Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2685697_0001.png
Årsrapport 2022
Spillemyndigheden
Skatteministeriet
Årsrapport
Marts 2023
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 2
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Påtegning af det samlede regnskab .................................................................................................3
Beretning ......................................................................................................................................................5
Præsentation af Spillemyndigheden ...................................................................................................... 6
Ledelsesberetning ............................................................................................................................................ 6
Kerneopgaver og ressourcer ....................................................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................................................11
Forventninger til det kommende år .......................................................................................................12
Regnskab .................................................................................................................................................. 13
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................14
Resultatopgørelse mv. ..................................................................................................................................16
Balancen ...............................................................................................................................................................19
Egenkapitalforklaring ....................................................................................................................................21
Likviditet og låneramme ..............................................................................................................................22
Opfølgning på lønsumsloft .........................................................................................................................22
Bevillingsregnskabet .....................................................................................................................................23
Bilag............................................................................................................................................................. 24
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................................................25
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver .......................................................................................................25
Note 2: Materielle anlægsaktiver .............................................................................................................26
Note 3: Hensatte forpligtelser ...................................................................................................................27
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ............................................................................................27
Indtægtsdækket virksomhed ...................................................................................................................27
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................................................27
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................................................28
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning..................................................................................28
Forelagte investeringer ................................................................................................................................28
It-omkostninger ................................................................................................................................................28
Supplerende bilag ...........................................................................................................................................29
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0003.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 3
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0004.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 4
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Spillemyndighedens økonomi-
ske og faglige resultater for 2022. I årsrapporten redegøres for styrelsens målopfyldelse, det
medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrapportering af
årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten endvidere virk-
somhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Spillemyndigheden, CVR-num-
mer 34730415, er ansvarlig for:
§ 09.41.01. Spillemyndigheden drift (driftsbevilling)
§ 09.51.71. Særligt bidrag til hestevæddeløbsporten (lovbunden)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisionen i forbin-
delse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige fejlinformatio-
ner eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrapporteringen i årsrapporten
er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overensstemmelse
med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med indgåede aftaler og sæd-
vanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæssig forvalt-
ning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet af årsrapporten.
2.
3.
København, d.
23. marts 2023
Odense, 15. marts 2023
_______________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
______________________________
Anders Dorph
Direktør
Spillemyndigheden
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0005.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 5
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 6
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Spillemyndigheden og regnskabsårets faglige
og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket eller forventes at på-
virke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Spillemyndigheden
Spillemyndigheden har til opgave at sikre et ansvarligt, fair og velreguleret spilmarked til
gavn for spillere og spiludbydere. Spillemyndigheden udsteder de relevante tilladelser til
spiludbud i Danmark og fører et risikobaseret tilsyn med området.
Spillemyndigheden udfører analyser af spilmarkedet og leverer klar og gennemskuelig vej-
ledning og information. Det er en forudsætning for Spillemyndighedens arbejde at være
fremsynede og handlekraftige i forhold til den hastige udvikling på markedet. Derfor udveks-
ler Spillemyndigheden viden og erfaring med andre lande om spiludbud og spilregulering.
Åbenhed og dialog er kendetegnende for den måde, Spillemyndigheden arbejder på. Spille-
myndigheden har fokus på at have et konstruktivt samarbejde med interessenter, og Spille-
myndighedens ledere og medarbejdere løser de mange udfordrende opgaver professionelt
og med stort engagement. Spillemyndighedens ekspertise går hånd i hånd med dedikatio-
nen til at sikre et lovligt og trygt spilmarked i Danmark.
Spillemyndigheden tager ansvar og samarbejder om den samlede opgave og i de daglige
beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet sikrer Spillemyndig-
heden fundamentet for finansieringen af den offentlige sektor.
Spillemyndighedens kerneopgaver er:
Sagsbehandling.
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til udbud af spil, herunder tilla-
delse til udbud af væddemål, udbud af onlinekasino, opstilling og drift af gevinstgivende
spilleautomater, lokale puljevæddemål, Danske Spil A/S, Det Danske Klasselotteri A/S, al-
mennyttige lotterier, landbaserede kasinoer og offentlige pokertuneringer.
Informationsvirksomhed og internationalt samarbejde.
