Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 4
Offentligt
2643150_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. november 2022
Formueretskontoret
Lars Møller Haase
2022-72-0432
2532154
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
produktansvar
Nyt notat.
KOM (2022) 0495 endelig.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 28. september 2022 et forslag til et nyt direktiv
om produktansvar. Direktivforslaget skal erstatte det gældende produktan-
svarsdirektiv, hvorefter en producent bærer et objektivt ansvar for skader,
der forårsages af en defekt ved producentens produkt. Formålet med direk-
tivforslaget er at revidere det gældende produktansvarsdirektiv, så det til-
passes fremkomsten af nye produkter, markedsaktører og øget genbrug af
allerede omsatte produkter, og dermed tilpasse direktivet til den digitale
udvikling og den cirkulære økonomi. Dette skal sikre, at produktansvarsdi-
rektivet fortsat lever op til sit formål om at sikre et velfungerende indre mar-
ked, fri bevægelighed for varer, lige konkurrence mellem markedsaktører
og et højt niveau af beskyttelse af forbrugernes sundhed og ejendom.
Med forslaget videreføres det objektive ansvar for skader forvoldt af defekte
produkter, som producenter er pålagt efter det gældende produktansvarsdi-
rektiv. Det foreslås at ændre en række af direktivets centrale definitioner,
herunder definitionen
af ”produkt”, så det
præciseres, at direktivet også
omfatter software. Derudover foreslås det at ændre i kredsen af ansvarlige
erhvervsdrivende med det formål at sikre, at der altid er ansvarlig erhvervs-
drivende i EU. Der foreslås desuden indført en række formodningsregler om
Side 1/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
et produkts defekt og årsagssammenhængen mellem produktets defekt og
den forvoldte skade.
Regeringen er positiv over for intentionerne om at revidere produktansvars-
direktivet, så det fortsat lever op til sit formål om at sikre et velfungerende
indre marked, fri bevægelighed for varer, lige konkurrence mellem mar-
kedsaktører og et højt niveau af beskyttelse af forbrugernes sundhed og
ejendom. Regeringen ser positivt på intentionen om at sikre, at der altid er
en ansvarlig erhvervsdrivende i EU. Det er desuden hensigtsmæssigt med
en opdatering af de centrale definitioner i produktansvarsdirektivet for at
imødekomme usikkerheder om direktivets anvendelse på bl.a. nye teknolo-
gier. Der er dog visse af de foreslåede bestemmelser, som giver anledning
til forståelsesmæssig tvivl, og regeringen vil derfor arbejde for en afklaring
af de relevante bestemmelser, navnlig med henblik på at sikre et højt niveau
af forbrugerbeskyttelse på tværs af EU.
Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekvenser, da der for-
ventes at være behov for ændringer i produktansvarsloven, ligesom forsla-
get forventes at ville kunne medføre begrænsede statsfinansielle konsekven-
ser, fordi forslaget kan føre til en øget sagstilgang ved domstolene. Forsla-
get forventes desuden at kunne medføre administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv.
2. Baggrund
Kommissionen har i 2016-2018 gennemført en evaluering af det gældende
direktiv nr. 85/374/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes administrativt
eller ved lov fastsatte bestemmelser om produktansvar (produktansvarsdi-
rektivet).
Evalueringen viser, at produktansvarsdirektivet generelt er et effektivt og
relevant instrument. Der peges dog også på tre uhensigtsmæssigheder ved
det gældende direktiv som følge af samfundsudviklingen siden direktivets
vedtagelse i 1985.
For det første
er det uklart, hvordan direktivets definiti-
oner og begreber skal anvendes på produkter i den moderne digitale øko-
nomi og den cirkulære økonomi. Det er bl.a. uklart, hvordan direktivet an-
vendes på software og produkter, der har brug for software eller digitale
tjenester for at kunne fungere, såsom intelligente enheder og selvkørende
køretøjer.
For det andet
er bevisbyrden en udfordring for skadelidte i kom-
plekse sager, f.eks. sager, hvor skaden er forvoldt af lægemidler, intelligente
produkter eller produkter baseret på kunstig intelligens.
For det tredje
Side 2/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
begrænser reglerne i overdreven grad muligheden for at fremsætte erstat-
ningskrav, f.eks. som følge af selvrisikoen på 500 euro ved tingsskade.
Kommissionen har i 2020 offentliggjort en hvidbog om kunstig intelligens,
hvori bl.a. problemstillingen vedrørende direktivets anvendelse på digitale
teknologier er analyseret yderligere.
Europa-Parlamentet har desuden fremhævet behovet for ansvarsregler, der
er tilpasset den digitale verden, for at sikre et højt niveau af effektiv forbru-
gerbeskyttelse og lige vilkår med retssikkerhed for alle virksomheder, sam-
tidig med at høje omkostninger og risici for små og mellemstore virksom-
heder (SMV’er)
og nystartede virksomheder undgås.
