Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2685696_0001.png
Årsrapport
Marts 2023
Årsrapport 2022
Skattestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Skattestyrelsen ................................................................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 11
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 14
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................15
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 16
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 18
Balancen............................................................................................................................... 22
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 26
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 27
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 27
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 28
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................30
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 31
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 31
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 32
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 33
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld ......................... 33
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 34
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 34
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 34
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 35
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 35
Forelagte investeringer .................................................................................................. 35
It-omkostninger ................................................................................................................. 35
Supplerende bilag ............................................................................................................ 35
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0003.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0004.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Skattestyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2022. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Skattestyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
§ 09.31.01. Skattestyrelsen (Driftsbevilling)
§ 09.51.03. Justering af reguleringsprocent for grundskyld (Reservationsbe-
villing)
§ 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter (Anden bevilling)
§ 09.51.13. Godtgørelser mv.
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger
(Reservationsbevilling)
§ 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen (Anden bevilling).
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 26. marts 2023
København, d. 17. marts 2023
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Merete Agergaard
Direktør
Skattestyrelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0005.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Skattestyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Skattestyrelsen
Skattestyrelsens opgave er at sikre, at borgere og virksomheder betaler korrekte
skatter og afgifter til tiden. Den opgave løses ved at gøre det nemt og trygt at be-
tale, ved målrettet at bekæmpe svindel og ved at have effektive kontrolmekanis-
mer integreret i alle dele af opgaveløsningen.
Skattestyrelsen har en vigtig samfundsopgave og er ydmyg over for det store
ansvar, der følger med myndighedsrollen. Borgere og virksomheder skal opleve
en ordentlig, pålidelig og fremtidssikret skatteadministration. Arbejdet bygger på
effektive processer og sikre systemer. Skattestyrelsen arbejder målrettet på løs-
ninger, hvor relevante data indberettes automatisk, så det er enkelt for borgere
og virksomheder at få overblik over og håndtere deres skatteforhold.
Skattestyrelsens afgørelser skal være korrekte og fagligt velfunderede. Derfor er
faglighed og et højt kompetenceniveau hos medarbejdere og ledere kernen i
Skattestyrelsens arbejde.
Skattestyrelsen tager ansvar og samarbejder
om den samlede opgave og i de
daglige beslutninger. Sammen med de andre styrelser under Skatteministeriet
sikrer Skattestyrelsen fundamentet for finansiering af den offentlige sektor.
Kerneopgaver
Skattestyrelsens kerneopgaver er sammenfattet i nedenstående overordnede
inddeling.
Korrekt afregning af skatter, moms og afgifter på person-, erhvervs- og sel-
skabsområdet.
Skattestyrelsen skal gennem klar vejledning og effektiv kontrol
sikre, at afregning af skatter, moms og afgifter foretages korrekt, så borgere
og virksomheder betaler det, de skal. Det skal ske samtidig med, at der hos
borgere og virksomheder er tilfredshed om afregning af skatter, afgifter og
moms.
Forebygge og imødegå økonomisk kriminalitet og international skatteunddra-
gelse.
Skattestyrelsen skal gennem samarbejde med andre myndigheder og
med udgangspunkt i den seneste viden imødegå mønstre inden for organise-
ret økonomisk kriminalitet for at øge regelefterlevelsen og mindske den natio-
nalt og internationalt baserede skatteunddragelse i Danmark.
Juridisk lovfortolkning samt korrekt regnskabsaflæggelse for statens indtæg-
ter på § 38 mv.
Skattestyrelsen skal sikre en ensartet anvendelse af de pro-
cessuelle regler for at understøtte en effektiv og rettidig sagsbehandling på
tværs af den samlede Skatteforvaltning. Endvidere skal Skattestyrelsen bi-
drage til aflæggelse af retvisende regnskab for statens indtægter på
§ 38,
Skatter og afgifter mv.
i henhold til bevillingslovene og de statslige regnskabs-
regler.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
2022 var det tredje år i den omfattende udvidelse af skattekontrollen, som et
bredt politisk flertal har besluttet at gennemføre fra 2020-2023. I år indebar det
blandt andet etablering af nye skattecentre i Slagelse og Ringe, tilførsel af yderli-
gere medarbejdere og muligheden for blandt andet at sætte skærpet fokus på
den organiserede skatteøkonomiske kriminalitet.
Sideløbende arbejder Skattestyrelsen målrettet på at styrke kontrolindsatsen i
alle faser af skattebetalingen. Når skattesvig først stoppes i forbindelse med ef-
terkontrollen, er det erfaringsmæssigt dyrt, både i ressourcer og tabt skattepro-
venu. Det er derfor også vigtigt med kontrol og vejledning tidligt i skatteproces-
sen, når der fx er tale om virksomheder eller brancher, hvor der er forhøjet risiko
for svig.
Skattestyrelsens kontrolkompetence var også nyttig i forbindelse med udmønt-
ningen af sanktioner mod Rusland og Belarus efter invasionen i Ukraine i februar
2022. Skattestyrelsen bidrog desuden efter invasionen til, at ukrainske flygtninge
hurtigst muligt kunne få tildelt et skattekort og få vejledning til at komme i be-
skæftigelse og afregne korrekte skatter. Endelig udlånte Skattestyrelsen 20
medarbejdere til Udlændingestyrelsen til at bidrage til behandlingen af opholds-
tilladelser til ukrainske flygtninge.
I begyndelsen af 2022 begyndte verden langsomt at åbne sig igen efter flere år
med covid-19, og det blev atter muligt at mødes fysisk i internationale fora så-
som EU, OECD og Nordisk Agenda. Senest har Skattestyrelsen underskrevet en
bilateral samarbejdsaftale med de sydkoreanske skattemyndigheder. Aftaler
som disse er vigtige, fordi de blandt andet kan bidrage til at forhindre dobbeltbe-
skatning og derved til at forbedre vilkårene for danske virksomheder og dansk
konkurrenceevne.
Internt i Skattestyrelsen har 2022 været det første år i en ny strategi, der frem
mod 2025 sætter retningen for udviklingen af styrelsens kerneopgave og orga-
nisation. Det har også i 2022 været centralt at sikre, at de nødvendige, faglige
kompetencer er til rådighed, både ved at fastholde og udvikle de eksisterende
medarbejdere og ved at rekruttere nye. Skattestyrelsen har videreført sin ambiti-
øse rekrutteringsindsats under overskriften
Skat er ikke enkelt. Det er derfor, vi er
her.
