Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 7
Offentligt
2643206_0001.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Martin Malik Jensen Kleist
Emilie Glismand
Signe Flege; 1 - ERST EU-Koordination; Alexander Ekstrand; Karoline Bøge Rose; Anton Sønderby
Vegenfeldt; Kristian Søger Nielsen; Freya Leschly Jørgensen; Ulrik Bjerring Larsen
SV: OBR høringssvar - EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om import-, eksport- og
transitforanstaltninger for skydevåben
21. november 2022 15:26:41
Kære Emilie
Se venligst bort fra det først afgivne høringssvar. Se venligst nedenstående høringssvar i stedet.
-
Hermed OBR's høringssvar vedr. nedenstående høring. I er meget velkomne til at kontakte OBR,
hvis I har spørgsmål.
Med venlig hilsen
Martin Malik Jensen Kleist
Høringssvar vedrørende EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om import-,
eksport- og transitforanstaltninger for skydevåben samt væsentlige komponenter og
ammunition hertil og om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede
Nationers protokol om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og
dele, komponenter samt ammunition hertil, der supplerer De Forenede Nationers konvention
om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet ("FN's våbenprotokol")
(omarbejdning)
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget ovennævnte forordning i
høring.
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for erhvervslivet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
OBR vurderer, at forordningen medfører administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
De administrative konsekvenser består i, at der med forordningen indføres nye krav til import for
økonomiske operatører, herunder danske våbenhandlere og danske våbenproducenter. Det
skønnes, at der ca. findes 100 danske våbenhandlere i Danmark samt én stor våbenfabrikant.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan dog ikke kvantificeres på nuværende
tidspunkt. Det skyldes en manglende nærmere konkretisering af, hvilke virksomheder der
omfattes af forordningen samt manglende viden om, hvor omfattende kravene i praksis vil være
for de økonomiske operatører.
OBR gør opmærksom på, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser skal vurderes igen i
forbindelse med eventuel implementering i dansk lovgivning. Såfremt EU-retsakten eller dele af
EU-retsakten skal implementeres i dansk ret og medfører erhvervsøkonomiske konsekvenser
minder OBR om, at Justitsministeriet skal udarbejde en implementeringsplan, når EU-retsakten
er endeligt vedtaget i EU. Implementeringsplanen skal sendes til sekretariatet for Erhvervslivets
EU- og Regelforum via
[email protected]
senest 4 uger efter offentliggørelse i EU-tidende
med henblik på forelæggelse for forummets medlemmer.
Skabelon, krav og yderligere information om implementeringsplaner- og skemaer kan findes på
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0002.png
Erhvervsstyrelsens
hjemmeside:
implementeringsplaner.
https://erhvervsstyrelsen.dk/saadan-udarbejder-i-
OBR forudsætter, at Justitsministeriet ikke udtrykker regeringens foreløbige holdning eller søger
et forhandlingsmandat i Europaudvalget på baggrund af konsekvensvurderingen, før der efter
nyvalg til Folketinget igen er dannet en regering. Forventer Justitsministeriet at gøre dette,
bedes Justitsministeriet straks tage kontakt til OBR herom.
Med venlig hilsen
Martin Kleist
Fuldmægtig
ERHVERVSSTYRELSEN
Bedre Regulering
Dahlerups Pakhus
Langelinie Allé 17
2100 København Ø
Telefon: +45 35291000
Direkte: +45 35291392
E-mail:
[email protected]
www.erhvervsstyrelsen.dk
ERHVERVSMINISTERIET
Erhvervsstyrelsen er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, vi modtager om dig. Læs mere om
formål og lovgrundlag for databehandlingen på erhvervsstyrelsen.dk.
Hvis du sender følsomme oplysninger, opfordrer vi til, at du bruger din digitale postkasse på Virk.