Spillemyndigheden skal som ek-
spertmyndighed arbejde med oplysning, kommunikation og rådgivning på flere planer samt
sikre effektiv beskyttelse af det lovlige spilmarked gennem løbende overvågning og initiati-
ver. Myndigheden skal holde sig orienteret om udviklingen på spilmarkedet. Samtidig skal
Spillemyndigheden løbende oplyse interessenterne om det danske spilmarked. Spillemyn-
digheden skal endvidere være orienteret om den internationale udvikling på spilmarkedet
således, at Spillemyndigheden blandt andet er på forkant på området for ludomani, nye spil-
former mv. Spillemyndigheden deltager i det globale myndighedsarbejde på spilområdet,
herunder i EU.
Tilsyn og kontrol.
Spillemyndighedens vigtigste område er at sikre, at spil bliver udbudt på
en måde, der er i overensstemmelse med de overordnede formål i lov om spil. Der skal føres
tilsyn med udbud af spil, så spillerne kan garanteres en høj sikkerhed ved alle former for spil.
I den forbindelse skal Spillemyndigheden blandt andet sikre, at det tekniske udstyr, der bli-
ver anvendt til spiludbuddet, er kontrolleret og godkendt til formålet.
2.2 Ledelsesberetning
Anført af den forventede overdragelse af Matchfixing Sekretariatet samt et øget fokus på an-
svarligt og ulovligt spil begyndte året med implementeringen af en organisationstilpasning.
Et femte fagkontor blev oprettet med titlen ”Ulovligt Spil, Matchfixing og Markedsanalyse”.
Udover at kontoret frigør ressourcer i andre fagkontorer, som fx tilgodeser arbejdet med
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0007.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 7
ansvarligt spil og hvidvask, gør det Spillemyndigheden parat til at overtage Matchfixing Se-
kretariatet, når den endelige bekendtgørelse foreligger. Generelt afventer Spillemyndighe-
den en endelig spilaftale, der forventes at effektuere flere tiltag som fx det unikke spil-ID.
Spilmarkedet er samlet set vokset med 469 mio. kr. svarende til 7,5 pct. målt på BSI (spilud-
bydernes indtægt efter gevinstudbetalinger) fra 2021 til 2022 (lotterier udeladt). Den sam-
lede BSI i 2022 var på 6.701 mio. kr., hvortil der lægges mere end 3.000 mio. kr. fra lotterier.
Den største drivkraft bag stigningen i 2022 målt i forhold til 2021 var spilleautomater med en
stigning i BSI på 372 mio. kr. og en vækstrate på 47,5 pct. Tilsvarende oplevede landbaseret
kasino med en vækst på 129 mio. kr. i BSI svarende til vækstrate på 59,1 pct. Årsagen til den
store stigning på de to markeder fra 2021 til 2022 er, at det landbaserede spil var lukket ned
i store dele af 2021. Onlinekasino er det største marked i 2022 med en samlet BSI på 2.882
mio. kr. med en stigning i forhold til 2021 på 67 mio. kr. svarende til 2,4 pct. Væddemålsom-
rådet faldt til gengæld med 99 mio. kr. målt på BSI svarende til -4,1 pct.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Spillemyndigheden.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
103
0,6
109,8
0,6
114,5
0,6
69,3
8,3
76,2
8,5
82,0
5,3
13,9
6,1
-34,6
-12,9
-7,9
15,2
8,6
-35,0
-14,9
-9,8
16,4
-
-35,1
-16,4
-
-93,9
85,0
-8,9
-8,9
-8,1
-91,5
90,3
-1,2
-1,2
-0,5
-94,7
94,0
-0,7
-0,7
0,0
2021
2022
2023
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2022 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,5 mio. kr. reklassificeret
og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til
regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Anmærkning: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for 2023 (FFL23).
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og FFL23.
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Spillemyndighe-
den i 2022 har haft et samlet overskud på 0,5 mio. kr. i forhold til årets samlede bevilling inkl.
gebyrindtægter på 83,8 mio. kr. Overskuddet kan hovedsageligt henføres til merindtægter
fra væddemål og onlinekasinoområdet og mindreomkostninger til ludomaniundersøgelsen.
Modsat har der været meromkostninger til lønninger og mindreindtægter fra spilleautomat-
området. En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0008.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 8
Spillemyndighedens drift og administrerede ordninger
Spillemyndigheden er ansvarlig for de ordninger, som samlet fremgår af
tabel
2. Spillemyn-
dighedens driftskonto er § 09.41.01.
Spillemyndigheden
(Driftsbevilling). Spillemyndighe-
den har en administrative ordning i
§ 09.51.71. Særligt bidrag til Hestevæddeløbssporten
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Spillemyndighedens samlede indtægter og udgifter i årets
regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2022.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
Overført
overskud/vi-
dereførelse
ultimo
-33,6
(mio. kr.)
