1 Omdømme
Vurderingsstyrelsens omdømme blev i 2. kvartal 2022 målt til 3,2 point på en
skala fra 1 til 5. Målingen er foretaget blandt de ca. 10 pct. af de adspurgte dan-
skere, som kender til Vurderingsstyrelsen. Det utilfredsstillende resultat af om-
dømmemålingen på 3,2 point kan skyldes, at mange boligejere afventer deres
første ejendomsvurdering siden dannelse af Vurderingsstyrelsen i 2018, ligesom
kritiske mediehistorier om ejendomsvurderingerne i foråret 2022 kan have spil-
let en rolle.
Vurderingsstyrelsen ser frem til at være i dialog med alle landets boligejere om
de nye ejendomsvurderinger i de kommende år. Det må forventes at øge befolk-
ningens generelle kendskab til Vurderingsstyrelsen. Vurderingsstyrelsen vil for-
bedre styrelsens omdømme ved at give boligejerne en sammenhængende bor-
gerrejse og en oplevelse af åben, gennemskuelig og kunderettet kommunikation
fra styrelsen. Ligeledes forventes der en positiv afsmitning på styrelsens om-
dømme af oplysningskampagner om overgangen til nye boligskatteregler fra
2024.
Mål 1.3 Tilfredshed med de nye vurderinger og tilbud om tilbagebetaling
I 2. kvartal af 2022 tilkendegav 68 pct. af adspurgte boligejere, at de var til-
fredse med kontakten med styrelsen i forbindelse med de havde modtaget nye
ejendomsvurderinger og tilbagebetalingstilbud. Målingen blev foretaget efter af-
slutningen af den samlede borgerrejse blandt boligejere, hvis vurderingsproces
(deklaration) startede i 2. halvår af 2022.
Resultatet af målingen levede ikke op til målsætningen. Vurderingsstyrelsen ser
resultatet som udtryk for, at der har været en række uhensigtsmæssigheder i
borgerrejsen for de første, nye ejendomsvurderinger. Herunder at borgerrejsen
var langstrakt og uden brug af Vurderingsportalen. Vurderingsstyrelsen imple-
menterer løbende forbedringer til udsendelserne og den samlede borgerrejse,
og styrelsen vil følge op på udviklingen i boligejernes tilfredshed med kontakten
og den samlede borgerrejse.
Mål 3.1 Sikker implementering af det ny ejendomsvurderingssystem
Udvikling og implementering af det nye ejendomsvurderingssystem er et flerårigt
program med generel høj risiko, hvilket dog ikke er usædvanligt for et program
af denne størrelsesorden og med høj kompleksitet. For 2022 er målet ikke op-
fyldt, da tidsplanerne for udvikling og ibrugtagning af systemreleases i 2022 ikke
blev overholdt. Dette ændrer dog ikke på, at Vurderingsstyrelsen fortsat forven-
ter en sikker implementering af det nye ejendomsvurderingssystem i program-
perioden, ligesom den overordnede tidsplan forventes at holde.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0016.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 15
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Vurderingsstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat
for det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og grundbudget 2023.
Regnskabsår
2022
-575,3
492,7
-82,6
Grundbudget
2023
-117,7
117,7
-
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på FFL23 for Vurderingssty-
relsen. Den afsatte driftsramme på FFL23 er udtryk for en teknisk budgettering af
§ 9. Skatteministeriet og skal ses i tilknytning til en forventet kommende flerårs-
aftale, herunder de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35.
Generelle reser-
ver.
Vurderingsstyrelsen vil i det kommende år have fokus på både egne udviklings-
og driftsmål samt koncernfælles mål.
Vurderingsstyrelsen har ansvaret for implementeringen af de politiske forlig på
ejendomsområdet
(Forlig om et nyt ejendomsvurderingssystem og Tryghed om
boligbeskatningen)
og forretningsejerskabet for udviklingen af tilhørende it-sy-
stemer. 2023 bliver et afgørende år, hvor de sidste forberedelser til at boligskat-
teforliget kan træde i kraft ved årsskiftet til 2024 skal gennemføres. Det indebæ-
rer blandt andet, at Vurderingsstyrelsen skal sikre, at de foreløbige beskatnings-
grundlag for 2024 udarbejdes og overføres til beskatningssystemerne til tiden
og at alle tekniske løsninger er gennemtestet.