Fra:
Martin Malik Jensen Kleist
Sendt:
21. november 2022 14:08
Til:
[email protected]
Cc:
Signe Flege <[email protected]>; 1 - ERST EU-Koordination <[email protected]>;
Alexander Ekstrand <[email protected]>; Karoline Bøge Rose <[email protected]>; Anton Sønderby
Vegenfeldt <[email protected]>; Kristian Søger Nielsen <[email protected]>; Freya Leschly Jørgensen
<[email protected]>; Ulrik Bjerring Larsen <[email protected]>; Martin Malik Jensen Kleist
<[email protected]>
Emne:
OBR høringssvar - EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om import-,
eksport- og transitforanstaltninger for skydevåben
 
Kære Emilie Gilsmand
Hermed OBR's høringssvar vedr. nedenstående høring. I er meget velkomne til at kontakte OBR,
hvis I har spørgsmål.
Med venlig hilsen
Martin Malik Jensen Kleist
Høringssvar vedrørende EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om import-,
eksport- og transitforanstaltninger for skydevåben samt væsentlige komponenter og
ammunition hertil og om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede
Nationers protokol om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og
dele, komponenter samt ammunition hertil, der supplerer De Forenede Nationers konvention
om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet ("FN's våbenprotokol")
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0003.png
(omarbejdning)
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget ovennævnte forordning i
høring.
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for erhvervslivet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
OBR vurderer, at forordningen medfører administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
De administrative konsekvenser består i, at der med forordningen indføres nye krav til import for
økonomiske operatører, herunder danske våbenhandlere og danske våbenproducenter. Det
skønnes, at der ca. findes 100 danske våbenhandlere i Danmark samt én stor våbenfabrikant.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan dog ikke kvantificeres på nuværende
tidspunkt. Det skyldes en manglende nærmere konkretisering af, hvilke virksomheder der
omfattes af forordningen samt manglende viden om, hvor omfattende kravene i praksis vil være
for de økonomiske operatører.
OBR minder om, at Justitsministeriet skal udarbejde en implementeringsplan, når forslaget er
endeligt vedtaget i EU. Implementeringsplanen skal sendes til sekretariatet for Erhvervslivets EU-
og Regelforum via
[email protected]
senest 4 uger efter offentliggørelse i EU-tidende.
Skabelon og yderligere information om implementeringsplaner kan findes på Erhvervsstyrelsens
hjemmeside.
OBR forudsætter, at Justitsministeriet ikke udtrykker regeringens foreløbige holdning eller søger
et forhandlingsmandat i Europaudvalget på baggrund af konsekvensvurderingen, før der efter
nyvalg til Folketinget igen er dannet en regering. Forventer Justitsministeriet at gøre dette,
bedes Justitsministeriet straks tage kontakt til OBR herom.
Med venlig hilsen
Martin Malik Jensen Kleist
Fuldmægtig
Tlf. direkte 35291392
E-post
[email protected]
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0004.png
Nye regler til styrkelse af indsatsen imod ulovlige skydevåben
22. november 2022
Høringssvar
Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om skydevåben
Ved en mail af den 14. november 2022 har Justitsministeriet anmodet Det Kriminalpræventive Råd om
eventuelle bemærkninger.
I den anledning skal DKR udtale, at vores mission er at skabe tryghed ved at oplyse om og forebygge
kriminalitet.
Ifølge Det Europæiske Kriminalpræventive Netværk, EUCPN, er kriminalitetsforebyggelse:
”Etisk
acceptable
og evidensbaserede aktiviteter rettet mod at reducere risikoen for kriminalitet og dets skadevirkninger
med det ultimative mål om at arbejde hen imod forbedring af livskvalitet og sikkerhed for enkeltpersoner,
grupper og samfund.”
Det aktuelle forslag har til formål at bekæmpe og forebygge ulovlig handel med skydevåben til og fra EU.
Forslaget lægger derfor op til en lang række ændringer af den gældende forordning.
Særligt relevant i et kriminalpræventivt sigte er tiltagene der omhandler 1): Nye regler for import- og
eksport der vil gøre det lettere for medlemslandene at spore og kontrollere skydevåben. 2) Nye initiativer
til systematisk dataindsamling om internationale bevægelser af både lovlige og beslaglagte skydevåben.
