Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2685690_0001.png
Årsrapport
Marts 2023
Årsrapport 2022
Gældsstyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 5
Præsentation af Gældsstyrelsen ................................................................................... 6
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ...................................................................................... 10
Målrapportering ................................................................................................................ 11
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 13
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................15
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 16
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 17
Balancen............................................................................................................................... 20
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 22
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 23
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 23
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 24
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................26
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 27
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 27
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 28
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 29
Note 4: Eventualforpligtelser ....................................................................................... 29
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 30
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 30
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 30
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 30
Forelagte investeringer .................................................................................................. 30
It-omkostninger ................................................................................................................. 31
Supplerende bilag ............................................................................................................ 31
På grund af afrunding kan der forekomme differencer på sammentællinger i årsrapportens tabeller.
Tabeller der er udfyldt med ”0,0” betyder, at der fremstår et tal, som er mindre end 50.000 kr.
Tabeller der er udfyldt med ”-” betyder, at der ikke fremstår en saldo på regnskabsposten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0003.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Gældsstyrelsens
økonomiske og faglige resultater for 2022. I årsrapporten redegøres for styrel-
sens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finansiering samt aktiver
og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Gældsstyrelsen, CVR-
nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for:
Gældsstyrelsen (Driftsbevilling)
Bo- og gaveafgift (Anden bevilling)
Gebyrer, retsafgifter mv. (Anden bevilling)
Personlige fordringer (Anden bevilling)
Overtagne studielånsfordringer (Lovbunden bevilling)
Indtægter fra harmonisering af inddrivelsesrenten (Anden
bevilling)
§ 09.51.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper (Reservations-
bevilling)
§ 09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
§ 09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
§ 09.31.02.
§ 09.51.16.
§ 09.51.21.
§ 09.51.22.
§ 09.51.23.
§ 09.51.24.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0005.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 4
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten. Det kan dog oplyses, at der på grund af den ekstraordinære
situation på inddrivelsesområdet er en væsentlig del af fordringerne, som
ikke er underlagt alle inddrivelsesskridt. Det skyldes, dels at en række af for-
dringerne er låst for inddrivelse som følge af tvivl om retskraft og/eller util-
strækkelig datakvalitet, dels at der er en del af kravene, hvor der ikke kan
ske lønindeholdelse som følge af manglende systemunderstøttelse.
2.
3.
København, d. 26. marts 2023
Middelfart, d. 17. marts 2023
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Anne-Sofie Jensen
Direktør
Gældsstyrelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0006.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 5
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 6
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Gældsstyrelsen og regnskabsårets
faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige forhold, der har påvirket el-
ler forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Gældsstyrelsen
Gældsstyrelsens kerneopgave er at hjælpe borgere og virksomheder med at be-
tale deres gæld til det offentlige. Gennem en klar, målrettet og effektiv vejledning
understøtter Gældsstyrelsen borgere og virksomheders gældsafvikling. Gælds-
styrelsens mål er, at så mange som muligt betaler deres gæld til det offentlige.
Gældsstyrelsens sagsbehandling er effektiv, korrekt og ansvarlig, og afgørelser
bliver truffet på et ensartet grundlag. Der lægges vægt på, at det er let og enkelt
for borgere og virksomheder at betale deres gæld.
I kontakten med Gældsstyrelsen møder borgere og virksomheder kompetente
og dedikerede medarbejdere, som arbejder løsningsorienteret og har forståelse
for den enkeltes situation.
2.2 Ledelsesberetning
Provenu
Det samlede inddrivelsesprovenu for 2022 udgør 12,6 mia. kr. Det er en stigning
på 0,2 mia. kr. i forhold til 2021 (12,4). Årets gennemsnitlige, månedlige provenu
i 2022 var således på 1.046 mio. kr.
Gældsstyrelsen har i 2022 fortsat sin tidlige indsats over for virksomheder med
betydelig gæld til det offentlige. I 2022 har den tidlige indsats over for virksom-
heder bidraget med 3,4 mia. kr. til det samlede provenu.
Gældsstyrelsen inddriver hvert år et milliardbeløb ved at modregne gæld i udbe-
talinger fra det offentlige. I 2022 har denne inddrivelsesindsats således bidraget
med 2,8 mia. kr. til det samlede inddrivelsesprovenu.
I 2022 har anvendelsen af inddrivelsesindsatser i det nye inddrivelsessystem,
PSRM (Public Sector Revenue Management) fortsat med at øge sit klare aftryk på
inddrivelsesprovenuet primært med afsæt i anvendelsen af lønindeholdelse. Ind-
drivelsesindsatserne i PSRM står således for ca. 42 pct. af det samlede provenu,
svarende til 5,2 mia. kr.
Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige
Et bredt flertal i Folketinget har i 2022 indgået en aftale, der skal forbedre
gældsinddrivelsen. Effektiv gældsinddrivelse er en forudsætning for tilliden til
skattevæsenet. Det fremgår af aftalen, at den skal sikre en mærkbar nedbrin-
gelse af danskernes gæld til det offentlige, hvilket samtidig vil betyde, at den sta-
digt stigende offentlige gældskurve bremses og vendes. Til det formål er der be-
hov for at gennemføre en række tiltag, som skal sikre følgende mål:
Flere skal afdrage på deres gæld
Rimelige vilkår for skyldnere
Udsatte skyldnere skal hjælpes
Langsigtet plan for effektiv opkrævning og gældsinddrivelse i skattevæsenet
Aftalen bygger videre på den omfattende genopretning af den offentlige gælds-
inddrivelse, som blev iværksat i 2017.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 7
Fortsatte udfordringer på opkrævnings- og inddrivelsesområdet.