Bevilling
(FL + TB)
Udgifter
Indtægter
90,0
-82,2
7,5
-7,5
Regn-
skab
91,1
-83,8
7,4
-7,4
Drift
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
-
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens
Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til
præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Styrelsens overførte overskud udgjorde 33,2 mio. kr. primo 2022. Der er et overskud i 2022
på 0,5 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2022 er forøget til 33,6 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0009.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 9
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Spillemyndigheden har tre hovedopgaver, som er angivet i finansloven for 2022. Alle aktivi-
teter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de realiserede
regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Spillemyndighedens hovedopgaver og ressourceforbrug for 2022.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Effektiv og korrekt udstedelse af tilla-
delser til spiludbydere
2. Klar oplysning om spilmarkedet
3. Høj sikkerhed på spilmarkedet gen-
nem målrettet tilsyn af spiludbydere
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-2,3
-0,8
-0,9
-3,8
-7,8
Øvrige
Indtægter
-24,8
-9,2
-10,8
-38,9
-83,8
Omkost-
ninger
27,0
10,0
11,8
42,3
91,1
Andel af
årets over-
skud
-0,1
0,0
0,1
-0,4
-0,5
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede tidsanvendelse.
Øvrige Indtægter er fastlagt til at
skulle dække den gebyrfinansierede virksomhed og ikke opgaverne, hvorfor allokeringen sker administrativt på grundlag af de faktiske
omkostninger på opgaverne. Omkostninger på opgaver afhænger af ledelsens beslutninger vedrørende anvendelse af ressourcer og øvrig
drift inden for de lovgivningsmæssige rammer. Tilsvarende gælder for bevillingen, der hovedsageligt finansierer almennyttigt lotteri.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. januar 2016 er
der for 2022 foretaget en regnskabsmæssig registrering af generelle fællesomkostninger
under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkost-
ninger til HR. husleje, koncernfælles funktioner, kurser, kontorartikler, IT og fællesaktiviteter.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er registreret om-
kostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne.
Der er i 2022 et samlet mindreforbrug på 0,5 mio. kr. Resultatet kan overordnet henføres til
at Spillemyndighedens gebyrindtægter fra væddemål og onlinekasinoområdet har været
større end forudsat ved FL22. Hovedårsagen hertil er, at spiludbyderne generelt har haft en
større bruttospilindtægt end forudsat ved FL22. Modsat er der en mindreindtægt på gebyr-
indtægter fra spilleautomater. Hovedårsagen hertil er, at spiludbyderne generelt har færre
tændte spilleautomater end forventet. En anden væsentlig årsag til det samlede mindrefor-
brug er et mindreforbrug på ludomaniundersøgelsen. Modsat har der været et merforbrug
på lønninger, hvilket primært kan henføres til, at der i løbet af 2022 er ansat en ny kontor-
chef, funktionsleder og andet personale til arbejdet med hvidvasktilsynet
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et mindreforbrug på 0,1 mio. kr. i forhold til det budgetterede på formål 0. Mindrefor-
bruget kan henføres til flere modsatrettede forhold. Som følge af den generelle stigning i
lønomkostninger er der en stigning i lønomkostninger på finanslovsformål 0. De fordelte ge-
byrindtægterne er højere end forventet i forbindelse med udarbejdelsen af finansloven. Der
har derudover været færre omkostninger til kurser og husleje.
1. Effektiv og korrekt udstedelse af tilladelser til spiludbydere
Samlet set er forbruget lig med bevillingen på finanslovsformål 1. Resultatet kan henføres til
en række mindre modsatrettede afvigelser. Der er et merforbrug på lønninger. Modsat har
gebyrindtægterne været højere end forventet i forbindelse med udarbejdelsen af finanslo-
ven.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 10
2. Klar oplysning om spilmarkedet
Der er et merforbrug på 0,1 mio. kr. i forhold til det budgetterede på formål 2. Afvigelsen
skyldes flere modsatrettede afvigelser. Den primære afvigelse skyldes merindtægter på ge-
byrer. Modsat er der et merforbrug på kampagner og et merforbrug på ludomaniundersøgel-
sen. Merforbruget på ludomaniundersøgelsen skyldes at omkostninger til undersøgelsen
fejlagtigt var budgetteret under finanslovsformål 3 og ikke under finanslovsformål 2. De
øgede omkostninger til kampagner, skal ses i lyset af et stigende behov for at gøre spillerne
bevidste om ROFUS og Stop Spillet. Modsat var der mindreudgifter til lønninger.