Derudover ønsker man med forslaget at fjerne regeloverlap, at balancere behovet for øget sikkerhed og
lettelse af den lovlige handel med skydevåben, samt at forbedre administrationen og samarbejdet mellem
myndigheder.
Bekæmpelse af ulovlige skydevåben er en vigtig kriminalpræventiv indsats
DKR ser bekæmpelsen og forebyggelsen af ulovlige strømme af skydevåben som en meget vigtig opgave.
Skydevåben er en risikofaktor i mange typer af alvorlig kriminalitet, særligt i forhold til vold, drab,
banderelateret kriminalitet og terror. DKR ser derfor indsatserne for at begrænse udbredelsen af ulovlige
skydevåben og ulovlige handler med skydevåben som yderst vigtige kriminalitetsforebyggende indsatser.
Kontrol og dataindsamling er vigtige redskaber.
Kontrol med skydevåben, komponenter og ammunition bidrager til at begrænse udbredelsen af ulovlige
skydevåben, og forebygger derfor kriminalitet i samfundet.
Dataindsamling muliggør forskning og kan give beslutningstagere og myndigheder et bedre overblik over
problemets karakter og omfang, hvilket muliggør lov- og praksisændringer, der skal tilvejebringe
kriminalitetsforebyggende tiltag.
Forslaget har derfor flere gode elementer, set fra et kriminalpræventivt perspektiv.
Venlig hilsen
Anna Karina Nickelsen
Sekretariatschef, Det Kriminalpræventive Råd
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0005.png
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Vedhæftede filer:
Peter Bay Kirkegaard
Justitsministeriet
Emilie Glismand; Kim Haggren; Joachim Finkielman; Jens Hauberg Nielsen; Peter Thagesen
FW: F: 22.11.22: Høring over Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om skydevåben
22. november 2022 19:00:00
image002.png
Høringsbrev.PDF
Høringsliste.PDF
Kommissionens forslag til forordning.PDF
DI’s bemærkninger til Høring over Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om skydevåben (j.nr. 2022-3050-0143)
Dansk Industri har modtaget ovenstående høring og takker for muligheden for at kunne give
bemærkninger hertil. Forslaget har til formål at bekæmpe og forebygge ulovlig handel med
skydevåben til og fra EU. Transaktioner mellem stater (dvs. mellem regeringer) samt direkte salg
til de væbnede styrker, politiet eller offentlige myndigheder er dog ikke omfattet. Det er således
alene det, der betegnes som transaktioner mellem civile, som er omfattet af forslaget. DI’s
medlemmer handler alene med skydevåben, hvor slutbrugeren er væbnede styrker, politiet eller
offentlige myndigheder. DI’s medlemmer vurderes således ikke at blive omfattet af nærværende
forslag, hvorfor vi ikke har bemærkninger til selve forslaget.
Vi noterer os dog, at forslaget lægger op til øget brug af digitale løsninger i forbindelse med
ansøgningsprocedurer og toldbehandling ved ind- og udførsel af skydevåben. Indenfor den
kommercielle ind- og udførsel af skydevåben samt krigsmateriel er der stor efterspørgsel efter
flere digitale løsninger, som kan lette det administrative arbejde for virksomhederne. Vi vil derfor
opfordre til, at de digitale løsninger også udvides til at omfatte de kommercielle dele af dette
område.
Vi har herudover ikke yderligere bemærkninger, men står selvsagt til rådighed, hvis der måtte
være spørgsmål til ovenstående.