Sideløbende skal Vurderingsstyrelsen fortsat sikre, at it-leverancerne af det nye
ejendomsvurderingssystem har den nødvendige funktionalitet og kvalitet samt
løbende tages i brug som planlagt.
Med sammenhængende planlægning og effektiv sagsbehandling skal Vurde-
ringsstyrelsen sikre, at de nye ejendomsvurderinger udsendes til boligejerne i
takt med, at det nye ejendomsvurderingssystem er klar til ibrugtagning. Tilta-
gene indebærer derfor, at styrelsen i 2023 udsender vurderinger til ejere af par-
celhuse og rækkehuse, ejerlejligheder og sommerhuse. Med udsendelsen af vur-
deringer følger også tilbagebetaling af overskydende ejendomsskatter og Vur-
deringsstyrelsens bidrag til behandling af klager over vurderingerne.
Boligejerne skal betale ejendomsskatter på baggrund af retvisende vurderinger.
Derfor er høj kvalitet i ejendomsvurderingerne afgørende, og styrelsen skal un-
derstøtte ejendomsvurderingernes kvalitet ved at gennemføre løbende kvalitets-
kontroller
hele vejen fra deklaration, indsigelser og frem til, at boligejeren mod-
tager sin endelige ejendomsvurdering.
Vurderingsstyrelsen skal
både under den aktuelle udviklingsrejse og på læn-
gere sigt efter implementeringen af forligene på ejendomsområdet
opleves
som lydhør, samarbejdsorienteret, effektiv, pålidelig og kompetent. Der er såle-
des opstillet ambitiøse mål for både boligejernes tilfredshed med styrelsens vej-
ledningsindsats i 2023 og eksterne interessenters oplevelse af Vurderingsstyrel-
sen og fagligheden blandt styrelsens medarbejdere.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 16
De ovennævnte tiltag skal være med til at sikre Vurderingsstyrelsens vision om,
at der sikres tillid til retvisende vurderingerne og tryghed om beskatning af ejen-
domme.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0018.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 17
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 18
I dette afsnit redegøres for Vurderingsstyrelsens ressourceforbrug i finansåret
2022 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen.
Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget-
og regnskabsmæssige ansvar for i 2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevilling pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Vurderingsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen
af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmi-
nisteriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Vurderingsstyrelsens regn-
skabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncern System (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0”
i tabellerne. Hvis der ikke fremstår
en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Vurderingsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrø-
rende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2022,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. ATN-dage til medarbejdere og ledere indgår ikke i opgørelsen af den
øvrige hensatte forpligtelse under kortfristet gæld, note 3. Oplysning om ATN-
dage er indarbejdet som en eventualforpligtelse, note 4. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Tillæg og engangsvederlag:
Der er endvidere foretaget hensættelse til en-
gangsvederlag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere for
2022, da disse ikke er kommet til udbetaling i regnskabsåret.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 19
Seniorbonus.
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret, og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Der er tale om en ny hen-
sættelse, som ikke er foretaget i tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Vurderingsstyrelsen har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Vurderingsstyrelsens resultatopgørelse for de omkostnings-
baserede bevillinger.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0021.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 20
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer/tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
2022
2023
-437,8
-
-
-
-551,1
-24,0
-
-24,0
-117,7
-
-
-
-
-
-437,8
-
-
-575,1
-
-
-117,7
-
-
-
14,1
14,1
23,1
23,1
-
-
304,6
45,2
-13,5
1,5
337,9
-
29,4
11,0
392,4
-45,4
387,9
58,9
-15,1
4,7
436,4
-
1,3
31,8
492,6
-82,5
116,1
-
-
-
116,1
-
-
1,7
117,7
-
-0,2
-
-45,6
-0,0
-
-82,5
-
-
-
-
0,5
-45,1
-0,2
0,1
-82,6
-
-
-
-
-
-45,1
-
-
-82,6
-
-
-
Anmærkning: De anførte budgettal afspejler en teknisk indbudgettering for Vurderingsstyrelsen af
regeringens Forslag til finanslov for finansåret 2023 (FFL23) på § 9. For en nærmere beskrivelse henvises
til årsrapportens tidligere afsnit 2.2 og 2.5.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 21
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 82,6 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til justering af tidspla-
nen for de nye ejendomsvurderinger og hertil knyttede beskatningsopgaver
samt ændring af rekrutteringen til stabs- og udviklingsfunktioner herunder imple-
mentering af E&G. Resultatet kan derudover henføres til merindtægter på 24,0
mio. kr. vedrørende en teknisk korrektion som følge af omlægning af anlægs-
praksis i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. I forlængelse heraf kommer en vi-
derefakturering til Udviklings- og Forenklingsstyrelsen på 1,0 mio. kr. vedrørende
Compliance-opgaven, som bliver udført af Kammeradvokaten.