Indsatsen har fokus på at brande Skattestyrelsen som en attraktiv arbejds-
plads, der løser en vigtig og meningsfuld samfundsopgave.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0008.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 7
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Skattestyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immateri-
elle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2021
2022
2023
-3.249,2
3.217,5
-31,7
-37,0
-33,9
-3.150,8
3.079,5
-71,4
-78,2
-78,1
-2.499,7
2.499,7
-
-
-
-
-120,1
-142,7
-
-184,1
-
70,6
-220,8
-
-282,3
-
-
-
-
-
-
99,6
-
99,4
-
99,8
4.607,1
0,6
4.719,7
0,6
4.205,0
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2022 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 24,0 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet
gæld til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter
til årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på Forslag til finanslov for fi-
nansåret 2023 (FFL23) for Skattestyrelsen. Den afsatte driftsramme på FFL23 er
udtryk for en teknisk budgettering af § 9.
Skatteministeriet
og skal ses i tilknyt-
ning til en forventet kommende flerårsaftale, herunder de afsatte reserver til
Skatteministeriet på § 35.
Generelle reserver.
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Skattestyrelsen i 2022 har haft et samlet overskud på 78,1 mio. kr. i forhold til
årets samlede bevilling. Overskuddet fordeler sig med 54,5 mio. kr. på løn og
23,6 mio. kr. på øvrig drift og indtægter. Resultatet på 78,1 mio. kr. skyldes pri-
mært et mindreforbrug på 49,0 mio. kr. på koncernfælles poster, som er placeret
på Skattestyrelsens driftsbevilling. Det resterende mindreforbrug på 29,1 mio. kr.
skyldes blandt andet mindreforbrug på husleje og merindtægter vedrørende en
teknisk korrektion som følge af omlægning af anlægspraksis i Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen.
Skattestyrelsens ordinære driftsindtægter udgør 3.150,8 mio. kr. i 2022 mod
3.249,2 mio. kr. i 2021. Faldet kan primært henføres til en bevillingsreduktion
som følge af ophør af den koncernfælles afregningsmodel for køb af
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 8
tjenesteydelser i Administrations- og Servicestyrelsen, og at ejendomsbeskat-
ningsområdet er overført til Vurderingsstyrelsen. Modsatrettet er bevillingen for-
højet som følge af Kontroletape 3. Tilsvarende udgør de ordinære driftsomkost-
ninger 3.079,5 mio. kr. i 2022 mod 3.217,5 mio. kr. i 2021. Faldet i omkostnin-
gerne skyldes blandt andet ophør af den koncernfælles afregningsmodel for køb
af tjenesteydelser i Administrations- og Servicestyrelsen.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider) er opgjort til 70,6 mio. kr., hvilket er en stig-
ning på 190,7 mio. kr. fra 2021 til 2022. Heraf kan ca. 187 mio. kr. henføres til, at
der i 2021 blev foretaget en større berigtigelse af importmoms vedrørende
§09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen for 2019
2021.
Selve afregningen
af reguleringen er foretaget i 2022. Derudover er der 4,9 mio. kr., som omhand-
ler tilgodehavende vedrørende refusioner på barsel, sygdom, fleks mv., som ven-
tes at blive modregnet løbende i 2023. Endeligt er der oparbejdet et større tilgo-
dehavende på 4,4 mio. kr. på debitorer, hvor 13,5 mio. kr. vedrørende en teknisk
korrektion som følge af omlægning af anlægspraksis i it-projekter i Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen.
Egenkapital
Egenkapitalen er opgjort til 220,8 mio. kr. i 2022, hvilket er en stigning på 78,1
mio. kr. fra 2021. I egenkapitalen for 2022 indgår et samlet overskud for året på
78,1 mio. kr., svarende til årets resultat.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld er opgjort til 282,3 mio. kr. i 2022. Det er en stigning på 98,2
mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen kan primært henføres til regulering i 2021
af bogført import- og EU varekøbsmoms på 104,0 mio. kr. vedrørende
§09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen.
Reguleringen er afregnet i 2022.
Herudover er der en stigning i feriepengeforpligtelsen på 19,5 mio. kr. Der et ge-
nerelt fald i antallet af fakturarelaterede hensættelser, periodiseringer og skyldig
gæld til kreditorer på 23,5 mio. kr.
En nærmere redegørelse vedrørende afvigelser i balancen fremgår af
afsnit 3.3.
Antal årsværk er steget fra 4.607,1 i 2021 til 4.719,1 i 2022, hvilket skyldes re-
kruttering til blandt andet kontroletape 3. Prisen pr. årsværk er uændret og ud-
gør 0,6 mio. kr.
Skattestyrelsens drift og administrerede ordninger
Skattestyrelsen er ansvarlig for følgende ordninger:
§ 09.31.01. Skattestyrelsen (Driftsbevilling).
§ 09.51.12.10. Gebyrer og formålsbestemte afgifter (Anden bevilling)
§ 09.51.12.20. Rykkergebyrer (Anden bevilling)
§ 09.51.12.21. Afskrivninger af rykkergebyrer (Anden bevilling)
§ 09.51.13.10. Udgifter til sagkyndig bistand i skattesager (Lovbunden bevil-
ling)
§ 09.51.13.20. Forsvarsbistand i skatte og afgiftssager (Lovbunden bevilling)
§ 09.51.14.10. Delvis kompensation for købsmoms (Reservationsbevilling)
§ 09.51.15.10. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller (Re-
servationsbevilling)
§ 09.51.17.10. Civilretlige tiltag i udbytteskattesagen (Anden bevilling).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0010.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 9
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Skattestyrelsens samlede indtægter og udgifter i
årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2022.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
3.136,7
-5,9
956,2
-83,7
Regnskab
3.080,1
-27,4
743,9
-74,6
Overført over-
skud/videre-
førelse ultimo
-186,4
-0,4
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Skattestyrelsens overførte overskud på driftsbevillingen udgjorde 108,3 mio. kr.
primo 2022. Det er et overskud ultimo 2022 på 78,1 mio. kr., hvorefter det over-
førte overskud ultimo 2022 er forøget til 186,4 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Skattestyrelsen har tre hovedopgaver, som er angivet i finansloven for 2022. Alle
aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i forhold til bevilling samt
de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Skattestyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2022.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Korrekt afregning af skatter og
afgifter på person-, Erhvervs- og
selskabsområdet.
2. Forebygge og imødegå øko-
nomisk kriminalitet og internatio-
nal skatteunddragelse.
3. Juridisk lovfortolkning samt
korrekt regnskabsaflæggelse for
statens indtægter mv.
I alt
Bevilling
(FL+TB)
512,4
2.095,5
Øvrige
indtægter
-19,4
-7,2
Omkost-
ninger
507,0
2.065,8
Andel af
årets
overskud
-24,9
-36,9
261,5
-0,7
245,7
-16,6
261,4
-0,0
261,6
0,2
3.130,8
-27,4
3.080,1
-78,1
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger.
