Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2685693_0001.png
Årsrapport
Marts 2023
Årsrapport 2022
Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.................................. 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 5
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 8
Målrapportering ................................................................................................................... 9
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 13
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................14
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 15
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 16
Balancen............................................................................................................................... 18
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 21
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 22
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 22
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 23
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................25
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 26
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 26
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 27
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 28
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 28
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 28
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 29
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 29
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 29
Forelagte investeringer .................................................................................................. 29
It-omkostninger ................................................................................................................. 30
Supplerende bilag ............................................................................................................ 30
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er
mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0003.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0004.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Medarbejder- og
Kompetencestyrelsens økonomiske og faglige resultater for 2022. I årsrappor-
ten redegøres for styrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, fi-
nansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen, CVR-nummer 40 78 64 69, er ansvarlig for:
§ 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen (Driftsbevilling)
§ 09.61.02. Vederlag mv. til ministre og eftervederlag til tidligere ministre
(Lovbunden bevilling)
§ 09.61.06. Andre personalemæssige udgifter ved udflytning (Reservations-
bevilling)
§ 09.61.08. Lønforskud
§ 09.61.09. Retsomkostninger, gebyrer mv. (Anden bevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 24. marts 2023
København, d. 17. marts 2023
______________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
______________________________
Christian Liebing
Direktør
Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0005.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Medarbejder- og Kompetencesty-
relsen og regnskabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige
forhold, der har påvirket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og for-
hold.
2.1 Præsentation af Medarbejder- og Kompeten-
cestyrelsen
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens overordnede formål er at sikre gode
rammer for velfungerende og attraktive statslige arbejdspladser, hvor ledere og
medarbejdere har de rette kompetencer til at løse samfundsvigtige velfærdsop-
gaver til gavn for den enkelte borger og samfundet i sin helhed.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens opgave er at varetage statens arbejds-
giverfunktioner, hvilket blandt andet indebærer, at styrelsen forbereder, indgår
og implementerer overenskomster og aftaler på det statslige arbejdsmarked
samt varetager de mange opgaver, der knytter sig til løn, ledelse og personale.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen samarbejder tæt med statens arbejdsgi-
vere og rådgiver om anvendelse og fortolkning mv. af Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsens egne regler, herunder tjenestemandsloven, tjenestemandspen-
sionsloven med tilhørende bekendtgørelser, cirkulærer samt overenskomster og
aftaler mv., der er indgået af styrelsen selv. Styrelsen rådgiver også om god em-
bedsmandsetik og
–adfærd
med henblik på at udvikle og forbedre tilliden til den
offentlige forvaltning.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen arbejder med at styrke offentlig ledelse
for at skabe værdi for borgere og samfund samt sikre gode rammebetingelser
for de statslige arbejdspladser. Styrelsen gennemfører tiltag og aktiviteter inden
for ledelsesudvikling og HR, herunder blandt andet opfølgning på ledelses- og
kompetenceaftalen, udvikling af det statslige lederudviklingsprogram (PLUS)
samt gennemførsel af testforløb i forbindelse med lederrekrutteringer. Derud-
over gennemfører styrelsen fællesstatslige initiativer på arbejdsmiljøområdet
samt udvikler samarbejdsstrukturen i staten og mulighederne for kompetence-
udvikling af statens medarbejdere.
Der er ved udgangen af 2022 godt 100 medarbejdere i Medarbejder- og Kom-
petencestyrelsen. Deres opgaver er forbundet med et stort ansvar og bevågen-
hed fra omverdenen, og arbejdet er baseret på et transparent, solidt analytisk og
strategisk grundlag. Styrelsen arbejder for et godt og konstruktivt samarbejde
med interessenter, samarbejdspartnere og organisationer, hvor respekt og dia-
log baner vejen for at skabe de bedste resultater.
Ved kongelig resolution fra 15. december 2022 i forbindelse med dannelsen af
ny regering er Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i 2023 overført fra Skatte-
ministeriet til Finansministeriet.
2.2 Ledelsesberetning
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har i 2022 haft fokus på at implementere
aftalte elementer og igangsat initiativer, som blev besluttet ved overenskomst-
forhandlingerne i 2021 (OK21). I forhold til aftaleredigering udestår alene gan-
ske få aftaler, og styrelsen er således meget tæt på at være i mål med udsen-
delse af nye cirkulærer.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 6
I forbindelse med OK21 blev Partnerskabet for attraktive og bæredygtige stats-
lige arbejdspladser (Partnerskabet) etableret mellem Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU) og Medarbejder- og Kompetencestyrelsen. Partnerskabet er
en ny samarbejdsform, hvor man i fællesskab skal blive klogere på aktuelle og
fremtidige arbejdsmarkedstendenser. Partnerskabet har indtil videre afholdt te-
mamøder om henholdsvis hjemmearbejde og den unge generation, som er på
vej ind på arbejdsmarkedet.