På den baggrund har Kommissionen ved KOM (2022) 495 af 28. september
2022 fremsat forslag til et nyt produktansvarsdirektiv. Forslaget er over-
sendt til Rådet den 17. oktober 2022 i dansk sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294. Rådet træf-
fer afgørelse med kvalificeret flertal.
3. Formål og indhold
Efter det gældende produktansvarsdirektiv er producenten erstatningsan-
svarlig for skader, der forårsages af en defekt ved hans produkt. Reglerne
skal tilskynde, at der ikke sælges produkter, der ikke lever op til de sikker-
hedskrav, som er fastsat i produktsikkerhedsreglerne.
Siden produktansvarsdirektivets vedtagelse i 1985 er der dog fremkommet
nye produkter (f.eks. software), markedsaktører (f.eks. onlinemarkedsplad-
ser) og øget genbrug af allerede omsatte produkter, som giver anledning til
spørgsmål om anvendelsen af det gældende direktiv. Det er bl.a. uklart, om
software, herunder kunstig intelligens, anses for et produkt efter det gæl-
dende direktiv. Derudover indebærer fremkomsten af onlinemarkedsplad-
ser, at forbrugere i EU i større omfang køber produkter fra lande uden for
EU, uden at der er en ansvarlig erhvervsdrivende i EU efter produktansvars-
reglerne.
Kommissionens forslag har overordnet set to formål.
For det første
skal pro-
duktansvarsdirektivet tilpasses udviklingen, så der tages højde for fremkom-
sten af nye produkter, markedsaktører og værdikæder.
For det andet
skal
Side 3/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
skadelidtes bevisbyrde lettes i komplekse sager, f.eks. når skaden er forvoldt
af lægemidler, intelligente produkter eller produkter baseret på kunstig in-
telligens. Revisionen af produktansvarsdirektivet skal sikre, at direktivet
fortsat lever op til sit formål om at sikre et velfungerende indre marked, fri
bevægelighed for varer, lige konkurrence mellem markedsaktører og et højt
niveau af beskyttelse af forbrugernes sundhed og ejendom.
Det foreslås at ophæve det gældende produktansvarsdirektiv og erstatte det
med et nyt direktiv. I forslaget videreføres det objektive ansvar for skader
forvoldt af defekte produkter, som producenter bærer efter det gældende
produktansvarsdirektiv. Direktivforslaget indebærer dog en række ændrin-
ger i forhold til det gældende produktansvarsdirektiv, herunder:
Opdatering af centrale definitioner, herunder produktdefinitionen, så
denne også omfatter software.
Udvidelse af kredsen af erhvervsdrivende, der bærer det objektive
ansvar, så bl.a. onlinemarkedspladser og erhvervsdrivende, der væ-
sentligt ændrer et allerede omsat produkt, omfattes.
Tilføjelse af adgang for skadelidte til bevismateriale.
Nye formodningsregler om et produkts defekt og årsagssammen-
hængen mellem produktets defekt og skaden i visse situationer.
Der lægges i direktivforslaget op til, at området totalharmoniseres, og med-
lemsstaterne må derfor ikke indføre strengere eller lempeligere bestemmel-
ser end fastsat i forslaget.
De centrale elementer i forslaget gennemgås nærmere i det følgende.
3.1. Genstand og anvendelsesområde (artikel 1 og 2)
Forslaget fastsætter fælles regler for erhvervsdrivendes ansvar for skader,
der påføres fysiske personer, som er forårsaget af defekte produkter.
Forslaget finder anvendelse på produkter, der bringes i omsætning eller ta-
ges i brug 12 måneder efter direktivets ikrafttrædelse.
Forslaget viderefører det gældende produktansvarsdirektivs anvendelses-
område. Direktivet berører således ikke nationale regler om ret til regres
mellem to eller flere erhvervsdrivende, der hæfter solidarisk for produktan-
svaret efter direktivet, ligesom det heller ikke berører eventuelle rettigheder,
som en skadelidt kan have i henhold til nationale regler om ansvar i
Side 4/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
kontraktforhold eller om ansvar uden for kontraktforhold af andre grunde
end et produkts defekt, f.eks. garantiansvar eller culpaansvar.
3.2. Definitioner (artikel 4)
Forslaget indeholder en række definitioner, der dels er en videreførelse og
opdatering af de centrale definitioner i det gældende produktansvarsdirek-
tiv, herunder ”skade”, ”produkt” og ”defekt”,
dels en tilføjelse af nye defi-
nitioner,
herunder ”onlineplatform”.
Definitionerne bygger hovedsageligt
på afgørelse nr. 768/2008/EF af 9. juli 2008 om fælles rammer for markeds-
føring af produkter og om ophævelse af Rådets afgørelse 93/465/EØF, der
fastlægger fælles principper og referencebestemmelser, der skal anvendes i
den sektorspecifikke lovgivning vedrørende produkter. Afgørelsen indehol-
der bl.a. definitioner af
”fabrikant” og ”importør”.