3. Høj sikkerhed på spilmarkedet gennem målrettet tilsyn af spiludbydere
Der er et mindreforbrug på 0,4 mio. kr. i forhold til det budgetterede på formål 3. Mindrefor-
bruget skyldes primært, at ludomaniundersøgelsen fejlagtigt var budgetteret under finans-
lovsformål 3 og ikke under finanslovsformål 2. Dertil kan mindreforbruget henføres til, at ge-
byrindtægterne er større end forventet. Modsat var lønomkostningerne større end forventet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0011.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 11
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Spillemyndighedens mål- og
resultatplan for 2022, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår
den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering af årsagen til,
at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Spillemyndigheden for 2022.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Spillemyndigheden skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en effektiv, pålidelig
og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsori-
enteret.
1.1 Omdømme
(koncernfælles)
Resultatet af omdømmemå-
lingen, skal som minimum
være 3,7 point. Det måles på
en skala fra 1-5.
3,7 point.
Opfyldt
Pejlemærke 2: Spillemyndigheden skal sikre høj regelefterlevelse gennem målrettet vejledning og risiko-
baseret tilsyn med spilmarkedet.
2.1 Sagsbehand-
lingstid for land-
baseret tilsyn
Der gennemføres minimum
3.300 landbaserede tilsyns-
besøg, hvoraf minimum 95
pct. er afsluttet inden for 14
arbejdsdage.
Minimum 95 pct. af ansøg-
ninger om bestyrergodken-
delser er behandlet inden for
14 arbejdsdage.
Der er udviklet en model til
risikosegmentering af tilla-
delsesindehavere på områ-
det for ansvarligt spil.
Der er gennemført tre full-
scope tilsyn med udgangs-
punkt i ny model for risiko-
segmentering (mål 2.3) for
vurdering af ansvarligt spil.
5.173 tilsynsbesøg. 97,6 pct.
blev afsluttet inden for 14 ar-
bejdsdage.
Opfyldt
2.2 Sagsbehand-
lingstid for besty-
rer-godkendelser
2.3 Ny model til
kontrol med an-
svarligt spil
2.4 Tilsyn med
brug af ny model
for kontrol med
ansvarligt spil
99,9 pct. blev færdighandlet
inden for 14 arbejdsdage.
Opfyldt
Modellen er udviklet.
Opfyldt
Modellen har udpeget tre til-
ladelsesindehavere til full-
scope tilsyn. Alle tre tilsyn er
afsluttet.
Opfyldt
Pejlemærke 3: Spillemyndigheden skal fastholde en effektiv og korrekt opgaveløsning gennem langsig-
tet planlægning af styrelsens opgaveportefølje og en stærk styring af udviklingsprojekter
3.1 Udvikling af
model for kanali-
seringsgrad
Der er udviklet en model til at
beregne kanaliseringsgrad.
Modellen er udviklet.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Spillemyndigheden skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig rekruttering af
nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesudvikling.
4.1 Høj faglighed i
opgaveløsningen
(koncernfælles)
Det aggregerede resultat af
tre spørgsmål i medarbej-
dertilfredshedsundersøgel-
sen (MTU), der indikerer ni-
veauet af faglighed i opgave-
løsningen, i gennemsnit er
minimum 4,3 point. Der må-
les på en skala fra 1-5. Så-
fremt resultatkravet ikke ind-
fries, skal der udarbejdes en
plan for opfølgning.
Resultatet af spørgsmålene
fra MTU, som indikerer fag-
lighed, har et gennemsnit på
4,6 point.
Opfyldt
Kilde: Spillemyndighedens mål- og resultatplan for 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0012.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 12
I 2022 er der syv mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af alle mål nået.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede mål og resultater.
Mål 3.1. Udvikling af model for kanaliseringsgrad.
Modellen er udviklet, således at den på
sigt kan beregne kanaliseringsgraden via webtrafik. Det antages, at danskernes samlede
indskud fordeler sig i henhold til webtrafik.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Spillemyndighedens forventninger til det økonomiske resultat for det
kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2022
-91,6
91,1
-0,5
Grundbudget
2023
-94,7
94,7
-
Anmærkning: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for 2023 (FFL23)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og FLL23.
I 2023 vil et af de primære fokusområder være ulovligt spil, og Spillemyndigheden vil for-
sætte
dialogen med spilbranchen om blandt andet hvidvask og unges adgang til pengespil
via computerspil.