Lønstrukturkomitéen blev nedsat i forlængelse af OK21 og har til formål at kort-
lægge og analysere lønstrukturerne på det offentlige arbejdsmarked. Styrelsen
repræsenterer de statslige arbejdsgivere i komitéen, og har i 2022 også bidra-
get til understøttelsen af et uafhængigt sekretariat med udarbejdelse af materi-
ale, analyser mv.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har til stadighed haft fokus på at etab-
lere og vedligeholde et godt og respektfuldt samarbejde med såvel parterne på
det offentlige arbejdsmarked som de øvrige statslige myndigheder, der til dag-
ligt er brugere af styrelsens ydelser.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen rådgiver de statslige arbejdsgivere i for-
hold til anvendelse og fortolkning af styrelsens egne regler (tjenestemandsloven,
tjenestemandspensionsloven, cirkulærer samt overenskomster og aftaler mv.).
Arbejdsgiverrådgivningen er i 2022 blevet videreudviklet, blandt andet er der im-
plementeret en ny organisering og nye processer samt etableret en mere direkte
adgang for arbejdsgiverrådgivningens brugerkreds. Derudover er der igangsat
en styrket it-understøttelse, der skal sikre bedre videndeling og hurtigere sags-
behandling.
Den 30. juni 2022 udkom Minkkommissionens beretning. Samme dag anmodede
Statsministeriet, Miljøministeriet og Justitsministeriet om, at Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen overtog sagsbehandlingen af den ansættelsesretlige op-
følgning på beretningen af i alt fem personalesager. De enkelte ministre traf af-
gørelse i tre af sagerne i august og september, og der blev indledt tjenstligt for-
hør i de to resterende sager.
Styrelsen har endvidere sekretariatsunderstøttet ledelses- og kompetenceafta-
len, som havde til formål at udvikle og styrke ledelse og kompetencer i den of-
fentlige sektor. Som led heri er der nedsat en national taskforce om ledermobili-
tet, der er kommet med anbefalinger til øget mobilitet mellem stat, regioner og
kommuner. Der er ligeledes gennemført et direktionsforløb på tværs, hvor tople-
dere fra henholdsvis stat, regioner og kommuner deltog i et fælles netværksfor-
løb med henblik på at styrke offentlig topledelse på tværs. Ledelses- og kompe-
tenceaftalen udløber med udgangen af 2022, mens initiativerne vedrørende le-
delsesambassadøren, ledelsesugen og det fællesoffentlige ledelsesevaluerings-
værktøj videreføres.
Derudover har Medarbejder- og Kompetencestyrelsen løst en lang række drifts-
opgaver. Eksempelvis har Statens Center for Rekrutteringstest (SCR) pr. 31. de-
cember 2022 givet assistance til 16 ud af 20 ministerområder i forbindelse med
et eller flere rekrutteringsforløb. I alt har 47 arbejdspladser fået assistance fra
SCR. Herudover er der i regi af Program for Ledelsesudvikling i Staten (PLUS)
gennemført en række længerevarende lederudviklingsforløb og korterevarende
aktiviteter. Der er høj brugertilfredshed og stor vækst i efterspørgslen af både
SCR’s og PLUS-programmets
tilbud.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0008.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 7
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2021
2022
2023
-114,0
93,0
-21,1
-21,2
-21,1
-118,4
107,8
-10,6
-11,3
-11,2
-86,5
86,4
-0,1
-0,1
-
1,5
5,9
-54,1
-0,7
-15,0
1,3
4,9
-67,0
-1,4
-11,6
1,0
4,7
-67,0
-1,4
-11,4
37,8
82,5
31,6
80,6
25,0
-
86,3
0,7
93,2
0,7
76,0
0,7
Anmærkning: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for 2023 (FFL23).
Den
afsatte driftsramme på FFL 23 er udtryk for en teknisk budgettering af
§ 07.16.01 Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen
og skal ses i tilknytning til den afsatte reserve på
§ 07.11.79. Reserver og
budgetregulering
.
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2022 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 0,2 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen i 2022 har haft et samlet overskud på
11,2 mio. kr. i forhold til årets bevilling, heraf mindreforbrug på 8,7 mio. kr. til løn,
merindtægter på 3,9 mio. kr. og modsatrettet et merforbrug på 1,4 mio. kr. på
øvrig drift.
Overskuddet skyldes hovedsageligt et mindreforbrug knyttet til ledelses- og
kompetenceaftalen, et højere niveau af vakancer end planlagt samt et nettomin-
dreforbrug vedrørende udbud af lederkurser.
Udviklingen fra 2021 til 2022 viser et forøget aktivitetsniveau, hvilket afspejles i
forøgelsen af antallet af årsværk fra 86,3 i 2021 til 93,2 i 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0009.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 8
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen drift og administrerede ordninger
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti:
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens driftskonto er § 09.61.01
Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen
(driftsbevilling). De administrerede ordninger udgør be-
villinger under § 09.61.02.
Vederlag mv. til ministre og eftervederlag
og
§ 09.61.09.
Retsomkostninger, gebyrer etc.,
som fremgår af tabel 12.
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsens samlede
indtægter og udgifter i årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud
ultimo 2022.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
115,3
-19,9
24,6
-
Regnskab
107,9
-23,8
15,4
-1,5
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-64,2
-2,1
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Styrelsens overførte overskud udgjorde 52,9 mio. kr. primo 2022. Der er et over-
skud i 2022 på 11,2 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2022 er for-
øget til 64,2 mio. kr.