Derudover er nogle af
definitionerne baseret på definitioner i anden EU-lovgivning, herunder for-
ordningen om digitale tjenester og forslaget til forordning om kunstig intel-
ligens.
Det foreslås, at der ved et produkt forstås enhver løsøregenstand, selv om
genstanden er integreret i en anden løsøregenstand eller i en fast ejendom.
Definitionen omfatter tillige elektricitet, digitale produktionsfiler og soft-
ware, herunder AI-systemer.
Det foreslås desuden, at der ved skade forstås materielle tab som følge af
død eller personskade, herunder lægeligt anerkendt skade for den mentale
sundhed. Derudover omfattes skade på eller ødelæggelse af ejendom, und-
tagen selve det defekte produkt, et produkt, der er skadet af en defekt kom-
ponent af det pågældende produkt, eller ejendom, der udelukkende anven-
des til erhvervsmæssige formål. Tab eller beskadigelse af data, der ikke ude-
lukkende anvendes til erhvervsmæssige formål, omfattes også.
3.3. Defekt (artikel 6)
Efter det gældende produktansvarsdirektiv lider et produkt af en defekt, når
det ikke frembyder den sikkerhed, som med rette kan forventes under hen-
syntagen til alle omstændigheder, herunder produktets præsentation og den
anvendelse af produktet, som med rimelighed kan forventes.
Det foreslås at videreføre den gældende bestemmelse og tilføje en række
nye omstændigheder, som kan tillægges betydning ved vurderingen af, om
et produkt er defekt. Det tilføjes bl.a., at der kan tages hensyn til produkt-
sikkerhedskrav (f.eks. krav til produktets udformning og virkningen på
Side 5/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
produktet af enhver evne til fortsat at lære efter ibrugtagningen). Tilføjel-
serne afspejler produkternes skiftende karakter i den digitale tidsalder og
EU-Domstolens praksis.
3.4. Ansvarssubjekter (artikel 7)
Det foreslås at udvide kredsen af erhvervsdrivende, der er ansvarlige for
produktskader omfattet af direktivet for at sikre, at der altid er en virksom-
hed i EU, som kan holdes ansvarlig for defekte produkter, der købes direkte
fra fabrikanter uden for EU. Forslaget skal ses i lyset af den stigende tendens
til, at forbrugerne køber produkter direkte fra tredjelande, uden at der er en
fabrikant eller importør i EU.
Efter forslaget vil fabrikanten af et defekt produkt og evt. fabrikanten af en
defekt komponent, der er skyld i produktets defekt, først og fremmest være
ansvarlig for skader forårsaget af produktet. Hvis fabrikanten er etableret
uden for EU, er importøren og fabrikantens bemyndigede repræsentant an-
svarlige. Hvis både fabrikanten, importøren og fabrikantens bemyndigede
repræsentant er etableret uden for EU, er udbyderen af en distributionstje-
neste ansvarlig. Hvis ingen af de ovennævnte kan identificeres, eller de er
etableret uden for EU, er enhver distributør af produktet ansvarlig, hvis
denne ikke på anmodning identificerer den erhvervsdrivende eller person,
der har leveret produktet til distributøren. Udbyderen af en onlineplatform
kan ifalde ansvar under de samme betingelser som en distributør, hvis be-
tingelserne i artikel 6, stk. 3, i forordningen om digitale tjenester i øvrigt er
opfyldt.
Det foreslås desuden, at enhver, der uden for den oprindelige fabrikants kon-
trol væsentligt ændrer et produkt, der allerede er bragt i omsætning eller
taget i brug, betragtes som fabrikant. Væsentlighedsvurderingen foretages
efter de relevante produktsikkerhedsregler.
3.5. Adgang til bevismateriale og bevisbyrde (artikel 8 og 9)
Efter det gældende produktansvarsdirektiv skal skadelidte bevise skaden,
defekten og årsagsforbindelsen mellem defekten og skaden. Dette udgangs-
punkt videreføres i direktivforslaget, dog med en række modifikationer.
Det foreslås således at indføre en række formodningsregler, der betyder, at
det vil skulle antages, at et produkt er defekt, eller at der er årsagssammen-
hæng mellem defekten og skaden, såfremt visse betingelser er opfyldt. Et
produkt antages f.eks. at være defekt, hvis skadelidte godtgør, at produktet
Side 6/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
ikke opfylder de obligatoriske sikkerhedskrav, som er fastsat i lovgivningen,
og som har til formål at beskytte mod den skade, der er sket. Det foreslås
desuden, at der i visse nærmere bestemte tilfælde skal antages at være år-
sagssammenhæng mellem produktets defekt og skaden, f.eks. når der er ført
bevis for produktets defekt, og den forvoldte skade er af en art, der typisk
stemmer overens med den pågældende defekt.
Sagsøgte skal ifølge direktivforslaget have adgang til at afkræfte formod-
ningerne.