Kilde: SAP Intern.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 10
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra den
1. januar 2016 er der for 2022 foretaget en regnskabsmæssig registrering af
generelle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor der blandt andet er registreret omkostninger til husleje, ledelsessekretaria-
ter, en række økonomifunktioner og HR.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-3 alene er re-
gistreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opga-
verne.
Der er i 2022 et samlet mindreforbrug på 78,1 mio. kr. Resultatet kan primært
henføres til mindreforbrug på koncernfælles poster, som er placeret på Skatte-
styrelsens driftsbevilling. Hertil kommer blandt andet mindreforbrug på husleje
og merindtægter vedrørende en teknisk korrektion som følge af omlægning af
anlægspraksis i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 24,9 mio. kr. under finanslovsformål 0. De pri-
mære årsager til afvigelsen er mindreforbrug på husleje og merindtægter fra af-
regning af bidrag til udviklingsaktiviteter i it-projekter i Udviklings- og Forenk-
lingsstyrelsen. Modsatrettet er der merudgifter til regulering af feriepengehen-
sættelsen.
1. Korrekt afregning af skatter og afgifter på person-, Erhvervs- og selskabsom-
rådet
Der er et samlet mindreforbrug på 36,9 mio. kr. under finanslovsformål 1. Den
primære forklaring på mindreforbruget kan tilskrives finanslovsformålets andel
af mindreforbruget på de koncernfælles poster, herunder koncernreserven.
2. Forebygge og imødegå økonomisk kriminalitet og international skatteunddra-
gelse
Der er et samlet mindreforbrug på 16,6 mio. kr. på finanslovsformål 2. Den pri-
mære forklaring på mindreforbruget er et mindreforbrug i fagområdet Særlig
Kontrol, som primært skyldes færre og senere rekrutteringer end forudsat. Hertil
kommer finanslovsformålets andel af mindreforbruget på de koncernfælles po-
ster.
3. Juridisk lovfortolkning samt korrekt regnskabsaflæggelse for statens indtæg-
ter mv.
Der er et samlet merforbrug på 0,2 mio. kr. på finanslovsformål 3. Afvigelsen er
sammensat af et merforbrug, som kan henføres til en opprioritering af straffe-
sagsområdet, og modsatrettet et mindreforbrug som følge af finanslovsformå-
lets andel af mindreforbruget på de koncernfælles poster.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0012.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 11
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Skattestyrelsens
mål- og resultatplan for 2022, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Skattestyrelsen for 2022.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Skattestyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en ef-
fektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrel-
sen som lydhør og samarbejdsorienteret
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af omdøm-
memålingen, skal som
minimum være 3,2 po-
int. Det måles på en
skala fra 1-5.
Resultatet af omdøm-
memålingen er 3,1 po-
int.
Ikke opfyldt
1.2 Kundetil-
fredshed
(koncernfæl-
les)
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden med Skatte-
styrelsens vejlednings-
indsats skal i gennem-
snit minimum være:
4,0 for telefonvejled-
ning
3,8 for mailbesvarel-
ser
3,5 for sagsbehand-
lingsområdet.
Der måles på en skala
fra 1-5.
Resultatet af den lø-
bende måling af til-
fredsheden er
4,3 point for telefon-
betjening
3,8 for mailbesvarel-
ser
3,5 for sagsbehand-
lingsområdet.
Opfyldt
1.3 Lavere
ventetid på te-
lefoni
Minimum 75 pct. af op-
kaldene, som er opta-
get i telefonkøen, har en
maksimal ventetid på
15 minutter.
Resultatet for 2022 er,
at 75% af alle opkald i
telefonkøen maksimalt
havde en ventetid på 15
minutter.
Opfyldt
1.4 Afsluttede
sager
Minimum 115.000 sa-
ger er afsluttet.
Antallet af afsluttede
sager i 2022 er
116.356.
Opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0013.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 2: Skattestyrelsen skal sikre korrekte afregninger af skatter og afgifter,
høj regelefterlevelse samt målrettet bekæmpelse af svindel
2.1 Oplevet re-
gelefterlevelse
og opdagel-
sesrisiko
Oplevet regelefterle-
velse og opdagelsesri-
siko blandt borgere og
virksomheder skal være
minimum 3,8 point ud af
5 point.
Den oplevede regelef-
terlevelse og opdagel-
sesrisiko er for borgere
og virksomheder 3,8
point.
Opfyldt
Pejlemærke 3: Skattestyrelsen skal prioritere kerneopgaven ud fra risiko og væsent-
lighed og arbejde for enkle og effektive løsninger i alle faser af skatteafregningen
3.1 Øget antal
straffesager
Minimum 6.800 straffe-
sager er afsluttet.
Antallet af afsluttede
straffesager er 7.966 i
2022.
Opfyldt
3.2 Afdækning
af regelforenk-
lingspotentiale
i Skattestyrel-
sens projekter
Styrelsen har afdækket
konkrete regelforenk-
lingspotentialer, der ud-
møntes i to regelforenk-
lingsprodukter. Det kan
være automatiseringer,
der præsenteres for de-
partementet, eller SKAT-
lovforslag, som fore-
lægges departementet
til videre behandling.
Afdækningen af regel-
forenklingspotentiale
har resulteret i regelfor-
enklingsforslag på op-
krævningsområdet,
mens idriftsættelse af
automatiseringsløsnin-
ger afventer afklaring
på anvendelsen af
cloudbaseret software
(Power Automate).
Ikke opfyldt
Pejlemærke 4: Skattestyrelsen skal bygge på en kultur præget af faglighed, ansvarlig-
hed, samarbejde og udsyn, hvor medarbejdere er kompetente og engagerede, og hvor
nærværende ledere tager fagligt ansvar, sætter retning og prioriterer
4.1 Høj faglig-
hed i opgave-
løsningen
(koncernfæl-
les)
Det aggregerede resul-
tat af tre spørgsmål i
medarbejdertilfreds-
hedsundersøgelsen
(MTU), der indikerer ni-
veauet af faglighed i
opgaveløsningen, i gen-
nemsnit er minimum 4,3
point. Der måles på en
skala fra 1-5. Såfremt
resultatkravet ikke ind-
fries, skal der udarbej-
des en plan for opfølg-
ning.
Resultatet af spørgsmå-
lene fra MTU, som indi-
kerer faglighed, har et
gennemsnit på 4,6 po-
int i 2022.
Opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0014.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 13
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 5: Skattestyrelsen skal sikre, at skattearternes hovedprocesser fungerer
effektivt og med en klar ansvarsfordeling, herunder til de øvrige styrelser i forvaltnin-
gen
5.1 Høj beta-
lingsrettidig-
hed
Minimum 92 pct. af bor-
gere og virksomheder
betaler alle skatter og
afgifter til tiden.