Der er de seneste år sket væsentlig fremdrift på gældsområdet. Blandt andet er
Gældsstyrelsens nye inddrivelsessystem, PSRM, taget i brug, og inddrivelsespro-
venuet har været stigende. Derudover har Gældsstyrelsen siden 2017 ryddet op
i millioner af fordringer med datafejl.
På trods af fremdriften står det klart, at der i en årrække vil være behov for mere
vidtrækkende og sammenhængende aktiviteter på opkrævnings- og inddrivel-
sesområdet med henblik på at etablere en effektiv og fremtidssikret opkrævning
af krav og inddrivelse af gæld. Da der er tale om et omfattende og ressource-
krævende arbejde, vil aktiviteterne skulle strække sig over en længere periode.
Ét inddrivelsessystem i fremtiden
Som led i den langsigtede plan for opkrævnings- og inddrivelsesområdet indgår
det, at Gældsstyrelsen fremadrettet kun skal have ét inddrivelsessystem, nemlig
PSRM. Derfor vil der blive gennemført en kontrolleret nedlukning af tilgangen af
gældsposter til inddrivelsessystemet, DMI (Debitor Motor Inddrivelse). Nedluknin-
gen sker, efter at funktionaliteten til understøttelse af den samlede inddrivelses-
opgave for både person og erhverv er tilvejebragt i PSRM, og når alle offentlige
fordringshavere er fuldt ud tilsluttet PSRM. I 2022 har det således fortsat været et
fokusområde at arbejde med at anvende PSRM på flere områder i Gældsstyrel-
sen. Opgaveporteføljen udvider sig, i takt med at stadig flere og flere offentlige
fordringshavere sender gæld til inddrivelse i PSRM samt de større konverteringer
af fordringer fra DMI til PSRM.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0009.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 8
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Gældsstyrel-
sen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2021
2022
2023
-901,5
905,5
4,0
4,0
5,0
-925,7
910,8
-14,9
-14,9
-14,9
-391,8
391,8
-
-
-
-
21,7
-35,7
-
-75,8
-
21,4
-50,6
-
-90,2
-
-
-
-
-
0,0
100,0
0,0
100,0
0,0
100,0
1.454,4
0,5
1.424,3
0,5
770,0
0,5
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2022 er tilgodehavender vedrørende
forudbetalt løn på i alt 4,8 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under kortfristet gæld
til omsætningsaktiverne jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om kravspecifikation til regnskabsrapporter til
årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Derudover er kompetencefondsmidler for 1,5 mio. kr. reklassificeret fra andre driftsindtægter til andre
ordinære driftsomkostninger. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på Forslag til finanslov for fi-
nansåret 2023 (FFL23) for Gældsstyrelsen. Den afsatte driftsramme på FFL23 er
udtryk for en teknisk budgettering af § 9.
Skatteministeriet
og skal ses i tilknyt-
ning til en forventet kommende flerårsaftale, herunder de afsatte reserver til
Skatteministeriet på § 35.
Generelle reserver.
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at
Gældsstyrelsen i 2022 har haft et samlet mindreforbrug på 14,9 mio. kr. i forhold
til årets samlede bevilling. Mindreforbruget fordeler sig med et mindreforbrug på
30,9 mio. kr. på løn og et merforbrug på 16,0 mio. kr. på øvrig drift.
Mindreforbruget skyldes primært, at Gældsstyrelsen har modtaget flere lønrefu-
sioner end forventet, et mindreforbrug på 6,3 mio. kr. vedrørende en teknisk kor-
rektion som følge af omlægning af anlægspraksis i Udviklings- og Forenklings-
styrelsen samt et merforbrug på bobehandlingsomkostninger i forhold til bevil-
lingen.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af
afsnit 3.2.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0010.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 9
Gældsstyrelsens drift og administrerede ordninger
Gældsstyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonti:
Gældsstyrelsen (Driftsbevilling)
Bo- og gaveafgift (Anden bevilling)
Gebyrer, retsafgifter mv. (Anden bevilling)
Personlige fordringer (Anden bevilling)
Overtagne studielånsfordringer (Lovbunden bevilling)
Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
§ 09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med
behandling af genoptagelsessager (Reservationsbevilling)
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Gældsstyrelsens samlede indtægter og udgifter i
årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ultimo 2022.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
§ 09.31.02.
§ 09.51.16.
§ 09.51.21.
§ 09.51.22.
§ 09.51.23.
§ 09.51.28.
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Administrerede ordninger
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
925,7
-
625,7
-1.174,4
Regnskab
910,9
-0,1
445,2
-1.280,9
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
-39,0
-
-3,7
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende
”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Der er på driftsbevillingen reklassificeret 1,5 mio. kr. fra andre driftsindtægter til andre ordinære
driftsomkostninger vedrørende kompetencefondsmidler.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Oplysninger om de enkelte hovedkonti fremgår af afsnit
3.7 Bevillingsregnska-
bet.
Der er i 2022 sket en betydelig reduktion i omfanget af ikke-dækningsparate til-
godehavender under inddrivelse på de administrerede ordninger § 09.51.22.
Personlige fordringer og § 09.51.23. Overtagne studielånsfordringer, primært
som følge af ophævelse af suspensionen af Rigspolitiets fordringer. Antallet af
ikke-dækningsparate fordringer er faldet fra 205.000 pr. 31. december 2021 til
126.000 pr. 31. december 2022.