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har to opgaver, som er angivet i finanslo-
ven for 2022. Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til be-
villing samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsen hovedopgaver og res-
sourceforbrug for 2022.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Arbejdsvilkår, pension og le-
delsespolitik
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-21,1
-74,3
-95,4
Øvrige
indtægter
-0,0
-23,7
-23,8
Omkost-
ninger
24,7
83,2
107,9
Andel af
årets
overskud
3,6
-14,8
-11,2
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den registrerede
tidsanvendelse. Fordelingen af bevilling er foretaget ud fra opgavernes samlede indtægter og
omkostninger.
Kilde: Statens Koncernsystem og Navision Stat.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0010.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 9
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2022 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor
der blandt andet er registreret omkostninger til styrelsens generelle ledelse, di-
rektions- og ledelsessekretariat, Økonomi og HR, generel it, bygninger, kommu-
nikation og facility management.
For hovedopgave 1 er alene registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte
knyttet til udførsel af opgaven.
Der er i 2022 et samlet mindreforbrug på 11,2 mio. kr. Resultat kan overordnet
henføres til manglende besættelse af en række vakante stillinger i styrelsen. Der-
udover har der været identificeret et løbende mindreforbrug til aktiviteterne i Le-
delses- og Kompetenceaftalen (LKA). Endelig har der foreligget et forøget ind-
tægtsniveau for PLUS-programmet.
0. Generelle fællesomkostninger
Merforbruget på 0.
Generelle fællesomkostninger
på 3,6 mio. kr. kan henføres til,
at styrelsen generelt har opjusteret driftsunderstøttelsen i styrelsen, herunder
HR-området, hvilket medfører en forøgelse af udgiften i forhold til de indbudget-
terede generelle fællesomkostninger på FL22.
1. Arbejdsvilkår, pension og ledelsespolitik
Mindreforbruget på 14,8 mio. kr. er primært knyttet til en række forsinkede og af-
lyste aktiviteter samt vakancer i 2022. Der er et mindreforbrug på 5,2 mio. kr.
knyttet til ledelses- og kompetenceaftalen og et mindreforbrug på 4,7 mio. kr.
vedrørende vakancer, hvor der har været udfordringer med at besætte en række
stillinger. Dertil kommer et mindreforbrug på 3,0 mio. kr. knyttet til OK21-aktivite-
ter. Endelig foreligger der forøgede indtægter relateret til PLUS-programmet, da
aktivitetsniveauet har været højere end antaget ved budgetteringen af FL22.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Medarbejder- og
Kompetencestyrelsens mål- og resultatplan for 2022, der er aftalt med Skattemi-
nisteriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Medarbejder- og Kompeten-
cestyrelsen for 2022.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal sikre, at statslige institutio-
ner oplever styrelsen som effektiv, pålidelig og kompetent, og at kerneinteressen-
terne oplever styrelsen som lydhør og samarbejdsorienteret
Styrelsens mål under pejlemærke 1 omhandler en interessentundersøgelse, som gen-
nemføres hvert andet år. Undersøgelsen gennemføres næste gang i 2023. Der afrap-
porteres derfor ikke for pejlemærke 1 i 2022.
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0011.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 10
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 2: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal sikre, at implementeringen
af overenskomstresultatet ved OK21 og forberedelse af OK24 er kendetegnet af dia-
log og interessentinddragelse med henblik på at opnå et resultat, som understøtter
gode rammer for attraktive og velfungerende statslige arbejdspladser
2.1 Dialog og
samarbejde
frem mod
OK24
Der er igangsat centrale
partsfælles projekter
som opfølgning på
OK21 samt påbegyndt
forberedelse af OK24 i
dialog med organisatio-
nerne, statslige arbejds-
givere og øvrige ar-
bejdsgiverparter m.fl.
Der er løbende afholdt
projektmøder mellem
parterne vedr. implemen-
tering af de aftalte parts-
projekter fra OK21 forli-
get. Der er dialog med ar-
bejdsgiverne, herunder i
regi af HR-chefnetværket i
Q4 blev arbejdet vedrø-
rende forberedelse af
OK24 igangsat.
Andet temamøde om ge-
nerationer på arbejds-
markedet blev afholdt
i
Partnerskabet for attrak-
tive og bæredygtige
statslige arbejdspladser.
Tredje temamøde med
politisk deltagelse var af-
talt til afholdelse den 18.
november, men er blevet
udskudt pga. folketings-
valg og regeringsdan-
nelse.
Opfyldt
2.2 Udvikling
af attraktive
og bæredyg-
tige statslige
arbejdsplad-
ser
Der er implementeret
en række initiativer,
som er målrettet ambiti-
onen om at udvikle at-
traktive og bæredygtige
statslige arbejdsplad-
ser.
