Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del Bilag 101
Offentligt
2685063_0001.png
Årlig redegørelse 2022
Folketingets Skatteudvalg den 29. marts 2023
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Årlig redegørelse 2022 fra IT-tilsynet
2685063_0002.png
Indledning
It-tilsynets formål er at føre tilsyn med, understøtte og
styrke Skatteforvaltningens it-drift og it-udvikling
It-tilsynet 2023
Baggrund
Denne årlige redegørelse er en offentlig beretning til skatteministeren, som kan
danne grundlag for drøftelser med Folketinget – og dermed være med til at
styrke den parlamentariske kontrol af området.
Lilian Mogensen
Formand
Lars Mathiesen
Medlem
Kurt Nørrisgaard
Medlem
Indhold
Rapporten bidrager til bl.a. at skabe synlighed om Skatteforvaltningens arbejde
på it-området og formidler overordnet anbefalingerne til Skatteforvaltningen, It-
tilsynet har afgivet i løbet af året.
Formål
Formålet med den årlige redegørelse er at bidrage med et aktuelt og klart
billede af en række af de centrale udfordringer, som findes på
Skatteforvaltningens it-område.
Peter Trier
Schleidt
Medlem
Jens Schmidt
Medlem
Medlemmerne er personligt udpeget af skatteministeren.
Medlemmerne har praktisk erfaring med gennemførelse af
store komplekse it-projekter – både fra det offentlige og fra
det private erhvervsliv.
1
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Årlig redegørelse 2022 fra IT-tilsynet
2685063_0003.png
Undersøgelsesemner i 2022
Aktiviteter i 2022
It-tilsynets har gennemført otte undersøgelser og foretaget opfølgning på
fire undersøgelser fra 2021.
It-tilsynet har løbende afholdt dialog- og opfølgningsmøder samt ydet
rådgivning om implementeringen af anbefalingerne fra både 2021 og
2022.
It-tilsynet har ikke modtaget nogen indberetninger fra Skatteforvaltningens
whistleblowerordning i år.
Ejendomsvurdering og- skat
Udvikling af det nye ejendomsvurderingssystem (Release 8 om erhvervsejendomme mm.)
Udvikling af det nye ejendomsvurderingssystem (Intern releaseplan for ejerboliger)
(
Opfølgning
) Udvikling af dataunderstøttelse af grunddata og øvrige ejendomsdata
(
Opfølgning
) Udvikling af systemunderstøttelse til implementering boligforliget fra 2017
Opkrævning og gældsinddrivelse
Etablering af planen for en styrket opkrævning og gældsinddrivelse frem mod 2030
Skatteforvaltningens fremdrift i det nyetablerede program for opkrævning og inddrivelse
Moms
Udvikling af systemunderstøttelse for implementering af nye EU-regler på momsområdet
(OSM2)
Deleøkonomi
Igangsætning af it-projekter (eksemplificeret ved udviklingen af systemunderstøttelse af EU-
direktivet DAC7)
It-drift
Skatteforvaltningens evne til at sikre en økonomisk effektiv, sikker og stabil it-drift, samt
overgang af udviklingsprojekter til et driftsetup
Told
Udvikling af en understøttende analytisk dataplatform til brug for bl.a. datadrevet
toldbehandling og -kontrol
(Opfølgning) Udvikling af systemunderstøttelse af EU-toldkodekset
Erhverv
(
Opfølgning
) Levetidsforlængelse af Erhvervssystemet
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Årlig redegørelse 2022 fra IT-tilsynet
2685063_0004.png
7%
Anbefalinger
28%
Budskaber efter 2022
9%
10%
Det går fremad i den rigtige retning
Anbefalinger fra It-tilsynet i 2022 har stort set samme fordeling som
i 2021. Projektstyring, plangrundlag og kompetencer får flest
anbefalinger.
Skatteministeriets koncerns strategiske porteføljeboard fungerer og
skaber overblik. Det skal fortsat modnes.
De store programmer er blevet mere robuste og organiseringen er
forenklet. Der er dog fortsat tale om programmer med høj risiko.
13%
2022
15%
Projektstyring
Kompetencer
Plangrundlag
Teknisk løsning
Udvikling
18%
5%
7%
28%
16%
Styregruppernes beslutningsgrundlag er forbedret, og villigheden til
at træffe de nødvendige beslutninger er steget.
Der er fokus på at lykkes med leverancerne i de store programmer
for at øge tilliden til Skatteforvaltningen.
Forretningsløsning
Implementering
Der er gennemført en vis standardisering af styringsværktøjer såsom
økonomi-, fremdrifts- og risikorapportering, der dog fortsat kan
forbedres.
