Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 104
Offentligt
2685689_0001.png
Årsrapport
Marts 2023
Årsrapport 2022
Administrations- og
Servicestyrelsen
Skatteministeriet
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 1
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1
2.2
2.3
2.4
2.5
Påtegning af det samlede regnskab .............................................................. 2
Beretning ................................................................................................................. 4
Præsentation af Administrations- og Servicestyrelsen ....................................... 5
Ledelsesberetning............................................................................................................... 6
Kerneopgaver og ressourcer ......................................................................................... 9
Målrapportering ................................................................................................................ 10
Forventninger til det kommende år .......................................................................... 16
3.
3.1
3.2
3.3
3.4
3.5
3.6
3.7
Regnskab ...............................................................................................................17
Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................... 18
Resultatopgørelse mv..................................................................................................... 19
Balancen............................................................................................................................... 23
Egenkapitalforklaring...................................................................................................... 26
Likviditet og låneramme ................................................................................................ 27
Opfølgning på lønsumsloft ........................................................................................... 27
Bevillingsregnskabet ....................................................................................................... 28
4.
4.1
4.1.1
4.1.2
4.1.3
4.1.4
4.1.5
4.2
4.3
4.4
4.5
4.6
4.7
4.8
Bilag .........................................................................................................................29
Noter til resultatopgørelse og balance.................................................................... 30
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver.......................................................................... 30
Note 2: Materielle anlægsaktiver ............................................................................... 31
Note 3: Hensatte forpligtelser ..................................................................................... 32
Note 4: Øvrige hensættelser ........................................................................................ 33
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser ................................................................ 33
Indtægtsdækket virksomhed ....................................................................................... 33
Fællesstatslige løsninger mv. ...................................................................................... 33
Gebyrfinansieret virksomhed ...................................................................................... 34
Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning....................................................... 34
Forelagte investeringer .................................................................................................. 34
It-omkostninger ................................................................................................................. 34
Supplerende bilag ............................................................................................................ 34
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0003.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 2
Påtegning af det
samlede regnskab
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0004.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 3
Formålet med årsrapporten er at give et retvisende billede af Administrations-
og Servicestyrelsens økonomiske og faglige resultater for 2022. I årsrapporten
redegøres for styrelsens målopfyldelse, det medgåede ressourceforbrug, finan-
siering samt aktiver og forpligtelser.
For at styrke økonomi- og resultatstyring er fokus i årsrapporten lagt på afrap-
portering af årets faglige og finansielle resultater.
For de hovedkonti, der udgør virksomhedens drift, indeholder årsrapporten end-
videre virksomhedens regnskabsmæssige forklaringer.
Årsrapporten omfatter de hovedkonti på finansloven, som Administrations- og
Servicestyrelsen, CVR-nummer 19 55 21 01, er ansvarlig for
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen (driftsbevilling)
Dette gælder også de regnskabsmæssige forklaringer, som skal tilgå Rigsrevisi-
onen i forbindelse med bevillingskontrollen for 2022.
Påtegning
Det tilkendegives hermed:
1.
at årsrapporten er rigtig, dvs. at årsrapporten ikke indeholder væsentlige
fejlinformationer eller udeladelser, herunder at målopstillingen og målrap-
porteringen i årsrapporten er fyldestgørende,
at de dispositioner, som er omfattet af regnskabsaflæggelsen, er i overens-
stemmelse med meddelte bevillinger, love og andre forskrifter samt med
indgåede aftaler og sædvanlig praksis, og
at der er etableret forretningsgange, der sikrer en økonomisk hensigtsmæs-
sig forvaltning af de midler og ved driften af de institutioner, der er omfattet
af årsrapporten.
2.
3.
København, d. 23. marts 2023
Herning d. 17. marts 2023
___________________________________
Jens Brøchner
Departementschef
Skatteministeriets departement
___________________________________
Claus Henrik Larsen
Direktør
Administrations- og
Servicestyrelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0005.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 4
Beretning
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 5
Beretningen giver en kortfattet beskrivelse af Administrations- og Servicestyrel-
sen og regnskabsårets faglige og finansielle resultater, herunder væsentlige for-
hold, der har påvirket eller forventes at påvirke styrelsens aktiviteter og forhold.
2.1 Præsentation af Administrations- og Service-
styrelsen
Administrations- og Servicestyrelsens opgave er at sikre, at departementet og
styrelserne i Skatteministeriets koncern kan fokusere på deres kerneopgaver,
fordi styrelsen effektivt varetager koncernfælles administrations- og service-
funktioner.
Administrations- og Servicestyrelsens fokus er altid på, hvordan styrelsen bedst
muligt understøtter forretningens behov. Løsninger og ydelser tilpasses løbende,
når behovene ændrer sig, og der er ligeledes fokus på at optimere og kvalitets-
sikre arbejdsprocesser og sagsgange indenfor blandt andet rekruttering, HR,
bygninger, service, indkøb og bogføring.
Administrations- og Servicestyrelsens ydelser er essentielle for den samlede op-
gaveløsning i Skatteministeriets koncern. Det kræver, at styrelsen både leverer
fagligt stærke løsninger og er en konstruktiv medspiller. Derfor er det vigtigt, at
medarbejderne står på et solidt fagligt fundament og samtidigt er både service-
mindede og løsningsorienterede.
Administrations- og Servicestyrelsens kerneopgaver er sammenfattet i neden-
stående overordnede inddeling.
Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling:
Administrations- og Servicestyrelsen fastsætter og udvikler, i samarbejde med
departementet og styrelserne, de koncernfælles retningslinjer og funktioner på
HR-området. Administrations- og Servicestyrelsen understøtter Skatteministeri-
ets styrelser med at tiltrække, fastholde og rekruttere de rette medarbejdere,
sikre en dækkende og relevant løn- og personaleadministration, sikre et forret-
ningsrelevant udbud af kompetenceudvikling til både ledere og medarbejdere,
samt udarbejder relevant tværgående ledelsesinformation.
Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af arbejdspladser:
Administrations- og Servicestyrelsen understøtter Skatteministeriets styrelser
med velholdte lokaler med en tidssvarende indretning af arbejdspladser og sik-
rer den daglige tekniske drift og vedligeholdelse af Skatteministeriets lokaliteter
samt post- og arkivfunktioner. Styrelsen er desuden ansvarlig for at understøtte
den fysiske sikkerhed og arbejdsmiljøet på tværs af Skatteministeriets koncern.
Effektiv og sikker drift af økonomifunktioner, systemunderstøttelse samt indkøb
og udbud:
Administrations- og Servicestyrelsen sikrer en effektiv og sikker drift af koncern-
fælles økonomisystemer og regnskabsfunktoner samt proces- og systemunder-
støttelse heraf. Styrelsen har dertil ansvaret for den koncernfælles indkøbs- og
udbudsfunktion.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 6
2.2 Ledelsesberetning
Ved årets start var COVID-19 stadig en faktor, der havde indflydelse på måden,
vi arbejdede på. Læringen af COVID-19 med langt mere hjemmearbejde og nye
tekniske værktøjer gjorde, at Administrations- og Servicestyrelsen sammen med
de øvrige styrelser i Skatteministeriets koncern så anderledes på den måde, vi
fremadrettet skal tilrettelægge vores arbejde. Den hybride hverdag er en ny vir-
kelighed på mange arbejdspladser, herunder Skatteministeriets koncern. Admi-
nistrations- og Servicestyrelsen har haft en række opgaver i at understøtte de
øvrige styrelser på en række områder i den forbindelse. Blandt andet har den hy-
bride hverdag betydet, at der er set på nye behov for indretningen af de fysiske
arbejdspladser i koncernen, at afholdelse af møder skal gentænkes, og at der
generelt skal udvikles på måden, vi kan arbejde sammen på, uafhængigt af hvor
vi sidder fysisk placeret.
Krigen i Ukraine betød, at der i 2022 har været ekstra fokus på sikkerhedsområ-
det. Konkret har det betydet, at det sikkerhedsarbejde, som Administrations- og
Servicestyrelsen havde sat i gang, efter vi vendte tilbage på kontorerne, kom hø-
jere på dagsordenen. Styrelsen har derfor haft stort fokus på fysisk sikkerhed for
medarbejderne i koncernen, herunder øget fokus på brug af Id-kort, som forhin-
dring mod uvedkommende i koncernens bygninger. Her har Administrations- og
Servicestyrelsen fulgt op med fysiske test på Skatteforvaltningens forskellige lo-
kationer for at vurdere risikoen for, at uvedkommende kan få adgang til bygnin-
gerne. Evakueringsøvelser er blevet gennemført på en lang række adresser, og
øvelserne fortsætter i 2023, så alle koncernens lokationer kender processerne
for evakuering.