Skatteministeriet har i 2022 foretaget opdateringer til kursværdimodellen for
inddrivelsesfordringer, således at modellen tager højde for, at der forventes et
lavere provenu fra eventuel fremtidig inddrivelse af de ikke-dækningsparate til-
godehavender. Den nominelle værdi af ikke-dækningsparate tilgodehavender af
de administrerede ordninger udgør 3.688,8 mio. kr. med en kursværdi opgjort til
381,6 mio. kr. pr. 31. december 2022, hvilket er udtryk for den værdi, der forven-
tes at kunne inddrives. Opdateringen til kursværdimodellen er nærmere beskre-
vet i årsregnskabet for § 38 for 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0011.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 10
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Gældsstyrelsen har fire opgaver, som er angivet i finansloven for 2022. Alle akti-
viteter kan henføres til opgaver og opgøres i forhold til bevilling samt de realise-
rede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Gældsstyrelsens opgaver og ressourceforbrug for 2022.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Korrekt og effektiv inddrivelse
for at sikre et højt inddrivelses-
provenu
2. Hjælpe borgere og virksomhe-
der med at betale deres gæld til
det offentlige
3. Klar vejledning og servicering
af fordringshavere
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-113,6
-700,7
Øvrige
Indtægter
-0,1
-
Omkost-
ninger
97,3
673,5
Andel af
årets
overskud
-16,4
-27,2
-89,4
-
113,7
24,3
-22,0
-
26,4
4,4
-925,7
-0,1
910,9
-14,9
Anmærkning: Lønforbruget er ved årets afslutning fordelt på FL-formål ud fra den konstaterede
tidsanvendelse. Der er reklassificeret 1,5 mio. kr. fra andre driftsindtægter til andre ordinære
driftsomkostninger vedrørende Kompetencefondsmidler
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Ud fra principperne fra Økonomistyrelsens tværstatslige krav gældende fra 1. ja-
nuar 2016 er der for 2022 foretaget en regnskabsmæssig registrering af gene-
relle fællesomkostninger under opgave 0.
Generelle fællesomkostninger,
hvor
der blandt andet er registreret omkostninger til generel ledelse og støttefunktio-
ner. Derudover indgår omkostninger til koncernfælles aktiviteter, omkostninger
til husleje samt ledelsesstøttende aktiviteter, herunder blandt andet kompeten-
ceudvikling.
For de øvrige opgaver bemærkes, at der under opgaverne 1-3 alene er registre-
ret omkostninger til øvrig drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne.
Der er i 2022 et samlet mindreforbrug på 14,9 mio. kr. En redegørelse af årets
økonomiske resultat fremgår af afsnit 3.2.
0. Generelle fællesomkostninger
Gældsstyrelsen har i 2022 haft indtægter på 0,1 mio. kr. og omkostninger på
97,3 mio. kr. under opgave 0. Generelle fællesomkostninger, hvilket er et mindre-
forbrug på opgaven på 16,4 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært tilpasning i
Gældsstyrelsens registreringsramme, der har medført, at aktiviteter, der tidligere
blev registreret under opgaver 0, er flyttet til opgave 2 og 3.
1. Korrekt og effektiv inddrivelse for at sikre et højt inddrivelsesprovenu
Gældsstyrelsen har i 2022 haft omkostninger på 673,5 mio. kr. under opgave 1.
Korrekt og effektiv inddrivelse for at sikre et højt inddrivelsesprovenu, hvilket er
et mindreforbrug på opgaven på 27,2 mio. kr. Mindreforbruget skyldes primært
mindreforbrug på genopretning af fordringsmassen samt mindreforbrug på 6,3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0012.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 11
mio. kr. vedrørende en teknisk korrektion som følge af omlægning af anlægs-
praksis i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
2. Hjælpe borgere og virksomheder med at betale deres gæld til det offentlige
Gældsstyrelsen har i 2022 haft omkostninger på 113,7 mio. kr. under opgave 2.
Hjælpe borgere og virksomheder med at betale deres gæld til det offentlige, hvil-
ket er et merforbrug på opgaven på 24,3 mio. kr. Merforbruget skyldes primært
tilpasning i Gældsstyrelsens registreringsramme, der har medført, at aktiviteter,
der tidligere blev registreret under opgave 0, er flyttet til opgave 2.
3. Klar vejledning og servicering af fordringshavere
Gældsstyrelsen har i 2022 haft omkostninger på 26,4 mio. kr. under opgave 3.
Klar vejledning og servicering af fordringshavere, hvilket er et merforbrug på op-
gaven på 4,4 mio. kr. Merforbruget skyldes primært tilpasning i Gældsstyrelsens
registreringsramme, der har medført, at aktiviteter, der tidligere blev registreret
under opgave 0, er flyttet til opgave 3.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Gældsstyrelsens
mål- og resultatplan for 2022, der er aftalt med Skatteministeriets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Gældsstyrelsen for 2022.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede re-
sultater
Målopfyl-
delse
Pejlemærke 1: Gældsstyrelsen skal sikre, at borgere og virksomheder oplever en ef-
fektiv, pålidelig og kompetent administration, mens kerneinteressenter oplever styrel-
sen som lydhør og samarbejdsorienteret.
1.1 Omdømme
(koncernfæl-
les)
Resultatet af omdømmemålingen, skal
som minimum være 3,3 point. Det må-
les på en skala fra 1-5.
Gældsstyrel-
sens om-
dømme lig-
ger på 3,2
point
Se uddy-
bende for-
klaring
Ikke op-
fyldt
1.2 Kundetil-
fredshed (kon-
cernfælles)
Resultatet af den løbende måling af til-
fredshed med vejledning på telefon og
mail skal i gennemsnit minimum være
hhv. 4,0 og 3,5 point. Der måles på en
skala fra 1-5.
Ikke op-
fyldt
Pejlemærke 2: Gældsstyrelsen skal sikre etableringen af en normaliseret og effektiv
gældsinddrivelse, så der inddrives mest mulig gæld til det offentlige.
2.1 Samlet ind-
drivelsespro-
venu
Inddrivelsesprovenuet er minimum
12,5 mia. kr. i 2022
Se uddy-
bende for-
klaring
Opfyldt
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0013.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 12
2.2 Læseven-
lige rykker-
breve
Antal opkald vedrørende forståelse af
rykkerbreve skal halveres fra 1. til 4.
kvartal 2022.