Opfyldt
Pejlemærke 3: Medarbejder og Kompetencestyrelsen skal gennem værdiskabende le-
delses- og kompetenceudvikling samt etablering af fælles retning på relevante områ-
der understøtte rammerne for en løsning af kerneopgaverne af høj kvalitet på statens
arbejdspladser
3.1 PLUS-pro-
grammet eva-
lueres positivt
af deltagerne
Minimum 85 pct. af del-
tagerne i Program for
Lederudvikling i Staten
(PLUS-programmet)
svarer ”meget enig” el-
ler ”enig” på følgende
spørgsmål: ”Hvor enig
er du i, at dit læringsud-
bytte af det samlede
kursusforløb har været
tilfredsstillende”.
Minimum 85 pct. af del-
tagerne svarer ”meget
tilfreds” eller ”tilfreds”
på følgende spørgsmål:
”Hvor tilfreds
er du sam-
let set med den bistand,
du har fået fra Statens
Center for Rekrutte-
ringstest (SCR)”.
I 2022 svarer 97 % af
deltagerne ”meget enig”
eller ”enig på spørgsmå-
let.
Opfyldt
3.2 SCR under-
støtter en vel-
fungerende
rekrutterings-
indsats i staten
I 2022 svarer 95% af del-
tagerne ”meget tilfreds”
eller ”tilfreds på spørgs-
målet.
Opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0012.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 11
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 4: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal konsolideres som en vel-
fungerende organisation, der sikrer opgaveløsning af høj kvalitet, herunder rettidig og
kompetent rådgivning
4.1 Udvidelse
af rådgivnin-
gen af stats-
lige arbejdsgi-
vere
Departementer og en-
kelte større styrelser
har adgang til styrel-
sens arbejdsgiverråd-
givning. Rådgivningen
styrkes med henblik på
at forbedre brugertil-
fredsheden samt ud-
vikle og udbyde flere
kurser, netværk og fora
til videndeling på tværs
af staten. Der foreligger
et overblik over aktivite-
ter, der gennemføres i
2022.
Der er 1. september 2022
Opfyldt
etableret en ny organisering
af arbejdsgiverrådgivningen,
og der er truffet beslutning
om at rådgivningsbasen in-
tegreres i F2. Der er etable-
ret netværk målrettet ar-
bejdsgiverrådgivnings bru-
gerkreds.
Pejlemærke 5: Medarbejder- og Kompetencestyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj
faglighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk
medarbejder- og ledelsesudvikling
5.1 Høj faglig-
hed i opgave-
løsningen
(koncernfæl-
les)
Det aggregerede resul-
tat af tre spørgsmål i
medarbejdertilfreds-
hedsundersøgelsen
(MTU), der indikerer ni-
veauet af faglighed i
opgaveløsningen, i gen-
nemsnit er minimum 4,3
point. Der måles på en
skala fra 1-5. Såfremt
resultatkravet ikke ind-
fris, skal der udarbejdes
en plan for opfølgning.
Resultatet af spørgsmå-
lene fra MTU, som indike-
rer faglighed, har et gen-
nemsnit på 4,5.
Opfyldt
Kilde: Medarbejder- og kompetencestyrelsens mål- og resultatplan for 2022.
I 2022 er der seks mål i mål- og resultatplanen, der alle er opfyldt.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede mål og resultater.
Mål 2.1. Dialog og samarbejde frem mod OK24.
Mål 2.2. Udvikling af attraktive og bæredygtige statslige arbejdspladser.
Mål 4.1. Udvidelse af rådgivningen af statslige arbejdsgivere.
Mål 2.1. Dialog og samarbejde frem mod OK24
Efter overenskomstforhandlingerne i 2021 har der løbende været fokus på im-
plementeringen af resultatet, herunder at påbegynde de aftalte partsfælles pro-
jekter med de faglige organisationer. For at understøtte en god proces og skabe
de bedst mulige rammer for de kommende statslige overenskomster i foråret
2024, blev der i efteråret 2022 igangsat en intern proces for forberedelse af
OK24. Som et væsentligt led i det arbejde blev en række tværgående analyser
sat i gang, og der blev afholdt kick-off for første bølge af analyser i fjerde kvartal.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 12
For at sikre inddragelse og input fra de statslige arbejdsgivere til forberedelsen
af overenskomstforhandlingerne, blev arbejdet med arbejdsgiverundersøgelsen
målrettet OK24 ligeledes påbegyndt. Derudover er der løbende dialog med
både de statslige arbejdsgivere, f.eks. i regi af møder i HR-chef netværket, og de
øvrige offentlige arbejdsgivere i KL og DR.
Mål 2.2. Udvikling af attraktive og bæredygtige statslige arbejdspladser
Partnerskabet for attraktive og bæredygtige arbejdspladser (Partnerskabet) er
en ny samarbejdsform, som bygger på dialog, for at understøtter de gode rela-
tioner og den gensidige tillid mellem parterne, som er opbygget over den sene-
ste overenskomstperiode fra 2021. Partnerskabet udvælger temaer i fælles-
skab, så man sammen kan blive klogere på aktuelle og fremtidige arbejdsmar-
kedstendenser. Partnerskabet havde således udvalgt temaet ”Generationer på
det statslige arbejdsmarked med fokus på generation z” som omdrejnings-
punkt for mødet, der blev afholdt i september 2022.