Hertil kommer færre aktiviteter primært til kampagneudvikling og juridisk bistand
samt en tilbageholdenhed i rekrutteringer af sagsbehandlere henset til ressour-
cebalancen og udfordringer i forhold til ansættelse af de rette kompetencer.
En afledt effekt af udskydelsen af de nye ejendomsvurderinger har været en ud-
skydelse i rekrutteringer og dermed en mindre udgift på lønsum end det forven-
tede. De fleste udgifter til øvrig drift er ligeledes påvirket af releaseplanerne
f.eks. kommunikationskampagne mv.
Ordinære driftsindtægter
Vurderingsstyrelsen blev som styrelse etableret 1. juli 2018. Fra 2021 til 2022 er
den samlede bevilling er steget med 113,3 mio. kr. til at udgøre 551,1 mio. kr. i
2022. Stigning i bevillingen kan primært henføres til flere omkostninger til lønnin-
ger grundet implementering af et nyt ejendomsvurderingssystem (E&G), som har
medført øget behov for ressourcer i Vurderingsstyrelsen.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 100,2 mio. kr. fra 2021 til 2022. Or-
dinære driftsomkostninger udgør 492,6 mio. kr. i 2022. Stigningen skyldes pri-
mært et øget antal årsværk i Vurderingsstyrelsen som følge af styrkelse af ejen-
domsområdet, herunder implementeringen af E&G og overtagelsen af beskat-
ningsopgaven, samt BBR, jf. nedenstående afsnit.
Stigningen i personaleomkostninger på 98,5 mio. kr. kan blandt andet henføres
til, at en række funktioner og opgaver er overført fra Skattestyrelsen og Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen. Faldet i internt køb af vare og tjenesteydelser på
28,1 mio. kr. kan primært henføres til et ophør af betalingsmodellen til Admini-
strations- og Servicestyrelsen fra 2021 til 2022. Ligeledes kan stigningen i andre
ordinære driftsomkostninger på 20,8 mio. kr. blandt andet henføres implemente-
ringen af E&G og styrkelse af ejendomsområdet, som blandt andet har betydet
en større aktivitet vedrørende transitionsopgaver og juridisk bistand. Hertil kom-
mer en huslejestigning på cirka 9,0 mio. kr. vedrørende nye lejemål i forbindelse
med overdragelsen af beskatningsområdet og BBR.
Finansielle poster
Vurderingsstyrelsens finansielle poster er faldet med 0,4 mio. kr. fra 2021 til
2022. Faldet skyldes en indekseringen af feriepengeforpligtelsen i 2021.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0023.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 22
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Vurderingsstyrelsen for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-82,6
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 82,6 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Vurderingsstyrelsen har i 2022 tilbageført følgende hensættelser registreret
primo 2022:
Engangsvederlag:
Der er udmøntet 7,9 mio. kr. til engangsvederlag for medar-
bejdere (inkl. over-/merarbejde) samt særlig honorering af ledere i 2022. De
resterende 3,4 mio. kr. af den samlede hensættelse på 11,3 mio. kr. er tilbage-
ført.
Husleje:
Der er tilbageført hensættelse til husleje for 0,3 mio. kr.
Den samlede hensættelse på 11,6 mio. kr. i 2022 er indtægtsført i samme peri-
ode og modsvarer den del af udbetalingen, der vedrører 2021. Hensættelsen er
herefter fuldt tilbageført.