Direktivforslaget indeholder derudover regler om edition. Det foreslås såle-
des, at skadelidte (eller den, der fremsætter et erstatningskrav på vegne af
skadelidte) skal kunne anmode retten om under nærmere bestemte omstæn-
digheder at pålægge sagsøgte at fremlægge bestemte oplysninger, når ska-
delidte har tilstrækkeligt underbygget erstatningskravets berettigelse. Ad-
gangen til bevismateriale er dog begrænset til, hvad der er nødvendigt og
forholdsmæssigt, ligesom de nationale domstole skal tage hensyn til, at for-
trolige oplysninger og forretningshemmeligheder beskyttes.
Bestemmelserne har ifølge præamblen om bevisbyrde og adgang til bevis-
materiale har til formål at sikre en rimelig risikofordeling, idet det anføres,
at skadelidte ofte er meget vanskeligt stillet i forhold til fabrikanter med
hensyn til adgang til og forståelse af oplysninger om, hvordan et produkt er
fremstillet, og hvordan det fungerer.
3.6. Ansvarsfritagelse (artikel 10)
Det foreslås at videreføre det gældende produktansvarsdirektivs bestem-
melse om, at fabrikanten (eller en anden ansvarlig erhvervsdrivende efter
forslagets artikel 7) er ansvarsfri, hvis denne kan bevise, at der foreligger en
ansvarsfrihedsgrund. Oplistningen af ansvarsfrihedsgrunde svarer hovedsa-
geligt til det gældende produktansvarsdirektiv.
Det foreslås dog, at det ikke længere fritager for ansvar, at produktet hver-
ken var fremstillet med henblik på salg eller anden form for distribution i et
for fabrikanten erhvervsmæssigt øjemed eller fremstillet eller distribueret
som led i fabrikantens erhvervsvirksomhed. Det foreslås desuden, at den,
der væsentligt ændrer et produkt, er fritaget for ansvar, hvis den defekt, der
forårsagede skaden, vedrører en del af produktet, som ikke er berørt af æn-
dringen.
Side 7/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
3.7. Reduktion af ansvar (artikel 12)
Det foreslås at videreføre det gældende produktansvarsdirektivs regler om,
hvornår der kan ske nedsættelse eller bortfald af en erhvervsdrivendes an-
svar efter direktivet.
3.8. Forældelse (artikel 14)
Det foreslås at videreføre det gældende produktansvarsdirektivs regler om
forældelse. Skadelidtes krav på erstatning forældes således 3 år efter den
dag, da skadelidte fik eller med rimelighed burde have fået kendskab til ska-
den, defekten og identiteten af den ansvarlige erhvervsdrivende (relativ for-
ældelsesfrist). Forslaget berører ikke nationale regler om suspension eller
afbrydelse af forældelsesfrister.
Skadelidtes krav forældes dog senest 10 år efter, at det faktiske defekte pro-
dukt, der forårsagede skaden, blev bragt i omsætning, taget i brug eller væ-
sentligt ændret (absolut forældelsesfrist). Den absolutte forældelsesfrist
gælder dog ikke, hvis en anden sagsøger i mellemtiden har anlagt sag ved
en national domstol mod en ansvarlig erhvervsdrivende.
Det foreslås, at den absolutte forældelsesfrist er 15 år, hvis skadelidte ikke
har kunnet anlægge sag inden for 10 år på grund af en personskades latens-
tid.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet om forslaget.
Europa-Parlamentet har dog tidligere fremhævet behovet for ansvarsregler,
der er tilpasset den digitale verden, for at sikre et højt niveau af effektiv
forbrugerbeskyttelse og lige vilkår med retssikkerhed for alle virksomheder,
samtidig med at høje omkostninger og risici for små og mellemstore virk-
somheder (SMV’er) og nystartede
virksomheder undgås.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forslaget anført, at evalueringen af det gældende pro-
duktansvarsdirektiv viser, at merværdien af at have produktansvarsregler på
EU-plan
i supplement til EU’s produktsikkerhedsregler er ubestridelig,
da
produktansvarsreglerne tilskynder overholdelsen af produktsikkerhedsreg-
lerne.
Side 8/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
Fælles EU-regler om produktansvar sikrer desuden et ensartet niveau af for-
brugerbeskyttelse og lige konkurrence mellem virksomheder fra forskellige
medlemsstater.
Det er ud fra tilsvarende betragtninger, herunder at forslaget er tiltænkt at
modernisere og erstatte det eksisterende produktansvarsdirektiv, regerin-
gens holdning, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Produktansvarsdirektivet er implementeret i produktansvarsloven (jf. lovbe-
kendtgørelse nr. 261 af 20. marts 2007 med senere ændring).