Der er op-
nået en for-
bedring på
10 procent-
point, hvilket
er 6,5 pro-
centpoint
under målet
Besvarelses-
procenten er
på 89,5 pct.
Ikke op-
fyldt
2.3 Besvarelse
af telefonop-
kald
Minimum 75 pct. af alle indkomne kald
besvares.
Opfyldt
Pejlemærke 3: Gældsstyrelsen skal sikre en effektiv varetagelse af inddrivelsesopga-
ven, der bygger på realistisk planlægning, robust produktionsstyring og et fokus på
udviklingstiltag og værdiskabende it-løsninger.
3.1 Almen ind-
drivelse
Minimum 95 pct. af alle skyldnerne
med inddrivelsesparat gæld frem til
31. oktober 2022 er omfattet af inddri-
velsesskridt inden 31. december 2022.
96,4 pct. af
alle skyld-
nere med
inddrivelses-
parat gæld
har været
omfattet af
inddrivelse
557.780 for-
dringer er
frigjort til
indsats
Opfyldt
3.2 Fortsat fo-
kus på opryd-
ning
Minimum 550.000 fordringer frigøres
manuelt til indsats eller fordringer sva-
rende til 4,6 mia. kr. i nominel værdi.
Opfyldt
3.3 Flere § 16-
afskrivnings-
sager skal be-
handles
Minimum 20.000 sager behandles ma-
nuelt med henblik på at vurdere, om
det er åbenbart formålsløst at inddrive
gælden.
7.832 sager
er behandlet
Ikke op-
fyldt
Pejlemærke 4: Gældsstyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj faglighed gennem rettidig
rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk medarbejder- og ledelsesud-
vikling.
4.1 Høj faglig-
hed i opgave-
løsningen
(koncernfæl-
les)
Det aggregerede resultat af tre
spørgsmål i medarbejdertilfredsheds-
undersøgelsen (MTU), der indikerer ni-
veauet af faglighed i opgaveløsningen,
i gennemsnit er minimum 4,3 point. Der
måles på en skala fra 1-5. Såfremt re-
sultatkravet ikke indfries, skal der ud-
arbejdes en plan for opfølgning.
Resultatet af
spørgsmå-
lene fra MTU,
som indike-
rer faglig-
hed, har et
gennemsnit
på 4,5
Opfyldt
Kilde: Gældsstyrelsens mål- og resultatplan for 2022.
I 2022 er der 9 mål i mål- og resultatplanen. Heraf er resultatkravet for 5 mål op-
fyldt.
Uddybende analyse og vurderinger
I det følgende fremgår uddybning af de væsentligste opnåede og ikke opnåede
mål og resultater.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0014.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 13
Mål 1.2. Kundetilfredshed (koncernfælles)
Mål 2.1. Inddrivelsesprovenu
Mål 1.2. Resultatet af den løbende måling af tilfredsheden med Gældsstyrelsens
vejledningsindsats skal i gennemsnit minimum være 4,0 point for telefonbetje-
ning og 3,5 point for mailbesvarelser. Der måles på en skala fra 1-5.
Om 1.2: Telefonbetjeningen har en gennemsnitlig score på 4,1 og har gennem-
gået en positiv udvikling i løbet af 2022 med bl.a. faldende svartider. Scoren for
mailbesvarelse er på 2,9, og er derved 0,6 point under målet, men har ligeledes
været forbedret i løbet af 2022. Reliabiliteten på mailbesvarelse er lavere, da
målingerne skal ses i lyset af et begrænset antal besvarelser på ca. 100 stk. pr.
kvartal, hvilket er signifikant lavere end for tilfredsheden afledt af telefonbesva-
relser.
Der arbejdes med at standardisere svar til borgere og virksomheder for at sikre
høj kvalitet i disse.
Mål 2.1. Inddrivelsesprovenuet er minimum 12,5 mia. kr. i 2022
Om 2.1: I 2022 har Gældsstyrelsen inddrevet 12,6 mia. kr. fra borgere og virk-
somheder med gæld til det offentlige. Årsresultatet er nået i kraft af et fokus på
provenuskabelse gennem det meste af 2022. Det samlede provenu i PSRM er
øget fra 3,7 mia. i 2021 til 5,2 mia. i 2022.
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Gældsstyrelsens forventninger til det økonomiske resultat for
det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Regnskabsår
2022
-925,8
910,9
-14,9
Grundbudget
2023
-391,8
391,8
-
Anmærkning: Der er i 2022 reklassificeret 1,5 mio. kr. fra andre driftsindtægter til andre ordinære
driftsomkostninger vedrørende kompetencefondsmidler.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS)
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på FFL23 for Gældsstyrel-
sen. Den afsatte driftsramme på FFL23 er udtryk for en teknisk budgettering af §
9.
Skatteministeriet
og skal ses i tilknytning til en forventet kommende flerårsaf-
tale, herunder de afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35.
Generelle reser-
ver.
Som opfølgning på
Aftalen om nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige
forventes tiltag som styrket lønindeholdelse, nedsættelse af inddrivelsesrenten,
ny eftergivelsesordning og bagatelgrænse for inddrivelse af meget lav gæld at
blive vedtaget ved lov i 2023.
Aftalepartierne er enige om, at alt for mange borgere og virksomheder har gæld
til det offentlige. Gældsstyrelsen har derfor fokus på, at flere skal afdrage på de-
res gæld, og flere skal være gældfrie.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 14
Flere skal afdrage på gæld til det offentlige ved styrket lønindeholdelse og styr-
ket indsats over for virksomheder og borgere med store formuer.