Betalingsrettigheden
var i 2022 på 92,6 pct.
Opfyldt
Pejlemærke 6: Skattestyrelsen skal afklare forretningsmæssige behov og udfordrin-
ger i forbindelse med udvikling og udskiftning af forvaltningens it-systemer og proces-
ser, så der kan skabes bæredygtige og fremtidsparate løsninger
6.1 Detaljeret
it-udviklings-
planer for to
afgrænsede
forretningsom-
råder/domæ-
ner
Inden udgangen af 4.
kvartal 2022 har depar-
tementet modtaget de-
taljerede it-udviklings-
planer for to afgræn-
sede forretningsområ-
der i skattevæsenets
fremtidige domæne-
landskab.
Departementet har
modtaget detaljerede
planer for to afgræn-
sede forretningsområ-
der/domæner.
Opfyldt
Kilde: Skattestyrelsens mål- og resultatplan for 2022.
I 2022 er der ti mål i mål- og resultatplanen. Heraf er otte mål opfyldt, mens to
mål ikke er opfyldt.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de ikke opnåede mål.
Mål 1.1 Omdømme
Omdømme måler Skattestyrelsens overordnede omdømme blandt de danskere,
der kender styrelsen, samt forskelle i opfattelsen på tværs af kendskabsgraden.
Undersøgelsen udføres af Advice og baserer sig på en spørgeskemaundersø-
gelse blandt 5.050 respondenter. Resultatet af omdømmemålingen skal som mi-
nimum være 3,2 point. Det måles på en skala fra 1-5.
Resultatet for omdømmemålingen i 2022 var på 3,1 point, hvor 3 er neutral
vurdering. Med det resultat fastholdes Skattestyrelsens omdømme sammenlignet
med 2021.
Mål 3.2. Afdækning af regelforenklingspotentiale i Skattestyrelsens projekter
Målet om afdækning af konkrete regelforenklingspotentialer i Skattestyrelsens
projekter består af to delmål.
Målet er samlet set ikke opfyldt for 2022. Delmål 1 om regelforenklingsforslag på
opkrævningsområdet er opfyldt. Delmål 2, der omhandler udvikling og idriftsæt-
telse af automatiseringsløsninger, er ikke opfyldt. Automatiseringsløsningerne er
udviklet, men afventer afklaring på anvendelsen af cloudbaseret software (Power
Automate) i samarbejde med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0015.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 14
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Skattestyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsår
2022
-3.158,2
3.080,1
-78,1
Grundbudget
2023
-2.499,7
2.499,7
-
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på FFL23 for Skattestyrelsen.
Den afsatte driftsramme på FFL23 er udtryk for en teknisk budgettering af § 9.
Skatteministeriet
og skal ses i tilknytning til en forventet kommende flerårsaftale,
herunder de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35.
Generelle reserver.
Skattestyrelsen forventes i 2023 at gennemføre den fjerde og sidste etape i den
styrkelse af kontrollen på skatteområdet, som et flertal i Folketinget vedtog i
2020. Det sker med åbningen af yderligere to skattecentre, som placeres i Fre-
derikshavn og Svendborg, således at Skatteforvaltningen siden 2020 har etable-
ret i alt otte nye skattecentre over hele landet.
Etableringen af skattecentrene medfører en stor rekrutteringsindsats. Hertil kom-
mer, at Skattestyrelsen står i et markant generationsskifte, hvor mange erfarne
medarbejdere erstattes af nye generationer, der skal indføres i Skattestyrelsens
opgaver, organisation og kultur. I løbet af de seneste tre år har styrelsen ansat
knap 3.000 nye medarbejdere, og i 2023 forventes der rekruttering af op mod
yderligere 1.000 medarbejdere.
Med henblik på at understøtte indsatsen for at kunne fastholde, udvikle og re-
kruttere medarbejdere med de rette kompetencer, er det en strategisk målsæt-
ning i Skattestyrelsens strategi frem mod 2025 at være én af Danmarks aller-
bedste arbejdspladser. Det er en ambitiøs, men nødvendig, målsætning i en or-
ganisation, hvor høj faglighed er en afgørende forudsætning for at være en tro-
værdig myndighed for borgere og virksomheder.
På opkrævningsområdet igangsatte Skattestyrelsen, Gældsstyrelsen og Udvik-
lings- og Forenklingsstyrelsen i 2022
Program Opkrævning og Inddrivelse,
der
over en årrække skal føre til en mere sikker og effektiv opkrævning af skatter og
afgifter og inddrivelse af gæld. Det er et kerneområde for Skattestyrelsen, der
står for at opkræve ca. 1.200 mia. kr. i skatte- og afgiftsprovenu om året. Indsat-
sen fortsætter i 2023 med fokus på at styrke opkrævningen, samspillet mellem
opkrævning og inddrivelse, oprydning af fejlramt gæld og fremtidssikret drift.
Endelig ser Skattestyrelsen positivt på udsigterne til en økonomisk flerårsaftale
på Skatteministeriets område. Det vil være en mulighed for at få yderligere stabi-
litet i den langsigtede udvikling af Skatteforvaltningen, ikke mindst når det drejer
sig om moderniseringen af Skattestyrelsens aldrende it-systemer.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0016.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 15
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 16
I dette afsnit redegøres for Skattestyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2022
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skattestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Skattestyrelsens regnskabsin-
struks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncern System (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Skattestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Ved fastsættelse af en række hensatte forpligtigelser er anvendt skøn. Skønnene
er baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2022,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. ATN-dage til medarbejdere og ledere indgår ikke i opgørelsen af den
øvrige hensatte forpligtelse under kortfristet gæld, note 4. Oplysning om ATN-
dage er indarbejdet som en eventualforpligtelse, note 5. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
Engangsvederlag:
Der er endvidere foretaget hensættelse til engangsveder-
lag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere for 2022 i
Skattestyrelsen. Engangsvederlaget samt honoreringen dækker hele 2022 og
afspejler hele den forventede pulje. Beregninger for hensættelser tager ud-
gangspunkt i udbetalte varige løndele til medarbejdere i december 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 17
Vederlagene er ikke kommet til udbetaling, hvorfor der hensættes til udmønt-
ning af det fulde beløb.