Produktansvarsloven fastsætter det ansvar, der påhviler en
producent
og en
mellemhandler
for
skade
forårsaget af en
defekt
ved et
produkt,
der er pro-
duceret eller leveret af denne. Ved skade forstås personskade og skade på
ting, hvis den pågældende genstand efter sin art sædvanligvis er beregnet til
ikke-erhvervsmæssig benyttelse og hovedsagelig af skadelidte er anvendt i
overensstemmelse hermed (såkaldte forbrugertingsskader). Uden for loven
falder dermed såkaldte erhvervstingsskader, der alene er reguleret af det
ulovbestemte produktansvar.
Produktansvarsloven omfatter alene skade forårsaget af
produkter,
der er
defineret som enhver løsøregenstand, hvad enten denne er forarbejdet eller
er et naturprodukt, og uanset om genstanden er indføjet som en bestanddel
af en anden løsøregenstand eller en fast ejendom, herunder elektricitet.
Skade forvoldt af fast ejendom eller tjenesteydelser reguleres derimod ikke
af loven, men alene af det ulovbestemte produktansvar.
Ansvar efter loven kommer kun på tale, hvis det pågældende produkt er
de-
fekt.
Der er tale om en defekt, hvis et produkt ikke frembyder den sikkerhed,
der med rette kan forventes. Ved bedømmelsen heraf kan der tages hensyn
til alle omstændigheder, herunder produktets markedsføring, den anven-
delse af produktet, som med rimelighed kan forventes, og det tidspunkt da
produktet blev bragt i omsætning. Der er ikke tale om en defekt, alene fordi
der senere er bragt et bedre produkt i omsætning.
Efter produktansvarsloven påhviler produktansvaret i første række
produ-
centen.
Producenten er den, der fremstiller et færdigt produkt, den, der frem-
bringer eller indsamler et naturprodukt, og den, der ved at anbringe sit navn
Side 9/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
m.v. på produktet udgiver sig for at være dets producent. Som producent
anses desuden den, der som led i sin erhvervsvirksomhed indfører et produkt
i EU med henblik på videresalg, udlejning, leasing eller anden form for om-
sætning.
Kun under visse betingelser kan det ansvar, der påhviler producenten, over-
føres til en mellemhandler, hvorved forstås den, der erhvervsmæssigt brin-
ger et produkt i omsætning uden at anses som producent. Mellemhandleren
er således ansvarlig som producent, hvis det ikke kan konstateres, hvem der
i EU har produceret produktet, eller
ved produkter produceret uden for EU
hvem der har indført dette i unionen. Mellemhandleren kan dog ikke gøres
ansvarlig, hvis vedkommende inden rimelig tid giver skadelidte de fornødne
oplysninger om producenten eller importøren.
Ansvaret efter produktansvarsloven er som udgangspunkt
objektivt.
Produ-
centen skal således erstatte skade, der er forårsaget af en defekt ved et pro-
dukt, som er produceret eller leveret af denne. Skadelidte skal ikke godtgøre,
at producenten har handlet forsætligt eller uagtsomt, men skal påvise, at der
er indtrådt en skade, at der foreligger en defekt, og at defekten er årsagen til
skaden. Producentens ansvar er dog ikke et ubetinget objektivt ansvar, idet
producenten ikke er ansvarlig, hvis denne beviser, at der foreligger en an-
svarsfrihedsgrund. Producenten er bl.a. ikke ansvarlig, hvis det på grundlag
af den videnskabelige og tekniske viden på det tidspunkt, da produktet blev
bragt i omsætning, ikke var muligt at opdage defekten
dvs. hvis der fore-
ligger en udviklingsskade.
Mellemhandleren bærer et præsumptionsansvar. Mellemhandleren skal så-
ledes erstatte skader omfattet af loven, medmindre mellemhandleren kan
godtgøre, at skaden ikke skyldes dennes fejl eller forsømmelse.
Mellemhandleren bærer desuden et hæftelsesansvar. Mellemhandleren hæf-
ter således for skader omfattet af loven, i det omfang skaden skyldes fejl
eller forsømmelse begået af producenten eller tidligere mellemhandlere i
omsætningskæden.
Produktansvarsloven indeholder desuden bestemmelser om egen skyld,
flere ansvarlige og regres, loven ufravigelighed, forældelse m.v.
Side 10/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
7. Konsekvenser
7.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget vil
forudsat at det vedtages i sin foreliggende form
medføre behov for ændringer i produktansvarsloven.
Der vil være behov for at tilføje nye definitioner, ændre i de eksisterende
definitioner (f.eks. produkt) og ændre en række af lovens bestemmelser, her-
under bestemmelserne om den ansvarlige erhvervsdrivende, bevisbyrde, an-
svarsfrihed og forældelse. Derudover vil der være behov for at tilføje nye
regler om bl.a. parters og tredjepersoners fremlæggelse af oplysninger (edi-
tion) i sager omfattet af direktivet.
Det er uklart, om forslaget er til hinder for en opretholdelse af de danske
regler om mellemhandlerens hæftelses- og præsumptionsansvar.