Der vil derfor være fortsat fokus på at udbrede kendskabet til hjælpelinjen,
’StopSpillet’, hvor spilafhængige og deres pårørende kan søge råd og vejledning.
Et andet
stort fokusområde vil være rebranding af ROFUS (register over frivilligt udelukkede spillere) i
ønsket om at udbrede kendskabet til muligheden for selvudelukkelse til endnu flere spillere.
Endvidere forventes Matchfixing Sekretariatet at blive endeligt overdraget til Spillemyndig-
heden, ligesom Spillemyndigheden vil skulle prioritere nye tiltag i forlængelse af eventuelle
politiske aftaler.
Økonomisk ventes spillemarkedet forsat at udvise positiv vækst og dermed bidrage til sta-
digt let stigende gebyrindtægter, om end antallet af nyansøgere ventes at være færre end
tidligere år. Øvrige driftsomkostninger ventes at være på et lavere niveau end i 2022. Dette
skyldes flere modsatrettede forhold, blandt andet forventes stigende omkostninger til hus-
leje. Modsat forventes et fald i omkostninger til kampagner til TV-kampagner for Stop Spillet,
internationalt samarbejde og befolkningsundersøgelse. Stigningen i lønomkostninger kan
tilskrives, at oprettelsen af en række nye stillinger i 2022 har virkning i 2023. Dette gælder
blandt andet stillinger indenfor hvidvask og ledelse.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0013.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 13
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 14
I dette afsnit redegøres for Spillemyndighedens ressourceforbrug i finansåret 2022 udtrykt
ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derudover omfatter af-
snittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i
2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug af bevilling
pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af lånerammen og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Spillemyndigheden følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af 19. fe-
bruar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansministeriets
Økono-
misk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabsprincipper mv.,
som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner
af
oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finan-
sieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabspraksis svarer til de
principper, der er beskrevet i Spillemyndighedens regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan forekomme afrun-
dingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i uddata fra Statens Koncern Sy-
stem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0”
i tabellerne. Hvis der ikke frem-
står en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Spillemyndigheden har ingen dispensation fra det gældende regelsæt vedrørende det om-
kostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes ikke at være
væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra specifikke oplysnin-
ger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete metode).
Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet af timer, som
medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2022, herunder eksempelvis af-
spadseringstimer, flextimer samt en gennemsnitstimepris. ATN-dage til medarbejdere
og ledere indgår ikke i opgørelsen af den øvrige hensatte forpligtelse under kortfristet
gæld, note 3. Oplysning om ATN-dage er indarbejdet som en eventualforpligtelse, note 4.
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter
kontorareal henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv. Opgørelsen er opgjort
pr. lejemål, både statslige og private lejemål, og under de forudsætninger, som fremgår af
kontrakterne. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Hensættelse til engangsvederlag:
Der er hensat til medarbejdernes særlige indsats i
2022. Der er endvidere foretaget hensættelse til honorering af særlig indsats til ledere for
2022 i Spillemyndigheden. Hensættelsen svarer ca. til en månedsløn til ledere i optje-
ningsåret.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 15
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Spillemyndigheden har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende det ud-
giftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0016.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 16
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Spillemyndighedens resultatopgørelse for de omkostningsbaserede be-
villinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-
-
-8,1
-
-
-0,5
-
-
0,0
-
0,8
-8,1
-
0,7
-0,5
-
0,7
0,0
-
-
-8,9
-
-
-1,2
-
-
-0,7
51,6
7,9
-1,5
0,2
58,2
3,5
4,8
16,2
85,0
-8,9
56,5
8,8
-1,8
0,4
63,9
3,0
7,6
13,4
90,3
-1,2
54,8
9,1
-0,3
-
63,6
3,1
8,3
15,8
94,0
-0,7
2,3
2,3
2,4
2,4
3,2
3,2
-
-
-
-7,8
-
-
-
-
-86,1
-93,9
-7,8
-
-
-
-
-83,7
-91,5
-4,9
-
-
-
-
-89,8
-94,7
2021
2022
2023
Anmærkning: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for finansåret 2023 (FFL23)
.Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og FFL23.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0017.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 17
Spillemyndigheden har for 2022 realiseret et overskud på 0,5 mio. kr. Årets resultat kan ho-
vedsageligt henføres til merindtægter på gebyrer fra væddemål og onlinekasinoområdet,
mindreindtægter fra gebyrer på spilleautomater, mindreudgifter til ludomaniundersøgelsen
og merudgifter til lønninger.