Med venlig hilsen
Peter Bay Kirkegaard
Seniorchefkonsulent
(+45) 3377 4685
(+45) 2311 9479 (Mobil)
[email protected]
di.dk
Læs, hvordan DI behandler og beskytter
persondata i
DI’s Privatlivspolitik
From:
Justitsministeriet <[email protected]>
Sent:
14. november 2022 16:25
To:
[email protected]; [email protected];
Morten Sinding-Jensen
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0006.png
<[email protected]>;
[email protected];
Dansk Erhverv (info) <[email protected]>;
[email protected];
DANSKINDUSTRI <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected];
Danske Advokater
<[email protected]>; Danske Regioner <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
Sikkerhedsstyrelsen Hovedpostkasse (SIK) <[email protected]>;
[email protected];
Jacob Clement Kamara
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected]
Subject:
F: 22.11.22: Høring over Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om skydevåben
Kære alle
Se venligst vedlagte høring over Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om skydevåben. Høringen bliver offentliggjort på
www.høringsportalen.dk
i
morgen.
Det bemærkes, at frist for at afgive høringssvar er
tirsdag den 22. november 2022.
Eventuelle spørgsmål vedrørende høringen mv. kan rettes til undertegnede på
[email protected]
eller
tlf. 40 29 50 14.
Med venlig hilsen
Emilie Glismand
Fuldmægtig
Politikontoret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tlf. direkte: +45 40 29 50 14
Tlf.: 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0007.png
Til
Justitsministeriet
[email protected]
Danmarks Jægerforbund
Molsvej 34
8410 Rønde
Tlf. + 45 88 88 75 00
[email protected]
CRV-nr. 15 79 61 46
xx dato 2016
22. november 2022
Vedr. høring over Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning om skydevåben, j.nr. 2022-3050-0143.
Justitsministeriet har den 14. november 2022 fremsendt høring over Europa-
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
skydevåben. I denne forbindelse ønsker Danmarks Jægerforbund at give følgende
bemærkninger.
Af forslaget fremgår det blandt andet, at et af formålene er at bekæmpe og
forebygge ulovlig handel med skydevåben til og fra EU, mens et andet formål er at
lette den administrative byrde for ejere af skydevåben, herunder jægere.
Disse overordnede formål rammer præcist ned i Danmarks Jægerforbunds motto
for våbenområdet: Trygt og enkelt. Det indebærer helt overordnet, at den danske
våbenlovgivning skal være udformet, så den giver tryghed for befolkningen og er så
enkel som muligt for våbenbrugeren (eller jægeren).
Vi er således tilfredse med tiltag i retning af mindre bureaukrati, men for så vidt
angår, at man i fremtiden kun kan rejse med gyldigt EU-våbenpas, og at vi ikke
kender ikrafttrædelsestidspunktet for forordningen, er vi nødt til at tage det
forbehold, at EU-våbenpas skal kunne udstedes inden for acceptabel
sagsbehandlingstid, f.eks. maksimalt 20 dage, som tidligere har været gældende. I
dag (17. november 2022) er sagsbehandlingen mellem tre og fire måneder jf.
politiets hjemmeside.
Ovenstående forbehold udspringer af, at art. 9.1 (b) i den nuværende version af
Reg.258/2012 -
”Når
de forlader Unionens toldområde gennem den medlemsstat,
hvor de har bopæl, kan jægere og sportsskytter i stedet for et EU-våbenpas, vælge
at fremvise et andet dokument, som anses for gyldigt til dette formål af de
kompetente myndigheder i den pågældende medlemsstat”
er blevet fjernet fra
forslaget.
De svenske myndigheder anerkender i dag ikke EU-våbenpasset som gyldigt
rejsedokument og pålægger derfor jægere mv. fra andre EU-lande svenske regler
for indrejse i Sverige med skydevåben. Da EU-våbenpasset ikke anerkendes i
Sverige, kan jægere mv. fra andre lande ikke bruge Sverige som transitland, når de
forlader EU, uden først at have fået svensk importtilladelse.
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0008.png
For danske jægere mv. vil den foreslåede ændring gøre det meget mindre
bureaukratisk at indføre våben til f.eks. Sverige, hvilket Danmarks Jægerforbund
kun kan støtte op om.
Vi mener således, at forordningen generelt skal stille krav om, at medlemslandene
hverken må fastholde eksisterende eller efterfølgende indføre bureaukratiske
nationale regler for indførsel af våben, der strider mod hensigten i forordningen.
