Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2685692_0001.png
Årsrapport
Marts 2023
Årsrapport 2022
Kompetence-
sekretariatet
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Kompetencesekretariatet .............................................................. 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 10
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................11
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 12
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 13
Balancen............................................................................................................................... 16
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 18
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 19
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 19
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 19
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................21
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 22
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 22
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 23
Note 3: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 24
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 24
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 24
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 24
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 24
Forelagte investeringer .................................................................................................. 25
It-omkostninger ................................................................................................................. 25
Supplerende bilag ............................................................................................................ 25
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår
en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0003.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0004.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Kompetencesekre-
tariatets økonomiske og faglige resultater for 2022. I årsrapporten redegøres
for det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Kompetencesekretari-
atet, CVR-nummer 11835228, er ansvarlig for:
§ 09.61.03 Kompetencesekretariatet (driftsbevilling)
§ 09.61.04 Den Statslige Kompetencefond (reservationsbevilling)
§ 09.61.05 Initiativer vedr. kompetenceudvikling (driftsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 21. marts 2023
København, d. 17. marts 2023
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Anne-Kathrine Mandrup
Sekretariatschef
Kompetencesekretariatet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0005.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Kompetencesekretariatet og regn-
skabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har
påvirket eller forventes at påvirke sekretariatets aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Kompetencesekretariatet
Kompetencesekretariatet er etableret af parterne på det statslige overens-
komstområde, Skatteministeriet og Centralorganisationernes Fællesudvalg
(CFU) for at understøtte det fælles arbejde med kompetenceudvikling på statens
arbejdspladser. Kompetencesekretariatet (tidligere Statens Center for Kompe-
tenceudvikling) blev etableret ved overenskomstforhandlingerne i 1999 og er vi-
dereført i de efterfølgende overenskomstperioder. Kompetencesekretariatet er
opført på finansloven som en selvstændig virksomhedsbærende hovedkonto og
har egen selvstændig ledelse samt budget- og regnskabsansvar. Kompetence-
sekretariatet ressortflyttes fra Skatteministeriet til Finansministeriet primo 2023.
Kompetencesekretariatet er organiseret med en partssammensat styregruppe,
en sekretariatsgruppe og fire fondsgrupper bestående af medlemmer udpeget
af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen samt den relevante centralorganisa-
tion. Kompetencesekretariatet ledes af en sekretariatschef, der har ansvaret for
en budget- og regnskabschef, seksten fastansatte medarbejdere samt tre stude-
rende.
Mission
I et arbejdsmarked i forandring supplerer, fremmer og styrker Kompetencese-
kretariatet værdiskabende og strategisk kompetenceudvikling for den enkelte
medarbejder og statens arbejdspladser.
Vision
Kompetencesekretariatet er en naturlig sparringspartner for statslige arbejds-
pladser om systematisk og strategisk kompetenceudvikling med fokus på job og
kompetenceudvikling. Kompetencesekretariatet styrker dialogen mellem ledere
og medarbejdere om strategisk kompetenceudvikling for at sikre medarbejde-
rens faglige udvikling og arbejdspladsens nuværende og fremtidige opgaveløs-
ning. Kompetencesekretariatet medvirker til at øge kompetenceniveauet hos
statens ansatte gennem professionel rådgivning og udmøntning af supplerende
økonomisk støtte til individuel kompetenceudvikling.
I finansloven for 2022 er målet for Kompetencesekretariatet formuleret således:
”Målet er at fremme og understøtte de statslige arbejdspladsers kompetenceud-
viklingsindsats og sikre medarbejderne et øget kompetenceniveau til gavn for
både arbejdspladsernes opgaveløsning og medarbejdernes udviklingsmulighe-
der på arbejdsmarkedet (employability). Det sker primært ved at levere professi-
onel rådgivning og udmøntning af økonomisk støtte til individuel supplerende
kompetenceudvikling.”
Kompetencesekretariatet har fire hovedopgaver i OK21:
Den Statslige Kompetencefond
Rådgivning og udbredelse af kendskab til Den Statslige Kompetencefond
Administration af fonden og forbedringer i fondens IT-system
Særlige indsatser inden for OAO’s fondsområde.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 6
Rådgivning om strategisk kompetenceudvikling
Kompetencesekretariatet stiller forskellige rådgivningstilbud til rådighed
for arbejdspladserne
Arbejdspladsernes tilrettelæggelse af effektfuld, strategisk og systematisk
kompetenceudvikling.