Ordinære driftsindtægter
Årets bevilling i 2022 på 7,8 mio. kr. er det samme som bevillingen i 2021. Heraf er der afsat
2,6 mio. kr. til gennemførelse af ludomaniundersøgelsen i 2022, som bortfalder i 2023.
Gebyrindtægter er faldet med 2,4 mio. kr. i 2022. På grund af COVID-19 var indtægterne på
landbaseret kasino i 2021 lave, hvilket skyldes nedlukningen af kasinoerne. I 2022 er ind-
tægterne fra landbaseret kasino steget med 1,8 mio. kr. Indtægter på spilleautomater er fal-
det med 1,6 mio. kr., hvilket formentlig skyldes, at en del automater ikke er startet op igen ef-
ter af COVID-19 nedlukningen i 2021. Gebyrindtægter på væddemål udviser et fald på 0,8
mio. kr. i forhold til 2021. Modsat udviser gebyrindtægter på onlinekasino en stigning på 3,2
mio. kr. i forhold til 2021. Derudover var der en regulering af årsgebyrer på væddemål og on-
linekasino vedrørende tidligere år på samlet 3,0 mio. kr. i 2021. Reguleringen henføres til, at
to udbydere havde anvendt forkert beregningsgrundlag ved beregning af gebyrer i et tidli-
gere regnskabsår. Ansøgningsgebyrer på væddemål, onlinekasino og indtægtsbegrænset
væddemål er faldet med 1,3 mio. kr. fra 2021 til 2022, hvilket skyldes, at færre udbyderes til-
ladelser er udløbet i 2022, og at der dermed er færre, som har genansøgt om en tilladelse.
Gebyrindtægter fra DLO (Danske Lotteri Spil) og KL (Klasselotteriet) er faldet med 0,7 mio.
kr. I 2021 blev der brugt flere ressourcer på tilsynet med DLO og KL end i 2022, idet det var
en opgave, som kunne løses sundhedsmæssigt forsvarligt under COVID-19, hvorfor der blev
lagt flere ressourcer i tilsynsopgaver for DLO og KL.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 5,3 mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen skyldes
større udgifter til personaleomkostninger. Modsat er af- og nedskrivninger faldet.
Personaleomkostningerne er steget med 5,7 mio. kr. Stigningen kan primært henføres til, at
ledige stillinger i 2021 som følge af COVID-19 nedlukningen først blev genbesat i 2022. Der-
udover er der i 2022
ansat flere medarbejdere til hvidvasktilsynet, hvor EU’s krav indenfor de
seneste år er forøgede, ligesom der er ansat en ekstra kontorchef og en funktionsleder.
Andre ordinære driftsomkostninger er samlet set på niveau med 2021. Dette dækker over
flere modsatrettede forhold herunder, fald i omkostninger til ludomaniundersøgelsen på 1,4
mio. kr., som blev billigere at gennemføre end først antaget. Modsat er omkostninger til inter-
nationalt samarbejde steget med 1,0 mio. kr., hvilket skyldes, at det igen i 2022 har været
muligt at rejse ud i verden efter COVID-19 nedlukningen i 2021. Derudover har der i 2022
været afholdt omkostninger til en befolkningsundersøgelse om ulovligt spil på 0,5 mio. kr.
Undersøgelsen er gennemført i samarbejde med Danmarks Statistik.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Spillemyndigheden for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-0,5
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til
præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 18
Årets overskud på 0,5 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Spillemyndigheden har i 2022 tilbageført følgende hensættelser registreret primo 2022:
Over-/merarbejde:
Der er tilbageført forpligtigelse til over-/merarbejde på i alt 0,2 mio. kr.,
hvorefter den samlede hensættelse til over-/merarbejde udgør 0,2 mio. kr. Regulering
udgør ca. 0,0 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0019.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 19
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Spillemyndighedens balance fordelt på henholdsvis aktiver og
passiver pr. 31. december 2022.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
40,4
-4,9
-
35,5
42,1
57,4
36,5
0,0
-
36,5
45,1
61,7
-
4,4
2,2
-
-
2,0
6,6
-
1,4
-
1,4
15,3
1,4
-
1,4
16,6
0,3
-
-
-
0,8
-
1,1
0,2
-
-
-
0,3
-
0,6
10,8
-
1,9
12,8
10,8
-
3,8
14,6
2021
2022
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn på i alt 0,5 mio. kr. reklassificeret og flyttet
fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 61,7 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 57,4 mio. kr. pr. 31. de-
cember 2021.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0020.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 20
Anlægsaktiver
Anlægsaktiver udgør 16,6 mio. kr. i 2022. Saldoen er forøget med 1,3 mio. kr. fra 2021 til
2022. Investeringerne vedrører især spilsystemet. De immaterielle anlægsaktiver er nær-
mere beskrevet under tabel 13 og de materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under
tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 3,0 mio. kr. fra 2021 til 2022.