Art. 10 i forslaget indfører en forenklet procedure vedrørende importtilladelser for
jægere, der rejser med deres skydevåben til EU.
Den præciserer, at importtilladelse ikke er påkrævet for jægeres eller
sportsskytters midlertidige indførsel af skydevåben og ammunition som en del af
deres ledsagede personlige ejendele, forudsat at de over for toldmyndighederne
underbygger årsagerne til rejsen, især ved at fremlægge en invitation eller andet
bevis for jagt- eller sportsskydningsaktiviteter i EU.
Mens det dog stadig gælder for ikke-EU-jægere, at de skal overholde deres egne
nationale love om våbenlicenskrav, er denne administrative forenkling vigtig for at
forhindre EU-medlemsstater i at indføre yderligere bureaukrati for jægere og
sportsskytter i form af "importtilladelse". Danmarks Jægerforbund støtter således
denne forenklede procedure vedrørende importtilladelser for jægere, der rejser
med deres skydevåben til EU.
Giver ovenstående anledning til spørgsmål, kan de stiles til politisk chefkonsulent
Morten Sinding-Jensen på
[email protected]
eller på tlf.: 23 93 03 32.
Venlig hilsen
Danmarks Jægerforbund
Claus Lind Christensen
Formand
Direkte tlf. + 45 27 80 28 55
E-mail
[email protected]
Danmarks Jægerforbund
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0009.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Nærværende høringssvar er sendt pr. mail til
[email protected], [email protected]
og
[email protected]
København den 23. november 2022
Høring vedr. forordning om import-, eksport- og transitforanstaltninger for skydevåben samt
væsentlige komponenter og ammunition hertil og om gennemførelse af artikel 10 mv. (sagsnr.:
2022-3050-0143)
Danmarks Våbenhandlerforening har ved mail den 14. november 2022 fra Justitsministeriet
modtaget høring over udkast til ovenstående forordning.
I den forbindelse skal vi takke for lejligheden til at bidrage med bemærkninger til det fremsendte
udkast til forslag.
Overordnede kommentarer til de foreslåede ændringer
Danmarks Våbenhandlerforening arbejder overordnet for en tryg og enkel våbenlovgivning, og vi ser
derfor meget positivt på ønsket om at indføre en større grad af samarbejde mellem toldmyndigheder
og andre relevante myndigheder indenfor EU for at lette import-, eksport- og transitprocedurerne,
som vi ser et stort behov for.
Derudover ser vi også positivt på en større systematisering af indsamlingen af data om internationale
bevægelser af skydevåben til civil brug, forudsat at dette kan gøres på en måde der ikke lægger
yderligere byrder på erhvervslivet.
Det er endnu uklart for Danmarks Våbenhandlerforening om dette vil blive tilfældet, når
forordningen er implementeret, da det før har vist sig at skabe meget store problemer for branchen.
Den mest effektive og gnidningsfri implementering fås i dialog med branchen
Vi har stor forståelse og respekt for kompleksiteten i denne form for lovgivning, men dette
understreger blot behovet for et meget tæt samarbejde mellem myndighederne og branchen. En
uigennemtænkt implementering kan få vidtstrakte konsekvenser - Ikke kun for branchen, men i høj
grad også for myndighederne i form af øget administration og tidsforbrug hos nøglemyndighederne,
der i forvejen er pressede på ressourcer og personale.
Vi foreslår derfor nedsættelsen af et lille hurtigtarbejdende udvalg, der kan behandle
implementeringen af forordningen i dansk lovgivning. Et sådan udvalg kunne passende bestå af
repræsentanter fra Rigspolitiet, Politiets Administrative Center, Justitsministeriet og Danmarks
Våbenhandlerforening.
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0010.png
Danmarks Våbenhandlerforening står naturligvis til rådighed, hvis ovenstående ønskes uddybet.