På mødet bidrog Center for Ungdomsforskning ved Aalborg Universitet med et
forskningsbaseret indlæg om de store tendenser, man ser hos de unge, der
kommer ind på arbejdsmarkedet i disse år, som blev efterfulgt af en rundbords-
samtale med tre unge i deres første job. Derudover var der på mødet to virk-
somhedsindlæg fra henholdsvis Forsvarets Efterretningstjeneste og Finansmi-
nisteriet.
Tredje temamøde har været sat på pause grundet Folketingsvalg og regerings-
dannelse.
Mål 4.1. Udvidelse af rådgivningen af statslige arbejdsgivere
I september 2022 blev der etableret en ny organisering af arbejdsgiverrådgiv-
ningen. Der er i den forbindelse etableret to netværk for erfarne HR-jurister samt
et netværk for medarbejdere som arbejder med tjenestemænd og tjeneste-
mandspension. Begge netværk er målrettet arbejdsgiverrådgivningens bruger-
kreds. Der arbejdes løbende på at udvikle relevante kurser og gå hjem-møder.
Dertil er det besluttet, at rådgivningsdatabasen fremadrettet skal integreres i
sagsbehandlingssystemet F2, hvilket bidrager til en bedre og mere enkel sags-
behandling.
Omorganiseringen af arbejdsgiverrådgivningen er nu i drift, og der arbejdes vi-
dere på nyudviklingen af kurser og gå-hjem-møder arbejdes for blandt andet at
understøtte de statslige arbejdspladser HR-indsats.
Samlet set indebærer disse tiltag forventeligt et løft i rådgivningen af de statslige
arbejdsgivere.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0014.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 13
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsens forventninger til det
økonomiske resultat for det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2022
-119,2
107,9
-11,2
Grundbudget
2023
-86,5
86,5
-
Anmærkning: De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på Forslag til finanslov for finansåret
2023 (FFL23). Den afsatte driftsramme på FFL 23 er udtryk for en teknisk budgettering af
§ 07.16.01
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
og skal ses i tilknytning til den afsatte reserve på §
07.11.79.
Reserver og budgetregulering
.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på FFL23 for Medarbejder-
og Kompetencestyrelsen. Den afsatte driftsramme på FFL23 er udtryk for en tek-
nisk budgettering af
§ 7.16.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen vil i det kommende år have særligt fokus
på forberedelsen af de statslige overenskomstforhandlinger i 2024. Som led i
denne forberedelse er det vigtigt at fastholde og udvikle den gode og respekt-
fulde dialog med de faglige organisationer, blandt andet gennem de igangvæ-
rende partssamarbejder, som fx Partnerskab om attraktive og bæredygtige
statslige arbejdspladser. Dertil vil styrelsen også have fokus på samarbejds- og
ledelsesområderne, herunder udviklingen af de ydelser, styrelsen tilbyder de
statslige arbejdsgivere.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0015.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 14
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 15
I dette afsnit redegøres for Medarbejder- og Kompetencestyrelsens ressource-
forbrug i finansåret 2022 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle
status på balancen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen
har haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i 2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om sta-
tens regnskabsvæsen af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og ret-
ningslinjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Medarbejder- og Kompetence-
styrelsens regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncernsystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ingen dispensationer fra det gæl-
dende regelsæt vedrørende det omkostningsbaserede område. Skønnene er ba-
seret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2022,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. ATN-dage til medarbejdere og ledere indgår ikke i opgørelsen af den
øvrige hensatte forpligtelse under kortfristet gæld. Oplysning om ATN-dage er
indarbejdet som en eventualforpligtelse. Opgørelsen følger samme metode
som tidligere år.
PULS (personaleudvikling/lønforhandlinger):
Der er foretaget hensættelse til
engangsvederlag for medarbejdere og honorering af særlig indsats for le-
dere, da disse ikke er kommet til udbetaling i regnskabsåret og forventes ud-
møntet i 2023.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ingen dispensationer fra det gæl-
dende regelsæt vedrørende det udgiftsbaserede område.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0017.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 16
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsens resultatopgørelse for
de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer/tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
2022
2023
-94,1
-19,9
-0,4
-19,5
-
-
-114,0
-95,4
-23,0
-0,5
-22,5
-
-
-118,4
-68,8
-20,7
-0,9
-19,8
-
-
-86,5
-
-
-
3,2
3,2
3,2
3,2
-3,3
-3,3
53,5
8,1
-2,1
0,6
60,1
0,2
4,9
24,5
93,0
-21,1
58,1
9,2
-3,7
-
63,7
0,6
5,9
34,4
107,8
-10,6
-38,2
-9,3
-2,6
-
-50,1
-0,7
3,8
-36,1
-86,4
-0,1
-0,2
0,1
-21,2
-0,7
0,0
-11,3
-
-
-0,1
-0,0
-0,1
-21,1
-0,0
0,1
-11,2
-
0,1
-
-
-
-21,1
-
-
-11,2
-
-
-
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0018.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 17
Anmærkning: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for 2023 (FFL23).