Som følge af de forsyningsudfordringer, der har ramt store dele af Europa, har
Administrations- og Servicestyrelsen fremskyndet processen med at skifte til
LED-belysning på en række af koncernens adresser i forhold til den plan, som
styrelsen i første omgang havde lagt fast. I forbindelse med regeringens krav
om, at alle statslige arbejdspladser skruer ned til 19 grader, har styrelsen haft en
række drøftelser med blandt andet Hovedsamarbejdsudvalg og Arbejdsmiljøor-
ganisationen om, hvordan temperatursænkningen kan håndteres i koncernen. I
den forbindelse har Administrations- og Servicestyrelsen stået for samarbejdet
med Bygningsstyrelsen og private aktører i forhold til en række tiltag, der skal
sikre, at temperaturen i koncernens bygninger nedbringes.
Administrations- og Servicestyrelsen stod i foråret 2022 for at gennemføre den
fælles Arbejdspladsvurdering, Medarbejdertilfredshedsundersøgelse og Leder-
evaluering for hele koncernen. Denne opgave har i tidligere år været håndteret i
samarbejde med en ekstern leverandør, men denne gang har styrelsen for første
gang stået for hele opgaven. Der er i forbindelse med undersøgelserne genere-
ret mere end 500 rapporter til forskellige dele af koncernen. Samtidigt har der
fra Administrations- og Servicestyrelsens side efterfølgende været stort fokus på
at understøtte hele koncernen i at implementere tiltag til at forbedre fx medar-
bejdertilfredsheden.
Styrelsen har haft store opgaver med rekruttering og lokaleindretning i forbin-
delse med de to nye skattecentre i Ringe og Slagelse, der blev åbnet i 2022 i for-
bindelse med Styrket Skattekontrol. Opgaven fortsætter ind i 2023, hvor der skal
åbnes skattecentre i Frederikshavn og Svendborg.
Administrations- og Servicestyrelsen har, i forhold til sin rolle som shared service
leverandør i koncernen, udarbejdet første udgave af en helt ny prioriteringsmo-
del. Formålet med denne prioriteringsmodel er at skabe større gennemsigtighed
overfor styrelserne, samt at inddrage de øvrige styrelser i prioriteringen af
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0008.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 7
Administrations- og Servicestyrelsens aktiviteter, så prioriteringen sker mest
hensigtsmæssig. Arbejdet fortsætter i 2023, hvor Administrations- og Service-
styrelsen skal videreudvikle modellen.
Årets økonomiske resultat
Af
tabel 1
nedenfor fremgår de økonomiske hoved- og nøgletal for Administrati-
ons- og Servicestyrelsen.
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal (mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt (materielle og immaterielle)
Omsætningsaktiver (ekskl. likvider)
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
2021
2022
2023
-559,3
547,7
-11,5
-12,6
-8,8
-617,0
606,4
-10,6
-11,4
-7,2
-362,0
356,8
-5,2
-5,2
-
82,5
115,0
-37,5
-80,7
-89,8
91,7
183,0
-44,7
-88,3
-128,5
117,4
-
-
-
-
84,3
-
71,4
96,3
90,9
-
377,0
0,5
391,6
0,5
285,0
0,6
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 0,9 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på Forslag til finanslov for fi-
nansåret 2023 (FFL23) for Administrations- og Servicestyrelsen. Den afsatte
driftsramme på FFL23 er udtryk for en teknisk budgettering af § 9.
Skatteministe-
riet
og skal ses i tilknytning til en forventet kommende flerårsaftale, herunder de
afsatte reserver til Skatteministeriet på § 35.
Generelle reserver.
Der er på finansloven for 2022 indarbejdet en ny bevillings- og omkostnings-
struktur for Administrations- og Servicestyrelsen. Administrations- og Servicesty-
relsen modtager derfor fra og med 2022 en almindelig driftsbevilling. I 2021
blev Administrations- og Servicestyrelsens opgavevaretagelse finansieret fra de
øvrige styrelser inden for Skatteministeriets område.
Regnskabsresultatet for 2022 er sammenfattet i
tabel 1
ovenfor og viser, at Ad-
ministrations- og Servicestyrelsen i 2022 har haft et samlet overskud på 7,2 mio.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0009.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 8
kr. i forhold til årets samlede bevilling, heraf et mindreforbrug på 8,6 mio. kr. til
løn, et merforbrug på 3,8 mio. kr. på øvrig drift og merindtægter på 2,4 mio. kr.
Der er i 2022 indtægter fra bevilling og øvrige indtægter for i alt 617,0 mio. kr. og
ordinære driftsomkostninger for i alt 606,4 mio. kr. Årets resultat på 7,2 mio. kr.
kan hovedsageligt henføres til et realiseret mindreforbrug på løn på 8,6 mio. kr.,
hvilket primært kan henføres til forsinkede og udskudte rekrutteringer, en stig-
ning i refusionsindtægter, samt tilbageførsel af hensættelser på løn. Derudover
er der realiserede merindtægter på 2,4 mio. kr., som primært vedrører viderefak-
turering til de øvrige styrelser af afholdte kurser i 2022. På øvrig drift er der reali-
seret et merforbrug på 3,8 mio. kr., som primært kan henføres til en hensættelse
til Skatteforvaltningens reetableringsforpligtigelse.
En nærmere redegørelse af årets økonomiske resultat fremgår af afsnit 3.2.
Udnyttelsesgraden for lånerammen er faldet fra 84,3 pct. i 2021 til 71,4 pct. i
2022, hvilket kan henføres til, at lånerammen er øget med 30,0 mio. kr. Den tildelte
låneramme er i 2022 steget til 128,5 mio. kr. Se mere herom i afsnit 3.5.
Antal årsværk er steget fra 377,0 årsværk i 2021 til 391,6 årsværk i 2022. Stig-
ningen i antal årsværk fra 2021 til 2022 skyldes dels en opnormering i Admini-
strations- og Servicestyrelsen på grund af stigning i opgavemængden og dels
overtagelse af en række opgaver fra Udviklings- og Forenklingsstyrelsen, der in-
debar flytning af 3,0 årsværk. Samtidig har Administrations- og Servicestyrelsens
rekrutteringsenhed målrettet rekrutteret medarbejdere til styrelsen.
Prisen pr. årsværk i 2022 er uændret i forhold til 2021.
Administrations- og Servicestyrelsens drift og administrerede ordninger
Administrations- og Servicestyrelsen er ansvarlig for følgende hovedkonto: Ad-
ministrations- og Servicestyrelsens driftskonto er § 09.31.08.
Administrations-
og Servicestyrelsen
(driftsbevilling).
Af
tabel 2
nedenfor fremgår Administrations- og Servicestyrelsens samlede ind-
tægter og udgifter i årets regnskab. Desuden vises årets overførte overskud ul-
timo 2022.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
(mio. kr.)
Drift
Udgifter
Indtægter
Bevilling
(FL + TB)
615,5
-21,3
Regnskab
610,6
-23,7
Overført over-
skud ultimo
-31,1
-
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overskud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Styrelsens overførte overskud udgjorde 23,9 mio. kr. primo 2022. Der er et over-
skud i 2022 på 7,2 mio. kr., hvorefter det overførte overskud ultimo 2022 er for-
øget til 31,1 mio. kr.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0010.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 9
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
Administrations- og Servicestyrelsen har tre hovedformål, som er angivet i fi-
nansloven for 2022. Alle aktiviteter kan henføres til hovedopgaver og opgøres i
forhold til bevilling samt de realiserede regnskabstal.
Af
tabel 3
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens opgaver og ressource-
forbrug for 2022.
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(mio. kr.)
0. Generelle fællesomkostninger
1. Koncernfælles HR, rekruttering
og udvikling
2. Moderne og vedligeholdt
lokaler og servicering af arbejds-
pladser
3. Effektiv og sikker drift af øko-
nomifunktioner, systemunder-
støttelse samt indkøb og udbud
I alt
Bevilling
(FL+TB)
37,0
146,8
312,7
Øvrige
indtægter
-20,0
-3,6
-0,0
Omkost-
ninger
26,4
165,0
328,7
Andel af
årets
overskud
-30,6
14,6
16,0
97,8
-0,0
90,6
-7,2
594,2
-23,7
610,6
-7,2
Anmærkning: Der forekommer afrundingsdifferencer.
Kilde: Statens Koncernsystem og SAP Intern.