Mulighederne for gældseftergivelse for socialt udsatte borgere skal udbredes
ved styrket gældsrådgivning. Som supplement til gældende eftergivelsesmulig-
heder skal borgere, som gør en indsats og selv tager initiativ til at forbedre deres
livssituation, have en lovbestemt ret til delvist at få eftergivet gæld til det offent-
lige. Gæld under bagatelgrænsen og udsigtsløs gæld, der vurderes åbenbart for-
målsløs at inddrive, skal afskrives.
Desuden arbejder Gældsstyrelsen på at tilbyde tidssvarende betalingsløsninger
og undersøge mulighederne for et digitalt overblik over den enkeltes gæld.
Samlet plan for den langsigtede håndtering af opkrævnings- og inddrivelses-
området
Gældsstyrelsen vil i 2023 have fortsat fokus på at implementere den langsigtede
plan for opkrævnings- og inddrivelsesområdet frem mod 2030. Planen skal
håndtere de udfordringer, der fortsat er på området, og være med til at under-
støtte, at gælden til det offentlige ikke øges, og at gældsinddrivelsen på sigt sker
i PSRM. Planen indebærer endvidere, at al gæld er inddrivelsesparat, når Gælds-
styrelsen modtager den fra fordringshaver, og at der for al gæld er aktiv gælds-
pleje med løbende ordinære afskrivninger.
Planen skal imødekomme en række udfordringer med inddrivelse af gæld, som
fx:
Fordringer sendes til inddrivelse med fejl eller mistanke om fejl og kan derfor
ikke umiddelbart inddrives. Fordringshavere oversender ikke-inddrivelsespa-
rat gæld til DMI, hvilket hindrer en effektiv gældsinddrivelse og genererer et
fortsat behov for oprydning. Blandt de væsentligste problemstillinger er, at der
er udfordringer i sammenhængen mellem opkrævnings- og inddrivelsessyste-
merne i Skatteforvaltningen.
Der er fortsat behov for bagudrettet oprydning i og afvikling af fordringer i
DMI, herunder at gøre fordringer inddrivelsesparate og/eller konvertere dem
til PSRM med henblik på, at de kan indgå i inddrivelsesindsatser.
Den nuværende paralleldrift, hvor der inddrives i flere systemer, medfører
øget kompleksitet i systemlandskabet, besværliggør sagsbehandlingen og gi-
ver øgede udgifter til drift og vedligehold.
Planen indeholder også aktiviteter, der blandt andet skal sikre tilstrækkelig kvali-
tet i nye fordringer, hvor samarbejdet med eksterne fordringshavere som blandt
andet kommunerne intensiveres og datakvaliteten fra Skatteforvaltningens op-
krævningssystemer forbedres.
Dertil indeholder planen aktiviteter med henblik på at rydde op i gælden, hvor
der bl.a. vil blive arbejdet med at effektivisere oprydningen, foretage én yderli-
gere konvertering af fordringer fra DMI til PSRM, afdække potentialet for yderli-
gere konverteringer og forbedre den løbende gældspleje og gældsinddrivelse.
Dele af initiativerne i den langsigtede plan for håndtering af opkrævnings- og
inddrivelsesområdet forudsætter lovgivning.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0016.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 15
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 16
I dette afsnit redegøres for Gældsstyrelsens ressourceforbrug i finansåret 2022
udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle status på balancen. Derud-
over omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har haft det budget- og
regnskabsmæssige ansvar for i 2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto, samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Gældsstyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens regnskabsvæsen af
19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retningslinjerne i Finansmini-
steriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis for § 09.31.02. Gældsstyrelsen svarer til de principper, der er beskrevet i
Gældsstyrelsens regnskabsinstruks.
For de administrerede ordninger, finansieret under bevillingstypen anden, lov-
bunden og reservation, er regnskabspraksis baseret på udgiftsprincippet.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens KoncernSystem (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angives
”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Gældsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene.
Skønnene er baseret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder
(den konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2022,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. ATN-dage til medarbejdere og ledere indgår ikke i opgørelsen af den
øvrige hensatte forpligtelse under kortfristet gæld. Oplysning om ATN-dage er
indarbejdet som en eventualforpligtelse, note 4. Opgørelsen følger samme
metode som tidligere år.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 17
Resultatløn/engangsvederlag:
Der er foretaget hensættelse til engangsveder-
lag for medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere for 2022. Op-
gørelsen er beregnet på grundlag af fremtidige udbetalinger, der forventes
udmøntet i 2023.
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret, og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Der er tale om en ny hen-
sættelse, som ikke er foretaget i tidligere år.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Gældsstyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende regelsæt vedrørende
det udgiftsbaserede område.
Der er med opgørelse af følgende regnskabspost anvendt skøn. Skønnet er ba-
seret på følgende forudsætninger:
Kursværdi:
Inddrivelsesfordringer værdiansættes efter kursværdimodellen.
Den 31. december 2022 udgjorde den bogførte kursværdi 3,1 mia. kr. med en
nominel værdi på 14,9 mia. kr.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Gældsstyrelsens resultatopgørelse for de omkostningsbase-
rede bevillinger.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0019.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 18
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer og
tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
2022
2023
-901,5
-
-
-
-925,7
-
-
-
-391,8
-
-
-
-
-
-901,5
-
-
-925,7
-
-
-391,8
-
-
-
36,9
36,9
37,9
37,9
7,0
7,0
645,8
93,1
-32,8
0,8
706,9
-
86,9
74,8
905,5
4,0
648,0
97,0
-31,5
0,8
714,3
-
3,4
155,2
910,8
-14,9
330,1
49,3
-16,0
-
363,4
-
-
21,4
391,8
-
-
-
4,0
-
-
-14,9
-
-
-
-0,0
1,0
5,0
-0,1
0,1
-14,9
-
-
-
-
-
5,0
-
-
-14,9
-
-
-
Anmærkning: De anførte budgettal afspejler en teknisk indbudgettering for Gældsstyrelsen af regeringens
Forslag til finanslov for finansåret 2023 (FFL23) på § 9. For en nærmere beskrivelse henvises til
årsrapportens tidligere afsnit 2.2 og 2.5. Kompetencefondsmidler for 1,5 mio. kr. er reklassificeret fra andre
driftsindtægter til andre ordinære driftsomkostninger. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0020.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 19
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et mindrefor-
brug på 14,9 mio. kr. Mindreforbruget fordeler sig med et mindreforbrug på 30,9
mio. kr. på løn og et merforbrug på 16,0 mio. kr. på øvrig drift. Mindreforbruget
skyldes primært, at Gældsstyrelsen har modtaget flere lønrefusioner end forven-
tet, et mindreforbrug på 6,3 mio. kr. vedrørende en teknisk korrektion som følge
af omlægning af anlægspraksis i Udviklings- og Forenklingsstyrelsen samt et
merforbrug på bobehandlingsomkostninger i forhold til bevillingen.