Tværgående indsatser
At styrke arbejdspladsernes arbejde med og realisering af systematisk og
strategisk kompetenceudvikling med fokus på, at de ansattes kompetence-
behov og udvikling heraf konkret planlægges og fremmes
At fremme 55+ ansattes mulighed for kompetenceudvikling
At fremme dialog på tværs af fondsgrupperne med henblik på at sikre en
bred vidensdeling og understøtte samarbejdet på tværs af fondsområ-
derne.
Øvrige opgaver
Lovpligtige opgaver på uddannelsesområder.
Overenskomstparterne har aftalt grundlaget for den statslige kompetenceind-
sats i OK21. Tre udmøntende aftaler (cirkulærer) er udarbejdet:
Aftale om Kompetenceudvikling (”Kompetenceaftalen”)
Aftale om organiseringen af parternes fælles arbejde med kompetenceudvik-
ling i staten
Aftale om Den Statslige Kompetencefond.
2.2 Ledelsesberetning
Den Statslige Kompetencefond blev aftalt i overenskomstforliget mellem de
statslige overenskomstparter i 2018, og er videreført på samme niveau i OK21.
Den Statslige Kompetencefond er opdelt i fire fondsgrupper efter de fire central-
organisationer: Akademikerne, CO10, LC og OAO. Antallet af ansøgninger til fon-
den og forbruget af fondsmidlerne i 2022 viser, at Den Statslige Kompetence-
fond har bidraget til at kompetenceudvikle et stort antal statsligt ansatte medar-
bejdere. I 2022 har sekretariatet således behandlet 5.318 ansøgninger, givet
4.799 tilsagn og 519 afslag.
De tre mest støttede aktiviteter er: Diplomuddannelser, master-/kandidatuddan-
nelser og øvrige kompetenceudviklingsaktiviteter af mere end fem dages varig-
hed. Det faglige indhold i aktiviteterne har i flest tilfælde omhandlet temaer in-
denfor: Undervisning, vejledning og pædagogik, ledelse, digitalisering og it samt
strategi, organisation og proces. Alle fondspuljer har i stort omfang brugt støtte-
midlerne i 2022.
I OK21 blev der aftalt to OAO-indsatser.
’Fra ufaglært til faglært’ blev imidlertid
afbrudt i 2022, mens ’Bedre til ord, tal og IT’ blev lanceret 15. september 2022
med nyhedsbrev, SoMe-opslag, online informationsmøder samt en kampagne-
hjemmeside med tilhørende ansøgningssystemer.
I 2022 har kommunikationsindsatsen om fonden haft fokus på at formidle fon-
dens indsatser; AC’s
særpulje til 55+, det nye kø-system i fonden som gjorde en
ende på nedbrud ved fondsåbningerne, AC’s pulje-åbningsperiode
på 14 dage,
OAO-indsatsen
’Bedre til ord, tal og IT’, tendensen i fonden om at søge kompe-
tenceudvikling i digitalisering samt de gode historier om, hvordan fondsmidlerne
er blevet brugt til kompetenceudvikling, der gavner både de statslige medarbej-
dere og arbejdspladser.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 7
Historierne er formidlet via parternes og sekretariatets kommunikationskanaler.
Statistik fra sekretariatets hjemmeside, nyhedsbreve, sociale medier mv. melder
om, at information om fonden når langt ud til inspiration for statsligt ansatte og
deres arbejdspladser. Det samme gør sig gældende med information om Kom-
petencesekretariatets rådgivning.
Kompetencesekretariatet rådgiver statslige arbejdspladser om fem temaer in-
den for Kompetenceaftalens rammer: SU’s arbejde med kompetenceudvikling,
kompetencestrategi, medarbejderudviklingssamtale (MUS), gruppeudviklings-
samtale (GRUS) og kompetenceudvikling med værdi. Efterspørgslen fra statens
arbejdspladser er generelt stigende. I 2022 har sekretariatet gennemført fysiske
rådgivninger på 46 statslige arbejdspladser.