7.2. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vil
forudsat at det vedtages i sin foreliggende form
kunne medføre begrænsede statsfinansielle konsekvenser, fordi forslaget
kan føre til en øget sagstilgang ved domstolene. Disse vil blive afdækket
nærmere, når der er større klarhed over forslagets endelige udmøntning og
den danske implementering, og dermed om forslaget vil medføre en tilgang
af sager til domstolene.
Det bemærkes, at det fremgår af budgetvejledningen, at afledte nationale
udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers
eksisterende bevillingsramme.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at forslaget vil medføre administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv.
De administrative konsekvenser består i, at virksomheder muligvis vil ind-
hente og opbevare større mængder data på deres produkter med henblik på
at undgå fremtidige søgsmål. Det bemærkes, at den administrative byrde ved
direktivet i dag er meget lav, og at det ikke forventes, at den vil blive forøget.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan dog ikke kvantificeres
på nuværende tidspunkt. Det skyldes, at de konkrete konsekvenser vil
Side 11/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
2643150_0012.png
afhænge af den endelige udmøntning af direktivet og den danske implemen-
tering.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at forslaget vil føre til en bedre beskyttelse af danske forbru-
gere, bl.a. fordi forslaget bidrager til afklaring af en række uklarheder i pro-
duktansvarslovgivningen i lyset af samfundsudviklingen, herunder frem-
komsten af nye teknologier og nye led i distributionskæden. Forslaget med-
fører således, at bl.a. software er omfattet af produktansvarsreglerne, lige-
som det sigter mod at sikre, at der altid er en ansvarlig erhvervsdrivende i
EU.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslaget skønnes at bidrage til et højt forbrugerbeskyttelsesniveau i EU og
Danmark og at fremme den cirkulære økonomi ved at regulere produktan-
svaret i situationer, hvor produkter, der allerede er bragt i omsætning, væ-
sentligt ændres.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalgene for henholdsvis politi-
mæssigt og retligt samarbejde og for konkurrence, vækst og forbruger-
spørgsmål. Der er modtaget høringssvar fra Akademikerne, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Forbrugerrådet Tænk og Forsikring & Pension.
Generelle bemærkninger
Akademikerne hilser forslaget velkomment, idet en bedre beskyttelse af bru-
gere
i takt med udbredelsen af anvendelse af AI-software og systemer
vil kunne bidrage til yderligt at fremme anvendelsen af AI, hvor der både
opnås tryghed ved anvendelse af AI-systemer og software, som er produce-
ret i og uden for EU.
Dansk Erhverv anerkender, at Kommissionen med forslaget har fremsat et
gennemarbejdet forslag, som på mange måder er af god lovteknisk kvalitet.
Det er endvidere det hidtil mest ambitiøse forsøg på at lukke det hul i an-
svarskæden, som er opstået som følge af introduktionen af nye forretnings-
modeller for salg og formidling af produkter fra sælgere i tredjelande til EU-
forbrugere.
Dansk Erhverv ser det dog som en hovedopgave for den danske regering at
gøre det klart under de kommende rådsforhandlinger, at såfremt der blandt
Side 12/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
2643150_0013.png
medlemsstaterne kan findes politisk vilje til at ligestille importører og onli-
nemarkedspladser, der formidler salg af produkter mellem sælgere i tredje-
lande og europæiske forbrugere, så
kan
det faktisk ske i forbindelse med
revisionen af dette direktiv, da der ikke er en juridisk begrænsning.
Dansk Industri finder, at det gældende produktansvarsdirektiv som følge af
dets teknologineutrale bestemmelser i gennem mange år på et grundlag af
retssikkerhed har muliggjort teknologisk udvikling. Det gældende direktiv
lever op til sit formål og vil fortsat opfylde sit mål om at opstille fair og
afbalancerede ansvarsregler for skader forvoldt af defekte produkter. Det er
Dansk Industris opfattelse, at der ikke er et aktuelt behov for et nyt eller
revideret produktansvarsdirektiv. Balancen i det gældende direktiv, hvoref-
ter forbrugeren alene skal bevise den skete skade, at produktet er defekt og
årsagssammenhængen, bør opretholdes.
Forbrugerrådet Tænk er overordnet set positivt over for dele af forslaget.
Forbrugerrådet Tænk lægger væsentlig vægt på, at der ikke sælges defekte
produkter på det europæiske marked. Målet med lovgivning vedrørende de-
fekte produkter må derfor først og fremmest være at sikre, at produkter, der
sælges på det europæiske marked, er sikre, frem for at skulle håndtere virk-
ninger af defekte produkter i en efterfølgende produktansvarssag. Forbru-
gerrådet Tænk er dog positivt overfor, at der i det fremsatte forslag lægges
op til en udvidelse af den kreds, et produktansvarskrav kan rettes mod.