Ordinære driftsindtægter
Den samlede bevilling udgør 925,7 mio. kr. i 2022. Bevillingen er steget med
24,2 mio. kr. fra 2021 til 2022, hvilket primært kan henføres til opgaveflyt fra Ud-
viklings- og Forenklingsstyrelsen til Gældsstyrelsen samt et fald i bevillingen som
følge af et nyt princip for internt køb af varer og tjenesteydelser fra Administrati-
ons- og Servicestyrelsen.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger udgør 910,8 mio. kr. i 2022. Ordinære driftsom-
kostninger er steget med 5,3 mio. kr. fra 2021 til 2022. Afvigelsen skyldes pri-
mært en stigning i andre ordinære driftsomkostninger som følge af opgaveflyt
fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen til Gældsstyrelsen, samt et fald i internt
køb af varer og tjenesteydelser som følge af et nyt princip for internt køb af varer
og tjenesteydelser fra Administrations- og Servicestyrelsen.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Gældsstyrelsen for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-14,9
Anmærkning:
Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Årets overskud på 14,9 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Gældsstyrelsen har i 2022 tilbageført følgende hensættelser og periodiserings-
poster registreret ultimo 2021:
Periodiseringsposter: Der er i 2022 sket modregning i tilsvarende faktura for i
alt 7,0 mio. kr. for så vidt angår periodiseringer foretaget ultimo 2021 vedrø-
rende sikkerhedsstillelser, juridisk bistand, kursusudgifter, sociale bidrag samt
diverse øvrige driftsomkostninger.
Engangsvederlag: Der er i 2022 tilbageført 17,6 mio. kr. af den opgjorte hen-
sættelse ultimo 2021 vedrørende forpligtelser til engangsvederlag for ledere
og medarbejdere. Af disse er 16,9 mio. kr. kommet til udbetaling. Hensættel-
sen til engangsvederlag er herefter fuldt tilbageført.
Over-/merarbejde: Forpligtelsen til over-/merarbejde er nedjusteret med 0,3
mio. kr., hvorefter den samlede hensættelse udgør 4,4 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0021.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 20
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Gældsstyrelsens balance fordelt på henholdsvis akti-
ver og passiver pr. 31. december 2022.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2021
2022
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
155,7
-59,9
-
95,8
117,5
129,1
95,8
30,2
-
126,0
147,3
158,9
-
15,9
5,8
-
-
16,0
5,4
-
11,6
-
11,6
11,6
11,6
-
11,6
11,6
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 4,8 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0022.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 21
Den samlede balance udgør 158,9 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 129,1
mio. kr. pr. 31. december 2021.
Omsætningsaktiver
Omsætningsaktiver udgør 147,3 mio. kr. i 2022. Udviklingen i omsætningsaktiver
viser samlet set en stigning på 29,8 mio. kr. fra 2021 til 2022, hvilket primært
skyldes en stigning i likvide beholdninger som følge af årets overskud samt en
stigning i kortfristet gæld.
Tilgodehavender på 16,0 mio. kr. består af lønrefusioner på 4,6 mio. kr., forlods
betalte sikkerhedsstillelser med 4,2 mio. kr., tilgodehavende købsmoms 5,6 mio.
kr. samt øvrige tilgodehavender 1,6 mio. kr.
Periodeafgrænsningsposter på 5,4 mio. kr. består af forudbetalt løn på 4,8 mio.
kr. og øvrige forudbetalte omkostninger på 0,6 mio. kr.
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2021
2022
-11,6
-
-
-
-
-24,1
-35,7
-17,6
-11,6
-
-
-
-
-39,0
-50,6
-18,1
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Indefrosne feriepenge
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-12,7
-16,5
-46,3
-0,2
-
-75,8
-75,8
-129,1
-21,6
-18,9
-49,6
-0,1
-
-90,2
-90,2
-158,9
4
Passiver i alt
Anmærkninger: Der henvises til anmærkninger under tabel 8a.
Balance
Aktiver.
Der er i 2021 reklassificeret 1,4 mio. kr. fra hensatte forpligtelser til anden gæld vedrørende sociale bidrag.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0023.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 22
Hensatte forpligtelser
Hensatte forpligtelser udgør 18,1 mio. kr. i 2022. Udviklingen i hensatte forplig-
telser viser samlet set en stigning på 0,5 mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen
kan henføres til større hensættelse til engangsvederlag til medarbejdere og ho-
norering af særlig indsats til ledere.