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret, og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Der er tale om en ny hen-
sættelse, som ikke er foretaget i tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Skattestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det udgiftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0019.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 18
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Skattestyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer/tjenester
Internt statsligt salg af varer/
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
2022
2023
-3.237,8
-11,4
0,0
-11,4
-3.130,8
-19,4
-1,8
-17,6
-2.493,8
-4,9
-1,5
-3,4
-0,0
-
-3.249,2
-0,6
-
-3.150,8
-1,0
-
-2.499,7
-
-
-
140,7
140,7
136,9
136,9
174,9
174,9
2.286,0
348,9
-78,8
8,5
2.564,5
-
270,4
241,9
3.217,5
-31,7
2.410,2
372,7
-86,1
0,9
2.697,6
-
12,8
232,2
3.079,5
-71,4
2.288,0
-
-
-
2.288,0
-
-
36,8
2.499,7
-
-5,0
-0,3
-37,0
-7,0
0,2
-78,2
-
-
-
-0,1
3,2
-33,9
-0,4
0,4
-78,1
-
-
-
-
-
-33,9
-
-
-78,1
-
-
-
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 19
Anmærkning: De anførte budgettal afspejler en teknisk indbudgettering for Skattestyrelsen af regeringens
Forslag til finanslov for finansåret 2023 (FFL23) på § 9. For en nærmere beskrivelse henvises til
årsrapportens tidligere afsnit 2.2 og 2.5.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Resultatet af Skattestyrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et
overskud på 78,1 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til
et mindreforbrug på 49,0 mio. kr. på koncernfælles poster, som er placeret på
Skattestyrelsens driftsbevilling. Det resterende mindreforbrug på 29,1 mio. kr.
skyldes blandt andet mindreforbrug på husleje og merindtægter vedrørende en
teknisk korrektion som følge af omlægning af anlægspraksis i Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er reduceret med 107,0 mio. kr. fra 2021 til 2022. Den
samlede bevilling udgør 3.130,8 mio. kr. i 2022. Bevillingsudviklingen skyldes
primært bevillingsreduktioner som følge af ophør af den koncernfælles afreg-
ningsmodel for køb af tjenesteydelser i Administrations- og Servicestyrelsen, og
at ejendomsbeskatningsområdet er overført til Vurderingsstyrelsen. Modsatret-
tet er bevillingen forhøjet som følge af Kontroletape 3.
Salg af varer og tjenesteydelser
Salg af varer og tjenesteydelser udgør 19,4 mio. kr. i 2022. Udviklingen i salg af
varer og tjenesteydelser er steget med 8,1 mio. kr. fra 2021 til 2022. Internt salg
af varer og tjenester er steget med 6,2 mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen kan
hovedsageligt henføres til afregning af bidrag på 17,2 mio. kr. vedrørende en
teknisk korrektion som følge af omlægning af anlægspraksis i Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen. Eksternt salg af varer og tjenester er steget med de 1,8 mio.
kr. fra 2021 til 2022 og kan henføres til opkrævning af bøder i forbindelse med
diverse beslaglæggelser.
Tilskud til egen drift
Tilskud til egen drift udgør 0,6 mio. kr. i 2022. Udviklingen i tilskud til egen drift er
steget med de 0,6 mio. kr. fra 2021 til 2022 og kan hovedsageligt henføres til
Skattestyrelsens Fiscalis samarbejde med EU. Stigningen kan henføres til et op-
sparet mindreforbrug i tidligere år.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger udgør 3.079,5 mio. kr. i 2022. Udviklingen i ordi-
nære driftsomkostninger er faldet med 138,0 mio. kr. fra 2021 til 2022 og kan
hovedsageligt henføres til udviklingen i personaleomkostninger samt internt køb
af tjenesteydelse.
Personaleomkostninger er steget med 133,1 mio. kr. mellem 2021 og 2022.
Stigningen kan primært henføres til øget rekruttering samt overenskomstmæs-
sige stigninger.
Internt køb af tjenesteydelser er faldet med 257,5 mio. kr. fra 2021 til 2022. Fal-
det kan henføres til, at udgifter i 2022 forbundet med opgaver håndteret i Admi-
nistrations- og Servicestyrelsen ikke er bogført i Skattestyrelsens regnskab. Hus-
lejen vedrører lejeudgifter til Skattestyrelsens lokationer. Udviklingen i husleje er
faldet med 3,8 mio. kr. fra 2021 til 2022. Faldet kan primært henføres til tilbage-
førelsen af huslejehensættelsen fra 2021.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0021.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 20
Andre ordinære omkostninger
Andre ordinære omkostninger udgør 232,2 mio. kr. i 2022. Udviklingen i andre
ordinære omkostninger er faldet med 9,7 mio. kr. fra 2021 til 2022. Udviklingen
kan henføres til følgende andre ordinære omkostninger ultimo 2022.
Rejse og befordring er steget med 7,2 mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen kan
primært henføres til, at der i løbet af 2022 har været en øget rejseaktivitet sam-
menholdt med 2021, hvor coronarestriktioner havde en begrænsende effekt.
Repræsentation er steget med 3,5 mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen kan pri-
mært henføres til, at der i løbet af 2022 har været øget udgifter til blandt andet
konferencer og interne repræsentationsudgifter.
Arbejdsbidrag, ejendomsskat og afgifter er steget med 2,2 mio. kr. fra 2021 til
2022. Stigningen kan primært henføres til udgifter vedrørende AUB/AES bidrag.
Køb af IT-varer til forbrug er steget med 0,8 mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen
kan primært henføres til udgifter vedrørende AV-udstyr og it relaterede service-
aftaler.
Køb af IT-tjenesteydelser er faldet med 10,8 mio. kr. fra 2021 til 2022. Faldet kan
primært henføres til et fald i brugen af it-konsulenter for 14,1 mio. kr. og stigning
i udgifter til it-licenser for 3,1 mio. kr.
Køb af tjenesteydelser i øvrigt er faldet med 10,9 mio. kr. fra 2021 til 2022. Fal-
det kan primært henføres til et mindreforbrug på henholdsvis vikarydelser på
10,3 mio. kr. og konsulenter på 10,9 mio. kr. Herudover har der været et merfor-
brug på henholdsvis kursusudgifter på 5,3 mio. kr. og abonnementer på 6,2 mio.
kr.
Andre driftsposter
Andre driftsposter udgør 6,8 mio. kr. i 2022. Udviklingen i andre driftsposter er
steget med 1,5 mio. kr. fra 2021 til 2022. Andre driftsindtægter er steget med
2,0 mio. kr. fra 2021 til 2022 og kan henføres til en stigning i modtaget kompe-
tencefondsmidler. Andre driftsomkostninger er steget med 0,5 mio. kr. fra 2021
til 2022 og kan henføres til en stigning i afskrivninger på debitorer.