2021
8%
20%
16%
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Årlig redegørelse 2022 fra IT-tilsynet
2685063_0005.png
Status på implementering af It-tilsynet anbefalinger
It-tilsynet registeret god fremdrift i implementeringen af anbefalinger, hvor samlet 51,2
pct. af alle It-tilsynets anbefalinger i 2021 og 22 er blevet implementeret.
Flere af de åbne anbefalinger er under implementering, idet der naturligt vil være en
tidsmæssig forskydning i implementeringen af anbefalingerne, jf. tabel 1.
It-tilsynet har i 2022 justeret tilgangen til undersøgelserne, hvorfor der er afgivet færre
og mindre detaljerede anbefalinger end året før. Der er i stedet fokuseret på i højere
grad at afgive forslag til implementering.
Tabel 1. Status på It-tilsynets anbefalinger 2021-22
Status
2021
2022
I alt
Oprettet
222
184
406
Lukket
150
58
208
Samarbejde med Skatteforvaltningen
Skatteforvaltningen er indgået i en åben og konstruktiv dialog og har stillet de ønskede
informationer til rådighed.
Observationer og anbefalinger er taget positivt imod og opfattes som nyttige.
Skatteforvaltningen har fuld ledelsesmæssig fokus på at implementere de mange
anbefalinger, og at det går i den rigtige retning.
Der er gensidig forståelse af, at anbefalingerne skal implementeres i den rette
rækkefølge ift. ledelseskraft og ressourcer.
Lukket (pct.)
Kilde: It-tilsynet
Åbne
72
126
198
67,6 %
31,5 %
51,2 %
2
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Årlig redegørelse 2022 fra IT-tilsynet
2685063_0006.png
Der er et stykke vej igen
Der er gensidig forståelse af, at de nødvendige ændringer kræver en større
og længerevarende indsats.
Der er behov for fuld ledelsesmæssig fokus på:
Forenkling, minimumsløsninger og digitaliseringsklar lovgivning.
Ledelse og trivsel – mindre internt bureaukrati.
Flere erfarne kompetencer med it-faglig baggrund, evne til at styre, finde
løsninger og skabe fremdrift i komplekse projekter. Færre konsulenter.
Særlig fokus på de "nye projekter" - at de igangsættes rigtigt.
Transformation til mindre projekter.
Der skal mere fokus på at forenkle den
ofte komplekse og ikke digitaliserings-
klare lovgivning
Økonomi på markedsniveau.
Leverandørsamarbejde og -styring.
Fremdrift i modernisering af legacy-systemer.
It-drift og it-sikkerhed.
Fokus på eksekverings-
kraft og nye projekter
6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Årlig redegørelse 2022 fra IT-tilsynet
2685063_0007.png
Generelle udfordringer efter 2022
Porteføljeprioritering og -styring
Skatteministeriets prioritering og styring af it-porteføljen skal modnes yderligere
for at skabe bedre sammenhæng mellem de forretningsmæssige mål, it-
porteføljens indhold og tilstand samt de tilgængelige økonomiske og
kompetencemæssige ressourcer.
Det kræver:
Simpelt og klart overblik over it-porteføljens forventede udvikling på kort og
lang sigt samt indblik i mønstre, behov og handlemuligheder.
Understøtte og skabe fremdrift i eksekveringen af it-porteføljen.
Entydig governance, som understøtter, at der kan eksekveres på
ledelsesmæssige beslutninger i organisationen.
Tilrettelæggelse af it-porteføljen ud fra den tilgængelige økonomi og
kompetencemæssige formåen både kort- og langsigtet.
Program- og projektstyring
Beslutningsdygtigheden i styregrupperne skal løftes og understøttes bedre for
at skabe rammerne for at afvikle programmer og projekter effektivt.
Det kræver:
Målrettede og standardiserede koncepter for rapportering til styregruppernes
behov, så de kan følge fremdrift, økonomi og risici.
Program- og projektleverancer nedbrudt i faser med tydelige
milepæle, fastlagt ud fra kritisk vej.
Aktiv risikostyring og beslutninger i tide for at sikre fremdrift i leverancerne.
Større ansvarstagen i styregrupperne for at balancere mellem tid, økonomi
og kvalitet på baggrund af et fælles mål om at følge markedsstandarder og
levere solide minimumsløsninger.
Målrettede kompetence-, koncept- og kvalitetsløft i organisationen, så god
planlægning, estimering, leverance- og økonomistyring samt
fremdriftsrapportering sker mere konsekvent.