Der er en række tværstatslige krav fra Økonomistyrelsen til den regnskabsmæs-
sige registrering af generelle fællesomkostninger under opgave 0. Imidlertid har
Administrations- og Servicestyrelsen en tilgang, hvor styrelsen af hensyn til den
interne styring benytter en anden opdeling af de generelle fællesomkostninger.
Det skyldes, at Administrations- og Servicestyrelsens opgave er at sikre, at de
øvrige styrelser i Skatteministeriets koncern kan fokusere på deres kerneopga-
ver, hvorfor alle styrelsens aktiviteter i princippet hører under opgave
0. Gene-
relle fællesomkostninger.
Under opgave
0. Generelle fællesomkostninger
er der blandt andet registreret
omkostninger til løn til direktionen, styrelsens økonomifunktion og ledelsessekre-
tariat samt øvrig drift, herunder husleje. For de øvrige opgaver bemærkes, at der
under hovedopgaverne 1.- 3. alene er registreret omkostninger til øvrig drift og
løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne.
Der er i 2022 realiseret et forbrug på 587,0 mio. kr. Med styrelsens bevilling på
594,2 mio. kr. bliver årets overskud 7,2 mio. kr. Resultatet kan henføres til et rea-
liseret mindreforbrug på løn på 8,6 mio. kr., realiserede merindtægter på 2,4
mio. kr. samt et realiseret merforbrug på 3,8 mio. kr. på øvrig drift.
Den realiserede afvigelse på opgaver kan primært henføres til nedenstående.
0. Generelle fællesomkostninger
Der er et samlet mindreforbrug på 30,6 mio. kr. Dette vedrører primært reserver,
som er placeret på styrelsens driftsbevilling, og som i løbet af året fordeles på de
øvrige formål. Derudover er der anvendt færre lønmidler samt anvendt færre
midler til husleje i Administrations- og Servicestyrelsen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 10
1. Koncernfælles HR, rekruttering og udvikling
Der er et samlet merforbrug på 14,6 mio. kr. Dette kan primært henføres til styr-
kelse af grunddriften, øgede aktiviteter og ændringer af opgaver, herunder ud-
viklingsaktiviteter for og kompetenceudvikling af medarbejdere og ledere i Skat-
teministeriets koncern. Dertil medfører flere medarbejdere i Skatteministeriets
koncern øgede generelle udgifter til personaleadministration, rekruttering og
fastholdelse.
2. Moderne og vedligeholdte lokaler og servicering af arbejdspladser
Der er et samlet merforbrug på 16,0 mio. kr. Dette kan primært henføres til, at
der er udgiftsført ekstra midler til reetableringsforpligtigelsen i Skatteministeriets
Koncern, samt at der er forbrugt ekstra midler på indretning af Skatteforvaltnin-
gens lokationer, herunder LED-belysning, indkøb af Teams-udstyr til mødelokaler
og akustikforbedringer.
3. Effektiv og sikker drift af økonomifunktioner, systemunderstøttelse samt ind-
køb og udbud
Der er et samlet mindreforbrug på 7,2 mio. kr. Dette kan primært henføres til en
reduktion indenfor brugen af vikarer og konsulenter. Derudover er der indgået
en ny kontrakt på elektroniske lovsamlinger samt realiseret mindre udgifter til af-
skrivninger på tjenestebiler. De mindre udgifter til afskrivninger skyldes udskudte
investeringer i biler, dels på grund af forlænget leveringstid på biler og dels be-
slutningen om, at Skatteministeriets koncern skal overgå til emissionsfrie biler in-
den udgangen af 2030.
2.4 Målrapportering
Afsnittet er opdelt i to dele. Første del omfatter alle målene i Administrations- og
Servicestyrelsens mål- og resultatplan for 2022, der er aftalt med Skatteministe-
riets departement. I
tabel 4
fremgår den realiserede resultatopfyldelse.
I anden del beskrives udvalgte mål mere dybdegående, herunder en vurdering
af årsagen til, at mål er opfyldt eller ikke opfyldt.
Oversigt over årets resultatopfyldelse
Af
tabel 4
fremgår årets mål- og resultatopfyldelse i Administrations- og Service-
styrelsen for 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0012.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 11
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 1: Administrations- og Servicestyrelsen skal effektivt levere relevante
shared service ydelser af høj kvalitet, så de øvrige styrelser kan fokusere på deres
kerneopgaver
1.1 Styrelsen
leverer shared
service ydelser
til tiden
Minimum 95 pct. af sa-
gerne til Indkøb og Ud-
bud samt Faktura og
Rejser, overholder den
fastsatte tidsfrist.
Minimum 97 pct. af an-
sættelseskontrakter
(medarbejdere og che-
fer) ved nyrekrutterin-
ger til Skatteministeriets
koncern er korrekte.
1.2 Styrelsen
leverer shared
service ydelser
af høj kvalitet
på regnskabs-
området
Minimum 95 pct. af
modtagne fakturaer er
sendt til varemodta-
gelse senest inden for
fem hverdage.
Minimum 95 pct. af alle
fakturaer der er vare-
modtaget og godkendt,
er bogført inden for fire
hverdage.
1.3 Styrkede
indsatser på
rekruttering,
onboarding og
fastholdelse
pilotforsøg
Resultaterne for enhe-
der, der deltager i pilot-
forsøg, er forbedrede
ift. baseline.
94,6 pct.
Ikke opfyldt
100 pct.
90,7 pct.
Ikke opfyldt
90,8 pct.
Styrelsen har afviklet et
pilotprojekt i samar-
bejde med Gældsstyrel-
sen. Fratrædelsespro-
centen i populationen
er nul, og ud fra et fast-
holdelsesperspektiv,
kan det betragtes som
det bedst mulige resul-
tat at opnå.
Opfyldt
Pejlemærke 2: Administrations- og Servicestyrelsen skal udvikle og understøtte kon-
cernfælles rammer, vilkår og værktøjer, så Skatteministeriets koncern fortsat er en ef-
fektiv, tidssvarende og attraktiv arbejdsplads
2.1 Korrekte
værktøjer der
understøtter
fremtidige vir-
tuelle opgave-
løsninger
Den gennemsnitlige til-
fredshed med lærings-
og videnstilbud, der un-
derstøtter digital kom-
petenceudvikling, er mi-
nimum 4,0 på en skala
fra 1-5.
4,2
Opfyldt
Forsættes på næste side…
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0013.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 12
Mål
Succeskriterium
Opnåede resultater
Målopfyldelse
Pejlemærke 3: Administrations- og Servicestyrelsen skal sikre et godt samarbejde og
gode relationer til de øvrige styrelser samt gennemsigtighed og involvering i opgave-
løsningen
3.1 Høj kunde-
tilfredshed
Den gennemsnitlige
kundetilfredshed med
udvalgte services i ser-
viceportalen er min. 4,0
på en skala fra 1-5.
Den gennemsnitlige
kundetilfredshed med
rekrutteringsunderstøt-
telse er min. 4,0 på en
skala fra 1-5.
Den gennemsnitlige
kundetilfredshed med
udvalgte lederudvik-
lingsaktiviteter og le-
derunderstøttelse er
min. 4,0 på en skala fra
1-5.
3.2 Gennem-
sigtighed i pri-
oriteringen af
ydelser
Der er gennemført en
identifikation og priori-
tering af udvalgte ydel-
ser med henblik på at
indgå i budgetproces-
sen for 2023.
4,4
Opfyldt
4,6
4,6
Der er gennemført en
identifikation og priori-
tering af udvalgte ydel-
ser.
Opfyldt
Pejlemærke 4: Administrations- og Servicestyrelsen skal sikre en kontinuerlig høj fag-
lighed gennem rettidig rekruttering af nødvendige kompetencer samt strategisk med-
arbejder- og ledelsesudvikling
4.1 Høj faglig-
hed i opgave-
løsningen
(koncernfæl-
les)
Det aggregerede resul-
tat af tre spørgsmål i
medarbejdertilfreds-
hedsundersøgelsen
(MTU), der indikerer ni-
veauet af faglighed i
opgaveløsningen, i gen-
nemsnit er minimum 4,3
point. Der måles på en
skala fra 1-5. Såfremt
resultatkravet ikke ind-
fries, skal der udarbej-
des en plan for opfølg-
ning.
Resultatet af spørgsmå-
lene fra MTU, som indi-
kerer faglighed, har et
gennemsnit på 4,4
Opfyldt
Kilde: Administrations- og Servicestyrelsens mål- og resultatplan for 2022.
I 2022 er der syv mål i mål- og resultatplanen. Heraf er opfyldelsen af fem mål
nået.