Periodiseringsposter:
Der er udmøntet periodiseringsposter for 0,5 mio. kr., hvor
der er sket modregning i en tilsvarende faktura. Periodiseringerne fra 2021 ved-
rører udgifter til AUB/AES og rejsekort.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0024.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 23
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Vurderingsstyrelsens balance fordelt på henholdsvis
aktiver og passiver pr. 31. december 2022.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2021
2022
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
108,5
7,8
-
116,3
122,8
132,4
116,3
69,2
-
185,5
217,4
223,6
-
3,6
2,9
-
-
29,3
2,6
-
9,6
-
9,6
9,6
6,2
-
6,2
6,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 2,6 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0025.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 24
Den samlede balance udgør 223,6 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 132,4
mio. kr. pr. 31. december 2021.
Anlægsaktiver
I regnskabet for 2021 blev der ved en fejl foretaget en justering på 3,4 mio. kr. af
den regulerede egenkapital, som er konsekvensrettet i 2022.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 94,6 mio. kr. fra
2021 til 2022. Omsætningsaktiver udgør 217,4 mio. kr. i 2022. Stigningen kan
primært henføres til de likvide beholdninger FF5 og FF7 samt en stigning af tilgo-
dehavender, som vedrører afregning på
24,0 mio. kr. vedrørende en teknisk kor-
rektion som følge af omlægning af anlægspraksis i Udviklings- og Forenklings-
styrelsen.
De likvide midler udgør 185,5 mio. kr. i 2022.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2021
2022
-9,6
-
-
-
-
-75,5
-85,1
-11,6
-6,2
-
-
-
-
-158,2
-164,4
-16,0
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-3,9
-7,0
-24,6
-0,2
-
-35,7
-35,7
-132,4
-6,6
-10,7
-25,9
-
-
-43,2
-43,2
-223,6
4
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0026.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 25
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 4,4 mio. kr. fra
2021 til 2022. Hensatte forpligtelser udgør 16,0 mio. kr. i 2022. Stigningen kan
henføres til, at der er blevet flere medarbejdere i Vurderingsstyrelsen, da der er
sket en overflytning af medarbejdere fra Skattestyrelsen og Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen i forbindelse med styrkelse af ejendomsområdet. Hertil kom-
mer hensættelse vedrørende seniorbonus. Der er tale om en ny hensættelse,
som ikke er foretaget i tidligere år.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 7,5 mio. kr. fra 2021
til 2022. Kortfristet gæld udgør 43,2 mio. kr. i 2022. Stigningen kan primært hen-
føres til saldoen for leverandører af varer og tjenesteydelser, som skyldes, at
Vurderingsstyrelsen aktivitetsniveau ultimo 2022 har været højere end ultimo
2021 som følge af releaseplanerne og udsendelse af ejendomsvurderinger.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Vurderingssty-
relsens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen
og viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
-6,2
-3,4
-9,6
-
-
-
-
-
-
-30,4
-
-
-45,1
-
-
-75,5
-85,1
-85,1
2022
-9,6
3,4
-6,2
-
-
-
-
-
-
-75,5
-
-
-82,6
-
-
-158,2
-164,4
-164,4
I regnskabet for 2021 blev der ved en fejl fortaget en justering på 3,4 mio. kr. af
den regulerede egenkapital, som er konsekvensrettet i 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0027.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 26
Vurderingsstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2022 164,4 mio. kr., hvoraf
158,2 mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2022 forøget
med 82,6 mio. kr., som kan henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
-
0,5
0,0
Vurderingsstyrelsens låneramme ultimo 2022 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på lå-
nerammen ultimo 2022 udgør 0,0 mio. kr.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Vurderingsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.03.
374,4
482,1
436,4
45,7
57,0
102,7
Lønsumsloftet primo 2022 var 374,4 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført
lønsum på 107,7 mio. kr., der vedrører opgaveflyt af ejendomsområdet og BBR.