Forsikring & Pension er grundlæggende enig i ønsket om at tilpasse det nu-
værende direktiv til den digitale tidsalder. Forsikring & Pension er desuden
enige i, at immaterielle produkter som software mv. fremover omfattes af
reglerne, samt at den cirkulære økonomis fokus på genbrug også får en plads
i direktivet. Forsikring & Pension er endvidere enig i ønsket om, at der altid
er en virksomhed i EU, der kan holdes ansvarlig for defekte produkter, der
købes direkte fra fabrikanter uden for EU. En generel ændring af bevisbyr-
dereglerne, som synes at være en udfordring i dét, der defineres som kom-
plekse sager, afspejler dog ikke nødvendigvis proportionalitetsprincippet og
hensynet til både forbrugere og virksomheder.
Forsikring & Pension er bekymret over, at der er tale om totalharmonisering,
som ikke levner mulighed for national tilpasning trods store forskelle mel-
lem de enkelte EU-lande. Det er f.eks. uklart, om der med direktivet forven-
tes samme kompensationsniveau på tværs af EU.
Side 13/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
2643150_0014.png
Definitioner (artikel 4)
Akademikerne
mener, at det bør tydeliggøres, at ”fysiske personer” omfatter
både arbejdstagere og forbrugere. Akademikerne finder det positivt, at det i
forslaget er fremhævet, at personskade også kan være psykiske skader
(”læ-
geligt anerkendt skade for den mentale sundhed”),
og støtter, at kompensa-
tionsniveauet fastsættes nationalt.
Dansk Erhverv opfordrer til at søge det afklaret, om der er overensstem-
melse mellem definitionen af et produkt i forslaget og definitionen i øvrige
retsakter, herunder produktsikkerhedslovgivningen.
Dansk Industri finder det af hensyn til klarhed hensigtsmæssigt, at indlejret
software foreslås omfattet af forslagets definition af et produkt. Producenter
af produkter med indlejret software kan dog være underlagt forskellig sek-
torspecifik regulering, der stiller krav til produkternes sikkerhed. Det er der-
for ikke fair og rimeligt, at producenterne skal holdes objektivt ansvarlige
for skader forårsaget af cyberangreb eller af forbrugeres misbrug af produk-
ter, der fremkalder sårbarhed over for cyberangreb.
Dansk Industri finder derimod ikke, at produktdefinitionen bør omfatte
stand-alone software. Det vil på uhensigtsmæssig måde udvide direktivets
anvendelsesområde og logik samt skabe praktiske problemer i forhold til
direktivets øvrige begreber, f.eks. hvad der anses for en defekt.
Dansk Industri mener desuden, at produktansvarsdirektivet alene bør gælde
for død, personskade og tingsskade. Tab eller ødelæggelse af data og psyki-
ske skader bør derfor ikke omfattes af ansvaret. Selvrisikoen på 500 euro
ved tingsskade bør opretholdes, da den effektivt begrænser antallet af rets-
sager om meget små beløb. Medlemsstaternes mulighed for at begrænse det
samlede ansvar for personskader og død som følge af serieskader bør desu-
den opretholdes, da et maksimumbeløb vil kunne bidrage til at begrænse
virksomhedernes forsikringspræmier.
Forsikring & Pension finder definitionen
”lægeligt anerkendt skade for den
mentale sundhed”
uklar, herunder om definitionen indebærer, at mental
skade i sig selv er omfattet, eller om det kun er tilfældet, når skaden er i
tilknytning til en fysisk personskade.
Ret til erstatning (artikel 5)
Side 14/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
2643150_0015.png
Akademikerne finder,
at det bør præciseres, at der med ”en person, der hand-
ler på vegne af en eller flere skadelidte” også menes juridiske personer,
f.eks. arbejdstageres repræsentanter, faglige organisationer og øvrige inte-
resseorganisationer.
Ansvarssubjekter (artikel 7)
Dansk Erhverv mener, at onlinemarkedspladser skal kunne pålægges ansvar
for skader, der sker som følge af defekter ved produkter, som de mod beta-
ling formidler for sælgere i tredjelande til europæiske forbrugere. Dette på
linje med importører. Regeringen bør derfor fortsætte sit arbejde med at li-
gestille onlinemarkedspladser ansvarsmæssigt med importører, når online-
markedspladserne mod betaling formidler salg af produkter fra sælgere i
tredjelande til EU-forbrugere.
Dansk Erhverv bemærker desuden, at fabrikantens bemyndigede repræsen-
tant i forslaget ligestilles med importøren, selvom repræsentanten sjældent
har de samme pligter som importøren efter produktsikkerhedslovgivningen.
Dansk Erhverv anfører, at der i nogle tilfælde er angivet et tilfældigt navn
eller adresse på et produkt eller på den medfølgende dokumentation som
værende den bemyndigede repræsentant, hvorfor denne ofte ikke kan rets-
forfølges. En løsning kunne være at pålægge onlinemarkedspladsen at be-
kræfte oplysningen om den bemyndigede repræsentant og at sanktionere
manglende overholdelse af kontrolforpligtelsen med, at onlinemarkedsplad-
sen i så fald må bære repræsentantens ansvar.