Uddybende analyse og vurderinger
Udvalgte mål der er opfyldt:
Mål 3.1 Høj kundetilfredshed med services
Mål 4.1 Høj faglighed i opgaveløsningen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 13
Mål der ikke er opfyldt:
Mål 1.1 Styrelsen leverer shared service ydelser til tiden
Mål 1.2 Styrelsen leverer shared service ydelser af høj kvalitet på regnskabs-
området
Udvalgte mål, der er opfyldt:
Mål 3.1 Høj kundetilfredshed med services
Høj tilfredshed fra kunderne er væsentlig, idet Administrations- og Servicestyrel-
sen har, som en af sine primære opgaver, at levere shared service ydelser til in-
stitutionerne i Skatteministeriets koncern. Målet vedrører tilfredsheden med ydel-
ser.
Tre ud af tre delmål er opfyldt:
Delmål om kundetilfredshed med udvalgte services i serviceportalen
Serviceportalen er den primære indgang til ydelser fra Administrations- og Ser-
vicestyrelsen. Hovedparten af ydelserne leveres fra kontorerne Indkøb og Ud-
bud, Personale, samt Faktura og Rejser, der er de kontorer, der modtager stør-
stedelen af henvendelserne.
Succeskriteriet var, at den gennemsnitlige tilfredshed med udvalgte services i
serviceportalen var på min. 4,0 på en skala fra 1-5. Resultatet for året er en til-
fredshed på 4,4, baseret på 350 besvarelser, og dermed er delmålet opfyldt.
Delmål om kundetilfredshed med rekrutteringsunderstøttelse:
Kundetilfredshedsundersøgelsen om rekrutteringsunderstøttelse er målrettet le-
dere, som har foretaget rekrutteringer med hjælp fra styrelsens rekrutteringsser-
vice. Tilfredsundersøgelsen omfatter i alt 24 spørgsmål, fordelt på spørgsmål om
opstart af rekruttering, stillingsopslag og samtaler, udbytte af personligheds- og
logiktest, udvælgelse samt lønforhandling og kontrakthåndtering. Spørgsmål om
rekrutteringspartnerens forretningsforståelse og tydelige kommunikation indgår
også som en del af spørgerammen. Rekrutteringsydelserne omfatter desuden
muligheden for search på udvalgte kritiske stillinger, ligesom sparring på valg af
annonceringskanaler indgår. Endelig er der i tilfredshedsundersøgelsen mulig-
hed for kommentarer, der anvendes til læring, optimering og udvikling af rekrut-
teringsprocessen. Tilfredshedsundersøgelsen udsendes én gang i kvartalet for
at sikre løbende kalibrering af serviceniveauet og den tilhørende tilfredshed.
Succeskriteriet var, at den gennemsnitlige tilfredshed med rekrutteringsunder-
støttelsen var på min. 4,0 på en skala fra 1 til 5. Resultatet for året er en tilfreds-
hed på 4,6 baseret på 504 besvarelser, og dermed er delmålet opfyldt.
Delmål om kundetilfredshed med udvalgte lederudviklingsaktiviteter og lederun-
derstøttelse:
Lederudviklingsaktiviteter dækker over de forløb, undervisningsdage og webina-
rer, der udbydes af styrelsen og er målrettet ledere. Det kan fx være
Dit Ledelsesansvar
introkursus for nye ledere
Ny leder i Skatteministeriet
Masterclass for ledere af ledere
Talentudviklingsforløb for lederaspiranter
Lederunderstøttelse dækker over konsulentydelser bestilt af ledere og/eller le-
dergrupper, fx indenfor områderne samarbejde og relationer, trivsel og psykisk
arbejdsmiljø, kommunikation og coaching/sparring indenfor ledelse og ledel-
sesudvikling.
Succeskriteriet var, at den gennemsnitlige tilfredshed med lederudviklingsaktivi-
teter og lederunderstøttelse var på min. 4,0 på en skala fra 1-5. Resultatet for
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 14
året er en tilfredshed på 4,6, baseret på 341 besvarelser, og dermed er delmålet
opfyldt.
Målet fortsættes i mål- og resultatplan for 2023.
Mål 4.1 Høj faglighed i opgaveløsningen
Høj faglighed er kernen i alt, hvad Skatteministeriet gør, og er en af forudsætnin-
gerne for indfrielse af koncernens vision. Administrations- og Servicestyrelsen
arbejder på baggrund heraf på at sikre en kontinuerlig høj faglighed i opgaveløs-
ningen på tværs af alle opgaveområder i styrelsen.
Succeskriteriet var, at det aggregerede resultat af tre spørgsmål i medarbejder-
tilfredshedsundersøgelsen (MTU), der indikerer niveauet af faglighed i opgave-
løsningen, i gennemsnit var minimum 4,3 point på en skala fra 1-5. Resultatet er
en score på 4,4 point, og dermed er kriteriet opfyldt.
Det koncernfælles mål om faglighed tager i mål- og resultatplan for 2023 ud-
gangspunkt i interessentanalysen.
Mål, der ikke er opfyldt:
Mål 1.1 Styrelsen leverer shared service ydelser til tiden
Ét ud af to delmål er ikke opfyldt:
Delmål om tidsfristoverholdelse for sager til Indkøb og Udbud samt Faktura og
Rejser
Kravet til delmålet var, at 95 pct. af sagerne til Indkøb og Udbud samt Faktura og
Rejser overholder den fastsatte tidsfrist. Resultatet for året er 94,6 pct., og del-
målet er dermed ikke opfyldt. I to ud af fire kvartaler er delmålet opfyldt.
Resultatkravet er opnået på indkøbsbestillingerne, men ikke på rejsebestillin-
gerne. Den manglende resultatopnåelse skyldes en øget rejseaktivitet i 1. halvår
2022, hvor antallet af rejser var 3700 mod 800 i samme periode i år 2021.
Den manglende resultatopnåelse har ikke haft betydning for den enkelte rej-
sende. Alle kunder er kommet afsted til tiden.
Der er foretaget følgende korrigerende handlinger i løbet af 1. halvår:
Bestillingsformularer i Serviceportalen er tilpasset på baggrund af brugerfeed-
back. Der er foretaget ændringer til arbejdsgange. Begge tiltag var med til at
rette op på behandlingstiden med virkning fra. 2. kvartal 2022 og resulterede i,
at målet var opfyldt den resterende del af året.
Delmålet er justeret i mål- og resultatplan for 2023, så der afrapporteres særskilt
for henholdsvis Indkøb og Udbud samt Faktura og Rejser.
Mål 1.2 Styrelsen leverer shared service ydelser af høj kvalitet på regnskabsom-
rådet
To ud af to delmål er ikke opfyldt:
Delmål om modtagne fakturaer er sendt til varemodtagelse senest inden for fem
hverdage
Kravet til målet var, at 95 pct. af modtagne fakturaer er sendt til varemodtagelse
senest inden for fem hverdage. Resultatet for året er 90,7 pct., og målet er der-
med ikke opfyldt. I ét ud af fire kvartaler er delmålet opfyldt.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 15
Delmål om, at fakturaer der er varemodtaget og godkendt, er bogført inden for
fire hverdage
Kravet til målet var, at 95 pct. af fakturaer, der er varemodtaget og godkendt, er
bogført inden for fire hverdage. Resultatet for året er 90,8 pct., og målet er der-
med ikke opfyldt. I ét ud af fire kvartaler er delmålet opfyldt.
Samlet beskrivelse for de to delmål:
Den manglende resultatopnåelse er primært begrundet i forøgelsen af mæng-
den af fakturaer samt forsinkelse i udviklingen af automatisk udsendelse af fak-
turaer hos Udviklings- og Forenklingsstyrelsen.
Den samlede fakturamængde er steget fra ca. 76.000 fakturaer i 2021 til ca.
98.000 i 2022, svarende til en stigning på ca. 29 pct. 11 leverandører repræsen-
terer mere end halvdelen af antallet af fakturaer, og heraf er ISS, ATEA, SEB/Eu-
rocard, DSB og DXC de største med mellem 4.000 og 8.000 betalte fakturaer i
2022. Til sammenligning er der til 2.900 unikke leverandører betalt færre end 10
årlige fakturaer. I alt er der foretaget udbetaling til knap 5.800 unikke modtagere
i 2022.
Antallet af fakturaer for 2022 er markant højere end før Corona-pandemien, og
stigningen er derfor ikke udelukkende begrundet i den tilbagevendte rejseaktivi-
tet efter nedlukningen i 2020 og 2021. Den øvrige stigning vurderes at være be-
grundet i en øget aktivitet i styrelserne samt indtræden i facility-aftalen, hvor
ca.11.000 fakturaer i 2022 er betalt til ISS og Bygningsstyrelsen.