Finansielle poster
Finansielle poster udgør 0,0 mio. kr. i 2022. Udviklingen i de finansielle poster er
faldet med 3,1 mio. kr. fra 2021 til 2022. Finansielle indtægter er steget med 0,3
mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen kan primært henføres til renteindtægter på
FF7 finansieringskontoen samt rente- og gebyrindtægter. Finansielle omkostnin-
ger er faldet med 2,8 mio. kr. fra 2021 til 2022. Faldet kan primært henføres til
færre opkrævede renter og gebyrer.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0022.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 21
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Skattestyrelsen for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-78,1
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overksud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 78,1 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Skattestyrelsen har i 2022 tilbageført følgende hensættelser registreret ultimo
2021:
Engangsvederlag:
Der er i 2022 tilbageført 67,1 mio. kr. af den opgjorte hen-
sættelse ultimo 2021 til engangsvederlag til medarbejdere og ledere. Af disse
er 63,8 mio. kr. kommet til udbetaling i løbet af andet halvår 2022. Det afspej-
ler et mindreforbrug på 3,3 mio. kr. i forhold til den faktiske hensættelse på
67,1 mio. kr., der blev hensat i forbindelse med årsafslutningen i 2021.
Feriepengeforpligtigelse:
Der er tilbageført 169,9 mio. kr. af den opgjorte hen-
sættelse ultimo 2021. Hensættelsen er derfor fuldt tilbageført.
Over-/merarbejde (fleksforpligtigelse):
Der er tilbageført 10,5 mio. kr. af den
opgjorte hensættelse ultimo 2021. Hensættelsen er derfor fuldt tilbageført.
Periodiseringsposter:
Der er tilbageført periodiseringsposter for 5,3 mio. kr., hvor
der er sket tilsvarende modregning i fakturaer for i alt 5,3 mio. kr.
Hensættelser:
Der er tilbageført fakturarelaterede hensættelser for 19,6 mio. kr.,
hvor der er sket modregning i en tilsvarende faktura for i alt 10,3 mio. kr. De re-
sterende 9,3 mio. kr. hvor der ikke er sket modregning i en tilsvarende faktura,
har medført en merindtægt. Disse vedrører primært hensættelser til husleje.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0023.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 22
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Skattestyrelsens balance fordelt på henholdsvis akti-
ver og passiver pr. 31. december 2022.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2021
2022
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
443,1
36,5
-
479,5
359,4
393,8
479,5
-14,5
-0,0
465,0
535,6
570,0
-
-143,4
23,3
-
-
44,8
25,8
-
34,4
-
34,4
34,4
34,4
-
34,4
34,4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 24,0 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 23
Den samlede balance udgør 570,0 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 393,8
mio. kr. pr. 31. december 2021.
Anlægsaktiver
Skattestyrelsen har ikke materielle og immaterielle anlægsaktiver. Udviklingen i
Skattestyrelsens finansielle aktiver er uændret, da de 34,4 mio. kr. omhandler
statsforskrivninger, som blev tildelt til Skattestyresen i 2019 i forbindelse med
etableringen af styrelsen.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 535,6 mio. kr. i 2022. Udviklingen i omsætningsaktiver
er steget med 176,2 mio. kr. fra 2021 til 2022. Omsætningsaktiverne ultimo
2022 består af:
Tilgodehavende
Tilgodehavende udgør 44,8 mio. kr. i 2022, hvilket er en forøgelse på 188,2 mio.
kr. fra 2021 til 2022. Heraf kan ca. 187 mio. kr. henføres til, at der i 2021 blev fo-
retaget en større berigtigelse af importmoms vedrørende
§09.51.17. Civilretlige
tiltag i udbyttesagen for 2019
2021.
Selve afregningen af reguleringen er fore-
taget i 2022. Derudover er der et fald på 4,9 mio. kr. i forhold til 2021, som om-
handler en nedgang i tilgodehavende vedrørende refusioner på barsel, sygdom,
fleks mv., som ventes at blive modregnet løbende i 2023. Endeligt er der en stig-
ning i tilgodehavende for 4,4 mio. kr. på debitorer i forhold til 2021, som primært
omhandler afregning af bidrag på 13,5 mio. kr. vedrørende en teknisk korrektion
som følge af omlægning af anlægspraksis i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Periodeafgræsningsposter
Periodiseringsposter udgør 25,8 mio. kr. i 2022, hvilket er stigning på 2,5 mio. kr.
fra 2021 til 2022. Udviklingen kan blandt andet henføres til mindre fald i forud-
betal løn, samt en stigning i periodeafgrænset tilgodehavende.
Likvide beholdninger
Likviditetsbeholdningen udgør 465,0 mio. kr. i 2022. Det er samlet set et fald på
14,5 mio. kr. fra 2021 til 2022. Skattestyrelsens likviditetsbeholdning ultimo
2022 består af:
FF5 uforrentet konto er opgjort til 479,5 mio. kr. i 2022. Der bliver på baggrund
af likviditetsflytning mellem FF7 og FF5 i løbet af første kvartal 2022 foretaget en
regulering af FF5-kontoen, som sker forskudt af regnskabsåret. Stigningen på
36,4 mio. kr. omhandler derfor udviklingen i uforrentede gældsforpligtigelser og
omsætningsaktiver fra 2020
2021. Der foretages igen regulering af FF5-kon-
toen ultimo første kvartal 2023, på baggrund af uforrentede gældsforpligtigelser
og omsætningsaktiver i 2022.
FF7-finansieringskonto er opgjort til 14,5 mio. kr. i 2022. Udviklingen på FF7-
kontoen afspejler primært periodeforskydning af likviditet på ind- og udgående
transaktioner, som omhandler udført arbejde i 2022, men hvor betalingen først
falder i 2023.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0025.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 24
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2021
2022
-34,4
-
-
-
-
-108,3
-142,7
-67,1
-34,4
-
-
-
-
-186,4
-220,8
-66,9
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige indefrosne feriepenge
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-61,8
48,5
-0,8
-169,9
-
-
-184,1
-184,1
-393,8
-38,3
-54,5
-0,0
-189,4
-
-
-282,3
-282,3
-570,0
4
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Egenkapital
Egenkapitalen er opgjort til 220,8 mio. kr. i 2022 hvilket er en stigning på 78,1
mio. kr. fra 2021. I egenkapitalen for 2022 indgår et samlet overskud for året på
78,1 mio. kr., svarende til årets resultat.
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtigelser er opgjort til 66,9 mio. kr. i 2022, hvilket er et fald på 0,2
mio. kr. fra 2021 til 2022. Faldet på 0,2 mio. kr. kan primært henføres til en ned-
justering af hensættelsen af engangsvederlag til ledere på 1,0 mio. kr. og en
stigning på engangsvederlag til medarbejdere på 0,7 mio. kr. Der er i 2022 fore-
taget hensættelse af engangsvederlag til medarbejdere og ledere på henholds-
vis 48,6 mio. kr. og 18,2 mio. kr.