Som en del af OK21 blev der igangsat tre tværgående indsatser i 2022:
1.
Sammen om udvikling
er rettet mod at styrke de statslige arbejdspladsers
arbejde med og realisering af systematisk og strategisk kompetenceudvik-
ling med fokus på, at de ansattes kompetencebehov og udvikling heraf kon-
kret planlægges og fremmes. I perioden frem til april 2024 gennemfører
Kompetencesekretariatet en række workshops med arbejdspladser fra sko-
leområdet, Forsvaret, driftsstyrelser og kulturområdet. Vi samskaber, ind-
samler erfaringer og sparrer for at udvikle lokalt tilpassede værktøjer til stra-
tegisk og systematisk kompetenceudvikling til de deltagende arbejdsplad-
ser.
2.
Kompetenceudvikling 55+
skal fremme 55+ ansattes muligheder for kompe-
tenceudvikling. I et forskningssamarbejde med Københavns Universitet og
Nationalt Forskningscenter for Arbejdsmiljø indkredses de faktorer, der kan
understøtte, at flere 55+ ansatte deltager i kompetenceudvikling. Ved brug
af både kvalitativ og kvantitativ metode vil undersøgelserne give svar på
ovenstående til maj 2023.
3.
Dialog på tværs
er dialogdage på tværs af fondsgruppeområderne med for-
målet om at sikre en bred viden, inddragelse på tværs af statens arbejds-
pladser samt understøtte samarbejdet på tværs af fondsområderne. Den 12.
september 2022 var overenskomstparterne således på besøg hos SOSU H.
og SSI. Den 29. november 2022 gik turen til Aalborg Universitet og Forsva-
rets Vedligeholdstjeneste.
Parterne har udpeget medlemmer til Den statslige referencegruppe, som er det
formelle partsophæng i efteruddannelsesudvalget for Handel, Administration,
Kommunikation og Ledelse (HAKL). Den statslige referencegruppe holder to år-
lige møder.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0009.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 8
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Kompetence-
sekretariatet.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2021
2022
2023
-17,6
20,6
3,0
0,4
0,5
-19,3
22,4
3,1
-0,5
-0,5
-20,2
30,2
10,0
-0,0
0,0
1,0
0,6
-7,9
-1,0
-2,4
0,8
0,7
-8,4
-0,8
-2,4
0,7
-
-8,4
-0,7
-
25,2
100,0
19,4
100,0
17,5
100,0
16,7
0,7
18,6
0,7
20,0
0,7
Anm.: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for finansåret 2023
(FFL23)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Kompetencesekretariatet i 2022 har haft et samlet overskud på 0,5 mio. kr. i for-
hold til årets samlede bevilling, heraf 0,2 mio. kr. til løn og 0,3 mio. kr. på øvrig
drift. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til lønvakance, refusioner samt
færre drifts- og udviklingsomkostninger. En nærmere redegørelse af årets øko-
nomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
Udnyttelsen af lånerammen er faldet fra 25,2 procent i 2021 til 19,4 procent i
2022, hvilket kan henføres til, at der ikke har været større investeringer i 2022.
Der forventes ikke større investeringer i 2023. Se mere herom i afsnit 3.5. og 4.1.
Kompetencesekretariatets drift og administrerede ordninger
Kompetencesekretariatet er ansvarlig for følgende hovedkonti:
§ 09.61.03. Kompetencesekretariatet (driftsbevilling)
§ 09.61.05. Initiativer vedr. kompetenceudvikling (driftsbevilling)
§ 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond (reservationsbevilling)
Den administrerede ordning udgør bevillingen under § 09.61.04
Den Statslige
Kompetencefond (reservationsbevilling),
som fremgår af tabel 12.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0010.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 9
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Kompetencesekretariatets samlede indtægter og
udgifter i årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2022.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
30,8
-11,5
99,3
-41,3
Regnskab
22,4
-3,6
58,2
-
Overført over-
skud/videre-
førelse ultimo
-8,0
-43,8
Anm.:
Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS).
Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn
for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Kompetencesekretariatet har én hovedopgave, som er angivet i finansloven for
2022. Alle aktiviteter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til bevilling
samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Kompetencesekretariatets opgaver og ressourceforbrug for
2022.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Styrket værdiskabende og
strategisk kompetenceudvikling
for den enkelte medarbejder og
statens arbejdspladser
I alt
Bevilling
(FL+TB)
6,9
12,4
Øvrige
Indtægter
-1,2
-2,4
Omkost-
ninger
8,0
14,4
Andel af
årets
overskud
0,0
-0,5
19,3
-3,6
22,4
-0,5
Anm.: Det er forudsat, at opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hverken skal give over- eller underskud,
og derfor er bevillingen som udgangspunkt sat lig forbruget.
Kilde: Statens Koncernsystem og Navision Stat.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2022 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor
der blandt andet er registreret omkostninger til sekretariatets støttefunktioner
og daglig ledelse af driften. Yderligere omfatter opgaven betaling af husleje, sy-
stemydelser samt administration af øvrige hovedopgaver.
For hovedopgave 1 er alene registreret omkostninger til øvrig drift og løn direkte
knyttet til udførsel af opgaverne. Med formålet om at styrke værdiskabende og
strategisk kompetenceudvikling for den enkelte medarbejder og statens ar-
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0011.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 10
bejdspladser leverer Kompetencesekretariatet professionel rådgivning og ud-
møntning af økonomisk støtte til individuel kompetenceudvikling. Der er registre-
ret omkostninger for 14,4 mio. kr., der omhandler rådgivning af statens arbejds-
pladser, rådgivning om individuel kompetenceudvikling og Den Statslige Kompe-
tencefond, kommunikations
og tværgående indsatser, møder mv.
Der er i 2022 et samlet mindreforbrug på 0,5 mio. kr. Resultat kan overordnet
henføres til lønvakance, refusioner samt færre drifts- og udviklingsomkostninger.
0. Generelle fællesomkostninger
For
0. Generelle fællesomkostninger
er nettoforbruget på 6,9 mio. kr. lig med be-
villingen. Det kan tilskrives, at fordelingen af indtægter og tillægsbevillinger er til-
passet forbruget.
1. Styrke værdiskabende og strategisk kompetenceudvikling for den enkelte
medarbejder og statens arbejdspladser.
Årets mindreforbrug på 0,5 mio. kr. skyldes primært lønvakance, refusioner samt
færre drifts- og udviklingsomkostninger.
2.4 Målrapportering
Kompetencesekretariatet er undtaget for udarbejdelse af afsnit 2.4
Målrapporte-
ring
på baggrund af sekretariatets størrelse og strategi jf. Økonomistyrelsens
godkendelse og
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner 2022.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Kompetencesekretariatets forventninger til det økonomiske
resultat for det kommende år som anført i grundbudgettet for 2023.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2022
-22,9
22,4
-0,5
Grundbudget
2023
-30,2
30,2
0,0
Anm.: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for finansåret 2023
(FFL23).
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Kompetencesekretariatets strategi er fastlagt på baggrund af OK21-aftalen og
løber til og med første kvartal 2024. Både strategi og OK21-aftalen er styrende
for Kompetencesekretariatets arbejde. I 2022 er der igangsat flere store indsat-
ser med forskelligt fokus på kompetenceudvikling af statens arbejdspladser.
Disse indsatser fortsætter i 2023. Derudover bliver opgaven at fortsætte med at
skabe opmærksomhed på og administrere Den Statslige Kompetencefond samt
rådgive statslige medarbejdere om mulighederne i fonden. Der vil i 2023 blive
gennemført en evaluering af Den Statslige Kompetencefond. Samtidig skal Kom-
petencesekretariatets rådgivningsydelser fortsat udvikles og tilrettelægges i dia-
log med statslige arbejdspladser og deres medarbejdere.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0012.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 11
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 12
I dette afsnit redegøres for Kompetencesekretariatets ressourceforbrug i finans-
året 2022 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balan-
cen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som sekretariatet har haft det
budget- og regnskabsmæssige ansvar for i 2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Kompetencesekretariatet følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabs-
væsen af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Fi-
nansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Kompetencesekretariatets
regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens KoncernSystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-”
i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Kompetencesekretariatet har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt
vedrørende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere har til gode pr. 31. december 2022, herunder ek-
sempelvis afspadseringstimer, flextimer samt specifikke timepriser pr. medar-
bejder (opgjort pr. december). Opgørelsen følger samme metode som tidli-
gere år.