Den manglende opfyldelse af delmålet på bogføring har ikke haft konsekvens for
rettidig betaling, da fakturaer med kort forfald eller overforfald, når de modta-
ges, altid bogføres og betales først. Det samme gør sig gældende for udsendelse
af fakturaer, hvor fakturaer med kort forfald altid udsendes til varemodtagelse
som førsteprioritet.
Der er foretaget følgende korrigerende handlinger:
Automatisering af udsendelse af fakturaer er igangsat for pt. to leverandører,
DSB og Synoptik, svarende til automatisk udsendelse af ca. 5 pct af faktura-
erne. Antallet af leverandører forventes at stige, således at mellem 10 og 20
pct. fakturaer automatisk udsendes i 2023.
Automatisering af bogføring er under udvikling i samarbejde med Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen og forventes implementeret i første halvår 2023.
De ændrede tilgange i driftsstyringen, intern oplæring, samt ressourcetilgang og
-flyt mellem teams, for at sikre målopnåelse, har haft en effekt i 3. og 4. kvartal,
og arbejdet fortsættes i 2023.
Det forventes, at målene kan opfyldes i 2023 hjulpet af automatiseringer, opti-
mering af interne processer samt tilpasset ressourcestyring.
Delmålene fortsættes i mål- og resultatplan for 2023.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0017.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 16
2.5 Forventninger til det kommende år
Af
tabel 5
fremgår Administrations- og Servicestyrelsen forventninger til det øko-
nomiske resultat for det kommende år.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Hovedkonto (mio. kr.)
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Regnskabsår
2022
-617,9
610,6
-7,2
Grundbudget
2023
-362,0
362,0
-
De anførte budgettal afspejler den opførte bevilling på FFL23 for Administrati-
ons- og Servicestyrelsen. Den afsatte driftsramme på FFL23 er udtryk for en tek-
nisk budgettering af § 9.
Skatteministeriet
og skal ses i tilknytning til en forventet
kommende flerårsaftale, herunder de afsatte reserver til Skatteministeriet på §
35.
Generelle reserver.
Administrations- og Servicestyrelsens vil i 2023 fortsat fokusere på kerneopga-
ven og levere sikker drift og høj kvalitet. Styrelsen vil fortsætte arbejdet med at
udvikle nye brugbare løsninger inden for shared service ydelser, som skal bi-
drage til en fortsat udvikling af Skatteministeriets koncern. Administrations- og
Servicestyrelsen vil i 2023 fortsat sætte særligt fokus på at styrke styrelsens kun-
defokus. Det vil ske ved blandt andet at undersøge muligheden for en lettere ad-
gang for kunderne til styrelsens ydelser, samt ved i højere grad at stille data til
rådighed for kunderne omkring de leverede ydelser og effekten af disse. Dette
med henblik på at kunne optimere understøttelsen af styrelserne i henhold til de-
res behov og ønsker.
Som en naturlig konsekvens af Administrations- og Servicestyrelsens tværgå-
ende rolle i Skatteministeriets koncern afhænger styrelsens succes af evnen til at
understøtte behovene på tværs af koncernen. I 2023 vil Administrations- og Ser-
vicestyrelsen blandt andet have fokus på at understøtte hele koncernen i forhold
til at sikre høj faglighed, herunder arbejde med langsigtede planer for rekrutte-
ring og kompetenceudvikling på tværs af koncernen.
Det konstruktive samarbejde med de faglige organisationer, Skatteforvaltnin-
gens hovedsamarbejdsudvalg og hovedarbejdsmiljøudvalg vil også fortsat blive
prioriteret højt i 2023.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0018.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 17
Regnskab
3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 18
I dette afsnit redegøres for Administrations- og Servicestyrelsens ressourcefor-
brug i finansåret 2022 udtrykt ved en resultatopgørelse samt den finansielle sta-
tus på balancen. Derudover omfatter afsnittet de hovedkonti, som styrelsen har
haft det budget- og regnskabsmæssige ansvar for i 2022.
Regnskabsafsnittet omfatter herudover et bevillingsregnskab med årets forbrug
af bevillinger pr. hovedkonto samt opstillinger, der viser udnyttelsen af låneram-
men og lønsumsloft.
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Administrations- og Servicestyrelsen følger Bekendtgørelse nr. 116 om statens
regnskabsvæsen af 19. februar 2018 (Regnskabsbekendtgørelsen) og retnings-
linjerne i Finansministeriets
Økonomisk Administrative Vejledning
(ØAV).
Årsrapporten for 2022 er udarbejdet i overensstemmelse med de regnskabs-
principper mv., som fremgår af Økonomistyrelsens
Vejledning om årsrapport for
statslige institutioner
af oktober 2022.
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktivi-
teter finansieret under bevillingstypen driftsbevilling. Den anvendte regnskabs-
praksis svarer til de principper, der er beskrevet i Administrations- og Servicesty-
relsens regnskabsinstruks.
Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med én decimal, og der kan fore-
komme afrundingsdifferencer. Tabellerne anvender samme fortegn som i ud-
data fra Statens Koncern-System (SKS). Ved beløb mindre end 50.000 kr. angi-
ves ”0,0” i tabellerne. Hvis der ikke fremstår en saldo, angives ”-” i tabellerne.
Der er ikke sket ændringer i anvendt regnskabspraksis i 2022.
Dispensationer og skøn for omkostningsbaseret regnskab
Administrations- og Servicestyrelsen har ingen dispensationer fra det gældende
regelsæt vedrørende det omkostningsbaserede område.
Der er med opgørelse af en række regnskabsposter anvendt skøn. Der vurderes
ikke at være væsentlige usikkerheder forbundet med skønnene. Skønnene er ba-
seret på følgende forudsætninger:
Feriepenge:
Den hensatte forpligtelse til feriepenge er opgjort ud fra speci-
fikke oplysninger om ferietilgodehavender pr. medarbejder (den
konkrete me-
tode).
Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde:
Opgørelsen er baseret på tidsregistreringer over antallet
af timer, som medarbejdere og chefer har til gode pr. 31. december 2022,
herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer samt en gennemsnits-
timepris. ATN-dage til medarbejdere og ledere indgår ikke i opgørelsen af den
øvrige hensatte forpligtelse under kortfristet gæld, note 3. Oplysning om ATN-
dage er indarbejdet som en eventualforpligtelse, note 4. Opgørelsen følger
samme metode som tidligere år.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 19
Reetablering:
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kva-
dratmeter kontorareal henholdsvis øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv.
Opgørelsen er opgjort pr. lejemål, både statslige og private lejemål, og under
de forudsætninger, som fremgår af kontrakterne. Opgørelsen følger samme
metode som sidste år.
Seniorbonus:
Opgørelsen er baseret på cirkulæret om seniorbonus, som fore-
skriver, at alle ansatte fra og med det kalenderår, hvori de fylder 62 år, har ret
til en årlig seniorbonus på 0,8 pct. af den sædvanlige årsløn. Optjeningsperio-
den for seniorbonus følger kalenderåret, og afregnes i januar i det efterføl-
gende år. Personer, som opfylder betingelserne for seniorbonus, og som til-
træder i løbet af kalenderåret, har ret til en forholdsmæssig andel af bonussen
og indgår i opgørelsen. Personer, der fratræder i løbet af året, afregnes på
fratrædelsestidspunktet og indgår ikke i opgørelsen. Der er tale om en ny hen-
sættelse, som ikke er foretaget i tidligere år.
Engangsvederlag til medarbejdere samt særlig honorering til ledere:
Opgørel-
sen af engangsvederlag til medarbejdere er udregnet som 2 pct. af lønsum-
men for alle medarbejdere i styrelsen. Opgørelsen af særlige honorering af le-
dere udregnes som 7,7 pct. af lønsummen for alle ledere i styrelsen. Beregnin-
gerne af lønsum tager udgangspunkt i udbetalte varige løndele til medarbej-
dere i december 2022.
Dispensationer og skøn for udgiftsbaseret regnskab
Administrations- og Servicestyrelsen har ikke et udgiftsbaseret regnskab.