Den afsatte driftsramme på FFL 23 er udtryk for en teknisk budgettering af
§ 07.16.01 Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen
og skal ses i tilknytning til den afsatte reserve på
§ 07.11.79. Reserver og
budgetregulering
.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 11,2 mio. kr. Afvigelsen kan henføres til merindtægten på 3,9 mio. kr., hvor
der har været et højere aktivitetsniveau i løbet af 2022 knyttet til udbud og afhol-
delse af lederkurser end forudsat på FL22. På udgiftssiden kan mindreudgiften
på 7,4 mio. kr. især henføres til et mindreforbrug vedrørende ledelses- og kom-
petenceaftalen samt længere vakancer end planlagt.
Ordinære driftsindtægter
De samlede driftsindtægter er steget med 4,4 mio. kr. fra 2021 til 2022. Stignin-
gen kan primært henføres til salg af varer og tjenesteydelser relateret til en akti-
vitetsudvidelse knyttet til salg af lederkurser.
Ordinære driftsomkostninger
De ordinære driftsomkostninger er steget med 14,8 mio. kr. fra 2021 til 2022.
Ordinære driftsomkostninger udgør 107,8 mio. kr. i 2022. Stigningen skyldes pri-
mært aktivitetsudvidelser knyttet til etablering af Statens Center for Rekrutte-
ringstest samt udbud af lederkurser.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Medarbejder- og Kompetencestyrel-
sen for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-11,2
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 11,2 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har i 2022 tilbageført følgende hensæt-
telser registreret primo 2022:
Engangsvederlag:
Udbetalingen til engangsvederlag for medarbejdere i 2022
var i alt 1,2 mio. kr. De resterende 0,6 mio. kr. er blevet tilbageført.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0019.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 18
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Medarbejder- og Kompetencestyrelsens balance for-
delt på henholdsvis aktiver og passiver pr. 31 december 2022.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2021
2022
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
0,5
-
0,3
0,8
0,8
-
-
0,8
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
44,5
18,5
-
63,1
68,9
71,6
63,9
9,0
-
72,9
77,7
81,8
-
4,6
1,2
-
-
4,6
0,3
-
1,2
-
1,2
2,7
2,8
-
2,8
4,1
-
-
-
-
0,7
-
0,7
-
-
-
-
0,5
-
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 0,2 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 19
Den samlede balance udgør 81,8 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 71,6 mio.
kr. pr. 31. december 2021.
Anlægsaktiver
Udviklingen i finansielle anlægsaktiver viser en stigning på 1,6 mio. kr. fra 2021
til 2022. Den regulerede egenkapital er opreguleret fra 1,2 mio. kr. i 2021 til 2,8
mio. kr. i 2022, der er i overensstemmelse med den mere retvisende værdi, som
er indarbejdet på FL22.
Udviklingen i materielle anlægsaktiver viser samlet set en reducering på 0,2 mio.
kr. fra 2021 til 2022. Materielle anlægsaktiver udgør 0,5 mio. kr. i 2022. Reduce-
ring i anlægsaktivernes værdi skyldes de løbende afskrivninger på styrelsens an-
lægsmasse.
De immaterielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 13, og de ma-
terielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 8,8 mio. kr. fra
2021 til 2022. Omsætningsaktiver udgør 77,7 mio. kr. i 2022. Udviklingen skyl-
des primært en stigning i den likvide beholdning på den uforrentede FF5-konto,
som vedrører, at det overførte overskud er vokset.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0021.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 20
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2021
2022
-1,2
-
-
0,1
-
-52,9
-54,1
-1,8
-2,8
-
-
-
-
-64,2
-67,0
-1,8
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed
regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-0,7
-
-
-
-0,7
-1,4
-
-
-
-1,4
-7,0
-4,3
-3,6
-
-
-15,0
-15,7
-71,6
-5,1
-3,2
-3,3
-
-
-11,6
-13,0
-81,8
4
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balancen
Aktiver
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser udgør 1,8 mio. kr. i 2022, hvilket er tilsvarende niveauet i
2021. Hensatte forpligtelser vedrører PULS.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en stigning på 0,7 mio. kr. fra 2021
til 2022. Langfristet gæld udgør 1,4 mio. kr. i 2022. Udviklingen kan henføres til
anskaffelse af inventar (Muteboxe), samt anskaffelse af immaterielle udviklings-
projekter (Ledelsesevalueringsværktøj i regi af Ledelses- og Kompetenceafta-
len).
Der er afvigelse på 0,1 mio. kr. mellem anlægsaktivernes værdi (1,3 mio. kr.) og
værdien af den langfristede gæld, hvilket skyldes en likviditetsflytning til FF4-kon-
toen, som først blev foretaget efter periodeluk, hvilket er normal procedure.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0022.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 21
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en reducering på 3,4 mio. kr. fra
2021 til 2022. Kortfristet gæld udgør 11,6 mio. kr. i 2022. Reduceringen kan ho-
vedsageligt henføres til, at gæld til eksterne leverandører er blevet mindre som
følge af en tættere intern opfølgning på betalinger. Reducering kan også henfø-
res til, at skyldige feriepenge er mindsket. Reduktionen på 0,3 mio. kr. mellem
2021 og 2022 skyldes hovedsagelig, at Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
har mange nye ansatte, som ikke har optjent ferie endnu.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Medarbejder-
og Kompetencestyrelsens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egen-
kapitalen i balancen og viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
-2,8
1,6
-1,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-31,8
-
-
-21,1
-0,1
-
-52,9
-54,1
-54,1
2022
-1,2
-1,6
-2,8
-
-
-
-
-
-
-52,9
-
-
-11,2
-
-
-64,2
-67,0
-67,0
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens egenkapital udgør 67,0 mio. kr. ultimo
2022, hvoraf 64,2 mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2022
forøget med 11,2 mio. kr., som kan henføres til årets resultat.