Reetablering:
Hensættelsesforpligtelsen er baseret på skøn. Opgørelsen er
baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter kontorareal hen-
holdsvis øvrige arealer, herunder arkiv mv. Opgørelsen følger samme metode
som sidste år.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 13
Resultatløn:
Hensættelsesforpligtelsen er baseret på skøn. Opgørelsen er op-
gjort på baggrund af forventninger i forhold til årets resultater. Opgørelsen
følger samme metode som tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Kompetencesekretariatet har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt
vedrørende det udgiftsbaserede område. Kompetencesekretariatet har ikke an-
vendt regnskabsmæssige skøn vedrørende det udgiftsbaserede regnskab.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Kompetencesekretariatets resultatopgørelse for de omkost-
ningsbaserede bevillinger.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0015.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 14
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
2022
2023
-17,6
-
-
-
-
-
-17,6
-19,3
-
-
-
-
-
-19,3
-20,2
-
-
-
-
-
-20,2
-
-
-
1,4
1,4
1,5
1,5
-
-
10,6
1,5
-0,1
0,1
12,0
1,5
1,1
4,6
20,6
3,0
11,7
1,7
-0,1
0,1
13,4
0,3
1,1
6,1
22,4
3,1
-
-
-
-
14,1
0,3
-
15,8
30,2
10,0
-2,6
0,0
0,4
-3,6
-
-0,5
-10,0
-
-0,0
-
0,1
0,5
-0,0
0,1
-0,5
-
0,0
0,0
-
-
0,5
-
-
-0,5
-
-
0,0
Anm.: De anførte grundbudgettal er baseret på regeringens Forslag til finanslov for finansåret 2023
(FFL23).
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0016.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 15
Resultatet af Kompetencesekretariatets omkostningsbaserede driftsregnskab
viser et overskud på 0,5 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til
lønvakance, refusioner samt færre drifts- og udviklingsomkostninger.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling er steget med 1,7 mio. kr. fra 2021 til 2022. Den samlede
bevilling udgør 19,3 mio. kr. i 2022. Stigningen i 2022 skyldes primært, at der
alene er overført 0,5 mio. kr. i tillægsbevilling til
§ 09.61.04. Den Statslige Kom-
petencefond (reservationsbevilling),
hvor der i 2021 var overført 2,1 mio. kr.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 1,8 mio. kr. fra 2021 til 2022. Ordi-
nære driftsomkostninger udgør 22,4 mio. kr. i 2022. Stigningen skyldes primært
løn grundet flere årsværk og udgifter til særlige og tværgående indsatser, der
dækkes af
§ 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond (reservationsbevilling)
via
intern statslig overførsel (andre driftsindtægter).
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Kompetencesekretariatet for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-0,5
Anm.: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem (SKS).
Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme fortegn
for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 0,5 mio. kr. overføres til egenkapitalen.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Kompetencesekretariatet har i 2022 reguleret hensættelser vedrørende ferie-
pengeforpligtelse samt lønhensættelser. På grund af sekretariatets størrelse er
beløb vedrørende løn ikke oplyst, da oplysningen kan være personhenførbar.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0017.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 16
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Kompetencesekretariatets balance fordelt på hen-
holdsvis aktiver og passiver pr. 31. december 2022.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2021
2022
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
*
Immaterielle anlægsaktiver i alt
0,9
-
0,1
1,0
0,8
-
0,0
0,8
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
*
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
9,7
0,7
-
10,4
11,1
12,5
10,4
0,7
-
11,2
11,9
13,0
-
0,6
-
-
-
0,7
-
-
0,4
-
0,4
1,4
0,4
-
0,4
1,2
0,0
-
-
-
0,0
-
0,0
0,0
-
-
-
0,0
-
0,0
Anm.* Saldo på 0,0 mio. kr. skyldes, at der har været transaktioner i 2022, men værdien er 0,0 mio. kr., da
anlæggene er færdigafskrevet.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Den samlede balance udgør 13,0 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 12,5 mio.