Langfristet gæld
Skattestyrelsen har ikke langfristet gæld.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 25
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 282,3 mio. kr. i 2022. Udviklingen i kortfristet gæld viser
samlet set en stigning på 98,2 mio. kr. fra 2021 til 2022. Kortfristet gæld ultimo
2022 består af:
Leverandør og tjenesteydelser
Leverandør og tjenesteydelser udgør 38,3 mio. kr. i 2022. Det er samlet set en
reduktion på 23,5 mio. kr. fra 2021 til 2022. Reduktionen kan hovedsageligt hen-
føres til et fald i antallet af fakturarelaterede hensættelser og periodiseringer
sammenlignet med 2021 på 11,4 mio. kr. og et fald på skyldig gæld til kreditorer
på 12,6 mio. kr. Derudover er der en stigning i skyldig gæld til statslige kreditorer
på 0,6 mio. kr.
Anden kortfristet gæld
Anden kortfristet gæld udgør 54,5 mio. kr. i 2022. Udvikling viser en samlet re-
duktion på 103,0 mio. kr. fra 2021 til 2022. Reduktionen kan hovedsagelig hen-
føres til berigtigelse af bogført import- og EU varekøbsmoms i 2021
vedrørende
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen.
Derudover er der et fald på 1,8 mio.
kr. vedrørende lønrelaterede gældsposter, samt et mindre fald på forudbetalt løn
i forhold til 2021.
Skyldige indefrosne feriepenge
Skyldige indefrosne feriepenge over for de ansatte pr. 31. december 2022 er op-
gjort til 0,0 mio. kr. i 2022. Sammenlignet med 2021 er der tale om et samlet fald
på 0,8 mio. kr. Faldet skyldes, at det sidste udestående er blevet udbetalt til løn-
modtagers feriefond primo 2022.
Skyldige feriepenge
Skyldige feriepenge over de ansatte pr. 31. december 2022 er opgjort til 189,4
mio. kr. i 2022. Sammenlignet med 2021 er der en samlet stigning på 19,5 mio.
kr. Stigningen skyldes primært en generel stigning i skyldige feriedage, som følge
af stigning i antal årsværk.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0027.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 26
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Skattestyrel-
sens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og
viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
-34,4
-
-34,4
-
-
-
-
-
-
-74,5
-
-
-33,9
-
-
-108,3
-142,7
-142,7
2022
-34,4
-
-34,4
-
-
-
-
-
-
-108,3
-
-
-78,1
-
-
-186,4
-220,8
-220,8
Skattestyrelsens egenkapital udgør 220,8 mio. kr. ultimo 2022, hvoraf 186,4
mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2022 forøget med 78,1
mio. kr., som kan henføres til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0028.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 27
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
-
0,5
-
Skattestyrelsens låneramme ultimo 2022 udgør 0,5 mio. kr. Skattestyrelsen har
ingen immaterielle eller materielle anlægsaktiver, hvorfor der ikke er trukket på
lånerammen ultimo 2022.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Skattestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.01.
2.821,2
2.751,3
2.696,8
54,5
337,5
392,0
Lønsumsloftet primo 2022 var 2.821,2 mio. kr. På lov om tillægsbevilling er der i
alt afgivet lønsum på 69,9 mio. kr. således, at lønsumsloftet inkl. Tillægsbevilling
er 2.751,3 mio. kr. Tillægsbevillingen vedrører primært overførsel af ejendoms-
beskatningsområdet til Vurderingsstyrelsen samt overførsler vedrørende opga-
veflyt og legacy fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen. Det samlede lønforbrug
under lønsumsloftet i 2022 er 2.696,8 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af
lønsum stiger således til 392,0 mio. kr. ultimo 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0029.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 28
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2022 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Skattestyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnska-
bet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
§ 09.31.01
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Skattestyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
3.136,7
-5,9
3.080,1
-27,4
56,6
21,5
-186,4
Administrerede ordninger
§ 09.51.12
Gebyrer til formåls-
bestemte afgifter
Godtgørelser mv.
Anden
Udgifter
Indtægter
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
§ 09.51.14
Delvis komp. for
købsmoms almen-
nyttige for.
Fordeling af midler i
stedet for udlodning
fra spillehaller
Civilretlige tiltag i
udbyttesagen
Reserva-
tion
Udgifter
Indtægter
Reserva-
tion
Udgifter
Indtægter
Anden
Udgifter
Indtægter
-
-62,5
204,1
-
169,8
-
-
-
582,3
-21,2
-
-53,4
189,6
-
169,9
-
-
-
384,4
-21,2
-
-9,1
14,5
-
-0,1
-
-
-
197,9
-
-
-0,4
-
-
-
§ 09.51.13
§ 09.51.15
§ 09.51.17
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelsen mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter
Der er på hovedkonto
09.51.12. Gebyrer og formålsbestemte afgifter
en netto-
bevilling i 2022 på 62,5 mio. kr. Der er realiseret en samlet nettoindtægt på 53,4
mio. kr. Der er dermed en samlet mindreindtægt på 9,1 mio. kr. på hovedkon-
toen. Den væsentligste årsag til afvigelsen er, at der er realiseret mindre indtæg-
ter på afskrivninger på 26,1 mio. kr. Modsatrettet er der merindtægter vedr. ryk-
kergebyrer på 17,2 mio. kr. Merindtægterne på rykkergebyrer og mindre indtæg-
terne på afskrivninger kan blandt andet henføres til flytningen af motorkrav fra
SAP38 til DMR. Flytningen af motorkrav til DMR har medvirket til bedre mulighe-
der for at identificere lovmedholdelige rykkere og har dermed markant øget an-
tallet af udsendte rykkergebyrer på underkonto
09.51.12.20. Rykkergebyrer.
Den forbedrede datakvalitet i DMR på motorkrav har samtidig gjort det muligt at
identificere en større andel af de krav, som skal afskrives på underkonto
09.51.12.21. Afskrivninger af rykkergebyrer.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 29
Hovedkonto § 09.51.13. Godtgørelser mv.
Der er på hovedkonto
§ 09.51.13. Godtgørelser mv.
en bevilling i 2022 på 204,1
mio. kr. Der er realiseret udgifter på 189,6 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug på
14,5 mio. kr. Afvigelsen mellem finansårets bevilling og de faktiske udgifter på
kontoen dækker over en række forskellige underliggende bevægelser på kon-
toen, hvoraf de væsentligste fremgår nedenfor.
For sager vedrørende
selskaber og fonde
blev der i finansåret for 2022 budget-
teret med et aktivitetsniveau på 889 sager med en gennemsnitspris på ca.