3.2 Resultatopgørelse mv.
Af
tabel 6
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens resultatopgørelse for
de omkostningsbaserede bevillinger.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0021.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 20
Tabel 6. Resultatopgørelse
Note
(mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Eksternt salg af varer og tjenester
Internt statsligt salg af varer/tjenester
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Internt køb af varer/tjenesteydelser
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
2021
2022
2023
-
-559,3
-0,7
-558,5
-
-
-559,3
-594,2
-22,8
-0,1
-22,6
-
-
-617,0
-345,0
-17,0
-1,5
-15,5
-
-
-362,0
-
-
-
12,2
12,2
6,6
6,6
13,4
13,4
194,4
26,7
-6,2
-13,2
201,7
17,9
17,1
298,9
547,7
-11,5
198,3
29,6
-8,0
-1,8
218,1
22,6
20,0
339,1
606,4
-10,6
158,1
-
-
-
158,1
22,3
-
163,0
356,8
-5,2
-1,1
-
-12,6
-0,8
0,0
-11,4
-
-
-5,2
-0,0
3,8
-8,8
-0,1
4,2
-7,2
-
5,2
-
-
-
-8,8
-
-
-7,2
-
-
-
Anmærkning: De anførte budgettal afspejler en teknisk indbudgettering for Administrations- og
Servicestyrelsen af regeringens Forslag til finanslov for finansåret 2023 (FFL23) på § 9.. For en nærmere
beskrivelse henvises til årsrapportens tidligere afsnit 2.2 og 2.5.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0022.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 21
Resultatet af styrelsens omkostningsbaserede driftsregnskab viser et overskud
på 7,2 mio. kr. Årets resultat kan hovedsageligt henføres til lavere generelle om-
kostninger end forventet.
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsindtægter er steget med 57,7 mio. kr. fra 2021 til 2022. Den sam-
lede bevilling udgør 594,2 mio. kr. i 2022. Ændring i ordinære driftsindtægter
skyldes, at Administrations- og Servicestyrelsen i 2021 ikke havde en nettoud-
giftsbevilling, da styrelsens aktiviteter var indtægtsfinansieret fra øvrige styrelser
i Skatteforvaltningen. I 2022 har Administrations- og Servicestyrelsen en netto-
udgiftsbevilling. Reduktionen i internt salg skyldes dermed, at indtægterne i
2022 fra internt salg alene er bevillingsoverførsler fra styrelser udenfor Skatte-
forvaltningen, hvorimod Administrations- og Servicestyrelsen ligeledes fik bevil-
lingsoverførsler fra styrelser indenfor Skatteforvaltningen i 2021.
Ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger er steget med 58,7 mio. kr. fra 2021 til 2022. Ordi-
nære driftsomkostninger udgør 606,4 mio. kr. i 2022. Stigningen skyldes primært
forøget udgifter på 47,5 mio. kr. til ekstra midler anvendt på indretning af Skatte-
forvaltningens lokationer, herunder LED-belysning, indkøb af Teams-udstyr til
mødelokaler og akustikforbedring, samt en forøgelse af andre ordinære drifts-
omkostninger på 13,5 mio. kr., som kan henføres til en stigning i repræsentati-
onsudgifter i forbindelse med tilbagevenden til arbejdspladsen efter covid-19.
Huslejeudgiften er faldet med 5,6 mio. kr. fra 2021 til 2022. Huslejen udgør 6,6
mio. kr. i 2022. Faldet skyldes primært en tilbageført hensættelse på 4,1 mio. kr.
for 2021, som blev hensat til ombygningshusleje, hvilket senere hen blev oplyst,
at den først vil blive aktuel fra 2022, hvorfor hensættelsen blev tilbageført i
2022.
Finansielle poster
Finansielle poster er forøget med 0,3 mio. kr. fra 2022 til 2023. Stigningen i fi-
nansielle omkostninger skyldes primært renteudgifter i forbindelse med investe-
ringer i bygninger.
Resultatdisponering
Af
tabel 7
fremgår resultatdisponering for Administrations- og Servicestyrelsen
for 2022.
Tabel 7. Resultatdisponering af årets overskud
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-
-
-7,2
Anmærkning: Fortegn vedrørende ”overført overksud” afviger fra angivet fortegn i Statens Koncernsystem
(SKS). Fortegnet er justeret af hensyn til præsentationen i årsrapporten således, at der anvendes samme
fortegn for overført overskud, videreførsel og årets resultat i årsrapportens tabeller.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og Statens Bevillingslovsystem (SB).
Årets overskud på 7,2 mio. kr. overføres til det overførte overskud i egenkapita-
len.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 22
Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
Administrations- og Servicestyrelsen har i 2022 tilbageført følgende hensættel-
ser registreret primo 2022:
Engangsvederlag:
Der er tilbageført en hensættelse på 5,3 mio. kr. vedrø-
rende medarbejdere, som modsvarer udbetalingen til engangsvederlag for
medarbejdere i 2022. Der er tilbageført en hensættelse på 1,5 mio. kr. vedrø-
rende ledere, som modsvarer udbetalingen til engangsvederlag for ledere i
2022.
Reetablering:
Der er tilbageført hensættelse til reetablering for 0,2 mio. kr.
som følge af bortfald af lejemål, hvorefter den samlede hensættelse udgør
153,6 mio. kr.
Over-/merarbejde:
Der er tilbageført forpligtigelse til over-/merarbejde på i
alt 2,1 mio. Kr., hvorfor hensættelsen fra 2021 er fuldt tilbageført.
Feriepengeforpligtelsen:
Der er tilbageført forpligtigelse til feriepenge på i alt
13,8 mio. Kr., hvorfor hensættelsen fra 2021 er fuldt tilbageført.
Periodiseringsposter:
Der er sket modregning i tilsvarende fakturaer for i alt
19,2 mio. kr. i første halvår 2021. Der er tilbageført periodiseringsposter for
4,5 mio. kr., uden at der er sket modregning i tilsvarende fakturaer i 2022, for
så vidt angår periodiseringer foretaget pr. 31. december 2021, hvor der blev
foretaget periodiseringer for i alt 24,5 mio. kr. Der er tilbageført periodise-
ringsposter på grund af annullerede faktureringer, flyt til investeringer og min-
dre fakturering i henhold til periodiseringen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0024.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 23
3.3 Balancen
Af
tabel 8a og 8b
fremgår Administrations- og Servicestyrelsens balance fordelt
på henholdsvis aktiver og passiver pr. 31. december 2022.
Tabel 8a. Balance
Aktiver
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2021
2022
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter m.v.
Udviklingsprojekter under opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
-
-
-
-
-
-
-
-
2
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og it-udstyr
Igangværende arbejder for egen regning
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
128,7
7,6
-
136,2
251,3
347,4
138,1
-5,3
-
132,8
315,8
421,2
-
79,3
35,7
-
-
164,1
18,9
-
13,6
-
13,6
96,1
13,6
-
13,6
105,3
53,6
-
26,9
-
2,0
-
82,5
63,1
-
19,0
-
2,7
6,9
91,7
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 0,9 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 24
Den samlede balance udgør 421,2 mio. kr. pr. 31. december 2022 mod 347,4
mio. kr. pr. 31. december 2021.
Anlægsaktiver
Udviklingen i anlægsaktiver viser samlet set en stigning på 9,2 mio. kr. fra 2021
til 2022. Anlægsaktiver udgør 105,3 mio. kr. i 2022. Saldoen for grunde, arealer
og bygninger er forøget med 9,5 mio. kr. fra 2021 til 2022, hvilket kan henføres
til fysisk sikring af lejemål, udvidelser og ombygninger af eksisterende lejemål,
samt etablering af to nye skattecentre. Saldoen for transportmateriel er formind-
sket med 7,9 mio. kr., hvilket kan henføres til en større stigning af afhændelse af
biler end indkøb heraf. Derudover er saldoen for igangværende arbejde for egen
regning forøget med 6,9 mio. kr. fra 2021 til 2022, hvilket kan henføres til igang-
værende arbejder på ombygninger.
De materielle anlægsaktiver er nærmere beskrevet under tabel 14.
Omsætningsaktiver
Udviklingen i omsætningsaktiver viser samlet set en stigning på 64,5 mio. kr. fra
2021 til 2022. Omsætningsaktiver udgør 315,8 mio. kr. i 2022. Omsætningsakti-
ver udgøres af forudbetalt husleje, huslejedepositum, forudbetalte licenser, in-
terne debitorer, refusioner, moms samt andre tilgodehavender. Den samlede
stigning på 64,5 mio. kr. skyldes primært, at forudbetalt husleje, el, vand og
varme er forøget med 53,6 mio. kr. fra 2021 til 2022, hvilket kan henføres til en
højere grad af forudbetalinger. Deposita er ligeledes forøget med 2,4 mio. kr.,
som følge af årets reguleringer. Tilgodehavende vedrørende diverse er forøget
med 4,8 mio. kr., hvilket primært skyldes en udbetaling i forbindelse med udbyt-
tesagen.
Udviklingen i de likvide beholdninger skyldes dels, at betalingerne til leverandø-
rerne er fremrykket, hvilket giver et lavere likviditetsflow på FF7 kontoen.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0026.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 25
Tabel 8b. Balance
Passiver
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital (Startkapital)
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
Egenkapital i alt
2021
2022
-13,6
-
-
-
-
-23,9
-37,5
-139,5
-13,6
-
-
-
-
-31,1
-44,7
-159,6
3
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
-80,7
-
-
-
-80,7
-88,3
-
-
-
-88,3
-71,2
-4,7
-13,8
-0,1
-
-
-89,8
-170,5
-347,4
-106,4
-6,5
-15,6
-0,0
-
-
-128,5
-216,8
-421,2
4
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Skyldige indefrosne feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
5
Passiver i alt
Anmærkning: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt løn
på i alt 0,9 mio. kr. reklassificeret og flyttet fra den bogførte registrering under anden kortfristet gæld til
periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiverne, jf. Økonomistyrelsens
Vejledning om
kravspecifikation til regnskabsrapporter til årsrapporter 2022
. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
Hensatte forpligtelser
Udviklingen i hensatte forpligtelser viser samlet set en stigning på 20,1 mio. kr.
fra 2021 til 2022. Hensatte forpligtelser udgør 159,6 mio. kr. i 2022. Stigningen
kan henføres til reetableringsforpligtelse af fraflyttede ejendomme, da der på
baggrund af de seneste udvidelser af adresser er vist et behov for at regulere
hensættelsen, som følge af flere udgifter i forbindelse med fraflytning end hidtil
antaget. Reetableringsforpligtelsen modsvarer i højere grad de faktiske reetab-
leringsomkostninger ved fraflytning.
Langfristet gæld
Udviklingen i langfristet gæld viser samlet set en stigning på 7,6 mio. kr. fra 2021
til 2022. Langfristet gæld udgør 88,3 mio. kr. i 2022. Under langfristet gæld er
saldoen for FF4 Langfristet gæld forøget med 7,6 mio. kr. Stigningen kan
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0027.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 26
henføres til øgede investeringer i bygninger, herunder opsætning af pavillon i
Herning og ombygning i Høje Taastrup.
Kortfristet gæld
Udviklingen i kortfristet gæld viser samlet set en forøgelse på 38,7 mio. kr. fra
2021 til 2022. Kortfristet gæld udgør 128,5 mio. kr. i 2022. Under kortfristet gæld
er saldoen for leverandører af varer og tjenesteydelser forøget med 35,2 mio. kr.
Forøgelsen kan henføres til en større kreditormasse, som primært består af en
øget kreditormasse vedrørende statslige kreditorer, herunder som følge af husle-
jeudgifter for 2023 samt driftsudgifterne hertil for 2023.
Den samlede forpligtelse til feriepenge udgør 15,6 mio. kr., hvilket er en forøgelse
på 1,8 mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen i den opgjorte forpligtelse for 2022
kan primært henføres til en stigning i antal af medarbejdere i Administrations- og
Servicestyrelsen, og dels ny implementering af løbende optjening af feriedage.
Den samlede forpligtelse til over-/merarbejde udgør 2,2 mio.kr., hvilket er en for-
øgelse af på 0,1 mio. kr. fra 2021 til 2022. Stigningen kan primært henføres til
stigning i antal af medarbejdere i Administrations- og Servicestyrelsen.
3.4 Egenkapitalforklaring
Af
tabel 9
nedenfor fremgår ændringerne i de forskellige poster i Administrati-
ons- og Servicestyrelsens egenkapital. Forklaringerne til tabel 9 uddyber egen-
kapitalen i balancen og viser årets ændringer som følge af resultatdisponering.
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Egenkapital ultimo jf. balancen (tabel 8)
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2021
-13,6
-
-13,6
-
-
-
-
-
-
-15,1
-
-
-8,8
-
-
-23,9
-37,5
-37,5
2022
-13,6
-
-13,6
-
-
-
-
-
-
-23,9
-
-
-7,2
-
-
-31,1
-44,7
-44,7
Administrations- og Servicestyrelsens egenkapital udgør ultimo 2022 44,7 mio.
kr., hvoraf 31,1 mio. kr. er overført overskud. Det overførte overskud er i 2022
forøget med 7,2 mio. kr., hvoraf hele beløbet kan henføres til årets resultat.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0028.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 27
3.5 Likviditet og låneramme
Af
tabel 10
fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10. Udnyttelsesgrad af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
2022
91,7
128,5
71,4
Administrations- og Servicestyrelsen låneramme ultimo 2022 udgør 128,5 mio.
kr. Lånerammen er i 2022 blevet forhøjet med 30,0 mio. kr. fra 98,5 mio. kr. til
128,5 mio. kr. Stigningen kan primært henføres til øget investeringsbehov af nye
lejemål, ombygning af eksisterende lejemål, øget behov for fysisk sikkerhed af
lejemål, samt udskiftning og ombygning af biler.
Trækket på lånerammen ultimo 2022 udgør 91,7 mio. kr. Lånerammen er der-
ved overholdt.
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Af
tabel 11
fremgår udnyttelse af lønsumsloft for driftsbevilling, som hører under
Administrations- og Servicestyrelsen.
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindre-/merforbrug)
Akkumuleret opsparing ultimo 2021
Akkumuleret opsparing ultimo 2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
§ 09.31.08.10.
226,6
226,7
218,1
8,6
28,4
37,1
Det samlede lønforbrug under lønsumsloftet i 2022 er 218,1 mio. kr. Lønsums-
loftet primo 2022 var 226,6 mio. kr. Den akkumulerede opsparing af lønsum sti-
ger således til 37,1 mio. kr. ultimo 2022.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0029.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 28
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af
tabel 12,
der indeholder indtægter og udgifter i
2022 på hovedkontoniveau. Bevillingsregnskabet indeholder de hovedkonti,
som Administrations- og Servicestyrelsen er ansvarlig for, og som er opgjort i bi-
drag til statsregnskabet.
Tabel 12. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
Navn
Bevillings-
type
(mio. kr.)
Bevilling
Regnskab
Afvigelse
Overført over-
skud/Videre-
førelse ultimo
Drift
09.31.08.
Administrations- og
Servicestyrelsen
Drift
Udgifter
Indtægter
615,5
-21,3
610,6
-23,7
4,9
2,4
-31,1
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS).
I det følgende er forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for hoved-
kontoen nærmere beskrevet.
§ 09.31.08. Administrations- og Servicestyrelsen
Der er på § 09.31.08.
Administrations- og Servicestyrelsen
i 2022 en bruttoud-
giftsbevilling på 615,5 mio. kr. og en bruttoindtægtsbevilling på 21,3 mio. kr.,
svarende til en nettobevilling på 594,2 mio. kr. Der er realiseret udgifter på 610,6
mio. kr. og indtægter på 23,7 mio. kr., hvilket er et mindreforbrug på 7,2 mio. kr.
Årets resultat på 7,2 mio. kr. svarer til 1,2 pct. af bruttoudgiftsbevillingen. Årets
resultat kan primært henføres til et realiseret mindreforbrug på løn på 8,6 mio.
kr., som primært skyldes forsinkede og udskudte rekrutteringer, stigende refusi-
onsindtægter, tilbageførsel af hensættelser samt realiserede merindtægter på
2,4 mio. kr., som primært vedrører viderefakturering til de andre styrelser for af-
holdte kurser i 2022. Med modsatrettet effekt er der realiseret et merforbrug på
øvrig drift på 3,8 mio. kr., som primært kan henføres til en hensættelse til Skatte-
forvaltningens reetableringsforpligtigelse.
For uddybende forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbe-
villingen henvises til årsrapportens øvrige afsnit.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0030.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 29
Bilag
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0031.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 30
Afsnittet indeholder yderligere information af relevans for regnskabet og årsrap-
porten, herunder noter til resultatopgørelsen og balancen.
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note
1-5
til resultatopgørelsen og balancen. Det bemær-
kes, at
tabellerne 13
og
14
er baseret på dataudtræk fra Administrations- og
Servicestyrelsens anvendte økonomisystem SAP Intern.
4.1.1
Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
Af
tabel 13
fremgår de immaterielle anlægsaktiver. Administrations- og Service-
styrelsen har ingen immaterielle anlægsaktiver.
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
Erhvervede
koncessioner,
patenter,
licenser mv.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Udviklingsprojekter
under udførelse
-
-
-
-
-
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0032.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 31
4.1.2
Note 2: Materielle anlægsaktiver
Af
tabel 14
fremgår de materielle anlægsaktiver.