kr. pr. 31. december 2021.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0018.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 17
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en reduktion på 0,2 mio. kr. fra 2021
til 2022. Anlægsaktiver udgør 1,2 mio. kr. i 2022. Reduktionen kan henføres til
afskrivninger på de immaterielle anlæg. De immaterielle anlægsaktiver er nær-
mere beskrevet under tabel 13 og de materielle anlægsaktiver er nærmere be-
skrevet under tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 0,8 mio. kr. fra
2021 til 2022. Omsætningsaktiver udgør 11,9 mio. kr. i 2022. Under omsæt-
ningsaktiver er saldoen for FF5 forøget med 0,7 mio. kr. Stigningen kan primært
henføres til stigning i hensættelser samt udviklingen i egenkapitalen.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
2021
2022
-0,4
-
-
-
-
-7,5
-7,9
-1,2
-0,4
-
-
-
-
-8,0
-8,4
-1,5
-1,0
-
-
-
-1,0
-0,8
-
-
-
-0,8
-1,1
-0,2
-0,7
-0,4
-
-2,4
-3,4
-12,5
-1,0
-0,2
-0,8
-0,4
-
-2,4
-3,2
-13,0
3
Passiver i alt
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 0,3 mio. kr. fra
2021 til 2022. Hensatte forpligtelser udgør 1,5 mio. kr. i 2022. Stigningen kan
henføres til en regulering i hensættelsen til reetablering af sekretariatets lejemål
samt lønhensættelse.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0019.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 18
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en reducering på 0,2 mio. kr. fra
2021 til 2022. Langfristet gæld udgør 0,8 mio. kr. i 2022. Faldet i langfristet gæld
skyldes reduktion af FF4 Langfristet gæld grundet reduktion i Kompetencesekre-
tariatets anlægsmasse svarende til anlægsmassens afskrivninger.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Kompetencese-
kretariatets egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i ba-
lancen og viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
-0,4
-
-0,4
-
-
-
-
-
-
-8,0
-
-
0,5
-
-
-7,5
-7,9
-7,9
2022
-0,4
-
-0,4
-
-
-
-
-
-
-7,5
-
-
-0,5
-
-
-8,0
-8,4
-8,4
Kompetencesekretariatets egenkapital udgør ultimo 2022 8,4 mio. kr., hvoraf
8,0 mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2022 forøget med
0,5 mio. kr. svarende til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0020.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 19
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
0,8
4,0
19,4
Kompetencesekretariatets låneramme ultimo 2022 udgør 4,0 mio. kr. Trækket
på lånerammen ultimo 2022 udgør 0,8 mio. kr. svarende til summen af immateri-
elle og materielle anlægsaktiver. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Kompetencesekretariatet er ikke omfattet af lønsumsloft, hvorfor tabel 11 udgår
af årsrapporten.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2022 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Kompetencesekretariatet er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til
statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.61.03
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Kompetence-
sekretariatet
Drift
Udgifter
Indtægter
29,3
-10,0
1,5
-1,5
22,4
-3,6
0,0
0,0
6,9
-6,4
1,5
-1,5
-8,0
09.61.05
Initiativer vedr.
kompetence-
udvikling
Drift
Udgifter
Indtægter
-
Administrative ordninger
09.61.04
Den Statslige Kom-
petencefond
Reserva-
tion
Udgifter
Indtægter
99,3
-41,3
58,2
-
41,1
-41,3
-43,8
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Hovedkonto 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond
Hovedkonto 09.61.04. Den Statslige Kompetencefond har realiseret en mindre-
udgift på 41,1 mio. kr. samt en mindreindtægt på 41,3 mio. kr. svarende til et
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 20
samlet nettomerforbrug på 0,2 mio. kr. Merforbrug blev aftalt ved årets begyn-
delse og dækkes af kontoens opsparing (videreførsel). Hovedkontoen har ultimo
2022 en opsparing på 43,8 mio. kr.