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2022 er 436,4 mio. kr. Den akku-
mulerede opsparing af lønsum stiger således til 102,7 mio. kr. ultimo 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0028.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 27
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12, der indeholder indtægter og udgifter i
2022 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Vurderingsstyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregn-
skabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.31.03
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Vurderingsstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
551,1
-
492,7
-24,2
58,4
24,2
-158,2
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For kontoen § 09.31.03 Vurderingsstyrelsen gælder det at sikre, at borgere og
virksomheder kan have tillid til, at deres ejendomme beskattes på et korrekt
grundlag.
Vurderingsstyrelsens driftsbevilling er i 2022 på 551,1 mio. kr. Der er realiseret
udgifter på 492,7 mio. kr. og indtægter på 24,2 mio. kr. Det giver en samlet afvi-
gelse mellem finansårets bevilling og årets resultat på -82,6 mio. kr. Afvigelsen
skyldes primært implementeringshastigheden og justering af diverse releasepla-
ner i det nye ejendomsvurderingssystem. Ligeledes har der været mindre behov
for juridisk bistand i forbindelse med hjemtagelse af opgaverne fra Kammerad-
vokaten, da Vurderingsstyrelsen internt har kunne håndtere en række problem-
stillinger, der var forudsat løst af Kammeradvokaten.
Implementeringen og udskydelse af diverse releases har medført en kontrolleret
tilbageholdenhed i rekrutteringer af sagsbehandlere henset til ressourcebalan-
cen. En afledt effekt af udskydelsen af ejendomsvurderingssystemet har betydet
en udskydelse i rekrutteringer og dermed en mindre udgift på lønsum. Hertil
kommer en generel udfordring med ansættelse af de korrekte kompetencer
grundet den generelle situation på arbejdsmarkedet. De fleste driftsudgifter er
ligeledes påvirket af releaseplanerne og kommunikationskampagner mv.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0029.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 28
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0030.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 29
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Vurderingsstyrelsens
anvendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver. Vurderingsstyrelsen har in-
gen immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0031.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 30
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver. Vurderingsstyrelsen har ingen
materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Igangværende arbejder for egen
regning
-
-
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0032.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 31
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til seniorbonus og over-/merarbejde inkl. en-
gangsvederlag
16,0
I alt
Kilde: SAP Intern.
16,0
Vurderingsstyrelsen har ultimo 2022 bogført hensatte forpligtelser for samlet
16,0 mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger udgøres
af 16,0 mio. kr. vedrørende seniorbonus og over-/merarbejde inkl. engangsve-
derlag.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Vurderingsstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til
medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige for-
pligtelse er pr. 31. december 2022 opgjort til 10,2 mio. kr. Inden for en femårig
periode er forpligtelsen opgjort til 0,7 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat
pr. 31. december 2022.
Verserende sager
Vurderingsstyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsa-
lær i forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kam-
meradvokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte om-
kostninger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksi-
mumsgrænser til advokatsalærer og sagsomkostninger. I det omfang det er vur-
deret, at sandsynligheden for, af sagerne falder ud til modpartens fordel, er
større end 50 pct., er der hensat et beløb under anden gæld, såfremt det oversti-
ger den fastsatte beløbsgrænse i anvendt regnskabspraksis på 100.000 kr. I det
omfang det er vurderet usandsynligt, at Vurderingsstyrelsen taber de verserende
retssager, er der ikke hensat. Vurderingsstyrelsen har opgjort eventualforpligtel-
sen til verserende sager pr. 31. december 2022 til 0,0 mio. kr. mod 0,0 mio. kr.
ultimo 2021.
ATN-forpligtigelse
Vurderingsstyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og
ledere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en
bestemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2022 udgør 505 dage, der
svarer til ca. 1,1 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige sager, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtigelse.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0033.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 32
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Vurderingsstyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og
16 udgår af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Vurderingsstyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17
udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Vurderingsstyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og
19 udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Vurderingsstyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvor-
for tabel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Vurderingsstyrelsen har ikke forelagte investeringer, hvorfor tabel 21 og 22 ud-
går af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Vurderingsstyrelsens it-omkostninger fordelt
på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen
indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
0,7
0,7
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 33
4.8 Supplerende bilag
Vurderingsstyrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685700_0035.png
Årsrapport 2022 Vurderingsstyrelsen
Side 34
www.vurdst.dk
Vurderingsstyrelsen er en
del af Skatteforvaltningen