Omsætningsaktiver udgør 45,1 mio. kr. i 2022. Under omsætningsaktiver er saldoen for tilgo-
dehavender faldet med 2,4 mio. Faldet kan henføres til tilgodehavender fra debitorer. Mod-
sat er periodeafgræsningsposter og likvide beholdninger steget med henholdsvis 4,4 mio.
kr. og 1,0 mio. kr. Stigningen i periodeafgrænsningsposter kan henføres til en større regule-
ring af gebyrer for 2022 end tidligere år.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Skyldige indefrosne feriepenge
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
4
Passiver i alt
-3,0
-1,2
-3,8
-
-0,3
0,0
-8,4
-21,3
-57,4
-3,9
-1,4
-4,5
-
-
0,0
-9,8
-24,7
-61,7
-12,9
-
-
-
-12,9
-14,9
-
-
-
-14,9
-1,4
-
-
-
-
-33,2
-34,6
-1,5
-1,4
-
-
-
-
-33,6
-35,0
-2,0
2021
2022
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0021.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 21
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,5 mio. kr. fra 2021 til
2022, hvoraf 0,4 mio. kr. er regulering af hensættelse til engangsvederlag og resultatløn, og
0,1 mio. kr. er hensættelser af reetablering af lejemål. Hensatte forpligtelser udgør 2,0 mio.
kr. i 2022.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en stigning på 2,0 mio. kr. fra 2021 til 2022.
Langfristet gæld udgør 14,9 mio. kr. i 2021. Langfristet gæld består alene af FF4 kontoen, og
stigningen kan henføres til stigningen i anlægsaktiver.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en stigning på 1,4 mio. kr. fra 2021 til 2022.
Kortfristet gæld udgør 9,8 mio. kr. i 2022. Under kortfristet gæld er saldoen for leverandører
af varer steget med 0,9 mio. kr. Periodeafgrænsningsposter udviser et fald på 0,3 mio. kr.
Faldet kan henføres til en større regulering af gebyrer for 2022 end tidligere år. Feriepenge-
forpligtelsen er steget med 0,7 mio. kr. Stigningen kan henføres til den generelle stigning i
lønninger.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Spillemyndighedens egen-
kapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og viser årets ændringer
som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogførings-
kredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-25,1
-
-
-8,1
-
-
-33,2
-34,6
-34,6
2022
-1,4
-
-1,4
-
-
-
-
-
-
-33,2
-
-
-0,5
-
-
-33,6
-35,0
-35,0
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0022.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 22
Spillemyndighedens egenkapital udgør ultimo 2022 35,0 mio. kr., hvoraf 33,6 mio. kr. er over-
ført overskud. Det overførte overskud er i 2022 forøget med 0,5 mio. kr., hvoraf 0,5 mio. kr.
kan henføres til årets resultat.
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
15,2
20,0
76,2
Spillemyndighedens låneramme ultimo 2022 udgør 20,0 mio. kr. Trækket på lånerammen
ultimo 2022 udgør 15,2 mio. kr. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under Spillemyn-
digheden.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.41.01.
61,5
61,5
63,9
-2,4
37,7
35,3
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2022 er 63,9 mio. kr. Lønsumsloftet for 2022
er 61,5 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum falder således til 35,3 mio. kr. ultimo
2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0023.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 23
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i 2022 på ho-
vedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti, som Spillemyndigheden
er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Bevillings-
type
Overført over-
skud/Videre
førelse ultimo
Hovedkonto
Drift
09.41.01
Navn
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Spillemyndigheden
Drift
Udgifter
Indtægter
90,0
-82,2
91,1
-83,8
-1,1
1,6
-33,6
Administrerede ordninger
09.51.71
Særligt bidrag til heste-
væddeløbssporten
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
7,5
-7,5
7,4
-7,4
0,1
-0,1
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til års-
rapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillin-
ger indgår i det følgende.