Med venlig hilsen
Danmarks Våbenhandlerforening
Matthias Lumby Vesterdal
Sekretariatschef
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0011.png
Justitsministeriet
Att.: Politikontoret
Dato: 24-11-2022
J. nr.: 2022-113307
Dok.nr.: 2484381
Politiområdet
Juridisk Afdeling
Rigspolitiet
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf.: 33 14 88 88
Email: [email protected]
Høringssvar vedrørende Kommissionens forslag til ændring af håndskydevå-
benforordningen
Justitsministeriet har ved e-mail af 14. november 2022 anmodet Rigspolitiet om
bemærkninger til forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om im-
port-, eksport- og transitforanstaltninger for skydevåben samt væsentlige kompo-
nenter og ammunition hertil og om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede Na-
tioners protokol om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med skydevå-
ben og dele, komponenter samt ammunition hertil, der supplerer De Forenede Na-
tioners konvention om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminali-
tet ("FN's våbenprotokol") (omarbejdning).
Justitsministeriet har ved e-mail af 21. november 2022 anmodet Rigspolitiet om
bemærkninger til udkast til grund- og nærhedsnotat om forslaget. Justitsministeriet
har endvidere ved e-mail af 22. november 2022 anmodet Rigspolitiet om at foretage
en vurdering af de økonomiske konsekvenser af forslaget.
Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at nærværende udtalelse forholder sig over-
ordnet til de administrative konsekvenser af forslaget på våbenområdet, mens vur-
dering af de økonomiske konsekvenser af forslaget behandles separat.
Det fremgår af forslaget, at der efter Kommissionens opfattelse er risiko for, at de
eksisterende regler bliver omgået, hvilket fører til ulovlig handel med skydevåben
i EU. Disse ulovlige skydevåben bruges til at begå strafbare handlinger, herunder
terrorisme. Ved eksport er der risiko for omdirigering af skydevåben, hvilket skaber
grobund for den globale ulovlige handel med skydevåben og bidrager til ustabilitet
og organiseret kriminalitet på verdensplan. Ved import er der risiko for, at ombyg-
gelige signalvåben og gas- og signalvåben, deaktiverede skydevåben og halvfabri-
kerede komponenter importeres uden de rette tilladelser.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0012.png
Det overordnede formål med forslaget er således at harmonisere de nationale regler
i medlemsstaterne om import- og eksporttilladelser og transit af skydevåben samt
væsentlige våbendele og ammunition.
Som det ligeledes er gengivet under pkt. 7 i Justitsministeriets udkast til grund- og
nærhedsnotat vil forslaget – såfremt det vedtages i sin nuværende form – have en
række administrative konsekvenser for Midt- og Vestjyllands Politi og Rigspolitiet.
Disse konsekvenser vedrører bl.a. en ændring i sagsgangene, samt hvilke oplysnin-
ger, der skal indhentes forinden, der kan træffes afgørelse i ansøgningssagerne.
Derudover forslås det, at der indføres harmoniserede regler for bl.a. halvfabrikerede
skydevåben og væsentlige komponenter hertil. Kommissionen tillægges beføjelse
til at vedtage delegerede retsakter bl.a. vedrørende halvfabrikerede skydevåben og
halvfabrikerede væsentlige våbendele, jf. forslaget artikel 35. Rigspolitiet skal i den
forbindelse bemærke, at det ud fra et registreringsmæssigt synpunkt nærmere bør
overvejes, hvorledes hensynet til sporbarheden af halvfabrikerede skydevåben og
væsentlige komponenter hertil varetages. Afhængig af de delegerede retsakter kan
der være et behov for at foretage ændringer i Politiets Våbenregister.
Det fremgår endvidere af forslagets artikel 9, stk. 3, at kun våbenhandlere og -mæg-
lere kan få tilladelse til at importere halvfabrikerede skydevåben og halvfabrikerede
væsentlige våbendele fra tredjelande. Jægere og sportsskytters mulighed for at im-
portere halvfabrikerede skydevåben og halvfabrikerede væsentlige våbendele be-
grænses således til kun at gælde import fra andre medlemsstater i unionen.