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Årlig redegørelse 2022 fra IT-tilsynet
2685063_0008.png
Generelle udfordringer efter 2022
Projektplanlægning og -opstart
Skatteforvaltningens planlægning og eksekvering af projekter skal optimeres, hvilket er afgørende
for, at nye projekter kommer godt fra start.
Det kræver:
Udviklingsportefølje med mindre projekter.
Undgå lange analyseperioder i idémodning og foranalyse.
Afgrænsning, målretning og kvalitetsløft af analyser og målbilleder.
Styringsgrundlag for tidlige projektfaser, herunder med afgrænsninger i tid og økonomi.
Fastlagt og afgrænset forretningsmæssigt scope.
Tværgående ansvars- og samarbejdsmodeller til håndtering af ny EU-krav.
Strategiske beslutninger om teknologi og sourcing på højeste niveau i UFST.
Opstartsparathedstjek inden igangsætning af projekter og programmer.
Kompetencer
Skatteforvaltningens kompetencer til at kravstille, udvikle og drifte it-løsninger skal
videreudvikles for at skabe robusthed i eksekveringen af it-porteføljen.
Det kræver:
Flere ledere og it-faglige medarbejdere med solid erfaring i at gennemføre
komplekse programmer og projekter.
Kompetenceopbygning i fagstyrelserne til at bidrage med hurtigere
forretningsafklaring, kravstillelse og vurdering af lovmedholdelighed.
Best practice indenfor fx test, risikostyring, estimering og leverandørstyring.
De rette kompetencer er til stede, og at nøgleposter er besat med interne
ressourcer.
Reducering i indkøb af eksterne konsulenter uden eget og afgrænset
leveranceansvar. Eksterne konsulenter skal kun anvendes, hvor det ikke er
hensigtsmæssigt at opbygge kompetencerne selv.
4
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Årlig redegørelse 2022 fra IT-tilsynet
2685063_0009.png
Generelle udfordringer efter 2022
Forretningens bidrag
Samarbejdet i Skatteministeriet skal optimeres for at skabe gode rammer for it-
udvikling.
Det kræver:
Øget indsats hos fagstyrelserne og departementet ift. at sætte klare rammer for it-
udviklingen, herunder inden for lovmedholdelighed, digitaliseringsklar lovgivning og
mulighed for regelforenkling.
Større ansvarstagen i fagstyrelserne for at sikre fremdrift, organisatorisk
implementering, et minimum af ændringsanmodninger og et klart scope for en
minimumsløsning.
Videreudvikling af det tværgående samarbejde i Skatteministeriet om at etablere en
samarbejds- og eksekveringskultur, der understøtter fremdrift i programmer og
projekter.
Leverandørsamarbejde og -styring
Skatteforvaltningens brug af leverandører skal effektiviseres strategisk og praktisk, så
der skabes mest mulig værdi af de afsatte midler til den samlede opgaveløsning.
Det kræver:
En strategi, der fastlægger organisationens tilgang til sourcing, herunder hvad der
skal løses internt, hvilke kompetencer det kræver, og hvad der skal løses af
leverandører.
Optimering af kontraktstyringen af leverandører, herunder med udpegninig af
økonomisk ansvarlige i organisationen.
Tættere samarbejde med leverandøren som en aktiv partner med eget
leveranceansvar.
5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 101: Årlig redegørelse 2022 fra IT-tilsynet
2685063_0010.png
Generelle udfordringer efter 2022
It-modernisering
Skatteforvaltningen skal øge indsatsen for at gennemføre de nødvendige it-tekniske
moderniseringer og levetidsforlængende tiltag, der skal fremtidssikre it-porteføljen.
Det kræver:
Kort- og langsigtet målbillede med en tilhørende handlingsplan for
implementeringen af levetidsforlængende tiltag og modernisering.
Prioritering af levetidsforlængende tiltag og modernisering på lige fod med andre
udviklings- og driftsinitiativer ud fra en vurdering af risiko og kritikalitet.
Fremdrift i igangværende projekter til levetidsforlængelse og modernisering.
Ressourcer afsat til modernisering og løbende vedligehold.
Etablering af et it-arkitekturmæssigt fundament for modernisering.
It-drift
Skatteforvaltningen skal sætte ind ift. at garantere en økonomisk effektiv, sikker og stabil
it-drift, herunder ved at skabe grundlaget for, at nye it-løsninger efterfølgende kan driftes
som forventet, når de overgår fra projekt til drift.
Det kræver:
En samlet strategi for it-drift.
Ensartning af it-driftsmetoder, værktøjer og standarder på tværs af organisationen.
It-driften centeret i en intern it-driftsenhed, som også omfavner nye it-løsninger.
5