Ved FL22 blev der indbudgetteret forbrug af opsparing (indtægtsbevilling) på
41,3 mio. kr. med tilsvarende stigning i udgiftsbevilling. Den primære årsag til at
det indbudgetterede forbrug af opsparing ikke blev realiseret skyldes primært, at
særlige indsatser aftalt i OK21 ikke blev udmøntet og midlerne afsat til tværgå-
ende indsatser blev ikke fuldt gennemført i 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0022.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 21
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0023.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 22
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-3
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13 og 14
er baseret på dataudtræk fra Kompetencesekretaria-
tets anvendte økonomisystem Navision Stat.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
6,0
-
0,1
-
6,1
-5,3
-
-5,3
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
6,0
-
0,1
-
6,1
-5,3
-
-5,3
0,8
-0,3
-
-0,3
-
-
-
-
0,8
-0,3
-
-0,3
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
*
Udviklingsprojekter
under udførelse
0,1
-
-
-0,1
0,0
Anm.* Saldo på 0,0 mio. kr. på
udviklingsprojekter under opførsel
skyldes, at der i 2022 har været
transaktioner.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0024.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 23
Immaterielle anlægsaktiver er ultimo 2022 opgjort til 0,8 mio. kr. og består af
projektdatabase, ESDH-system, it-system til administration af Den Statslige Kom-
petencefond, værktøjerne Kompetencetjekket og Kompetenceløftet samt sekre-
tariatets hjemmeside.
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
*
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
0,2
-
-
-
0,2
-0,2
-
-0,2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
-
-
0,1
-0,1
-
-0,1
0,4
-
-
-
0,4
-0,4
-
-0,4
0,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0,0
-
-
-
0,0
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Igangværende arbejder for egen
regning
-
-
-
-
-
Anm.* Saldo på 0,0 mio. kr. på
regnskabsmæssig værdi
skyldes, at der er anlæg, men værdien er 0,0
mio.kr., da anlæggene er færdigafskrevet.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Navision Stat.
Materielle anlægsaktiver er ultimo 2022 opgjort til 0,0 mio. kr. og består af kli-
maanlæg, brandalarm samt to touchskærme til møderum.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 24
4.1.3
Note 3: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Kompetencesekretariatet har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgrati-
ale til medarbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige
forpligtelse er pr. 31. december 2022 opgjort til 0,5 mio. kr. Inden for en femårig
periode er forpligtelsen opgjort til under 0,1 mio. kr. til medarbejdere, der var an-
sat pr. 31. december 2022.
Husleje
Kompetencesekretariatet har en eventualforpligtelse i form af husleje, da sekre-
tariatet er forpligtet til at betale seks måneders husleje, såfremt lejemålet fraflyt-
tes. Forpligtelsen er opgjort til 0,8 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Kompetencesekretariatet har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15
og 16 udgår af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Kompetencesekretariatet har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel
17 udgår af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Kompetencesekretariatet har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18
og 19 udgår af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Kompetencesekretariatet har i 2022 udført tilskudsfinansierede aktiviteter for
under 0,1 mio. kr. De tilskudsfinansierede aktiviteter udgøres af interne fonds-
projekter, der er bevilliget af § 09.61.04.30.
Fonden til udvikling af statens ar-
bejdspladser,
og som gennemføres i regi af Kompetencesekretariatet via §
09.61.05.
Initiativer vedr. kompetenceudvikling.
Af
tabel 20
fremgår en oversigt over Kompetencesekretariatets tilskudsfinansie-
rede aktiviteter.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0026.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 25
Tabel 20. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter, mio. kr.
Ordning
Overført
overskud
fra tidli-
gere år
-0,4
-0,4
Årets
Tilskud
-
-
Årets
udgifter
0,0
0,0
Årets
resultat
-
-
Overskud
til videre-
førelse
-0,4
-0,4
AMU-projekt-
midler 2
I alt
Kilde: Navision Stat.
4.6 Forelagte investeringer
Kompetencesekretariatet har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt
Finansudvalget, hvorfor
tabel 21 og 22
udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Kompetencesekretariatets it-omkostninger
fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger.
Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-om-
kostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskriv-
ninger samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger inkl. afskrivninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
(mio. kr.)
-
0,6
0,1
0,9
1,2
0,1
2,9
Anmærkning: Kompetencesekretariatets registreringsramme giver ikke mulighed for at opgøre de
anvendte personaleomkostninger til it, hvorfor disse data ikke indgår i tabellen.
Kilde: Navision Stat.
4.8 Supplerende bilag
Kompetencesekretariatet har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685692_0027.png
Årsrapport 2022 Kompetencesekretariatet
Side 26
www.kompetnceudvikling.dk
[email protected]
+ 45 33 18 69 69