Efter forslagets artikel 14, stk. 2, må der kun udstedes eksporttilladelser til skyde-
våben i kategori A og B i forslagets bilag I, hvis ansøgningen ledsages af en slut-
brugerattest udstedt af myndighederne i det endelige bestemmelsesland. Rigspoli-
tiet skal hertil bemærke, at det ikke på baggrund af informationerne i modellen er
muligt at be- eller afkræfte, hvorvidt det pågældende skydevåben skal kategoriseres
i A, B, eller C i bilag I, første del. Denne del af forslaget bør præciseres nærmere.
Rigspolitiet skal yderligere bemærke, at Kommissionen efter forslagets artikel 28
skal oprette og vedligeholde et elektronisk licenssystem for import- og eksporttil-
ladelser og afgørelser, hvor en meget stor del af de administrative forenklinger i
forslaget er bundet op på etableringen af dette system. Ind til dette system er etab-
Side 2
Dok.nr. 2484381
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0013.png
leret, skal udvekslingen af oplysninger foretages i de nationale elektroniske syste-
mer, hvilket fordrer en integration mellem Toldstyrelsens it-systemer og Politiets
Våbenregister. Der vil i givet fald skulle foretages nærmere beregninger på ressour-
ceforbruget på tilretningen af Politiets Våbenregister.
Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at den nuværende forordning implemen-
terer til dels FN's våbenprotokol. Som eksempel kan det nævnes, at lyddæmpere
(anordning, der er konstrueret eller tilpasset til at dæmpe lyden ved affyring af et
skydevåben, jf. forordningens artikel 2, nr. 2) er oplistet som dele, der er omfattet
af protokollen og forordningen. Forslagets bilag 1 første del har en naturlig kobling
til kategoriseringen af skydevåben i våbendirektivet, men lyddæmpere fremgår
imidlertid ikke af forslaget, hvorfor det nok bør undersøges nærmere, om dette er
hensigten.
Side 3
Dok.nr. 2484381
Med venlig hilsen
Christian Nyland
Specialkonsulent
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren
2643206_0014.png
Fra:
Til:
Emne:
Dato:
PET
Emilie Glismand
INTERNET-PET-221123151612-22 - Europa-Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om skydevåben
23. november 2022 15:38:00
JM, att. Emilie Glismand
Kære Emilie
I forlængelse af høring af 17. november 2022 vedr. Europa-Kommissionens forslag til
Europa- Parlamentets og Rådets forordning om skydevåben følger hermed PET’s
bemærkinger:
PET ser overordnet positivt på Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om import-, eksport- og transitforanstaltninger for skydevåben m.v., der sigter
på at bidrage til en mere effektiv bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med
skydevåben m.v.
Det fremgår af forordningens art. 3, at den ikke finder anvendelse for skydevåben samt
væsentlige komponenter og ammunition hertil, som er beregnet til politiet. PET lægger
således til grund, at forordningen ikke regulerer PET’s mulighed for import af våben til brug
for PET.
PET lægger i øvrigt til grund, at PET’s meddelelse af tilladelse til indførsel af skydevåben
m.v. til ansatte ved herværende udenlandske ambassader og tilrejsende udenlandske
livvagter eller polititjenestemænd tilknyttet udenlandske indsatsstyrker i medfør af
bekendtgørelse om våben og ammunition § 5, stk. 2 og 3, ikke berøres af forordningen,
idet forordningen alene vedrører tilladelse til import, eksport og transitforanstaltninger for
skydevåben m.v. PET lægger herved vægt på, at det fremgår af art. 2, nr. 22, at import
defineres som henførsel af varer under overgang til fri omsætning.
PET bemærker afslutningsvist, at der ikke i forordningen ses at være taget selvstændigt
stilling til additiv fremstilling og 3D-printing af skydevåben, hvorfor det kan overvejes, om
det bør bemærkes i forbindelse med præsentationen.
Dbh
Frederikke Lemche
Fuldmægtig
Center for Policy og Kommunikation
Mobil: 2423 2016
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 7: Grund- og nærhedsnotat om forordningsforslag om skydevåben, fra justitsministeren