Administrative ordninger 09.51.71. Særligt bidrag til hestevæddeløbssporten
Kontoen indeholder en mindreindtægt på 0,1 mio. kr. og en mindreudgift på 0,1 mio. kr. sva-
rende til 1,3 pct. af bevillingen. Mindreindtægten kan henføres til færre indtægter fra spilud-
bydere, som udbydere til spil på hestevæddeløb. Mindreudgiften kan tilsvarende henføres
til færre indtægter fra spiludbydere, som udbyder spil på heste, idet udgifterne altid svarer
1:1 til indtægterne.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0024.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 24
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0025.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 25
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrapporten, her-
under noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes, at
tabel-
lerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Spillemyndighedens anvendte økonomisystem
SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
10,8
-1,8
-0,6
-2,5
-
-
-
-
10,8
-1,8
-0,6
-2,5
40,2
-
2,5
-
42,7
-30,8
-1,0
-31,8
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
40,2
-
2,5
-
42,7
-30,8
-1,0
-31,8
I alt
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
1,9
4,4
-
-2,5
3,8
I 2022 er der investeret 4,4 mio. kr. i IT-systemer, heraf 3,7 mio. kr. vedrørende spilsystemet
og 0,7 mio. kr. vedrørende tilsynsapp til udkørende tilsyn. Investeringerne i spilsystemet be-
står af tiltag til fortsat forbedring af tilsynet med spilmarkedet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0026.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 26
Der er foretaget nedskrivninger af dele af Spilsystemet i forbindelse med nedskrivningstest,
hvilket skyldes, at det vurderes, at kun 1/3 af projektet fortsat anvendes. Der er ultimo 2022
immaterielle anlægsaktiver for 14,6 mio. kr.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer og
bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg og
maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogfø-
ringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,4
-
-
-
0,4
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,3
-
-
-
1,3
-1,0
-
-1,0
1,8
-
-
-
1,8
-1,2
-
-1,2
0,2
-0,1
-
-0,1
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,3
-0,4
-
-0,4
0,6
-0,5
-
-0,5
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
I 2022 er der ikke foretaget investeringer i materielle anlægsaktiver. Faldet i anlægsbehold-
ningen kan henføres til afskrivninger.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0027.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 27
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse resultatløn chefer og engangsvederlag medarbejdere
I alt
Kilde: SAP Intern.
1,0
1,0
2,0
Spillemyndigheden har ultimo 2022 bogført hensatte forpligtelser for samlet 2,0 mio. kr. De
hensatte forpligtelser, registreret som lønomkostninger, udgøres af 1,0 mio. kr. vedrørende
resultatløn og engangsvederlag. For hensatte forpligtelser, registreret under den øvrige drift,
er indregnet 1,0 mio. kr. til reetableringsforpligtelsen af Spillemyndighedens lejemål.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Spillemyndigheden har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbej-
dere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. decem-
ber 2022 opgjort til 1,5 mio. kr. Inden for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,1
mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2022.
ATN-ordning
Spillemyndigheden anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og ledere ikke
kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en bestemt periode. ATN-
dage i alt pr. 31. december 2022 udgør 92 dage, der svarer til ca. 0,2 mio. kr.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Spillemyndigheden har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Spillemyndigheden har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af års-
rapporten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0028.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 28
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Af
tabel 18
fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, der er administra-
tivt fastsat.
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med administrativt fastsat takst
Kr.
Danske Lotteri Spil
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Klasselotteriet
Gebyrprovenu
Omkostninger
Resultat
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2019
Årets resultat
2020
Årets resultat
2021
Årets resultat
2022
8.575.983
8.576.497
-514
9.720.402
9.720.402
0
9.855.470
9.855.470
´0
8.988.520
8.988.520
0
204.515
204.515
0
286.458
286.458
0
291.964
291.964
0
505.279
505.279
0
Af
tabel 19
fremgår en oversigt over Spillemyndighedens gebyrordninger, hvor gebyret er
fastsat ved lov.
Tabel 19. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
Kr.
Gevinstgivende spil-
leautomater
Væddemål og online-
kasino
Landbaseret kasino
Kilde: SAP Intern.
Årets resultat
2019
900.134
-2.556.204
-35.224
Årets resultat
2020
-327.579
926.732
-1.354.581
Årets resultat
2021
2.995.680
5.178.963
-751.282
Årets resultat
2022
-2.104.688
111.735
100.543
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Spillemyndigheden har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Spillemyndigheden har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Spillemyndighedens it-omkostninger fordelt på lønom-
kostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen indeholder de sy-
stemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer
og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0029.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 29
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
3,2
-
1,7
5,2
3,4
0,7
14,2
4.8 Supplerende bilag
Spillemyndigheden har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685697_0030.png
Årsrapport 2022 Spillemyndigheden
Side 30
spillemyndigheden.dk