110.289 kr. pr. sag. I 2022 blev der afsluttet 670 sager med en gennemsnitspris
på ca. 120.605 kr. pr. sag. Forskellen resulterer i et mindreforbrug på ca. 17,2
mio. kr. Derudover blev der i finansåret for 2022 budgetteret med udbetalinger
på ca. 10,5 mio. kr. vedrørende L23 udbytterefusionssagerne. Der er i 2022 in-
gen ansøgningssager i sagskomplekset vedrørende refusion af udbytteskat og
dermed ikke udbetalt godtgørelse. Forskellen resulterer i et mindreforbrug på ca.
10,5 mio. kr.
For sager vedrørende
øvrige godtgørelsesberettigede
blev der i finansåret for
2022 budgetteret med et aktivitetsniveau på 2.462 sager med en gennemsnits-
pris på ca. 37.145 kr. pr. sag. I 2022 blev der afsluttet 2.311 sager med en gen-
nemsnitspris på ca. 46.690 kr. pr. sag. Forskellen resulterer i et merforbrug på
ca. 16,4 mio. kr.
Hovedkonto § 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms og almennyttige
foreninger
Der er på hovedkonto
§ 09.51.14. Delvis kompensation for købsmoms og almen-
nyttige foreninger
en nettobevilling i 2022 på 169,8 mio. kr. Der er realiseret net-
toudgifter på 169,9 mio. kr., hvilket er et merforbrug på 0,1 mio. kr. Afvigelsen
mellem finansårets bevilling og årets resultat kan henføres til, at videreførslen
primo 2022 indgår i udbetalingerne til ansøgerne i 2022. Efter de konkrete ud-
betalinger er der et lille akkumuleret underskud på 9,15 kr. på kontoen, som vil
blive udlignet i 2023.
Hovedkonto § 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
Der er på hovedkonto
§ 09.51.15. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra
spillehaller
ikke afsat nogen bevilling i 2022, men der er fortsat enkelte aktive
fordringer på kontoen. Fordringerne kursreguleres, og der er derfor bogført kurs-
reguleringer på samlet ca. 35.000 kr. på kontoen i 2022. Der er en beholdning
på ca. 400.000 kr. på kontoen til finansiering af udgifter til kursregulering.
Hovedkonto § 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
Der er på hovedkonto
§ 09.51.17. Civilretlige tiltag i udbyttesagen
en udgiftsbe-
villing i 2022 på 582,3 mio. kr. Bruttoudgifterne til sagsførelsen udgør 579,0 mio.
kr. Det er således et lille mindreforbrug på 3,3 mio. kr., der kan henføres til aktivi-
teter, som udskydes til 2023 og frem. I det samlede regnskab indgår tilbageførte
sagsomkostninger som negative udgifter på 194,7 mio. kr. De samlede udgifter
på kontoen inklusive de tilbageførte sagsomkostninger er 384,4 mio. kr. Der er
desuden på hovedkontoen en indtægtsbevilling på 21,2 mio. kr. og realiserede
indtægter på 21,2 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0031.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 30
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0032.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 31
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Skattestyrelsens an-
vendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Skattestyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0033.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 32
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Igangværende arbejder for egen
regning
-
-
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Skattestyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0034.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 33
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag til medarbejdere
Forpligtelse til engangsvederlag til ledere
I alt
Kilde: SAP Intern.
48,6
18,2
66,9
Skattestyrelsen har ultimo 2022 bogført hensatte forpligtigelser for samlet 66,9
mio. kr. De hensatte forpligtigelser registreret som lønomkostninger vedrører til-
lægsforhandlinger for ledere og medarbejdere.
4.1.4
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfri-
stet gæld
Af nedenstående note 4 fremgår øvrige hensatte forpligtelser, som er registreret
under kortfristet gæld
Note 4: Øvrige hensatte forpligtelser under kortfristet gæld
(mio. kr.)
Forpligtelse til feriepenge
Leverandør og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
I alt
Kilde: SAP Intern.
189,4
38,3
54,5
282,3
Skattestyrelsen har ultimo 2022 bogført hensatte forpligtigelser under kortfristet
gæld for samlet 282,3 mio. kr. De hensatte forpligtigelser under kortfristet gæld
omhandler skyldige feriepenge for 189,4 mio.kr.
Leverandør og tjenesteydelser vedrører primært periodiseringer af omkostnin-
ger, hvor udgiften først falder i 2023. Anden kortfristgæld omhandler primært
lønrelaterede gældsposter, samt hensættelse af fleksforpligtigelse og seniorbo-
nus.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 34
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Skattestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2022 opgjort til 65,7 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode vurderes det sandsynligt, at 7,6 mio. kr. kan komme til udbetaling, til de
medarbejdere, der var ansat pr. 31. december 2022.
ATN-ordning
Skattestyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og le-
dere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en be-
stemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2022 udgør 4.122 dage, der sva-
rer til 8,9 mio. kr.
Verserende sager
Skattestyrelsen har opgjort i hvilket omfang, der er disponeret til advokatsalær i
forbindelse med verserende sager, hvor styrelsen primært benytter Kammerad-
vokaten. Sagerne har forskellig karakter og varighed, og de opgjorte omkostnin-
ger forbundet med den enkelte sag er baseret på godkendte maksimumsgræn-
ser til advokatsalærer og sagsomkostninger. I det omfang det er vurderet, at
sandsynligheden, for af sagerne falder ud til modpartens fordel, er større end 50
pct., er der hensat et beløb under anden gæld, såfremt det overstiger den fast-
satte beløbsgrænse i anvendt regnskabspraksis på 100.000 kr. I det omfang det
er vurderet usandsynligt, at Skattestyrelsen taber de verserende retssager, er
der ikke hensat. Skattestyrelsen har opgjort eventualforpligtelsen til verserende
sager pr. 31. december 2022 til 10,0 mio. kr. mod 9,4 mio. kr. ultimo 2021.
Udlæg
Skattestyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, lå-
sesmed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr.
31. december 2022 opgjort til 10,4 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til 3,4
mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 7,0 mio. kr. er sendt til
inddrivelse.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Skattestyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed hvorfor tabel 15 og 16 ud-
går af årsrapporten
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Skattestyrelsen har ikke fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af års-
rapporten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0036.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 35
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Skattestyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 ud-
går af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Skattestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor ta-
bel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Skattestyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Skattestyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
-
10,5
0,6
5,5
4,6
21,2
Anmærkning: Der foreligger ikke omkostninger til interne personaleomkostninger til It-drift, vedligehold og
udvikling, da omkostningen ligger i Udviklings- og forenklingsstyrelsen.
Kilde: SAP Intern.
4.8 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685696_0037.png
Årsrapport 2022 Skattestyrelsen
Side 36
www.sktst.dk
Skattestyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen