Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 7
Offentligt
Fra:
Til:
Cc:
Emne:
Dato:
Martin Malik Jensen Kleist
Emilie Glismand
Signe Flege; 1 - ERST EU-Koordination; Alexander Ekstrand; Karoline Bøge Rose; Anton Sønderby
Vegenfeldt; Kristian Søger Nielsen; Freya Leschly Jørgensen; Ulrik Bjerring Larsen
SV: OBR høringssvar - EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om import-, eksport- og
transitforanstaltninger for skydevåben
21. november 2022 15:26:41
Kære Emilie
Se venligst bort fra det først afgivne høringssvar. Se venligst nedenstående høringssvar i stedet.
-
Hermed OBR's høringssvar vedr. nedenstående høring. I er meget velkomne til at kontakte OBR,
hvis I har spørgsmål.
Med venlig hilsen
Martin Malik Jensen Kleist
Høringssvar vedrørende EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING om import-,
eksport- og transitforanstaltninger for skydevåben samt væsentlige komponenter og
ammunition hertil og om gennemførelse af artikel 10 i De Forenede
Nationers protokol om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben og
dele, komponenter samt ammunition hertil, der supplerer De Forenede Nationers konvention
om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet ("FN's våbenprotokol")
(omarbejdning)
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) har modtaget ovennævnte forordning i
høring.
OBR har følgende bemærkninger om de administrative konsekvenser for erhvervslivet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
OBR vurderer, at forordningen medfører administrative konsekvenser for dansk erhvervsliv.
De administrative konsekvenser består i, at der med forordningen indføres nye krav til import for
økonomiske operatører, herunder danske våbenhandlere og danske våbenproducenter. Det
skønnes, at der ca. findes 100 danske våbenhandlere i Danmark samt én stor våbenfabrikant.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan dog ikke kvantificeres på nuværende
tidspunkt. Det skyldes en manglende nærmere konkretisering af, hvilke virksomheder der
omfattes af forordningen samt manglende viden om, hvor omfattende kravene i praksis vil være
for de økonomiske operatører.
OBR gør opmærksom på, at de erhvervsøkonomiske konsekvenser skal vurderes igen i
forbindelse med eventuel implementering i dansk lovgivning. Såfremt EU-retsakten eller dele af
EU-retsakten skal implementeres i dansk ret og medfører erhvervsøkonomiske konsekvenser
minder OBR om, at Justitsministeriet skal udarbejde en implementeringsplan, når EU-retsakten
er endeligt vedtaget i EU. Implementeringsplanen skal sendes til sekretariatet for Erhvervslivets
EU- og Regelforum via
senest 4 uger efter offentliggørelse i EU-tidende
med henblik på forelæggelse for forummets medlemmer.
Skabelon, krav og yderligere information om implementeringsplaner- og skemaer kan findes på