Den regulerede egenkapital er opreguleret fra 1,2 mio. kr. i 2021 til 2,8 mio. kr. i
2022. Reguleringen er foretaget for at bringe overensstemmelse mellem finans-
lovsbudgetteringen på FL22 og regnskabet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0023.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 22
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
1,3
4,0
31,6
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens låneramme ultimo 2022 udgør 4,0 mio.
kr. Trækket på lånerammen ultimo 2022 udgør 1,3 mio. kr. Lånerammen er der-
ved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.61.01.
71,7
71,7
63,7
8,0
42,7
50,7
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2022 er 63,7 mio. kr. Lønsumslof-
tet primo 2022 var 71,7 mio. kr. Der er ikke tilført til lønsumsløftet på tillægsbevil-
ling. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger således med 8,0 mio. kr. til
50,7 mio. kr. ultimo 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0024.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 23
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2022 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som styrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.61.01.
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Medarbejder- og
Kompetence-
styrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
115,3
-19,9
107,9
-23,8
7,4
3,9
-64,2
Administrerede ordninger
09.61.02.
Vederlag mv. til mi-
nistre og efterve-
derlag til tidligere
ministre
Personalemæssige
udgifter ved udflyt-
ning
Retsomkostninger,
gebyrer mv.
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
Reserva-
tions
Anden
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
24,1
-
-
-
0,5
-
15,4
-
-
-
-
-1,5
8,7
-
-
-
0,5
-1,5
-
-2,1
-
09.61.06.
09.61.09.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
I det følgende er forklaring på afvigelser mellem bevilling og regnskab for hver
hovedkonto nærmere beskrevet.
§ 09.61.01. Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Der er på § 09.61.01.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
en udgiftsbevilling
på 115,3 mio. kr. og en indtægtsbevilling på 19,9 mio. kr. Der er realiseret udgif-
ter for 107,9 mio. kr. og indtægter for 23,8 mio. kr. Samlet foreligger der en min-
dreudgift på 7,4 mio. kr. og en merindtægt på 3,9 mio. kr. svarende til et netto-
mindreforbrug i forhold til bevillingen på 11,2 mio. kr., hvilket medfører en afvi-
gelse på 11,8 pct.
Afvigelsen kan henføres til indtægtssiden på 3,9 mio. kr., hvor der har været et
højere aktivitetsniveau i løbet af 2022 knyttet til udbud og afholdelse af lederkur-
ser end forudsat på FL22. På udgiftssiden kan afvigelsen på 7,4 mio. kr. især
henføres til et mindreforbrug vedrørende ledelses- og kompetenceaftalen samt
længere vakancer end planlagt.
§ 09.61.02. Vederlag mv. til ministre og eftervederlag til tidligere ministre
Der er på § 09.61.02.
Vederlag mv. til ministre og eftervederlag
en bevilling på
24,1 mio. kr. Der er realiseret udgifter for 15,4 mio. kr., hvilket er et mindrefor-
brug i forhold til bevillingen på 8,7 mio. kr. svarende til en afvigelse på 36,3 pct.
Afvigelsen skyldes, at færre ministre har skullet modtaget vederlag og efterve-
derlag i forhold til den på budgetteringstidspunktet afsatte bevilling.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 24
§ 09.61.06. Personalemæssige udgifter til udflytning
Bevillingen er ophørt i 2022. Der er således på § 09.61.06.
Personalemæssige
udgifter ved udflytning
ingen bevilling, hvortil der heller ikke foreligger et forbrug
i 2022. Der er fortsat placeret en beholdning på 2,1 mio. kr. til eventuelle udgifter
relateret til tidligere udflytninger, der er omfattet af geografisk udflyttede ar-
bejdspladser udmeldt af regeringen i oktober 2015 og januar 2018.
§ 09.61.09. Retsomkostninger, gebyrer mv.
Der er på § 09.61.09.
Retsomkostninger, gebyrer mv.
en bevilling på 0,5 mio. kr.
Der er ikke realiseret udgifter på kontoen, hvilket medfører et mindreforbrug i
forhold til bevillingen på 0,5 mio. kr. svarende til en afvigelse på 100,0 pct. Afvi-
gelsen skyldes, at der ikke har været udgifter til advokatbistand i forbindelse
med retssager anlagt mod Skatteministeriet i tjenestemandspensionssager eller
advokatbistand i forbindelse med pensionsaftaler med aktieselskaber mv. Der-
udover foreligger der en indtægt på 1,5 mio.kr., der blev overført til kontoen i for-
bindelse med lukningen af § 07.14.04.