Dansk Industri støtter samspillet mellem artikel 7, stk. 4, og artikel 10, stk.
1, litra g, hvorefter den, der modificerer et produkt, er objektivt ansvarlig
undtagen for skader, der relaterer sig til en del af produktet, der ikke er om-
fattet af den foretagne modifikation. Der bør dog udarbejdes et sæt retnings-
linjer, der
præciserer, hvad der udgør en ”væsentlig” modifikation.
Adgang til bevismateriale og bevisbyrde (artikel 8 og 9)
Akademikerne støtter, at det skal være væsentlig lettere for den enkelte at
føre en sag og bevis for skader som følge af AI-relaterede skader, f.eks. hvis
enkeltpersoner oplever sikkerhedsbrud eller forskelsbehandling i forbin-
delse med anvendelse af AI i en ansættelsesprocedure. Akademikerne finder
dog, at det vil være mere hensigtsmæssigt med en regel om omvendt bevis-
byrde. Den foreslåede formodningsregel, der er betinget af en række forud-
sætninger, gør det unødigt vanskeligt for skadelidte at anlægge en sag.
Side 15/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
2643150_0016.png
Dansk Industri finder, at de foreslåede bestemmelser i artikel 8 og 9 om
editionspålæg og bevisbyrde medfører en meget klar forringelse af sagsøg-
tes retssikkerhed og en meget væsentlig forskydning af parternes retsstilling.
Forbrugerrådet Tænk finder ikke, at en ligefrem bevisbyrde er tidssvarende
med henvisning til den enorme hastighed, hvormed kompleksiteten af pro-
dukter udvikler sig. Derfor bør man i produktansvarsager, som minimum for
så vidt angår teknisk, komplicerede produkter, indføre en omvendt bevis-
byrde. På den måde sikres, at alle forbrugere, der i forhold til komplicerede
tekniske produkter, må anses for svage, ikke får forringet deres retstilling.
Forsikring & Pension mener, at bestemmelsen om bevisbyrde kan give an-
ledning til uklarhed om, i hvilke typer sager bevisbyrden lempes, og forstå-
elsen af bestemmelsen bør derfor afklares.
Forældelse (artikel 14)
Forbrugerrådet Tænk mener ikke, at det er tilstrækkeligt at forlænge foræl-
delsesfristen for udviklingsskader til 15 år, da udviklingsskader må antages
at kunne vise sig på et langt senere tidspunkt end de 15 år. Krav som følge
af udviklingsskader bør således kunne fremsættes uanset, hvornår et produkt
er bragt på markedet.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for intentionerne om at revidere produktansvars-
direktivet, så det det tilpasses fremkomsten af nye produkter, markedsaktø-
rer og øget genbrug af allerede omsatte produkter, og dermed tilpasse direk-
tivet den digitale udvikling og den cirkulære økonomi.
Regeringen ser positivt på intentionen om at sikre, at der altid er en ansvarlig
erhvervsdrivende i EU. Det er i den forbindelse positivt, at udbydere af on-
lineplatforme pålægges et vist ansvar for defekte produkter fra erhvervsdri-
vende i tredjeland, som den online markedsplads formidler og sælger til dan-
ske og europæiske forbrugere. Regeringen finder dog behov for at klarlægge
grænserne for dette ansvar. Regeringen har noteret sig, at forslaget i den
forbindelse følger den linje, der er lagt med forordningen om digitale tjene-
ster.
Side 16/17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 4: Grund- og nærhedsnotat om nyt produktansvarsdirektiv, fra justitsministeren
Regeringen er enig i behovet for at opdatere de centrale definitioner i pro-
duktansvarsdirektivet for at imødekomme usikkerheder om direktivets an-
vendelse på bl.a. nye teknologier. Visse af de foreslåede definitioner og for-
slagets øvrige bestemmelser giver dog anledning til tvivl om forståelsen,
herunder om forslaget er til hinder for en opretholdelse af de danske regler
om bl.a. mellemhandlerens hæftelses- og præsumptionsansvar.
Regeringen vil arbejde for at afklare ovenstående tvivlsspørgsmål under de
kommende arbejdsgruppemøder, navnlig med henblik på at sikre et højt ni-
veau af forbrugerbeskyttelse på tværs af EU. Regeringen vil desuden være
opmærksom på afbalancering af fordelene ved forslaget, så myndigheder og
virksomheder ikke pålægges unødige byrder, og så der sikres det bedst mu-
lige samspil med de generelle produktsikkerhedsregler samt reglerne om ci-
vilretligt ansvar uden for kontraktforhold til kunstig intelligens.
En nærmere stillingtagen til forslaget må afvente denne afklaring. I den for-
bindelse vil synspunkter fra relevante interessenter blive inddraget.
Det bemærkes, at regeringen
henset til den nuværende parlamentariske
situation
alene har forholdt sig overordnet til forslaget.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 17/17