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
og bygninger
Grunde, arealer
Infrastruktur
og maskiner
Produktionsanlæg
Transportmateriel
it-udstyr
Inventar og
I alt
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2022
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskriv-
ninger pr. 31.12.2022
Regnskabsmæssig værdi pr.
31.12.2022
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
76,0
-
19,5
-2,4
93,1
-30,0
-
-30,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
75,7
-
3,5
-6,2
73,0
-54,0
-
-54,0
18,3
-
2,1
-0,4
20,0
-17,2
-
-17,2
170,0
-
25,1
-9,0
186,1
-101,2
-
-101,2
63,1
-7,7
-
-7,7
-
-
-
-
-
-
-
-
19,0
-5,3
0,1
-5,2
2,7
-1,0
-
-1,0
84,8
-14,0
0,1
-13,9
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2022
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udvik-
lingsprojekter
Kostpris pr. 31.12.2022
Igangværende arbejder for egen
regning
-
6,9
-
-
6,9
Anmærkning: Der forekommer afrundingsdifferencer.
Kilde: Statens Koncernsystem (SKS) og SAP Intern.
Der er ultimo 2022 materielle anlægsaktiver for 91,7 mio. kr. Heraf udgør
grunde, arealer og bygninger samt transportmateriel 82,1 mio. kr. Grunde, area-
ler og bygninger indeholder blandt andet aktiverne netværksinstallationer,
alarmsystemer og udluftningssystemer for mange bygninger, som styrelsen va-
retager for Skatteforvaltningen. Transportmateriel vedrører tjenestebiler for
Skatteforvaltningen inklusive de specialindrettede toldbiler. Inventar og it-udstyr
udgør 2,7 mio. kr., og indeholder blandt andet kaffemaskiner.
Årets tilgang for bygninger er på 19,5 mio. kr., og afgang for bygninger er på 2,4
mio. kr. De væsentligste tilgange er etablering af pavillon i Herning, samt
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0033.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 32
ombygning i Høje Taastrup. Årets tilgang for transportmateriel er på 3,5 mio. kr.,
og afgang for transportmateriel er på 6,2 mio. kr., hvilket skyldes salg af biler.
Årets tilgang for inventar er på 2,1 mio. kr., og afgang for inventar er 0,4 mio. kr.
De væsentligste tilgange for inventar er indkøb af kaffemaskiner. Årets tilgang
for igangværende arbejder for egen regning vedrørende bygninger er på 6,9
mio. kr. og skyldes igangværende arbejder med sikring af lejemål og ombygning
i Århus.
Årets afskrivninger for bygninger er på 8,4 mio. kr., og årets tilbageførte afskriv-
ninger er på 0,7 mio. kr., herunder nedskrivninger for i alt 1,6 mio. kr. som følge
af afhændelse af anlæg i forbindelse med fraflytning og ombygning af adresser.
Årets afskrivninger på biler er 11,4 mio. kr., og tilbageførte afskrivninger er på
6,1 mio. kr., herunder tilbageførsel af nedskrivning for 0,1 mio. kr. ved afhæn-
delse af anlæg. Årets afskrivninger for inventar er 1,4 mio. kr., og tilbageførte af-
skrivninger er på 0,4 mio. kr.
Det bemærkes, at der er forskel mellem årets af- og nedskrivninger i tabel 14 på
13,9 mio. kr. og årets af- og nedskrivninger i tabel 6 på 22,6 mio. kr. Afvigelsen
på 8,7 mio. kr. skyldes tilbageførsel af afskrivninger for anlæg i forbindelse med
afhændelse/salg i 2022.
4.1.3
Note 3: Hensatte forpligtelser
Af nedenstående note 3 fremgår hensatte forpligtelser.
Note 3: Hensatte forpligtelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til reetablering
Forpligtelse til engangsvederlag
Forpligtelse til special- og chefkonsulenter
I alt
Kilde: SAP Intern.
153,6
5,6
0,5
159,6
Administrations- og Servicestyrelsen har ultimo 2022 bogført hensatte forpligtel-
ser for samlet 159,6 mio. kr. De hensatte forpligtelser registreret som lønomkost-
ninger udgøres af 5,6 mio. kr. vedrørende engangsvederlag for medarbejdere og
ledere, og 0,5 mio. kr. vedrører forpligtelse til special- og chefkonsulenter. For
hensatte forpligtelser registreret under den øvrige drift er indregnet 153,6 mio. kr.
til reetablering.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0034.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 33
4.1.4
Note 4: Øvrige hensættelser
Af nedenstående note 4 fremgår øvrige hensatte forpligtelser under anden kort-
fristet gæld.
Note 4: Øvrige hensættelser
(mio. kr.)
Forpligtelse til elever
Forpligtelse til seniorbonus
I alt
Kilde: SAP Intern.
0,2
0,1
0,3
Administrations- og Servicestyrelsen har ultimo 2022 bogført øvrige hensættel-
ser for samlet 0,3 mio. kr. under anden kortfristet gæld. Hensættelserne består af
forpligtelsen til elever på 0,2 mio. kr. og forpligtelsen til seniorbonus på 0,1 mio.
kr.
4.1.5
Note 5: Eventualaktiver og -forpligtelser
Jubilæumsforpligtelse
Den fulde forpligtelse beregnes for alle medarbejder, som er ansat pr. 31. de-
cember 2022. Der beregnes ikke en jubilæumsforpligtelse for de jubilæer, hvor
medarbejder er over 75 år på jubilæumstidspunktet. Administrations- og Ser-
vicestyrelsen har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medar-
bejdere efter 25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den fulde retlige forpligtelse
er pr. 31. december 2022 opgjort til 4,8 mio. kr. Inden for en femårig periode er
forpligtelsen opgjort til 0,3 mio. kr. til de medarbejdere, der var ansat pr. 31. de-
cember 2022.
ATN-ordning
Administrations- og Servicestyrelsen anvender ATN-ordning, hvor ATN-dage for
medarbejdere og ledere ikke kan komme til udbetaling, men alene kan afspad-
seres inden for en bestemt periode. ATN-dage i alt pr. 31. december 2022 udgør
287 dage, der svarer til ca. 0,6 mio. kr.
Der vurderes ikke at være øvrige væsentlige områder, hvortil der er forbundet en
eventualforpligtelse.
4.2 Indtægtsdækket virksomhed
Styrelsen har ikke indtægtsdækket virksomhed, hvorfor tabel 15 og 16 udgår af
årsrapporten.
4.3 Fællesstatslige løsninger mv.
Styrelsen har ikke salg af fællesstatslige løsninger, hvorfor tabel 17 udgår af års-
rapporten.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0035.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 34
4.4 Gebyrfinansieret virksomhed
Styrelsen har ikke gebyrfinansieret virksomhed, hvorfor tabel 18 og 19 udgår af
årsrapporten.
4.5 Tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning
Styrelsen har ikke tilskudsfinansierede aktiviteter og forskning, hvorfor tabel 20
udgår af årsrapporten.
4.6 Forelagte investeringer
Styrelsen har ikke investeringsprojekter, som har været forelagt Finansudvalget,
hvorfor tabel 21 og 22 udgår af årsrapporten.
4.7 It-omkostninger
Af
tabel 23
fremgår en opgørelse af Administrations- og Servicestyrelsens it-om-
kostninger fordelt på lønomkostninger, driftsomkostninger og investeringsom-
kostninger. Tabellen indeholder de systemrettede it-omkostninger til fagsyste-
mer, it-omkostninger til ikke-fagspecifikke systemer og ydelser, herunder af- og
nedskrivninger, samt it til kontorhold mv.
Tabel 23. It-omkostninger
Sammensætning
Interne personaleomkostninger til it (it-drift/-vedligehold/-udvikling)
Interne statslige køb af it, herunder fra Statens IT
It-systemdrift
It-vedligehold
It-udviklingsomkostninger
Udgifter til it-varer til forbrug
I alt
Anmærkning: Personaleomkostninger til it er baseret på skøn.
Kilde: SAP Intern.
(mio. kr.)
6,7*
-
5,8
2,4
-0,1
6,5
21,3
4.8 Supplerende bilag
Styrelsen har ikke supplerende bilag.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 104: Årsrapporter for 2022 for Skatteministeriets styrelser under § 9 samt finansielt regnskab for departementet, fra skatteministeren
2685689_0036.png
Årsrapport 2022 Administrations- og Servicestyrelsen
Side 35
www.adst.dk
Administrations- og
Servicestyrelsen er en del
af Skatteforvaltningen