Ledelsespolitiske initiativer.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0026.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 25
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0027.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 26
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemærkes,
at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Medarbejder- og Kompe-
tencestyrelsens anvendte økonomisystem Navision Stat.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
0,9
-
0,5
-
1,4
-0,6
-
-0,6
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,9
-
0,5
-
1,4
-0,6
-
-0,6
0,8
-0,3
-
-0,3
-
-
-
-
0,8
-0,3
-
-0,3
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Udviklingsprojekter
under udførelse
0,3
0,2
-
0,5
-
Det er ultimo 2022 immaterielle anlægsaktiver for 0,8 mio. kr. Heraf udgør fær-
diggjorte udviklingsprojekter 0,8 mio. kr. og vedrører intranet og ESDH-systemet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0028.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 27
Der har i 2022 været tilgang i immaterielle anlæg på 0,2 mio. kr. i udviklingspro-
jekter under udførelse. Tilgangen vedrører udviklingen af fællesoffentligt leder-
evalueringsværktøj.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,8
-
0,0
-
0,8
-0,3
-
-0,3
0,8
-
0,0
-
0,8
-0,3
-
-0,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,5
-0,3
-
-0,3
0,5
-0,3
-
-0,3
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Igangværende arbejder for egen
regning
-
-
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Der er ultimo 2022 materielle anlægsaktiver for 0,5 mio. kr. og udviklingen i år
skyldes almindelige afskrivninger.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0029.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 28
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Tillæg til medarbejdere (PULS)
I alt
Kilde: Navision Stat.
1,8
1,8
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ultimo 2022 bogført hensatte for-
pligtelser for samlet 1,8 mio. kr. Hensatte forpligtelser vedrører PULS.
4.1.4
Note 4: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale
jubilæumsgratiale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten.
Den fulde retlige forpligtelse er pr. 31. december 2022 opgjort til 1,3 mio. kr. In-
den for en femårig periode er forpligtelsen opgjort til 0,1 mio. kr. til de medarbej-
dere, der var ansat pr. 31. december 2022.
Skyldigt over/merarbejde
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage
for medarbejdere og ledere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan af-
spadseres inden for en bestemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2022
udgør 87 dage, der svarer til ca. 0,2 mio. kr.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen udbyder ikke varer og ydelser som ind-
tægtsdækket virksomhed, hvorfor
tabel 15
udgår af årsrapporten. Før 2021 blev
salg af lederkurser drevet som indtægtsdækket virksomhed. For at sikre et fler-
årigt overblik fremgår af
tabel 16
en oversigt over Medarbejder- og Kompeten-
cestyrelsens akkumulerede resultat vedrørende den daværende indtægtsdæk-
kede virksomhed.
Tabel 16. Oversigt over akkumuleret resultat for indtægtsdækket virksomhed
Kr.
Lederkurser
Kilde: Navision Stat.
Ultimo 2019
-0,1
Ultimo 2020
-0,4
Ultimo 2021
-
Ultimo 2022
-
Salg af lederkurser i 2019 fandt sted i regi af Moderniseringsstyrelsen. Tallene
for disse år er taget med for at illustrere udviklingen, men kun regnskabstallet for
2020 er en del af Medarbejder- og Kompetencestyrelsens regnskab.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0030.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 29
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Af
tabel 17
fremgår prisfastsætning af varer og ydelser i Medarbejder- og Kom-
petencestyrelsen for de ydelser, der afsættes som fællesstatslige løsninger.
Medarbejder- og Kompetencestyrelsens fællesstatslige løsninger omfatter salg
af lederkurser i regi af PLUS-programmet (program for Ledelsesudvikling i Sta-
ten). Samlet har styrelsens fællesstatslige løsning på lederkursusområdet i 2022
givet et overskud på 3,0 mio. kr. Der er ikke krav om kommercielt afkast knyttet
til salg af fællesstatslige løsninger. Overskuddet kan primært henføres til, at der
har været uplanlagte mindre udgifter knyttet til kursusafholdelsen.
Tabel 17. Sammenfatning af elementer i prisfastsættelse
Kr.
Statslige lederkurser (PULS-programmet)
Institutionens direkte omkostninger i alt
Institutionens indirekte omkostninger i alt
Øvrige indregnede omkostninger
Sum
Indtægter i alt
Kilde: Navision Stat.
17,2
0,6
-
17,8
-20,8
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed,
hvorfor tabel 18 og 19 udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter
og forskning, hvorfor tabel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har
været forelagt Finansudvalget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0031.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 30
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Medarbejder- og Kompetencestyrelsens it-
omkostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investerings-
omkostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsy-
stemer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af-
og nedskrivninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: Navision Stat.
(mio. kr.)
-
1,7
1,5
-
0,0
0,2
3,4
4.8 Supplerende bilag
Medarbejder- og Kompetencestyrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685693_0032.png
Årsrapport 2022 Medarbejder- og Kompetencestyrelsen
Side 31
www.medst.dk
[email protected]
+45 35 27 13 13