Kortfristet gæld
Kortfristet gæld udgør 90,2 mio. kr. i 2022. Udviklingen i kortfristet gæld viser
samlet set en stigning på 14,4 mio. kr. fra 2021 til 2022. Under kortfristet gæld er
saldoen for Leverandør af varer og tjenesteydelser forøget med 8,9 mio. kr. For-
øgelsen er en konsekvens af stigningen i andre ordinære driftsomkostninger, der
primært kan henføres til opgaveflyt på inddrivelsesområdet fra Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen til Gældsstyrelsen.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Gældsstyrel-
sens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egenkapitalen i balancen og
viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogfø-
ringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
-11,6
-
-11,6
-
-
-
-
-
-
-29,1
-
-
5,0
-
-
-24,1
-35,7
-35,7
2022
-11,6
-
-11,6
-
-
-
-
-
-
-24,1
-
-
-14,9
-
-
-39,0
-50,6
-50,6
Gældsstyrelsens egenkapital udgør ultimo 2022 50,6 mio. kr., hvoraf 39,0 mio.
kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2022 forøget med 14,9 mio.
kr., der kan henføres til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0024.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 23
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
-
0,5
0,0
Gældsstyrelsens låneramme ultimo 2022 udgør 0,5 mio. kr. Trækket på låner-
ammen ultimo 2022 udgør 0,0 mio. kr. Lånerammen er derved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Gældsstyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.02.
728,6
745,2
714,3
30,9
159,8
190,7
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2022 er 714,3 mio. kr. Lønsums-
loftet primo 2022 var 728,6 mio. kr. På tillægsbevilling er der i alt tilført lønsum
på 16,6 mio. kr., der vedrører opgaveflyt på inddrivelsesområdet fra Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen. Den akkumulerede opsparing af lønsum stiger fra
159,8 mio. kr. ultimo 2021 til 190,7 mio. kr. ultimo 2022, svarende til årets min-
dreforbrug på løn på 30,9 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0025.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 24
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2022 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Gældsstyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bidrag til statsregnska-
bet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Drift
09.31.02.
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Gældsstyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
925,7
-
910,9
-0,1
14,9
-
-39,0
-
Administrerede ordninger
09.51.16.
Bo- og gaveafgift
Anden
Udgifter
Indtægter
09.51.21.
Gebyrer, retsafgifter
mv.
Personlige
fordringer
Overtagne studie-
lånsfordringer
Kompensation af
ikke-statslige
fordringshavere
Kompensation af
kommuner og
regioner
Anden
Udgifter
Indtægter
Anden
Udgifter
Indtægter
Lovbunden
Udgifter
Indtægter
Reserva-
tion
Udgifter
Indtægter
Reserva-
tion
Udgifter
Indtægter
0,0
-
-
-100,9
584,5
-1.034,7
38,4
-38,8
0,4
-
2,4
-
0,0
-
-
-135,2
395,6
-1.096,6
48,8
-49,1
0,2
-
0,6
-
0,0
-
-
34,3
188,9
61,9
-10,4
10,3
0,2
-
1,8
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-0,5
-
-3,1
-
09.51.22.
09.51.23.
09.51.28.
09.51.29.
Anmærkning: Der er på konto 09.31.02. reklassificeret 1,5 mio. kr. fra andre driftsindtægter til andre ordinære driftsomkostninger vedrørende
kompetencefondsmidler.
De administrede ordninger 09.51.24. og 09.51.25. anvendes ikke længere, hvorfor de ikke fremgår af bevillingsregnskabet.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen
henvises til årsrapportens øvrige afsnit.
Inddrivelsesfordringer i de udgiftsbaserede bevillinger er indtægtsført til kurs-
værdi i henhold til Økonomistyrelsens vejledning om den regnskabsmæssige
håndtering af tilgodehavender og udlån. De regnskabsmæssige forklaringer på
afvigelser på udgiftsbaserede bevillinger indgår i det følgende.
09.51.16. Bo- og gaveafgift
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling i 2022 på12,3 t.kr. Der er realiseret
udgifter på 12,3 t.kr., hvilket svarer til bevillingen. De realiserede udgifter vedrø-
rer tilgang af renter på lån ydet til henstand med bo- og gaveafgift.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 25
09.51.21. Gebyrer, retsafgifter mv.
Der er på hovedkontoen en indtægtsbevilling i 2022 på 100,9 mio. kr. Der er rea-
liseret indtægter på 135,2 mio. kr., hvilket er en merindtægt i forhold til bevillin-
gen på 34,3 mio. kr. svarende til en afvigelse på 34,0 pct. Afvigelsen kan henfø-
res til en merindtægt som følge af færre af- og nedskrivninger primært på grund
af ændringer i kursværdien samt en mindreindtægt grundet færre gebyrska-
bende inddrivelsesaktiviteter end budgetteret.
09.51.22. Personlige fordringer
Der er på hovedkontoen både en indtægts- og udgiftsbevilling. Udgiftsbevillin-
gen udgør 584,5 mio. kr. Der er realiseret udgifter på 395,6 mio. kr., hvilket er en
mindreudgift i forhold til bevillingen på 188,9 mio. kr. svarende til en afvigelse på
32,3 pct. Afvigelsen kan primært henføres til en mindreudgift som følge af færre
af- og nedskrivninger end budgetteret på grund af ændringer i kursværdien.
Indtægtsbevillingen udgør 1.034,7 mio. kr. Der er realiseret indtægter på 1.096,6
mio. kr., hvilket er en merindtægt på 61,9 mio. kr. svarende til en afvigelse på 6,0
pct. i forhold til bevillingen. Afvigelsen kan primært henføres til en merindtægt på
235,0 mio. kr. som følge af færre af- og nedskrivninger samt en mindreindtægt
på 170,7 mio. kr. grundet færre personlige fordringer, der er oversendt til inddri-
velse fra Rigspolitiet, end budgetteret.
09.51.23. Overtagne studielånsfordringer
Der er på hovedkontoen både en indtægts- og udgiftsbevilling. Udgiftsbevillin-
gen udgør 38,4 mio. kr. Der er realiseret udgifter på 48,8 mio. kr., hvilket er en
merudgift i forhold til bevillingen på 10,4 mio. kr. svarende til en afvigelse på
27,0 pct. Afvigelsen kan primært henføres til en merudgift som følge af flere af-
skrivninger af overtagne studielånsfordringer end budgetteret.
