Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 48
Offentligt
2653995_0001.png
Bilag 2
Oversigt over beretninger på Justitsministeriets område
i perioden 2018-2022
Titel på beretning og
ministerområde
Byretternes sagsbehandlingstider
Justitsministeriet
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
Maj 2022
Åben
Domstolene har til en vis grad opfyldt sine egne mål for
korte sagsbehandlingstider i byretterne, samtidig med at
sagsbehandlingstiderne for straffesager er steget. Justits-
ministeriet og domstolene har ikke i tilstrækkelig grad un-
dersøgt årsagerne til de lange sagsbehandlingstider, og
Domstolsstyrelsen har kun i begrænset omfang iværksat
de initiativer, der var besluttet for at nedbringe sagsbe-
handlingstiderne.
Politiet har ikke gennemført en tilfredsstillende indsats for
at opnå målrettet patruljering.
Politiet har ikke udvalgt lokationer til opsætning af over-
vågningskameraer, som har ført til størst mulig effekt på
bekæmpelsen af utryghedsskabende gadekriminalitet.
Rigsrevisionens analyse viser, at politiet kunne have ud-
valgt lokationer, som dækkede godt 140 % flere anmeldel-
ser. Det svarer til knap 10.000 flere anmeldelser på 1�½ år.
Politiets patruljering og overvåg-
ningskameraer
Justitsministeriet
Maj 2022
Åben
Retspsykiatriske patienters forløb
Justitsministeriet og Sundheds-
ministeriet
April 2021
Åben
Undersøgelsen omfatter bl.a. Retspsykiatrisk Klinik under
Justitsministeriet. Justitsministeriet og regionerne har ikke i
tilstrækkelig grad sikret, at retspsykiatriske patienter får et
sammenhængende forløb. Myndighederne har for største-
delen af patienterne ikke overholdt alle krav til det retspsy-
kiatriske behandlingsforløb.
Der er stor variation mellem, hvor hyppigt de enkelte skif-
teretter har gennemført stikprøvebaserede tilsyn. Én skifte-
ret har gennemført tilsynet i alle 5 år i perioden 2016-2020,
og yderligere 3 skifteretter har gennemført tilsynet i 4 af
årene. 4 skifteretter har ikke udtaget en stikprøve inden for
en 4-årig periode.
Politiet har delvist forbedret resultaterne på indbrudsområ-
det. Politiet har ikke forbedret produktiviteten i forhold til at
rejse sigtelser for indbrud. Politiet har forbedret udvalgte
dele af efterforskningen af indbrud, men de tilgængelige
data indikerer, at politiet ikke har nået sine mål.
De 3 ministerier har ikke i tilstrækkelig grad understøttet
de forpligtede virksomheder i at opdage og underrette om
hvidvask og finansiering af terrorisme. Hvidvasksekretaria-
tet (under Justitsministeriet) har i utilstrækkelig grad udnyt-
tet underretningerne fra virksomhederne.
Justitsministeriets indsats for at opkræve politibøder og
-krav og oversende disse til inddrivelse hos Skatteministe-
riet er ikke tilfredsstillende.
Skifteretternes behandling af
dødsboer med bobestyrer
Justitsministeriet
Marts 2021
Åben
Politiets indsats i forhold til at
rejse sigtelser for indbrud
Justitsministeriet
December 2020
Åben
Statens indsats mod hvidvask
og finansiering af terrorisme
Erhvervsministeriet, Justitsministeriet
og Skatteministeriet
Januar 2020
Åben
Indsatsen for at opkræve og
inddrive politibøder og -krav
Justitsministeriets og Skatteministeriet
August 2019
Åben
Side 1 | 2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 48: Materiale fra Statsrevisorerne/Rigsrevisionen til introduktionsmøde i Retsudvalget d. 26/1-2023
2653995_0002.png
Titel på beretning og
ministerområde
Kriminalforsorgens indsats over
for dømte i og uden for fængslerne
Justitsministeriet
Dato
Status
Uddrag af konklusioner fra beretningen
Marts 2019
Åben
Kriminalforsorgens tilsyn med betinget dømte og fodlæn-
keafsonere er ikke tilfredsstillende, og der er risiko for, at
personer, der afsoner i fodlænke eller er prøveløsladt, be-
handles forskelligt i forskellige afdelinger.
Justitsministeriets og Skatteministeriets indsats over for
køretøjsejere, der ikke får synet deres køretøj, er ikke til-
strækkelig i forhold til en indfrielse af målsætningerne for
lovændringen af lov om godkendelse og syn af køretøjer
fra 2012. Det er Rigsrevisionens vurdering, at en indfrielse
af målsætningen afhænger af, at politiet i højere grad ind-
drager nummerplader, og at SKAT inddriver de bøder, der
sendes til inddrivelse.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens og Statsadvokaten
For Særlig Økonomisk og International Kriminalitets
(SØIK) styring af konkurrencesager har ikke i tilstrækkelig
grad understøttet en effektiv sagsbehandling. Rigsrevisio-
nen konstaterer, at SØIK’s sagsbehandlingstid for sager
afsluttet i perioden 2015 - april 2018 var på 38 måneder fra
anmeldelse, til SØIK tog stilling til tiltalespørgsmålet, og
dermed ca. dobbelt så høj som SØIK’s vejledende mål for
sagsbehandlingstiden på 18 måneder. Rigsrevisionen vur-
derer, at SØIK ikke systematisk har anvendt sine generelle
retningslinjer for sagsbehandling til at understøtte, at kon-
kurrencesagerne behandles effektivt.
Politiets omprioritering som følge af det øgede terrorbered-
skab og den midlertidige grænsekontrol har haft konse-
kvenser for deres opgavevaretagelse, herunder for nogle
af de højt prioriterede områder som fx grov borgerrettet kri-
minalitet. Undersøgelsen indikerer således, at politiet –
selv om de har flyttet resurser til den grove borgerrettede
kriminalitet – kun delvist har forhindret, at de nødvendige
omprioriteringer er gået ud over borgerne. Endelig viser
undersøgelsen, at politiets responstider er steget fra 2014
til 2017, ligesom borgernes tryghed er forringet fra 2016 til
2017.
Justitsministeriet, Udlændinge- og Integrationsministeriet,
Sundheds- og Ældreministeriet og regionerne har ikke i til-
strækkelig grad sikret en tilfredsstillende brug af fremmed-
sprogstolke. Undersøgelsen viser, at Justitsministeriet ikke
stiller krav til kvaliteten af tolkeydelser rekvireret fra tolke-
bureauer eller selvstændige tolke. Undersøgelsen viser
også, at størstedelen af de tolke på Rigspolitiets tolkeover-
sigt, som indgår i Rigsrevisionens stikprøve, ikke lever op
til Justitsministeriets egne krav til optagelse.
Statens indsats over for køretøjer,
der udebliver fra periodisk syn
Skatteministeriet, Justitsministeriet
og Transport-, Bygnings- og Bolig-
ministeriet
Oktober 2018
Åben
Behandling af konkurrencesager
Erhvervsministeriet og Justits-
ministeriet
September 2018
Afsluttet
Politiets opgavevaretagelse
efter styrket terrorberedskab og
indførelse af midlertidig grænse-
kontrol
Justitsministeriet
April 2018
Åben
Myndighedernes brug af tolke-
ydelser
Justitsministeriet, Udlændinge- og
Integrationsministeriet, Sundheds-
og Ældreministeriet og regionerne
Marts 2018
Åben
Justitsministeriet har i perioden indgået i 8 andre beretninger, der har omfattet alle eller næsten alle ministe-
rier.
Side 2 | 2