Indtægtsbevillingen udgør 38,8 mio. kr. Der er realiseret indtægter på 49,1 mio.
kr., hvilket er en merindtægt på 10,3 mio. kr. svarende til en afvigelse på 26,5
pct. i forhold til bevillingen. Afvigelsen kan henføres til en merindtægt som følge
af større afgang på overtagne studielånsfordringer samt mindreindtægt grundet
færre renteindtægter end budgetteret.
09.51.28. Kompensation af ikkestatslige fordringshavere i forbindelse med be-
handling af genoptagelsessager
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling på 0,4 mio. kr. i 2022. Der er realise-
ret udgifter på 0,2 mio. kr., hvilket er en mindreudgift på 0,2 mio. kr. i forhold til
bevillingen. Afvigelsen kan henføres til behandling af færre sager end budgette-
ret. Der er ultimo 2021 videreført et akkumuleret overskud på 0,3 mio. kr. Det ak-
kumulerede overskud udgør 0,5 mio. kr. ultimo 2022 og er videreført til anven-
delse i 2023 til afholdelse af de resterende kompensationer.
09.51.29. Kompensation af kommuner og regioner i forbindelse med behandling
af genoptagelsessager
Der er på hovedkontoen en udgiftsbevilling på 2,4 mio. kr. i 2022. Der er realise-
ret udgifter på 0,6 mio. kr., hvilket er en mindreudgift på 1,8 mio. kr. i forhold til
bevillingen. Afvigelsen kan henføres til færre sager end budgetteret. Der er ul-
timo 2021 videreført et akkumuleret overskud på 1,3 mio. kr. Det akkumulerede
overskud udgør 3,1 mio. kr. ultimo 2022 og er videreført til anvendelse i 2023 til
afholdelse af de resterende kompensationer.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0027.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 26
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0028.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 27
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår
note 1-4
til resultatopgørelsen og balancen.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
Gældsstyrelsen har ikke immaterielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0029.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 28
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Grunde, arealer
og bygninger
Infrastruktur
Produktionsanlæg
og maskiner
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Igangværende arbejder for egen
regning
-
-
-
-
-
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Gældsstyrelsen har ikke materielle anlægsaktiver.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0030.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 29
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til engangsvederlag
I alt
Kilde: SAP Intern.
18,1
18,1
Gældsstyrelsen har ultimo 2022 bogført hensatte forpligtelser for samlet 18,1
mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkostninger vedrører en-
gangsvederlag til medarbejdere og honorering af særlig indsats til ledere.
4.1.4
Note 4: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Gældsstyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til med-
arbejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forplig-
telse er pr. 31. december 2022 opgjort til 19,4 mio. kr. Inden for en femårig peri-
ode er forpligtelsen opgjort til 1,4 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr.
31. december 2022.
Over-/merarbejde
Gældsstyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for medarbejdere og le-
dere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspadseres inden for en be-
stemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2022 udgør 796 dage, der sva-
rer til 1,5 mio. kr.
Udlæg
Gældsstyrelsen foretager udlæg til fx afhentningsomkostninger, konfiskation, lå-
sesmed mv., hvortil omkostningen skal afholdes af den pågældende skyldner.
Modtages der ikke betaling fra skyldner modsvarende udlægget, opføres udlæg-
get som et tab under resultatopgørelsen. Eventualforpligtelsen til udlæg er pr.
31. december 2022 opgjort til 3,0 mio. kr. Heraf er fordringer svarende til 0,0
mio. kr. under opkrævning, mens fordringer svarende til 3,0 mio. kr. er sendt til
inddrivelse.
Sikkerhedsstillelser
Gældsstyrelsen stiller sikkerhed i to typer af sager. I den første type af sager stil-
ler styrelsen sikkerhed for boets behandling. I den anden type af sager gælder,
at styrelsen stiller sikkerhed over for boet til yderligere undersøgelser eller rets-
sager vedrørende eksempelvis omstødelse, ledelsesansvar og erstatningssager.
Sikkerhedsstillelserne er givet enten som tilsagn eller ved forlods udbetaling, og
forpligtelsen ophører først, når sagen er afsluttet, og det endeligt fremgår, om
sikkerhedsstillelsen bliver en omkostning for Gældsstyrelsen. En større andel af
sikkerhedsstillelser vedrører derfor sagskomplekser af ældre dato, der endnu
ikke er afsluttet.
Gældsstyrelsens eventualforpligtelse til sikkerhedsstillelser pr. 31. december
2022 er opgjort til 181,9 mio. kr. mod 167,3 mio. kr. ultimo 2021, og eventualfor-
pligtelsen er dermed steget med 14,6 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 30
De økonomiske konsekvenser af sikkerhedsstillelserne er afhængige af, om der
er aktiver i konkursboet, der kan dække omkostningerne ved de to typer af sa-
ger. I 2022 har Gældsstyrelsen i den sammenhæng haft omkostninger på ca.
41,2 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Gældsstyrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 ud-
går af årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Gældsstyrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår
af årsrapporten.
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Gældsstyrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 ud-
går af årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Gældsstyrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor ta-
bel 20 udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Gældsstyrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansud-
valget, hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0032.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 31
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Gældsstyrelsens it-omkostninger fordelt på
lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsomkostninger. Tabellen in-
deholder de systemrettede it-omkostninger til fagsystemer, it-omkostninger til
ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og nedskrivninger samt it til
kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
-
-
-
-
-
1,7
1,7
4.8 Supplerende bilag
Gældsstyrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685690_0033.png
Årsrapport 2022 Gældsstyrelsen
Side 32
www.gaeldst.dk
Gældsstyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen